abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105687522
Ik heb liggen kloten en toen werkte het niet meer. Heb MikTex verwijderd en nu weer opnieuw geinstalleed (2.9). Nu krijg ik de melding:

1
2
3
Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for
(babel)        the language ‘Dutch’
(babel)        I will use the patterns loaded for \language=0 instead.

NIET meer. Dat is dus fijn. Maar, nog steeds breekt hij de woorden niet goed af.

Een aantal voorbeelden:
Ef- fect
Belas- tingtarief
documen- tatie

enzovoort...
Zo ziet mijn body er atm uit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb ''Dutch hyphenation patterns'' (miktex-hyph-dutch) gedownload @ MiKTeX Package Manager.
Volgens mij, op een of andere manier, gebruikt LaTeX niet de Nederlandse woordafbreking (misschien is die niet aanwezig / onvolledig?). Wie kan helpen?

Edit: Is het anders niet mogelijk om het woord dat afgebroken zou moeten worden automatisch een regel te laten opschuiven (en dat LaTeX de afstand tussen de woorden iets groter maakt?)

Edit 2: Hmm. Ik heb nu deze commando's gebruikt:

1
2
\hyphenpenalty=9000
\tolerance=100000
Hierdoor wordt het ''tussenwit'' groter en gaat LaTeX dus minder afbreken. Het stoort minder als er maar 1 woord per pagina (een beetje raar) is afgebroken dan 10 woorden.

[ Bericht 5% gewijzigd door stevin op 17-12-2011 13:15:10 ]
pi_105690513
Wat is er mis met de afbreking in die woorden?

Maar inderdaad is 10 afgebroken woorden per pagina wel erg veel. Zoveel heb ik er misschien nieteens in m'n hele scriptie.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_105691584
Wat er mis is met de afbreking? Belas-tingtarief zou eerder belasting-tarief moeten zijn. En Effect zou niet moeten worden afgebroken maar naar de volgende regel.

En hoe heb je maar 10 afgebroken woorden gekregen in je gehele scriptie?
(welke commando's / instellingen)
pi_105692675
10 in m'n hele scriptie is een wat optimistische schatting :P Maar sowieso niet 10 per pagina. Ik heb niets veranderd, maar ik werk in het Engels en heb sowieso veel plaatjes en formules, dus dat verklaart het misschien.
pi_105693746
Ah jah... inderdaad. In het Engels zal het wel (beter) werken. Ik ga het gewoon zo proberen. Bedankt voor het meedenken!
pi_105694191
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 11:21 schreef stevin het volgende:
Ik heb liggen kloten en toen werkte het niet meer. Heb MikTex verwijderd en nu weer opnieuw geinstalleed (2.9). Nu krijg ik de melding:
[ code verwijderd ]

NIET meer. Dat is dus fijn. Maar, nog steeds breekt hij de woorden niet goed af.

Een aantal voorbeelden:
Ef- fect
Belas- tingtarief
documen- tatie

enzovoort...
Zo ziet mijn body er atm uit:

Ehm, de door Latex voorgestelde woordafbrekingen zijn wel juist hoor... Op elke plaats waar je in lettergrepen kan splitsen kan je een woord afbreken. Oké, belasting-tarief oogt misschien natuurlijker, maar belas-tingtarief is even juist. Niemand die je daar met recht en rede op zal afrekenen.

Bewijs:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=belastingtarief&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=effect&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=documentatie&w=w
pi_105695503
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ehm, de door Latex voorgestelde woordafbrekingen zijn wel juist hoor... Op elke plaats waar je in lettergrepen kan splitsen kan je een woord afbreken. Oké, belasting-tarief oogt misschien natuurlijker, maar belas-tingtarief is even juist. Niemand die je daar met recht en rede op zal afrekenen.

Bewijs:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=belastingtarief&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=effect&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=documentatie&w=w
Bedankt voor de opheldering. Ik zie dat de woordafbreking wel juist verloopt. Toch vind ik het soms wat raar uitzien, maar dat ligt misschien aan mij ;)
pi_105696318
Is normaal hoor in het begin, ik heb de eerste keer ook eens moeten kijken wat Latex nu eigenlijk aan't doen was met de woordafbrekingen, maar ik moet nog steeds een woord tegenkomen waarbij het fout loopt :).

Eigenlijk moet je ervan uit gaan dat Latex heilig is; je bekommert je enkel om de inhoud, Latex doet de rest. Klinkt misschien fanboy maar ik heb zelf ondervonden dat 't wel klopt eigenlijk :).
pi_105884051
Ik heb nog een aantal vragen:

Kun je voorkomen dat elke alinea inspringt? (hoe?)
(\nolinebreak[number] werkt wel... maar dan moet je dat bij elke alinea doen... dat is erg veel werk. Waarschijnlijk kan er in de preamble ook een commando worden geplaatst)

Ik heb 1 A4 vol met tekst en 5 woorden passen er net niet op en gaan op pagina 2. Het liefste zou ik die 5 woorden nog op dat andere A4'tje hebben, is dit mogelijk?

Hoe kan ik het paginaformaat bewerken?
Ik wil er een soort boekje van maken van 24cm x 16 cm
1\special{papersize=160mm,240mm}
werkte niet :<
A5 formaat vind ik te klein.

Kun je ook een zin dat onderaan de pagina staat naar de volgende pagina krijgen?
Kan met
1\clearpage

[ Bericht 11% gewijzigd door stevin op 21-12-2011 21:12:37 ]
pi_105900235
Alinea's niet inspringen:

\setlength{\parskip}{1.3ex plus 0.2ex minus 0.2ex}
\setlength{\parindent}{0pt}

of bewerken hoe je het zelf wilt.
  donderdag 22 december 2011 @ 09:25:44 #236
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_105906704
Voor het paginaformaat: geometry package gebruiken.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_105939690
Om te voorkomen dat enkele woorden naar een nieuwe pagina springen kun je
1
2
\widowpenalty=300
\clubpenalty=300
in de preamble zetten. Zie ook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Page_Layout#Widows_and_orphans

Verder helpt het natuurlijk ook als je geen linebreaks forceert en hyphanation goed gaat. Eventueel kun je ook parskip wat kleiner zetten zoals in rijsttafel's post.
pi_105941558
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2011 00:58 schreef rijsttafel het volgende:
Alinea's niet inspringen:

\setlength{\parskip}{1.3ex plus 0.2ex minus 0.2ex}
\setlength{\parindent}{0pt}

of bewerken hoe je het zelf wilt.
Thanks, werkt!

quote:
3s.gif Op donderdag 22 december 2011 09:25 schreef V2 het volgende:
Voor het paginaformaat: geometry package gebruiken.
Het is me gelukt (via \textheight = 590pt)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 22:34 schreef Toryu het volgende:
Om te voorkomen dat enkele woorden naar een nieuwe pagina springen kun je
[ code verwijderd ]

in de preamble zetten. Zie ook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Page_Layout#Widows_and_orphans

Verder helpt het natuurlijk ook als je geen linebreaks forceert en hyphanation goed gaat. Eventueel kun je ook parskip wat kleiner zetten zoals in rijsttafel's post.
Thanks!
pi_106097525
[vraag 1] Ik zou graag géén witregel meer hebben tussen de titel van de subsubsections. Nu staat er een 'enter' tussen.

Voorbeeld:
1
2
3
Titel

Hier begint de tekst

Ik wil:
1
2
Titel
Hier begint de tekst

[vraag 2] Daarnaast zou ik de fontsize van de sections willen aanpassen.

Ik heb de package ''titlesec'' en hier een handleiding (http://www.ctex.org/documents/packages/layout/titlesec.pdf) maar ik kom niet er nog niet helemaal uit. Iemand een idee?

Edit:
[vraag 3] De footnotes beginnen nu telkens weer bij 1 wanneer ik een nieuw hoofdstuk begin. Hoe kan ik LaTeX ze laten doornummeren?

[ Bericht 7% gewijzigd door stevin op 28-12-2011 12:36:26 ]
pi_106284090
Vraag 3 heb ik inmiddels opgelost door ze maar handmatig te nummeren... gelukkig waren het niet al te veel voetnoten
(\footnote[number]{tekst})
pi_106351079
Vraagje mensen...

1
2
3
4
5
6
7
8
\tt{[true*.press\_start.!( \\
\qquad finished \\ 
|| get\_user\_selection(no\_selection) \\
|| sense\_coffeepowder(not\_ok) \\ 
|| sense\_sugar(not\_ok) \\ 
|| sense\_milk(not\_ok) \\ 
|| sense\_cup(not\_ok) \\
)*.press\_start]false}

Ik krijg bij finished geen spatie er tussen :(

Variaties als
1
2
3
4
\tt{[true*.press\_start.!(} \\
\qquad \tt{finished} \\ 
\tt{|| get\_user\_selection(no\_selection)} \\
...

1
2
3
4
\tt{[true*.press\_start.!( \\
\hspace{5cm} finished \\ 
|| get\_user\_selection(no\_selection) \\
...

werken allemaal niet :(
pi_106352001
Ben ik ook weer eens. Met een vraagje.

Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?

Heb al wat geprobeerd te googlen maar kom er niet aan uit -O-
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_106353082
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:35 schreef sbientje het volgende:

Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?

Weet 't zo direct ook niet maar gaat 't nog wel mooi ogen wanneer je 't laat inbinden wanneer je de marges gelijk houdt?
pi_106355306
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:35 schreef sbientje het volgende:

Gewoon \documentclass[a4paper,10pt,twoside]{report} ???, twoside toevoegen dus.
pi_106394909
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:00 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Weet 't zo direct ook niet maar gaat 't nog wel mooi ogen wanneer je 't laat inbinden wanneer je de marges gelijk houdt?
ik vind het juist heel lelijk met die rare marges. Heb ook altijd het idee dat ze precies verkeerdom zitten :')
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:47 schreef Dale. het volgende:

[..]

Gewoon \documentclass[a4paper,10pt,twoside]{report} ???, twoside toevoegen dus.
ja maar dan zit ik dus met die marges. Begint ieder hoofdstuk dan op de rechterpagina trouwens? weer wat geleerd
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  woensdag 4 januari 2012 @ 14:32:20 #246
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_106395485
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 14:17 schreef sbientje het volgende:

[..]

ik vind het juist heel lelijk met die rare marges. Heb ook altijd het idee dat ze precies verkeerdom zitten :')

[..]
Pak eens een willekeurig studieboek uit je kast en kijk naar de marges, dan ziet het er opeens niet meer lelijk uit.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_106401733
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 14:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Pak eens een willekeurig studieboek uit je kast en kijk naar de marges, dan ziet het er opeens niet meer lelijk uit.
mijn studieboeken hebben geen ongelijke marges. En zeker niet de grotere marge aan de buitenkant..
  woensdag 4 januari 2012 @ 18:02:27 #248
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_106404553
Ik heb nog wat meer studieboeken uit de kast getrokken en ze hebben het inderdaad niet allemaal. Sommige hebben vreemd genoeg de grote marge links op de linkerbladzijde en ook links op de rechterbladzijde.

Maar als workaround op je vraag: je kunt de marges aanpassen of als je dat per se niet wilt handmatig lege pagina's toevoegen indien nodig.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_107144823
Wanneer ik bijv. 4 bibitems citeer met:
1\cite{item1,item2,item3,item4}
Dan krijg je [1,2,3,4], hoe zorg ik dat LaTeX hier [1-4] van maakt?
pi_107172602
zo:
1\usepackage[numbers,sort&compress]{natbib}
bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')