abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91278306
In deze reeks wordt gediscussieerd over het bestaan van één of meerdere historische voorbeelden voor de Jezus die we uit de evangeliën kennen.

Linkje naar deel 1:
De historische Jezus
Linkje naar deel 2:
De historische Jezus #2
Linkje naar deel 3:
De historische Jezus #3
Linkje naar deel 4:
De historische Jezus #4
Linkje naar deel 5:
De historische Jezus #5

[ Bericht 9% gewijzigd door Daniel1976 op 15-08-2011 22:32:39 ]
pi_91278694
Nou kleinduimpje, in je laatste posting op #4 heb je een stukje vergeten wat er nét voor staat. Misschien is doch een aanwijzing dat Jezus niet zo vies was van wapens, denk je niet ?

LUKAS 22
35 Daarna zei hij tegen hen: Toen ik jullie uitzond zonder geldbuidel, reistas en sandalen, kwamen jullie toen iets tekort? Niets! antwoordden ze. 36 Hij zei: Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen. 37 Want ik zeg jullie: wat geschreven staat, moet in mij tot vervulling komen, namelijk: Hij werd gerekend tot de wettelozen. Inderdaad, nu wordt voltrokken wat over mij gezegd is. 38 Ze zeiden: Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden.

Die gelovigen toch he, je moet er op letten.
Lijkt een beetje op het scenario van ' The Dirthy Dozen '. :-)

[ Bericht 2% gewijzigd door ATON op 13-01-2011 23:43:09 ]
pi_91280011
idd. ik was nog niet eens gaan nakijken. Eigenlijk moet je alles chekken wat ze schrijven. Heel vermoeiend hoor. Wie heeft er dan gekleurde brillen op vraag ik me dan af.
pi_91281785
#5 (wat is eigenlijk het record?)
The view from nowhere.
pi_91281911
Oké, dit is de tekst in een iets ruimer verband:

Lucas 22
35 En Hij zeide tot hen: Toen Ik u uitzond zonder beurs of reiszak of sandalen, hebt gij toen aan iets gebrek gehad? Zij zeiden: Aan niets. 36 Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. 37 Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde. 38 Zij zeiden: Here, zie, hier zijn twee zwaarden! Hij zeide tot hen: Het is voldoende.

Ik zal het dus nog maar eens herhalen, omdat dit een nieuw topic is:

quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 17:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, het was wel een geduchte macht, met in totaal 2 zwaarden, die ze weliswaar niet eens voor zelfverdediging mochten gebruiken, maar toch....

Lucas 22
38 Ze zeiden: Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden. Maar hij zei tegen hen: Genoeg hierover!
pi_91282357
En dit is de tekst in een nog ruimer verband, waarin voor degenen die scherp genoeg lezen tussen de regels door wel duidelijk wordt met welke gevaarlijke verzetstrijders tegen de Romeinse bezetter we hier te maken hebben:

http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10

[ Bericht 3% gewijzigd door kleinduimpje3 op 13-01-2011 21:12:37 ]
pi_91282524
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:38 schreef deelnemer het volgende:
#5 (wat is eigenlijk het record?)
Goed opgelet. Ik dacht al dat er iets mis was.....
pi_91282777
zie je dan zelf de dubbelzinnigheid niet? En of het nu 1 of 10 zwaarden waren speelt geen rol. Een zwaard bijhebben is bewapend zijn. Iets wat door J werd aangeraden om dan af te wijzen?

Zou dat niet eerder veel later geschreven zijn geweest om J als een vredesapostel te kunnen laten doorgaan? Of was hij shizofreen zodat hij steeds opnieuw van rol veranderd en zichzelf steeds tegenspreekt? Gebeurd ook nogal vaak in die evangelies.
pi_91282815
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
En dit is de tekst in een nog ruimer verband, waarin voor degenen die scherp genoeg lezen tussen de regels door wel duidelijk wordt met wat voor een gevaarlijke verzetsbeweging tegen de Romeinse bezetter we hier te maken hebben:

http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10
Kijk, net jij moet hier komen spreken over " een nog ruimer verband " !!!! En welke vers moeten nu bekijken ? Dit is me nog niet duidelijk wat uw bedoeling is.
pi_91283102
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:54 schreef nostradama het volgende:
zie je dan zelf de dubbelzinnigheid niet? En of het nu 1 of 10 zwaarden waren speelt geen rol. Een zwaard bijhebben is bewapend zijn. Iets wat door J werd aangeraden om dan af te wijzen?

Zou dat niet eerder veel later geschreven zijn geweest om J als een vredesapostel te kunnen laten doorgaan? Of was hij shizofreen zodat hij steeds opnieuw van rol veranderd en zichzelf steeds tegenspreekt? Gebeurd ook nogal vaak in die evangelies.
Misschien wou hij wel zeggen: Ik heb genoeg aan 2 zwaarden. :-)
pi_91284241
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Misschien wou hij wel zeggen: Ik heb genoeg aan 2 zwaarden. :-)
Dat denk ik ook.

Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
pi_91293800
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 21:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.

Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
Is dat nu het gevolg van een hersenkramp of gewoon een joekel van een smoes. Haloooo..oo !
pi_91306034
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 21:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.

Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
Ben je leesblind ? Hier geeft Hij, Jezus, opdracht zijn laatste have en goed te ruilen voor een zwaard. Heb ik niet geschreven hoor! Dat komt van Lukas 22, weet je nog ?

36 Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. 37 Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde.

Dit geschreven woord, de profetie laat Hij in vervulling gaan. En Hij weet héél goed dat Hij als misdadiger zal berecht worden, als opstandelng tegen de Romeinen. En wat zien we achteraf ? Dat er naast hem nóg ' misdadigers' gekruisigd zijn. Althans misdadigers in de ogen van de Romeinen, maar in weze Zeloten, weerstanders." Want wat over Mij ( de voorspelde Messias, de David-koning ) komt tot een einde ", tot de ontknoping, tijd voor actie. Moeilijk om vatten zo te zien he kleinduimpje ?
  vrijdag 14 januari 2011 @ 11:31:53 #15
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91307738
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.

Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
pi_91309582
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.

Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Dat is natuurlijk ook een manier om mensen af te houden van de historische waarheid. Wat houd je dan tegen om de historische waarheid te aanvaarden zoals ze is? Als je geloof zo sterk is mag die waarheid zeker aangetoond en erkent worden. Of is het mogelijk dat door de historische waarheid je geloof eens wat beter onder de loep zou moeten laten nemen en je tot de conclussie zou kunnen komen dat de basis heel erg wankel is.
pi_91309611
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.

Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Nou, voor mij hoef je niet te posten op dit lijntje hoor. Waarom woorden letterlijk nemen ? Dat doe ik NIET. Alle woorden zijn door de auteurs van de gospels zelf verzonnen. Welke historicus kan nog woordelijk herhalen wat Napoleon of W.Churchill gezegd heeft op die of die dag en plaats? Waar we wél kunnen bij stil staan zijn uitlatingen die haaks staan op de rest van de handelingen van desbetreffende zoals hierboven Lukas 22. Het begin van deze conversatie staat schijnbaar haaks op de laatste zin. Begin of einde zijn er later aan toegevoegd, dat is duidelijk. Of we zouden er moeten van uitgaan dat Lukas ontoerekeningsvatbaar was. Dat Jezus opdracht gaf aan zijn volgelingen zich te bewapenen klopt niet met het imago van een vredespreker. Is het logisch dat men dit deel van Lukas 22 er nadien aan toegevoegd heeft ? Neen! Het laatste deel van deze conversatie spreekt deel 36-37 tegen en past beter in het imago van vredesstichter, maar... wat voor zin heeft 36-37 er later aan toe te voegen ? Kijk eens naar de lijst van apostelen hun bijnamen: ... Zelotes, ... zonen van de Donder, ..Iskariot. Als we er van uit gaan dat dit bekeerlingen waren, waarom hen dan nog aanwijzen met hun politiek getinte achtergrond ? Als jij dat allemaal zinloos vindt is dit uit te spitten, ok, maar voor mij is dit belangrijk om het welles-nietes spel te doorbreken. Als men kan aantonen dat Abraham nooit bestaan heeft en engelen een recent bedenksel is, vallen toch alle beweringen die daar op steunen toch weg of niet soms.
pi_91317030
quote:
Ben je leesblind ? Hier geeft Hij, Jezus, opdracht zijn laatste have en goed te ruilen voor een zwaard. Heb ik niet geschreven hoor! Dat komt van Lukas 22, weet je nog ?

36 Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. 37 Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde.

Dit geschreven woord, de profetie laat Hij in vervulling gaan. En Hij weet héél goed dat Hij als misdadiger zal berecht worden, als opstandelng tegen de Romeinen. En wat zien we achteraf ? Dat er naast hem nóg ' misdadigers' gekruisigd zijn. Althans misdadigers in de ogen van de Romeinen, maar in weze Zeloten, weerstanders." Want wat over Mij ( de voorspelde Messias, de David-koning ) komt tot een einde ", tot de ontknoping, tijd voor actie. Moeilijk om vatten zo te zien he kleinduimpje ?
Sorry ATON, maar ga je nu niet enorm kort door de bocht?

Je zegt zelf dat hij een profetie in vervulling moest laten gaan, door onder de misdadigers gerekend te worden. Ik weet niet precies waar dat in de Bijbel staat, maar zo kun je het ook zien dat de evangelie schrijvers dat stukje tekst vonden en daaromheen een verhaal hebben geschreven (zoals ze bij alle profetieën deden), dit zegt dus weer weinig over de historische Jezus. De evangelieen zijn theologische schrijfsels, vergeet dat niet.
pi_91317109
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.

Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Ik begrijp die willekeur inderdaad ook niet helemaal :)
pi_91317311
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:54 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Sorry ATON, maar ga je nu niet enorm kort door de bocht?

Je zegt zelf dat hij een profetie in vervulling moest laten gaan, door onder de misdadigers gerekend te worden. Ik weet niet precies waar dat in de Bijbel staat, maar zo kun je het ook zien dat de evangelie schrijvers dat stukje tekst vonden en daaromheen een verhaal hebben geschreven (zoals ze bij alle profetieën deden), dit zegt dus weer weinig over de historische Jezus. De evangelieen zijn theologische schrijfsels, vergeet dat niet.
Overlees mijn vorige posting dan nog maar eens rustig.
pi_91317568
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik begrijp die willekeur inderdaad ook niet helemaal :)
Helemaal geen willekeur. Ofwel gooien we het N.T. in zijn totaal bij het oud papier, ofwel gaan we zoeken naar tegenstrijdigheden, zoals ik heb aangetoond in Lukas 22. Eén vingerafdruk is voldoende om aan te tonen dat persoon X op die plaats geweest is. Zo werkt dat bij forensische wetenschap.
pi_91317841
Men kent blijkbaar de regels niet waaraan vermelde feiten in geschriften moeten voldoen om als historisch beschouwd te worden
pi_91318134
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:10 schreef nostradama het volgende:
Men kent blijkbaar de regels niet waaraan vermelde feiten in geschriften moeten voldoen om als historisch beschouwd te worden
Nee zeg, hoe zouden wij de historische methode nou moeten kennen. :')

Ik zie niet in waarom zo'n vers, Lucas 22, historisch betrouwbaar zou moeten zijn.
pi_91320184
Tja Haushofer als je de historische Jezus wilt leren kennen, is het dan ook niet goed om de methode te leren kennen die men hiervoor gebruikt? Ik kende die voorheen ook niet hoor, maar intussen heb ik ze leren kennen. :7 En dat is wel handig om te weten.

Gebruikte methoden om van enige historiciteit te kunnen spreken:
1. er moeten multi getuigenissen zijn die onafhankelijk van elkaar zijn, verzwaren de getuigenis . Voorbeeld van onafhankelijke bronnen Marcus, Johannes, Thomas, Paulus en Q. Lucas en Matt. zijn geen onafhankelijke bronnen want zij gebruikten Marcus.

Voorbeeld hiervan is de disccusie over het toestaan of verbod van scheiden en hertrouwen
Nog een voorbeeld is het opschrift INRI aan het kruis.
2. de ongelijkheidsregel. Datgene wat bv. het eigen geloof tegenspreekt of geminimaliseert wordt. Het arrest van Jezus is daar een voorbeeld van.

3. er moet sociale samenhang of coherentie zijn. Dat wat beweerd wordt moet in overeenstemming zijn met de gebruiken van de tijd waarin bv. Jezus leefden. Bijvoorbeeld van postieve samenhang : dat Jezus apocalyptisch profeet was is in samenhang met zijn leven.
Voorbeeld van een negetieve overeenkomst : de regels, voorschriften en brieven aan verschillende kerken. In de tijd van Jezus bestonden er geen kerken.

4. de algemene samenhang : als er verschillende van die regels (zoals hierboven vernoemt) samengaan met elkaar dan is het gegeven hoogst waarschijnlijk historisch

Indien ik fout ben, gelieve me dan te corrigeren aub.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 16:35:03 #25
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91322052
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 15:57 schreef nostradama het volgende:
Tja Haushofer als je de historische Jezus wilt leren kennen, is het dan ook niet goed om de methode te leren kennen die men hiervoor gebruikt?
Ik en Haushofer waarschijnlijk ook, kennen de regels.
Maar het resultaat is een waarschijnlijkheid en geen zekerheid.
Laat ik ook even met wat termen strooien;

cognitieve dissonantie, collective story telling.

Erg belangrijk bij het ontstaan van het NT lijkt mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')