http://www.ans-online.nl/blog/cbs-promoveren-loontquote:CBS: ‘Promoveren loont’
Het behalen van een doctorstitel na het afstuderen loont wel degelijk. Dit blijkt uit een onderzoek dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen publiceerde. In Nederland is slechts zes procent van de ruim 900.000 academici gepromoveerd, terwijl promoveren juist erg voordelig is voor je positie op de arbeidsmarkt.
Zo is het een pluspunt als je aast op een baan als arts, onderzoeker of universitair docent. Ook hebben de trotse eigenaren van een doctorstitel een hogere arbeidsparticipatie dan degenen zonder imposante afkortingen voor hun naam. Opvallend is dat, in verhouding tot de niet-gepromoveerden, relatief weinig promovendi in de commerciële dienstverlening werken. Zij zijn vaker te vinden in sectoren als het hoger onderwijs en de gezondheidszorg. Toch is er voor hen die geen promotieplaats weten te bemachtigen geen reden voor paniek. Als ‘gewone’ academicus is het ook mogelijk om aan werk komen. Bij werk in vast dienstverband is er namelijk statistisch geen verschil tussen werkenden met of zonder titel.
Ik heb een collega die ongeveer het dubbele verdient (en krijgt voordat we daar gezeik over krijgen) dan zijn baas. Ikzelf verdien ongeveer 70% van het salaris van mijn baas. En nee, ze heeft geen slecht inkomenquote:Op maandag 20 juni 2011 20:32 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik vind het best wel prima hoor dat er mensen zijn die dit dopen, we hebben ze hard nodig.
Maar wie verdient er meer? De onderzoeker of zijn baas?
Zonder de slaven in Egypte hadden we ook geen Piramides, herinnert iemand hen of de farao's
Maar goed, mijn persoonlijkheid. Vooralsnog ben ik met mijn master bezig en dat is al rampzaligRespect trouwens voor de lui die PhD doen
Ik zit in de techniek, die 9% extra maak ik al gauw 40-50% extra als ik ga werken in dezelfde 4-5 jaar tijdquote:Op dinsdag 21 juni 2011 11:04 schreef Grumpey het volgende:
Uurloon van niet-gepromoveerde en gepromoveerde academici in de werkzame beroepsbevolking naar opleidingsrichting, 2004/2005
Gepromoveerd (niet-gepromoveerd=100) Totaal 121
Humaniora, sociale wetenschappen, kunst 129
Economie, management en administratie 106
Juridisch, bestuurlijk, veiligheid 100
Wiskunde, natuurwetenschappen, IT 117
Techniek 109
Gezondheidszorg, sociale dienstverlening 133
Horeca, recreatie, transport, logistiek 122
Overige onderwijsrichtingen 110
Bron: Enquęte Beroepsbevolking en Sociaal Statistisch Bestand.
Ook als salaris mijn primaire uitkomstmaat in het leven zou zijn lijkt me het geen slechte keus te zijn geweest, aangezien ik in de gezondheidszorg zit.
K thx bye. Ga nu maar weer ergens anders interessant doen.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:40 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik zit in de techniek, die 9% extra maak ik al gauw 40-50% extra als ik ga werken in dezelfde 4-5 jaar tijd
Lijkt me sowieso niet haalbaar voor je om aangenomen te worden voor promotieplek als je niet snapt hoe ze aan die 9% extra komenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:40 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik zit in de techniek, die 9% extra maak ik al gauw 40-50% extra als ik ga werken in dezelfde 4-5 jaar tijd
quote:Op maandag 20 juni 2011 20:32 schreef TippieTop het volgende:
[..]
Ik vind het best wel prima hoor dat er mensen zijn die dit dopen, we hebben ze hard nodig.
Maar wie verdient er meer? De onderzoeker of zijn baas?
Zonder de slaven in Egypte hadden we ook geen Piramides, herinnert iemand hen of de farao's
Maar goed, mijn persoonlijkheid gebrek aan intelligentie. Vooralsnog ben ik met mijn master bezig en dat is al rampzaligRespect trouwens voor de lui die PhD doen
Nou, daar gaat die 40-50%. Met een strafblad wordt het niet gemakkelijk om die goede baan te krijgen die dat MBA diploma voor je gaan lappenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:01 schreef TippieTop het volgende:
Ik heb helaas een strafblad
Is het mogelijk hiermee een Green Card aan te vragen? Het was voor bedreiging...
Wat tof! Er komt hier ook een gast-professor, daar hoop ik ook van te profiteren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 23:50 schreef Fogel het volgende:
Ik krijg in de herfst ruim 2 maanden een guest researcher, een post-doc, op bezoek. Dat gaat een enorme boost in mijn onderzoek geven
![]()
Stukken beter dan met masterstudenten lopen klooien
Gefeliciteerd en success! Ik had dat een paar jaar terug ook, opzich een hele gave plek, maar het idee om in principe zonder geld een part-time PhD in Londen te doen, vond ik uiteindelijk toch niks. Ik hoop dat je iets kan vinden!quote:Op donderdag 7 juli 2011 03:55 schreef Jabberwocky het volgende:
Ok ik heb in Londen dus een promotieplaats aangeboden gekregen, het is alleen nog een beetje moeilijk met scholarship regelen (al zag m'n beoogd supervisor wel kansen liggen). En voordat dat rond is ga ik geen toezeggingen doen, want ik ga er niet voor betalen.
Zo, een PhD op je 27e, respect!quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:36 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd en success! Ik had dat een paar jaar terug ook, opzich een hele gave plek, maar het idee om in principe zonder geld een part-time PhD in Londen te doen, vond ik uiteindelijk toch niks. Ik hoop dat je iets kan vinden!
Ik heb inmiddels het contract voor mijn post-doc binnen, wat betekent dat ik over 3.5 maand klaar ben met mijn PhD (nouja, mijn verdediging nog moet doen) en richting de VS ga verhuizen!
Inderdaad, ik hoop nog net een week voor mijn 30e klaar te zijn....quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:56 schreef WitBlauwPapier het volgende:
[..]
Zo, een PhD op je 27e, respect!
Dankje! Maar om eerlijk te zijn, mijn PhD is ook "maar" 3 jaar. Daarnaast ben ik, op een exchange/feest-jaar na, in een ruk doorgegaan wat betreft studie. Iets waar ik aan de ene kant wel spijt van heb, omdat ik best had willen reizen/andere dingen had willen doen. Aan de andere kant heb ik nu ook de kans om veel te reizen en ik plak toch vaak wat vakantie achter een conferentie en uiteindelijk heb ik het prima naar mijn zin en is het goed zo!quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:56 schreef WitBlauwPapier het volgende:
[..]
Zo, een PhD op je 27e, respect!
Ik begin steeds meer een hekel aan jou te krijgenquote:Op maandag 18 juli 2011 13:04 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Dankje!
Overigens kan je in de UK direct van een bachelor naar een PhD (ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken) en mijn vriendin zal dus met 24 haar PhD hebben...
Ja raar he! ik ben nu voor stage in Ierland en hier vinden ze het heel vreemd dat ik na mijn master nog een PhD ga doenquote:Op maandag 18 juli 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik begin steeds meer een hekel aan jou te krijgen![]()
Hoe lang is zo'n bachelor dan? En wordt dat dan volledig gelijkgesteld met een internationale Phd? Raar dat dat gelijk gesteld wordt...
Haha, sorry?quote:Op maandag 18 juli 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik begin steeds meer een hekel aan jou te krijgen![]()
Hoe lang is zo'n bachelor dan? En wordt dat dan volledig gelijkgesteld met een internationale Phd? Raar dat dat gelijk gesteld wordt...
Toch de neiging om me daar defensief tegenop te stellen, maar eigenlijk weet ik ook wel dat je deels gelijk hebt. Ik denk dat het idee van een PhD hier dus heel erg anders is en moeilijk te vergelijken is met andere plekken in de wereld. Of het minder voorstelt weet ik zo net nog niet, maar inderdaad zal de gemiddelde PhD uit de UK misschien van mindere kwaliteit zijn dan bv Nederland (ik wist niet dat Duitsland een zelfde soort systeem had als de UK trouwens) . Maar goed, dat hangt van zoveel factoren af, de universiteit, het departement, begeleiders en onderzoek zelf om er maar een paar te noemen.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:13 schreef Shivo het volgende:
Die ongelijkheid in PhD traject tussen UK/Duitsland (waar het ongeveer hetzelfde systeem geldt) en de rest van de wereld is ietwat schrijnend omdat die mensen naar dezelfde postdoc plaatsen solliciteren, terwijl een PhD in de UK toch echt veel minder voorstelt dan elders. Toch wordt dat nog wel eens gemakkelijk vergeten.
quote:Op maandag 18 juli 2011 16:31 schreef xienix84 het volgende:
Hoorde ik nou dat ze in Nederland het verschil in titels tussen HBO en Universiteit willen laten verdwijnen?
http://www.ans-online.nl/(...)titeling-hbo-diplomaquote:Zijlstra wil nieuwe betiteling hbo-diploma
Door Mart Waterval op 23 March 2011 om 13:09 • Categorie Nederland, Nieuws
Eerder meldden we al dat staatssecretaris Halbe Zijlstra van hoger onderwijs de doorstroming naar het hoger onderwijs op de schop wilde nemen, onder meer om de status van de hogescholen op te waarderen. Dit standpunt zette hij afgelopen maandag in een Kamerdebat kracht bij door te pleiten voor een opheffing van het verschil in betiteling tussen een hbo- en een wo-diploma. ‘Heel veel andere landen hebben het over universities die minder niveau hebben dan onze hogescholen. Wij moeten op dit punt niet roomser willen zijn dan de paus,’ aldus Zijlstra.
Mensen met een hbo-diploma mogen zich momenteel bijvoorbeeld heel specifiek bachelor of theatre in education noemen, terwijl iemand met een universitaire graad slechts het verschil tussen bachelor of arts en bachelor of science kent. Dit onderscheid zou ervoor zorgen dat hbo’ers lastiger aan de slag kunnen in het buitenland. Om het hbo-diploma de uitstraling te geven die het verdient, zou de titel moeten worden aangepast. Zijlstra bepleit dat het onderscheid al voldoende tot uiting komt in de titel van de onderwijsinstelling: universities zijn iets anders dan hogescholen: universities of applied sciences.
Of er in de Tweede Kamer voldoende steun zal zijn voor het plan is onbekend, omdat gedoogpartner Partij voor de Vrijheid zich al ontpopt heeft tot tegenstander.
Mijn woorkeuze was niet optimaal - een PhD uit de UK heeft met name een kortere training, naar mijn idee meer gefocused op opleiding en niet zo zeer op onderzoek, achter de rug dan een PhD uit de VS of Nederland. Kwaliteit hangt natuurlijk af van instituut en begeleider.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:31 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Toch de neiging om me daar defensief tegenop te stellen, maar eigenlijk weet ik ook wel dat je deels gelijk hebt. Ik denk dat het idee van een PhD hier dus heel erg anders is en moeilijk te vergelijken is met andere plekken in de wereld. Of het minder voorstelt weet ik zo net nog niet, maar inderdaad zal de gemiddelde PhD uit de UK misschien van mindere kwaliteit zijn dan bv Nederland (ik wist niet dat Duitsland een zelfde soort systeem had als de UK trouwens) . Maar goed, dat hangt van zoveel factoren af, de universiteit, het departement, begeleiders en onderzoek zelf om er maar een paar te noemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |