http://www.ans-online.nl/blog/cbs-promoveren-loontquote:CBS: ‘Promoveren loont’
Het behalen van een doctorstitel na het afstuderen loont wel degelijk. Dit blijkt uit een onderzoek dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen publiceerde. In Nederland is slechts zes procent van de ruim 900.000 academici gepromoveerd, terwijl promoveren juist erg voordelig is voor je positie op de arbeidsmarkt.
Zo is het een pluspunt als je aast op een baan als arts, onderzoeker of universitair docent. Ook hebben de trotse eigenaren van een doctorstitel een hogere arbeidsparticipatie dan degenen zonder imposante afkortingen voor hun naam. Opvallend is dat, in verhouding tot de niet-gepromoveerden, relatief weinig promovendi in de commerciële dienstverlening werken. Zij zijn vaker te vinden in sectoren als het hoger onderwijs en de gezondheidszorg. Toch is er voor hen die geen promotieplaats weten te bemachtigen geen reden voor paniek. Als ‘gewone’ academicus is het ook mogelijk om aan werk komen. Bij werk in vast dienstverband is er namelijk statistisch geen verschil tussen werkenden met of zonder titel.
Ik heb een collega die ongeveer het dubbele verdient (en krijgt voordat we daar gezeik over krijgen) dan zijn baas. Ikzelf verdien ongeveer 70% van het salaris van mijn baas. En nee, ze heeft geen slecht inkomenquote:Op maandag 20 juni 2011 20:32 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik vind het best wel prima hoor dat er mensen zijn die dit dopen, we hebben ze hard nodig.
Maar wie verdient er meer? De onderzoeker of zijn baas?
Zonder de slaven in Egypte hadden we ook geen Piramides, herinnert iemand hen of de farao's
Maar goed, mijn persoonlijkheid. Vooralsnog ben ik met mijn master bezig en dat is al rampzaligRespect trouwens voor de lui die PhD doen
Ik zit in de techniek, die 9% extra maak ik al gauw 40-50% extra als ik ga werken in dezelfde 4-5 jaar tijdquote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:04 schreef Grumpey het volgende:
Uurloon van niet-gepromoveerde en gepromoveerde academici in de werkzame beroepsbevolking naar opleidingsrichting, 2004/2005
Gepromoveerd (niet-gepromoveerd=100) Totaal 121
Humaniora, sociale wetenschappen, kunst 129
Economie, management en administratie 106
Juridisch, bestuurlijk, veiligheid 100
Wiskunde, natuurwetenschappen, IT 117
Techniek 109
Gezondheidszorg, sociale dienstverlening 133
Horeca, recreatie, transport, logistiek 122
Overige onderwijsrichtingen 110
Bron: Enquęte Beroepsbevolking en Sociaal Statistisch Bestand.
Ook als salaris mijn primaire uitkomstmaat in het leven zou zijn lijkt me het geen slechte keus te zijn geweest, aangezien ik in de gezondheidszorg zit.
K thx bye. Ga nu maar weer ergens anders interessant doen.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:40 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik zit in de techniek, die 9% extra maak ik al gauw 40-50% extra als ik ga werken in dezelfde 4-5 jaar tijd
Lijkt me sowieso niet haalbaar voor je om aangenomen te worden voor promotieplek als je niet snapt hoe ze aan die 9% extra komenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:40 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik zit in de techniek, die 9% extra maak ik al gauw 40-50% extra als ik ga werken in dezelfde 4-5 jaar tijd
quote:Op maandag 20 juni 2011 20:32 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik vind het best wel prima hoor dat er mensen zijn die dit dopen, we hebben ze hard nodig.
Maar wie verdient er meer? De onderzoeker of zijn baas?
Zonder de slaven in Egypte hadden we ook geen Piramides, herinnert iemand hen of de farao's
Maar goed, mijn persoonlijkheid gebrek aan intelligentie. Vooralsnog ben ik met mijn master bezig en dat is al rampzaligRespect trouwens voor de lui die PhD doen
Nou, daar gaat die 40-50%. Met een strafblad wordt het niet gemakkelijk om die goede baan te krijgen die dat MBA diploma voor je gaan lappenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:01 schreef TippieTop het volgende:
Ik heb helaas een strafblad
Is het mogelijk hiermee een Green Card aan te vragen? Het was voor bedreiging...
Wat tof! Er komt hier ook een gast-professor, daar hoop ik ook van te profiteren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 23:50 schreef Fogel het volgende:
Ik krijg in de herfst ruim 2 maanden een guest researcher, een post-doc, op bezoek. Dat gaat een enorme boost in mijn onderzoek geven
![]()
Stukken beter dan met masterstudenten lopen klooien
Gefeliciteerd en success! Ik had dat een paar jaar terug ook, opzich een hele gave plek, maar het idee om in principe zonder geld een part-time PhD in Londen te doen, vond ik uiteindelijk toch niks. Ik hoop dat je iets kan vinden!quote:Op donderdag 7 juli 2011 03:55 schreef Jabberwocky het volgende:
Ok ik heb in Londen dus een promotieplaats aangeboden gekregen, het is alleen nog een beetje moeilijk met scholarship regelen (al zag m'n beoogd supervisor wel kansen liggen). En voordat dat rond is ga ik geen toezeggingen doen, want ik ga er niet voor betalen.
Zo, een PhD op je 27e, respect!quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:36 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd en success! Ik had dat een paar jaar terug ook, opzich een hele gave plek, maar het idee om in principe zonder geld een part-time PhD in Londen te doen, vond ik uiteindelijk toch niks. Ik hoop dat je iets kan vinden!
Ik heb inmiddels het contract voor mijn post-doc binnen, wat betekent dat ik over 3.5 maand klaar ben met mijn PhD (nouja, mijn verdediging nog moet doen) en richting de VS ga verhuizen!
Inderdaad, ik hoop nog net een week voor mijn 30e klaar te zijn....quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:56 schreef WitBlauwPapier het volgende:
[..]
Zo, een PhD op je 27e, respect!
Dankje! Maar om eerlijk te zijn, mijn PhD is ook "maar" 3 jaar. Daarnaast ben ik, op een exchange/feest-jaar na, in een ruk doorgegaan wat betreft studie. Iets waar ik aan de ene kant wel spijt van heb, omdat ik best had willen reizen/andere dingen had willen doen. Aan de andere kant heb ik nu ook de kans om veel te reizen en ik plak toch vaak wat vakantie achter een conferentie en uiteindelijk heb ik het prima naar mijn zin en is het goed zo!quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:56 schreef WitBlauwPapier het volgende:
[..]
Zo, een PhD op je 27e, respect!
Ik begin steeds meer een hekel aan jou te krijgenquote:Op maandag 18 juli 2011 13:04 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Dankje!
Overigens kan je in de UK direct van een bachelor naar een PhD (ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken) en mijn vriendin zal dus met 24 haar PhD hebben...
Ja raar he! ik ben nu voor stage in Ierland en hier vinden ze het heel vreemd dat ik na mijn master nog een PhD ga doenquote:Op maandag 18 juli 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik begin steeds meer een hekel aan jou te krijgen![]()
Hoe lang is zo'n bachelor dan? En wordt dat dan volledig gelijkgesteld met een internationale Phd? Raar dat dat gelijk gesteld wordt...
Haha, sorry?quote:Op maandag 18 juli 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik begin steeds meer een hekel aan jou te krijgen![]()
Hoe lang is zo'n bachelor dan? En wordt dat dan volledig gelijkgesteld met een internationale Phd? Raar dat dat gelijk gesteld wordt...
Toch de neiging om me daar defensief tegenop te stellen, maar eigenlijk weet ik ook wel dat je deels gelijk hebt. Ik denk dat het idee van een PhD hier dus heel erg anders is en moeilijk te vergelijken is met andere plekken in de wereld. Of het minder voorstelt weet ik zo net nog niet, maar inderdaad zal de gemiddelde PhD uit de UK misschien van mindere kwaliteit zijn dan bv Nederland (ik wist niet dat Duitsland een zelfde soort systeem had als de UK trouwens) . Maar goed, dat hangt van zoveel factoren af, de universiteit, het departement, begeleiders en onderzoek zelf om er maar een paar te noemen.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:13 schreef Shivo het volgende:
Die ongelijkheid in PhD traject tussen UK/Duitsland (waar het ongeveer hetzelfde systeem geldt) en de rest van de wereld is ietwat schrijnend omdat die mensen naar dezelfde postdoc plaatsen solliciteren, terwijl een PhD in de UK toch echt veel minder voorstelt dan elders. Toch wordt dat nog wel eens gemakkelijk vergeten.
quote:Op maandag 18 juli 2011 16:31 schreef xienix84 het volgende:
Hoorde ik nou dat ze in Nederland het verschil in titels tussen HBO en Universiteit willen laten verdwijnen?
http://www.ans-online.nl/(...)titeling-hbo-diplomaquote:Zijlstra wil nieuwe betiteling hbo-diploma
Door Mart Waterval op 23 March 2011 om 13:09 • Categorie Nederland, Nieuws
Eerder meldden we al dat staatssecretaris Halbe Zijlstra van hoger onderwijs de doorstroming naar het hoger onderwijs op de schop wilde nemen, onder meer om de status van de hogescholen op te waarderen. Dit standpunt zette hij afgelopen maandag in een Kamerdebat kracht bij door te pleiten voor een opheffing van het verschil in betiteling tussen een hbo- en een wo-diploma. ‘Heel veel andere landen hebben het over universities die minder niveau hebben dan onze hogescholen. Wij moeten op dit punt niet roomser willen zijn dan de paus,’ aldus Zijlstra.
Mensen met een hbo-diploma mogen zich momenteel bijvoorbeeld heel specifiek bachelor of theatre in education noemen, terwijl iemand met een universitaire graad slechts het verschil tussen bachelor of arts en bachelor of science kent. Dit onderscheid zou ervoor zorgen dat hbo’ers lastiger aan de slag kunnen in het buitenland. Om het hbo-diploma de uitstraling te geven die het verdient, zou de titel moeten worden aangepast. Zijlstra bepleit dat het onderscheid al voldoende tot uiting komt in de titel van de onderwijsinstelling: universities zijn iets anders dan hogescholen: universities of applied sciences.
Of er in de Tweede Kamer voldoende steun zal zijn voor het plan is onbekend, omdat gedoogpartner Partij voor de Vrijheid zich al ontpopt heeft tot tegenstander.
Mijn woorkeuze was niet optimaal - een PhD uit de UK heeft met name een kortere training, naar mijn idee meer gefocused op opleiding en niet zo zeer op onderzoek, achter de rug dan een PhD uit de VS of Nederland. Kwaliteit hangt natuurlijk af van instituut en begeleider.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:31 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Toch de neiging om me daar defensief tegenop te stellen, maar eigenlijk weet ik ook wel dat je deels gelijk hebt. Ik denk dat het idee van een PhD hier dus heel erg anders is en moeilijk te vergelijken is met andere plekken in de wereld. Of het minder voorstelt weet ik zo net nog niet, maar inderdaad zal de gemiddelde PhD uit de UK misschien van mindere kwaliteit zijn dan bv Nederland (ik wist niet dat Duitsland een zelfde soort systeem had als de UK trouwens) . Maar goed, dat hangt van zoveel factoren af, de universiteit, het departement, begeleiders en onderzoek zelf om er maar een paar te noemen.
Dat maakt niet uitquote:Op maandag 18 juli 2011 17:54 schreef Shivo het volgende:
[..]
Mijn woorkeuze was niet optimaal - een PhD uit de UK heeft met name een kortere training, naar mijn idee meer gefocused op opleiding en niet zo zeer op onderzoek, achter de rug dan een PhD uit de VS of Nederland. Kwaliteit hangt natuurlijk af van instituut en begeleider.
Ik dacht altijd dat een PhD NA je master kwam?quote:Op maandag 18 juli 2011 14:26 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Haha, sorry?![]()
Een bachelor is hier 3 jaar (dus voor haar tussen d'r 18e en 21e) en de PhD ook 3 jaar (dus tussen 21-24e). Wat betreft gelijkstelling, ik denk dat er uiteraard ook gekeken wordt naar vooropleiding etc. Niet alleen de PhD maakt je CV. Ik denk dat het niveau van haar PhD (of sowieso 3-jarig) hetzelfde is als een andere goeie PhD. Wat ik overigens wel merkte, vooral tijdens het 1e jaar, is dat zij meer afhankelijk was van haar begeleiders dan ik en het opstarten langer duurde en dat is denk ik vooral te wijten aan ervaring, qua kennis en begrip etc zat het wel goed (ik geloof dat ze de best-student award had tijdens d'r bachelor maar ik luister niet altijd even goed.
Maar aan de andere kant, ik ken ook gevallen van mensen waarbij de PhD meer als een research assistent voelt en waarbij de begeleiders eigenlijk de overhand hebben (maar dat zal niet alleen in de UK gelden).
Maar ik ben het wel met je eens dat er grote verschillen zitten in de inhoud van een PhD per land. Die zijn misschien niet altijd perse terug te zien na de PhD, als je goed bent ben je goed, maar ze zijn wel erg verschillend. Hier in de UK (bij mij tenminste) is het heel erg gericht op acadedemische vorming, translational skills, training enzo en eigenlijk minder op het onderwerp zelf.
Hoe kom je daar zo bij?quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:08 schreef Shivo het volgende:
Watermanagement lijkt me een praktisch vak waar niet enorm veel (academisch) onderzoek naar wordt gedaan.
Hmmm, dat klopt wel.quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:08 schreef Shivo het volgende:
Je hele verhaal staat bol van de verwijzingen naar je familie, maar ik kan geen enkele motivatie vinden waarom je eigenlijk een PhD wil hebben en ik vraag me ook zomaar af wat een PhD in jouw vakgebied toe zou voegen. Watermanagement lijkt me een praktisch vak waar niet enorm veel (academisch) onderzoek naar wordt gedaan.
Misschien haal je te lage cijfers daarvoor? Dat ze zo redeneren? Anders hadden ze dat mss wel direct gevraagd aan de student..quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:41 schreef Gelatelli het volgende:
[..]
Hmmm, dat klopt wel.
Echter erger ik mij best vaan ook aan de leraren en hoe ze reageren als je ook maar vraagt over promoveren en wat het inhoudt,
Het is niet meer dan gissen, maar de keren dat ik iets heb gehoord of gelezen over watermanagement ging dat meestal over TNO en vergelijkbare instituten, geen universiteiten.quote:
Qua vakgebied valt er voldoende over te zeggen en te schrijven: 'management'+'civiele (water)-techniek'.quote:Op woensdag 20 juli 2011 20:43 schreef Shivo het volgende:
[..]
Het is niet meer dan gissen, maar de keren dat ik iets heb gehoord of gelezen over watermanagement ging dat meestal over TNO en vergelijkbare instituten, geen universiteiten.
Ik denk dat je beter af bent met een goede baan met groeipotentie bij een groot bedrijf. Die promotie gaat je namelijk qua beloning, maar ook qua tijd/inzet, zwaar tegenvallen en daar wordt je niet gelukkig van. Als je het heel graag wilt kan je dat altijd nog doen op latere leeftijd, het is niet iets wat onmogelijk wordt als je er nu vanaf ziet.quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:41 schreef Gelatelli het volgende:
[..]
Hmmm, dat klopt wel.
Echter erger ik mij best vaan ook aan de leraren en hoe ze reageren als je ook maar vraagt over promoveren en wat het inhoudt, alsof je ze vraagt of je hun dochter mag neuken
Dan wil ik stiekem het toch doen
Korte opmerking: ik weet dat de masters in de betavakken internationaal nou niet zo heel bijzonder hoog staan aangeschreven, over het algemeen worden Nederlandse masters als superieur gezien. Als dit ook het geval is in jullie vakgebied, kun je misschien beter een Nederlandse master doen (als je een geschikte kunt vinden) om zo meer kans te hebben op een vervolg in de academische wereld? In ieder geval succes!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:11 schreef motorbloempje het volgende:
Hoi!
Ik weet zo snel niet waar ik het moet posten en een nieuw topic openen zie ik nog even niet zitten, dus ik post het maar even hier in de hoop dat er iemand is die wellicht wat tips heeft.
Situatie:
3e jaars student Engelse Taal en Cultuur in Nijmegen.
3e jaar doe ik met behulp van een beurs in het VK.
Interesse: Het koloniale tijdperk, de aftermath daarvan en dan specifiek de invloed op sociale en politieke elementen in de samenleving.
In mijn minoren ga ik me echt op deze aspecten richten en pak ook nog een stukje WW1 mee omdat ik ook graag zou willen ontdekken wat voor invloed het meevechten van de kolonieën in deze oorlog had op zowel het VK als de kolonieën en hun inwoners. Uiteindelijk wil ik dat vanuit het 'verleden' doortrekken naar het heden.
Toekomst:
Graag wil ik een (research)master doen. Waar deze master is maakt an sich niet zoveel uit, al heb ik wel een lichte voorkeur voor het VK: hoofdzaak is dat het dé master is voor mij. Na deze master zou ik als ik de gelegenheid zou krijgen graag het academisch wereldje in willen of een positie verwerven bij bijvoorbeeld een overheidsinstelling als onderzoeker/adviseur met betrekking tot, tsja, beleid/contact/etc. als het gaat om een bepaalde ex-kolonie. Dit klinkt allemaal heel abstract en ik weet ook niet precies of dat wat ik in mijn hoofd heb bestaat of dat het net wat anders in elkaar steekt als wel, maargoed.
Ik weet dat Jagartrut de master Peace and Conflict studies heeft gedaan en ik vraag me af of er iets is in deze richting met als basis het koloniale verleden van bepaalde landen/gebieden en hun problemen. Op het moment zit ik redelijk vast in het 'Literatuur'-wereldje en daar wil ik langzaamaan een beetje uit zien te komen. Ondanks dat ik het zeer interessant vind, wil ik me er carričretechnisch gezien niet op gaan richten.
Of het mijn bovenstaande verhaal een beetje te volgen is weet ik nieten ook niet of hier mensen zitten die wellicht een antwoord of een idee hebben voor vervolgstappen, maar niet geschoten is altijd mis. Ik wil in ieder geval me in het komende jaar zo goed mogelijk voorbereiden op een master die mij een zo groot mogelijke kans geeft op een werk- of onderzoeksveld dat mij interesseert en uitdaagt. In Nederland heb ik een 'carričre' achter de hand door mijn werkverleden en zeer tevreden detacheringsbureau in een omgeving die ik ook érg interessant en leuk vind: een deel van mijn hart ligt ook zeker wel daar (Sociale Woningbouw, voor de geīnteresseerden), maar als het éven kan ligt mijn passie net iets meer bij het veld van mijn opleiding, waarin ik in het komende jaar de juiste keuzes wil maken.
Dat ik niets met de meest tastbare beroepen die mijn opleiding oplevert heb wist ik al toen ik begon (lesgeven/vertaler) en dankzij mijn 'reserve-optie' heb ik ook nooit een keus voor deze opleiding gemaakt met het weloverwogen risico niets te kunnen doen met wat ik graag wil doen, maar ik wéét dat er vele mogelijkheden zijn en met de juiste vervolgstappen wil ik graag in aanmerking komen voor de mogelijkheden die mijn opleiding en passies mij bieden.
Een master zoals bijvoorbeeld deze in Leeds zie ik wel zitten, en daarbij staat Leeds ook zeer hoog aangeschreven als het gaat om (post)koloniale zaken, maar ben dan zeer benieuwd wat vanuit hier mijn stappen zouden kunnen zijn.
Ik heb nu een MC. "Duimendraaien tot november", ga er maar van uit dat dat een maanden later gaat worden... Tot die tijd: toi-toi-toi!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 04:22 schreef GoCanucksGo het volgende:
Interessant topic!
Ik ben zelf sinds een half jaartje postdoc in Vancouver, bevalt prima. Ik heb het idee dat de academische cultuur in Canada iets "Europeser" is dan in de VS. Hier ook niet van die onzin als verplicht 6 dagen per week op het lab en geforceerde werkweken van 70-80 uur, maar gewoon leuk onderzoek doen op hoog niveau in de 9 uur dat je op het lab zit, thuis nog wat literatuur lezen en misschien een beetje data uitwerken. Zolang je je resultaten maar haalt is de prof dik tevreden en toch publiceert het lab regelmatig in high impact bladen.
Is er hier trouwens iemand die in deze ronde van de Marie Curie fellowships meedoet, of ervaring heeft? Ik heb een aanvraag ingediend, dus nu duimendraaien tot november...
quote:Op maandag 22 augustus 2011 22:28 schreef Jagärtrut het volgende:
Maar eens een kick. Het academische jaar start weer, ik heb vandaag de eerste masterstudenten ontmoet. Aan het eind van het kalenderjaar moet ik die les gaan geven, wel gek. 2 jaar geleden was ik één van hun, en straks sta ik voor de klas.
Ik begin langzaam een gevoel te krijgen voor wat promoveren inhoud, en ik vind het leuk. Toen ik begon had ik het idee dat ik precies moest weten wat ik zou gaan doen, maar dat laat ik zo langzamerhand los en ik ben wat aan het 'spelen' met data en ideëen, volg interessante vakken en werk aan een artikel. Daarnaast geef ik les, onder andere in onderzoeksmethoden. Zo over een jaar ongeveer wil ik weten welke richting m'n onderzoek opgaat, en daarna heb ik nog heeeeeeel lang de tijd om dat uit te werken. Ik vind het spannend, maar erg leuk!
@ Mo: ik zou dan de richting ontwikkelingsstudies, peace and conflict studies zoals ik, of wat algemener politicologie (hoewel dat erg theoretisch is!) op gaan. Ik denk dat je het idee van oude koloniën specifiek los moet laten, maar bijvoorbeeld richting beleid van Nederland tot Zuid-Amerika, Afrika, Asie, oid. moet gaan focussen. Dan schep je jezelf een brede toekomst, kun je niet alleen bij de overheid terecht maar ook bij heel veel NGOs, etc.
Succes met de lange nacht!quote:Op dinsdag 13 september 2011 17:42 schreef speknek het volgende:
Pff morgen wil ik m'n proefschrift naar de drukker sturen, maar zo op het laatste moment wil ik nog alles anders doen. Fuck voortschrijdend inzicht.
Whehe, hoe raad je het!quote:
Haha, welnee, instituten zijn opgericht voor geld, dat geleur met nobelprijzen is enkel voor de buhne.quote:Ik ben vandaag begonnen met een nogal wollige inductiecursus voor nieuwe academici. Een hoop gezeur en gedoe van in totaal een dag of 8 en het inleveren van een portfolio met reflecties op je eigen functioneren (.....), en HR heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat dit een verplicht onderdeel van je 'probation' is.. Vandaag o.a. een anderhalf uur lang betoog van het hoofd van een van de scholen, over het plannen van je academische carriere. De man kreeg het voor elkaar om het tijdens dat hele lange praatje alleen maar over geld, genereren van inkomsten, student surveys, geld, ranglijsten, grants, geld, het belang van niet-EU-studenten want geld etc. te hebben. Zelfs over de Nobelprijswinnaars kreeg hij het voor elkaar om te zeggen "Dat is natuurlijk fantastisch. Want goed voor de reputatie en <geld>". Geen enkel woord dus over het belang van goed onderzoek om de wetenschap voruit te brengen, terwijl het instituut daarvoor verdomme opgericht is. The times, they are a changin'....
.
Last minute changes zijn zo gevaarlijk. Lees je laatste wijzigingen nog eens goed door voordat je je boekje naar de drukker stuurt. Of beter, laat iemand anders het nog eens lezen. Die dag extra maakt weinig uit in the grand scope of things.quote:Op dinsdag 13 september 2011 17:42 schreef speknek het volgende:
Pff morgen wil ik m'n proefschrift naar de drukker sturen, maar zo op het laatste moment wil ik nog alles anders doen. Fuck voortschrijdend inzicht.
Wauw, netjes hoor! Ik ben bang dat ik echt niet zoveel papers uit mijn promotie krijg (waar ik me soms wel zorgen om maak, ookal lijken publicaties tijdens de PhD hier in de UK voor veel minder belangrijk)! Ik heb nu een review paper gepubliceerd en eentje ge(re)submit en ik ben er vrij zeker van dat die wordt geaccepteerd. Daarna zitten er nog wel twee in de pipeline.. hoop ik althans.quote:Op woensdag 14 september 2011 09:43 schreef Grumpey het volgende:
Zelf heb ik een andere fase van mijn promotie nu bereikt. De laatste studenten die ik begeleid rond ik nu af (alhoewel dat voor sommigen nog maanden gaat duren gezien hun schrijftalenten), ALLE data is binnen (), 95% van alle data is verwerkt (de laatste 5% eind deze maand), 2 inleidende review artikelen zijn gepubliceerd, 1 inleidend data artikel is gesubmitted. De komende (en laatste) anderhalf jaar heb ik nu om te knallen op het schrijfwerk en het uitwerken. Ik heb in mijn hoofd om nog een 6-tal publicaties te schrijven, dus dat wordt flink aanpoten. De zin begint iets af te nemen, omdat ik inmiddels met mijn hoofd meer en meer bezig ben met de periode na mijn promotie.
Ik werk nu in de UK; iemand die daar z'n PhD haalt zit ongeveer op hetzelfde niveau als iemand die in Nederland halverwege z'n promotie zit.quote:
En bedankt...quote:Op woensdag 14 september 2011 10:36 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik werk nu in de UK; iemand die daar z'n PhD haalt zit ongeveer op hetzelfde niveau als iemand die in Nederland halverwege z'n promotie zit.
Inderdaad! Ik heb echt behoorlijk wat extracurriculaire tijd besteed om daar enigzins verandering in te brengen hier. Op mijn lab voel ik me gelukkig deel van de staf maar over de Universiteit gezien totaal niet. Hier is het student = student. Ze zijn nu net zover dat ze het vaker PhD-researchers gaan noemen (heeft 2 jaar geduurd). Nu zitten er best voordelen aan het officieel nog student zijn, maar er zijn zo de nadelen; zo heb ik nog geen pensioenfonds; is er het feit dat ze alle internationale studenten een "student-halls" keuze geven als je aankomt en je dus tussen de zuipende 1ste jaars komt te zitten en misschien is dit arrogant van me, maar ik wil eigenlijk niet dat de uitreiking van mijn PhD tegelijk is met ruim 100 bachelor studenten.quote:Op woensdag 14 september 2011 11:51 schreef speknek het volgende:
...omdat je in Nederland in tegenstelling tot veel andere landen echt een onderdeel van de wetenschappelijke staf bent in plaats van sloofje.
Klopt, maar goed in de UK ben je na 3 jaar BSc eigenlijk al geschikt voor de arbeidsmarktquote:Op vrijdag 16 september 2011 12:18 schreef speknek het volgende:
Overal waar een studie in is kun je in promoveren, want dat betekent namelijk dat er docenten zijn met die wetenschappelikke achtergrond die je daar in kunnen begeleiden. Alleen, brede studies trekken veel studenten en dat betekent veel concurrentie voor die baan (daarnaast is het makkelijker voor gespecialiseerde studies om budget te krijgen omdat er een grotere kans is dat die wereldfaam op hun gebied hebben).
promoveren in je bachelor kun je vergeten. Ik denk dat de universiteiten het niet toestaan, en (gelukkig) kun je nu alleen nog promoveren met een universitaire hoogleraar als promotor. Daarnaast, waarom zouden ze je aannemen als je niet bewezen hebt een goed onderzoeker te zijn?
Misschien dat het in de toekomst verandert als je graduate schools krijgt, maar dat duurt nog wel 5-10 jaar.
Kost het veel, je PhD halen in de UK?quote:Op woensdag 14 september 2011 12:05 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Inderdaad! Ik heb echt behoorlijk wat extracurriculaire tijd besteed om daar enigzins verandering in te brengen hier. Op mijn lab voel ik me gelukkig deel van de staf maar over de Universiteit gezien totaal niet. Hier is het student = student. Ze zijn nu net zover dat ze het vaker PhD-researchers gaan noemen (heeft 2 jaar geduurd). Nu zitten er best voordelen aan het officieel nog student zijn, maar er zijn zo de nadelen; zo heb ik nog geen pensioenfonds; is er het feit dat ze alle internationale studenten een "student-halls" keuze geven als je aankomt en je dus tussen de zuipende 1ste jaars komt te zitten en misschien is dit arrogant van me, maar ik wil eigenlijk niet dat de uitreiking van mijn PhD tegelijk is met ruim 100 bachelor studenten.
Maar genoeg negatiefs, ik heb het hier goed naar mijn zin en heb ook zin om weer iets nieuws te gaan doen.
Met een achtergrond van enkel HBO en 1 jaar master een PhD gaan doen is niet zo'n goed idee, zeker met zo'n (gebrek aan) motivatie en relatief zwakke cijfers. In de UK moet je een beurs te pakken zien te krijgen, of je moet bereid zijn zelf 3 jaar lang in je levensonderhoud te voorzien en de jaarlijkse toelatingsgelden e.d. te betalen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:50 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Klopt, maar goed in de UK ben je na 3 jaar BSc eigenlijk al geschikt voor de arbeidsmarkt
[..]
Kost het veel, je PhD halen in de UK?
Heb zelf een BEng (hbo bachelor) in Electrical Engineering, maar zit hier mijn master in Elektro te halen. Als ik daar een PhD kan halen in 3-4 jaar, zal mij dat meer opleveren denk ik dan een master hier
Sta wel laag op mijn diplomalijst ( 6,6 )
En wat nu?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 22:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja en kan ik nog in de OP, (Utrecht, PhD, celbiologie)
1 Novquote:
quote:
Ik twee weken terug.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 22:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Vandaag mijn boekjes opgehaaldze zijn tof geworden
Ik heb er 216 (maar de afdeling is groot en de prof stuurt er vrij veel op) wanneer is jou datum?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 00:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik twee weken terug.
Had er 110 gedrukt, maar ze vliegen de deur uit, dus ben nu toch maar wat minder aan het weggeven.
Van de wiki, minder dan een half procent dat is eigenlijk best wel weinigquote:Uit een onderzoek van CBS uit 2008 blijkt dat ongeveer 72.000 mensen in Nederland deze titel mogen voeren. Dat is minder dan een half procent van de Nederlandse bevolking. Van de doctors in Nederland is 30% vrouw en 70% man.
1 op de 232 mensen om precies te zijnquote:Op woensdag 12 oktober 2011 12:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Van de wiki, minder dan een half procent dat is eigenlijk best wel weinigGrappig om daar straks deel van uit te maken.
oh dat is dan nog wel weer vrij veel eigenlijk, en helemaal niet zo'n kleine groep....quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:48 schreef Grumpey het volgende:
[..]
1 op de 232 mensen om precies te zijn
(puur schrijf-afleidend werk deze berekening)
zo'n half procent, ongeveer!quote:Op woensdag 12 oktober 2011 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
oh dat is dan nog wel weer vrij veel eigenlijk, en helemaal niet zo'n kleine groep....
quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 00:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb er 216 (maar de afdeling is groot en de prof stuurt er vrij veel op) wanneer is jou datum?
Waarom zo weinig? Drukkkosten worden tegenwoordig toch vergoed door de afdeling?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 00:27 schreef speknek het volgende:
Had er 110 gedrukt, maar ze vliegen de deur uit, dus ben nu toch maar wat minder aan het weggeven.
Dat is bij ons maar een fractie van de kosten die ze vergoeden de rest moet je zelf achteraan.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:17 schreef Shivo het volgende:
[..]
[..]
Waarom zo weinig? Drukkkosten worden tegenwoordig toch vergoed door de afdeling?
Hoeveel zijn de drukkosten (schatting) als ik vragen mag? Dan kan ik dat vast incalculerenquote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is bij ons maar een fractie van de kosten die ze vergoeden de rest moet je zelf achteraan.
voor 200 boekjes tussen de ¤1300 en ¤2500quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:26 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Hoeveel zijn de drukkosten (schatting) als ik vragen mag? Dan kan ik dat vast incalculeren
Nee hier niet. Uiteindelijk was het ook helemaal niet duur trouwens, maar goed.quote:Op woensdag 12 oktober 2011 16:17 schreef Shivo het volgende:
Waarom zo weinig? Drukkkosten worden tegenwoordig toch vergoed door de afdeling?
Gefeliciteerd! Weet je al wat je nu wil gaan doen? Of was je al ergens anders begonnen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee hier niet. Uiteindelijk was het ook helemaal niet duur trouwens, maar goed.
Vanmiddag gepromoveerd. Ik was echt retezenuwachtig, maar uiteindelijk viel het heel erg mee. Wel wat gemene steken onderwater, maar ach het hoort erbij, niet echt moeilijke vragen verder.
Gefeli!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee hier niet. Uiteindelijk was het ook helemaal niet duur trouwens, maar goed.
Vanmiddag gepromoveerd. Ik was echt retezenuwachtig, maar uiteindelijk viel het heel erg mee. Wel wat gemene steken onderwater, maar ach het hoort erbij, niet echt moeilijke vragen verder.
Pfff, lijkt wel eens soort kinderachtige ontgroening... 'Je mag wel maar bij de wetenschappelijke wereld horen, maar eerst gaan we je ff lekker afzeiken'quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:45 schreef speknek het volgende:
'dit is niet goed, dit is slordig, dit kan echt niet, waarom heb je dit nou weer gedaan, en m'n hoofdvraag x'. En toen ik z'n punten wou adresseren 'daar hebben we geen tijd voor, beantwoord alleen m'n hoofdvraag'..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |