abonnement Unibet Coolblue
pi_104041353
Volgens mij (bedenk ik net) gebeurde het na het downloaden van één van deze packages:
1
2
3
4
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amsfonts
\usepackage{amssymb}
(toen ik een .tex bestand met oa dit erin probeerde te converteren met de commandline ging ie deze eerst downloaden en installeren, daarna merkte ik dat hij \frac niet goed meer pakte. Daarvoor heeft hij het zeker goed gedaan)
pi_104041379
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 17:52 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

In alles eigenlijk, dus bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

In dit geval komt het doordat je niet in mathmode zit.
pi_104041427
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 18:01 schreef thabit het volgende:

[..]

In dit geval komt het doordat je niet in mathmode zit.
Ai, ik zie het al, n00b foutje :@, ik was gewoon de $'s vergeten. Ik was een beetje in de war omdat die code hier op het forum wel gewoon werkt.
pi_104119266
Vraagje... Hoe zet ik in een vierkant bij Tikz tekst? Ik heb nu:

1\draw[fill=blue,opacity=.5] (0,0) rectangle (2,2);
Nu wil ik dat hierin bijvoorbeeld test komt te staan.
pi_104519703
Hallo,

na vele beamerpresentaties wil ik voor het eerst een bibliografie op het einde tonen (zeer experimenteel)

Ik wou deze code gebruiken:

1
2
3
\begin{thebibliography}{}
\bibitem C.~Gauss \newblock{Best book ever} \newblock{Series of excellence}
\end{thebibliography}

quote:
. Gauss
Best book ever
Series of excellence
Dat kon toch niet de bedoeling zijn? Waar is de C. heen?

Bedankt!
pi_104519910
Wat gebeurt er als je "\bibitem{Naam} C.~Gauss" enz. doet?
pi_104520125
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:44 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Wat gebeurt er als je "\bibitem{Naam} C.~Gauss" enz. doet?
Is al veel beter! *O*

Maar de logica ontgaat me eigenlijk een beetje... ik ging geen naam gebruiken (ik doe nu gewoon {}), wat kan ik met zo'n naam doen? Het is niet zoals in gewone tekst dat ik \ref{Naam} kan doen om ernaar te verwijzen?
pi_104520387
nee \cite moet je dan doen :)
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  zondag 20 november 2011 @ 04:23:02 #209
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_104576345
Een andere reden is dat het commando anders niet goed gebruikt wordt.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_104844083
Weet niet of het probleem geogebra, pdf of latex is (ik gok de eerste eigenlijk) maar toch;

Ik maak afbeeldingen in geogebra, en die exporteer ik dan als pdf. Het probleem is dat er dan teveel witruimte boven en onder m'n afbeelding komt, waardoor de afbeeldingen niet mooi in latex komen. Wat is de makkelijkste manier om dit op te lossen?



Edit, gevonden denk ik. De optie om geogebra tikzcode te laten maken!

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanneke12345 op 26-11-2011 16:09:10 ]
pi_104968362
Beetje een stomme vraag, maar hoe kan ik (voor een sinterklaasgedicht :') ) een ander font kiezen?

ik heb zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass[12pt]{article}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{vicent}
\begin{document}
\normalfont\cursiveshape
bla bla

\end{document}
Van:
http://www.tug.dk/FontCatalogue/vicentino/
En de sty:
http://www.ctan.org/tex-archive/fonts/vicentino/kilfiger

Maar na compilen krijg ik een pdf met het standaard latex font en de warning:

LaTeX Font /b/c12/cWarning:/b/c0/c Font shape `OT1//vc//m//it' undefined
(Font) using `OT1//cmr//m//n' instead on input line 10.
LaTeX Font /b/c12/cWarning:/b/c0/c Some font shapes were not available, defaults substituted.

Hoe verhelp ik dit?
pi_105130592
Is dit mogelijk in LaTeX?



tot nu toe krijg ik het volgende:


Dit is dus nog niet geheel wat ik wil. Het bovenstaande heb ik gedaan met de code:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag 2
LaTeX breekt de woorden raar af. Bijvoorbeeld op het einde van een zin breekt hij als volgt af:
Bedri-
jfsonderdelen

pa-
per

volgens mij moet dit ook anders kunnen, dat hij het woord gewoon op de volgende regel zet en de zin dan iets breder maakt (net als Word)
Misschien iemand een idee hierover?

Ik ga eerst http://www.vtk.ugent.be/w(...)ndstalige_documenten proberen (is me niet gelukt... de download link werkte ook niet meer)

[ Bericht 3% gewijzigd door stevin op 03-12-2011 17:58:03 ]
pi_105132612
1\usepackage[none]{hyphenat}
Zorgde er dacht ik voor dat je woorden niet worden afgebruiken.
Not sure though, het ziet eruit alsof jij meer van LaTeX weet dan ik :P
pi_105133826
Haha, ik weet maar zéér weinig van LaTeX. Ik probeer zo veel mogelijk de info te googelen. Ik zal dat commando eens proberen, bedankt!

Het probleem met de plaatjes is groter, omdat het vaker voorkomt dat twee plaatjes naast elkaar moeten staan met een ander onderschrift...
pi_105139348
1\usepackage[dutch]{babel}
Je wil het afbreken juist niet uitzetten, da's nou net een van de vette mooie dingen van LaTeX.
pi_105139511
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 18:15 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[ code verwijderd ]

Je wil het afbreken juist niet uitzetten, da's nou net een van de vette mooie dingen van LaTeX.
Ik had een keer een korte inleveropgave uitgewerkt in LaTeX waar één woord werd afgebroken, dus toen heb ik het voor het gemak maar even uitgezet. Verder geen idee hoe het anders moet ook :P.
pi_105139566
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 18:15 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[ code verwijderd ]

Je wil het afbreken juist niet uitzetten, da's nou net een van de vette mooie dingen van LaTeX.
Hmm, die commando had ik er al in staan. Volgens mij heb je een NL woordenlijst nodig ofzo om in het Nederlands ook goede woordafbreking te krijgen.
pi_105415970
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:12 schreef stevin het volgende:
Is dit mogelijk in LaTeX?

[ afbeelding ]

tot nu toe krijg ik het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is dus nog niet geheel wat ik wil. Het bovenstaande heb ik gedaan met de code:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag 2
LaTeX breekt de woorden raar af. Bijvoorbeeld op het einde van een zin breekt hij als volgt af:
Bedri-
jfsonderdelen

pa-
per

volgens mij moet dit ook anders kunnen, dat hij het woord gewoon op de volgende regel zet en de zin dan iets breder maakt (net als Word)
Misschien iemand een idee hierover?

Ik ga eerst http://www.vtk.ugent.be/w(...)ndstalige_documenten proberen (is me niet gelukt... de download link werkte ook niet meer)
Heeft iemand hier een oplossing voor? Misschien is het mogelijk om te werken met 2 kolommen?
Alhoewel dit idee een oplossing zou bieden, hoe moet je dat in commando's weergeven?

Ter verduidelijking een plaatje wat ik bedoel met 1 kolom (tekst) / 2 kolommen (plaatjes) / 1 kolom (tekst)

pi_105502111
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:10 schreef stevin het volgende:

[..]

Heeft iemand hier een oplossing voor? Misschien is het mogelijk om te werken met 2 kolommen?
Alhoewel dit idee een oplossing zou bieden, hoe moet je dat in commando's weergeven?

Ter verduidelijking een plaatje wat ik bedoel met 1 kolom (tekst) / 2 kolommen (plaatjes) / 1 kolom (tekst)

[ afbeelding ]
Volgens mij is het wel redelijk gebruikelijk om het caption van een plaatje langer te maken dan 1 zin. Dat kun je makkelijk doen en dan krijg je dus zoiets:

http://imageshack.us/photo/my-images/24/latexcol.png/ (copy/paste deze link)

Wat betreft het afbreken van woorden, heb je wel het Nederlandse tekstpakket gebruikt? De herkenning van afbreekpunten is namelijk afhankelijk van de taal. (edit: ik zie nu dat je zoiets al gevonden had)

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 12-12-2011 18:40:41 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105502292
Ik heb ook een vraagje. Ik wil delen maken in mijn scriptie. Hiervoor wil ik geen bestaande chapters en subsecties gebruiken, maar iets anders, ongenummerd. Ter verduidelijking:

1. Introduction
Part A
2. Chapter title 2
3. Chapter title 3
Part B
4. Chapter title 4
5. Chapter title 5
Part C
6. Chapter title 6

Ik kan losse pagina's maken en de index later aanpassen, maar liefst wil ik dat de index ook automatisch gemaakt wordt. Iemand een idee voor een pakket oid?

[ Bericht 5% gewijzigd door rijsttafel op 12-12-2011 18:43:49 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105505776
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 december 2011 18:21 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Ik had een keer een korte inleveropgave uitgewerkt in LaTeX waar één woord werd afgebroken, dus toen heb ik het voor het gemak maar even uitgezet. Verder geen idee hoe het anders moet ook :P.
Aangeven waar het woord wel afgebroken moet worden mbv. \-?
pi_105506706
@rijsttafel:
\part{} gebruiken? Zie ook:
http://en.wikibooks.org/w(...)#Sectioning_Commands
pi_105508391
Ow, wist niet dat die bestond :P Dat zal vast gaan lukken! Thx.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105658187
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2011 18:31 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Volgens mij is het wel redelijk gebruikelijk om het caption van een plaatje langer te maken dan 1 zin. Dat kun je makkelijk doen en dan krijg je dus zoiets:

[ http://imageshack.us/photo/my-images/24/latexcol.png/ (copy/paste deze link) | http://img24.imageshack.us/img24/2002/latexcol.th.png (copy/paste deze link) ]

Wat betreft het afbreken van woorden, heb je wel het Nederlandse tekstpakket gebruikt? De herkenning van afbreekpunten is namelijk afhankelijk van de taal. (edit: ik zie nu dat je zoiets al gevonden had)
Ja dat is precies wat ik nodig heb! Hoe heb je die plaatjes naast elkaar gekregen met tekst er apart onder? ah.. ik denk dat ik al weet hoe je dat hebt gedaan! Ik ga het proberen.

Wat betreft woordafbreking: dat gaat nog niet helemaal goed bij mij. Volgens mij heb ik niet de goede woordenlijst / niet goed toegevoegd / niet geactiveerd. Weet iemand waar ik het NL'se tekstpakket kan downloaden + een instructie om het tekstpakket te activeren?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_105671438
Plaatjes naast elkaar kan met subfloats. Volgens mij in het package subfig. Succes!

Ik doe trouwens vaak meerdere zinnen als onderschrift van een figuur, maar bij subfigs zet ik het in het algemeen liever in de caption van het gehele plaatje aangezien het vaak om een vergelijking gaat tussen de twee figuren.

Anyway, zie zelf maar wat je doet. Ben blij dat ik kon helpen. Lukt het niet dan moet je het laten weten.

Daarnaast, aangaande het afbreken van woorden, kun je bij je package manager de "dutch hyphenation" installeren. Misschien helpt dat ook!
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105687522
Ik heb liggen kloten en toen werkte het niet meer. Heb MikTex verwijderd en nu weer opnieuw geinstalleed (2.9). Nu krijg ik de melding:

1
2
3
Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)        the language ‘Dutch’
(babel)        I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

NIET meer. Dat is dus fijn. Maar, nog steeds breekt hij de woorden niet goed af.

Een aantal voorbeelden:
Ef- fect
Belas- tingtarief
documen- tatie

enzovoort...
Zo ziet mijn body er atm uit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb ''Dutch hyphenation patterns'' (miktex-hyph-dutch) gedownload @ MiKTeX Package Manager.
Volgens mij, op een of andere manier, gebruikt LaTeX niet de Nederlandse woordafbreking (misschien is die niet aanwezig / onvolledig?). Wie kan helpen?

Edit: Is het anders niet mogelijk om het woord dat afgebroken zou moeten worden automatisch een regel te laten opschuiven (en dat LaTeX de afstand tussen de woorden iets groter maakt?)

Edit 2: Hmm. Ik heb nu deze commando's gebruikt:

1
2
\hyphenpenalty=9000
\tolerance=100000
Hierdoor wordt het ''tussenwit'' groter en gaat LaTeX dus minder afbreken. Het stoort minder als er maar 1 woord per pagina (een beetje raar) is afgebroken dan 10 woorden.

[ Bericht 5% gewijzigd door stevin op 17-12-2011 13:15:10 ]
pi_105690513
Wat is er mis met de afbreking in die woorden?

Maar inderdaad is 10 afgebroken woorden per pagina wel erg veel. Zoveel heb ik er misschien nieteens in m'n hele scriptie.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105691584
Wat er mis is met de afbreking? Belas-tingtarief zou eerder belasting-tarief moeten zijn. En Effect zou niet moeten worden afgebroken maar naar de volgende regel.

En hoe heb je maar 10 afgebroken woorden gekregen in je gehele scriptie?
(welke commando's / instellingen)
pi_105692675
10 in m'n hele scriptie is een wat optimistische schatting :P Maar sowieso niet 10 per pagina. Ik heb niets veranderd, maar ik werk in het Engels en heb sowieso veel plaatjes en formules, dus dat verklaart het misschien.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105693746
Ah jah... inderdaad. In het Engels zal het wel (beter) werken. Ik ga het gewoon zo proberen. Bedankt voor het meedenken!
pi_105694191
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:21 schreef stevin het volgende:
Ik heb liggen kloten en toen werkte het niet meer. Heb MikTex verwijderd en nu weer opnieuw geinstalleed (2.9). Nu krijg ik de melding:
[ code verwijderd ]

NIET meer. Dat is dus fijn. Maar, nog steeds breekt hij de woorden niet goed af.

Een aantal voorbeelden:
Ef- fect
Belas- tingtarief
documen- tatie

enzovoort...
Zo ziet mijn body er atm uit:

Ehm, de door Latex voorgestelde woordafbrekingen zijn wel juist hoor... Op elke plaats waar je in lettergrepen kan splitsen kan je een woord afbreken. Oké, belasting-tarief oogt misschien natuurlijker, maar belas-tingtarief is even juist. Niemand die je daar met recht en rede op zal afrekenen.

Bewijs:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=belastingtarief&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=effect&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=documentatie&w=w
pi_105695503
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ehm, de door Latex voorgestelde woordafbrekingen zijn wel juist hoor... Op elke plaats waar je in lettergrepen kan splitsen kan je een woord afbreken. Oké, belasting-tarief oogt misschien natuurlijker, maar belas-tingtarief is even juist. Niemand die je daar met recht en rede op zal afrekenen.

Bewijs:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=belastingtarief&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=effect&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=documentatie&w=w
Bedankt voor de opheldering. Ik zie dat de woordafbreking wel juist verloopt. Toch vind ik het soms wat raar uitzien, maar dat ligt misschien aan mij ;)
pi_105696318
Is normaal hoor in het begin, ik heb de eerste keer ook eens moeten kijken wat Latex nu eigenlijk aan't doen was met de woordafbrekingen, maar ik moet nog steeds een woord tegenkomen waarbij het fout loopt :).

Eigenlijk moet je ervan uit gaan dat Latex heilig is; je bekommert je enkel om de inhoud, Latex doet de rest. Klinkt misschien fanboy maar ik heb zelf ondervonden dat 't wel klopt eigenlijk :).
pi_105884051
Ik heb nog een aantal vragen:

Kun je voorkomen dat elke alinea inspringt? (hoe?)
(\nolinebreak[number] werkt wel... maar dan moet je dat bij elke alinea doen... dat is erg veel werk. Waarschijnlijk kan er in de preamble ook een commando worden geplaatst)

Ik heb 1 A4 vol met tekst en 5 woorden passen er net niet op en gaan op pagina 2. Het liefste zou ik die 5 woorden nog op dat andere A4'tje hebben, is dit mogelijk?

Hoe kan ik het paginaformaat bewerken?
Ik wil er een soort boekje van maken van 24cm x 16 cm
1\special{papersize=160mm,240mm}
werkte niet :<
A5 formaat vind ik te klein.

Kun je ook een zin dat onderaan de pagina staat naar de volgende pagina krijgen?
Kan met
1\clearpage


[ Bericht 11% gewijzigd door stevin op 21-12-2011 21:12:37 ]
pi_105900235
Alinea's niet inspringen:

\setlength{\parskip}{1.3ex plus 0.2ex minus 0.2ex}
\setlength{\parindent}{0pt}

of bewerken hoe je het zelf wilt.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  donderdag 22 december 2011 @ 09:25:44 #236
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_105906704
Voor het paginaformaat: geometry package gebruiken.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_105939690
Om te voorkomen dat enkele woorden naar een nieuwe pagina springen kun je
1
2
\widowpenalty=300
\clubpenalty=300
in de preamble zetten. Zie ook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Page_Layout#Widows_and_orphans

Verder helpt het natuurlijk ook als je geen linebreaks forceert en hyphanation goed gaat. Eventueel kun je ook parskip wat kleiner zetten zoals in rijsttafel's post.
pi_105941558
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 00:58 schreef rijsttafel het volgende:
Alinea's niet inspringen:

\setlength{\parskip}{1.3ex plus 0.2ex minus 0.2ex}
\setlength{\parindent}{0pt}

of bewerken hoe je het zelf wilt.
Thanks, werkt!

quote:
3s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:25 schreef V2 het volgende:
Voor het paginaformaat: geometry package gebruiken.
Het is me gelukt (via \textheight = 590pt)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 22:34 schreef Toryu het volgende:
Om te voorkomen dat enkele woorden naar een nieuwe pagina springen kun je
[ code verwijderd ]

in de preamble zetten. Zie ook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Page_Layout#Widows_and_orphans

Verder helpt het natuurlijk ook als je geen linebreaks forceert en hyphanation goed gaat. Eventueel kun je ook parskip wat kleiner zetten zoals in rijsttafel's post.
Thanks!
pi_106097525
[vraag 1] Ik zou graag géén witregel meer hebben tussen de titel van de subsubsections. Nu staat er een 'enter' tussen.

Voorbeeld:
1
2
3
Titel

Hier begint de tekst

Ik wil:
1
2
Titel
Hier begint de tekst

[vraag 2] Daarnaast zou ik de fontsize van de sections willen aanpassen.

Ik heb de package ''titlesec'' en hier een handleiding (http://www.ctex.org/documents/packages/layout/titlesec.pdf) maar ik kom niet er nog niet helemaal uit. Iemand een idee?

Edit:
[vraag 3] De footnotes beginnen nu telkens weer bij 1 wanneer ik een nieuw hoofdstuk begin. Hoe kan ik LaTeX ze laten doornummeren?

[ Bericht 7% gewijzigd door stevin op 28-12-2011 12:36:26 ]
pi_106284090
Vraag 3 heb ik inmiddels opgelost door ze maar handmatig te nummeren... gelukkig waren het niet al te veel voetnoten
(\footnote[number]{tekst})
pi_106351079
Vraagje mensen...

1
2
3
4
5
6
7
8
\tt{[true*.press\_start.!( \\
\qquad finished \\ 
|| get\_user\_selection(no\_selection) \\
|| sense\_coffeepowder(not\_ok) \\ 
|| sense\_sugar(not\_ok) \\ 
|| sense\_milk(not\_ok) \\ 
|| sense\_cup(not\_ok) \\
)*.press\_start]false}

Ik krijg bij finished geen spatie er tussen :(

Variaties als
1
2
3
4
\tt{[true*.press\_start.!(} \\
\qquad \tt{finished} \\ 
\tt{|| get\_user\_selection(no\_selection)} \\
...

1
2
3
4
\tt{[true*.press\_start.!( \\
\hspace{5cm} finished \\ 
|| get\_user\_selection(no\_selection) \\
...

werken allemaal niet :(
pi_106352001
Ben ik ook weer eens. Met een vraagje.

Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?

Heb al wat geprobeerd te googlen maar kom er niet aan uit -O-
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_106353082
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:35 schreef sbientje het volgende:
Ben ik ook weer eens. Met een vraagje.

Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?

Heb al wat geprobeerd te googlen maar kom er niet aan uit -O-
Weet 't zo direct ook niet maar gaat 't nog wel mooi ogen wanneer je 't laat inbinden wanneer je de marges gelijk houdt?
pi_106355306
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:35 schreef sbientje het volgende:
Ben ik ook weer eens. Met een vraagje.

Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?

Heb al wat geprobeerd te googlen maar kom er niet aan uit -O-
Gewoon \documentclass[a4paper,10pt,twoside]{report} ???, twoside toevoegen dus.
pi_106394909
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:00 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Weet 't zo direct ook niet maar gaat 't nog wel mooi ogen wanneer je 't laat inbinden wanneer je de marges gelijk houdt?
ik vind het juist heel lelijk met die rare marges. Heb ook altijd het idee dat ze precies verkeerdom zitten :')
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:47 schreef Dale. het volgende:

[..]

Gewoon \documentclass[a4paper,10pt,twoside]{report} ???, twoside toevoegen dus.
ja maar dan zit ik dus met die marges. Begint ieder hoofdstuk dan op de rechterpagina trouwens? weer wat geleerd
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  woensdag 4 januari 2012 @ 14:32:20 #246
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_106395485
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 14:17 schreef sbientje het volgende:

[..]

ik vind het juist heel lelijk met die rare marges. Heb ook altijd het idee dat ze precies verkeerdom zitten :')

[..]
Pak eens een willekeurig studieboek uit je kast en kijk naar de marges, dan ziet het er opeens niet meer lelijk uit.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_106401733
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 14:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Pak eens een willekeurig studieboek uit je kast en kijk naar de marges, dan ziet het er opeens niet meer lelijk uit.
mijn studieboeken hebben geen ongelijke marges. En zeker niet de grotere marge aan de buitenkant..
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  woensdag 4 januari 2012 @ 18:02:27 #248
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_106404553
Ik heb nog wat meer studieboeken uit de kast getrokken en ze hebben het inderdaad niet allemaal. Sommige hebben vreemd genoeg de grote marge links op de linkerbladzijde en ook links op de rechterbladzijde.

Maar als workaround op je vraag: je kunt de marges aanpassen of als je dat per se niet wilt handmatig lege pagina's toevoegen indien nodig.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_107144823
Wanneer ik bijv. 4 bibitems citeer met:
1\cite{item1,item2,item3,item4}
Dan krijg je [1,2,3,4], hoe zorg ik dat LaTeX hier [1-4] van maakt?
pi_107172602
zo:
1\usepackage[numbers,sort&compress]{natbib}
bron
pi_107190222
^O^
pi_108324295
nog even terugkomend op deze post van mezelf over hoofdstukken op de rechterpagina beginnen. Wat ik zoek is dus eigenlijk een manier om alle hoofdstukken automatisch op de rechterpagina te krijgen.Twoside toevoegen doet dit niet, bij mij iig niet?

edit - volgens mij moet \cleardoublepage het doen, na ieder hoofdstuk? ik ga t eens proberen :)
edit - yep, werkt. voortaan beter googlen

[ Bericht 13% gewijzigd door sbientje op 23-02-2012 22:19:05 ]
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_108410815
Welke referentie manager gebruiken jullie hier? Ik heb op mijn werk goede verhalen van iemand gehoord over JabRef, maar misschien is er nog een handiger programma?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  woensdag 7 maart 2012 @ 22:26:09 #254
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_108843939
Het is grappig hoezeer je dingen die je dacht wel even op te schrijven ineens niet meer zeker weet als de deadline in beeld komt.

Vraag: hoe kan ik in de colofon van mijn boekje nou netjes opschrijven dat de tekst is gezet in (met?) LaTeX met (in?) Libertine?

En dat in het Engels; ik heb nu

Typesetting using \LaTeX\ in Linux Libertine.

Maar op de een of andere manier lijkt dat niet helemaal juist te lopen (with LaTeX?).
  woensdag 7 maart 2012 @ 22:27:11 #255
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_108844009
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 12:38 schreef Felagund het volgende:
Welke referentie manager gebruiken jullie hier? Ik heb op mijn werk goede verhalen van iemand gehoord over JabRef, maar misschien is er nog een handiger programma?
Ik gebruik JabRef maar ik zag laatst iemand bezig met papers voor MacOS, en dat zag er super relaxed uit. Er is ook een plugin voor Firefox waarmee je al browsend papers etc kunt opslaan, dat heb ik even gebrujikt maar dat was voor de tijd van automatisch syncende browsers en dat ging op allerlei computers dus uit de pas lopen...
pi_108849821
Ik ook Jabref. Heb ook een tijdje Mendelay geprobeerd, maar dat vond ik niet echt lekker werken.
pi_109838604
Heef iemand enig idee hoe je in Texmaker makeglossaries met xindy moet uitvoeren? Ik snap de commando's in je tekst wel maar dat makeglossaries-perl-script (?) doet mij hoofdpijn krijgen...

Momenteel ziet mijn snelle compilatie er zo uit;

Pdflatex
Bibtex
Pdflatex (2x)
View PDF

Dus ik zou hier graag ergens iets tussenkrijgen dat mijn woordenlijst/afkortingenlijst mee gecompileerd wordt; maar het lukt mij maar niet...

Alvast heel erg bedankt aan diegene die dat weet :).
pi_109841706
Bij Options > Configure Texmaker > Commands:
Het makeindex commando vervangen met makeglossaries. Als je dan makeindex uitvoert vanuit Texmaker, wordt makeglossaries aangeroepen. Met een beetje geluk werkt dat, maar ik heb het zelf niet geprobeerd.
pi_109863312
Nop, werkt niet. Anyway, heb een walkaround gevonden via de terminal. Beetje ongebruiksvriendelijk maar het werkt wel!

in de terminal de map naar het pad van de texfile veranderen en dan gewoon makeglossaries en de documentnaam...
pi_110100225
n00bvraag:
Ik heb de matrix
Df = \left( \begin{array}{cc} \frac{\partial f_1}{\partial t} & \frac{\partial f_1}{\partial v} \\ \frac{\partial f_2}{\partial t} & \frac{\partial f_2}{\partial v} \end{array} \right).
Deze wil ik iets ruimer maken, want de \partial's raken elkaar zowat in de pdf (hier valt het nog wel mee).
pi_110100642
quote:
2s.gif Op maandag 9 april 2012 17:10 schreef kutkloon7 het volgende:
n00bvraag:
Ik heb de matrix
Df = \left( \begin{array}{cc} \frac{\partial f_1}{\partial t} & \frac{\partial f_1}{\partial v} \\ \frac{\partial f_2}{\partial t} & \frac{\partial f_2}{\partial v} \end{array} \right).
Deze wil ik iets ruimer maken, want de \partial's raken elkaar zowat in de pdf (hier valt het nog wel mee).
Je kunt de \arraystretch verhogen met
1\renewcommand{\arraystretch}{1.2}
je kunt de waarde natuurlijk vergroten naar eigen smaak.

Je kunt ook klooien met \extrarowheight als je de array package hebt.
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_112164116
Iemand enig idee welke font dit is in latex? En welke package ik nodig heb?

pi_112169838
Ziet behoorlijk als mathpazo uit.
pi_112529202
Hallo,

ik heb een vraagje over de bibliografie.
Ik doe dat bijna altijd met een aparte .bib file. Ik doe dan de tex-file zowel "bibtex" als "latex" (een aantal keer om ? weg te werken) Dat is gemakkelijk omdat op website referenties naar werken vaak in bibtex-formaat staan, zo dus:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@article{bartel2009,
    Author = {Bartel, David P. },
    Date = {2009/01/23},
    Journal = {Cell},
    Month = {01},
    Number = {2},
    Pages = {215--233},
    Title = {Micro{RNA}s: Target Recognition and Regulatory Functions},
    Volume = {136},
    Year = {2009}}
Maar soms moeten de referenties in de tex file zelf staan, en dat moet dan zo:
1
2
3
4
\bibitem[Bartel(2009)]{bartel2009}
David~P. Bartel.
\newblock Micro{RNA}s: Target recognition and regulatory functions.
\newblock \emph{Cell}, 136\penalty0 (2):\penalty0 215--233, 01 2009.
Hoe kan ik dit converteren?
http://texblog.org/2011/1(...)-bibtex-to-bibitems/
Volgens deze site moet ik eerst op de eerste manier het doen, vervolgens in de bbl-file gaan kijken, en dan weer mijn bib file weg doen en dat stukje uit de bblfile in de texfile plaatsen? Dat is toch vrij omslachtig? :'( :D
  woensdag 6 juni 2012 @ 18:33:26 #265
148823 znarch
ondertitel
pi_112530792
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 17:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,

Wat ik sowieso even niet snap. Waarom "moet" hij in de tex file staan en niet gewoon in je .bib zoals je gewoonlijk doet?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_112531008
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 18:33 schreef znarch het volgende:

[..]

Wat ik sowieso even niet snap. Waarom "moet" hij in de tex file staan en niet gewoon in je .bib zoals je gewoonlijk doet?
In mijn geval nu omdat een mede-auteur er nu op die wijze al aan begonnen is. Maar algemener: sommige tijdschriften staan erop dat je hen één tex-file stuurt, zonder aparte bibliografie.
pi_112531171
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 18:33 schreef znarch het volgende:

[..]

Wat ik sowieso even niet snap. Waarom "moet" hij in de tex file staan en niet gewoon in je .bib zoals je gewoonlijk doet?
Ik doe het altijd op de manier beschreven :P ook omdat ik niet precies weet hoe .bib werkt :'( (maar ben wel lui genoeg om uren te spenderen als er iets niet goed is met de layout van hetgene waar ik aan werk in latex dé ironie :') _O- )
  woensdag 6 juni 2012 @ 18:58:37 #268
148823 znarch
ondertitel
pi_112531774
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juni 2012 18:44 schreef Dale. het volgende:

[..]

Ik doe het altijd op de manier beschreven :P ook omdat ik niet precies weet hoe .bib werkt :'( (maar ben wel lui genoeg om uren te spenderen als er iets niet goed is met de layout van hetgene waar ik aan werk in latex dé ironie :') _O- )
Zodra je artikelen/thesis etc groter worden is het echt aan te raden aparte files te gebruiken. Voor mijn thesis had ik zelfs ieder hoofdstuk in een aparte tex file, een aparte style file, een aparte bibfile etc etc en 1 hoofdfile. Zo houdt je goed overzicht.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_112557868
Ik doe bij grotere documenten ook altijd meerdere .tex files en 1 of meerdere .bib-files.
Als je losse .bib's gebruikt kun je je referenties ook makkelijker managen met behulp van programma's als Bibtex of Mendelay.
pi_112563076
Ik gebruik dus ook liefst bib files, je maakt ook sneller fouten als je 100 referenties hebt die je allemaal zelf mag gaan zitten intikken.

Maar hoe nu converteren?? Ik heb het net gedaan: aparte tex gemaakt, referenties in bib geplaatst, tex gecompileerd en ervoor gezorgd dat er effectief referenties naar al die werken in staan, bbl file geopend (foutmelding gekregen dat hij dat niet kan openen :') ),.... dit moet toch sneller kunnen? |:(
pi_112601944
quote:
Dank je, dat is een handige site, maar tenzij ik het verkeerd begrijp, wordt daar uitgelegd hoe je met een bib file kan werken. Dat doe ik al, mijn probleem is net dat ik meestal referenties in het bibtex formaat als input krijg, en ik weet niet hoe ik dat kan converteren naar iets dat in de tex file zelf kan.
pi_112602080
pdflatex/bibtex runnen zoals normaal, dan in je bestand <paper>.bbl kijken; daar heeft bibtex alles naar \bibitems geconverteerd die je dan handmatig in je tex kan copy/pasten. Dit vergt dus wel wat handig management (in geval van wijziging van bibitems).
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_114437273
Hoe kan ik een mooi staartdeling in tex maken? Het beste resultaat dat ik tot nu toe heb was met
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\begin{tabular}{l l r  l  r}
 8 & / &  1000 & $\backslash$ &  125 \\
&& 800 &  & 100 \\
\hline 
&& 200 & & \\
&& 160 &  & 20\\
\hline
&& 40 & & \\
&& 40 && 5 \\
\hline 
&& 0 & & 
\end{tabular}


Maar ik vind de lijnen zoals JvdC dat doet in Basisboek wiskunde (pag 7, korte lijntjes precies onder het getal, ipv een lange \hline) mooier. Iemand enig idee?
pi_114438328
edit: nvm, vraag verkeerd gelezen

[ Bericht 95% gewijzigd door thabit op 20-07-2012 00:01:49 ]
pi_114439004
Is niet helemaal wat we bedoelden geloof ik.. hoewel met een beetje aanpassen het vast ook wel werkt. Maar ik wilde m'n post net gaan editten, want zoals altijd met latex bleek de oplossing simpeler dan gedacht. Gewoon een \underline
pi_114649147
Ik wil gewoon mijn referenties in de goede format krijgen, maar het lukt niet...Wel mijn bibliografie, maar ik wil gewoon als ik iets citeer iets als [Author, 2007] of Author [2007] ofzo krijgen...
In die hele bibstyles.pdf van TexShop (ik gebruik een mac vandaar) staat niks wat ik wil. Hoe kan je dit zelf modificeren / waar zijn er meer styles te downloaden?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_114806474
quote:
Dank, ga ik eens mee kijken morgen... Maar nu even uit mijn hoofd maakt mijn bibtex alleen maar error omtrent natbib...toch iets aan de hand met de compilatie ofzo...ik weet niet. Morgen vertel ik meer :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_114820634
Author [2007] is in LaTeX doorgaans Author~\cite{auth07}, bijvoorbeeld. Hetgeen te veranderen is wat tussen de [ en ] staat, en dat gebeurt met \bibliographystyle (bv. alpha, plain, unsrt, ..). Meestal is dat afdoende? Als je je eigen stijl ground-up wil maken, voer dan `latex makebst' in een terminal uit.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_114821187
quote:
2s.gif Op zondag 29 juli 2012 21:29 schreef trancethrust het volgende:
Author [2007] is in LaTeX doorgaans Author~\cite{auth07}, bijvoorbeeld. Hetgeen te veranderen is wat tussen de [ en ] staat, en dat gebeurt met \bibliographystyle (bv. alpha, plain, unsrt, ..). Meestal is dat afdoende? Als je je eigen stijl ground-up wil maken, voer dan `latex makebst' in een terminal uit.
Ik zal de error die ik krijg morgen wel even posten, maar die zegt dus precies dat 'Author [year]' citations niet werken...en dat ie terugvalt naar plain numeric
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_114998093
Bovenstaande tips hielpen.

Nu heb ik wel iets anders. Ik heb geen zin om permanent op enter te blijven drukken als er errors zitten in de compilation van pdftex. Waarom zegt hij bijvoorbeeld dat mijn \renewcommand undefined is?? Terwijl die het gewoon doet als de pdf af is...

Dit is de command: \renewcommand{\Gty}{$\mathrm{Gt~y^{-1}}$}, wat is er mis mee? Hij zegt dat ik een begin-math symbols ben vergeten, maar dat is toch niet zo? :/
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_114998583
Ik raad ten sterkste aan je errors te repareren, zo lastig is het allemaal niet. Alle errors negeren is soms wel handig juist om de daadwerkelijke error te vinden; dit doe je met r <enter> (tenminste, in de terminal). Hij gaat dan in non-stop mode verder (zolang het kan).
LaTeX fouten zijn niet altijd even duidelijk, zoals je merkt; vaak is na het fixen van de eerste foutmelding al een heleboel ander gezeur verdwenen. In jouw geval lijkt de fout gewoon te zijn dat er voorheen geen commando \Gty bestond, dus moet je \newcommand gebruiken ipv renewcommand; er is immers geen voorgaande definitie om te vernieuwen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_115000147
quote:
3s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 15:11 schreef trancethrust het volgende:
Ik raad ten sterkste aan je errors te repareren, zo lastig is het allemaal niet. Alle errors negeren is soms wel handig juist om de daadwerkelijke error te vinden; dit doe je met r <enter> (tenminste, in de terminal). Hij gaat dan in non-stop mode verder (zolang het kan).
LaTeX fouten zijn niet altijd even duidelijk, zoals je merkt; vaak is na het fixen van de eerste foutmelding al een heleboel ander gezeur verdwenen. In jouw geval lijkt de fout gewoon te zijn dat er voorheen geen commando \Gty bestond, dus moet je \newcommand gebruiken ipv renewcommand; er is immers geen voorgaande definitie om te vernieuwen.
_O-
duh....dank :P maar die andere error met de mathbegin die gaatniet weg :/ Ik negeer natuurlijk niet alle errors, maar soms zitten er gewoon van die onverklaarbare tussen die gewoon werken (of goed gefixed worden...) en daar wil je doorheen.

:edit ik heb het al opgelost. Ik moet natuurlijk geen mathrm en $s gebruiken tegelijk :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Norrage op 02-08-2012 16:12:10 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_115003057
Mwah, het lijkt er eerder op dat je je commando in mathmode aanroept, e.g. $x=\Gty+c$. Dan vult latex de boel in (met je oude definitie) en dan staat er opeens $x=$Gt~y^{-1}$+c$; ofwel, Gt~y^{-1} staat juist niet in mathmode.
Het weghalen van de $'s in de functiedefinitie is dan een juiste oplossing, maar niet vanwege wat je denkt. (\mathrm is zeker wel alleen geldig in mathmode, dus hij moet tussen dollars of iets dergelijks.)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_115372181
Hallo

na jarenlang gebruik van Latex blijf ik sukkelen met het al dan niet beginnen van nieuwe pagina's.
Ik weet dat je nopagebreak en newpage en samepage hebt, maar die dingen lijken me niet te gehoorzamen.

Concreet heb ik nu een tekst waarin van een aantal theorems op het einde van een pagina staat: "Theorem 4.11: het volgende is equivalent:",
waarna de rest op de volgende pagina komt, wat er bijzonder lelijk uitziet.

Ik kan jammer genoeg geen simpele code vinden die net dit probleem simuleert.

Wat is volgens jullie de meest nette manier om dit op te lossen?
Bedankt!
pi_115372416
LaTeX maakt de opmaak naargelang penalty-formules (als ik zoveel % witruimte heb dan is dat 90 erg, als ik een thereom na 1 zin afbreek dan is dat 50 erg). Je kan latex hints given die die formules ietwat aanpassen; maar dat kan dus nog steeds overruled worden. Harde commando's zoals newpage werken wel altijd.

Wat m.i. het beste werkt als je iets echt niet vindt kunnen, is je tekst aanpassen. In jouw geval zou ik `het volgende is equivalent:' gewoon verwijderen en een =-teken toevoegen tussen je formules. Of als je per se de tekst wil houden, deze na de formules plaatsen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_115390405
quote:
Dank je allebei, maar voorlopig vrees ik dat het bij zoiets al newpage zal blijven. Die penalties by widows and orphans hadden geen enkele invloed.

Ik had verder nog een vraag: ik ben groot liefhebber van \usepackage{hyperref} maar ik heb nu een vervelend probleem. In de pdf klopt de referentie wel, maar als ik erop klik, kom ik zelfs op de verkeerde pagina terecht (op een absurde plaats, altijd dezelfde maar ik zie geen logica erachter)
Aux files trashen of zo... het helpt allemaal niet.
Wat kan hierachter zitten?
pi_115391462
Krijg je warnings over duplicate/missing labels oid?

Anders delen tekst en packages weg-commenten om de oorzaak te isoleren. PLaats anders een minimal working example hier.

edit:
soms wordt \phantomsection gebruikt om problemen met referenties naar secties op te lossen. Ik weet alleen niet precies wat het doet/hoe het werkt.
pi_115397736
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 19:29 schreef Toryu het volgende:
Krijg je warnings over duplicate/missing labels oid?

Anders delen tekst en packages weg-commenten om de oorzaak te isoleren. PLaats anders een minimal working example hier.

edit:
soms wordt \phantomsection gebruikt om problemen met referenties naar secties op te lossen. Ik weet alleen niet precies wat het doet/hoe het werkt.
Ik kreeg allerlei vreemde warnings, zoals :
quote:
l.376 \begin{eqnarray}
pdfTeX warning (ext4): destination with the same identifi
er (name{equation.4.4}) has been already used, duplicate ignored
Na wat moeite heb ik dan toch een minimal working example kunnen maken, en het was vrij leerzaam:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
\documentclass[12pt,a4paper]{article}
 \usepackage{hyperref}
 \title{Probleem met foute hyperref}
\begin{document}
\maketitle

\begin{eqnarray}
a&=&blabla, \nonumber \\
c&=&blabla^2 \nonumber 
\end{eqnarray}

\begin{equation} \label{eq1}
a=b^2
\end{equation}
\begin{equation} \label{eq2}
c=d
\end{equation}

We bekijken (\ref{eq1}) and (\ref{eq2}).
\end{document}
Ik zie nu dat één van mijn voorgangers eqnarray met nonumber gebruikt heeft, en blijkbaar stuurt dat de hele boel in de war? (de eerste referentie brengt je foutief naar de eqnarray, de tweede doet het prima om de één of andere reden) :( :?
pi_115418333
Ik weet niet of het dit op gaat lossen, maar hier in elk geval wat tips:

- Gebruik align ipv eqnarray. eqnarray geeft soms de verkeerde spacing. Dus:
1
2
3
4
\begin{align}
a&=&blabla, \nonumber \\
c&=&blabla^2 \nonumber 
\end{align}
In plaats van \nonumber kun je align* gebruiken, maar zo zou het ook moeten werken.
Zie ook: http://en.wikibooks.org/w(...)s#align_and_align.2A
Ik geloof wel dat je hier de amsmath bij nodig hebt.

- Gebruik \eqref als je naar equation refereert, dus:
1We bekijken \eqref{eq1} and \eqref{eq2}.
pi_115418875
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:12 schreef Toryu het volgende:
Ik weet niet of het dit op gaat lossen, maar hier in elk geval wat tips:

- Gebruik align ipv eqnarray. eqnarray geeft soms de verkeerde spacing. Dus:
[ code verwijderd ]

In plaats van \nonumber kun je align* gebruiken, maar zo zou het ook moeten werken.
Zie ook: http://en.wikibooks.org/w(...)s#align_and_align.2A
Ik geloof wel dat je hier de amsmath bij nodig hebt.

- Gebruik \eqref als je naar equation refereert, dus:
[ code verwijderd ]

Ik heb het opgelost door \begin{eqnarray*}...\end{eqnarray*} te gebruiken. Nu werken alle referenties perfect, ik zou niet begrijpen waarom je nonumber overal zou plaatsen? Toch vreemd dat ie daar zo op reageerde.

Verder heb ik nog een ander probleem met de theorems. Ik wil dat de tekst niet cursief is. Deze code werkt, maar de regel "\usepackage{theorem}" is echt nodig.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\documentclass[12pt,a4paper]{article}
\usepackage{theorem}
\theorembodyfont{\rmfamily}
\newtheorem{theorem}{Theorem}
 \title{Probleem met theorembodyfont}
\begin{document}
\maketitle
\begin{theorem}test
\end{theorem}
\end{document}
Nu heb ik een grote file waarin "\usepackage{theorem}" blijkbaar botst met andere zaken. Maar is het niet vreemd dat voor iets vrij elementairs, je toch zo'n package moet inladen?
pi_116062687
Ik heb een nieuw probleem... ik moet een appendix aanmaken en dan nog wel binnen het elsevier-formaat.

Dus ik dacht aan zoiets:
quote:
Appendix : Verdere resultaten

Theorem A.1: blabla
Maar als ik dan
1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass[preprint,12pt]{elsarticle}
\newtheorem{theorem}{Theorem}[section]
\begin{document}
\appendix{titel}
\begin{theorem}
blabla
\end{theorem}
\end{document}
doe krijg ik
quote:
titel
Theorem Appendix .1. Een stelling
(de appendix wordt niet eens duidelijk aangekondigd?)
pi_116063955
\usepackage{appendix}?

oh, en: \appendix als single command, en losse appendices gewoon met \chapter{...}; \appendix geeft puur het begin aan van de appendix hoofdstukken. Je hebt ook een versie waar je \begin{appendices} en \end{appendices} kan gebruiken, maar dat lijkt me hier niet nuttig.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_116468443
Weet iemand hoe je makkelijk het onderwerp (bv. Betreft: de schoenen van Elvis) aan een brief toevoegt? Ik gebruik \documentclass{letter}
pi_116468561
Ik dacht dat ik het helemaal gevonden had voor mijn appendix:
Het ziet er prima uit maar .... de referentie op het einde is een hyperlink die naar het verkeerde leidt!
Die setcounter is de boosdoener blijkbaar.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
\documentclass[preprint,12pt]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsthm}
\newtheorem{theorem}{Theorem}[section]
\usepackage{hyperref}

\begin{document}

\section{Eerste sectie}
\begin{theorem} \label{stelling}Blabla\end{theorem}
\newpage

\section*{Appendix:Titel van mijn appendix}
\setcounter{theorem}{0 }
 \renewcommand{\thetheorem}{A.\arabic{theorem}}

 \begin{theorem} \label{appendixstelling}Blabla\end{theorem}
  Een verwijzing naar Theorem \ref{appendixstelling}
 
 \end{document}
pi_116474397
Niet gewoon zo?
1
2
3
4
\appendix
\section{Titel van mijn appendix}
 \begin{theorem} \label{appendixstelling}Blabla\end{theorem}
  Een verwijzing naar Theorem \ref{appendixstelling}
pi_116480346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 20:31 schreef Toryu het volgende:
Niet gewoon zo?
[ code verwijderd ]

Misschien, maar dan heb ik geen controle over de titel, dan krijg ik "A .... " en dat wil ik niet.

Ondertussen heb ik ontdekt dat je het met een klein trucje zo in orde kan krijgen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')