quote:Op maandag 20 december 2010 12:36 schreef 1299 het volgende:
Die borden werken normaliter met het gegeven dat je sneller dan dat moet rijden om ze uit te krijgen. Zodoende vind ik het meer een adviessnelheid.
quote:Het maximum op de matrixborden is geen advies maar een verplicht maximum.
Dat zijn jouw woordenquote:Op maandag 20 december 2010 12:40 schreef Godtje het volgende:
[..]
Je wilde nog een keer dom over komen?
Jouw feestje.
Dat kan je inderdaad tot het aangegeven verplichte maximum.quote:Op maandag 20 december 2010 12:44 schreef 1299 het volgende:
Gelukkig kan ik zelf bepalen wat een veilige snelheid is.
want met winterbandjes heb je natuurlijk veel meer grip als zomerbandjes op een ijsplaatquote:Op maandag 20 december 2010 12:39 schreef DS4 het volgende:
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen.
Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan...
Ja.quote:Op maandag 20 december 2010 12:53 schreef mschol het volgende:
[..]
want met winterbandjes heb je natuurlijk veel meer grip als zomerbandjes op een ijsplaat!
Wat dacht je eens van JA?quote:Op maandag 20 december 2010 12:53 schreef mschol het volgende:
want met winterbandjes heb je natuurlijk veel meer grip als zomerbandjes op een ijsplaat!
Het is toch te idioot voor woorden dat je nog maar 50 km/u mag op de snelweg...quote:Op maandag 20 december 2010 12:47 schreef Falco het volgende:
Die winterbanden vs. zomerbanden-discussie!!!
#care. Lekker slippen op zomerbandjes isquote:
Best wel jaquote:Op maandag 20 december 2010 12:53 schreef mschol het volgende:
[..]
want met winterbandjes heb je natuurlijk veel meer grip als zomerbandjes op een ijsplaat!
Het is een achterlijke religiequote:Op maandag 20 december 2010 13:05 schreef MrNiles het volgende:
dat winterbanden niet het woord van 2010 is geworden...
al jaren rijd men zonder winterbanden..beetje sneeuw..en ineens is het magic word..WINTERBAND
Vroeger in de jaren '80 deed je vader gewoon ijskettingen om als het sneeuwde. Dat was pas tofquote:Op maandag 20 december 2010 13:05 schreef MrNiles het volgende:
dat winterbanden niet het woord van 2010 is geworden...
al jaren rijd men zonder winterbanden..beetje sneeuw..en ineens is het magic word..WINTERBAND
quote:Op maandag 20 december 2010 12:39 schreef DS4 het volgende:
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen.
Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan...
Winterbanden rijden beter op bevroren weggedeelten dan zomerbanden?quote:„De wegen lijken schoon, maar door de lage temperaturen zijn ze op veel plaatsen glad door bevriezing”, liet een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten.
quote:Op maandag 20 december 2010 12:36 schreef 1299 het volgende:
Die borden werken normaliter met het gegeven dat je sneller dan dat moet rijden om ze uit te krijgen. Zodoende vind ik het meer een adviessnelheid.
Zo kon ik zaterdagnacht om 4 uur prima met 90km/h door de sneeuw ploeteren waar 50km/h was toegestaan op de A29.
Het klopt inderdaad dat winterbanden het weer niet veranderen...quote:Op maandag 20 december 2010 13:04 schreef Flounder het volgende:
De matrixborden geven de maximumsnelheid aan. Wat jij er van vind is niet relevant.
Winterbanden geven geen enkele garantie tegen sneeuw en ijzel.
Het is alleen zo gek dat het vrijwel altijd mensen met zomerbanden zijn die slippen...quote:Op maandag 20 december 2010 13:04 schreef mschol het volgende:
gezien de slippartijen die er worden gemaakt ben ik verre van overtuigd...
genoeg mensen met winterbanden die slippen...quote:Op maandag 20 december 2010 13:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is alleen zo gek dat het vrijwel altijd mensen met zomerbanden zijn die slippen...
Men reed vroeger ook zonder gordel... Wat is je punt? Dat we terug moeten naar de tijd van vroeger toen we veel minder verkeer hadden, maar desondanks 5 keer zoveel verkeersdoden?quote:Op maandag 20 december 2010 13:05 schreef MrNiles het volgende:
dat winterbanden niet het woord van 2010 is geworden...
al jaren rijd men zonder winterbanden..beetje sneeuw..en ineens is het magic word..WINTERBAND
Het gekke is dat al die mensen die te gierig zijn om winterbanden te kopen in hun omgeving veel mensen met winterbanden de mist in zien gaan, terwijl het feitelijk in verreweg de meeste gevallen mensen met zomerbanden zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 13:21 schreef mschol het volgende:
genoeg mensen met winterbanden die slippen...
Klopt, maar dat maakt veel winterbandenrijders dan weer overmoedig.quote:Op maandag 20 december 2010 13:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Feit is gewoon dat winterbanden veel meer grip hebben in deze omstandigheden.
Natuurlijk zullen mensen die voor het eerst winterbanden onder de auto hebben overmoedig kunnen zijn. Zoals gezegd: dat herstelt zich snel genoeg.quote:Op maandag 20 december 2010 13:41 schreef lurf_doctor het volgende:
Klopt, maar dat maakt veel winterbandenrijders dan weer overmoedig.
quote:
All-season tire != zomerband, maar dat snappen jullie natuurlijk zelf ook welquote:
Het verschil tussen all-season en zomerbanden is veel kleiner dan het verschil tussen all-season en winterbanden.quote:Op maandag 20 december 2010 14:19 schreef Sjeen het volgende:
[..]
[..]
All-season tire != zomerband, maar dat snappen jullie natuurlijk zelf ook wel
Misschien moet je het twee filmpje eerst bekijken, voordat je commentaar geeft. Dat scheelt een uitglijder...quote:Op maandag 20 december 2010 14:19 schreef Sjeen het volgende:
All-season tire != zomerband, maar dat snappen jullie natuurlijk zelf ook wel
Ik glij graag uit schatquote:Op maandag 20 december 2010 14:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien moet je het twee filmpje eerst bekijken, voordat je commentaar geeft. Dat scheelt een uitglijder...
De "gewone" banden waar iedereen tot nu toe iedere winter ook op reed.quote:Op maandag 20 december 2010 14:20 schreef Catch_me het volgende:
Wat zijn zomerbanden nou precies waar iedereen het altijd over heeft?
Ja, maar je zal toch maar eens een ijshockeybaan op je weg tegenkomen...quote:Op maandag 20 december 2010 14:34 schreef Sjeen het volgende:
Ik glij graag uit schatEn over het algemeen rij ik niet op een ijshockeybaan...
Het klopt dat winterbanden slecht verkrijgbaar zijn, ik heb net vorige week een tweetal banden van ver moeten laten komen (althans, ze staan nu voor mij klaar... maar het is te zot voor woorden aan hoeveel touwtjes je moet trekken als je per sé band X in maat Y wil hebben).quote:Maar hee, ik heb niks tegen winterbanden. Ik zou ze graag hebben hoor, maar ze zijn werkelijk nergens te krijgen op het moment en ik zal toch echt naar mijn werk moeten. Voor de rest laat ik de auto fijn staan voorlopig.
De banden waar iedereen in de winter ook mee reed zijn nauwelijks nog verkrijgbaar, want inmiddels vervangen door nieuwere modellen die veel goede eigenschappen erbij hebben gekregen, maar tevens minder goed voor lage temperaturen zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 14:35 schreef JDude het volgende:
De "gewone" banden waar iedereen tot nu toe iedere winter ook op reed.
Dit soort argumenten zijn voor de dommen.quote:Op maandag 20 december 2010 14:41 schreef 100% Tukker het volgende:
Alleen echte mannen mét borsthaar (zoals ik) blijven met zomerbanden rijden. Het liefst lekkere brede sloffen (225 4 teh w1n!) en dikke 2.8 bar in de banden... JONGE!
Winterbanden zijn voor nichten, bejaarden en vrouwen.
16 inchquote:Op maandag 20 december 2010 14:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, maar je zal toch maar eens een ijshockeybaan op je weg tegenkomen...
[..]
Het klopt dat winterbanden slecht verkrijgbaar zijn, ik heb net vorige week een tweetal banden van ver moeten laten komen (althans, ze staan nu voor mij klaar... maar het is te zot voor woorden aan hoeveel touwtjes je moet trekken als je per sé band X in maat Y wil hebben).
Echter: tijdig bestellen helpt in dezen. En als je naar je werk moet met de auto, dan lijkt het mij verstandig om er voor te zorgen dat je een set winterwielen hebt.
Overigens: populaire maten onder leaserijders worden momenteel geproduceerd, dus als je een "leasemaat" hebt, dan heb je begin volgend jaar een nieuw setje als je wil.
Ja, het kan altijd breder hè. Maar ik rij, in tegenstelling tot jij, helaas niet in een Enzo...quote:Op maandag 20 december 2010 14:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit soort argumenten zijn voor de dommen.
225 is overigens niet breed. Mijn winterbanden zijn al 265 (zomer 295).
De A4 die mijn vrouw besteld heeft, heeft ook al 245. Echt, 225 is niet breed meer. Op een kleine auto misschien nog, maar verder...quote:Op maandag 20 december 2010 15:11 schreef 100% Tukker het volgende:
Ja, het kan altijd breder hè. Maar ik rij, in tegenstelling tot jij, helaas niet in een Enzo...
Klopt. In de landen waar het vaker sneeuwt is meer verkrijgbaar, maar mijn maat was ook in Duitsland niet meer verkrijgbaar in het door mij gewenste type.quote:Op maandag 20 december 2010 15:03 schreef Tijn het volgende:
Mijn winterbanden komen uit Duitsland. Daar zijn ze veel beter te verkrijgen dan hier. Transport duurde wel even door het weer enzo, maar kheb ze vorige week eronder laten zetten, terwijl ik ze ergens begin van de maand pas besteld had.
quote:Op maandag 20 december 2010 15:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
De A4 die mijn vrouw besteld heeft, heeft ook al 245. Echt, 225 is niet breed meer. Op een kleine auto misschien nog, maar verder...
Het was de standaard maat op die A4, maar trek je vooral daar niets van aan. Op haar 1 serie zat ook al standaard 225 rondom.quote:Op maandag 20 december 2010 15:29 schreef 100% Tukker het volgende:
Tja, misschien in jouw 'Auto Style-wereldje'...
Nee faalhaas. Een normale auto heeft gewoon 185/195/205. Dat zijn standaard maten. 295 is wel leuk hoor, op een DB9 ofzo. Je hebt een verknipt beeld, kut.quote:Op maandag 20 december 2010 15:24 schreef DS4 het volgende:
De A4 die mijn vrouw besteld heeft, heeft ook al 245. Echt, 225 is niet breed meer. Op een kleine auto misschien nog, maar verder...
Ik heb nergens gezegd dat 295 normaal is en die liggen dan ook onder een 911 die rondjes rijdt om zo'n DB9...quote:Op maandag 20 december 2010 15:33 schreef Kreator het volgende:
Nee faalhaas. Een normale auto heeft gewoon 185/195/205. Dat zijn standaard maten. 295 is wel leuk hoor, op een DB9 ofzo. Je hebt een verknipt beeld, kut.
Ja, de goedkoopste van het stel... en alleen de sedan met 2.0 TDIe (ik heb de prijslijst er even bij gepakt). Mijn vrouw heeft de Avant besteld en die heeft in de goedkoopste variant 225 en in de variant die zij neemt 245 standaard.quote:Op maandag 20 december 2010 15:36 schreef Kreator het volgende:
Hier, heb je een nieuwe audi A4:
http://www.autoweek.nl/ca(...)1&jaar=2010&cache=no
BMW 1 serie... 116 model: 195quote:Op maandag 20 december 2010 15:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het was de standaard maat op die A4, maar trek je vooral daar niets van aan. Op haar 1 serie zat ook al standaard 225 rondom.
Misschien dat in jouw "15e hands"-wereldje het nog niet in doorgedrongen, maar 225 is een doodnormale maat op een nieuwe auto.
quote:Op maandag 20 december 2010 15:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat 295 normaal is en die liggen dan ook onder een 911 die rondjes rijdt om zo'n DB9...
Nee, je wilde alleen even laten zien hoe groot je piemel was toen je dat postte? Ongelooflijke haas de faler. Ga buitenspelen met je RC autootjes. Het sneeuwt, kun je lekker glijden.quote:Op maandag 20 december 2010 14:42 schreef DS4 het volgende:
225 is overigens niet breed. Mijn winterbanden zijn al 265 (zomer 295).
Je weet hoop ik dat de 1 serie de kleinste BMW is?quote:Op maandag 20 december 2010 15:40 schreef 100% Tukker het volgende:
BMW 1 serie... 116 model: 195
BMW 1 serie... 135 model: 245
Dus nee, het is niet 'doodnormaal'...
Misschien tijd om de BMW lijsten weer eens door te nemen?quote:Op maandag 20 december 2010 15:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je weet hoop ik dat de 1 serie de kleinste BMW is?
Ik kan mij niet voorstellen dat de 3 serie smallere banden heeft dan de A4. Dus er zijn slechts enkele modellen van BMW (in de goedkoopste uitvoering) die minder dan 225 hebben.
225 is gewoon een gangbare maat. Punt.
Zeg, gozertje... Niet van die grote woorden gebruiken die je irl nog niet eens durft te dromen.quote:Op maandag 20 december 2010 15:42 schreef Kreator het volgende:
Nee, je wilde alleen even laten zien hoe groot je piemel was toen je dat postte? Ongelooflijke haas de faler. Ga buitenspelen met je RC autootjes. Het sneeuwt, kun je lekker glijden.
Nee.quote:Op maandag 20 december 2010 15:45 schreef OEM het volgende:
Misschien tijd om de BMW lijsten weer eens door te nemen?
Ja, ik heb inderdaad overal schijt aan...quote:Op maandag 20 december 2010 15:44 schreef OEM het volgende:
DS4 begon een week geleden zo goed, maar is een beetje aan het afzakken naar een bedenkelijk niveau met z'n hypocriete kijk-mij-eens-schijt-hebben-aan-alles-in-m'n-porsche gedrag
Dan slijten ze wel heel hard als ze zo'n voorraad nodig heeft!quote:Op maandag 20 december 2010 15:42 schreef 100% Tukker het volgende:
Mijn moeder heeft vorige maand een Getz besteld met 535 banden! Vrij normaal...
Haha, niet alleen vanwege dat hoor. Je algehele gedrag begint een beetje kinds aan te doen.quote:Op maandag 20 december 2010 15:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, ik heb inderdaad overal schijt aan...
Want tsjongejonge, ik heb een keer 1,5mm aan de binnenzijde gemeten van mijn semi-slicks.
Dat vond ik nou ook van jou doorzeuren, maar daar val ik jou ook niet mee lastig.quote:Op maandag 20 december 2010 15:50 schreef OEM het volgende:
Haha, niet alleen vanwege dat hoor. Je algehele gedrag begint een beetje kinds aan te doen.
Mwah, ik vind het interessanter waarom iemand denkt dat winterbanden alle problematiek oplost. En ik vind het mateloos interessant waarom al die winterband/zomerband topics eindigen in gezeik over jouw superauto's nog voordat ik me er mee bemoei.quote:Op maandag 20 december 2010 15:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat vond ik nou ook van jou doorzeuren, maar daar val ik jou ook niet mee lastig.
Lees gewoon eens de post waar ik op reageer, het is gewoon op hetzelfde niveau. Of misschien dat jij het hebben van borsthaar heel relevant vindt voor de vraag of je winterbanden moet monteren.
316 HE heeft ook gewoon 225.quote:Op maandag 20 december 2010 15:49 schreef OEM het volgende:
1 & 3 komen standaard op 205 R16, pas bij de 325 wordt het 17" 225
Maar ik MAG er toch wel op reageren? Of is het voeden van de troll tegenwoordig banwaardig?quote:Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef Anne het volgende:
Ja, je hóeft je niet te verlagen tot hetzelfde niveau.
Iedereen kan toch wel zien/lezen dat het een onzin, semigrappige, troll, <vul zelf iets in> post is.
Ja, djies, 295 is ook een normale maat, maar niet de gangbare maat.quote:Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
316 HE heeft ook gewoon 225.
Het is echt een normale maat. Niets bijzonders aan.
Daarom zeg ik toch "je hóeft niet" en niet "je moet niet". Jij gebruikt het als excuus voor je gedrag/niveauquote:Op maandag 20 december 2010 15:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar ik MAG er toch wel op reageren? Of is het voeden van de troll tegenwoordig banwaardig?
Maar ik MAG er toch wel op reageren? Of is het voeden van de troll tegenwoordig banwaardig?quote:Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef Anne het volgende:
Ja, je hóeft je niet te verlagen tot hetzelfde niveau.
Iedereen kan toch wel zien/lezen dat het een onzin, semigrappige, troll, <vul zelf iets in> post is.
Dat heb ik nergens gezegd, dus je leest vrij slecht. Maar met zomerbanden kom je op dit soort dagen gewoon niet fatsoenlijk vooruit.quote:Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef OEM het volgende:
Mwah, ik vind het interessanter waarom iemand denkt dat winterbanden alle problematiek oplost.
Ja, want je mag vooral niet praten over je eigen auto als het een Porsche is... Zo hollands...quote:En ik vind het mateloos interessant waarom al die winterband/zomerband topics eindigen in gezeik over jouw superauto's nog voordat ik me er mee bemoei.
Dat lijkt mij mijn eigen verantwoordig eerlijk gezegd.quote:(En teveel tijd omhanden vanzelfsprekend)
Je begrijpt toch wat ik met normaal bedoel mag ik hopen?quote:Op maandag 20 december 2010 15:55 schreef OEM het volgende:
Ja, djies, 295 is ook een normale maat, maar niet de gangbare maat.
Leuk voor je, maar het (één na) goedkoopste model van een auto (zo'n 90% van alle nieuwe auto's dus) heeft nog gewoon 185/195/205 bandjes...quote:Op maandag 20 december 2010 15:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
316 HE heeft ook gewoon 225.
Het is echt een normale maat. Niets bijzonders aan.
Niet als excuus. Dat zou inhouden dat ik vind dat ik het eigenlijk niet had moeten doen. Ik hou er gewoon wel van om wat olie op een vuurtje te gooien als het niet meer dan een waakvlammetje is.quote:Op maandag 20 december 2010 15:56 schreef Anne het volgende:
Daarom zeg ik toch "je hóeft niet" en niet "je moet niet". Jij gebruikt het als excuus voor je gedrag/niveau.
Echt volslagen onzin.quote:Op maandag 20 december 2010 15:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar met zomerbanden kom je op dit soort dagen gewoon niet fatsoenlijk vooruit.
Nou, zijn we daar ook weer uit.quote:Op maandag 20 december 2010 16:00 schreef 100% Tukker het volgende:
Dat 225 niet een exotische maat is, snap ik ook wel...
Het feit dat er in veel landen niet gereden mag worden met zomerbanden bij deze omstandigheden is echt vanwege de veiligheid.quote:
Ja duh. Winterbanden zijn veiliger. Dat wil niet zeggen dat je op zomerbanden niet vooruit komt, of dat zomerbanden niet veilig zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 16:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het feit dat er in veel landen niet gereden mag worden met zomerbanden bij deze omstandigheden is echt vanwege de veiligheid.
Ik hoef geen winterbanden, want ik rij niet in een inferieure jaren '70 Porsche...quote:Op maandag 20 december 2010 16:01 schreef DS4 het volgende:
Nu nog winterbandjes voor je, kun je ook nog veilig de weg op.
Ik zeg "niet fatsoenlijk". En ik vind ze inderdaad in deze omstandigheden absoluut niet veilig. De remweg is (laten we het op een onbetwistbare stelling houden) zeker 2x zo lang. Bij een Landwind is een minder groot verschil nodig om te roepen dat het een enorm onveilige auto is die niet in NL op de weg zou moeten mogen...quote:Op maandag 20 december 2010 16:04 schreef OEM het volgende:
Ja duh. Winterbanden zijn veiliger. Dat wil niet zeggen dat je op zomerbanden niet vooruit komt, of dat zomerbanden niet veilig zijn.
Fijn om te lezen dat jouw auto niet startte vanochtend.quote:Op maandag 20 december 2010 16:04 schreef 100% Tukker het volgende:
Ik hoef geen winterbanden, want ik rij niet in een inferieure jaren '70 Porsche...
Nou snap ik waarom de gemiddelde fokker denkt dat zijn lul 20 cm is...quote:Op maandag 20 december 2010 16:06 schreef Kreator het volgende:
"Ja, die rechter band gaan als warme broodjes over de toonbank. Tegenwoordig helemaal standaard, zeker op een audi."
Rijden daar dan ook geen BMW's en Mercedessen, want dat zijn tot nu toe zo'n beetje de enige auto's die ik echt moeite zie hebben om door de sneeuw te komen.quote:Op maandag 20 december 2010 16:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het feit dat er in veel landen niet gereden mag worden met zomerbanden bij deze omstandigheden is echt vanwege de veiligheid.
It's these voices, they command me!quote:
~quote:Op maandag 20 december 2010 16:07 schreef CasB het volgende:
Rijden daar dan ook geen BMW's en Mercedessen, want dat zijn tot nu toe zo'n beetje de enige auto's die ik echt moeite zie hebben om door de sneeuw te komen.
Fatsoenlijk/nietfatsoenlijk, het komt over als een grote chaos als je op zomerbanden durft te rijden.quote:Op maandag 20 december 2010 16:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg "niet fatsoenlijk". En ik vind ze inderdaad in deze omstandigheden absoluut niet veilig. De remweg is (laten we het op een onbetwistbare stelling houden) zeker 2x zo lang. Bij een Landwind is een minder groot verschil nodig om te roepen dat het een enorm onveilige auto is die niet in NL op de weg zou moeten mogen...
Nee hoor, ik rij BMW met RWD met winterbanden, en dat is soms niet best (maar op zomerbanden een drama).quote:Op maandag 20 december 2010 16:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
~
Dan kijk je vrij selectief, hoewel RWD inderdaad niet best is met deze dagen.
(ik verwacht nu een pissige reactie van OEM, dus ik ga maar even naar de fysio)
tegenwoordig heel normaal. Ik bestel ze standaard zo.quote:Op maandag 20 december 2010 16:57 schreef 100% Tukker het volgende:
[ afbeelding ]
Citroen C2 chassis + standaard banden
racen? ik op zomerbanden jij op je winterbandjes?quote:Op maandag 20 december 2010 12:39 schreef DS4 het volgende:
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen.
Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan...
Dat is juist dolle pret. Zeker met zomerbanden!quote:Op maandag 20 december 2010 16:09 schreef DS4 het volgende:
hoewel RWD inderdaad niet best is met deze dagen.
Wat een onzin. Dus je moet zelfvertrouwen hebben, zodat je een slipje wel kunt opvangen? Ook al heb je nog zo goed je anti-slipcursus afgerond, the real thing is altijd anders en onvoorspelbaar.quote:Op maandag 20 december 2010 17:30 schreef ACT-F het volgende:
O ja, on topic:
50 km/u op een snelwegIk ben zaterdagnacht nog weggeweest, gewoon 80 km/u op de rijksweg en op de terugweg 60 km/u omdat er een behoorlijke pak sneeuw lag en het wegverloop niet duidelijk was. Dan had je een paar van die verloren mongolen die 40 à 50 km/u reden op de heenweg, terwijl de weg gewoon goed zichtbaar was. En ik rijd toch serieus RWD met zomerbanden. Winterbanden zijn niet het discussiepunt, maar het complete gebrek aan zelfvertrouwen bij bestuurders die nooit hebben leren slippen.
Een vreemde manier van interpreteren, maar goed.quote:Op maandag 20 december 2010 17:37 schreef heyhallodaar het volgende:
Wat een onzin. Dus je moet zelfvertrouwen hebben, zodat je een slipje wel kunt opvangen?
Je vraag is waarom je uberhaubt in de slip raakte. Blijkbaar niet aangepast aan de omstandigheden.quote:Op maandag 20 december 2010 17:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een vreemde manier van interpreteren, maar goed.
Ik adviseer liever een slipcursus zodat je weet waar de grenzen van je auto liggen dan winterbanden. Sommige mensen rijden te bang, mede ingegeven omdat ze niet weten wat ze moeten doen als ze in een slip raken. 'The real thing' heb ik vorig jaar nog meegemaakt, op een smalle weg bij 60 km/u. Ik ging bijna over dwars naar de linkerkant en daarna in mindere mate naar de rechterkant om vervolgens weer recht te eindigen. Rustig blijven en sturen in de richting waar je heen moet. Het is even schrikken, maar na veel oefenen krijg ik er ook weer geen hartverzakking van.
überhauptquote:Op maandag 20 december 2010 17:55 schreef OEM het volgende:
Je vraag is waarom je uberhaubt in de slip raakte. Blijkbaar niet aangepast aan de omstandigheden.
Denk je nou echt dat ik daarvoor de u-umlaut ga opzoeken op m'n toetsenbordje?quote:
Niet aangepast dus.quote:Als je van een ruw oppervlak naar een spekglad oppervlak rijdt met een vrij abrupte overgang en je bent ook nog eens gas aan het geven (niet versnellen overigens) dan raak je met RWD heel snel in een slip. Het leek gewoon los poedersneeuw te zijn, maar het bleek platgedrukt sneeuw te zijn....
Het ging me meer om de letter b wat een p moet zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 18:13 schreef OEM het volgende:
Denk je nou echt dat ik daarvoor de u-umlaut ga opzoeken op m'n toetsenbordje?
Ik weet niet wat jij onder 'aangepast' verstaat, maar als 50km/u op een snelweg 'aangepast' is, dan zou er volgens jouw definitie 0 ongelukken gebeuren. Geloof je het zelf? Een lagere snelheid geeft in onvoorziene omstandigheden meer speelruimte, maar het vrijwaart je niet van gevolgen. Genoeg kneuzen die die speelruimte niet weten te benutten. Liever slipervaring dan een langzame ongeleide projectiel.quote:Niet aangepast dus.
Ah, nicht gesehen.quote:Op maandag 20 december 2010 18:21 schreef ACT-F het volgende:
Het ging me meer om de letter b wat een p moet zijn.
Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen dit soort risico's zo klein mogelijk willen houden. En dat gaat dmv een lage snelheid. Liever met 50 tegen de vangrail, dan met 80. Je kan niet verwachten dat iedereen elke week z'n slipkunsten gaat bijhouden.quote:Ik weet niet wat jij onder 'aangepast' verstaat, maar als 50km/u op een snelweg 'aangepast' is, dan zou er volgens jouw definitie 0 ongelukken gebeuren. Geloof je het zelf? Een lagere snelheid geeft in onvoorziene omstandigheden meer speelruimte, maar het vrijwaart je niet van gevolgen. Genoeg kneuzen die die speelruimte niet weten te benutten. Liever slipervaring dan een langzame ongeleide projectiel.
Natuurlijk pas ik ook mijn snelheid aan. En overigens mijn gehele rijstijl... Alles gaat nog meer "gently".quote:Op maandag 20 december 2010 16:11 schreef OEM het volgende:
Gebruik jij nou je winterbanden om gewoon per se altijd 120 km/u door te kunnen tuffen, of om extra marge te hebben als je je snelheid hebt aangepast aan de weersomstandigheden?
Kijk gewoon even het filmpje over het verschil op ijs tussen zomer-, allseason- en winterbanden...quote:Op maandag 20 december 2010 17:01 schreef T42 het volgende:
racen? ik op zomerbanden jij op je winterbandjes?
winterbanden op IJS werken ook NIET!!! alleen spikes werken daarop!
Op een parkeerplaats met veel ruimte wel ja.quote:Op maandag 20 december 2010 17:20 schreef ACT-F het volgende:
Dat is juist dolle pret. Zeker met zomerbanden!
Mijn punt is dus dat aangezien iedereen langzamer rijdt (zowel de winter- als zomerbanders), het wegennet gewoon opstroopt en volledig vast komt te zitten. Dat is m.i. niet te wijten aan de zomerbandrijders.quote:Op maandag 20 december 2010 18:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk pas ik ook mijn snelheid aan. En overigens mijn gehele rijstijl... Alles gaat nog meer "gently".
En daar zit ook het spanningsveld. Hoe laag wil je met de max. snelheid gaan dat je op een gegeven moment zegt: "Tjonge, risico's beperken oké, maar het hoeft ook weer niet overdreven langzaam."quote:Op maandag 20 december 2010 18:25 schreef OEM het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen dit soort risico's zo klein mogelijk willen houden. En dat gaat dmv een lage snelheid. Liever met 50 tegen de vangrail, dan met 80. Je kan niet verwachten dat iedereen elke week z'n slipkunsten gaat bijhouden.
quote:Op maandag 20 december 2010 18:28 schreef DS4 het volgende:
Op een parkeerplaats met veel ruimte wel ja.
Als er niemand is ga ik toch echt wel proberen wanneer ik mijn slipmoment bereik in een bocht.quote:Openbare weg is minder geschikt om te stunten.
True. Het zal in dit geval denk ik ook een gevalletje indekken zijn geweest van rijkswaterstaat.quote:Op maandag 20 december 2010 18:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daar zit ook het spanningsveld. Hoe laag wil je met de max. snelheid gaan dat je op een gegeven moment zegt: "Tjonge, risico's beperken oké, maar het hoeft ook weer niet overdreven langzaam."
Klopt, maar dat er nu ineens 50 km/u gereden moet worden is voor de zomerbandrijders... Met winterbanden kun je echt nog wel met 90 km/u, of voor mijn part 70 km/u over de minder goede stukken van de snelweg.quote:Op maandag 20 december 2010 17:37 schreef heyhallodaar het volgende:
Mensen hebben ook nogal moeite om de berichtgeving te snappen: de wegen LIJKEN schoon, maar zijn het niet.
En ik een combinatie.quote:Op maandag 20 december 2010 17:50 schreef ACT-F het volgende:
Ik adviseer liever een slipcursus zodat je weet waar de grenzen van je auto liggen dan winterbanden.
En dat wekt dus wrevel en daarmee dit soort topics op. Rijkswaterstaat moet ook weer niet alle verantwoordelijk naar zich toe trekken, bestuurders zijn ook zelf verantwoordelijk. Dergelijke maatregelen lijken wel een product van de claimcultuur.quote:Op maandag 20 december 2010 18:31 schreef OEM het volgende:
True. Het zal in dit geval denk ik ook een gevalletje indekken zijn geweest van rijkswaterstaat.
Ach kom nou toch. Met een winterband kun je echt geen 100 km/u rijden met deze omstandigheden hoor. Het kan wel maar daardoor hebben we hier al die file's van al die winterbanden rijders die tegen de vangrail aan ketsen.quote:Op maandag 20 december 2010 13:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad dat winterbanden het weer niet veranderen...
Maar het zal je misschien opvallen dat in Duitsland men met dezelfde omstandigheden gewoon 100 km/u kan rijden. Dat heeft iets (lees: alles) te maken met de banden.
Van mij hoef je ze niet te kopen, je mag met dit weer ook thuisblijven. Of met het OV als het OV tenminste rijdt.
Er is nog wel een verschil tussen 80 km/u rijden en 50 km/u. Toen ik net weg reed zat ik meteen achter een sperm-white Ka die nog geen 20 km/u (aldus de Stinger) reed op de buitenweg (waar je echt 80 mag, maar het is daar wat smalletjes, dus inhalen lukt niet omdat die miep op het midden van de weg rijdt en 80 was daar ook niet verstandig).quote:Op maandag 20 december 2010 18:29 schreef OEM het volgende:
Mijn punt is dus dat aangezien iedereen langzamer rijdt (zowel de winter- als zomerbanders), het wegennet gewoon opstroopt en volledig vast komt te zitten. Dat is m.i. niet te wijten aan de zomerbandrijders.
Smalle banden zijn beter in de sneeuw, maar een bredere winterband wint het zonder meer van de smalle band.quote:Op maandag 20 december 2010 18:30 schreef Hyperdude het volgende:
Die brede banden zijn killing in de sneeuw.Een Eend met Michelin X van 135 breed (ofzo) heeft echt geen winterbanden nodig.
Ja, maar dit probleem heb je het hele jaar door. Dat heeft niks met de gladheid te maken. De 1 kan nou eenmaal beter rijden dan de ander.quote:Op maandag 20 december 2010 18:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is nog wel een verschil tussen 80 km/u rijden en 50 km/u. Toen ik net weg reed zat ik meteen achter een sperm-white Ka die nog geen 20 km/u (aldus de Stinger) reed op de buitenweg (waar je echt 80 mag, maar het is daar wat smalletjes, dus inhalen lukt niet omdat die miep op het midden van de weg rijdt en 80 was daar ook niet verstandig).
Ook zaterdag op de snelweg (terwijl er toen echt veel grip was op de rechterbaan, zelfs met zomerbanden zal er genoeg grip zijn geweest) reden er figuren met 50 km/u.
Natuurlijk zorgt winterweer voor vertraging. Maar zo absurd als het in NL is, dat is het andere uiterste.
En zo zou het ook moeten zijn. Als je winterbanden verplicht, eerst slipcursus verplichten. Want ik zie nu te veel bestuurders met winterbanden die gewoon een tikkeltje te hard rijden in situaties waar ik dat zou laten, denk aan bebouwde kom t.h.v. een basisschool terwijl deze net uit isquote:
O, als er geen tegenliggers zijn ga ik nu met overstuur de bocht uit.quote:Op maandag 20 december 2010 18:31 schreef ACT-F het volgende:
Als er niemand is ga ik toch echt wel proberen wanneer ik mijn slipmoment bereik in een bocht.
Het valt eigenlijk best mee. Op de heenweg op het stuk dat het nog door reed zelfs 120 km/u gereden (achter een 107 met zomerbanden, die overigens ook niet in de vangrail kwam, dat was verderop voorbehouden aan een BMW 5 met zomerbanden. Maar dat was de uitzondering van vandaag natuurlijk).quote:Op maandag 20 december 2010 18:36 schreef fioooon het volgende:
Met een winterband kun je echt geen 100 km/u rijden met deze omstandigheden hoor.
En niemand beter dan fioooon. Die vervolgens niet op komt dagen voor de weddenschap, want hij kan nooit.quote:Op maandag 20 december 2010 18:38 schreef fioooon het volgende:
Ja, maar dit probleem heb je het hele jaar door. Dat heeft niks met de gladheid te maken. De 1 kan nou eenmaal beter rijden dan de ander.
Ik moet zeggen dat die 107'tjes echt goed grip hebben. Komt natuurlijk ook omdat ze dunne bandjes hebben en niet al te zwaar zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 18:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het valt eigenlijk best mee. Op de heenweg op het stuk dat het nog door reed zelfs 120 km/u gereden (achter een 107 met zomerbanden, die overigens ook niet in de vangrail kwam, dat was verderop voorbehouden aan een BMW 5 met zomerbanden. Maar dat was de uitzondering van vandaag natuurlijk).
Nee, niet nooit maar niet doordeweeks om 12 uur smiddags.quote:Op maandag 20 december 2010 18:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
En niemand beter dan fioooon. Die vervolgens niet op komt dagen voor de weddenschap, want hij kan nooit.
Nietwaar?
Ik ben ook voor verplichten van een slipcursus + vijfjaarlijkse rijvaardigheidstest om de foutjes er even uit te halen en de neus op de feiten te drukken.quote:Op maandag 20 december 2010 18:39 schreef ACT-F het volgende:
En zo zou het ook moeten zijn. Als je winterbanden verplicht, eerst slipcursus verplichten. Want ik zie nu te veel bestuurders met winterbanden die gewoon een tikkeltje te hard rijden in situaties waar ik dat zou laten, denk aan bebouwde kom t.h.v. een basisschool terwijl deze net uit is
Niet echt hoor. Zelfs het inschatten van een lengte blijkt een probleem voor velen, hoewel dat al jarenlang in SEX blijkt natuurlijk.quote:Op maandag 20 december 2010 18:42 schreef Het_Biertje het volgende:
geweldig dat iedereen plots een expert is
Het zou ook zo maar kunnen komen doordat de omstandigheden goed waren. Ik denk dat laatste. Sterker nog: ik weet het zeker.quote:Op maandag 20 december 2010 18:43 schreef fioooon het volgende:
Ik moet zeggen dat die 107'tjes echt goed grip hebben. Komt natuurlijk ook omdat ze dunne bandjes hebben en niet al te zwaar zijn.
En vrijdag, zaterdag en zondag de hele dag.quote:Op maandag 20 december 2010 18:44 schreef fioooon het volgende:
Nee, niet nooit maar niet doordeweeks om 12 uur smiddags.
quote:
Iedereen slaagt, vervolgens doet niemand er wat mee, en in de winter rijdt iedereen nog steeds hetzelfde. Als de sneeuw blijft vallen zal het over een aantal winters al een stuk beter gaan.quote:Op maandag 20 december 2010 18:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben ook voor verplichten van een slipcursus
Dat ben ik niet met je eens. En ik gaf ook aan: om de vijf jaar op herhaling.quote:Op maandag 20 december 2010 18:59 schreef OEM het volgende:
Iedereen slaagt, vervolgens doet niemand er wat mee, en in de winter rijdt iedereen nog steeds hetzelfde.
Eens. Maar Rijkswaterstaat trekt die verantwoordelijk niet naar zich toe. Vanuit de wet(/jurisprudentie) zijn ze verplicht te waarschuwen...quote:Op maandag 20 december 2010 18:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat wekt dus wrevel en daarmee dit soort topics op. Rijkswaterstaat moet ook weer niet alle verantwoordelijk naar zich toe trekken, bestuurders zijn ook zelf verantwoordelijk. Dergelijke maatregelen lijken wel een product van de claimcultuur.
Natuurlijk baart oefening kunst, maar als je instictief de verkeerde keuzes maakt, dan leer je weinig bij.quote:Op maandag 20 december 2010 18:59 schreef OEM het volgende:
Als de sneeuw blijft vallen zal het over een aantal winters al een stuk beter gaan.
quote:Op maandag 20 december 2010 18:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat er nu ineens 50 km/u gereden moet worden is voor de zomerbandrijders... Met winterbanden kun je echt nog wel met 90 km/u, of voor mijn part 70 km/u over de minder goede stukken van de snelweg.
Dus Nederlanders kunnen niet rijden? Want in Duitsland, Oostenrijk, enz. werkt het wel.quote:Op maandag 20 december 2010 19:39 schreef 100% Tukker het volgende:
Kerel, ook al stel je winterbanden met spikes verplicht, het gros van de Nederlander blijft voorzichtig rijden. Die gaan echt niet ineens 2x zo hard rijden. We zijn niet allemaal zo'n geweldige chauffeur als jij met je jarenlange rally-ervaring.
Uit één incidenteel geval kun je geen algemene conclusies trekken.quote:Op maandag 20 december 2010 20:35 schreef Sounddragon het volgende:
ik heb zondagavond op zomerbandjes in een vehikel zonder enige vorm van elektronische co-piloten op een prachtige volgesneeuwde en ongestrooide snelweg ruim 100 km lang probleemloos 80+ gereden, niks aan de hand, zolang die angsthazen maar lekker rechts blijven, komt alles goed
Ik 'durf' het zo nog een keertje, ik vond het uitermate relaxed rijden; op ijs en sneeuw rijden is geen enkel probleem, mits je maar niet wilt gaan sturen of remmen, dus zonder andere weggebruikers is dat prima te doen..quote:Op maandag 20 december 2010 20:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Uit één incidenteel geval kun je geen algemene conclusies trekken.
Voor het geval dat dat te abstract is, een voorbeeldje: Als kind heb ik eens een schok van 220V gehad. Gelukkig niks aan de hand. Maar wil dat zeggen dat het daarom een goed idee is om je vingers in het stopcontact te zeggen? Natuurlijk niet.
ik rij al jaren rwd en nog nooit in de slip gekomen...quote:Op maandag 20 december 2010 18:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
überhaupt
Als je van een ruw oppervlak naar een spekglad oppervlak rijdt met een vrij abrupte overgang en je bent ook nog eens gas aan het geven (niet versnellen overigens) dan raak je met RWD heel snel in een slip. Het leek gewoon los poedersneeuw te zijn, maar het bleek platgedrukt sneeuw te zijn....
quote:Op maandag 20 december 2010 20:35 schreef Sounddragon het volgende:
ik heb zondagavond op zomerbandjes in een vehikel zonder enige vorm van elektronische co-piloten op een prachtige volgesneeuwde en ongestrooide snelweg ruim 100 km lang probleemloos 80+ gereden, niks aan de hand, zolang die angsthazen maar lekker rechts blijven, komt alles goed
durf ik zoquote:Op maandag 20 december 2010 20:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Uit één incidenteel geval kun je geen algemene conclusies trekken.
Voor het geval dat dat te abstract is, een voorbeeldje: Als kind heb ik eens een schok van 220V gehad. Gelukkig niks aan de hand. Maar wil dat zeggen dat het daarom een goed idee is om je vingers in het stopcontact te zeggen? Natuurlijk niet.
Die frustratie!quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:06 schreef Kreator het volgende:
Sinds ik 295mm brede achterbanden heb, is mijn leven veranderd. Ik heb nu geld voor hele leuke dingen, zoals goud, omdat het tegenwoordig al standaard bij de dealer ligt! [/i]
Ik heb een 2009 CLS Brabus. Je frustreert me slechts met oogvervuiling in mijn achteruitkijkspiegel.quote:
Want met winterbanden verdwijnt de gladheid ineens natuurlijkquote:Op maandag 20 december 2010 12:39 schreef DS4 het volgende:
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen.
Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan...
je vergeet ; ik rij lease so i don't give a fuck.quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Want met winterbanden verdwijnt de gladheid ineens natuurlijkwat een kul.
Je redentatie is als volgt:
Ik heb ABS dus ik mag harder rijden
Ik heb ESP dus ik mag harder rijden
Ik heb stuurbekrachtiging dus ik heb meer recht op een parkeerplaats
Ik heb winterbanden dus ik mag harder rijden.![]()
je vergeet ik rij een SUV dus ik heb altijd voorrang.quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Want met winterbanden verdwijnt de gladheid ineens natuurlijkwat een kul.
Je redentatie is als volgt:
Ik heb ABS dus ik mag harder rijden
Ik heb ESP dus ik mag harder rijden
Ik heb stuurbekrachtiging dus ik heb meer recht op een parkeerplaats
Ik heb winterbanden dus ik mag harder rijden.![]()
sprintje met mijn kever op sneeuw/ijs?quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:06 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb een 2009 CLS Brabus. Je frustreert me slechts met oogvervuiling in mijn achteruitkijkspiegel.
Met spikes? Ja da's goed.quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:34 schreef T42 het volgende:
sprintje met mijn kever op sneeuw/ijs?![]()
[ link | afbeelding ]
Vrachtwagen zonder winterbanden zeker...quote:Op maandag 20 december 2010 15:03 schreef Tijn het volgende:
Mijn winterbanden komen uit Duitsland. Transport duurde wel even door het weer enzo
Er zit weinig verschil tussen het aantal ongevallen door zomerbandenrijders en winterbandenrijders, en wel door het gegeven dat winterbandenrijders zich overmoedig gedragen. Juist door het feit dat ze winterbanden hebben. Laat ze maar lekker allemaal met beperkte snelheid rijden.quote:Op maandag 20 december 2010 12:39 schreef DS4 het volgende:
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen.
Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan...
Dan heb je geen smaak, maar als jij er gelukkig mee bent: prima.quote:
Nee, mijn redenatie is dat als je verkeerde banden hebt, je zo weinig grip hebt dat je wel langzamer moet rijden om nog binnen veiligheidsmarges te blijven.quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:07 schreef Metro2005 het volgende:
Want met winterbanden verdwijnt de gladheid ineens natuurlijkwat een kul.
Je redentatie is als volgt:
Ik heb ABS dus ik mag harder rijden
Ik heb ESP dus ik mag harder rijden
Ik heb stuurbekrachtiging dus ik heb meer recht op een parkeerplaats
Ik heb winterbanden dus ik mag harder rijden.
Goh, origineel... je bent nu al de zoveelste die deze grap kopieert. Hij was de eerste keer al niet grappig overigens, nu is het pas echt topicvervuiling.quote:Heb overigens ook maar even winterbandjes onder mijn boodschappenwagentje geschroeft:
[ afbeelding ]
Ze vertelden me bij de garage dat het een vrij gangbaar maatje was als je geen 15e hands barrel reed. Hun zullen het wel weten
Kom maar eens door met de cijfers.quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:21 schreef oshiro het volgende:
Er zit weinig verschil tussen het aantal ongevallen door zomerbandenrijders en winterbandenrijders, en wel door het gegeven dat winterbandenrijders zich overmoedig gedragen.
Feit blijft dat men hetzelfde riep over ESP, ABS, gordels, enz. enz. en in de praktijk blijkt het tot een fikse reductie te leiden.quote:Juist door het feit dat ze winterbanden hebben. Laat ze maar lekker allemaal met beperkte snelheid rijden.
Aantoonbare onzin. Er zijn geen zomerbanden die beter in de sneeuw presteren dan winterbanden. Of het moet een hele dubieuze winterband uit China zijn die echt ruk is, maar die zal in NL niet verkocht mogen worden als winterband.quote:Ik rijd overigens met zomerbanden met zeer brede waterafloopgroeven door het midden. Hebben meer grip op de sneeuw dan menig winterband die ik tot nu toe tegen ben gekomen.
Sneeuw vraagt om verhoging van je bandenspanning, maar trek je daar vooral niets van aan.quote:Een lichte bandenspanningsverlaging heeft verder ook al meer effect dan het veranderen van bandencompound, om contourvorming van je banden te beïnvloeden.
Niet.quote:Op maandag 20 december 2010 17:01 schreef T42 het volgende:
[..]
racen? ik op zomerbanden jij op je winterbandjes?
winterbanden op IJS werken ook NIET!!! alleen spikes werken daarop!
http://www.rtl.nl/%28/act(...)met-winterbanden.xmlquote:Op dinsdag 21 december 2010 13:21 schreef oshiro het volgende:
[..]
Er zit weinig verschil tussen het aantal ongevallen door zomerbandenrijders en winterbandenrijders, en wel door het gegeven dat winterbandenrijders zich overmoedig gedragen. Juist door het feit dat ze winterbanden hebben. Laat ze maar lekker allemaal met beperkte snelheid rijden.
Ook als je winterbanden hebt moet je langzamer rijden, al heb je superhightech winterbanden, als het ijzelt is het gewoon klaar met je grip.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, mijn redenatie is dat als je verkeerde banden hebt, je zo weinig grip hebt dat je wel langzamer moet rijden om nog binnen veiligheidsmarges te blijven.
Dat is bepaald geen vreemde redenatie.
Ik vond hem wel leukquote:Goh, origineel... je bent nu al de zoveelste die deze grap kopieert. Hij was de eerste keer al niet grappig overigens, nu is het pas echt topicvervuiling.
quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:34 schreef DS4 het volgende:
Sneeuw vraagt om verhoging van je bandenspanning, maar trek je daar vooral niets van aan.
quote:DRIEBERGEN (ANP) De politie gaat vanaf woensdag extra controleren op wegen waar de zogenoemde snelheidsdeken is ingesteld. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) liet dat dinsdag weten.
Een woordvoerder sprak van ,,een verdubbeling van de inzet. Daarbij gaat het om tussen de 35 en veertig controle-eenheden in plaats van 'normaal circa zeventien.
De snelheidsdeken, waarbij de snelheidslimiet op spekgladde wegen op 50 kilometer per uur is gesteld, is de afgelopen dagen geregeld van kracht geweest. Niet alle automobilisten houden zich eraan, terwijl deze snelheidsnorm geen advies is maar een wettelijk verplichte maximumsnelheid.
Doordat niet iedereen zich aan deze limiet houdt, kunnen grote snelheidsverschillen ontstaan. Dat heeft geleid tot veel ongevallen, aldus het KLPD.
Ja dat is werkelijk briljant. Mensen zien straks de controle staan, gaan als reactie vol op de rem (want vrijwel iedereen zit wel boven die 50 km/uur) en wat gebeurd er dan? Jawel, er worden juist dan schuivers gemaakt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:32 schreef richardrahl het volgende:
Morgen iedereen opletten, de klpd gaat namelijk vanaf woensdag streng controleren op de snelheid op de snelwegen waar je 50 mag.
[..]
Inderdaad, damn those lazy ass audi driversquote:Op dinsdag 21 december 2010 22:01 schreef Accordtje het volgende:
Oh dat is op zich niet zo erg. Kunnen ze meteen de mensen van de weg af halen die hun auto niet sneeuwvrij maken.
Ik zie meer vrouwen in boodschappenkarretjes die met een skipiste op het dak rondrijden.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Inderdaad, damn those lazy ass audi drivers
Het is nu vaak genoeg gepost: ook op ijs heb je meer grip met winterbanden. Zie het filmpje: het verschil is gewoon best groot.quote:Op dinsdag 21 december 2010 20:16 schreef Metro2005 het volgende:
Ook als je winterbanden hebt moet je langzamer rijden, al heb je superhightech winterbanden, als het ijzelt is het gewoon klaar met je grip.
Maar zelfs een hele leuke grap wordt vervelend als hij 10 keer achter elkaar wordt verteld...quote:Ik vond hem wel leuk
Op ijs is dat zinvoller. Maar bij sneeuw wil je juist dat de band wat harder is. Je wil nl. door de sneeuw heen "snijden".quote:verlagen lijkt me zinvoller.
Het is natuurlijk ook een buitenkansje...quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:32 schreef richardrahl het volgende:
Morgen iedereen opletten, de klpd gaat namelijk vanaf woensdag streng controleren op de snelheid op de snelwegen waar je 50 mag.
O, dat lijkt mij inderdaad een heel goed idee! Wat een ramp is dat zeg: mensen die gewoon met 20 cm sneeuw op hun dak rijden omdat ze te lui zijn om even die auto schoon te maken.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:01 schreef Accordtje het volgende:
Oh dat is op zich niet zo erg. Kunnen ze meteen de mensen van de weg af halen die hun auto niet sneeuwvrij maken.
+1.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:26 schreef Mark_Rutte het volgende:
Ik zie meer vrouwen in boodschappenkarretjes die met een skipiste op het dak rondrijden.
Ja er zullen wel wat mensen het rijbewijs kwijt raken denk ik idd. Zat gisteravond zelf ook op zo'n 90 km/uur waar de matrixborden 50 km/uur aan gaven. Dat zijn toch forse bekeuringen, terwijl 50 km/uur op dat moment op de A12 onnodig was. Op die manier neem je dit soort maatregelen al snel niet meer serieus natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook een buitenkansje...
Gaat rijbewijzen kosten denk ik zo.
Blijf het trouwens idioot vinden dat je op een snelweg maar 50 mag en dan op de afrit meteen weer 80...
Ja ik begrijp dat ook niet. Kleine moeite...quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, dat lijkt mij inderdaad een heel goed idee! Wat een ramp is dat zeg: mensen die gewoon met 20 cm sneeuw op hun dak rijden omdat ze te lui zijn om even die auto schoon te maken.
Gelukkig vielen de plakkaten meteen uit elkaar, maar voor hetzelfde geld zijn het ijsbrokken...
Asociaal.
Moeten ze wel eerst thuiskomen. Als je 120 rijdt waar 50 is toegestaan wordt je rijbewijs immers meteen ingenomen en mag je uit de auto stappenquote:Op dinsdag 21 december 2010 23:36 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Wel mooi dat al die kneusjes die wel van mening zijn dat ze met 100 over de snelweg kunnen knallen, waar een verplichte snelheid en geen adviessnelheid geldt, mooi een prentje krijgen en daarna weer zielig, jankend de bekeuring gaan aanvechten.
en als het KLPD daar getuige van is mogen die van mij ook lekker getuigen dat die lui DUS te hard reden (want als je gewoon je aan de snelheid houdt hoef je niet te remmenquote:Op dinsdag 21 december 2010 21:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja dat is werkelijk briljant. Mensen zien straks de controle staan, gaan als reactie vol op de rem (want vrijwel iedereen zit wel boven die 50 km/uur) en wat gebeurd er dan? Jawel, er worden juist dan schuivers gemaakt.
Daar zijn die controles dus voor. Om die mongolen die denken dat ze toch wel ff door kunnen knallen aan te pakken.quote:Op woensdag 22 december 2010 07:21 schreef DS4 het volgende:
Als de weg prima is en er geldt desondanks een (idiote) max. van 50 km/u hebben ze nog gelijk ook.
En nou snap ik ook wel dat kennelijk het glad is op bepaalde plekken zonder dat je het kan zien en tevens grote snelheidsverschillen onverantwoord zijn...
Maar van de andere kant: als je links en rechts de vrachtwagens om je oren ziet vliegen...
de volle schade betalen? heerlijk?quote:Op woensdag 22 december 2010 07:40 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
en als het KLPD daar getuige van is mogen die van mij ook lekker getuigen dat die lui DUS te hard reden (want als je gewoon je aan de snelheid houdt hoef je niet te remmen) en dat ze, mochten ze ook nog 's iemand anders daarbij raken, de volle schade mogen betalen
heerlijk!
Hoe harder je rijdt, hoe langer je remweg wordt, ook met winterbanden. En daar gaat het om, om die remweg. Een auto met winterbanden die 90 rijdt staat niet eerder stil dan een auto op normale banden die 50 rijdt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 22:37 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk zijn winterbanden niet geschikt om door te kachelen gelijk je normaal doet, maar waar de zomerband bij 50 km/u op de grens zit, zit de winterband ergens bij 90 km/u op de grens.
nog geraced tegen 911' s?quote:Op woensdag 22 december 2010 19:54 schreef fioooon het volgende:
Ik ben weer heelhuids thuis. Ik zag trouwens een flitser langs de snelweg bij matrixborden van 50 km/u !!! Ik reed net iets harder dus ben benieuwd of ik een boete binnen krijg maar ik zag ook gasten met 90 of harder voorbij rijden. Dat zullen aardige bekeuringen worden!
Tsja, daar was uitgebreid voor gewaarschuwd...quote:Op woensdag 22 december 2010 19:54 schreef fioooon het volgende:
Ik ben weer heelhuids thuis. Ik zag trouwens een flitser langs de snelweg bij matrixborden van 50 km/u !!!
Nou, racen kan je het niet echt noemen. Dat soort auto's laat ik mijlen ver achter me op besneeuwde wegen.quote:
Ja inderdaad, maarja, zelf overkomt het je nooit hequote:Op woensdag 22 december 2010 20:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Tsja, daar was uitgebreid voor gewaarschuwd...
Als iedereen zich gewoon aan de snelheid houdt dan hoeven ze ook niet te controleren. Feit dat dat nodig is betekent dus dat mensen te hard rijden. Praktijk is dus dat er mensen zijn die zullen remmen. Als ze daardoor een schuiver maken zullen ze waarschijnlijk niet geflitst worden, dus kan ook de KLPD niet aantonen dat de betreffende persoon te hard reed. Oftewel, wordt gewoon een verzekeringskwestie.quote:Op woensdag 22 december 2010 07:40 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
en als het KLPD daar getuige van is mogen die van mij ook lekker getuigen dat die lui DUS te hard reden (want als je gewoon je aan de snelheid houdt hoef je niet te remmen) en dat ze, mochten ze ook nog 's iemand anders daarbij raken, de volle schade mogen betalen
heerlijk!
In normale omstandigheden mag worden aangenomen dat de stopafstand wordt bepaald door 1 seconde (reactietijd) en een remvertraging van 8m/s2.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:35 schreef longinus het volgende:
Gisteravond 40 gereden op een weg die er goed uitzag, dat wil zeggen er goed uitzag op het eerste gezicht. allemaal plekken met opgevroren stukken, wat ik merkte omdat tijdens het remmen mijn ABS ging werken.
Voor de remafstand maakt het niet uit of je wel of geen ABS hebt. Het enige dat ABS doet is ervoor zorgen dat de wielen niet blokkeren en de auto dus bestuurbaar blijft. Het ligt vooral aan de snelheid en aan de remmen of je wel of geen lange remafstand hebt.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:08 schreef Eix het volgende:
[..]
In normale omstandigheden mag worden aangenomen dat de stopafstand wordt bepaald door 1 seconde (reactietijd) en een remvertraging van 8m/s2.
Is het verschil in remafstand eigenlijk erg afwijkend met 40 km/u tussen een auto met en zonder ABS?
Nou heb ik gelukkig niet in de deken (wat een domme term overigens) hoeven te rijden, maar mijn vrouw wel en die gaf aan dat het beter was om gewoon 80 te rijden, vanwege al die vrachtwagens.quote:Op woensdag 22 december 2010 08:00 schreef Metro2005 het volgende:
Daar zijn die controles dus voor. Om die mongolen die denken dat ze toch wel ff door kunnen knallen aan te pakken.
Nou is die splitsing nu juist weldegelijk van belang om het duidelijk te maken... Het zal jou misschien verbazen, maar het het zal verrassend dicht bij elkaar liggen die remweg van zomerbanden bij 50 en winterbanden bij 90. Maar om de discussie over de exacte snelheid te voorkomen: laten we 70 aanhouden, dat staat buiten kijf.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:10 schreef richardrahl het volgende:
Hoe harder je rijdt, hoe langer je remweg wordt, ook met winterbanden. En daar gaat het om, om die remweg. Een auto met winterbanden die 90 rijdt staat niet eerder stil dan een auto op normale banden die 50 rijdt.
Een grafiek waarin geen splitsing zit naar zomer/winterbanden, maar die het wel wat duidelijker maakt:
Ik mag er toch wat van vinden? En ik vind het een idiote maatregel.quote:Vind het verder een wat onzinnige discussie , je mag maximaal 50 rijden en daaraan heb je je te houden. Of je nu normale banden of winterbanden op je auto hebt.
Potato, potato...quote:Zomerbanden bestaan trouwens niet, dat zijn gewoon normale banden.
Daarvoor moet je eerst op komen dagen...quote:
Ja en nee... Inmiddels zijn de modernste systemen in staat om beter te remmen omdat men met ABS ook de remkrachtverdeling kan aanpassen.quote:
Houden zo!quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:11 schreef T42 het volgende:
ik rij al jaren rwd en nog nooit in de slip gekomen...
jij hebt nog gewicht op de achteras, en niet zo'n brede banden waarschijnlijkquote:Op dinsdag 21 december 2010 09:11 schreef T42 het volgende:
[..]
ik rij al jaren rwd en nog nooit in de slip gekomen...
heb het ook over getuigenquote:Op woensdag 22 december 2010 20:48 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Als iedereen zich gewoon aan de snelheid houdt dan hoeven ze ook niet te controleren. Feit dat dat nodig is betekent dus dat mensen te hard rijden. Praktijk is dus dat er mensen zijn die zullen remmen. Als ze daardoor een schuiver maken zullen ze waarschijnlijk niet geflitst worden, dus kan ook de KLPD niet aantonen dat de betreffende persoon te hard reed. Oftewel, wordt gewoon een verzekeringskwestie.
Maar dit was al achterhaald, want ik begreep dat het geen mobiele controles zouden worden, maar dat er met onopvallende surveillance gereden zou gaan worden.
daar ben ik het wel mee eens.quote:Op woensdag 22 december 2010 22:08 schreef DS4 het volgende:
Maar om de discussie over de exacte snelheid te voorkomen: laten we 70 aanhouden, dat staat buiten kijf.
Waarom alleen de leasers en de SUV-rijders? Tikje jaloers ofzo?quote:Op donderdag 23 december 2010 09:20 schreef motorbloempje het volgende:
bijdehandte lease- en SUV figuren die mensen met 2x de toegestane snelheid door te mogen kachelen zie ik graag betalen,
Op plekken waar de limiet van 50 km/uur onnodig ingesteld was moet ik eerlijk bekennen dat ik me daar ook niet aan gehouden heb. En ik ben niet eens lease- dan wel SUV-rijder.quote:Op donderdag 23 december 2010 09:20 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb het ook over getuigenniet bewijzen
en het was een beetje wishful thinking, ik weet 't, maar die bijdehandte lease- en SUV figuren die mensen met 2x de toegestane snelheid door te mogen kachelen zie ik graag betalen, het volle pond, voor wat ze eventueel aanrichten, niet meer en niet minder. En gelukkig weet ik hoe 'n verzekering werkt
vorig jaar nog een verzekeringskwestie gewonnen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |