Waarom zouden ze zich wel zichtbaar aan ons maken ? Voor je het weet gooien we ze als ketters op de brandstapel of verwerken we ze in patatje kaboutersaus.quote:Op dinsdag 28 december 2010 06:45 schreef Bastard het volgende:
Waarom weten we dan zo weinig van ze af? Hoe lang bestaan ze al? Waarom maken ze zich niet zichtbaar, waarom is er niks echt bekend over ze?
Probeer wel realistisch te blijven in het verhaal.quote:Op maandag 27 december 2010 21:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Reken je religies, mythen en sagen ook tot de "kinderverhalen of sprookjes" ?
Waarom wel?quote:
Kabouters worden na hun overlijden gecremeerd.quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:10 schreef ScreamerT7 het volgende:
nee, anders hadden ze wel kabouterbotjes gevonden.
He, wat een domper nu weerquote:Op dinsdag 28 december 2010 12:08 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Waarom wel?
Het zijn mythologische wezens. Dat je ze leuk en fascinerend vindt, is een ander verhaal, maar waarom moeten ze dan ook meteen bestaan?
Stel, de kabouters maken zich bekend. Wat gebeurt er dan?quote:Op dinsdag 28 december 2010 06:45 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja die boeken heb ik ook
Ken ook mensen die er echt heilig van overtuigd zijn dat ze bestaan maar ik weet het zelf niet hoor.
Waarom weten we dan zo weinig van ze af? Hoe lang bestaan ze al? Waarom maken ze zich niet zichtbaar, waarom is er niks echt bekend over ze?
Hoe bedoel je dit als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:21 schreef beatrijs het volgende:! Er moeten meer mensen zoals TS op de wereld zijn
De boeken van Rien Poortvliet zijn prachtig, en die illustraties!quote:Op maandag 27 december 2010 21:44 schreef Resistor het volgende:
Rien Poortvliet heeft er boeken over volgeschreven
-edit-
Ik heb hier zelfs nog 'De Kabouter' liggen, samen met 'De wereld van de Kabouters'
Ja ok, dan worden ze in het gunstigste geval een kermisattractie. Maar.. je zou denken dat er meer bewijs te vinden moet wezen over het bestaan van kabouters?quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:23 schreef Pleiades het volgende:
[..]
Stel, de kabouters maken zich bekend. Wat gebeurt er dan?
Als ze vragen om met rust gelaten te worden, zal niemand hier gehoor aan geven. Ze zullen gevangen worden en opgesloten, en zij kunnen er niks tegen doen, de mens is ruim tien keer groter!!
De kabouter blijft op de achtergrond uit eigenbelang, want als de mens hen ontdekt is het eind zoek.
Kabouters leven met, in en door de natuur. Wij zullen geen kast of kopje van hen vinden, omdat dat voor ons gewoon het uitgeholde takje of hoedje van een eikeltje is dat het is.quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:35 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja ok, dan worden ze in het gunstigste geval een kermisattractie. Maar.. je zou denken dat er meer bewijs te vinden moet wezen over het bestaan van kabouters?
Wat doen zij en waar wonen zij, ik heb nooit een deur aangetroffen in een paddestoel bijvoorbeeld.. klimmen in een boom lijkt mij ondoenelijk.
Stel dat een kabouter word gepakt door een kat, niet ondenkbaar, waarom is er dan nooit een nieuwsbericht geweest over een kat die een kabouter ipv een muis meenam naar huis?
Ziek jonguh, ziekquote:Op dinsdag 28 december 2010 12:40 schreef Michielos het volgende:
Ik spreek zelf nog een aardig woordje kaboutertaal:
te dieuws e.d. Heb zelf ook alle v. Poortvliet boeken over kabouters en vind het zelf leuk om ze te martelen. Duimschroefjes e.d.
Ik weet niet hoe serieus ik deze post moet nemen, maar...quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:47 schreef Michielos het volgende:
ik ga vanavond weer op kabouter strooptocht, Wil er iemand mee?
Het leuke is ook dat ik hun taal spreek dus doe ik me eerst als vriend voorquote:Op dinsdag 28 december 2010 12:49 schreef Pleiades het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe serieus ik deze post moet nemen, maar...
Dit is dus waarom de kabouter zich niet bekend maakt! Dan gaan er jachten op hen geopend worden, en dat willen ze voorkomen.
Ik wil je dan ook vragen niet te gaan stropen, als je het beste voorhebt met de kabouter snap je waarom.
Gewoon ik vind het heerlijk dat je vindt dat kabouters bestaan! Ik sta achter je. Mensen zoals jij maken de wereld leuker.quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:24 schreef Pleiades het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit als ik vragen mag?
Ja, vind ik ookquote:Op dinsdag 28 december 2010 12:54 schreef beatrijs het volgende:
[..]
Gewoon ik vind het heerlijk dat je vindt dat kabouters bestaan! Ik sta achter je. Mensen zoals jij maken de wereld leuker.
True!quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:54 schreef beatrijs het volgende:
[..]
Gewoon ik vind het heerlijk dat je vindt dat kabouters bestaan! Ik sta achter je. Mensen zoals jij maken de wereld leuker.
Bedankt! Je kunt wel alles waar geen glasharde bewijzen voor zijn als onzin afdoen, maar ik denk dat de wereld nog zoveel geheimen en mysteries heeft waar de mens, die zichzelf zo goed en alleswetend vindt, nog niks vanaf weet.quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:54 schreef beatrijs het volgende:
[..]
Kabouters lijken me heel lief ja, het zijn ook hele zorgzame types die hun kennis met de dieren delen, heel onbaatzuchtig.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:01 schreef JoepiePoepie het volgende:
* JoepiePoepiekabouters!
Wel een beetje narcistisch van mij aangezien ik zelf vaak kabouter word genoemd.
Je kan ze toch ook fascinerend vinden zonder ervan uit te gaan dat ze bestaan?quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:21 schreef Lavenderr het volgende:
Of ze nu wel of niet (hebben) bestaan ik blijf kaboutertjes leuk vinden
de afmeting van 15 cm ben ik ook nooit als harde eis tegen gekomen, maar geloof in kabouters zelf.. en de omschrijving van hun karakter komt in verschillende religies/culturen voor.quote:Op dinsdag 28 december 2010 08:37 schreef Ticker het volgende:
[..]
Probeer wel realistisch te blijven in het verhaal.
Hebben diverse religies het over stammen kleine wezentjes die in het woud wonen en niet groter zijn dan 15 cm? Ben benieuwd waar? De bijbel? Koran?
Mythen&Sagen? Even denken, bedoel je hiermee folklore.. dus een aantal boeren rond een kampvuur.. in drenthe die verhalen vertellen aan kleine kinderen? Niks gedocumenteerd..
Ik ben toch wel benieuwd naar weer meer bronnen.
Kijk jij maar uit, voor je het weet komt Michielos aangesneld met de duimschroevenquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:01 schreef JoepiePoepie het volgende:
* JoepiePoepiekabouters!
Wel een beetje narcistisch van mij aangezien ik zelf vaak kabouter word genoemd.
Tuurlijk kan dat, maar als ik het nu gewoon leuk vind om te denken dat zequote:Op dinsdag 28 december 2010 13:06 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Je kan ze toch ook fascinerend vinden zonder ervan uit te gaan dat ze bestaan?
Zo zal er nog wel veel meer bestaan wat je nooit gezien hebt of waar nog nooit over geschreven is. Tut tut, niet zo kortzichtig hoor Bastard!quote:Op dinsdag 28 december 2010 06:45 schreef Bastard het volgende:
Ja die boeken heb ik ook
Ken ook mensen die er echt heilig van overtuigd zijn dat ze bestaan maar ik weet het zelf niet hoor.
Ik ben niet kortzichtig, ik toon oprecht interesse en stel mijn vragen zoals TS dat al wilde.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:29 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Zo zal er nog wel veel meer bestaan wat je nooit gezien hebt of waar nog nooit over geschreven is. Tut tut, niet zo kortzichtig hoor Bastard!
Maar je haalt eigenlijk nu diverse dingen onder 1 noemer.. alles is ineens kabouter.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:17 schreef PersonalAssistant het volgende:
[..]
de afmeting van 15 cm ben ik ook nooit als harde eis tegen gekomen, maar geloof in kabouters zelf.. en de omschrijving van hun karakter komt in verschillende religies/culturen voor.
Onder de traditionele godsdiensten van Suriname is er een sterk geloof in (o.a.) kabouters. (b.v. in de winti cultuur)
Bij de Germanen komen ze voor als huisgeesten. (zoek ook even naar kubahulțaz) maar ook als wezens die in het bos leven.
Rien Poortvliet heeft ze niet bedacht.
Aha, dat verklaart het feit dat mijn kat soms thuis komt uit het bos achter mijn huis met iets wat wel een kabouterpuntmuts lijkt.quote:En kabouters zijn als de dood voor katten, en mochten zij dan toch gevangen zijn worden zij of opgegeten of ze ontsnappen, en verder zullen er ook niet veel huiskatten in het bos komen.
Pic ?quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:04 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Aha, dat verklaart het feit dat mijn kat soms thuis komt uit het bos achter mijn huis met iets wat wel een kabouterpuntmuts lijkt.
De Bromeliad van Sir Pratchett nooit gelezen ? De twee passen perfect bij elkaarquote:Op dinsdag 28 december 2010 13:58 schreef Ticker het volgende:
Vergelijk ik het fenomeen UFO met bijvoorbeeld kabouters, is de UFO scene wel een stukje groter. Dat is raar, want de mythes over kabouters stammen uit verhalen ver voordat men over UFO's begon te praten.
Nee het is niet zomaar verschillende dingen onder één noemer scharen.quote:Op dinsdag 28 december 2010 13:58 schreef Ticker het volgende:
[..]
Maar je haalt eigenlijk nu diverse dingen onder 1 noemer.. alles is ineens kabouter.
En daarom probeer ik door te vragen over dit onderwerp, want al snel blijkt dat wat de een kabouter noemt, de ander een huisgeest noemt..
Daarnaast missen we nog we nog steeds bronnen.
Vergelijk ik het fenomeen UFO met bijvoorbeeld kabouters, is de UFO scene wel een stukje groter. Dat is raar, want de mythes over kabouters stammen uit verhalen ver voordat men over UFO's begon te praten. Dat is dus nog iets wat niet helemaal klopt, zijn ze soms uitgestorven? Waar zijn de skeletten?
dan krijg ik een beetje het idee dat ze hoe ouder ze worden hoemeer ze op een varken gaan lijken... <quote:Op maandag 27 december 2010 15:33 schreef Pleiades het volgende:
groeten zij elkaar door middel van het langs elkaar wrijven van de neuzen.
je zal de moeite maar nemenquote:Op dinsdag 28 december 2010 17:25 schreef PersonalAssistant het volgende:
[..]
uit
Zoals bij de meeste bovennatuurlijke wezens het geval is, is de voorstelling van de kabouter door de eeuwen heen veranderd. Het is moeilijk te zeggen hoe deze precies was in vroegere tijden, maar er zijn gelukkig altijd wel wat aanwijzingen te vinden in de naam zelf.
De etymologie van kabouter is echter een aardige uitdaging. Wat in elk geval vast staat is dat het een vervorming is van de oudere, Middelnederlandse vorm coboud; dat lijkt al wat meer op Duits Kobold. Het eerste deel in kabouter/coboud/Kobold is hoogstwaarschijnlijk Oudgermaans *kuban huis, vanwaar (oostelijk) Middelnederlands cove hut, huisje, Duits Koben schuurtje, hok, Oudengels cofa kleine ruimte en Oudnoords kofi vertrek. Vergelijk voor dit deel Oudengels cofgodas huisgoden.
Maar het tweede deel in kabouter/coboud/Kobold is een stuk duisterder. Hiervoor worden door het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) drie mogelijkheden gegeven. De eerste is Oudgermaans *waldaz heerser, een woord dat ook te vinden is in voornamen als Wouter (< *Waldaharjaz legerleider) en Arnoud (< *Arnuwaldaz heerser als een arend), en dat verwant is aan het woord geweld en Middelnederlands wouden heersen. Het heeft overigens niets met woud bos te maken. Een kabouter/coboud/Kobold is dan een heerser van het huis. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan zouden we voor de Duitse vorm eerder Kobolt dan Kobold verwachten. Bovendien was de heerser van het huis nog altijd het hoofd van de familie.
Waarschijnlijker is dan de mogelijkheid dat het hier gaat om Oudgermaans *hulțaz genegen, getrouw, vanwaar onder meer Oudnederlands hold, Oudsaksisch hold, Oudhoogduits hold, Oudengels hold en Oudnoords hollr. Het is nog te vinden in de uitdrukking hou en trouw. Een variant hiervan, *hulțan, betekende zoiets als vriend, en werd in de Germaanse talen vaak gebruikt ter aanduiding van bepaalde bovennatuurlijke wezens. Zo is nog in het Duits een Unhold een boze geest, duivel en sprak men in het Middelnederlands van goede houden goede geesten, beschermgeesten. Verder verwant zijn overigens hulde eerbetoon, erkenning en hellen nijgen. Een kabouter/coboud/Kobold is dan een huisgeest.
Hiermee wordt echter niet verklaard waarom er in kabouter een -b- zit, in plaats van de te verwachten Nederlandse -v-. Daarom legt het EWN nog de mogelijkheid voor dat het tweede deel van kabouter/coboud/Kobold Oudgermaans *balțaz moedig is, vanwaar onder meer Duits bald gauw en Nederlands boud stoutmoedig. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Immers, wat zouden wij ons dan moeten voorstellen bij een huis-moedige? Bovendien zouden we voor de Duitse vorm ook eerder Kobald verwachten dan Kobold.
Nee, dan lijkt mij de tweede mogelijkheid toch het meest waarschijnlijk; kabouter/coboud/Kobold is de voortzetting van *kubahulțaz huisgeest. Dit werd in het vroege West-Germaans samengetrokken tot *kobold. Al gauw wist men niet meer wat voor een samenstelling dit precies was; men dacht er bold boud in te herkennen, en legde daar vervolgens de klemtoon op, waardoor de verwachte verandering van -b- naar -v- in het Nederlands kon uitblijven. Daarna volgde nog de normale, Nederlandse algemene klankontwikkeling van -old naar -oud, en verdere vervorming. Het verloop was dan als volgt:
Oudgermaans *kubahulțaz > Westgermaans *kobold (KO-bold) > Oudnederlands *kobold (ko-BOLD) > Middelnederlands coboud (ko-BOUD) > Nederlands kabouter (ka-BOU-ter). Ter vergelijking: een correcte voortzetting van *kubahulțaz zou geleid hebben tot Nederlands koofhoud, of in samengetrokken vorm kovoud of koveld (met de klemtoon dus op de eerste lettergreep).
Zoals ik in het begin al aangaf: we kunnen ons afvragen in hoeverre de huidige voorstelling van de kabouter overeenkwam met die van de oorspronkelijke *kubahulțaz. Dat die laatste niet standaard met een rode puntmuts rondliep lijkt voor de hand te liggen, maar hoe zit het met de afmetingen? Werd de *kubahulțaz van oudsher als een voetlang wezentje gezien? En hoe gemoedelijk was hij? In de voorstelling van Poortvliet en Huygen was de kabouter niet zonder meer even vriendelijk; hij kon best een pestkop zijn. Wij weten ook dat men er in de Oudgermaanse tijd zorg voor droeg goede verhoudingen te onderhouden met de bovennatuurlijke wezens om hem heen, de huisgeesten inbegrepen. Men zag een vriendelijke geest liever niet vertrekken, of erger nog: dat hij veranderde in een onvriendelijke geest, een heuse kwelgeest.
Goeie post!quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:25 schreef PersonalAssistant het volgende:
[..]knip
maar ook deze encyclopedie n legt de link.
Niet waar!quote:Op woensdag 29 december 2010 14:27 schreef arucard het volgende:
Ik zie ze inderdaad weleens in tuinen staan. Maar ze zijn echt heel erg bang van mensen hoor, want ze zijn altijd helemaal verstijfd van angst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |