abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93210847
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Nee. De kromming van de ruimtetijd is intrinsiek gedefinieerd. Je hoeft de ruimtetijd dus niet te embedden in iets hoger dimensionaals.

Een simpel voorbeeld is een bol. Je hoeft een bol niet te embedden in de drie dimensionale Euclidische ruimte om de kromming van de bol te definieren. :) Hoe dat precies gaat is wat wiskundig, maar het heeft te maken met hoe je vectoren transporteert over je oppervlak; wanneer een dergelijk transport de orientatie van een vector verandert, is er kromming. Dat is ook de reden waarom 1-dimensionale variëteiten (een lijn of een cirkel) geen kromming hebben, ook al zou je intuïtief zeggen dat een cirkel gekromd is.

Op een zelfde manier is een torus (een donut) trouwens ook niet gekromd, ook al zou je naief zeggen van wel. Dat komt omdat je de donus imbed in een 3-dimensionale ruimte, maar dat kan dus verraderlijk zijn.
Wat bedoel je met embedden ? projecteren door 1 dimensie weg te nemen ?
pi_93243946
Ja, in mijn specifieke gevallen wel, maar dat kunnen er ook meer zijn. Zo kan ik ook een punt (0-dimensionaal) of cirkel (1-dimensionaal) embedden in de 3-dimensionale ruimte.
pi_93289733
Kan het dat ons niets, bv voor de bigbang, kan voortkomen uit het iets van het andere? Dus 1 of twee universa waaruit/waarin een andere geboren kan worden? Dat is toch een beetje het idee van de M-brane theorie?

Ik wil m'n kennis een beetje ordenen en bijschaven op dit gebied. Globaal dan he? Verder dan Discovery docu's kom ik op dit kennisgebied niet. ;)
pi_93291946
Als er iets anders was, dan was er toch niet niets?
Mu!
pi_93292077
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 01:30 schreef SingleCoil het volgende:
Als er iets anders was, dan was er toch niet niets?
Hmmm ja, en nee. Ik bedoel het meer alsof uit een onafhankelijk iets een nieuw iets kan creëren, dat er eerst niet was. Als een mens waaruit een nieuw mens geboren word, om het even heel eenvoudig te stellen. Als integreren/differentiëren.

Begrijp je waar ik naartoe wil?
pi_93294905
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 01:34 schreef Gray het volgende:

[..]

Hmmm ja, en nee. Ik bedoel het meer alsof uit een onafhankelijk iets een nieuw iets kan creëren, dat er eerst niet was. Als een mens waaruit een nieuw mens geboren word, om het even heel eenvoudig te stellen. Als integreren/differentiëren.

Hoe is een mens onafhankelijk van het mens waaruit het geboren is?

quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:55 schreef Haushofer het volgende:
Ja, in mijn specifieke gevallen wel, maar dat kunnen er ook meer zijn. Zo kan ik ook een punt (0-dimensionaal) of cirkel (1-dimensionaal) embedden in de 3-dimensionale ruimte.
Is een circel niet 2 dimensionaal?

[ Bericht 28% gewijzigd door KoningStoma op 25-02-2011 05:15:45 ]
pi_93295468
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 01:34 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik begrijp het maar je moet je toch vergissen. Het universum omvat, per definitie, alles wat er is ("The universe is commonly defined as the totality of everything that exists" - Wikipedia). Uitgaande van die definitie kan er dus niets anders buiten het universum bestaan. Dat betekent dat voor het bestaan van het universum (wat mij betreft trouwens geen bestaand begrip, ik denk dat tijd een onderdeel is van het universum en dus ook niet bestond voordat het universum bestond, ergo, er is geen "voor het universum bestond") er dus niets was. En dus ook niet iets waar het universum uit ontstaan is.
Mu!
pi_93297413
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 05:06 schreef KoningStoma het volgende:

Is een circel niet 2 dimensionaal?
Nee. Je kunt namelijk met 1 getalletje, bv de hoek tussen 0 en 2 pi, aangeven waar je je op de cirkel bevindt. Je bent denk ik in de war met een schijf, waarvan de cirkel de rand is :)
pi_93297762
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 09:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Je kunt namelijk met 1 getalletje, bv de hoek tussen 0 en 2 pi, aangeven waar je je op de cirkel bevindt. Je bent denk ik in de war met een schijf, waarvan de cirkel de rand is :)
Beetje geintjes uithalen omdat een cirkel een uitzondering is. Raak je nu opgewonden?
pi_93298208
Stel je niet aan. Er is niets uitzonderlijks aan. Een cirkel is een denkbeeldige lijn van punten die op gelijke afstand van een vast-gekozen punt - het middelpunt - liggen. Het is een lijn, en lijnen zijn 1-dimensionaal.
Mu!
pi_93298293
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 10:32 schreef SingleCoil het volgende:
Stel je niet aan. Er is niets uitzonderlijks aan. Een cirkel is een denkbeeldige lijn van punten die op gelijke afstand van een vast-gekozen punt - het middelpunt - liggen. Het is een lijn, en lijnen zijn 1-dimensionaal.
De manier waarop hij het brengt, dat is mijn probleem. Zo'n 'oe kijk mij eens goed zijn en wat ben jij dom zeg, dat je dat niet weet' manier.

In zijn originele post had hij het best over een punt (0 dimensies) of een lijn (1 dimensie) kunnen hebben, maar nee, hij nam zijn swans in de hand en wie eine troll begint hij over een cirkel.
pi_93298409
Je zegt het goed: het is jou probleem :)

Ik kan er niets trollerigs in ontdekken. Mss omdat ik een beetje geHaushoferd ben, dan ontwikkel je een zeker resistentie tegen zwans-in-de-hand :)
Mu!
pi_93298500
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 10:40 schreef SingleCoil het volgende:
Je zegt het goed: het is jou probleem :)

Ik kan er niets trollerigs in ontdekken. Mss omdat ik een beetje geHaushoferd ben, dan ontwikkel je een zeker resistentie tegen zwans-in-de-hand :)
Als hij iets wil uitleggen, weet hij zelf ook prima dat hij (zonder verdere uitleg) beter een punt en een lijn kan zeggen. Het troll gedeelte is dat hij een bijzondere lijn (een cirkel) er voor kiest, zonder daar verder achtergrond info bij te geven. Typisch 'kijk mij eens goed zijn' gedrag :r
  vrijdag 25 februari 2011 @ 10:44:13 #164
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93298529
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 10:36 schreef stbabylon het volgende:

[..]

De manier waarop hij het brengt, dat is mijn probleem. Zo'n 'oe kijk mij eens goed zijn en wat ben jij dom zeg, dat je dat niet weet' manier.

In zijn originele post had hij het best over een punt (0 dimensies) of een lijn (1 dimensie) kunnen hebben, maar nee, hij nam zijn swans in de hand en wie eine troll begint hij over een cirkel.
Voor minderwaardigheidscomplexen moet je in R&P zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_93298674
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 10:43 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Als hij iets wil uitleggen, weet hij zelf ook prima dat hij (zonder verdere uitleg) beter een punt en een lijn kan zeggen. Het troll gedeelte is dat hij een bijzondere lijn (een cirkel) er voor kiest, zonder daar verder achtergrond info bij te geven. Typisch 'kijk mij eens goed zijn' gedrag :r
Ja, als je het zo beschrijft is het wel erg, he? Djeez. Ik ga er een feedback topic over openen want zomaar een cirkel als voorbeeld geven terwijl het ook met een lijn had gekund...Dat Dat Kan, In Nederland!
Mu!
pi_93299478
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 10:43 schreef stbabylon het volgende:

[..]

? Misschien is je trollradar wat te fijntjes afgesteld, maar ik heb werkelijk waar geen idee waar je het over hebt. Als het je hoog zit mag je het in het FB-topic aanstippen, maar graag niet hier :)

Het punt wat ik probeerde te maken is dat een lijn recht kan zijn, en dus dat mensen intuïtief wel doorhebben dat een lijn "niet gekromd" is. Een cirkel is echter gesloten, en daardoor zou je naief kunnen zeggen dat een cirkel wel gekromd is. Wiskundig is dat echter niet zo, omdat kromming intrinsiek gedefinieerd is. Het is de embedding van de cirkel in een hoger dimensionale ruimte die het verwarrend maakt.
pi_93302881
Hmmm, ok.
  vrijdag 25 februari 2011 @ 13:19:19 #168
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_93303844
Een continuüm is niet elementair. Een lijnstuk kan altijd in kleinere delen worden onderverdeeld, ab infinitum. Dus als mensen met meetkundige argumenten aankomen wat betreft dit vraagstuk zitten ze er waarschijnlijk behoorlijk naast.
pi_93304831
ab infinitum betekent "vanaf het oneindige". Da's best lastig :)
Mu!
  vrijdag 25 februari 2011 @ 13:57:39 #170
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_93305538
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:42 schreef SingleCoil het volgende:
ab infinitum betekent "vanaf het oneindige". Da's best lastig :)
Klopt, het aantal punten in een lijnstuk is om precies te zijn transeindig, alef-één. Dus meer dan alef-nul, het totale aantal natuurlijke of gehele getallen. Leuk onderwerp trouwens :)
pi_93305590
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:19 schreef Verrekijker het volgende:
Dus als mensen met meetkundige argumenten aankomen wat betreft dit vraagstuk zitten ze er waarschijnlijk behoorlijk naast.
Waarom?
  vrijdag 25 februari 2011 @ 14:00:01 #172
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_93305647
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat meetkunde een continuüm veronderstelt en een continuüm niet elementair is :)
pi_93305839
Hmmm...maar Cantor pleegde niet voor niets zelfmoord.
Mu!
  vrijdag 25 februari 2011 @ 14:16:24 #174
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_93306339
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 14:04 schreef SingleCoil het volgende:
Hmmm...maar Cantor pleegde niet voor niets zelfmoord.
Hij bereikte er niets mee :)
pi_93306523
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:55 schreef Haushofer het volgende:
Je past dus gewoon functies toe van R(n) naar R(m) met dim( Range) < dim (Domein); d.w.z. m < n. Laat je surjectieve functies toe ? Laat je ook complexe functies toe ?

Wel aardig, maar ik denk dat dit moeilijk gereedschap is voor de vraagstelling van "iets uit niets".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')