Bronquote:Wij zijn bijna ingesneeuwd. Maar buiten is alles prachtig. Het huis van mijn buurman is helemaal wit, alleen de kerstkrans op zijn voordeur toont andere kleuren. Alle kinderen van de wijk genieten van deze vroeg gevallen winter.
Maar het zijn wel Siberische toestanden. Vliegtuigen die niet kunnen opstijgen, auto’s die niet kunnen rijden, treinen die niet of nauwelijks rijden. Dit kunnen we wel een rampje noemen.
Het ergste is de toestand van het verkeer op de grond. Dit is de tweede keer in een korte tijd dat zoveel sneeuw valt. Is dat uitzonderlijk?
Wintersport
Ook de vorige winter was erg koud en er was eveneens veel sneeuw. Volgens mijn berekeningen hadden we tussen de zes en acht weken te maken met sneeuw. En het was ook heel koud. Ik vraag het nogmaals: is dat bijzonder? Ja, heel bijzonder.
Een paar jaar geleden had het Journaal een item over het feit dat we in de toekomst niet meer op wintersport kunnen gaan. Omdat het dan niet meer sneeuwt.
Ze hadden ook treurige interviews met de middenstand in Oostenrijk en andere gebieden. Die mensen maakten zich ernstig zorgen. Geen sneeuw. Maar een week geleden meldde het Journaal dat nu al in de Ardennen kan worden geskied.
Klimaatfanatici
In Europa sneeuwt het, en niet een klein beetje, maar veel, al twee jaar achter elkaar. Toch vraagt niemand in de club van klimaatfanatici zich af waar die warme winters zijn gebleven!
Terwijl de publieke opinie via de linkse media op allerlei rampzalige scenario’s werd voorbereid, vraagt niemand zich af waarom we ons eigenlijk niet hebben willen voorbereiden op een strenge winter.
Chaos in het verkeer kostte vorige jaar een paar miljard euro. Het Journaal zwijgt. De milieufanatici zwijgen. En Bram Schilham van het Journaal spreekt alleen maar nog de kilimaatfanatici.
Kerstnummer
Het weekblad Elsevier heeft in het kerstnummer een inzichtgevend interview met een briljante wetenschapper. Simon Rozendaal sprak met de Brits-Amerikaanse natuurkundige Freeman Dyson.
Linkse politici noemen hun klimaatgeloof 'klimaatcrisis'. Wat een raar woord! Wat voor crisis? Crises doen zich voor in de intermenselijke relaties maar niet tussen mensen en moleculen. Daar kan toch geen sprake zijn van een crisis? Moleculen kunnen niet handelen.
Waarom werken zo veel wetenschappers mee met dit quasigeloof?
Citeren
Om deze vraag te beantwoorden, wil ik hier uitvoerig citeren uit het gesprek tussen Dyson en Rozendaal. Het is opmerkelijk, schreef Rozendaal, dat veel broeikassceptici ouder zijn. Ook veel Nederlandse sceptici zijn ruimschoots voorbij de pensioengerechtigde leeftijd. Hoe komt dat?
Dyson zwijgt, aldus Rozendaal, enkele seconden en kijkt zijn gesprekpartner diep in de ogen: ‘Mensen die ouder zijn, zijn financieel onafhankelijk en kunnen vrijuit spreken. Ik wil het eigenlijk niet over de drijfveren van mensen hebben. Maar er hoeft geen twijfel over te bestaan dat er een klimaatlobby is. Er zijn heel veel wetenschappers die geld verdienen door de mensen bang te maken. Ik zeg niet dat ze het met opzet doen, maar feit is dat heel wat inkomens op die angst zijn gebaseerd.’
Schrikbarend
Dit is toch schrikbarend. Het gaat hier om belastinggeld. De wetenschap is er niet om de fanatici in de politiek van feiten te voorzien. Desnoods verzonnen feiten.
Ik raad het Journaal, maar ook u lezers aan om zorgvuldig het kerstnummer van Elsevier te lezen. Het klimaatgeloof dat door charlatans uit de derde wereld en de eerste wereld wordt aangezwengeld, kan op den duur de rationaliteit van de westerse cultuur ernstig aantasten. De wetenschap is geen verlengstuk van de politiek.
Grondig mis
Toen het een paar zomers achter elkaar een beetje warm was, ging het Journaal meteen met de milieufanatici praten. Zij moesten bewijzen dat er iets grondigs mis is met het klimaat. We zagen de bezorgde koppen op de tv.
Daarna kwamen de linkse politici als apostelen van de klimaatreligie om ons te waarschuwen dat meer en meer windmolenparken moeten worden gebouwd.
Sinds het proletariaat is verdampt, zoekt de linkse fanaticus naar de emancipatie van de natuur. Nu de mens niet langer kan worden geëmancipeerd, moeten de beesten worden geëmancipeerd. Hopelijk raken we niet ingesneeuwd door de irrationaliteit van het nieuwe linkse geloof.
quote:Op maandag 20 december 2010 20:27 schreef teknomist het volgende:
[me=teknomist] voorspelt de volgende reactie van de milieudogmatici:
[/me]
"Maar een strenge winter is ook een gevolg van de opwarming!"
quote:Op maandag 20 december 2010 20:24 schreef Tocadisco het volgende:
Nog zo'n zelfbenoemde klimaatwetenschapper die het verschil tussen klimaat en weer niet kent.
global warming is eigenlijk een verkeerd gekozen term, het weer wordt gewoon extremer (meer en hardere stormen, strengere winters en warmere zomers).quote:Op maandag 20 december 2010 20:27 schreef teknomist het volgende:
[/me]
Nee, het wordt warmer. Global warming is een uitstekend gekozen term. De gemiddelde, mondiale temperatuur zal stijgen.quote:Op maandag 20 december 2010 20:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
global warming is eigenlijk een verkeerd gekozen term, het weer wordt gewoon extremer (meer en hardere stormen, strengere winters en warmere zomers).
quote:De opwarming van de aarde is bijzonder sterk in Afrika, delen van Azië en het Noordpoolgebied. Definitieve cijfers voor 2010 worden begin 2011 bekendgemaakt. De periode 2001-2010 gaat de geschiedenis in als het warmste decennium tot nu toe.
De mens als graviton?quote:Daarbij is niet geloven in klimaatverandering net zoiets als niet geloven in zwaartekracht![]()
Ik had jou toch wel hoger zitten.quote:Op maandag 20 december 2010 20:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Bron
Briljant stuk, over de verwording van de wetenschap onder invloed van big government.
Small government. Zoals je in het stuk leest kun je pas vrij spreken als je niet meer bang voor je inkomen bent. Het geven van tijdelijke beurzen aan wetenschappers zonder bestaanszekerheid leidt onherroepelijk tot het overschreeuwen van je eigen resultaten. Wil je dat wetenschappers alleen de gortdroge waarheid opschrijven, moet je van die vermaledijde tenure-track vaste contracten aan je raamambtenaren aanbieden, en ze er niet uitschoppen bij elke geringe twijfel over de urgentie van hun onderzoek.quote:Op maandag 20 december 2010 20:22 schreef Sachertorte het volgende:
Briljant stuk, over de verwording van de wetenschap onder invloed van big government.
Het IPCC is in 1988, vóór de jaren negentig, opgericht en 2010 is een van de warmste jaren sinds men begonnen is met meten, na het warmste decennium. Roepen is leuk, geïnformeerd roepen is leuker, maar ongeïnformeerd geraaskal lezen blijft het leukst.quote:Op maandag 20 december 2010 20:40 schreef RickoKun het volgende:
In de jaren '90 zaten ze te zeiken over zure regen wat nooit kwam en dat er complete bossen kapot zouden gaan en de wereld eraan zou gaan.
Dus hadden ze daarna global warming in het leven geroepen om daarvoor weer keihard geld te kunnen innen. Nu hebben ze door dat de wereld niet warmer wordt,
Klimaatveranderingen is geen hoax. Het klimaat is nooit en te nimmer een statisch iets geweest. Alleen de invloed van de mens wordt schromelijk overdreven.quote:
Dat jij het zomaar accepteert dat al die graaiers cash innen en je kop onder het zand houdt, moet je zelf maar weten.quote:Op maandag 20 december 2010 20:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het IPCC is in 1988, vóór de jaren negentig, opgericht en 2010 is een van de warmste jaren sinds men begonnen is met meten, na het warmste decennium. Roepen is leuk, geïnformeerd roepen is leuker, maar ongeïnformeerd geraaskal lezen blijft het leukst.
Wat ik zeg: ongeïnformeerd geraaskal lezen is ultratof.quote:Op maandag 20 december 2010 20:49 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Dat jij het zomaar accepteert dat al die graaiers cash innen en je kop onder het zand houdt, moet je zelf maar weten.
Dit vind ik zo'n gekke tactiek altijd in discussies. Zelf al een argument voor je tegenstander bedenken. Wat wil je daarmee bereiken? Hopen dat ze het zelf niet meer durven gebruiken zodat je zelf geen tegenargumenten meer hoeft te geven?quote:Op maandag 20 december 2010 20:27 schreef teknomist het volgende:
[/me]
Maar men had het eerst wel degelijk over de zachtere winters die we tegemoet zouden gaan.quote:Op maandag 20 december 2010 20:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
global warming is eigenlijk een verkeerd gekozen term, het weer wordt gewoon extremer (meer en hardere stormen, strengere winters en warmere zomers).
Daarbij is niet geloven in klimaatverandering net zoiets als niet geloven in zwaartekrachthet Klimaat verandert al sinds het ontstaan van van de aarde, wat wel een punt van discussie is is de invloed van de mens hierop en wat we daarmee moeten doen.
Inderdaad.quote:Op maandag 20 december 2010 20:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Klimaatveranderingen is geen hoax. Het klimaat is nooit en te nimmer een statisch iets geweest. Alleen de invloed van de mens wordt schromelijk overdreven.
Ik voorspel gewoon argumenten, anderen voorspellen het weer.quote:Dit vind ik zo'n gekke tactiek altijd in discussies. Zelf al een argument voor je tegenstander bedenken. Wat wil je daarmee bereiken? Hopen dat ze het zelf niet meer durven gebruiken zodat je zelf geen tegenargumenten meer hoeft te geven?
Snap ik, maar dat 'gemiddelde' hadden ze beter op de een of andere manier kunnen verwerken in de naam om te voorkomen dat schreeuwlelijkerds als TS met argumenten van het niveau 'hoe kan het nou warmer worden als het momenteel kouder is' komen.quote:Op maandag 20 december 2010 20:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, het wordt warmer. Global warming is een uitstekend gekozen term. De gemiddelde, mondiale temperatuur zal stijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authorityquote:In plaats van dat ze DAT aandragen als argument, maar nee hoor.Er is gewoon helemaal geen global warming, en al die wetenschappers hebben het fout, of liegen. Afshin de hoogleraar weet het natuurlijk allemaal beter, die is overal expert in.
Afshin zegt dat het niet waar is, dus is het niet waar?..quote:Op maandag 20 december 2010 21:05 schreef teknomist het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority
Het is gewoon een goed dekkende term. Als iemand niet begrijpt dat het niet inhoudt dat het elke dag warmer zal zijn dan alle eerdere, dan moet die term niet aangepast worden, maar moeten er misschien een paar jaartjes basisschool bij voor diegene.quote:Op maandag 20 december 2010 21:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Snap ik, maar dat 'gemiddelde' hadden ze beter op de een of andere manier kunnen verwerken in de naam om te voorkomen dat schreeuwlelijkerds als TS met argumenten van het niveau 'hoe kan het nou warmer worden als het momenteel kouder is' komen.
Ik vind hem geen autoriteit, maar jij beroept je indirect wel op een autoriteitsargument alsof er volledige unanimiteit onder alle wetenschappers bestaat.quote:Afshin zegt dat het niet waar is, dus is het niet waar?..
True, maar het aanpassen van de term is een heel stuk eenvoudiger (en goedkoper) dan de helft van de bevolking weer terug naar de basisschool te schoppen.quote:Op maandag 20 december 2010 21:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is gewoon een goed dekkende term. Als iemand niet begrijpt dat het niet inhoudt dat het elke dag warmer zal zijn dan alle eerdere, dan moet die term niet aangepast worden, maar moeten er misschien een paar jaartjes basisschool bij voor diegene.
Alsof dat ook maar helpt. Het zijn mensen die wíllen geloven dat het allemaal een groot mondiaal complot is verzonnen door Al Gore. Fuck 'm. Je gaat ook geen woorden in het 9/11-rapport aanpassen, slechts omdat wat fruit cakes denken dat het zus of zo inhoudt.quote:Op maandag 20 december 2010 21:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
True, maar het aanpassen van de term is een heel stuk eenvoudiger (en goedkoper) dan de helft van de bevolking weer terug naar de basisschool te schoppen.
quote:Op maandag 20 december 2010 21:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is gewoon een goed dekkende term. Als iemand niet begrijpt dat het niet inhoudt dat het elke dag warmer zal zijn dan alle eerdere, dan moet die term niet aangepast worden, maar moeten er misschien een paar jaartjes basisschool bij voor diegene.
quote:Op maandag 20 december 2010 21:12 schreef RickoKun het volgende:
[..]Mensen die niet doorhebben dat de aarde altijd al een schommelende temperatuurswisseling heeft gehad
quote:Op maandag 20 december 2010 20:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wat ik zeg: ongeïnformeerd geraaskal lezen is ultratof.
quote:December 4, 2010. WikiLeaks exposes the United States for manipulating the Copenhagen Climate Accord in order to expedite their climate change agenda.
Obamas Transparent government has finally been deemed a success thanks to WikiLeaks, yet the American people are not the ones accessing the transparency. The Obama administration has made it a crime for federal employees and contractors to view the cable documents exposed by WikiLeaks, although the rest of the world is able to. Certainly they have something to hide from voting Americans.
Iemand beelden?quote:Een paar jaar geleden had het Journaal een item over het feit dat we in de toekomst niet meer op wintersport kunnen gaan. Omdat het dan niet meer sneeuwt.
http://nos.nl/audio/778-n(...)s-in-oostenrijk.htmlquote:Op maandag 20 december 2010 21:17 schreef Montov het volgende:
Elian haalt zijn gebruikelijke niveau weer.
Maar ik ben wel benieuwd naar het voorbeeld wat hij noemt:
[..]
Iemand beelden?
Maar die warme golfstroom is niet stilgevallen en dat zonnevlekminumum geldt natuurlijk voor de gehele planeet, niet alleen voor Noord-West-Europa. Dat het nu sneeuw heeft te maken met het feit dat het 1.) midden-december is en 2.) "toeval", het weer (dat is geen toeval, natuurlijk, hogedrukgebied ergens of lagedrukgebied, weet ik veel).quote:Op maandag 20 december 2010 21:20 schreef Mwanatabu het volgende:
Globale opwarming kan gek genoeg resulteren in ijstijd-achtige toestanden door het stilvallen van de warme golfstroom door het koude smeltwater vanuit Groenland dat hem blokkeert. Daarnaast is het een zonnevlekkenminimum.
Het is nog erger dan dat: veel sneeuw en chaos in het verkeer is al helemaal losgekoppeld van (globale) temperatuur.quote:Op maandag 20 december 2010 21:19 schreef speknek het volgende:
Het simpele antwoord is natuurlijk dat lokale minima niets over de totale temperatuur zegt, plus dat jaar op jaar verschillen nog altijd groter zijn dan soms wel decennialange trendlijnen.
Volgens het KNMI toch minimaal 4 de komende 100 jaar.quote:Overigens heeft dan wel niet Ellian, maar wel de persoon die hij aanhaalt gelijk, dat er uitspraken gedaan zijn dat we niet meer konden wintersporten en nooit meer een elfstedentocht zou zijn, omdat commentatoren global warming als local warming zagen.
Ja dag zonneactiviteit had niks te maken met global warming. Nu niet opeens erbij gaan halen als het mooi uitkomtquote:Op maandag 20 december 2010 21:20 schreef Mwanatabu het volgende:
Daarnaast is het een zonnevlekkenminimum.
En om nog maar te zwijgen over de grote hoeveelheden methaan die onder zee-ijs liggen.quote:Op maandag 20 december 2010 21:29 schreef alors het volgende:
Albedo effect is idd 1, maar als het nog ietsje warmer wordt en de permafrost bodems gaan ontdooien dan komen er ook flinke ladingen CO2 bij. Nu heeft dat volgens onze expert fokkers totaal geen invloed, maarja, neem het toch maar mee in je achterhoofd.
September 2007:quote:Op maandag 20 december 2010 21:27 schreef Montov het volgende:
En ja, dat zonnevlekgebeuren, ik weet nog niet wat k daar van moet denken. Rozendaal schermde jarenlang dat er een Elfstedentoch op komst was, ook tijdens de extreem zachte winters die we hebben gehad, maar 1998 (tijdens een dal in activiteit van de zon) was weer een uitzonderlijk warm jaar. Ik heb nou nog nooit overutuigend statistisch bewijs gezien wat de invloed van de zonneactiviteit is.
http://www.elsevier.nl/we(...)stedentocht-komt.htmquote:Als de gemiddelde temperatuur op aardedaalt,blijken de zogeheten broeikassceptici gelijkte hebben en moeten de meeste meteorologen, klimatologen en politici-zoalsAl Gore-die zich achter het broeikasstandpunt hebben geschaardmet de billen bloot.
(...)
Omgekeerd,als de gemiddelde temperatuur op aarde de komende jaren blijft stijgen,is het onmiskenbaar dat de mens via het opstoken van fossiele brandstoffen meer effect heeft op het klimaat dande variaties in zonne-activiteit
(...)
Wat dat betreft vormt de komende winter een interessante test. Er is in Nederland een redelijk goed verband tussen het tijdstip waarop een Elfstedentocht wordtgereden en de dieptepunten in de zonnecycli (...) Volgens de Amerikaanse ruimtevaartÂorganisatie Nasa valt het komende zonneminimum vermoedelijk in januari 2008. Dat betekent dat wanneerCorbyn en de zijnen gelijk hebben, de kans groot is dat er de komende winter en wellicht ook de winter erna geschaatst kan worden in Nederland.
Beste Ad,quote:Op maandag 20 december 2010 21:31 schreef iehlaak het volgende:
Daarom heet Global Warming tegenwoordig Climate Change. Dat is de ultieme joker. Regende het gisteren en is het vandaag droog: Extreem weer! Regent het twee dagen aan een stuk: Extreme regens!! Twee dagen droog: Extreme droogte. Ad infinitum.
Waarom zouden de permafrostbodems ontdooien als er kilos extra sneeuw opvallen?quote:Op maandag 20 december 2010 21:29 schreef alors het volgende:
Albedo effect is idd 1, maar als het nog ietsje warmer wordt en de permafrost bodems gaan ontdooien dan komen er ook flinke ladingen CO2 bij. Nu heeft dat volgens onze expert fokkers totaal geen invloed, maarja, neem het toch maar mee in je achterhoofd.
Zijn hier cijfers van?quote:Op maandag 20 december 2010 21:35 schreef speknek het volgende:
En het ging me er meer om dat opwarming plaatsheeft ondanks dat het albedo effect ontzettend veel groter is geworden.
Het lijkt me dat het geen kwestie van één jaar is, de warmte kan en zal zich opbouwen. Eén jaar zeer veel of zeer weinig sneeuw zal weinig uitmaken, tien jaar véél sneeuw en tien jaar weinig sneeuw zal een effect hebben, meer jaar nog meer.quote:Op maandag 20 december 2010 21:35 schreef speknek het volgende:
En het ging me er meer om dat opwarming plaatsheeft ondanks dat het albedo effect ontzettend veel groter is geworden.
Maar wel aan het afnemen.quote:Op maandag 20 december 2010 21:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar die warme golfstroom is niet stilgevallen en dat zonnevlekminumum geldt natuurlijk voor de gehele planeet, niet alleen voor Noord-West-Europa. Dat het nu sneeuw heeft te maken met het feit dat het 1.) midden-december is en 2.) "toeval", het weer (dat is geen toeval, natuurlijk, hogedrukgebied ergens of lagedrukgebied, weet ik veel).
Alleen staat er dan:quote:Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de snelheid in de Golfstroom; deze blijkt af te nemen. De circulatiekracht van de Golfstroom, die warmte aanvoert naar West-Europa via de Atlantische Oceaan, is de afgelopen dertien jaar met 30 procent afgenomen, zo meldden Britse wetenschappers in Nature op 1 december 2005.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Golfstroom
Variaties per jaar kunnen dus voorkomen, alleen neemt hij ook stelselmatig af sinds 1957:quote:Zo'n verandering zou echter een zware temperatuurdaling tot gevolg hebben, wat niet waargenomen is. Verder onderzoeken hebben uitgewezen dat dergelijke variaties op een enkel jaar niet ongewoon zijn.
Maar dan staat er ook weer:quote:Engelse onderzoekers hebben ontdekt dat de warme Golfstroom mogelijk al langzaam afneemt. Uit vijf vaartochten, die Britten sinds 1957 hebben gemaakt om de sterkte van deze stroming te meten, blijkt zelfs een afname van 30%. De onderzoekers bevestigen dat er grote onzekerheden zijn, maar zijn ervan overtuigd dat de afname inderdaad plaatsvindt.
http://www.knmi.nl/cms/content/28894/golfstroom_scenario
Maar goed, ik ben opgegroeid met de Kijk en dergelijke, en die stond vol met artikelen als:quote:De afname is overigens te gering om veel effect op het klimaat in Nederland te hebben.
quote:Weakened Gulf Stream caused Little Ice Age
PARIS: The 'Little Ice Age' that began in northwestern Europe 800 years ago was caused by a weakening of the Gulf stream - the same ocean current that shows signs of diminishing today, a new study shows.
Four hundred and seventy years ago, England's King Henry VIII travelled on the surface of the River Thames - by horse. Legend has it that the monarch was pulled all the way from central London to Greenwich on a sleigh on the icy surface of the river, which had frozen from bank to bank that winter because of bitter cold.
London's so-called Frost Fairs, in which carnivals were occasionally held on the thickly frozen river, were a hallmark of the Little Ice Age that seized Northwestern Europe from around 1200 to 1850. And a new study published in the British journal Nature, explains why this phenomenon occurred.
It puts the blame on a weakening of the Gulf Stream, the current which takes warm water from the tropical mid-Atlantic up to Europe's western coastline and provides those countries with balmy weather even though they are on the same latitude as chilly Labrador.
The evidence comes from sediment cores from the region where the Gulf Stream enters the North Atlantic Ocean, called the Florida Straits.
The cores hold a calcified species of plankton called foraminifera, whose presence is detectable by levels of the isotope oxygen 18. This isotope, in turn, is dependent on the salinity and temperature of the seawater, which in turn indicate the seawater's density and thus its flow.
During the Little Ice Age, the Gulf Stream's flow was 10 per cent lower in volume than today's, according to the study, lead-authored by David Lund of the California Institute of Technology in Pasadena.
A year ago, a paper also published in Nature by oceanographers at Britain's University of Southampton found that a key branch of the Gulf Stream system, the North Atlantic Drift, had lost 30 per cent of its flow since 1998.
Those findings were made by a survey ship, which travelled along 24 degrees latitude north on a line from the Bahamas to tropical West Africa, measuring salinity and temperature every 50 kilometres. Previous research was conducted along the same line, in 1957, 1981, 1992 and 1998.
The paper revived fears that global warming could paradoxically plunge Northwestern Europe into another mini Ice Age. Under this doomsday scenario, freshwater from melting Greenland ice and Siberian permafrost would rush into the North Atlantic, breaking the Gulf Stream's conveyor belt of circulating warm water.
Other scientists, though, criticised the Southampton University study, saying its data was too narrow to permit any firm conclusion.
http://www.cosmosmagazine(...)aused-little-ice-age
Dat denk ik ook, maar klimaatwetenschappers (aangenomen dat die hier zitten) gaan er regelmatig prat op dat GCMs vrijwel geheel uit simpele natuurkundige wetten zoals inkomende en gereflecteerde straling bestaan. Of de straling wordt gelijk weer de ruimte ingeslingerd, of je moet over lange termijnprocessen gaan praten, maar dan kun je er weer niet zoveel definitiefs meer over zeggen.quote:Op maandag 20 december 2010 21:41 schreef Monidique het volgende:
Het lijkt me dat het geen kwestie van één jaar is, de warmte kan en zal zich opbouwen. Eén jaar zeer veel of zeer weinig sneeuw zal weinig uitmaken, tien jaar véél sneeuw en tien jaar weinig sneeuw zal een effect hebben, meer jaar nog meer.
Je wil je vingers niet aan dit onderwerp bevriezen?quote:Op maandag 20 december 2010 22:24 schreef TomLievense het volgende:
* Reacties van TomLievense zul je niet tegenkomen op dit topic.
Het is gewoon totale onzin, anderen hebben dat al duidelijk gemaakt.quote:Op maandag 20 december 2010 22:25 schreef beeer het volgende:
[..]
Je wil je vingers niet aan dit onderwerp bevriezen?
Komt omdat men niet de mensheid in slavernij probeert te dwingen met argumenten over de Finse taal. Wanneer een wetenschap gepoliticeerd wordt moet je wel aan amateurwetenschap doenquote:Op maandag 20 december 2010 22:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik kom zelden mensen tegen met zo'n uitgesproken mening over theorieën over bijvoorbeeld de continentverschuiving, de herkomst van de Finse taal, of het oriëntatievermogen van vogels.
Maar als het om opwarmen van de aarde gaat is iedereen ineens amateur wetenschapper..
Slavernij? Waar?quote:Op maandag 20 december 2010 22:41 schreef beeer het volgende:
[..]
Komt omdat men niet de mensheid in slavernij probeert te dwingen met argumenten over de Finse taal. Wanneer een wetenschap gepoliticeerd wordt moet je wel aan amateurwetenschap doen
De linkse leegte.quote:Op maandag 20 december 2010 22:21 schreef iehlaak het volgende:
100.000 jaar klimaatverandering: natuur.
50 jaar klimaatverandering: mens.
Interessant filmpje.quote:Op maandag 20 december 2010 23:15 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De linkse leegte.
Wetenschappelijke consensus?
De beste man kan best wel eens gelijk hebben, die kans acht ik eerlijk gezegd vrij groot. Helaas zien de Richard de Mosjes van deze wereld dat als een perfect excuus om maar alle olie op te branden die ze tegen komen terwijl er nog tal van redenen zijn om dit niet te doen. Dan heb ik toch liever de linkse kliek die ons voorliegt.quote:Op maandag 20 december 2010 23:15 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De linkse leegte.
Als je al begint met zure regen te ontkennen, Jezus...quote:Op maandag 20 december 2010 20:40 schreef RickoKun het volgende:
Ja hoi TS
Dat komt omdat die milieuneukers elke 5 jaar iets nieuws hebben
In de jaren '90 zaten ze te zeiken over zure regen wat nooit kwam en dat er complete bossen kapot zouden gaan en de wereld eraan zou gaan.
Dus hadden ze daarna global warming in het leven geroepen om daarvoor weer keihard geld te kunnen innen. Nu hebben ze door dat de wereld niet warmer wordt, dus gaan ze het toespelen op 'extremere' weersomstandigheden. Deze 'extremere' weeromstandigheden zijn nu net zo extreem als ze 500 jaar geleden waren, maar omdat de media nu overal meteen er op zit lijkt het net of we om de dag het ene rampweer na het andere krijgen, terwijl de samenleving gewoon verhomo-ed met belachelijke trends om hun eigen zakken te spekken en om aandacht te trekken.
Precies wat ik wilde zeggen.quote:Op maandag 20 december 2010 20:24 schreef Tocadisco het volgende:
Nog zo'n zelfbenoemde klimaatwetenschapper die het verschil tussen klimaat en weer niet kent.
Ja. Er wordt ook zo op gehamerd ' dat we het niet zeker weten'. Maar juist dan vind ik het gek, dat sommige mensen het verminderen van ons consumptiepatroon zo onverteerbaar vinden dat ze liever met de aarde lopen gokken.quote:Op dinsdag 21 december 2010 00:06 schreef Zelfmoordkonijn het volgende:
Feit is dat er geen consensus bestaat over de menselijke invloed op klimaatverandering. Probleem is dat de wetenschappelijke discussie een ideologische is geworden.
Hij is hoogleraar van een zeer gerespecteerde universiteit. Jij bent slechts een onderdeurtje van een een of ander onbeduidend bedrijfje. Het zou je sieren wat meer respect te betrachten voor mensen die intelligenter en succesvoller zijn dan jijzelf.quote:Op maandag 20 december 2010 20:27 schreef KoosVogels het volgende:
Zucht. Wat een dom stuk stront is die Ellian toch ook. Heb het eerlijk gezegd met hem te doen.
Je vergeet 'het gat in de ozonlaag'. Een van de grootste leugens van de milieumaffia om verzekerd te zijn van hoge omzetten/ subsidies en betaalde baantjes voor mislukkelingen als Diederik Samsom van de PvdA.quote:Op maandag 20 december 2010 20:40 schreef RickoKun het volgende:
Ja hoi TS
Dat komt omdat die milieuneukers elke 5 jaar iets nieuws hebben
Dus hadden ze daarna global warming in het leven geroepen om daarvoor weer keihard geld te kunnen innen. Nu hebben ze door dat de wereld niet warmer wordt, dus gaan ze het toespelen op 'extremere' weersomstandigheden. Deze 'extremere' weeromstandigheden zijn nu net zo extreem als ze 500 jaar geleden waren, maar omdat de media nu overal meteen er op zit lijkt het net of we om de dag het ene rampweer na het andere krijgen, terwijl de samenleving gewoon verhomo-ed met belachelijke trends om hun eigen zakken te spekken en om aandacht te trekken.
KoosVogels vindt deze wetenschapper zeker ook een dom stuk stront?quote:Op maandag 20 december 2010 23:15 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De linkse leegte.
Wat een onzin weer. Het is helemaal niet ongebruikelijk koud. 2010 gaat mondiaal gewoon weer als een relatief warm de boeken in.quote:Op dinsdag 21 december 2010 06:29 schreef voice-over het volgende:
Sinds de klimaattop met die linkse kwezels vol angst en beven is bijeengekomen is het nog niet zo koud geweest. Ik lach me rot.![]()
Misschien wel, maar vulkaanuitbarstingen zijn er altijd. Het gaat er denk ik om of 1.) er mondiaal meer stof de atmosfeer in is gepompt -dat kan- en of 2.) de locatie van zo'n vulkaan en de richting van het stof nog iets uitmaakt -wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt-.quote:Op dinsdag 21 december 2010 05:13 schreef Lyrebird het volgende:
Wat is eigenlijk de invloed van al dat stof dat die Ijslandse vulkaan het afgelopen jaar de lucht in heeft gepompt? Zou dat geen invloed op de temperatuur hebben?
Dat gat in de ozonlaag is een effect van meer CO2 in de atmosfeer. Freeman Dyson heeft daar heel wat interessants over te vertellen:quote:Op dinsdag 21 december 2010 06:56 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je vergeet 'het gat in de ozonlaag'. Een van de grootste leugens van de milieumaffia om verzekerd te zijn van hoge omzetten/ subsidies en betaalde baantjes voor mislukkelingen als Diederik Samsom van de PvdA.
Het een heeft wel degelijk iets met het andere te maken, zie het Youtube interview.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:27 schreef Resistor het volgende:
En een gat in de ozonlaag koppelen aan CO2
Kan je hier wat verder op ingaan? Want je stelling dat de mens geen invloed hierop heeft is toch vrij bijzonder en wijkt stevig af van de wetenschappelijke consensus van dit moment.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:27 schreef Resistor het volgende:
Het klimaat is een gemiddelde over de hele wereld. Als het hier 5 graden kouder is, en ergens anders 6 graden warmer, is het gemiddeld toch warmer.
En de mens heeft daar geen invloed op. Vulkanen en zon-activiteit, dat zijn de hoofdoorzaken.
Er is geen sprake van een wetenschappelijke consensus, die gebaseerd is op feiten. Ja, een grote groep wetenschappers zijn het met elkaar eens dat er sprake is van man made global warming - maar wetenschap is geen democratie. Wetenschap draait om het overtuigen dmv metingen, theorieen en argumenten, en dat gebeurt niet.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan je hier wat verder op ingaan? Want je stelling dat de mens geen invloed hierop heeft is toch vrij bijzonder en wijkt stevig af van de wetenschappelijke consensus van dit moment.
Ach, man.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:39 schreef Lyrebird het volgende:
Wetenschap draait om het overtuigen dmv metingen, theorieen en argumenten, en dat gebeurt niet.
Ook dat gebeurt wel degelijk. En mocht dat niet het geval zijn waar blijven dan die publicaties van degenen die zoveel moeite hebben met die heersende gedachtegang? Of is dat het grote complot....quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er is geen sprake van een wetenschappelijke consensus, die gebaseerd is op feiten. Ja, een grote groep wetenschappers zijn het met elkaar eens dat er sprake is van man made global warming - maar wetenschap is geen democratie. Wetenschap draait om het overtuigen dmv metingen, theorieen en argumenten, en dat gebeurt niet.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:27 schreef Resistor het volgende:
Het klimaat is een gemiddelde over de hele wereld. Als het hier 5 graden kouder is, en ergens anders 6 graden warmer, is het gemiddeld toch warmer.
En de mens heeft daar geen invloed op. Vulkanen en zon-activiteit, dat zijn de hoofdoorzaken.
En een gat in de ozonlaag koppelen aan CO2
Kereltje toch, historisch gezien heeft de mens geen enkele invloed gehad op het klimaat. Of geef je de Neanderthalers de schuld van de ijstijden van vroeger?quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan je hier wat verder op ingaan? Want je stelling dat de mens geen invloed hierop heeft is toch vrij bijzonder en wijkt stevig af van de wetenschappelijke consensus van dit moment.
Precies. Sterker nog, de wijziging in het wereldbrede klimaat zou zelfs kunnen betekenen dat er plekken op aarde komen waar het structureel kouder wordt. Maar de gemiddelde temperatuur zal stijgen over de hele wereld gemeten.quote:Op dinsdag 21 december 2010 03:24 schreef Mortaxx het volgende:
Heb het topic niet gelezen dus waarschijnlijk is het al gezegd, maar de gemiddelde temperatuur van de gehele aarde stijgt dus dat het hier in Nederland een koude winter is betekent niet dat de aarde als geheel niet opwarmt. Het is zelfs zo dat global warming voor Nederland inhoudt dat de zomers heter en de winters kouder worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |