quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:20 schreef Lily1987 het volgende:
Wat ik me afvraag...ze gaan richting nieuwe verkiezingen. Maar heeft dat nut? Wat zijn de huidige peilingen in zowel Vlaanderen als Wallonië? Gaan de mogelijke winnaars van die verkiezingen er wel samen uitkomen?
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Degenen die niet met elkaar overweg kunnen, gaan nog groter worden en sterker staan.
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:27 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik voel een splitsing aankomen....
quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan moeten ze het eens worden over de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren
Daar was ik dus ook al bang voor. Dus N-VA groot aan Vlaamse zijde?quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Degenen die niet met elkaar overweg kunnen, gaan nog groter worden en sterker staan.
Splitsen zal niet gebeuren, maar confederale staten met financiële verantwoordelijkheid voor de deelstaten zijn er binnen de EU genoeg, daar zal niemand (externs) iets op tegen hebben.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:57 schreef Lily1987 het volgende:
Maar als men het over splitsen gaat hebben, zullen wel eerst de omliggende landen en de EU zich ermee gaan bemoeien dus zover is het nog lang niet.
Staten zijn soeverein, die bemoeien zich niet met interne zaken van andere staten. Hetzelfde geldt voor de EU hoor. Geen onzin verkopen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:57 schreef Lily1987 het volgende:
[..]
Maar als men het over splitsen gaat hebben, zullen wel eerst de omliggende landen en de EU zich ermee gaan bemoeien dus zover is het nog lang niet.
Natuurlijk willen ze geen splitsing. Maar hoe lang kunnen ze zich deze "eenheid" nog veroorloven?quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:02 schreef noruas_ het volgende:
een splitsing betekent alleen maar meer getouwtrek en nog moeilijkere onderhandelingen, het is de grootste nachtmerrie van de franstaligen. hoe kan iemand denken dat die daar ooit mee akkoord zullen gaan? ik zie nog eerder weer een nieuwe noodregering komen.
Alles hangt af van hoe de splitsing zal verlopen. Als Vlaanderen en Wallonië in gezamenlijk overleg uit elkaar gaan, kan de buitenwereld daar uiteraard weinig aan veranderen. Als Vlaanderen zichzelf afscheurt en de onafhankelijkheid uitroept, ligt dat helemaal anders. Dan zal je de erkenning van zoveel mogelijk andere landen moeten bekomen, en dat zal in sommige gevallen toch wat moeilijker liggen. .quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:14 schreef Bittereinder het volgende:
[..]
Staten zijn soeverein, die bemoeien zich niet met interne zaken van andere staten. Hetzelfde geldt voor de EU hoor. Geen onzin verkopen.
Nou ik vraag me af of dat wel onzin is. Ik zie Nederland zich daar zeker wel mee bemoeien. Er liggen veel belangen van ons daar. En de EU...je hebt te maken met het Europees Centrum dat in België ligt dus ook die zullen zeker niet stil zitten.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:14 schreef Bittereinder het volgende:
[..]
Staten zijn soeverein, die bemoeien zich niet met interne zaken van andere staten. Hetzelfde geldt voor de EU hoor. Geen onzin verkopen.
Volgens mij ligt de schuld meer bij de de Vlamingen. Vooral De Wever met zijn eis dat Brussel bij Vlaanderen moet.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
Conclusie tot dusverre: Franstaligen zijn de hoofdschuldigen aan de huidige impasse?
Confederalisme is juist een zéér vergaande vorm van Federalisme. No way, dat de Walen dat steunen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:39 schreef twaalf het volgende:
confederalisme van Wallonië.
Politici zijn de hoofdschuldigen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
Conclusie tot dusverre: Franstaligen zijn de hoofdschuldigen aan de huidige impasse?
Sorry, ik had even de termen omgedraaid. Mijn fout.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:47 schreef Morendo het volgende:
[..]
Confederalisme is juist een zéér vergaande vorm van Federalisme. No way, dat de Walen dat steunen.
De Duitstaligen ? Waarover spreken we eigenlijk, er wonen in België een veelvoud van mensen die het Italiaans of het Arabisch of Turks als moeder- en gebruikstaal hebben dan de Duitstaligen hoor ... We spreken over 74.000 mensen in de Duitstalige gemeenschap. Die een eigen parlement met 25 leden en een eigen regering hebben ... Dat zoiets mogelijk is, daar zit al een deel van de kern van het probleem !quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:20 schreef Morendo het volgende:
Over een eventuele splitsing: wat moet er dan met Brussel gebeuren en met de Duitstaligen?
Het grote verschil is natuurlijk dat de Duitstaligen hun eigen grondgebied hebben en daar al eeuwen wonen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:08 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De Duitstaligen ? Waarover spreken we eigenlijk, er wonen in België een veelvoud van mensen die het Italiaans of het Arabisch of Turks als moeder- en gebruikstaal hebben dan de Duitstaligen hoor ... We spreken over 74.000 mensen in de Duitstalige gemeenschap. Die een eigen parlement met 25 leden en een eigen regering hebben ... Dat zoiets mogelijk is, daar zit al een deel van de kern van het probleem !
De schuld ligt volgens mij voor het allergrootste deel bij de vorige generaties politici die de boel maar wat hebben laten aanmodderen. Zoals Verhofstadt plat op de buik ging voor elke Waals eis in ruil voor macht, of de bejaarde Vlaamse 'staatsmannen' die afgelopen zondag op RTL zaten te kakken op BDW.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
Te begrijpen? De Wever heeft het zelf al geprobeerd en als hij een probleem had met Vandelanotte had hij dat toch meteen kunnen aangeven?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 07:35 schreef Beregd het volgende:
Die kiezen gewoon de Waalse kant, dat is duidelijk. Niet dat dat veel invloed heeft, maar goed.
In Ter Zake werd gisteren duidelijkdat de wever vooral problemen had met de "formule vandelanotte" en het liefst allemaal zelf oplost. Te begrijpen ook, de manier waarop vdl werd aangesteld, zonder NVA te raadplegen.
De enige reële optie lijkt me om daar te stoppen met splitsen. Opdelen zou te gek zijn en je kunt van Vlaanderen noch Wallonië verlangen er afstand van te doen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:20 schreef Morendo het volgende:
Over een eventuele splitsing: wat moet er dan met Brussel gebeuren
Dat kunnen de Duitstaligen maar het beste zelf beslissen.quote:en met de Duitstaligen?
Wat voor status heeft dat gebied dan? Het lijkt me wel handig wanneer ze een volwaardig bestuur hebben en de mogelijkheid tot belastingheffing. Brussel zou de weg van Monaco op kunnen, maar dat is weer een eigen staat.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:25 schreef Pandorado het volgende:
De enige reële optie lijkt me om daar te stoppen met splitsen. Opdelen zou te gek zijn en je kunt van Vlaanderen noch Wallonië verlangen er afstand van te doen.
Het was eerder dat alle partijen werden geraadpleegd over de nieuwe formule, behalve de NVA; Dat dat hen niet zinde, hebben ze toch meteen laten blijken.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:16 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Te begrijpen? De Wever heeft het zelf al geprobeerd en als hij een probleem had met Vandelanotte had hij dat toch meteen kunnen aangeven?
Het compromis heeft mijns inziens dit land kapot gemaakt, niet alleen het communautaire compromis met stommiteiten als faciliteiten en het grondwettelijk blokkeren van de Vlaamse meerderheid, maar ook gewoon het feit dat men met gigantisch veel partijen een regering moet vormen. Dit maakt een duidelijk beleid onmogelijk aangezien iedereen, meestal 6-7 partijen, wat moeten hebben. Erg veel nut om te gaan stemmen (al doe ik het elke keer en met overtuiging) zie ik dan ook niet.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 10:07 schreef pagadder het volgende:
[..]
De schuld ligt volgens mij voor het allergrootste deel bij de vorige generaties politici die de boel maar wat hebben laten aanmodderen. Zoals Verhofstadt plat op de buik ging voor elke Waals eis in ruil voor macht, of de bejaarde Vlaamse 'staatsmannen' die afgelopen zondag op RTL zaten te kakken op BDW.
Neequote:Op donderdag 6 januari 2011 22:18 schreef Morendo het volgende:
De manier waarop de Waalse politici alle initiatieven - op al dan niet subtiele wijze - de grond in boren en tegelijkertijd alle initiatief van zich afschuiven, vind ik nochtans weerzinwekkend. Hun Waals pact lijkt belangrijker dan een potentieel akkoord.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 13:55 schreef Cherna het volgende:
Dan is het makkelijk om de Walen de schuld te geven van de impasse als je al weet dat zij van tevoren het belang zouden uitsluiten
Ik zeg ook niet dat de Waal zuiver is. Maar feit blijft dat het N VA staat voor confederatie en autonomie iets dat zij propageren waar nu juist de Waal erg tegen is. Neem daarbij ook de media die er nog een schepje bovenop doet en dan wordt een akkoord wel heel erg moeilijk. Want laten we eerlijk zijn: de burger kent de inhoud van nota's niet, maar gaat puur af op verkiezingsprogramma,s en media. En inderdaad het gaat slecht met Wallonië maar is dat ook niet het geval geweest met Vlaanderen.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De manier waarop de Waalse politici alle initiatieven - op al dan niet subtiele wijze - de grond in boren en tegelijkertijd alle initiatief van zich afschuiven, vind ik nochtans weerzinwekkend. Hun Waals pact lijkt belangrijker dan een potentieel akkoord.
De nota De Wever werd een na amper een uur afgeschoten omdat Wallonië afhankelijk van de simulaties honderd tot vier honderd miljoen euro zou moeten zien te vinden - het was dus de schuld van De Wever.
De nota Van de Lanotte zou de Vlaamse overheid jaren lang drie miljard euro kosten... en het is weer de schuld van De Wever
En de nota di Rupo ? Ah ja juist, er was geen nota di Rupo
En ook hun voortdurende vuilspuierij over de Vlaamse partijen in de Waalse pers doet me afvragen als ze wel ooit tot een akkoord willen komen? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de Vlaamse partijen het dan toch heel wat beschaafder houden.
Ja, die doen het enkel in buitenlandse kranten.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 14:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
De manier waarop de Waalse politici alle initiatieven - op al dan niet subtiele wijze - de grond in boren en tegelijkertijd alle initiatief van zich afschuiven, vind ik nochtans weerzinwekkend. Hun Waals pact lijkt belangrijker dan een potentieel akkoord.
De nota De Wever werd een na amper een uur afgeschoten omdat Wallonië afhankelijk van de simulaties honderd tot vier honderd miljoen euro zou moeten zien te vinden - het was dus de schuld van De Wever.
De nota Van de Lanotte zou de Vlaamse overheid jaren lang drie miljard euro kosten... en het is weer de schuld van De Wever
En de nota di Rupo ? Ah ja juist, er was geen nota di Rupo
En ook hun voortdurende vuilspuierij over de Vlaamse partijen in de Waalse pers doet me afvragen als ze wel ooit tot een akkoord willen komen? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de Vlaamse partijen het dan toch heel wat beschaafder houden.
Ben je helemaal ... Ik verhuis persoonlijk nog liever naar Wallonië dan in "Nederland" te moeten wonen ...quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:09 schreef Morendo het volgende:
Wat lijken de Nederlanders, in vergelijking met Walen, dan opeens redelijk hé? Laten we gewoon fuseren, maken we Maaskantje de nieuwe hoofdstad.
Dat beslissen wij wel voor jou. Vlaanderen wordt een vazalstaat van Nederland.quote:Op zondag 9 januari 2011 00:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ben je helemaal ... Ik verhuis persoonlijk nog liever naar Wallonië dan in "Nederland" te moeten wonen ...
quote:Op zondag 9 januari 2011 12:31 schreef Bittereinder het volgende:
en hopelijk leert men de Vlaming dan eens beschaafd Nederlands spreken.
^^
Wijvennijd.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:03 schreef Bittereinder het volgende:
http://www.nieuwsblad.be/(...)leid=DMF20110110_035
:-)
quote:Gisteravond kende het protestevenement 'Solidariteit maakt een cultuur groot' in de Brusselse KVS een groot succes. De zaal van 700 man was niet alleen uitverkocht, honderden België-fanaten dienden telefonisch of aan de deur ook nog eens geweigerd te worden.
Op het podium liet Arno zich goed gaan. "Mijn grootmoeder had dikkere tetten dan Bart De Wever", 'grapte' hij. Daarna hief de rockzanger secondenlang zijn middelvinger op. Op het eind van zijn voorstelling moesten ook 'De Morgen' en 'Het Laatste Nieuws' eraan geloven. Aan die kranten toonde hij zijn achterste.
Voor de Franstalige komiek Philippe Geluck was de avond meer dan geslaagd. "Enkele dagen geleden was er in Tunesië de Jasmijnrevolutie. Bij ons is nu de 'mosselen-friet-revolutie' bezig", klonk het. "Wat de artiesten en de Vlaamse intellectuelen nu doen, daar wacht ik al maanden op. Eindelijk zeggen ze: 'we willen geen nationalisme'. En ik ben er zeker van dat duizenden Vlamingen morgen hetzelfde gaan zeggen." (svm)
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-Bart-De-Wever.dhtml
En juist dankzij dat soort arrogantie zit een deel van ons volk in Vlaanderen in plaats van Nederland.quote:Op zondag 9 januari 2011 01:02 schreef waht het volgende:
[..]
Dat beslissen wij wel voor jou. Vlaanderen wordt een vazalstaat van Nederland.
Mijn Frans is helaas schrikbarend. Maar begrijp ik nu dat zelfs bij deze betoging de taalgroepen vooral weer elkaar de schuld van de impasse geven?quote:Op zondag 23 januari 2011 20:46 schreef pagadder het volgende:
[ afbeelding ]
Dit was zowat de teneur op de betoging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |