quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, het was wel een geduchte macht, met in totaal 2 zwaarden, die ze weliswaar niet eens voor zelfverdediging mochten gebruiken, maar toch....
Lucas 22
38 Ze zeiden: Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden. Maar hij zei tegen hen: Genoeg hierover!
Kijk, net jij moet hier komen spreken over " een nog ruimer verband " !!!! En welke vers moeten nu bekijken ? Dit is me nog niet duidelijk wat uw bedoeling is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
En dit is de tekst in een nog ruimer verband, waarin voor degenen die scherp genoeg lezen tussen de regels door wel duidelijk wordt met wat voor een gevaarlijke verzetsbeweging tegen de Romeinse bezetter we hier te maken hebben:
http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10
Misschien wou hij wel zeggen: Ik heb genoeg aan 2 zwaarden. :-)quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:54 schreef nostradama het volgende:
zie je dan zelf de dubbelzinnigheid niet? En of het nu 1 of 10 zwaarden waren speelt geen rol. Een zwaard bijhebben is bewapend zijn. Iets wat door J werd aangeraden om dan af te wijzen?
Zou dat niet eerder veel later geschreven zijn geweest om J als een vredesapostel te kunnen laten doorgaan? Of was hij shizofreen zodat hij steeds opnieuw van rol veranderd en zichzelf steeds tegenspreekt? Gebeurd ook nogal vaak in die evangelies.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien wou hij wel zeggen: Ik heb genoeg aan 2 zwaarden. :-)
Is dat nu het gevolg van een hersenkramp of gewoon een joekel van een smoes. Haloooo..oo !quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
Ben je leesblind ? Hier geeft Hij, Jezus, opdracht zijn laatste have en goed te ruilen voor een zwaard. Heb ik niet geschreven hoor! Dat komt van Lukas 22, weet je nog ?quote:Op donderdag 13 januari 2011 21:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Dat Hij genoeg had aan 2 zwaarden, die niet gebruikt mochten worden, om voor degenen die het nog altijd niet zouden begrijpen duidelijk te maken, dat zelfs als Hij zwaarden had, Hij deze niet zou gebruiken.
Dat is natuurlijk ook een manier om mensen af te houden van de historische waarheid. Wat houd je dan tegen om de historische waarheid te aanvaarden zoals ze is? Als je geloof zo sterk is mag die waarheid zeker aangetoond en erkent worden. Of is het mogelijk dat door de historische waarheid je geloof eens wat beter onder de loep zou moeten laten nemen en je tot de conclussie zou kunnen komen dat de basis heel erg wankel is.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.
Waarom nemen we dit allemaal zo letterlijk en andere dingen weer niet?
Nou, voor mij hoef je niet te posten op dit lijntje hoor. Waarom woorden letterlijk nemen ? Dat doe ik NIET. Alle woorden zijn door de auteurs van de gospels zelf verzonnen. Welke historicus kan nog woordelijk herhalen wat Napoleon of W.Churchill gezegd heeft op die of die dag en plaats? Waar we wél kunnen bij stil staan zijn uitlatingen die haaks staan op de rest van de handelingen van desbetreffende zoals hierboven Lukas 22. Het begin van deze conversatie staat schijnbaar haaks op de laatste zin. Begin of einde zijn er later aan toegevoegd, dat is duidelijk. Of we zouden er moeten van uitgaan dat Lukas ontoerekeningsvatbaar was. Dat Jezus opdracht gaf aan zijn volgelingen zich te bewapenen klopt niet met het imago van een vredespreker. Is het logisch dat men dit deel van Lukas 22 er nadien aan toegevoegd heeft ? Neen! Het laatste deel van deze conversatie spreekt deel 36-37 tegen en past beter in het imago van vredesstichter, maar... wat voor zin heeft 36-37 er later aan toe te voegen ? Kijk eens naar de lijst van apostelen hun bijnamen: ... Zelotes, ... zonen van de Donder, ..Iskariot. Als we er van uit gaan dat dit bekeerlingen waren, waarom hen dan nog aanwijzen met hun politiek getinte achtergrond ? Als jij dat allemaal zinloos vindt is dit uit te spitten, ok, maar voor mij is dit belangrijk om het welles-nietes spel te doorbreken. Als men kan aantonen dat Abraham nooit bestaan heeft en engelen een recent bedenksel is, vallen toch alle beweringen die daar op steunen toch weg of niet soms.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
ATON, de moeite die ik heb met deze discussie en de reden waarom ik ook al even niet gepost heb is de vraag wat nu eigenlijk de historische waarden van deze aan jezus toegeschreven woorden is.
Sorry ATON, maar ga je nu niet enorm kort door de bocht?quote:Ben je leesblind ? Hier geeft Hij, Jezus, opdracht zijn laatste have en goed te ruilen voor een zwaard. Heb ik niet geschreven hoor! Dat komt van Lukas 22, weet je nog ?
36 Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. 37 Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde.
Dit geschreven woord, de profetie laat Hij in vervulling gaan. En Hij weet héél goed dat Hij als misdadiger zal berecht worden, als opstandelng tegen de Romeinen. En wat zien we achteraf ? Dat er naast hem nóg ' misdadigers' gekruisigd zijn. Althans misdadigers in de ogen van de Romeinen, maar in weze Zeloten, weerstanders." Want wat over Mij ( de voorspelde Messias, de David-koning ) komt tot een einde ", tot de ontknoping, tijd voor actie. Moeilijk om vatten zo te zien he kleinduimpje ?
Ik begrijp die willekeur inderdaad ook niet helemaalquote:Op vrijdag 14 januari 2011 11:31 schreef Daniel1976 het volgende:
Overlees mijn vorige posting dan nog maar eens rustig.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:54 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Sorry ATON, maar ga je nu niet enorm kort door de bocht?
Je zegt zelf dat hij een profetie in vervulling moest laten gaan, door onder de misdadigers gerekend te worden. Ik weet niet precies waar dat in de Bijbel staat, maar zo kun je het ook zien dat de evangelie schrijvers dat stukje tekst vonden en daaromheen een verhaal hebben geschreven (zoals ze bij alle profetieën deden), dit zegt dus weer weinig over de historische Jezus. De evangelieen zijn theologische schrijfsels, vergeet dat niet.
Helemaal geen willekeur. Ofwel gooien we het N.T. in zijn totaal bij het oud papier, ofwel gaan we zoeken naar tegenstrijdigheden, zoals ik heb aangetoond in Lukas 22. Eén vingerafdruk is voldoende om aan te tonen dat persoon X op die plaats geweest is. Zo werkt dat bij forensische wetenschap.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp die willekeur inderdaad ook niet helemaal
Nee zeg, hoe zouden wij de historische methode nou moeten kennen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:10 schreef nostradama het volgende:
Men kent blijkbaar de regels niet waaraan vermelde feiten in geschriften moeten voldoen om als historisch beschouwd te worden
Ik en Haushofer waarschijnlijk ook, kennen de regels.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 15:57 schreef nostradama het volgende:
Tja Haushofer als je de historische Jezus wilt leren kennen, is het dan ook niet goed om de methode te leren kennen die men hiervoor gebruikt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |