abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 september 2011 @ 15:09:13 #276
66825 Reya
Fier Wallon
pi_101938801
Een zakenkabinet moet voor haar wetgeving nog altijd een meerderheid in het parlement weten te vergaren; gezien de verwachte gevoeligheid van de betreffende ingrepen lijkt me dat niet evident.
  woensdag 14 september 2011 @ 15:14:23 #277
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_101938979
Nee maar het lijkt me dat ze op deelterreinen zoals bezuinigingen toch wel aan meerderheden kunnen komen?
pi_101939167
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 15:14 schreef Hexagon het volgende:
Nee maar het lijkt me dat ze op deelterreinen zoals bezuinigingen toch wel aan meerderheden kunnen komen?
Nou... Volgens mij wordt alles op een goudschaaltje gewogen. Dus als je gaat bezuinigen op iets waar het ene gewest meer profijt van heeft dan het andere, dan heb je meteen weer een conflict.
  woensdag 14 september 2011 @ 16:19:15 #279
66825 Reya
Fier Wallon
pi_101941326
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 15:14 schreef Hexagon het volgende:
Het overgrote deel van de federale begroting bestaat uit uitgaven aan sociale zekerheid en dotaties aan gewesten. Beiden vormen nu juist het hart van het communautaire conflict.
pi_101950670
Er blijkt een akkoord in de maak te zijn. De Tsjeven zouden volledig hun kazak gedraaid hebben.

Nuja, als dit waar zou zijn plegen ze electorale zelfmoord en zal de N-VA minstens 40% halen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 september 2011 @ 21:04:38 #281
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_101953031
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 15 september 2011 @ 15:41:20 #283
177885 JoaC
Het is patat
pi_101978819
Lol, doorbraak
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_101979457
Toch nog. :D

Maar de eerste 'non' hangt ook meteen alweer in de lucht?
  donderdag 15 september 2011 @ 16:56:04 #285
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_101981275
Het zal wel een degelijk akkoord zijn, want zelfs de N-VA kan het niet volledig de grond inboren, aangezien de grootste toegevingen van Franstalige kant kwamen (MR en FDF)

Alle goede elementen zijn volgens hen uiteraard een gevolg van "de druk van de N-VA".
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 15 september 2011 @ 17:16:15 #286
66825 Reya
Fier Wallon
pi_101981969
Alhoewel het een noodverband blijft (wat als de Raad van State negatief oordeelt over de burgemeesters?), ziet het akkoord er niet heel slecht uit. Wel jammer dat er een compleet tandeloze metropolitane gemeenschap wordt opgezet als douceur, maar in België blijft het lastig zulk soort lelijke compromissen te vermijden.

Daarnaast dient de term "doorbraak" toch ook wel gerelativeerd te worden; tenslotte blijven de gewichtige economische kwesties, die ook weer verbonden zijn met de communautaire kwesties, op tafel liggen.
pi_101983009
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:56 schreef SaintOfKillers het volgende:
Het zal wel een degelijk akkoord zijn, want zelfs de N-VA kan het niet volledig de grond inboren, aangezien de grootste toegevingen van Franstalige kant kwamen (MR en FDF)

Alle goede elementen zijn volgens hen uiteraard een gevolg van "de druk van de N-VA".
Maar de NVA heeft wel degelijk - zoals te verwachten - kritiek op bijvoorbeeld het voorstel dat men in de zes faciliteitengemeenten rond Brussel nog steeds zou kunnen stemmen op de Brusselse lijsten. Daarmee is het idee van "très grande Bruxelles" de kop in gedrukt, maar wordt tegelijkertijd bevestigd dat die 6 gemeenten dan weer zo goed als Brussels zijn...
pi_101983076
quote:
10s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:56 schreef SaintOfKillers het volgende:

Het FDF denkt er uiteraard heel anders over:

quote:
FDF: 'Een akkoord van bedriegers'
FDF verwerpt akkoord

Olivier Maingain is niet mals voor het akkoord over de splitsing van BHV. Het is een 'accord des tricheurs' omdat de rechten van de Franstaligen werden opgeofferd. FDF slaat de deur voorlopig niet dicht bij de MR maar maakt er een vertrouwenskwestie van.

'Dit akkoord versterkt diegenen die ervan uitgaan dat de taalgrens uiteindelijk ook een staatsgrens wordt', stelt Maingain fors. 'Dit akkoord is erg schadelijk voor Brussel.'

Maingain stelt vastberaden dat het 'minimum minimorum' voor de drie niet-benoemde burgemeesters niet bereikt is. Vlaanderen blijft immers bevoegd voor de benoeming ervan. Bovendien spot men door de niet-benoeming ervan met de rechten van de kiezer. Toch zal FDF in 2012 opnieuw dezelfde drie figuren naar voor schuiven als kandidaat-burgemeester, zegt Maingain.

Ook de splitsing van de kieskring BHV kent in zijn ogen geen genade. De onderhandelaars respecteren de democratische beginselen niet, vindt hij. Maingain haalt er het Europese mensenrechtenverdrag bij om zijn gelijk te staven.

Voorstellen

Maingain maakt er een vertrouwenskwestie bij de MR van. Hij heeft drie voorstellen voor de partij. Een ervan gaat over de metropolitane gemeenschap (waarvan alle gemeenten van de oude provincie Brabant deel zullen uitmaken), die meer moet worden dan louter een 'praatbarak'. Hij noemt ook het terugdringen van de bevoegdheden die de rechten van de Franstaligen zouden beknotten. Daarnaast moet Brussel als enige de volledige zeggenschap krijgen over haar instellingen.

'We durven te geloven dat de MR die voorstellen ter harte zal nemen', rondt Maingain de persconferentie af. Ruimte voor vragen van journlisten is er niet.

MR neemt akte van het standpunt van FDF-voorzitter Olivier Maingain maar reageert er voorlopig niet op, meldt RTBF kort nadien. Het blijft voorlopig onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de samenwerking van FDF en MR.

Uitgebreid bureau MR onderschrijft akkoord

Het uitgebreid bureau van de Franstalige liberalen van de MR heeft eerder op de dag wel al zijn steun uitgesproken voor het akkoord dat formateur Elio Di Rupo bereikt heeft met de acht onderhandelende partijen.

De partij bevestigt ook haar vertrouwen in voorzitter Charles Michel voor het voortzetten van de onderhandelingen om tot een staatshervorming en de vorming van een nieuwe federale regering te komen. Dat stelt de partij in een persbericht.

Het was voorzitter Michel zelf die het uitgebreid bureau bijeen had geroepen. Hij legde er het akkoord over BHV, het stemrecht voor Belgen in het buitenland en de hervorming van de Senaat voor.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20110915_086

Maar goed, dat de MR en de FDF uit elkaar zullen gaan, was al meer mensen duidelijk. Dat is al net zo'n kansloos verhaal als CD&V en N-VA.
  donderdag 15 september 2011 @ 20:20:36 #289
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_101989424
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:49 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Het FDF denkt er uiteraard heel anders over:

[..]

http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20110915_086

Maar goed, dat de MR en de FDF uit elkaar zullen gaan, was al meer mensen duidelijk. Dat is al net zo'n kansloos verhaal als CD&V en N-VA.
Of elk kartel de afgelopen jaren.

FDF heeft het zichzelf ook gewoon onmogelijk gemaakt met hun extreme uitspraken de laatste weken. Maakt het een stuk makkelijker voor de MR hen te laten vallen.
pi_102015495
Dat N-VA zo gematigd is over het akkoord, is op zich niet zo vreemd. Dit akkoord verschilt immers niet gek veel van het voorstel dat De Wever een aantal maanden geleden deed. Het nu afkraken zou nogal bizar zijn.
pi_102017595
Die Maingain is pas echt niet bezig met het welzijn van het land of zelfs van de Franstaligen, die wil enkel zijn brussels bourgeoisie kliekje beschermen ...
pi_102063185
Slimste mens de Wever is bij lange na geen slimme politicus. Eerst hoog van de toren blazen en zich terugtrekken uit de onderhandelingen en vervolgens niet kunnen toegeven dat het bereikte accoord over BHV wellicht meer is dan hij zelf ooit had hopen te bereiken. Nu staat het met zijn nationalistisch/egoistisch clubje langs de zijlijn en hij had nog wel gehoopt op een mislukken van e.e.a. om vervolgens zijn rechts liberale programma te kunnen doorvoeren. Een programma dat de massale belastingontduiking blijft legaliseren (zijn vrienden van de MR zijn daar ook goed in) en Belgie een niet functionerende staat wil laten blijven.
  zondag 18 september 2011 @ 17:03:06 #293
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_102102205
Hier nog even een voorbeeldje van het niveau van de NVA http://www.deredactie.be/(...)/110918_Kraam_DiRupo
  zondag 18 september 2011 @ 17:07:41 #294
67640 SaintOfKillers
pi_102102390
Ik denk dat er van elke partij wel een "lompe" lokale afdeling te vinden is die zich bezondigt aan dit soort goedkoop stuntwerk.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 22 september 2011 @ 19:02:18 #295
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_102269074
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 24 september 2011 @ 10:12:33 #296
66825 Reya
Fier Wallon
pi_102326274
Nou, er is blijkbaar min of meer een akkoord over de financieringswet, hetgeen me toch wel lichtelijk verbaast.
pi_102344493
Een vernietigend stuk van Hendrik Vuye over de hervorming van Brussel.

Een selectie:
quote:
In het vereenvoudigde Brussel zijn voortaan nog slechts volgende overheden actief: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Brusselse agglomeratie, 19 gemeenten, 19 0CMW's, 6 politiezones (voortaan wel gecoördineerd door het Gewest), de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, - even ademhalen - de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschapscommissie, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de federale Staat en een dienstdoend vicegouverneur, in afwachting van een nieuwe volwaardige vicegouverneur. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat in Brussel 41 ministers of schepenen bevoegd zijn voor cultuur. Er zijn vier maatschappijen voor openbaar vervoer actief en, sinds het 'Brusselakkoord', nog slechts 16,5 openbare vastgoedmaatschappijen. De Brusselse politici waren gisteren terecht fier op hun modelstaat.

Brussel is natuurlijk het Walhalla voor de Vlamingen. Waar elders kan je minister worden met 796 stemmen? In Brussel wordt je hiermee Vlaams Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen (Jean-Luc Vanraes, nvdr). Deze baan mag je dan cumuleren met de taken van Voorzitter van het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), belast met Onderwijs, Vorming, Begroting & Communicatie; en Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid, Financiën, Begroting en Externe Betrekkingen. Het zijn dergelijke stemmenkanonnen die het nieuwe Brusselakkoord hebben onderhandeld. Om een nieuwe, van irritatie getuigende, mail te vermijden van de woordvoerster van Guy Vanhengel benadruk ik graag dat hij bij dezelfde verkiezingen 'wereldrecordhouder Vlaamse stemmen' werd met het cijfer 5.179. Neen, niet bij de gemeenteraadsverkiezingen van Bachten de Kupe, bij de verkiezingen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaande uit 19 dichtbevolkte gemeenten.
pi_102344867
_O- De bestuurlijke drukte is daar wel heel extreem.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 24 september 2011 @ 22:56:39 #299
67640 SaintOfKillers
pi_102345281
Tja, als je ook OCMW's, politiezones en commissie's gaat meerekenen, dan kan je voor elk gehucht in heel België wel een overheid of 8 vinden.
pi_102345713
Als ook maar de helft van wat hij schrijft waar is dan moet men zich toch wel kapotschamen hoor :D
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')