abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 december 2011 @ 09:40:49 #201
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_105158392
Ben benieuwd wat mijn verbruik zal zijn in mijn 4-kamer appartementje (~70m2).

Woon er in me uppie, schat zelf iets van 2400kwh stroom en 1000m3 gas. Klinkt realistisch?

Ga het iig wekelijks bijhouden :)
Drugs are good mkay?
pi_105158839
snel je energieverbruik omlaag brengen

- kamers die je nauwelijks gebruikt + slaapkamer niet verwarmen
- 17 graden stoken in de woonkamer, als je het koud krijgt ga je even naar een koudere kamer en kom je na 5 minuten terug, heb je het opeens heerlijk warm. trui helpt ook.
- stekkers van dingen die je niet op dat moment gebruikt eruit halen
  zondag 4 december 2011 @ 12:18:25 #203
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_105161128
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 20:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja. Ik verbruik per jaar tussen de 200 en 300,- aan verwarming. Omgerekend naar m3 gas dus tussen de 317 en 476m3 gas @ 0,63ct/m3

En op dit moment staat de thermometer op 24,8 grd C. (En dat is laag, normaliter is het rond de 26 grd.)

Je kunt uiteraard proberen het laagst mogelijke verbruik te halen, en bij 18 a 19 graden samen dicht tegen elkaar op de bank te zitten met een trui aan, maar is het niet handiger om tegen zo min mogelijk kosten zoveel mogelijk comfort te krijgen???

Je elektra is wel erg laag, mijn complimenten. Maar van je gasverbruik ben ik niet onder de indruk.
18-19c graden is voor ons ruim voldoende en comfortabel genoeg. Ik ga niet zitten kou kleumen.

Helaas heb ik geen mogelijkheden voor een HR Houtkachel. Dan zou de gas aansluiting ook de deur uit kunnen :)

Als ik zou gaan verhuizen zou dat toch wel boven aan mijn wensenlijstje staan.
pi_105179600
Mijn 3-kamer appartementje (~100m2) met hoog plafond (woon- en eetkamer: 4,5 tot 5m, slaapkamers 3,5m) op de 5e verdieping hoef ik volgens mij (nagenoeg) niet te stoken.

Ik heb de sleutels sinds afgelopen maandag, en ben gisteren begonnen met klussen. De temperatuur bleef stabiel rond de 17 graden zonder te stoken. :)

Ik was aanvankelijk bang dat het stoken weleens duur zou kunnen worden (vanwege de hoogte), maar ik heb het gevoel dat dat gaat meevallen! Zelfs toen het laatst 3-4 graden was, was het daarbinnen gewoon 17 graden. :)

Mijn verbruik ga ik netjes bijhouden en zal ik regelmatig hier posten.
pi_105188056
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:18 schreef Revolution-NL het volgende:
Als ik zou gaan verhuizen zou dat toch wel boven aan mijn wensenlijstje staan.
Daar ben ik het helemaal mee eens, als in mijn eventuele volgende huis geen houtkachel kan doordat bv er WTW units op de naastgelegen panden zitten die mijn rookgassen naar binnen zuigen (dan zou het ronduit aso zijn om te gaan stoken), of doordat ik mijn hout qua opslag niet kwijt kan, hoef ik heel het huis niet eens meer.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_105188438
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 21:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is erg veel voor een 'studio'. Maar erg weinig voor een compleet vakantiepark. ;)

Oftewel: Waar gaan deze cijfers over?
Hierover :)

M&L's home deel X, jubileumtopic en tijd om alles af te hebben!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105189665
quote:
OW, ik ben blijkbaar niet genoeg ingeburgerd... :D

Maar (ik heb niet heel het topic doorgelezen) ik zie wel een houthokje: http://i1176.photobucket.(...)BoKalkwashout075.jpg

Koop een goede kachel (niet zo'n potkachel of openhaard) en je kunt je gasrekening van 1861 m3 per jaar zeer waarschijnlijk met 1400m3 per jaar verminderen. Dat is toch 1400 maal 66ct = 924,- per jaar. Gaat nog wel 300,- aan hout af, maar dan heb je het nog warmer en comfortabeler ook.
  zondag 4 december 2011 @ 23:14:16 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105191467
Ik heb me er niet in verdiept maar is hout dan goedkoper dan gas per kWh?
Dat kan ik me toch nauwelijks voorstellen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105192936
quote:
5s.gif Op zondag 4 december 2011 23:14 schreef SeLang het volgende:
Ik heb me er niet in verdiept maar is hout dan goedkoper dan gas per kWh?
1m3 gas kost 66ct (om en nabij) en bevat nog geen 10kWh aan energie.

1Kg hout bevat circa 4,5kWh aan energie.

In de praktijk is het erg makkelijk om goedkoop aan hout te komen, bv 450Kg voor 50,-. (Gratis afhalen doet ook nog mee...) Dus zeg 2025kWh voor 50,-. Daar zou je dus 202m3 gas a 66ct voor moeten kopen . Oftewel 133,-

Komt bij dat de houtkachel de warmte recht in je gezicht straalt, en de CV maar wat aanmoddert. :')

quote:
Dat kan ik me toch nauwelijks voorstellen.
Begrijpelijk... NL verkoopt het gas voor 7ct/m3 aan het buitenland, maar als inwoner betaal je 66ct/m3....
pi_105194332
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 23:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

1m3 gas kost 66ct (om en nabij) en bevat nog geen 10kWh aan energie.

1Kg hout bevat circa 4,5kWh aan energie.

In de praktijk is het erg makkelijk om goedkoop aan hout te komen, bv 450Kg voor 50,-. (Gratis afhalen doet ook nog mee...) Dus zeg 2025kWh voor 50,-. Daar zou je dus 202m3 gas a 66ct voor moeten kopen . Oftewel 133,-

Komt bij dat de houtkachel de warmte recht in je gezicht straalt, en de CV maar wat aanmoddert. :')

[..]

Begrijpelijk... NL verkoopt het gas voor 7ct/m3 aan het buitenland, maar als inwoner betaal je 66ct/m3....
Vooropgesteld dat stoken op hout best goedkoop kan zijn als je alles zelf doet (kappen, transport, zagen, kloven en drogen) wil ik dit sommetje toch een beetje nuanceren.
Stookgereed en bezorgd betaal je voor een m3 berkenhout tussen de 100 en 150 euro. Daarvoor krijg je 9100 MJ aan energie.
Om 9100 MJ aan energie via aardgas geleverd te krijgen moet je 9100/35,17= 258 m3 aardgas door de meter laten stromen. Dat kost je ongeveer 170 euro.

En dan heb je nog het rendement. Een gasgestookte cv ketel haalt 85-90 procent rendement uit de 35,17 MJ/m3 (bovenwaarde) en dat zie ik een houtkachel nog niet doen. Ondanks fraaie verhalen van fabrikanten en gebruikers denk ik dat je met 75% rendement je handen dicht mag knijpen.

Dus als je gratis of goedkoop aan hout kan komen en genoeg tijd hebt kun je de nodige euro's besparen. Moet je het hout tegen marktconforme prijzen aanschaffen dan kun je het beter laten indien kosten je belangrijkste drijfveer zijn voor het verwarmen met hout.
-
pi_105194804
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:10 schreef quo_ het volgende:
Vooropgesteld dat stoken op hout best goedkoop kan zijn als je alles zelf doet (kappen, transport, zagen, kloven en drogen) wil ik dit sommetje toch een beetje nuanceren.
Stookgereed en bezorgd betaal je voor een m3 berkenhout tussen de 100 en 150 euro. Daarvoor krijg je 9100 MJ aan energie.
Onzin. 1m3 berkenhout is goed te vinden voor 50,- tot 65,-. Ben je een beetje clever en zoek je in de zomer alvast, dan doet 35,- tot 40,- ook mee. In de zomer zoeken naar het gas-equivalent kost je alsnog 170,-

quote:
En dan heb je nog het rendement. Een gasgestookte cv ketel haalt 85-90 procent rendement uit de 35,17 MJ/m3 (bovenwaarde) en dat zie ik een houtkachel nog niet doen. Ondanks fraaie verhalen van fabrikanten en gebruikers denk ik dat je met 75% rendement je handen dicht mag knijpen.
Mja, jij denkt, en ik maak het dagelijks mee. (Nou heb ik wel een ge-'finetunede' opstelling staan, maar dan nog.)

Komt nog bij dat ik met 300,- aan hout nu temperaturen haal, die ik met 2500,- aan stookkosten met de CV niet eens zou halen. Dus al is de besparing per jaar theoretisch wellicht maar 800,-, dan nog is in vergelijking met het huidige comfort de besparing makkelijk 2000,- (Je gaat niet je woonkamer op gas heel de winter op 24 a 26 graden houden denk ik zo...)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-12-2011 00:29:46 ]
pi_105195229
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Onzin. 1m3 berkenhout is goed te vinden voor 50,- tot 65,-. Ben je een beetje clever en zoek je in de zomer alvast, dan doet 35,- tot 40,- ook mee. In de zomer zoeken naar het gas-equivalent kost je alsnog 170,-
Post maar even een paar linkjes van adresjes die in de zomer voor 35 euro/m3 gezaagd, gekloofd en gedroogd hout bij je thuis afleveren. Een heleboel fokkers zullen je dankbaar zijn.
quote:
[..]

Mja, jij denkt, en ik maak het dagelijks mee. (Nou heb ik wel een ge-'finetunede' opstelling staan, maar dan nog.)
Ik weet het eigenlijk wel zeker. Het grootste deel van de nederlandse houtstokers heeft en haard of kachel met een grote schoorsteen er op waarbij minstens de helft van de warmte naar buiten vliegt.
quote:
Komt nog bij dat ik met 300,- aan hout nu temperaturen haal, die ik met 2500,- aan stookkosten met de CV niet eens zou halen. Dus al is de besparing per jaar theoretisch wellicht maar 800,-, dan nog is in vergelijking met het huidige comfort de besparing makkelijk 2000,- (Je gaat niet je woonkamer op gas heel de winter op 24 a 26 graden houden denk ik zo...)
Dat is nou jammer. Hout stoken is co2 technisch gezien best sympathiek maar als je er zo warmpjes bij gaat zitten is een groot deel van dat effect weer weg. :)
-
pi_105195376
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:35 schreef quo_ het volgende:
Post maar even een paar linkjes van adresjes die in de zomer voor 35 euro/m3 gezaagd, gekloofd en gedroogd hout bij je thuis afleveren. Een heleboel fokkers zullen je dankbaar zijn.
Ik heb zelfs een Fokker een adres bij hem in de buurt gestuurd voor 10,- per m3 eikenhout. (Voor mij was het te ver weg) wel zelf ophalen, maar wat is het probleem?

quote:
Ik weet het eigenlijk wel zeker. Het grootste deel van de nederlandse houtstokers heeft en haard of kachel met een grote schoorsteen er op waarbij minstens de helft van de warmte naar buiten vliegt.
Ehm... Ik ging er van meet af aan vanuit dat het om een HR-Houtkachel ging, en heb zelfs vermeld dat we het niet over een potkacheltje of een open haard hebben. Je punt ontgaat me dus wederom.

quote:
Dat is nou jammer. Hout stoken is co2 technisch gezien best sympathiek maar als je er zo warmpjes bij gaat zitten is een groot deel van dat effect weer weg. :)
Onzin natuurlijk. 26grd bij een houtkachel is CO2-technisch alsnog veel beter dan 16 graden bij een CV. Lees je in AUB.

Bovendien: Ik lig niet wakker van de CO2 uitstoot. Dat die alsnog lager is, is mooi meegenomen, maar verder niet boeiend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-12-2011 00:46:30 ]
pi_105196079
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb zelfs een Fokker een adres bij hem in de buurt gestuurd voor 10,- per m3 eikenhout. (Voor mij was het te ver weg) wel zelf ophalen, maar wat is het probleem?

Het belangrijkste probleem is dat je in een topic over energieverbruik en de daarmee gepaarde kosten informatie geeft over kosten van brandhout die niet representatief zijn. De meeste mensen die er over na willen denken om op hout te gaan stoken zullen dat uiteindelijk tegen marktconforme prijzen moeten aanschaffen. En stookgereed hout is op een enkel buitenkansje na niet standaard beschikbaar voor de prijzen die jij noemt.
-
pi_105196106
Hoeveel zou ik moeten hebben als ik alles op elektriek heb?

Ik heb dus niets van gas in huis; alles elektrisch, 3 kamer app, 2 personen, onregelmatige diensten dus vaak op onchristelijke tijden verwarming, computer, licht etc aan.

Ik vind 10Kwh een beetje erg veel van het goeie, maargoed, ik vind zo 123 alleen maar gemiddelden van mensen die ook apart gas verbruiken en ik heb dat niet :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_105196261
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 01:12 schreef quo_ het volgende:
Het belangrijkste probleem is dat je in een topic over energieverbruik en de daarmee gepaarde kosten informatie geeft over kosten van brandhout die niet representatief zijn. De meeste mensen die er over na willen denken om op hout te gaan stoken zullen dat uiteindelijk tegen marktconforme prijzen moeten aanschaffen. En stookgereed hout is op een enkel buitenkansje na niet standaard beschikbaar voor de prijzen die jij noemt.
Het hele topic gaat over mensen die actief bezig zijn met het verminderen van hun energieverbruik danwel CO2 uitstoot. Een A+++++ wasdroger of koelkast is ook niet voor iedereen weggelegd. Ik geef slechts een tip hoe het VEEL goedkoper kan. En ja, als je geluk hebt komt het je aanwaaien, anders moet je er iets voor doen. Feit blijft dat hout per kWh goedkoper is. En veel meer comfort oplevert. Een CV is wat dat betreft pure armoe.
pi_105197980
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

OW, ik ben blijkbaar niet genoeg ingeburgerd... :D

Maar (ik heb niet heel het topic doorgelezen) ik zie wel een houthokje: http://i1176.photobucket.(...)BoKalkwashout075.jpg

Koop een goede kachel (niet zo'n potkachel of openhaard) en je kunt je gasrekening van 1861 m3 per jaar zeer waarschijnlijk met 1400m3 per jaar verminderen. Dat is toch 1400 maal 66ct = 924,- per jaar. Gaat nog wel 300,- aan hout af, maar dan heb je het nog warmer en comfortabeler ook.
Wat is volgens jou een goede kachel? -edit- een HR kachel dus?
Bij ons zit het verbruik hem vooral in de douche/het bad vermoed ik en daarnaast zijn we overdag de hele dag niet thuis.
Dus dan is een houtkachel alleen voor s'avonds en dat hebben we nu ook, die verwarmt het gehele huis.

Zoiets doel jij op?

http://www.houtkachelkeuze.nl/fireplace-kachel-selun-p-2567.html

Zelfs met onze potkachel is een blok hout voldoende om de gehele avond de woonkamer op 27 graden te houden dus dat het uiteindelijk goedkoper is geloof ik zeker :P

Nadeel is wel dat je hem pas aanzet als je thuis bent.

Potkachel:

[ Bericht 10% gewijzigd door Ml-etje op 05-12-2011 07:48:23 ]
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_105199623
Die bovenste claimt een rendement > 80% (op LHV of HHV, staat er niet bij) volgens z'n keurmerk Stuve2 > 73%.

Ik denk dat de kachel van bij-vlagen-zinvol, aangesloten is op de CV en daardoor een nog hoger rendement haalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105202153
Hoog rendement haal je vooral bij optimale capaciteitsbenutting. Zo'n potkacheltje is ideaal en zo leuk. Hebbuh hebbuh *O*
  maandag 5 december 2011 @ 16:26:33 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105213432
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:10 schreef quo_ het volgende:

[..]

Om 9100 MJ aan energie via aardgas geleverd te krijgen moet je 9100/35,17= 258 m3 aardgas door de meter laten stromen. Dat kost je ongeveer 170 euro.

Dat valt me dus mee. Ook die genuanceerde getallen komen gunstiger uit voor hout dan ik had gedacht. Als je een goede houtkachel hebt ben je dan nog steeds wel goedkoper uit dan met gas.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 december 2011 @ 18:26:17 #221
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_105218090
huppa en voor de komende maand weer een aantal kwh bespaart tov vorig jaar door de aanschaf van LED feest verlichting .

Ik weet het ik draai door :')

:+
pi_105221276
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 09:48 schreef blomke het volgende:
Die bovenste claimt een rendement > 80% (op LHV of HHV, staat er niet bij) volgens z'n keurmerk Stuve2 > 73%.

Ik denk dat de kachel van bij-vlagen-zinvol, aangesloten is op de CV en daardoor een nog hoger rendement haalt.
Nee, mijn kachel is niet aangesloten op de CV. De CV bestaat nog wel, maar wordt niet meer gebruikt. (Ik laat wel elke week de CV pomp via een timer even 10 minuten draaien om te voorkomen dat hij vast gaat zitten.)

Ik heb wel mijn kachel wat gemodificeerd, de temp van mijn enkelwandige pijp (die boven de kachel uitsteekt naar het plafond) wordt constant op 2 plaatsen (onder en boven) gemeten en zolang die boven de 80 graden is wordt die afgekoeld door 2 sets van 6 stuks 9 x 9 cm DC fannetjes. Je wilt niet weten wat een warmte dat die de woonkamer inblazen. Een en ander traploos geregeld uiteraard, hoe warmer de pijp, hoe harder ze draaien. (Tussen de 80 en 120grd draaien ze op 47% (vrijwel onhoorbaar) en bij 150 grd draaien ze op 100% (goed hoorbaar), snelheid tussen 120 en 150grd is afhankelijk van de temperatuur van de enkelwandige pijp.)

Ik hoef er verder ook helemaal niets aan te doen, gaat vanzelf aan na het beginnen van het stoken (mits de temp eenmalig boven de 130grd is geweest ivm eerst opwarmen rookkanaal) en weer terug op standby als de pijp verder is afgekoeld dan 50 grd.

Bij alle 12 fans op 100% verbruikt het 'systeem' circa 26W, maar dat komt zelden voor. In standby 0,4W

Op die manier krik ik het rendement van de kachel nog wat verder op dan de opgegeven 81%, grootste voordeel is de geforceerde convectie van warmte die anders de schoorsteen zou verlaten ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 05-12-2011 20:01:54 ]
pi_105222092
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 07:40 schreef Ml-etje het volgende:
Bij ons zit het verbruik hem vooral in de douche/het bad vermoed ik en daarnaast zijn we overdag de hele dag niet thuis.
1861m3 gas om te douchen en te badderen is zeer onwaarschijnlijk. 400 a 500 is al veel voor 2 personen, en dat is dan inclusief koken op gas.

quote:
Dus dan is een houtkachel alleen voor s'avonds en dat hebben we nu ook, die verwarmt het gehele huis.

Zoiets doel jij op?
Ja, die bedoel ik inderdaad. Ze zijn er in alle soorten, stijlen, maten en prijsklasses.
pi_105222548
Ik heb in de maand november 213 m3 verbruikt (van 1 nov -> 28 nov), of 7.6m3 / dag. == 0.51m3/graaddag.

250m2 vloerverwarming, waarvan niet alle kringen open staan (150m2 staat open) + SWW via boiler 160l.

Isolatie-niveau: K34, temperatuur constant op 21,5°C

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

1861m3 gas om te douchen en te badderen is zeer onwaarschijnlijk. 400 a 500 is al veel voor 2 personen, en dat is dan inclusief koken op gas.
gasverbruik bij koken is echt te verwaarlozen.

[ Bericht 57% gewijzigd door frgh op 05-12-2011 20:36:24 ]
pi_105225038
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 20:07 schreef frgh het volgende:
gasverbruik bij koken is echt te verwaarlozen.
90m3 per jaar toch? Op 400m3 voor koken en douchen is dat toch > 20%
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')