Zolang de meest bepalende factor die organische massa achter het stuur is, en onze saab met diverse electronische hulpmiddelen en een gedoseerde rechtervoet prima te rijden is, kiezen wij ervoor om die 600+ euro in de pocket te houden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je een Saab kan rijden dan is 600 euro toch niet het probleem? Wat te denken van de extra veiligheid die deze banden bieden. De effectiviteit van winterbanden is groter dan die van ABS, ESP en traction control bij elkaar genomen. Ik heb een tijdje een dikke luxe leasewagen gehad op normale banden. Die auto was onbestuurbaar in de winter, toen maar weer snel in mijn eigen wagentje met winterbanden gestapt, wat een controle, wat een grip
Je hebt aandelen Vredestein.quote:
dan heb je juist meer gripquote:Op vrijdag 24 december 2010 10:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus.... waarom heb ik dan winterbanden nodig???
Dit is overigens een onverharde weg. "Beetje platte sneeuw"
En bij letsel en dodelijke slachtoffers strafrechtelijk vervolgen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Regering wil daar niet aan omdat het niet te handhaven zou zijn. Onzin, gewoon verplicht stellen en bij een ongeval op gladde winterwegen kijken wat voor een banden er onder liggen. Bij zomerbanden een (deel)schuld toewijzen.
Hoe verschilt dat van iemand dood rijden bij perfecte omstandigheden omdat je tevens dacht zo'n geweldige chauffeur te zijn?quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
En bij letsel en dodelijke slachtoffers strafrechtelijk vervolgen.
Als je iemand dood rijdt omdat je vond dat jij zo geweldig kan rijden dat je geen winterbanden nodig hebt in de sneeuw mag je van mij een paar jaar nadenken in de bak of je misschien toch wat minder geweldig bent.
In het geval van 'geen winterbanden in de winter' ben je dubbel schuldig. Ten eerste omdat je blijkbaar onverantwoord hebt gereden, ten tweede omdat je hebt nagelaten voorzieningen te treffen die het ongeval hadden kunnen voorkomen of de schade minder erg hadden kunnen maken.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:51 schreef waht het volgende:
[..]
Hoe verschilt dat van iemand dood rijden bij perfecte omstandigheden omdat je tevens dacht zo'n geweldige chauffeur te zijn?
Maar dan moet het ook gelden voor mensen die met winterbanden iemand aanreden omdat ze dachten dat ze met die winterbanden lekker hard konden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
En bij letsel en dodelijke slachtoffers strafrechtelijk vervolgen.
Als je iemand dood rijdt omdat je vond dat jij zo geweldig kan rijden dat je geen winterbanden nodig hebt in de sneeuw mag je van mij een paar jaar nadenken in de bak of je misschien toch wat minder geweldig bent.
Wat dat betreft is het net als met alcomobilisme: je verhoogt het risico op een ongeval bewust. En net als met alcomobilsme is "snelheid aanpassen" geen afdoende maatregelen om dat risico te neutraliseren.
Als je niet kan rijden is het inderdaad een geweldige oplossing.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
En bij letsel en dodelijke slachtoffers strafrechtelijk vervolgen.
Als je iemand dood rijdt omdat je vond dat jij zo geweldig kan rijden dat je geen winterbanden nodig hebt in de sneeuw mag je van mij een paar jaar nadenken in de bak of je misschien toch wat minder geweldig bent.
Wat dat betreft is het net als met alcomobilisme: je verhoogt het risico op een ongeval bewust. En net als met alcomobilsme is "snelheid aanpassen" geen afdoende maatregelen om dat risico te neutraliseren.
quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
En bij letsel en dodelijke slachtoffers strafrechtelijk vervolgen.
Of insert ieder ander (electronisch) hulpmiddel.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:54 schreef Woodsman het volgende:
[..]
Maar dan moet het ook gelden voor mensen die met ABS iemand aanreden omdat ze dachten dat ze met ABS lekker hard konden.
Nounou... helemaal rechtdoor zonder ander verkeer. Dat was inderdaad het meest lastige stukje weg in NL gisteren... Knap hoor, dat je je daar doorheen hebt weten te slepen...quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Gisteren nog overheen gereden. Zonder winterbanden. Niks aan het handje.
Waar heb je het over... slicks zijn niet toegestaan op de openbare weg. Heel logisch ook want je word sneller overvallen door een nat wegdek dan door een sneeuw wegdek.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Om het over twee weken te hebben in een periode die al langer duurt, in een jaar waar er al een eerdere periode van 6 weken is geweest...
Dat is niet slim.
Gemiddeld zit NL boven de 25 dagen sneeuwdek. Dat is vanuit de wintermaanden gerekend ongeveer 1 op de 3 dagen.
Je rijdt minder vaak in de regen. Toch rij jij niet op slicks en komt het niet in je op om daar mee te gaan rijden. Immers: levensgevaarlijk als er staand water op de weg staat. Eigenlijk net zo gevaarlijk als met zomerbanden door de sneeuw...
Begint het te dagen?
OF ZONDER TOMTOM!!??!! AL DIE DEBIELEN DIE TIJDENS HET RIJDEN OP DE KAART OF OP BORDEN MOETEN KIJKEN ZIJN GEVAARLIJKE MISDADIGERS EN DIENEN ONMIDDELLIJK OPGEPAKT TE WORDEN!!!!!quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:57 schreef Ralphmeister het volgende:
En wat denk je van mensen die nog een auto durven te rijden zonder ABS?
Als je een oude Saab rijdt dan is dat toch een benzineslurpend monster? Als je een nieuwe Saab rijdt dan kan je wel 600 euro lijden toch? Ik noem het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Ik rijdt een oude, kleine en zuinige auto, daardoor houdt ik geld over voor onderhoud en winterbanden. Best triest als mensen veel geld uitgeven aan een dure benzinelurker en vervolgens geen cent meer hebben voor noodzakelijke kosten die de veiligheid ten goede komenquote:Op vrijdag 24 december 2010 10:47 schreef fruityloop het volgende:
Zolang de meest bepalende factor die organische massa achter het stuur is, en onze saab met diverse electronische hulpmiddelen en een gedoseerde rechtervoet prima te rijden is, kiezen wij ervoor om die 600+ euro in de pocket te houden.
Overigens vindt ik je stelling "Als je een Saab kan rijden dan is 600 euro toch niet het probleem" nogal kortzichtig, kan jij bij ons op de bankrekeningen kijken ofzo?
Op zich hoop ik dat niet (want dat houdt dan ook in dat de bouw van onze woning stil blijft liggen), maar het ziet er wel naar uit dat toch eind februari de winter zal spoken.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:20 schreef xenobinol het volgende:
Misschien zijn ze nu wel 300 euro per stuk, hopelijk duurt de winter nog 2 maanden en krijgen we enorm veel sneeuw en ijzel
Mij lijkt dat het menselijk falen vrijwel volledig verantwoordelijk is terwijl het technische 'mankement' amper invloed heeft op dergelijke situaties.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:54 schreef justanick het volgende:
[..]
In het geval van 'geen winterbanden in de winter' ben je dubbel schuldig. Ten eerste omdat je blijkbaar onverantwoord hebt gereden, ten tweede omdat je hebt nagelaten voorzieningen te treffen die het ongeval hadden kunnen voorkomen of de schade minder erg hadden kunnen maken.
je woont zeker in de randstad dat ze de bouw meteen stil leggenquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op zich hoop ik dat niet (want dat houdt dan ook in dat de bouw van onze woning stil blijft liggen), maar het ziet er wel naar uit dat toch eind februari de winter zal spoken.
Maar hé... als je op zomerbanden rijdt is het maar iets van 3 dagen in het jaar dat het sneeuwt, dus die mensen kunnen de auto best laten staan als er sneeuw ligt. Heeft de rest het lekker rustig op de weg!
ABS is echt een bullshit systeem, ten eerste moet je gewoon afstand houden in het verkeer, dan heb je altijd genoeg tijd om normaal te remmen. En voor die gevallen dat je toch hard moet remmen zijn banden de meest bepalende factor. Ik moet echt heel hard mijn rempedaal intrappen om volledig te blokkeren. Vroeger werd je gewoon geleerd om pompend te remmen, nu doet de ABS dat voor jequote:Op vrijdag 24 december 2010 10:57 schreef Ralphmeister het volgende:
En wat denk je van mensen die nog een auto durven te rijden zonder ABS?
Ik heb een ouwe Saab.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je een oude Saab rijdt dan is dat toch een benzineslurpend monster? b
Als je aannemer met dit weer nog aan het metselen is dan wil je dat huis echt niet kopenquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:02 schreef ikweethetnietmeervandaag het volgende:
[..]
je woont zeker in de randstad dat ze de bouw meteen stil leggen
Alleen gierige zomerbandrijders constateren dat juist de winterbandrijders schade rijden met dit weer.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:22 schreef Eric_Cantona het volgende:
't Zal allemaal best en ik geloof ook zeker dat de winterband zeker zijn voordelen heeft in deze tijden. Toch rijd ik tot nu toe op m'n gewone bandjes door dit weer en vooral over afgelegen en ongestrooide wegen en dat gaat wat mij betreft prima. Als ik dan collega's hoor die al verschillende schuivers gemaakt hebben en daarbij ook schade (met winterbanden), dan vraag ik me af wat bij mij dan 't verschil maakt.
Ja, zomerbandrijders zijn allemaal geweldige coureurs, dat weten we nu al wel...quote:Mja, dat ik geen huisvrouwtje ben en niet te bang om in dit weer te rijden en beter kan anticiperen?
Het is tot nu toe goed gegaan. Dat zegt de alcomobilist waarschijnlijk ook voordat hij in de auto stapt met een stuk uit zijn kraag.quote:Of omdat ik net geluk heb niet die maffe tegenliggers tegen te komen?
Totdat het mis gaat natuurlijk. En ook met wintebanden kun je slippen. Het voordeel met winterbanden is dat je er beter voor kan kiezen wanneer je gaat slippen.quote:Ik weet 't niet, ik denk er al 'n paar jaar over om winterbanden aan te schaffen maar 't gestunt in de auto op dit moment vind ik ook wel wat.
De prijzen liggen wat hoger, maar niet 2 tot 3 keer zo hoog.quote:Ik vergeet ook elke keer in de zomermaanden om eens naar winterbanden te kijken. Op dit moment schaf ik ze in ieder geval niet aan, die prijzen gaan 2 á 3 keer over de kop, logisch natuurlijk maar niet voor mijn portemonnee.
Verstandigquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb een ouwe Saab.
Op LPG
JA! Heb ik nu ook al meermaals meegemaakt. En dan verdomme terwijl er nog geen sodemieter aan de hand was. Echt een WTF! momentje...quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:22 schreef ikweethetnietmeervandaag het volgende:
mensen die gaan knipperen omdat je ze nu inhaalt
Dat zit hem in het verschil tussen enkele en dubbel geventileerde remschijven. Ik heb er geen verklaring voor, maar dubbele schijven remmen beter, blokkeren minder snel.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Winterbanden is echt bullshit, ten eerste moet je gewoon afstand houden in het verkeer, dan heb je altijd genoeg tijd om normaal te remmen. En voor die gevallen dat je toch hard moet remmen zijn de weersomstandigheden de meest bepalende factor. Ik moet echt heel hard mijn rempedaal intrappen om volledig te blokkeren.
Maar aangezien het krot 800 euro kostte ga ik daar natuurlijk niet voor 600 euro aan banden onder gooien.quote:
Mijn bandenboer haalt al zijn banden uit Duitsland, de Nederlandse tussenhandel vindt hij gewoon te duur. Nadeel is dat als hij een band niet op voorraad heeft je even moet wachten, want zo'n bestelling gaat natuurlijk niet per setje, kan wel.... maar dan gaat de prijs flink omhoog.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:06 schreef DS4 het volgende:
Zeker als je ze uit Duitsland laat komen valt het allemaal heel erg mee. En geld is een hele slechte reden om het niet te doen.
Van die grappenmakers die zelf eerder van huis gaan en dan denken dat ze alle tijd hebben om van de weg gebruik te mogen maken.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
JA! Heb ik nu ook al meermaals meegemaakt. En dan verdomme terwijl er nog geen sodemieter aan de hand was. Echt een WTF! momentje...
Te ZOT voor woorden!
Nou moe! Held!quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:27 schreef Swetsenegger het volgende:
En zoals je wellicht met enige deductie had kunnen afleiden. Ik ben gestopt. Voor de foto. En weer weggereden. Zonder winterbanden.
Niemand rijdt op zomerbanden. In NL heeft iedereen all-season banden, en winterbanden hebben, als het koud is, slechts 18% meer grip dan all-weathers.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:02 schreef _Administr8or_ het volgende:
Al die "mannen" die hier zo nodig moeten vertellen dat ze met zomerbanden kunnen rijden als er sneeuw ligt![]()
Keramische schijven, nog beter. Overigens.... je schijven raken niet oververhit door 1 noodstop hoor.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zit hem in het verschil tussen enkele en dubbel geventileerde remschijven. Ik heb er geen verklaring voor, maar dubbele schijven remmen beter, blokkeren minder snel.
Ik hoor een subsidie-regeling aankomen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:06 schreef DS4 het volgende:
En geld is een hele slechte reden om het niet te doen.
Gisteren nog lekker donuts gedraaid....quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:37 schreef Leipo666 het volgende:
idd, ook met winterbanden kun je nog leuk glijden en driften op een verlaten parkeerplaats
Daarom zei ik ook dat ik er geen verklaring voor had.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Keramische schijven, nog beter. Overigens.... je schijven raken niet oververhit door 1 noodstop hoor.
Het kan ook voor flink minder hoor. Mijn auto is nog geen 500 euro waard, toch geef ik er gerust 1000 euro aan uit om hem te laten repareren. De technische staat en veiligheid van een voertuig waar ik mij in vervoer moet gewoon optimaal zijn. Als je voor een paar honderd euro bereid bent je veiligheid te riskeren ben je volgens mij dom bezig.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar aangezien het krot 800 euro kostte ga ik daar natuurlijk niet voor 600 euro aan banden onder gooien.
Ja, die twee dingen zou ik ook aan elkaar koppelen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Laten ze eerst eens stoppen met het voeren van illegale oorlogen, dan wil ik over winterbanden praten.
Ook voor jou: bij de meldingen van de ongevallen bij de verzekeraars valt op dat met name de zomerbandrijders meer brokken maken.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:41 schreef Woodsman het volgende:
Ik heb al wat winderbanden richting de lucht gezien naast de kant van de weg, volgens mij van mensen zoals jij die overmoedig waren geworden door het idee.
QFTquote:Op vrijdag 24 december 2010 10:47 schreef justanick het volgende:
Ik reed vorige winter ook niet op winterbanden en momenteel schaam ik mij daar kapot voor. Mensen die geen winterbanden onder de auto laten zetten hebben nul komma nul verantwoordelijkheidsgevoel, want het is gewoon bewezen dat je remweg er aanmerkelijk korter van wordt en je veel meer grip hebt door die dingen. Je staat dus sneller stil en je hebt meer controle over je auto als je, om wat voor reden dan ook, vol in de ankers moet.
Dat kan dus het verschil betekenen tussen iemand doodrijden en op tijd stilstaan.
Maar ja, blijkbaar is je eigen en andermans veiligheid irrelevant voor veel mensen.
Daar gaat het niet om. Het gaat om drempels bij uitritten zonder problemen op kunnen rijden, nog steeds over bruggen kunnen rijden, met normale snelheden bochten kunnen nemen, rotondes rijden zonder eraf te glijden. Door diepe sneeuw rijden zonder dat je vast komt te zitten.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Gisteren nog overheen gereden. Zonder winterbanden. Niks aan het handje.
Dat was hier Veel achteraffer wordt het niet in Nederland.
De alcomobilist komt ook met dat soort smoesjes... Ja, maar ik kan echt heel goed rijden met alcohol op!quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:47 schreef fruityloop het volgende:
Zolang de meest bepalende factor die organische massa achter het stuur is, en onze saab met diverse electronische hulpmiddelen en een gedoseerde rechtervoet prima te rijden is, kiezen wij ervoor om die 600+ euro in de pocket te houden.
Zo doe je dat..quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gisteren nog lekker donuts gedraaid....
Voor zover ik weet heb ik geen aandelen van een bandenproducent.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hebt aandelen Vredestein.
Maar ligt dat aan de band?quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook voor jou: bij de meldingen van de ongevallen bij de verzekeraars valt op dat met name de zomerbandrijders meer brokken maken.
Het zal ook wel aan het soort auto liggen. Sommige grotere auto's lijken zich niets aan te trekken van een laag sneeuw terwijl de kleinere de parkeerplaats niet meer af komen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:20 schreef Repeat het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat om drempels bij uitritten zonder problemen op kunnen rijden, nog steeds over bruggen kunnen rijden, met normale snelheden bochten kunnen nemen, rotondes rijden zonder eraf te glijden. Door diepe sneeuw rijden zonder dat je vast komt te zitten.
etc.
O, maar dan ga je tegenwoordig ook de bak in.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:51 schreef waht het volgende:
Hoe verschilt dat van iemand dood rijden bij perfecte omstandigheden omdat je tevens dacht zo'n geweldige chauffeur te zijn?
Exact.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:54 schreef justanick het volgende:
In het geval van 'geen winterbanden in de winter' ben je dubbel schuldig. Ten eerste omdat je blijkbaar onverantwoord hebt gereden, ten tweede omdat je hebt nagelaten voorzieningen te treffen die het ongeval hadden kunnen voorkomen of de schade minder erg hadden kunnen maken.
Ook, maar dat gebeurt ook wel... maar dan heb je nog gradaties. Bij winterse omstandigheden met zomerbanden rijden is een geval "altijd fout". Hard rijden heb je als "achteraf was het te hard", dus je reed b.v. op de snelweg met 70 km/u, maar ineens lag er ijs wat niet te zien was en er was nog geen "snelheidsdeken" ingesteld... en vervolgens krijg je een ongeval. Dan reed je achteraf bezien te hard voor die situatie, maar heb je wel je snelheid aangepast (zij het onvoldoende).quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:54 schreef Woodsman het volgende:
Maar dan moet het ook gelden voor mensen die met winterbanden iemand aanreden omdat ze dachten dat ze met die winterbanden lekker hard konden.
Zelden zoveel aanmatigende en ronduit foute aannames gezien in 1 post.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je een oude Saab rijdt dan is dat toch een benzineslurpend monster? Als je een nieuwe Saab rijdt dan kan je wel 600 euro lijden toch? Ik noem het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Ik rijdt een oude, kleine en zuinige auto, daardoor houdt ik geld over voor onderhoud en winterbanden. Best triest als mensen veel geld uitgeven aan een dure benzinelurker en vervolgens geen cent meer hebben voor noodzakelijke kosten die de veiligheid ten goede komen
Ja, die geweldige coureurs in NL die allemaal met zomerbanden rijden... Het zijn er zoveel. Waarom wordt ik toch nooit voorbij gereden op de NS door Nederlanders. Want als we zoveel heel geweldige coureurs hebben, dan moet je dat op de NS terug zien. Alleen blijkt daar een hollander die snel gaat een uitzondering.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:55 schreef Ralphmeister het volgende:
Als je niet kan rijden is het inderdaad een geweldige oplossing.
Het is natuurlijk gewoon liegen als je winterbanden verplicht stelt vanwege de veiligheid en mensenlevens, en tegelijkertijd massaal mensen afslacht met onnodige genotsmiddelen criminaliteit en Apache-schietoefeningen in Afghanistan.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, die twee dingen zou ik ook aan elkaar koppelen.
Ik had een grote luxe MB en die was totaal niet handelbaar in de sneeuw op zijn normale banden. Daarnaast rijdt ik een Starlet op smalle winterbanden, ding weegt niks, rijdt superzuinig, heeft geen enkel elektronisch systeem of airbags aan boord maar het voelt zo veilig, de grip, de controlequote:Op vrijdag 24 december 2010 11:24 schreef waht het volgende:
[..]
Het zal ook wel aan het soort auto liggen. Sommige grotere auto's lijken zich niets aan te trekken van een laag sneeuw terwijl de kleinere de parkeerplaats niet meer af komen.
Ik denk dat de stopafstand met en zonder ABS vrijwel gelijk is. Wat zeg ik: dat weet ik zeker.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:57 schreef Ralphmeister het volgende:
En wat denk je van mensen die nog een auto durven te rijden zonder ABS?
Als jij zo een moeite hebt, zo moreel bent, waarom ondersteun jij dan allerlei drugsoorlogen en criminaliteit met je drugsgebruik.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is natuurlijk gewoon liegen als je winterbanden verplicht stelt vanwege de veiligheid en mensenlevens, en tegelijkertijd massaal mensen afslacht met onnodige genotsmiddelen criminaliteit en Apache-schietoefeningen in Afghanistan.
Maar het CDA is zo'n voorstander van onderhandelen in de politiek, laten ze hier maar eens over komen onderhandelen dan.
Whoehoe, wat achteraf zeg. De heide bij Soeren en Radio Kootwijk. 2 minuten van de A1 af.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Gisteren nog overheen gereden. Zonder winterbanden. Niks aan het handje.
Dat was hier Veel achteraffer wordt het niet in Nederland.
Ik zie het juist vaak precies andersom.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:24 schreef waht het volgende:
[..]
Het zal ook wel aan het soort auto liggen. Sommige grotere auto's lijken zich niets aan te trekken van een laag sneeuw terwijl de kleinere de parkeerplaats niet meer af komen.
Nope, blokkerende banden hebben een langere remweg.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:36 schreef DS4 het volgende:
AB
[..]
Ik denk dat de stopafstand met en zonder ABS vrijwel gelijk is. Wat zeg ik: dat weet ik zeker.
Dan zou ik toch eens op cursus gaan, mijn vader heeft meer dan 1 miljoen schadevrije zakelijke kilometers gemaakt in MB's, onder alle weersomstandigheden, nog in de tijd dat winterbanden niet bestonden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik had een grote luxe MB en die was totaal niet handelbaar in de sneeuw op zijn normale banden. Daarnaast rijdt ik een Starlet op smalle winterbanden, ding weegt niks, rijdt superzuinig, heeft geen enkel elektronisch systeem of airbags aan boord maar het voelt zo veilig, de grip, de controle
Ik rijdt zelfs het liefst met de ABS uit, dan kan ik tenminste zelf nog bepalen wanneer mijn wielen gaan blokkerenquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:36 schreef DS4 het volgende:
AB
[..]
Ik denk dat de stopafstand met en zonder ABS vrijwel gelijk is. Wat zeg ik: dat weet ik zeker.
Bij minus temperaturen hebben winterbanden ook op droog wegdek een kortere remweg door het zachtere rubber.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:37 schreef Hukkie het volgende:
Ik dacht dat winterbanden alleen voordeel bieden bij een besneeuwd of ijzig wegdek? En dat je in alle andere gevallen beter niet op winterbanden kan rijden.
In geval van dikke sneeuwval zijn blokkerende wielen zelfs in het voordeel. De sneeuw die zich ophoopt voor het blokkerende wiel zorgt juist voor extra frictie.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope, blokkerende banden hebben een langere remweg.
Het is niet toegestaan omdat het gevaarlijk is om bij staand water met slicks te rijden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:57 schreef B4llistic het volgende:
Waar heb je het over... slicks zijn niet toegestaan op de openbare weg. Heel logisch ook want je word sneller overvallen door een nat wegdek dan door een sneeuw wegdek.
Veel meer dan 2 tot 3 dagen, maar belangrijker: ik rij niet alleen op de snelweg en het lijkt mij sterk dat jij wel uitsluitend op de snelweg rijdt.quote:Dat er 25 dagen sneeuw ligt betekent niet dat dit ook daadwerkelijk op de weg ligt. Hoe lang zijn de snelwegen nou slecht geweest dit jaar.. 2, 3 dagen?
Dus?quote:Overigens zijn de verschillen tussen zomer en winterbanden bij nat wegdek ook maar weinig.
Grappig, zo ziet onze straat er ook al 2 weken uit. Leuk dat conservatieve strooibeleid..quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Whoehoe, wat achteraf zeg. De heide bij Soeren en Radio Kootwijk. 2 minuten van de A1 af.
Wel toffe buurt trouwens
Totaal onhandelbaar i.v.t. mijn kleine rally autoquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:38 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan zou ik toch eens op cursus gaan, mijn vader heeft meer dan 1 miljoen schadevrije zakelijke kilometers gemaakt in MB's, onder alle weersomstandigheden, nog in de tijd dat winterbanden niet bestonden.
Het is toch weer typisch PV om te liegen en te draaien om zijn niet te verdedigen punt overeind te kunnen houden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is wel weer typisch dat DS4, die altijd voor (zijn eigen) vrijheid is, nu om de grote middelen (wetgeving) roept als hij een kans ziet voor een industrie om extra centjes te verdienen.
Het is natuurlijk wel logisch dat een licht autootje met veel gewicht(motor) op de aangedrevenquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:37 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik zie het juist vaak precies andersom.
Vorige week zag ik een brak Starletje om een BMW 5 heenrijden bij de pomp omdat de 5 het terrein niet opkwam.
Beton storten (de verdiepingsvloer moet worden gestort) kan niet als het vriest. Zoek maar op.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:02 schreef ikweethetnietmeervandaag het volgende:
je woont zeker in de randstad dat ze de bouw meteen stil leggen
Kul. Meer dan het dubbele!quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Niemand rijdt op zomerbanden. In NL heeft iedereen all-season banden, en winterbanden hebben, als het koud is, slechts 18% meer grip dan all-weathers.
Hoaxquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:37 schreef Cracka-ass het volgende:
Vorige week zag ik een brak Starletje
Ik rij toch al een grote auto van bijna 2000 kilo, een ongelukje overleef je daar wel in met je zomerbanden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het kan ook voor flink minder hoor. Mijn auto is nog geen 500 euro waard, toch geef ik er gerust 1000 euro aan uit om hem te laten repareren. De technische staat en veiligheid van een voertuig waar ik mij in vervoer moet gewoon optimaal zijn. Als je voor een paar honderd euro bereid bent je veiligheid te riskeren ben je volgens mij dom bezig.
Het is echt niet zo dat alle zomerbandrijders weinig rijden en alle winterbandrijders veel rijden.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:22 schreef BertV het volgende:
Maar ligt dat aan de band?
Zomerbandrijders zijn weinig-rijders en weinig-rijders zijn over het algemeen slechtere automobilisten. Zeker als de omstandigheden dan ook nog vragen om voertuigbeheersing.
Klopt.... mijn MB zwabberde alle kanten op in verhouding tot mijn startletje. Het is net of zo'n auto 'zweeft' terwijl de starlet gewoon aan het wegdek lijk te klevenquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel logisch dat een licht autootje met veel gewicht(motor) op de aangedreven
wielen meer tractie heeft dan een zware auto met weinig gewicht op de aangedreven wielen.
Het is niet voor niets dat je overal klunzen ziet prutsen met BMW's en Mercedessen in de sneeuw.
Vreemd genoeg kan je dan alles wel weer vlot trekken met een tractor.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |