abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 december 2010 @ 23:14:38 #126
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90152534
quote:
Nee, geld en ruilmiddelen verdwijnen in zn geheel. Een geautomatiseerde maatschappij moet daarbij helpen.
Koos, uit je eigen topic, valuta is dus niet het probleem, je wilt de volledige wederdienst die men tegenover consumeren moet stellen verwijderen. Iedereen kan nemen zoveel als hem toekomt zonder iets in te leveren in de vorm van valuta of inspanningen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_90152536
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vooruitgang hier in de context van materiele, technologische, economische en efficiente vooruitgang. Oppervlakkig is persoonlijk, ook met geld zijn diep-moralistische duurzame goederen te creeeren en consumptie drijft de productie, dus daarmee is de cirkel van producent - consument - producent rond.
Beweer ook niet dat het alleen maar kommer en kwel is. Echter, consumeren lijkt tegenwoordig het hoogste doel. En dat is in mijn optiek een ongewenst ontwikkeling.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 19 december 2010 @ 23:15:31 #128
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_90152583
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2010 23:11 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Je zei 'vrij ondernemen' dus ik denk dat je het punt van particulieren goed had.

Je zou winst ook kunnen uitdrukken in iets anders dan geld, maar in de praktijk lijkt mij dat het kapitalistisch systeem zonder geld niet handig is. Als je jezelf een wereld zonder geld wil voorstellen moet je ook voor een totaal nieuw systeem kiezen.
Zonder algemeen geaccepteerd ruilmiddel kan de economie niet goed draaien, er gaat dan veel te veel tijd zitten in allerlei onnutte en tijdrovende ruilhandelingen om de gewenste ruilmiddelen maar te kunnen aanleveren.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_90152653
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Koos, uit je eigen topic, valuta is dus niet het probleem, je wilt de volledige wederdienst die men tegenover consumeren moet stellen verwijderen. Iedereen kan nemen zoveel als hem toekomt zonder iets in te leveren in de vorm van valuta of inspanningen.
De theorie leunt op de verwachting dat mensen worden gedreven door andersoortige incentives. Nu werken mensen zodat zij geld verdienen om van rond te komen. In zo'n wereld kunnen deze mensen hun potentieel aanwenden om een betere wereld te creeren.
pi_90152682
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2010 23:13 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Het kapitalistische systeem werkt ook niet. Wij krijgen de PZC (ook Wegener) van kennisen en daar verdiend Koos dus geen reet aan. :P Toch lees ik zijn artikelen.
Ik krijg dan ook nog geld van je.
pi_90152705

Europese verkiezingen 2009

Y-as = percentage van totaal (25% van de MBO'ers stemde PVV)
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
  zondag 19 december 2010 @ 23:18:09 #132
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90152733
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Beweer ook niet dat het alleen maar kommer en kwel is. Echter, consumeren lijkt tegenwoordig het hoogste doel. En dat is in mijn optiek een ongewenst ontwikkeling.
Consumeren is economisch gezien het hoogste doel. Andere, persoonlijke en diepere doelen kan en zal een kapitalistische samenleving niet vervullen en moeten dus ook vrij en open gelaten worden binnen het kapitalisme. Iedereen kan z'n eigen doelen stellen, het kapitalisme ondersteunt slechts de drang meer te produceren, bezit jij die drang niet kun je voor 90% afscheiden van het kapitalisme, bezit je die drang in hoge mate dan kun je alles door het kapitalisme laten beheersen. De meeste mensen zitten ergens tussenin.
pi_90152754
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De theorie leunt op de verwachting dat mensen worden gedreven door andersoortige incentives. Nu werken mensen zodat zij geld verdienen om van rond te komen. In zo'n wereld kunnen deze mensen hun potentieel aanwenden om een betere wereld te creeren.
Ik geloof best dat mensen hierdoor gedreven kunnen worden. Het is alleen de vraag welke beroepen mensen daarvoor dan kiezen. Ik weet niet of je ooit in een fabriek hebt gewerkt, maar ik durf te wedden dat de meeste fabrieken zouden leeglopen zodat al die mensen aan 'een betere wereld' kunnen gaan werken.
  zondag 19 december 2010 @ 23:18:43 #134
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_90152766
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2010 23:13 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Het kapitalistische systeem werkt ook niet. Wij krijgen de PZC (ook Wegener) van kennisen en daar verdiend Koos dus geen reet aan. :P Toch lees ik zijn artikelen.
Free riders heb je overal, dat is geen argument tegen het kapitalisme.
  zondag 19 december 2010 @ 23:18:58 #135
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90152775
quote:
2s.gif Op zondag 19 december 2010 23:17 schreef Zolcon het volgende:
[ afbeelding ]

Europese verkiezingen 2009

Y-as = percentage van totaal (25% van de MBO'ers stemde PVV)
CDA = enkel basisschool?
pi_90152798
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:18 schreef Picchia het volgende:

[..]

Ik geloof best dat mensen hierdoor gedreven kunnen worden. Het is alleen de vraag welke beroepen mensen daarvoor dan kiezen. Ik weet niet of je ooit in een fabriek hebt gewerkt, maar ik durf te wedden dat de meeste fabrieken zouden leeglopen zodat al die mensen aan een betere wereld kunnen gaan werken.
De bedoeling is dat dergelijk geestdodend werk volledig wordt geautomatiseerd.
  zondag 19 december 2010 @ 23:19:33 #137
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_90152807
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 23:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik krijg dan ook nog geld van je.
Hoeveel krijg je nog van me?
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  zondag 19 december 2010 @ 23:20:37 #138
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_90152859
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Erst kommt das Fressen.
pi_90152902
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Daar geloof ik niet in. Er is teveel saai en zwaar werk in onze maatschappij dat gedaan moet worden.
pi_90152909
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Consumeren is economisch gezien het hoogste doel. Andere, persoonlijke en diepere doelen kan en zal een kapitalistische samenleving niet vervullen en moeten dus ook vrij en open gelaten worden binnen het kapitalisme. Iedereen kan z'n eigen doelen stellen, het kapitalisme ondersteunt slechts de drang meer te produceren, bezit jij die drang niet kun je voor 90% afscheiden van het kapitalisme, bezit je die drang in hoge mate dan kun je alles door het kapitalisme laten beheersen. De meeste mensen zitten ergens tussenin.
Ik lees momenteel een boek over de filosofie achter het kapitalisme en de richting die we op bewegen. Als ik die uit heb, zet ik deze discussie wel een keer voort. Verder ben ik het overigens in grote lijnen eens met bovenstaande post,
pi_90152944
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2010 23:19 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Hoeveel krijg je nog van me?
Twee eurocent per woord.
  zondag 19 december 2010 @ 23:22:00 #142
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90152947
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Enkel leuk werk is niet efficient en ook geautomatiseerde afgesloten systemen vereisen toezicht, management, distributie en andere saaie randklussen. Ook teleportatie van eenheden bij de bewoners lost dit niet op, er zijn altijd mensen nodig die toezicht houden en bedrijfseconomische beslissingen maken bij een fabriek. Net zo goed als dat er altijd free-riders zijn, in dit systeem nog meer dan in het kapitalistische.
  zondag 19 december 2010 @ 23:23:22 #143
295457 TomLievense
pi_90153007
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:20 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Erst kommt das Fressen.
Feit is dat er in het huidige systeem mensen verhongeren, terwijl de voedselproductie veel hoger is dan de vraag. In die zin faalt het systeem.
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_90153077
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Enkel leuk werk is niet efficient en ook geautomatiseerde afgesloten systemen vereisen toezicht, management, distributie en andere saaie randklussen. Ook teleportatie van eenheden bij de bewoners lost dit niet op, er zijn altijd mensen nodig die toezicht houden en bedrijfseconomische beslissingen maken bij een fabriek. Net zo goed als dat er altijd free-riders zijn, in dit systeem nog meer dan in het kapitalistische.
Nogmaals, ik weet er het fijne ook niet van. Ik sta op de schouders van degenen die het voorgestede systeem hebben bedacht. Zij beweren dat het meeste werk kan worden geautomatiseerd. Ik kan daar moeilijk over oordelen, aangezien ik niet op de hoogte ben van de staat van de technologische ontwikkelingen. The Rescourse based economy komt ook ter sprake in het tweede uur van Zeitgeist: Addendum.
  zondag 19 december 2010 @ 23:26:09 #145
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90153131
quote:
4s.gif Op zondag 19 december 2010 23:23 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Feit is dat er in het huidige systeem mensen verhongeren, terwijl de voedselproductie veel hoger is dan de vraag. In die zin faalt het systeem.
Wat is 'de vraag'? Mensen willen een overdadig kerstmaal waarin de helft wordt weggegooid omdat een deel van onze bevolking dat knus, kerstachtig en gezellig vindt. Als ik thuis voedzame brinta-pap eet, in afgemeten porties die overeenkomen met mijn voedselbehoefte, gaat dit ten koste van mijn welzijn. Daarmee zorgt mijn vraag naar overdaad dus voor een overproductie van goederen en dit zorgt voor honger in de derde wereld. Deze geografische verschillen zijn met rechtlijnige distributie niet te verhelpen óf zorgen voor een hoop onvrede bij de helft die moet inleveren op zijn/haar luxe.
  zondag 19 december 2010 @ 23:26:16 #146
295457 TomLievense
pi_90153141
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 23:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Twee eurocent per woord.
¤0,02/woord x .......woorden = ..................

Dan weet ik nog niets want de factor woorden is nog onbekend. Ik betaal je wel in complimenten.

* De PZC is een uitstekende krant. ^O^ m.u.v. het formaat.
  zondag 19 december 2010 @ 23:27:55 #147
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_90153224
Niet slim van koos om hier te zeggen waar hij werkt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 19 december 2010 @ 23:28:37 #148
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_90153260
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:27 schreef phpmystyle het volgende:
Niet slim van koos om hier te zeggen waar hij werkt.
Want?
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  zondag 19 december 2010 @ 23:28:53 #149
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_90153278
Heerlijk even nachtje studeren... jeeej
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  zondag 19 december 2010 @ 23:28:57 #150
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_90153281
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 23:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nogmaals, ik weet er het fijne ook niet van. Ik sta op de schouders van degenen die het voorgestede systeem hebben bedacht. Zij beweren dat het meeste werk kan worden geautomatiseerd. Ik kan daar moeilijk over oordelen, aangezien ik niet op de hoogte ben van de staat van de technologische ontwikkelingen. The Rescourse based economy komt ook ter sprake in het tweede uur van Zeitgeist: Addendum.
Het zegt mij wel wat en ik zie er ook wel wat goede dingen in, zo ben ik dan ook wel weer, maar het is een ideaalbeeld wat je nastreeft, net als ik met mijn libertarisme. De praktische bezwaren tegen jouw voorstel zullen te groot zijn om een werkelijke simulatie van de gevolgen te doen, aangezien dit meer dan elk ander systeem planeetgewijs ingevoerd zou moeten worden (tegen die tijd wellicht intergalactisch zelfs). Je kan niet als één land een geldloze samenleving ambiëren, is het wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')