Waar in godsnaam heb je het nu eigenlijk nog over? Gaan we nu wat scrabbelen of een ernstig dialoog opzetten ?quote:Op maandag 10 januari 2011 19:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
En je zult ook wel begrijpen dat er een groot verschil is tussen een koning wiens koningschap eeuwig is en een rijk dat eeuwig is.
Hitler pretendeerde zelfs niet het laatste, en dat is maar goed ook, want ook daar kwam bijzonder weinig van terecht.
Lees het voorafgaande nog maar eens aandachtig door, en als je dat serieus genoeg doet kom je daar misschien wel achter.quote:Op maandag 10 januari 2011 19:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar in godsnaam heb je het nu eigenlijk nog over?
Wou ik net nog zeggen...quote:Op maandag 10 januari 2011 19:51 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Lees het voorafgaande nog maar eens aandachtig door, en als je dat serieus genoeg doet kom je daar misschien wel achter.
Nee, ik begrijp er eigenlijk niet zoveel van.quote:Op maandag 10 januari 2011 21:31 schreef nostradama het volgende:
Kleinduimpje, ik weet niet of jij al wat esotherische leringen hebt bestudeert, want dan zou je dit probleem over Gods Koninkrijk begrijpen.
Ik schreef voorheen dat het einde der tijden bij de Joden duidt op een werkelijk een eind der tijden. Je moet dit kosmisch bekijken en dan wordt er bedoeld dat als de planeet aarde opgebrand wordt een tijd van Gods Koninkrijk komt. Dat is de esotherische lering.
Ten tweede vertelt die lering dat alles wat boven (hemel) gebeurd ook beneden (aarde) gebeurd. De aarde is dus de afspiegeling van de kosmische gebieden en wat daar gebeurd. Vandaar dat zij in hun visioenen naar verschillende hemelen gaan en daar van alles hebben gezien.
Om die esotherische leringen uit te leggen gebruiken zij verschillende figuren zoals engelen, duivels, dieren enz.. Zij maken onderscheid in goed en slecht, in God en Satan, in gebieden in de hemel , de hel en de aarde enz.. Die figuren staan dan ook als beeld voor bepaalde gebieden op aarde enz. . Satan is leider van de heidenen bv. Jezus is dan de Koning van Judea en de Joden op aarde zoals hij dat zou zijn op kosmisch gebied.
Daniël en Johannes zijn bij uitspek visionaire zieners en doen aan voorspellingen en doen dat op een apocalyptische manier. Het einde der tijden komt met veel geraas en gedonder (zal overigens ook zo zijn) chaos enz.. Maar ik schreef voordien ook dat het einde der tijden niet komt voordat iedereen de wetten volgt zoals beschreven in de thorah. (kan je terugvinden in je Bijbel als je goed leest)
Er was onenigheid over de komst van het einde der tijden gezien de overrompeling door vreemden. Weet je wel het dispuut met wie men wel of niet aan tafel mocht aanliggen enz. en wie de thorah nu moest volgen en wie niet. (Speelde heel de tijd tussendoor)
Wat op aarde gebeurd is een afspiegeling van wat er in de hemel gebeurd en wat zien zij : chaos, onenigheid enz. Zij beginnen de esotherische leringen te interpreteren naar de omstandigheden die ze zien (omdat zij die leringen niet echt goed begrijpen, Christenen doen dat nu ook weer)) Daniël voorspelt en ziet het einde der tijden nabij komen. Maar op dat moment spreekt hij over een toekomst. Dat is duidelijk wanneer hij spreekt over het herstel van de tempel die daarmee zal gepaard gaan. Hij weet op dat moment niet dat die zal verwoest worden en de zogenaamde messias is vermoord. En dat is niet volgens de geschriften.
Paulus spreekt niet apocalyptisch en voegt de esotherische lering (die niet begrepen werd)in in het heden van toen. Vergeet niet dat hij schrijft na de dood van Jezus. Voor hem is het einde der tijden begonnen met de dood en verrijzenis van Jezus. Maar vergeet hierbij niet dat van de verrijzenis geen getuigeverslagen zijn (men heeft het van horen zeggen) en hij wil vooralsnog dat Koninrijk gods installeren door verzoening te predikken. Hij weet verdomd goed dat het eind der tijden niet gekomen is en wil zijn hachje redden. Wat gebeurd er dan? Ze zeggen dat het einde der tijden reeds begonnen is (bij de verrijzenis) maar nog niet voleindigt is en dus nog aan de gang is.
Zie je hoe die zaken door elkaar werden gehaspeld, verdraaid om het toch maar sluitend te maken? Als je de esotherische leringen bestudeert zal je dat ook beter begrijpen. Vergeet niet dat zelfs Jezus zei dat de apostelen niet begrepen.
Zie je nu ook waarom men spreekt over het rijk dat niet van de aarde is en eeuwig en Gods koninkrijk op aarde? Hier wordt over twee verschillende zaken gesproken die aan elkaar werden gevoegd.
Was een beetje lang, maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Juist, je begrijpt er eigenlijk niet zo veel van.quote:Nee, ik begrijp er eigenlijk niet zoveel van.
Bedoel je te zeggen dat er op gewacht wordt dat iedereen zich aan de Mozaïsche wet zal houden en dat dan het einde der tijden komt?
Dan kunnen mensen die bang zijn voor het einde der tijden wel gerust zijn want dat zal uiteraard nooit gebeuren.
Het is ook in strijd met de openbaring van Johannes en Daniël, want die spreken ook niet over een situatie waarin iedereen, dus ook de Babyloniërs, ongelovigen en zo voort, zich aan de Mozaïsche wet houden, in tegendeel zou ik zeggen.
Dit vind ik een best gevaarlijke uitspraak Nostradamus, waarop baseer je je?quote:De historische Jezus is geen verzoener maar wilde de wetten strikt doen naleven. Hij was een verzetsstrijder tegen de bezetting van Rome en werd om die reden ter dood gebracht.
Dit is wat Johannes Jezus liet zeggen. Grooooooot verschil hoor.quote:Dit is ook niet in tegensprak met de woorden van Jezus die immers zelf zei:
Johannes 16
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.
Zeker als we zijn theatrale intrede én de rel aan de Tempel over het hoofd zien, en nog zo links en rechts wat. Staat er ergens ook niet dat hij opdracht gaf zich te bewapenen ? Ach, vergeet het maar. Past niet in jou visie.quote:Zoals jezelf zegt: een Avatar ruit niet op, en grijpt niet naar de wapens, waarvan de dood van Jezus, die Hij al voorzien had zonder een hand uit te steken om die te voorkomen, het allerbeste bewijs is.
Nou mag je denken wat je wil, maar zoals je zelf zegt, zonder goede tegenargumenten is dat denken waardeloos, zeker als zowat alle bijbeldeskundigen het er over eens zijn dat er GEEN ENKELE ooggetuige was als informant voor de auteurs van de gospels.quote:Ook denk ik dat het evangelie volgens Johannes door een ooggetuige is geschreven, en wel door een leerling uit de binnenste kring, die als enige mannelijke leerling aanwezig was tijdens de kruisiging en de zorg voor zijn moeder, Maria kreeg toevertrouwd.
Dit zijn namelijk beweringen die het evangelie zelf doet, en zonder goede tegenargumenten ga ik ervan uit dat dit waar is.
quote:Dit is wat Johannes Jezus liet zeggen. Grooooooot verschil hoor.
Uiteraard geloof ik ook niet dat Jezus een verzetstrijder was.
Misschien lieten de evangelieschrijvers Jezus wel de tempel binnengaan, terwijl de historische Jezus dat niet gedaan heeft? Ik begrijp werkelijk niet dat iemand enerzijds kan beweren dat Johannes Jezus dingen LIET zeggen, en anderzijds wel andere gebeurtenissen als historisch kan zien.quote:Zeker als we zijn theatrale intrede én de rel aan de Tempel over het hoofd zien, en nog zo links en rechts wat. Staat er ergens ook niet dat hij opdracht gaf zich te bewapenen ? Ach, vergeet het maar. Past niet in jou visie.
De apocalyps is een modernere versie van het Boek van Henoch, totaal niet serieus te nemen dus.quote:Trouwens de Johannes van de apocalyps en de Johannes die je hierboven vernoemt zijn niet dezelfden.
Wat Johannes of de andere evangelisten Jezus liet zeggen is van een andere orde dan het zich herinneren van een ingrijpende gebeurtenis. De rel om de Tempel zat blijkbaar nog goed in het geheugen. En daar bedoel ik de rel mee die uitbrak bij de begrafenis van Herodes de Grote, waarbij er alleen al naar schatting 8000 doden alleen al in Jeruzalem vielen. Wat de oorzaak van Jezus' protest was is natuurlijk in de evangelies sterk vertekend, maar laat weinig twijfel bestaan omtrent dit feit. De profeet-vernieuwer-vredesstichter ' Jezus' steekt hier wel sterk af om verzonnen te zijn. Dit was duidelijk een politiek-religieuze getinte rel. Door er een draai aan te geven heeft men dit feit kunnen poneren, anders was het er zeker uit geredigeerd.quote:Misschien lieten de evangelieschrijvers Jezus wel de tempel binnengaan, terwijl de historische Jezus dat niet gedaan heeft? Ik begrijp werkelijk niet dat iemand enerzijds kan beweren dat Johannes Jezus dingen LIET zeggen, en anderzijds wel andere gebeurtenissen als historisch kan zien.
De Johannes-apocalyps en Boek Henoch zijn twee totaal verschillende invalshoeken over totaal verschillende historische feiten. Henoch is oorspronkelijk een Mesopotamisch epos wat deels is overgenomen in Genesis. Johannes beschrijft een doem-scenario wat zuiver gnostisch is en niks historisch bedoeld is.quote:Trouwens de Johannes van de apocalyps en de Johannes die je hierboven vernoemt zijn niet dezelfden.
De apocalyps is een modernere versie van het Boek van Henoch, totaal niet serieus te nemen dus.
Kijk, nu schrijf je het zélf ! Johannes heeft leentjebuur bij Genesis gespeeld. Is dit zo uitzonderlijk ? Men deed niks anders dan citaten pikken uit oudere werken. Dat gaf overtuigingskracht en aanzien. En als hij Boek Henoch nodig heeft om een visioen te hebben kan ik het ook. Jij zit nog duidelijk in een steegje. Nu heb je wel het boek De Mysterieuze Jezus gelezen, maar de vraag is nog of je dit wel allemaal begrepen hebt. Ik ben er nog maar net in begonnen en kan nog niet oordelen hoever ik de auteur hierin kan volgen. Ik laat het je zeker weten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 10:50 schreef Berjan1986 het volgende:
Google maar eens goed Nostradama, op de namen Openbaring en het Boek van Henoch. Johannes citeerde zelfs woordelijk uit dit Boek.
Natuurlijk "Johannes" zal wel theologisch bezig zijn maar hij gebruikte het Boek van Henoch als leidraad.
Waarom is dat zo moeilijk te aanvaarden? Past het niet in uw straatje?
Ik haal de twee johannesen niet door elkaar, maar de doelen van die twee johannes figurenquote:Berjan je haalt de 2 Johannesen weer door elkaar. De apocalyps is geen theologisch discour. Het Johannes evangelie daar en tegen wel . Het is een discour waarin hun meningen over de natuur van Jezus wordt uiteengezet en verspreid wordt door brieven aan verschillende kerken. Het is een discour van een christengemeenschap met zhun eigen denkbeelden zoals bv. de getuigen van Jehovah of de protestanten enz..
Ik kan je wel vertellen dat Openbaring niet voorkomt in dat boek hoor, twee keer doorgelezen en geen een keer tegengekomen. Het gaat hierin over Jezus en of hij een mythe dan wel historisch figuur is. En dat boek heb ik wel redelijk begrepen, daar ben ik van overtuigd. Ik vind het ook bijzonder jammer dat mensen altijd hun meningsverschil af willen doen met de woorden: "Heb je het wel begrepen?"quote:Kijk, nu schrijf je het zélf ! Johannes heeft leentjebuur bij Genesis gespeeld. Is dit zo uitzonderlijk ? Men deed niks anders dan citaten pikken uit oudere werken. Dat gaf overtuigingskracht en aanzien. En als hij Boek Henoch nodig heeft om een visioen te hebben kan ik het ook. Jij zit nog duidelijk in een steegje. Nu heb je wel het boek De Mysterieuze Jezus gelezen, maar de vraag is nog of je dit wel allemaal begrepen hebt. Ik ben er nog maar net in begonnen en kan nog niet oordelen hoever ik de auteur hierin kan volgen. Ik laat het je zeker weten.
Zoals er meerder Johannessens zijn, zo zijn er ook meerdere Jezussen, maar er is maar één historische, en die ga je niet vinden in teksten uit de 2de eeuw, zoals wij kennen als het N.T. Er heeft volgens mij ( en sta daar niet alleen mee ) wel degelijk bestaan. Kijk, we beschikken over een bak potscherven en daaruit moeten we fragmenten zoeken die bij elkaar horen. Enkele scherven kunnen al een vorm verraden, net zoals de bijbelteksten.quote:Ik kan je wel vertellen dat Openbaring niet voorkomt in dat boek hoor, twee keer doorgelezen en geen een keer tegengekomen. Het gaat hierin over Jezus en of hij een mythe dan wel historisch figuur is. En dat boek heb ik wel redelijk begrepen, daar ben ik van overtuigd. Ik vind het ook bijzonder jammer dat mensen altijd hun meningsverschil af willen doen met de woorden: "Heb je het wel begrepen?"
Precies wat jij zegt. Dat was de fout die ik maakte, namelijk om ze beide als theologisch te zien, terwijl de een dat wel is en de ander niet.quote:welke waren dan de doelen van beide Johannessen volgens jou? En wat wil je nu zeggen met het vergelijk met het boek van Henoch?
Mooi en duidelijk historisch overzicht van het THEOSOFISCH christendom, maar weinig of niks te maken met de historische Jezus. Hij is wél als kleerhanger gebruikt om deze religie aan op te hangen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 12:32 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Precies wat jij zegt. Dat was de fout die ik maakte, namelijk om ze beide als theologisch te zien, terwijl de een dat wel is en de ander niet.
En over dat boek van Henoch heb ik al genoeg gezegd. Er zijn zelfs hele zinnen die in het Boek staan, die Johannes gebruikte (net als Judas overigens).
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/techr/historisch.html
Dit is ook een mooie kijk op het Christendom, ik denk dat ATON het er ook wel mee eens kan zijn. Dit is ook wat geschreven wordt in "de mysterieuze Jezus".
Over welke historische Jezus hebt je het dan wel als ik met alle mogelijke argumenten je wil duidelijk maken dat er twee Jezus-versies zijn; de historische en de theosofisch/gnostische/ spiritueel-religieuze Jezus ( van de tweede versie bestaan er in alle kleuren en geuren ). En heb je al eens de docu-reeks omtrent de Talpiot-tombe bekeken ? Raar dat hier nog geen enkele reactie op geweest is. Past dit dan niet in jou straatje ??quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:23 schreef Berjan1986 het volgende:
Theosofisch Christendom?
Dat bestaat niet eens ATON, leer je begrippen kennen.
En enkel omdat deze historische Jezus niet in je straatje past, verwerp je deze kijk op Jezus? Je lijkt wel een orthodox persoon die maar blijft steken op 1 gedachtegang.
Juist. Ik zal trachten, op verzoek van de moderator geen kleinerende uitspraken te doen. :-)quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:42 schreef nostradama het volgende:
theosofie is geen theologie. Theosofie gaat over de leer van God eigenlijk beter gezegd gaat het over de leer van het innerlijke. Voor theosofen bestaat er geen god zoals dat in religies wordt weergegeven. Ze gebruiken daarvoor religieuse en gnostische geschriften. Zij proberen met de leer van het innerlijke en de wezenskern van mensen de overeenkomsten te zien in verschilende religies. Dus net zoals in het NT bekijken zij de natuur van....en niet de historische Jezus. Zij houden wel staande dat hij heeft bestaan en zelfs vermeld wordt in geheime Buddhistische literatuur
Er is een groot verschil tussen historische en theologische en/of mythische en/of sofisch benaderingen
En dat is wat Aton volgens mij hiermee wil zeggen
Je wilt die dingen toch niet met elkaar vergelijken he? Dat van ATON is gewoon klinkklare onzin en je kan het vragen aan iedere theosoof en ook aan ieder ander wetenschappelijk onderlegd persoon. Terwijl de opmerking "Ik weet niet of je het wel helemaal gesnapt hebt" duidt op een minderwaardig vinden van de mening van de ander.quote:Ik vind het ook bijzonder jammer dat mensen altijd hun meningsverschil af willen doen met de woorden: "Heb je het wel begrepen? .....schreef Berjan
en ook met woorden : "leer je begrippen kennen"
Ho, dáár wringt het schoentje; er bestáát geen historische Jezus! Gelukkig zijn er nog andere bronnen dan het N.T. he ? Als men het in de Romeinse kronieken het heeft over de 'nazaten' van, moet er ook een 'voorzaat' geweest zijn toch ? Talpiot, zegt je dat iets ? En nee, ik heb geen gekleurde bril op, wel eentje voor vér en voor dichtbij. Zéér handig.quote:Op donderdag 13 januari 2011 14:15 schreef Berjan1986 het volgende:
Welke historische Jezus bedoelen jullie eigenlijk? Er bestaat geen historische Jezus, of je moet dingen uit de evangelieen gaan "filteren" en dat doet men altijd met een gekleurde bril op. En dat merk ik bij ATON, en ook bij Nostradama heel erg.
Welk artikel ?quote:Dat artikel gaat voor een klein gedeelte over Jezus maar veel meer over het Christendom in de vroegste beginjaren. Dat is wel historisch en wordt in vele boeken nog eens belicht (zoals de "mysterieuze Jezus").
Over welke ' dingen ' hebt je het het ??quote:Je wilt die dingen toch niet met elkaar vergelijken he? Dat van ATON is gewoon klinkklare onzin en je kan het vragen aan iedere theosoof en ook aan ieder ander wetenschappelijk onderlegd persoon. Terwijl de opmerking "Ik weet niet of je het wel helemaal gesnapt hebt" duidt op een minderwaardig vinden van de mening van de ander.
Over welke bronnen heb jij het dan?quote:Ho, dáár wringt het schoentje; er bestáát geen historische Jezus! Gelukkig zijn er nog andere bronnen dan het N.T. he ? Als men het in de Romeinse kronieken het heeft over de 'nazaten' van, moet er ook een 'voorzaat' geweest zijn toch ? Talpiot, zegt je dat iets ? En nee, ik heb geen gekleurde bril op, wel eentje voor vér en voor dichtbij. Zéér handig.
Wat ik postte aan Nostradama, en waar jij over vertelde dat het Theosofisch Christendom was.quote:Welk artikel ?
Dat jij je afvroeg of ik er wel alles van begrepen had, van de "Mysterieuze Jezus" en dat ik vertelde dat jij je begrippen moest kennen.quote:Over welke ' dingen ' hebt je het het ??
Dat jij denkt de ware Historische Jezus te kennen, en dat je daarom alles wat niet in je kraam te pas komt maar wegduwt. Die gekleurde bril. Welke kleur dat is? Weet ik niet, ik ben kleurenblind.quote:Misschien kan het voor jou lijken Berjan dat ik een gekleurde bril op heb, maar ik denk dat dit dan heel miniem zal zijn. Maar vermits het jou als heel erg opvalt, had ik wel graag willen weten over welke kleur je het dan hebt?
Dat klopt wel ja. Maar dit soort artikels gaan daar niet over. Dit gaat enkel over het vroege Christendom en kun je dus op waarde schatten (of het klopt, of het klopt niet).quote:Of het artikel historisch is zou ik nog eerst eens moeten uitpluizen. Ik weet wel dat theosofen religies met elkaar willen verzoenen en dat je daar dus ook voorzichtig moet mee zijn.
Ik heb het erover dat ATON zegt dat dit historisch Theosofisch Christendom is, en dat IS klinkklare onzin, omdat zo'n begrip niet eens bestaat. Lijkt me niet zo moeilijk toch?quote:Waarom is dat wat Aton zegt klinkklare onzin? Hij benadert Jezus niet filosofisch of theologisch of mythisch of theosofisch maar historisch. Dat wil zeggen dat de figuur Jezus aan een aantal voorwaarden moet voldoen om als historisch juist of aanvaardbaar te worden beschouwd. Historisch iets benaderen wil niet zeggen dat je in iets geloofd of niet, dat is theologie. En dus ja uit die geschriften worden de historisch korrekte zaken uitgefilterd die ook terug te vinden zijn in andere bronnen buiten de Bijbel en dan kom je tot een historische Jezus en niet tot een al of niet geloof in jezus
Ik zal je nog eens de vraag stellen: Heb je de docu-reeks al bekeken waarvan ik je de link heb opgegeven ? En moet ik je eens in % geven hoeveel keer deze namen voorkwamen ? Denk je nu echt met een leek te doen te hebben ???quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:11 schreef Berjan1986 het volgende:
Sorry ATON, zal dat niet meer doen.
Maar ik lees wat van die Talpoit, en ik lees vooral dat veel geleerden, archeologen en dergelijke het er niet mee eens zijn. En dat Jezus in die tijd een zeer gangbare naam was, net als de hele familie overigens (Maria, Jozef, Jakobus etc..)
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Talpiot_Tomb
En daarom postte ik het enkel en allemaal maarquote:Het vroege christendom uit het artikel kan historisch zijn. Zoals ik al zei dat ben ik niet nagegaan.
Dat is toch vaak zo als men praat over gekleurde bril? Dat iemand eenzijdig is, en enkel de dingen die hij gelooft aanvaard?quote:waar heb ik beweerd de historische Jezus te kennen, Berjan? En welke zaken passen niet in mijn kraam en duw ik weg? De kleur van mijn bril is volgens jou dan eigenlijk dat ik eenzijdig de zaken benader? Mag ik dat zo begrijpen?
Nee, ik heb die docu reeks nog niet bekeken. En nee, ik denk niet met een leek van doen te hebben. Waarom zo snel aangevallen voelen?quote:Ik zal je nog eens de vraag stellen: Heb je de docu-reeks al bekeken waarvan ik je de link heb opgegeven ? En moet ik je eens in % geven hoeveel keer deze namen voorkwamen ? Denk je nu echt met een leek te doen te hebben ???
Wil je al wat bronnen zo losjes uit de pols ? Hier al wat:quote:Ho, dáár wringt het schoentje; er bestáát geen historische Jezus! Gelukkig zijn er nog andere bronnen dan het N.T. he ? Als men het in de Romeinse kronieken het heeft over de 'nazaten' van, moet er ook een 'voorzaat' geweest zijn toch ?
Noem jij dat snel ?? Dit is al de tweede maal dat je zo pedant bent. Dus als je deze docu reeks nog niet hebt bekeken hen je je alvast al 3D brilletje aangemeten. Leuk.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:44 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Nee, ik heb die docu reeks nog niet bekeken. En nee, ik denk niet met een leek van doen te hebben. Waarom zo snel aangevallen voelen?
Dan heb je misschien iets aan deze scherven:quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:38 schreef ATON het volgende:
Berjan:
[..]
Zoals er meerder Johannessens zijn, zo zijn er ook meerdere Jezussen, maar er is maar één historische, en die ga je niet vinden in teksten uit de 2de eeuw, zoals wij kennen als het N.T. Er heeft volgens mij ( en sta daar niet alleen mee ) wel degelijk bestaan. Kijk, we beschikken over een bak potscherven en daaruit moeten we fragmenten zoeken die bij elkaar horen. Enkele scherven kunnen al een vorm verraden, net zoals de bijbelteksten.
Ja, het was wel een geduchte macht, met in totaal 2 zwaarden, die ze weliswaar niet eens voor zelfverdediging mochten gebruiken, maar toch....quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:12 schreef nostradama het volgende:
en al zijn discipelen waren bewapend bij de arrestatie . Vreemd. Slechte discipelen of moest J. er juist vredelievend erdoor naar voren komen bij de schrijvers?
en bizar dat zulke gewapende Joden zomaar s'nachts mochten rondlopen van de Romeinen. Was dat niet een beetje gevaarlijk?
Plak de scherfjes maar aan elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |