abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 december 2010 @ 23:15:30 #26
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_90316873
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:11 schreef SharQueDo het volgende:

[..]

Een half brood in ruil voor een half uurtje geschiedenisles. Ik zie het al voor me. Een bakker die daar op zit te wachten. :') _O-

Heel veel beroepen zullen dan ophouden te bestaan. En de werkloosheid schiet de lucht in.
Help mee. Verzin een systeem wat mensen aanzet tot het leveren aan een bijdrage voor de mensheid zonder geld. Waarin iedereen zijn bijdrage kan leveren. Dat is de basis van het idee.

P.S. Koos ik zal artikel in de OP morgen lezen, want ik heb daar nu geen zin in. Ik vind het wel een boeiend onderwerp.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  woensdag 22 december 2010 @ 23:17:48 #27
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90317021
quote:
4s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:15 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Help mee. Verzin een systeem wat mensen aanzet tot het leveren aan een bijdrage voor de mensheid zonder geld. Waarin iedereen zijn bijdrage kan leveren. Dat is de basis van het idee.
Ehm, de herinvoering van geld O-) ?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_90317188
Je mist de incentive voor mensen om iets bij te dragen aan die overvloed Koos. Mensen willen zich onderscheiden van anderen, en in de door jou voorgestelde opzet kan dat niet.
  woensdag 22 december 2010 @ 23:20:11 #29
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_90317191
Daarnaast zal bij dit systeem fraude aan de orde van de dag zijn. Mensen als Annemarie Jorritsma die denken dat regels alleen voor anderen gelden zullen er wel voor zorgen dat zij meer krijgen dan de rest. Dat is funest voor dit systeem aangezien we dan moeten werken met een planeconomie.
pi_90317197
Als ik de reacties zo even doorlees dan zie ik heel veel mensen met problemen komen die direct verbonden zouden zijn aan geld en dus niet zouden bestaan in een wereld zonder geld. Waarom zou men bijvoorbeeld een PGB nodig hebben.

De wereld zal niet meer bestaan op het fundament van schaarste. Doordat schaarste wegvalt vallen er heel veel problemen weg die verband houden met schaarste zoals corruptie bijvoorbeeld. Waarom zou je jezelf overdreven veel geven als het voor iedereen vrij is en makkelijk haalbaar is. Er is geen schaarste dat is het hele idee.
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
  woensdag 22 december 2010 @ 23:20:44 #31
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_90317227
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik denk dat het uiteindelijk ook het beste systeem is, maar dat betekent niet dat je niet over iets anders kan nadenken. Toch een interessante gedachte, een beetje out-of-the-box. :P
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_90317319
*zucht*

Prachtig, maar ik heb twee problemen met dit artikel:

1) Het gaat uit van technologische vorderingen die er helemaal nog niet zijn (onbeperkte grondstoffen, wat een grap).

2) Het gaat uit van de goedheid van de mens... Helaas had Rousseau geen gelijk. De mens is geen principieel goed wezen... En zelfs al was dat alsnog zo dan zou de huidige heersende klasse (of gewoon de bankiers, sales-managers enzovoort die niet meer nodig zijn) - desnoods met geweld - zo'n initiatief de kop in drukken. Geen gevangenissen nodig ... niet alle misdaad vloeit voort uit armoede of onbegrip.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_90317393
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar waarom zou geld de enige drijfveer kunnen zijn. De reden dat we dat goedje begeren is omdat het ons toegang verschaft tot de producten die nodig zijn om te overleven en te genieten van het leven. Het wereld zonder geld kan sowieso in het eerste voorzien.

Maar denk ook eens aan de beperkingen die het monetaire systeem oplegt. We bezitten bijvoorbeeld allang de technologie om naar Mars te reizen. Het enige wat ontbreekt is het geld. Immers, de middelen die nodig zijn om een ruimteschip in elkaar te draaien zijn voorhanden. Dat maakt dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Daarom denk ik ook dat de mens drijfveren zal behouden. Hij kan nieuwe dingen ontdekken en zich bezig gaan houden met van alles en nogwat.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_90317437
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:20 schreef Holograph het volgende:
Daarnaast zal bij dit systeem fraude aan de orde van de dag zijn. Mensen als Annemarie Jorritsma die denken dat regels alleen voor anderen gelden zullen er wel voor zorgen dat zij meer krijgen dan de rest. Dat is funest voor dit systeem aangezien we dan moeten werken met een planeconomie.
Wat?
pi_90317581
En de belangerijkste vraag wat gaat er in the venus project gebeuren met de mensen die geen zin hebben in the venus project?
pi_90317629
ik kende dat filmpje al uit de tweede zeitgeist film.
De utopie die deze mensen schetsen lijkt me uiteindelijk wel beter voor de mensheid nu en op de lange termijn. Het vergt echter een generatie van weldenkende mensen op machtige posities om een paradigma verschuiving als deze te bewerkstelligen. Om, zoals eerder al werd aangehaald, nog maar niet te spreken over de praktische obstakels die het met zich meebrengt. Er zal altijd een deel van de bevolking machines moeten blijven maken en onderhouden.
.
pi_90317709
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:26 schreef Berlitz het volgende:
En de belangerijkste vraag wat gaat er in the venus project gebeuren met de mensen die geen zin hebben in the venus project?
Ik vermoed dat zij vanzelf op zoek gaan naar een manier om hun leven in te vullen. Verder denk ik dat de wanneer de mens zich hieraan gaat passen er nieuwe structuren en dergelijke ontstaan. Ook moet je de kinderen leren dat de mogelijkheden die zij hebben eindeloos zijn. Nu worden zij slechts geprept voor een leven als arbeider.
  woensdag 22 december 2010 @ 23:30:17 #38
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90317805
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:23 schreef KoosVogels het volgende:

Maar waarom zou geld de enige drijfveer kunnen zijn. De reden dat we dat goedje begeren is omdat het ons toegang verschaft tot de producten die nodig zijn om te overleven en te genieten van het leven. Het wereld zonder geld kan sowieso in het eerste voorzien.
Het gaat niet eens om het goedje of de naam, het kan net zo goed ruilhandel zijn of de producten die wij, zoals je al zegt, nodig hebben om te overleven. Voor een zeer selecte groep is geld een oppotmiddel, de rest zal het toch zien als een middel om arbeid om te zetten in behoeften. Wanneer er echter niets is dat gedane inspanningen zet in behoeften zal je ofwel in een wereld leven waar inspanningen er niet meer toe doen, ofwel behoeften niets meer waard worden.
pi_90317871

Lekker Koos, ben je aan het radicaliseren? :')
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_90317930
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vermoed dat zij vanzelf op zoek gaan naar een manier om hun leven in te vullen. Verder denk ik dat de wanneer de mens zich hieraan gaat passen er nieuwe structuren en dergelijke ontstaan. Ook moet je de kinderen leren dat de mogelijkheden die zij hebben eindeloos zijn. Nu worden zij slechts geprept voor een leven als arbeider.
De mogelijkheden zijn er juist niet omdat mensen in the venus project niks te doen hebben we zijn niks anders dan de kasplantjes van computers.

Maar de vraag was hebben mensen in een wereld waar jaque fresco heerst ook nog een mogelijkheid om niet mee te doen aan the venus project?
pi_90318040
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:30 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het gaat niet eens om het goedje of de naam, het kan net zo goed ruilhandel zijn of de producten die wij, zoals je al zegt, nodig hebben om te overleven. Voor een zeer selecte groep is geld een oppotmiddel, de rest zal het toch zien als een middel om arbeid om te zetten in behoeften. Wanneer er echter niets is dat gedane inspanningen zet in behoeften zal je ofwel in een wereld leven waar inspanningen er niet meer toe doen, ofwel behoeften niets meer waard worden.
Maar wie zegt dat gedane inspanningen niet leiden tot behoeftebevreding? Kijk bijvoorbeeld naar mensen die op vrijwillige basis de minderbedeelden helpen. Die halen daar voldoening uit. Nu zijn er geen armen in een wereld zonder geld, maar je snapt het idee.
pi_90318087
quote:
10s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:31 schreef Sachertorte het volgende:

Lekker Koos, ben je aan het radicaliseren? :')
Ik wist niet dat ik een wereld zonder geld bepleitte en de gelijkertijd de dood van de joden en de bolsjewieken.
pi_90318116
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:32 schreef Berlitz het volgende:

[..]

De mogelijkheden zijn er juist niet omdat mensen in the venus project niks te doen hebben we zijn niks anders dan de kasplantjes van computers.

Maar de vraag was hebben mensen in een wereld waar jaque fresco heerst ook nog een mogelijkheid om niet mee te doen aan the venus project?
In hoeverre bestaat momenteel de mogelijkheid om je los te wrikken van het huidige systeem?
pi_90318250
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik wist niet dat ik een wereld zonder geld bepleitte en de gelijkertijd de dood van de joden en de bolsjewieken.
Citaatje uit je OP:

Consider the following examples: At the beginning of World War II the US had a mere 600 or so first-class fighting aircraft. We rapidly overcame this short supply by turning out more than 90,000 planes a year. The question at the start of World War II was: Do we have enough funds to produce the required implements of war? The answer was no, we did not have enough money, nor did we have enough gold; but we did have more than enough resources. It was the available resources that enabled the US to achieve the high production and efficiency required to win the war. Unfortunately this is only considered in times of war.
  woensdag 22 december 2010 @ 23:38:48 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90318307
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat gedane inspanningen niet leiden tot behoeftebevreding? Kijk bijvoorbeeld naar mensen die op vrijwillige basis de minderbedeelden helpen. Die halen daar voldoening uit. Nu zijn er geen armen in een wereld zonder geld, maar je snapt het idee.
Zijn dat niet behoeftebevredigingen die in een huidige samenleving ook al spelen? Zelfs in het vermeend harde kapitalistische systeem waar wij in gevangen zitten zijn er sterkeren die graag, zonder enige geldelijke vergoeding, participeren in projecten uit idealisme en uit overtuiging het goede te doen. Weinigen leven uit geld alleen, maar velen zijn hoofdzakelijk gedreven door persoonlijke ontplooiing én maximalisatie van winsten. Wanneer je de geldelijke middelen ontbeert kun je niet aan liefdadigheid doen; wanneer echter alles uit pure liefdadigheid gedaan wordt of vanuit zelfontplooiing zal er veel te weinig gebeuren. In een wereld zonder geld gaan mensen geen vervelende klusjes doen en zal het animo voor machine-controleur gering zijn gedurende de nachtshiften omdat velen toch liever slapen dan naar vrijwel onfeilbare machines te staren.
pi_90318345
quote:
10s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:37 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Citaatje uit je OP:

Consider the following examples: At the beginning of World War II the US had a mere 600 or so first-class fighting aircraft. We rapidly overcame this short supply by turning out more than 90,000 planes a year. The question at the start of World War II was: Do we have enough funds to produce the required implements of war? The answer was no, we did not have enough money, nor did we have enough gold; but we did have more than enough resources. It was the available resources that enabled the US to achieve the high production and efficiency required to win the war. Unfortunately this is only considered in times of war.
Snap je het punt wel wat de beste man probeert te maken. Hij wil hiermee duidelijk maken dat het mogelijk is om een overvloedsituatie te creeren. Nu wordt geld gezien als een obstakel, maar toen het land in oorlog was, was geld plots geen probleem meer.
pi_90318349
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In hoeverre bestaat momenteel de mogelijkheid om je los te wrikken van het huidige systeem?
Je kan hier je eigen leven leiden dat kan niet in the venus project daar word alles bepaald door computers en mensen als jou.
pi_90318421
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Snap je het punt wel wat de beste man probeert te maken. Hij wil hiermee duidelijk maken dat het mogelijk is om een overvloedsituatie te creeren. Nu wordt geld gezien als een obstakel, maar toen het land in oorlog was, was geld plots geen probleem meer.
Omdat dit ook alleen in een oorlog vol te houden is mensen zijn anders niet bereid hun land boven zichzelf te stellen.
pi_90318516
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zijn dat niet behoeftebevredigingen die in een huidige samenleving ook al spelen? Zelfs in het vermeend harde kapitalistische systeem waar wij in gevangen zitten zijn er sterkeren die graag, zonder enige geldelijke vergoeding, participeren in projecten uit idealisme en uit overtuiging het goede te doen. Weinigen leven uit geld alleen, maar velen zijn hoofdzakelijk gedreven door persoonlijke ontplooiing én maximalisatie van winsten. Wanneer je de geldelijke middelen ontbeert kun je niet aan liefdadigheid doen; wanneer echter alles uit pure liefdadigheid gedaan wordt of vanuit zelfontplooiing zal er veel te weinig gebeuren. In een wereld zonder geld gaan mensen geen vervelende klusjes doen en zal het animo voor machine-controleur gering zijn gedurende de nachtshiften omdat velen toch liever slapen dan naar vrijwel onfeilbare machines te staren.
Daarom denk ik ook dat kinderen compleet anders opgevoed moeten worden in zo'n wereld. Niemand leeft inderdaad voor geld alleen, maar het is wel een belangrijke drijfveer. Dat wordt je ook verteld op school. Het doel is om een baan te krijgen zodat je een huisje kunt kopen enz enz. Maar wat als je hen vertelt dat het hoogste doel is om samen te werken aan een betere wereld voor iedereen of iets in die geest?
pi_90318572
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom denk je dat Goebbels die speech pas in 1943 deed, en niet in 1939 al?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')