abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91369326
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 12:56 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als klein kind, heb ik mij al verbaasd waarom er uberhaupt iets is.
Logisch zou zijn dat er helemaal niets is.

[..]

Ludwig Wittgenstein

Dat er zoiets bestaat als "de logica" kan ik nog aannemen of begrijpen, want de logica produceeert alleen maar tautologien (waarheid die inzichzelf berust)
Als Hawking aantoont dat de natuurwetten tautologien zijn, dan wil ik hem geloven.
Natuurwetten lijken vaak wel op tautalogieen. Twee grootheden aan weerkanten van een 'is gelijk teken'. Ik denk aan de discussies of F = m x a een tautologie is; of de de einsteinvergelijking, het hart van de ART een tautolgie is. Aan weerkanten van de vergelijking staan aspecten die in wezen hetzelfde zijn (lijkt het).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer2 op 15-01-2011 19:45:58 ]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:52:17 #27
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91371634
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 12:42 schreef Haushofer het volgende:
De Hammock Physicist van die site van je noemt idd ook Hawking's nieuwste boek,

[..]

Een opmerkelijke uitspraak. Persoonlijk heb ik nog nooit een kosmoloog gesproken die dit zo stellig zou zeggen, als hij/zij het überhaupt al zou zeggen. Ik zie er in elk geval de logica niet van in.
Mee eens.

Maar ik vind het vooral opvallend dat zo veel wetenschappers god proberen te debunken door great unification theories.

Ik bedoel, als bewezen wordt dat alles uit niets zou zijn ontstaan, wie of wat stak z'n vinger dan in dat niets? Dát zet je pas aan het denken.

Ben overigens niet gelovig.
Kleurenblinden zien de wereld met andere ogen
pi_91371950
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:52 schreef grasisbruin het volgende:
Maar ik vind het vooral opvallend dat zo veel wetenschappers god proberen te debunken door great unification theories.
Ik ken geen enkele wetenschapper die "God probeert te debunken". Ze willen hooguit verklaren, en daarbij horen ook zaken waarvan gelovigen claimen dat God er voor verantwoordelijk is.

GUT's hebben niks met God debunken te maken.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:42:05 #29
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91373406
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ken geen enkele wetenschapper die "God probeert te debunken". Ze willen hooguit verklaren, en daarbij horen ook zaken waarvan gelovigen claimen dat God er voor verantwoordelijk is.

GUT's hebben niks met God debunken te maken.
Sorry, ik schiet inderdaad een beetje door. Ik hou gewoon niet van god opvoeren in zo'n discussie. Tweede deel van m'n post was ook meer filosofisch bedoelt.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:46:18 #30
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_91373576
Maar die ruimte-tijd, die bestaat toch ook uit niets? Het zijn alleen maar definities. Die ruimtetijd is een afbakening van een verzameling deeltjes en krachten.

Misschien is ruimtetijd helemaal geen voorwaarde voor het bestaan of ontstaan van een universum. Misschien word ruimtetijd wel veroorzaakt door (het spontaan ontstaan van) deeltjes en krachten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:51:03 #31
pi_91373772
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 12:56 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als klein kind, heb ik mij al verbaasd waarom er uberhaupt iets is.
Logisch zou zijn dat er helemaal niets is.

[..]
We zitten idd in een bijzondere situatie. Helaas probeert de wetenschap zaken zo te verklaren dat ze normaal zijn (binnen wat we al weten). Misschien gaat het daar wel fout.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:56:04 #32
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91373966
OK, even een hersenscheet... Niet serieus nemen dus.
Wat nou als je uitgaat van, zeg maar, maximale entropie in de beginsituatie, waar "ineens" twee "deeltjes" Samen een groter deeltje vormen.

Heb je dan een begin van zwaartekracht met alle gevolgen van dien op de omringende deeltjes?
Dus inclusief aantrekkingskracht op het relatief groter nieuw deeltje?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:58:36 #33
pi_91374060
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:56 schreef grasisbruin het volgende:
Wat nou als je uitgaat van, zeg maar, maximale entropie in de beginsituatie, waar "ineens" twee "deeltjes" Samen een groter deeltje vormen.

Heb je dan een begin van zwaartekracht met alle gevolgen van dien op de omringende deeltjes?
Ik denk dat je beter kan beginnen met het definiëren van zwaartekracht. Nou zijn heel veel wetenschappers dan aan het doen op een wiskundige manier, dus laten wij het filosofisch proberen.

Hoe werkt/ontstaat zwaartekracht. Is het een kracht, een straling, electromagnetisch, reactie?
pi_91374289
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar die ruimte-tijd, die bestaat toch ook uit niets? Het zijn alleen maar definities. Die ruimtetijd is een afbakening van een verzameling deeltjes en krachten.
Da's een goeie vraag, wat "ruimtetijd" nu precies is. Volgens snaartheorie, waarin zwaartekracht gekwantiseerd wordt, is het een collectie snaren. Volgens de ART is het een continue afbakening van deeltjes en velden wat een wisselwerking aangaat met datgene wat er in zit.

Volgens mensen als Seiberg, zie bv hier voor een technische overview, is ruimtetijd "emergent". Dat wil zeggen dat het niet voorkomt in je fundamentele beschrijving, maar voortvloeit uit dat fundament (net zoals bv losse watermoleculen geen kookpunt kennen, maar een collectie ervan wel). Veel van dit soort ideeën komen uit snaartheorie.

Een aardig idee is het volgende: stel, je wilt een heel klein stukje ruimtetijd "proben". Hoe kleiner het stukje ruimtetijd, des te meer energie heb je nodig (ruimtetijdafstanden en energie schalen omgekeerd evenredig; daarom hebben we voor de LHC ook zoveel energie nodig!). Je kunt beargumenteren dat je op een gegeven moment op een lengteschaal komt, waarbij je zoveel energie nodig hebt dat dit een singulariteit, en een bijbehorende waarnemershorizon zal creeëren. Waarmee het stukje ruimtetijd dus, net zoals een zwart gat, afgeschermd wordt voor de rest van het universum.

Een ander fascinerend idee omtrent ruimtetijd komt uit snaartheorie. Als je in snaartheorie de extra dimensies compactificeert met bepaalde geometrieën, kun je aantonen dat de resulterende theorie een zogenaamde T-dualiteit heeft. De kleinste lengte die je kunt definieren is ruwweg de lengteschaal van de gecompactificeerde dimensies, en het bizarre is dat de theorie geen enkel onderscheid maakt tussen de natuurkunde op een lengteschaal R, en de natuurkunde op lengteschaal 1/R!

De aard van ruimte en tijd is intiem verstrengeld met de aard van zwaartekracht, vooral op kwantumniveau. Een erg mooi maar ietwat gedateerd debat hierover tussen Penrose en Hawking kun je lezen in De aard van ruimte en tijd.
pi_91374357
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter kan beginnen met het definiëren van zwaartekracht. Nou zijn heel veel wetenschappers dan aan het doen op een wiskundige manier, dus laten wij het filosofisch proberen.

Hoe werkt/ontstaat zwaartekracht. Is het een kracht, een straling, electromagnetisch, reactie?
Volgens de ART van Einstein is zwaartekracht geen "kracht", maar ruimtetijdgeometrie. Volgens de snaartheorie is het een uitwisseling van bepaalde trillingstoestanden van gesloten snaren, die we "gravitonen" noemen.

Ik weet niet hoe filosofisch dat is, maar dat is wat de fysica zegt :P
pi_91374473
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:56 schreef grasisbruin het volgende:

Misschien vind je dit topic over entropie en zwaartekracht interessant. Eric Verlinde heeft een jaar geleden hier een artikel over geschreven, namelijk deze. :)
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:14:15 #37
pi_91374639
quote:
Een aardig idee is het volgende: stel, je wilt een heel klein stukje ruimtetijd "proben". Hoe kleiner het stukje ruimtetijd, des te meer energie heb je nodig (ruimtetijdafstanden en energie schalen omgekeerd evenredig; daarom hebben we voor de LHC ook zoveel energie nodig!). Je kunt beargumenteren dat je op een gegeven moment op een lengteschaal komt, waarbij je zoveel energie nodig hebt dat dit een singulariteit, en een bijbehorende waarnemershorizon zal creeëren. Waarmee het stukje ruimtetijd dus, net zoals een zwart gat, afgeschermd wordt voor de rest van het universum.
Doe je zo je best om een stukje universum te bekijken dat het onzichtbaar wordt. :D
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:16:54 #38
pi_91374741
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgens de ART van Einstein is zwaartekracht geen "kracht", maar ruimtetijdgeometrie. Volgens de snaartheorie is het een uitwisseling van bepaalde trillingstoestanden van gesloten snaren, die we "gravitonen" noemen.

Ik weet niet hoe filosofisch dat is, maar dat is wat de fysica zegt :P
Filosofische ART: De spullen en dingen in de ruimte vervormen die ruimte en die vervorming noemen we zwaartekracht.

Filosofische snaar: Zwaartekracht-deeltjes. Graviton, Higgs.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:18:52 #39
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91374818
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien vind je dit topic over entropie en zwaartekracht interessant. Eric Verlinde heeft een jaar geleden hier een artikel over geschreven, namelijk deze. :)
Naar zo iets zocht ik ja. dank je.

Eigenlijk heel stom, ik kom op dit onderwerp omdat ik entropie en zwaarte"kracht" probeerde te combineren in relatie tot een gesloten economisch systeem.

Ik ben een kruk in wiskunde, dus denk eigenlijk alleen ruimtelijk. Kun je dus de mooiste modellen maken in je hoofd die door jou net zo hard weer afgeschoten kunnen worden. :')
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:20:39 #40
pi_91374894
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:18 schreef grasisbruin het volgende:

[..]

Naar zo iets zocht ik ja. dank je.

Eigenlijk heel stom, ik kom op dit onderwerp omdat ik entropie en zwaarte"kracht" probeerde te combineren in relatie tot een gesloten economisch systeem.

Ik ben een kruk in wiskunde, dus denk eigenlijk alleen ruimtelijk. Kun je dus de mooiste modellen maken in je hoofd die door jou net zo hard weer afgeschoten kunnen worden. :')
Je had wiskundige moeten worden. Ik hoorde laatst dat wiskundigen slecht zijn in rekenen.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:26:59 #41
266552 grasisbruin
Kleurenblind dus
pi_91375095
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je had wiskundige moeten worden. Ik hoorde laatst dat wiskundigen slecht zijn in rekenen.
Goede beschrijving van mijn lot :{

Atheneum beta afgerond terwijl ik er nooit iets aan deed en later pas de verbanden gaan zien tussen allerlei dingen. Als in véél later. Te laat.

NEE, geen cijferverbanden :')
pi_91376759
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Doe je zo je best om een stukje universum te bekijken dat het onzichtbaar wordt. :D
:Y
pi_91379897
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 12:31 schreef Agno het volgende:

[..]

Entropie natuurlijk ! :P

Vond de informatie op deze link erg interessant:

All from zilch

Voor mij was het een aha-erlebnis om te lezen dat de totale hoeveelheid Energie in ons universum eigenlijk optelt tot nul. Grofweg compenseren de energie van de zwaartekracht (Eg) en de som van alle andere energieën (Ea) elkaar volledig. Heb altijd gedacht de Big Bang een hoog energetische singulariteit was, ergo: een oneindig gebogen punt in de ruimte-tijd waarin alle Ea geconcentreerd was. Maar kennelijk is het zo dat als je ook de Eg meeneemt om de ruimte-tijd tot de Big Bang singulariteit te 'buigen', dan geldt dat Ea = -Eg en Etot = 0 = niets.

Iets moet dus een hele kleine Ea en aanpalende -Eg (Etot blijft 0 = niets) veroorzaakt hebben en als dit een kwantumfluctuatie geweest is, dan moet die -Eg dus ook de ruimte-tijd krommen om zijn Ea equivalent een 'dichtheid' in die ruimte-tijd te kunnen geven. Dat kan eigenlijk alleen maar als die kwantumfluctuatie zelf ook de ruimte-tijd gecreëerd heeft, maar dat kan dan weer niet want een kwantumfluctuatie kan alleen maar bestaan in een ruimte-tijd. Da's inderdaad een verrekte lastig kip-ei probleem. :Y
Agno, om de twee maanden een post.. Ben je met de lichtsnelheid op reis?
Je hebt geen besef van de wetenschappelijke armoede die je hier op aarde achterlaat. Onverlaten nemen W&T over, we hebben je nodig :)
pi_91380131
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Onverlaten hebben dat allang gepost op fok :{w
Een effect waarbij het maximale verloop van tijd trager gaat naarmate een object meer massa heeft. Als jij door een kamer loopt waarbij aan een kant een tijdvertragende factor zit, heb je geen keuze dan af te buigen richting deze tijdvertragende factor. Immers, aan een kant van je lichaam verloopt alles trager t.o.v. de andere kant.
Ohja dan moet je ook de constante tegendruk uitleggen die iedereen ondervindt. Okee stel je twee boten voor die allebei over een kanaal varen. Alleen boot 2 heeft meer massa en daar gaat de tijd trager. Voor de opvarenden van boot 2 lijkt het wel alsof zij constant de stroom tegen hebben en dat niet alleen, het water gaat weg van boot 1 en in de richting van boot 2.. in dit voorbeeld kan water niet door de boot, maar ruimtetijd kan wel door de aarde. Er valt constant ruimtetijd naar de aarde. Go with the flow..

[ Bericht 18% gewijzigd door Onverlaatje op 15-01-2011 21:04:23 ]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 23:11:24 #45
8369 speknek
Another day another slay
pi_91388612
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 17:21 schreef Haushofer het volgende:

zou het universum uit "een kwantumfluctuatie ontstaan zijn".

Ik heb dat argument nooit begrepen. Kwantumfluctuaties doen zich voor in de ruimtetijd volgens de kwantummechanica, maar het hele euvel bij de oorsprong van het universum is nou juist dat er geen ruimtetijd was.
Ik ben niet goed met natuurkunde, maar is het argument niet dat de kwantumfluctuatie plaatsvindt in een singulariteit, en dat een enkele singulariteit technisch geen ruimtetijd is?

Het blijft als een soort copout klinken, want een gebeurtenis--elke gebeurtenis lijkt me tijd nodig te hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 23:18:09 #46
pi_91389008
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:11 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben niet goed met natuurkunde, maar is het argument niet dat de kwantumfluctuatie plaatsvindt in een singulariteit, en dat een enkele singulariteit technisch geen ruimtetijd is?

Het blijft als een soort copout klinken, want een gebeurtenis--elke gebeurtenis lijkt me tijd nodig te hebben.
Of misschien wordt tijd wel gemaakt door een gebeurtenis. Zonder gebeurtenissen kan je toch ook niet zien hoe "lang" iets duurt/hoe snel zich iets voltrekt. Zonder referentie heb je niets aan tijd. Tijd in z'n eentje is niks. Niet zonder gebeurtenissen als referentie.
pi_91391273
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Of misschien wordt tijd wel gemaakt door een gebeurtenis. Zonder gebeurtenissen kan je toch ook niet zien hoe "lang" iets duurt/hoe snel zich iets voltrekt. Zonder referentie heb je niets aan tijd. Tijd in z'n eentje is niks. Niet zonder gebeurtenissen als referentie.
Bij weinig interactie verloopt de tijd snel, bij veel interactie verloopt de tijd traag. Zonder interactie verloopt er niets..
Dus, tijd is de snelheid van interactieverloop?
Mooie definitie Papierversnipperaar.
  zondag 16 januari 2011 @ 00:00:12 #48
pi_91391392
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:57 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Bij weinig interactie verloopt de tijd snel, bij veel interactie verloopt de tijd traag. Zonder interactie verloopt er niets..
Dus, tijd is de snelheid van interactieverloop?
Mooie definitie Papierversnipperaar.
Dank u.

Maar nu zijn we nog niks opgeschoten met zwaartekracht :P
pi_91394616
Hoe weten we eigenlijk dat het universum begonnen is met een Big Bang? Enkel speculerend, kan het heelal niet keer op keer uitzetten en weer inkrimpen, als twee functies, sin(x) en sin(-x) doen, bijvoorbeeld? Waarop ieder kruispunt een punt met singulariteit is, en het heelal uitzet en inkrimpt? Ik ben een leek op dit gebied, maar ben me aan het inlezen en dit lijkt me niet zo'n gekke verklaring. Misschien weet iemand hier meer van?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tomrrrrrr op 16-01-2011 00:59:34 ( ) ]
pi_91394717
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 22:06 schreef Montov het volgende:

Mja, hoewel ik geen sluitende veklaring heb waarom een eeuwig universum niet vreemder is, is het gevoel dat alles een begin moet hebben iets is dat alleen maar vanwege onze perceptie zo is.
Perceptie doet er niet zo toe. Ik neem aan dat je bedoelt dat oneindigheden in de praktijk niet voorkomen en allicht logisch tegenstijdig zijn?
Zo niet, het universum heeft zowiezo al een begin, dus dan is het logisch dat het begin ook een begin heeft. Het is raar dat het universum er niet altijd al was maar begon terwijl de oorzaak van het universum voor dat begin er al oneindig lang was en dat er al die tijd niets gebeurde. Dat is raar. Nu we weten dat het universum er niet altijd al was is het voor de hand dat het universum uit het niets komt. En dat is misschien wel hetzelfde als zeggen dat het universum zichzelf veroorzaakte. Omdat in de toekomst het universum kon bestaan, kwam het universum in bestaan.

Je kunt wel zeggen dat het ook goed mogelijk is dat het universum niet gedaan heeft dat wat wij logisch consistent vinden, maar logica volgen is alles wat we kunnen doen. Het is dan meer een kwestie van het ontbreken van bewijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')