~quote:Op maandag 20 december 2010 16:07 schreef CasB het volgende:
Rijden daar dan ook geen BMW's en Mercedessen, want dat zijn tot nu toe zo'n beetje de enige auto's die ik echt moeite zie hebben om door de sneeuw te komen.
Fatsoenlijk/nietfatsoenlijk, het komt over als een grote chaos als je op zomerbanden durft te rijden.quote:Op maandag 20 december 2010 16:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg "niet fatsoenlijk". En ik vind ze inderdaad in deze omstandigheden absoluut niet veilig. De remweg is (laten we het op een onbetwistbare stelling houden) zeker 2x zo lang. Bij een Landwind is een minder groot verschil nodig om te roepen dat het een enorm onveilige auto is die niet in NL op de weg zou moeten mogen...
Nee hoor, ik rij BMW met RWD met winterbanden, en dat is soms niet best (maar op zomerbanden een drama).quote:Op maandag 20 december 2010 16:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
~
Dan kijk je vrij selectief, hoewel RWD inderdaad niet best is met deze dagen.
(ik verwacht nu een pissige reactie van OEM, dus ik ga maar even naar de fysio)
tegenwoordig heel normaal. Ik bestel ze standaard zo.quote:Op maandag 20 december 2010 16:57 schreef 100% Tukker het volgende:
[ afbeelding ]
Citroen C2 chassis + standaard banden
racen? ik op zomerbanden jij op je winterbandjes?quote:Op maandag 20 december 2010 12:39 schreef DS4 het volgende:
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen.
Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan...
Dat is juist dolle pret. Zeker met zomerbanden!quote:Op maandag 20 december 2010 16:09 schreef DS4 het volgende:
hoewel RWD inderdaad niet best is met deze dagen.
Wat een onzin. Dus je moet zelfvertrouwen hebben, zodat je een slipje wel kunt opvangen? Ook al heb je nog zo goed je anti-slipcursus afgerond, the real thing is altijd anders en onvoorspelbaar.quote:Op maandag 20 december 2010 17:30 schreef ACT-F het volgende:
O ja, on topic:
50 km/u op een snelwegIk ben zaterdagnacht nog weggeweest, gewoon 80 km/u op de rijksweg en op de terugweg 60 km/u omdat er een behoorlijke pak sneeuw lag en het wegverloop niet duidelijk was. Dan had je een paar van die verloren mongolen die 40 à 50 km/u reden op de heenweg, terwijl de weg gewoon goed zichtbaar was. En ik rijd toch serieus RWD met zomerbanden. Winterbanden zijn niet het discussiepunt, maar het complete gebrek aan zelfvertrouwen bij bestuurders die nooit hebben leren slippen.
Een vreemde manier van interpreteren, maar goed.quote:Op maandag 20 december 2010 17:37 schreef heyhallodaar het volgende:
Wat een onzin. Dus je moet zelfvertrouwen hebben, zodat je een slipje wel kunt opvangen?
Je vraag is waarom je uberhaubt in de slip raakte. Blijkbaar niet aangepast aan de omstandigheden.quote:Op maandag 20 december 2010 17:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een vreemde manier van interpreteren, maar goed.
Ik adviseer liever een slipcursus zodat je weet waar de grenzen van je auto liggen dan winterbanden. Sommige mensen rijden te bang, mede ingegeven omdat ze niet weten wat ze moeten doen als ze in een slip raken. 'The real thing' heb ik vorig jaar nog meegemaakt, op een smalle weg bij 60 km/u. Ik ging bijna over dwars naar de linkerkant en daarna in mindere mate naar de rechterkant om vervolgens weer recht te eindigen. Rustig blijven en sturen in de richting waar je heen moet. Het is even schrikken, maar na veel oefenen krijg ik er ook weer geen hartverzakking van.
überhauptquote:Op maandag 20 december 2010 17:55 schreef OEM het volgende:
Je vraag is waarom je uberhaubt in de slip raakte. Blijkbaar niet aangepast aan de omstandigheden.
Denk je nou echt dat ik daarvoor de u-umlaut ga opzoeken op m'n toetsenbordje?quote:
Niet aangepast dus.quote:Als je van een ruw oppervlak naar een spekglad oppervlak rijdt met een vrij abrupte overgang en je bent ook nog eens gas aan het geven (niet versnellen overigens) dan raak je met RWD heel snel in een slip. Het leek gewoon los poedersneeuw te zijn, maar het bleek platgedrukt sneeuw te zijn....
Het ging me meer om de letter b wat een p moet zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 18:13 schreef OEM het volgende:
Denk je nou echt dat ik daarvoor de u-umlaut ga opzoeken op m'n toetsenbordje?
Ik weet niet wat jij onder 'aangepast' verstaat, maar als 50km/u op een snelweg 'aangepast' is, dan zou er volgens jouw definitie 0 ongelukken gebeuren. Geloof je het zelf? Een lagere snelheid geeft in onvoorziene omstandigheden meer speelruimte, maar het vrijwaart je niet van gevolgen. Genoeg kneuzen die die speelruimte niet weten te benutten. Liever slipervaring dan een langzame ongeleide projectiel.quote:Niet aangepast dus.
Ah, nicht gesehen.quote:Op maandag 20 december 2010 18:21 schreef ACT-F het volgende:
Het ging me meer om de letter b wat een p moet zijn.
Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen dit soort risico's zo klein mogelijk willen houden. En dat gaat dmv een lage snelheid. Liever met 50 tegen de vangrail, dan met 80. Je kan niet verwachten dat iedereen elke week z'n slipkunsten gaat bijhouden.quote:Ik weet niet wat jij onder 'aangepast' verstaat, maar als 50km/u op een snelweg 'aangepast' is, dan zou er volgens jouw definitie 0 ongelukken gebeuren. Geloof je het zelf? Een lagere snelheid geeft in onvoorziene omstandigheden meer speelruimte, maar het vrijwaart je niet van gevolgen. Genoeg kneuzen die die speelruimte niet weten te benutten. Liever slipervaring dan een langzame ongeleide projectiel.
Natuurlijk pas ik ook mijn snelheid aan. En overigens mijn gehele rijstijl... Alles gaat nog meer "gently".quote:Op maandag 20 december 2010 16:11 schreef OEM het volgende:
Gebruik jij nou je winterbanden om gewoon per se altijd 120 km/u door te kunnen tuffen, of om extra marge te hebben als je je snelheid hebt aangepast aan de weersomstandigheden?
Kijk gewoon even het filmpje over het verschil op ijs tussen zomer-, allseason- en winterbanden...quote:Op maandag 20 december 2010 17:01 schreef T42 het volgende:
racen? ik op zomerbanden jij op je winterbandjes?
winterbanden op IJS werken ook NIET!!! alleen spikes werken daarop!
Op een parkeerplaats met veel ruimte wel ja.quote:Op maandag 20 december 2010 17:20 schreef ACT-F het volgende:
Dat is juist dolle pret. Zeker met zomerbanden!
Mijn punt is dus dat aangezien iedereen langzamer rijdt (zowel de winter- als zomerbanders), het wegennet gewoon opstroopt en volledig vast komt te zitten. Dat is m.i. niet te wijten aan de zomerbandrijders.quote:Op maandag 20 december 2010 18:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk pas ik ook mijn snelheid aan. En overigens mijn gehele rijstijl... Alles gaat nog meer "gently".
En daar zit ook het spanningsveld. Hoe laag wil je met de max. snelheid gaan dat je op een gegeven moment zegt: "Tjonge, risico's beperken oké, maar het hoeft ook weer niet overdreven langzaam."quote:Op maandag 20 december 2010 18:25 schreef OEM het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen dit soort risico's zo klein mogelijk willen houden. En dat gaat dmv een lage snelheid. Liever met 50 tegen de vangrail, dan met 80. Je kan niet verwachten dat iedereen elke week z'n slipkunsten gaat bijhouden.
quote:Op maandag 20 december 2010 18:28 schreef DS4 het volgende:
Op een parkeerplaats met veel ruimte wel ja.
Als er niemand is ga ik toch echt wel proberen wanneer ik mijn slipmoment bereik in een bocht.quote:Openbare weg is minder geschikt om te stunten.
True. Het zal in dit geval denk ik ook een gevalletje indekken zijn geweest van rijkswaterstaat.quote:Op maandag 20 december 2010 18:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daar zit ook het spanningsveld. Hoe laag wil je met de max. snelheid gaan dat je op een gegeven moment zegt: "Tjonge, risico's beperken oké, maar het hoeft ook weer niet overdreven langzaam."
Klopt, maar dat er nu ineens 50 km/u gereden moet worden is voor de zomerbandrijders... Met winterbanden kun je echt nog wel met 90 km/u, of voor mijn part 70 km/u over de minder goede stukken van de snelweg.quote:Op maandag 20 december 2010 17:37 schreef heyhallodaar het volgende:
Mensen hebben ook nogal moeite om de berichtgeving te snappen: de wegen LIJKEN schoon, maar zijn het niet.
En ik een combinatie.quote:Op maandag 20 december 2010 17:50 schreef ACT-F het volgende:
Ik adviseer liever een slipcursus zodat je weet waar de grenzen van je auto liggen dan winterbanden.
En dat wekt dus wrevel en daarmee dit soort topics op. Rijkswaterstaat moet ook weer niet alle verantwoordelijk naar zich toe trekken, bestuurders zijn ook zelf verantwoordelijk. Dergelijke maatregelen lijken wel een product van de claimcultuur.quote:Op maandag 20 december 2010 18:31 schreef OEM het volgende:
True. Het zal in dit geval denk ik ook een gevalletje indekken zijn geweest van rijkswaterstaat.
Ach kom nou toch. Met een winterband kun je echt geen 100 km/u rijden met deze omstandigheden hoor. Het kan wel maar daardoor hebben we hier al die file's van al die winterbanden rijders die tegen de vangrail aan ketsen.quote:Op maandag 20 december 2010 13:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad dat winterbanden het weer niet veranderen...
Maar het zal je misschien opvallen dat in Duitsland men met dezelfde omstandigheden gewoon 100 km/u kan rijden. Dat heeft iets (lees: alles) te maken met de banden.
Van mij hoef je ze niet te kopen, je mag met dit weer ook thuisblijven. Of met het OV als het OV tenminste rijdt.
Er is nog wel een verschil tussen 80 km/u rijden en 50 km/u. Toen ik net weg reed zat ik meteen achter een sperm-white Ka die nog geen 20 km/u (aldus de Stinger) reed op de buitenweg (waar je echt 80 mag, maar het is daar wat smalletjes, dus inhalen lukt niet omdat die miep op het midden van de weg rijdt en 80 was daar ook niet verstandig).quote:Op maandag 20 december 2010 18:29 schreef OEM het volgende:
Mijn punt is dus dat aangezien iedereen langzamer rijdt (zowel de winter- als zomerbanders), het wegennet gewoon opstroopt en volledig vast komt te zitten. Dat is m.i. niet te wijten aan de zomerbandrijders.
Smalle banden zijn beter in de sneeuw, maar een bredere winterband wint het zonder meer van de smalle band.quote:Op maandag 20 december 2010 18:30 schreef Hyperdude het volgende:
Die brede banden zijn killing in de sneeuw.Een Eend met Michelin X van 135 breed (ofzo) heeft echt geen winterbanden nodig.
Ja, maar dit probleem heb je het hele jaar door. Dat heeft niks met de gladheid te maken. De 1 kan nou eenmaal beter rijden dan de ander.quote:Op maandag 20 december 2010 18:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is nog wel een verschil tussen 80 km/u rijden en 50 km/u. Toen ik net weg reed zat ik meteen achter een sperm-white Ka die nog geen 20 km/u (aldus de Stinger) reed op de buitenweg (waar je echt 80 mag, maar het is daar wat smalletjes, dus inhalen lukt niet omdat die miep op het midden van de weg rijdt en 80 was daar ook niet verstandig).
Ook zaterdag op de snelweg (terwijl er toen echt veel grip was op de rechterbaan, zelfs met zomerbanden zal er genoeg grip zijn geweest) reden er figuren met 50 km/u.
Natuurlijk zorgt winterweer voor vertraging. Maar zo absurd als het in NL is, dat is het andere uiterste.
En zo zou het ook moeten zijn. Als je winterbanden verplicht, eerst slipcursus verplichten. Want ik zie nu te veel bestuurders met winterbanden die gewoon een tikkeltje te hard rijden in situaties waar ik dat zou laten, denk aan bebouwde kom t.h.v. een basisschool terwijl deze net uit isquote:
O, als er geen tegenliggers zijn ga ik nu met overstuur de bocht uit.quote:Op maandag 20 december 2010 18:31 schreef ACT-F het volgende:
Als er niemand is ga ik toch echt wel proberen wanneer ik mijn slipmoment bereik in een bocht.
Het valt eigenlijk best mee. Op de heenweg op het stuk dat het nog door reed zelfs 120 km/u gereden (achter een 107 met zomerbanden, die overigens ook niet in de vangrail kwam, dat was verderop voorbehouden aan een BMW 5 met zomerbanden. Maar dat was de uitzondering van vandaag natuurlijk).quote:Op maandag 20 december 2010 18:36 schreef fioooon het volgende:
Met een winterband kun je echt geen 100 km/u rijden met deze omstandigheden hoor.
En niemand beter dan fioooon. Die vervolgens niet op komt dagen voor de weddenschap, want hij kan nooit.quote:Op maandag 20 december 2010 18:38 schreef fioooon het volgende:
Ja, maar dit probleem heb je het hele jaar door. Dat heeft niks met de gladheid te maken. De 1 kan nou eenmaal beter rijden dan de ander.
Ik moet zeggen dat die 107'tjes echt goed grip hebben. Komt natuurlijk ook omdat ze dunne bandjes hebben en niet al te zwaar zijn.quote:Op maandag 20 december 2010 18:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het valt eigenlijk best mee. Op de heenweg op het stuk dat het nog door reed zelfs 120 km/u gereden (achter een 107 met zomerbanden, die overigens ook niet in de vangrail kwam, dat was verderop voorbehouden aan een BMW 5 met zomerbanden. Maar dat was de uitzondering van vandaag natuurlijk).
Nee, niet nooit maar niet doordeweeks om 12 uur smiddags.quote:Op maandag 20 december 2010 18:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
En niemand beter dan fioooon. Die vervolgens niet op komt dagen voor de weddenschap, want hij kan nooit.
Nietwaar?
Ik ben ook voor verplichten van een slipcursus + vijfjaarlijkse rijvaardigheidstest om de foutjes er even uit te halen en de neus op de feiten te drukken.quote:Op maandag 20 december 2010 18:39 schreef ACT-F het volgende:
En zo zou het ook moeten zijn. Als je winterbanden verplicht, eerst slipcursus verplichten. Want ik zie nu te veel bestuurders met winterbanden die gewoon een tikkeltje te hard rijden in situaties waar ik dat zou laten, denk aan bebouwde kom t.h.v. een basisschool terwijl deze net uit is
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |