1 2 3 | Package babel Warning: No hyphenation patterns were loaded for (babel) the language ‘Dutch’ (babel) I will use the patterns loaded for \language=0 instead. |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat doe ik verkeerd? Ik heb ''Dutch hyphenation patterns'' (miktex-hyph-dutch) gedownload @ MiKTeX Package Manager.
Volgens mij, op een of andere manier, gebruikt LaTeX niet de Nederlandse woordafbreking (misschien is die niet aanwezig / onvolledig?). Wie kan helpen?
Edit: Is het anders niet mogelijk om het woord dat afgebroken zou moeten worden automatisch een regel te laten opschuiven (en dat LaTeX de afstand tussen de woorden iets groter maakt?)
Edit 2: Hmm. Ik heb nu deze commando's gebruikt:Hierdoor wordt het ''tussenwit'' groter en gaat LaTeX dus minder afbreken. Het stoort minder als er maar 1 woord per pagina (een beetje raar) is afgebroken dan 10 woorden.
1
2\hyphenpenalty=9000
\tolerance=100000
[ Bericht 5% gewijzigd door stevin op 17-12-2011 13:15:10 ]
Ehm, de door Latex voorgestelde woordafbrekingen zijn wel juist hoor... Op elke plaats waar je in lettergrepen kan splitsen kan je een woord afbreken. Oké, belasting-tarief oogt misschien natuurlijker, maar belas-tingtarief is even juist. Niemand die je daar met recht en rede op zal afrekenen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:21 schreef stevin het volgende:
Ik heb liggen kloten en toen werkte het niet meer. Heb MikTex verwijderd en nu weer opnieuw geinstalleed (2.9). Nu krijg ik de melding:
[ code verwijderd ]
NIET meer. Dat is dus fijn. Maar, nog steeds breekt hij de woorden niet goed af.
Een aantal voorbeelden:
Ef- fect
Belas- tingtarief
documen- tatie
enzovoort...
Zo ziet mijn body er atm uit:
Bedankt voor de opheldering. Ik zie dat de woordafbreking wel juist verloopt. Toch vind ik het soms wat raar uitzien, maar dat ligt misschien aan mijquote:Op zaterdag 17 december 2011 15:40 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ehm, de door Latex voorgestelde woordafbrekingen zijn wel juist hoor... Op elke plaats waar je in lettergrepen kan splitsen kan je een woord afbreken. Oké, belasting-tarief oogt misschien natuurlijker, maar belas-tingtarief is even juist. Niemand die je daar met recht en rede op zal afrekenen.
Bewijs:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=belastingtarief&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=effect&w=w
http://woordenlijst.org/zoek/?q=documentatie&w=w
1 | \special{papersize=160mm,240mm} |
1 | \clearpage |
1 2 | \widowpenalty=300 \clubpenalty=300 |
Thanks, werkt!quote:Op donderdag 22 december 2011 00:58 schreef rijsttafel het volgende:
Alinea's niet inspringen:
\setlength{\parskip}{1.3ex plus 0.2ex minus 0.2ex}
\setlength{\parindent}{0pt}
of bewerken hoe je het zelf wilt.
Het is me gelukt (via \textheight = 590pt)quote:Op donderdag 22 december 2011 09:25 schreef V2 het volgende:
Voor het paginaformaat: geometry package gebruiken.
Thanks!quote:Op donderdag 22 december 2011 22:34 schreef Toryu het volgende:
Om te voorkomen dat enkele woorden naar een nieuwe pagina springen kun je
[ code verwijderd ]
in de preamble zetten. Zie ook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Page_Layout#Widows_and_orphans
Verder helpt het natuurlijk ook als je geen linebreaks forceert en hyphanation goed gaat. Eventueel kun je ook parskip wat kleiner zetten zoals in rijsttafel's post.
1 2 3 | Titel Hier begint de tekst |
1 2 | Titel Hier begint de tekst |
1 2 3 4 5 6 7 8 | \tt{[true*.press\_start.!( \\ \qquad finished \\ || get\_user\_selection(no\_selection) \\ || sense\_coffeepowder(not\_ok) \\ || sense\_sugar(not\_ok) \\ || sense\_milk(not\_ok) \\ || sense\_cup(not\_ok) \\ )*.press\_start]false} |
1 2 3 4 | \tt{[true*.press\_start.!(} \\ \qquad \tt{finished} \\ \tt{|| get\_user\_selection(no\_selection)} \\ ... |
1 2 3 4 | \tt{[true*.press\_start.!( \\ \hspace{5cm} finished \\ || get\_user\_selection(no\_selection) \\ ... |
Weet 't zo direct ook niet maar gaat 't nog wel mooi ogen wanneer je 't laat inbinden wanneer je de marges gelijk houdt?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:35 schreef sbientje het volgende:
Ben ik ook weer eens. Met een vraagje.
Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?
Heb al wat geprobeerd te googlen maar kom er niet aan uit
Gewoon \documentclass[a4paper,10pt,twoside]{report} ???, twoside toevoegen dus.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:35 schreef sbientje het volgende:
Ben ik ook weer eens. Met een vraagje.
Ik heb dus een afstudeerverslag, gemaakt in LaTeX. Dat heb ik op oneside gezet want ik vind het nogal lelijk met die verspringende marges.Nu wordt het wel dubbelzijdig afgedrukt, maar wil ik de hoofdstukken wel op de rechterpagina laten beginnen. Hoe los ik dat op?
Heb al wat geprobeerd te googlen maar kom er niet aan uit
ik vind het juist heel lelijk met die rare marges. Heb ook altijd het idee dat ze precies verkeerdom zittenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:00 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Weet 't zo direct ook niet maar gaat 't nog wel mooi ogen wanneer je 't laat inbinden wanneer je de marges gelijk houdt?
ja maar dan zit ik dus met die marges. Begint ieder hoofdstuk dan op de rechterpagina trouwens? weer wat geleerdquote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:47 schreef Dale. het volgende:
[..]
Gewoon \documentclass[a4paper,10pt,twoside]{report} ???, twoside toevoegen dus.
Pak eens een willekeurig studieboek uit je kast en kijk naar de marges, dan ziet het er opeens niet meer lelijk uit.quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:17 schreef sbientje het volgende:
[..]
ik vind het juist heel lelijk met die rare marges. Heb ook altijd het idee dat ze precies verkeerdom zitten
[..]
mijn studieboeken hebben geen ongelijke marges. En zeker niet de grotere marge aan de buitenkant..quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Pak eens een willekeurig studieboek uit je kast en kijk naar de marges, dan ziet het er opeens niet meer lelijk uit.
1 | \cite{item1,item2,item3,item4} |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |