Nope, dat is het nietquote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:32 schreef beeer het volgende:
[..]
Je wil niet meer want persoonlijke ontwikkeling is voor jou voldoende beloning
Jij bent pas tevreden wanneer het gras bij jou groener is dan bij de buurman?quote:
De drang naar een soort van macht zal altijd blijven bestaan, dat is menseigen. Het is alleen belangrijk dat je het systeem zo benut dat deze drang naar macht ten goede komt van het 'algemeen belang'. Bijvoorbeeld kennis.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:52 schreef Compatibel het volgende:
Mensen streven naar status, invloed en macht; dat verdwijnt heus niet wanneer geld verboten wordt. Dan sparen mensen wel iets anders op om zich te onderscheiden van anderen. Bijdragen aan 'het systeem' wordt niet zomaar een collectieve norm, zie dat maar een voor elkaar te krijgen. En waarom zou je, mocht iedereen dan eindelijk bijdragen, nog daadwerkelijk je best doen tijdens het werken? Wat zijn de incentives in dit systeem? In de Sovjet-Unie werd gekozen voor extrinsieke motivatie: sancties dus, waar nogal wat geweld aan te pas is gekomen. Dat lijkt me niet de bedoeling. En hoe los je het collectieve actie probleem op, wat ontstaat wanneer mensen hun best niet meer gaan doen (want anderen doen het werk wel, dus niemand)?
Mensen zijn niet aardig en ongelijkheid is inherent aan elke samenlevingsvorm, daar kan volgens mij geen radicaal systeem verandering in brengen.
Dat zegt alleen iets over jou.quote:
Sommigen vinden invloed en macht rond/op/in het eigen leven meer dan zat, maar krijgen dat in bijv. NL (En elders nog minder) niet.quote:invloed en macht;
Onderscheiden doe je door karakter, door humor, door adrem zijn, enz etc.quote:dat verdwijnt heus niet wanneer geld verboten wordt. Dan sparen mensen wel iets anders op om zich te onderscheiden van anderen.
En dit iets over jouquote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:54 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Dat zegt alleen iets over jou.
Materialist tot in de kist.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent pas tevreden wanneer het gras bij jou groener is dan bij de buurman?
In het kapitalistische systeem wordt de drang van mensen naar macht en status al ingezet ten behoeve van het algemeen belang. Ik raad je aan om Adam Smith eens te lezen. Volgens mij is het juist erg onrechtvaardig om de dokter gelijk te belonen aan de fabrieksarbeider, daar de eerste het algemeen belang in grotere mate dient dan de tweede. Het verbeteren van jezelf in je werk is natuurlijk fantastisch, zeker wanneer dit ten goede komt van het algemeen belang, maar wat levert het individu dit nu op? Laat iemand anders zich eerst maar verbeteren, zou je rationeel gezien dan denken, want dat levert mij ook iets op. Ik raad je aan om je eens te verdiepen in Prisoners Dilemma's.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:10 schreef BornLoser het volgende:
[..]
De drang naar een soort van macht zal altijd blijven bestaan, dat is mens-eigen. Het is alleen belangrijk dat je het systeem zo benut dat deze drang naar macht ten goede komt van het 'algemeen belang'. Bijvoorbeeld kennis.
Macht is niet slecht. Maar het hoeft ook niet ten kosten gaan van anderen. Een dokter bijvoorbeeld heeft een bepaalde machtspositie ten opzichte van een patiënt. Hij heeft een bepaalde kennis, waarmee hij een patiënt kan helpen. Het belangrijke van dit systeem is, dat hij ook de wil heeft om zijn/haar patient daarmee te helpen.
Zoals ik al zei, de drijfveren van de mens in het systeem zijn persoonlijke ontwikkeling en passie. Het werken zelf en het verbeteren van jezelf zou genoeg voldoening en intrinsieke motivatie moeten geven om in te spannen op het werk.
Is dit niet het geval kan je alsnog ontslagen worden. Dan ga je terug naar de basisvoorzieningen.
Aangaande je laatste opmerking raad ik je aan om het werk van psycholoog Zimbardo eens te bekijken rondom het Stanford Prison Experiment en daarnaast zijn verhaal bij TED. Hij legt precies uit hoe mensen goed noch slecht worden geboren. De omgeving maakt de mens tot wat hij is.
Die legde ik na 1 a 2 hoofdstukken weg. Was ook een heel andere tijd, slavernij, titels, lijfeigenen, maffia structuren m.b.t. belastingen e.d.quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:32 schreef Compatibel het volgende:
Ik raad je aan om Adam Smith eens te lezen.
Je kan ook stellen beide zijn mensen.quote:Volgens mij is het juist erg onrechtvaardig om de dokter gelijk te belonen aan de fabrieksarbeider, daar de eerste het algemeen belang in grotere mate dient dan de tweede.
Een mens vormt mede door ouders, nurturing, of zoals vroeger: de stam / het hele dorp voedt iemand op.quote:Mijns inziens is het echter nogal naïef om de mens als een 'tabula rasa' te beschouwen die als een leeg schoolbord de wereld betreedt. Bepaalde eigenschappen zitten er nu eenmaal in, zoals het steven naar status, of hebben evolutionair voordeel opgeleverd. Vergeet niet dat mensen primair gericht zijn op het zo goed mogelijk doorgeven van hun genen. Dan willen ze best samenwerken en delen enzo, maar dan moet dit wel iets opleveren. Ik zie dat in een min of meer communistisch systeem niet goed tot zijn recht komen.
Ik wel, maar ook weer niet, de generaties leven te kort om ECHT te leren en 'testen' wat werkt.quote:Ten slotte gaat dat hele systeem nooit 'overvloed' opleveren omdat machines produceren, ofzoiets, alleen omdat het technisch haalbaar is. Er moet een bepaalde prikkel zijn die mensen ertoe beweegt het systeem volledig en intrinsiek te ondersteunen, dat zie ik niet gebeuren.
Jij leest alleen boeken na 1950?quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:25 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Die legde ik na 1 a 2 hoofdstukken weg. Was ook een heel andere tijd, slavernij, titels, lijfeigenen, maffia structuren m.b.t. belastingen e.d.
Ik snap bij sommige zaken je punt niet helemaal, bijvoorbeeld bij het 'beiden zijn mensen verhaal'.quote:Op donderdag 6 januari 2011 00:25 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Die legde ik na 1 a 2 hoofdstukken weg. Was ook een heel andere tijd, slavernij, titels, lijfeigenen, maffia structuren m.b.t. belastingen e.d.
[..]
Je kan ook stellen beide zijn mensen.
Echter een arts leert meer, kAn meer en het redden van een leven is meer dan het redden van een 'noem maar een machinaal proces'.
[..]
Een mens vormt mede door ouders, nurturing, of zoals vroeger: de stam / het hele dorp voedt iemand op.
De mensheid werd veel en groot in een tijd dat er geen geld was. Wel was er macht, invloed, kracht, ietwat medische kennis wellicht d.m.v. bladen, dier sap (slangen'gif' e.d.) enz.
[..]
Ik wel, maar ook weer niet, de generaties leven te kort om ECHT te leren en 'testen' wat werkt.
Duidelijk is dat de wereld wel scheef gegroeid is met 51% van alle waarde bij <2% van de mensen.
3 miljoen verdienen, en dan _eerlijk_ is leuk en aardig, 3 miljard is absurd.
Men is gewoon niet meer 'een persoon' maar meet in externe factoren, zie de wereld anno 2011...
Een dokter zonder zijn gereedschap is niets. Er is geen belangrijkere mens/functie in het algemeen belang, alles draagt bij aan het geheel. Daarnaast is een grotere beloning een extrinsieke prikkel.quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:32 schreef Compatibel het volgende:
[..]
In het kapitalistische systeem wordt de drang van mensen naar macht en status al ingezet ten behoeve van het algemeen belang. Ik raad je aan om Adam Smith eens te lezen. Volgens mij is het juist erg onrechtvaardig om de dokter gelijk te belonen aan de fabrieksarbeider, daar de eerste het algemeen belang in grotere mate dient dan de tweede. Het verbeteren van jezelf in je werk is natuurlijk fantastisch, zeker wanneer dit ten goede komt van het algemeen belang, maar wat levert het individu dit nu op? Laat iemand anders zich eerst maar verbeteren, zou je rationeel gezien dan denken, want dat levert mij ook iets op. Ik raad je aan om je eens te verdiepen in Prisoners Dilemma's.
Het SPE is natuurlijk erg interessant, en zegt veel over de invloed van omgevingsfactoren op menselijk gedrag. Mijns inziens is het echter nogal naïef om de mens als een 'tabula rasa' te beschouwen die als een leeg schoolbord de wereld betreedt. Bepaalde eigenschappen zitten er nu eenmaal in, zoals het steven naar status, of hebben evolutionair voordeel opgeleverd. Vergeet niet dat mensen primair gericht zijn op het zo goed mogelijk doorgeven van hun genen. Dan willen ze best samenwerken en delen enzo, maar dan moet dit wel iets opleveren. Ik zie dat in een min of meer communistisch systeem niet goed tot zijn recht komen.
Ten slotte gaat dat hele systeem nooit 'overvloed' opleveren omdat machines produceren, ofzoiets, alleen omdat het technisch haalbaar is. Er moet een bepaalde prikkel zijn die mensen ertoe beweegt het systeem volledig en intrinsiek te ondersteunen, dat zie ik niet gebeuren.
Volgens mij kun je alleen zwerver wordenquote:Op woensdag 22 december 2010 23:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In hoeverre bestaat momenteel de mogelijkheid om je los te wrikken van het huidige systeem?
voor acht magere koeien en een geit en drie mud aardappelen kun je dan een woning kopen met extra afbetaling van een geit per jaarquote:Op woensdag 22 december 2010 22:49 schreef Holograph het volgende:
Ik neem aan dat er dan een ruilhandel gaat ontstaan. Maar hoe schat je een product op waarde? Hoeveel aardappelen is een brood waard? Hoe moet er belasting worden afgedragen? Hoe houden we sociale voorzieningen in stand? Ik bedoel, wordt het persoonsgebonden budget uitgekeerd in Sinaasappels?
Ik zal morgen het artikel wel echt gaan lezen.
Van ruilhandel is geen sprake. Het is geen kwestie van simpelweg geld vervangen voor een ander middel van waarde. Dan zou dit complete plan ook nergens op slaan aangezien ruilhanden twintig stappen terug is.quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor acht magere koeien en een geit en drie mud aardappelen kun je dan een woning kopen met extra afbetaling van een geit per jaar
Dat andere middel noem je dan ook geldquote:Op woensdag 12 januari 2011 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Van ruilhandel is geen sprake. Het is geen kwestie van simpelweg geld vervangen voor een ander middel van waarde. Dan zou dit complete plan ook nergens op slaan aangezien ruilhanden twintig stappen terug is.
huisje kopen in Oost-Europa en je eigen groente kweken en zelf kleding maken van vlas en zelf drank stoken van pruimen, geen TV, radio, internet of auto, het vervoer is dan de geitquote:Op woensdag 12 januari 2011 17:37 schreef Oceanblue het volgende:
[..]
Volgens mij kun je alleen zwerver worden
Dit plan slaat dan ook nergens opquote:Op woensdag 12 januari 2011 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Van ruilhandel is geen sprake. Het is geen kwestie van simpelweg geld vervangen voor een ander middel van waarde. Dan zou dit complete plan ook nergens op slaan aangezien ruilhanden twintig stappen terug is.
Zelfs een rasechte communist van vroeger zou op zijn voorhoofd wijzenquote:Op woensdag 12 januari 2011 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit plan slaat dan ook nergens op
Koos gelooft er zelf ook helemaal niet in, gezien alle topics waar hij juist meer macht aan overheden wil geven. Als iets je een slaaf van het huidige systeem maakt zijn het de belastingen en regels die deze instellen. Wil je op je eigen lapje grond zelfvoorzienend zijn? Niet als het aan de overheid ligt, belasting zul je moeten betalen en wel in de officiele valuta. Trouwens, wanneer genoeg mensen zich op zo'n manier 'van het systeem zouden loswrikken' dan zou Koos het hardst staan te schreeuwen dat het egoisten zijn en dat ze niets aan het algemeen belang toevoegen. Snel weer met veel bedreigingen en geweld slaaf van de staat maken deze mensen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:37 schreef Oceanblue het volgende:
Volgens mij kun je alleen zwerver worden
Het slaat ook nergens op want jij gelooft dat een wereld zonder schaarste kan bestaan. Hoe stel je je die nu voor?quote:Op woensdag 12 januari 2011 17:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neu die niet, want Marx bijv geloofde zeker dat het schaarsteprobleem opgelost kon worden. Ironisch genoeg kwam hij natuurlijk op zo'n waanidee door de technologie terwijl hij die gelijktijdig verafschuwde als liefhebber van handwerk en andere romantische zaken (want hij was niet alleen een kind van de verlichting maar ook van de romantiek). Marx was gewoon een klassieke utopist, ondanks dat hij zelf beweerde van niet (wat vrijwel alle utopisten doen overigens).quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zelfs een rasechte communist van vroeger zou op zijn voorhoofd wijzen
Ik geef regelmatig wat liefde weg, maar daar moet ik dan wel voor betalen, hoe moet ik dat zien dan?quote:
juist en daarom had de rente al tien jaar veel hoger moeten zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:37 schreef flyguy het volgende:
[..]
Rente is juist het mooiste wat er is. Het beloont lange termijn denken en straft korte termijn behoeftebevrediging af.
Klopt als een bus, maar dan is dus niet het bestaan van rentes een probleem, maar de wijze waarop die totstand komt en dan specifiek ook nog de uiteindelijke keuzes.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist en daarom had de rente al tien jaar veel hoger moeten zijn.
Dat de rente zo laag is, komt omdat landen ongestraft bakken geld bij kunnen maken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |