Helaas niet echt mijn hobby daarom moet ik ook leuke dingen laten die ik graag zou willen doen maar ja, spaargeld moet ik toch ook wel hebben als er iets kapot gaat.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:51 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Dat ligt ook maar net aan wat je leuke dingen vindt.Als het je hobby is om bijvoorbeeld complete weekenden in bed te blijven liggen hoef je er niets voor te laten, ook niet met een laag inkomen. En van het spaargeld kun je na een tijdje bv een Hästens aanschaffen.
Op vakantie gaan lijkt me een realistischere kostenpost die mensen met een laag inkomen wel degelijk moeten laten liggen.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:51 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Dat ligt ook maar net aan wat je leuke dingen vindt.Als het je hobby is om bijvoorbeeld complete weekenden in bed te blijven liggen hoef je er niets voor te laten, ook niet met een laag inkomen. En van het spaargeld kun je na een tijdje bv een Hästens aanschaffen.
Wat een onzin. Als je toch spaart met een doel is dat toch niet zo gek?quote:Op donderdag 23 december 2010 10:04 schreef DroogDok het volgende:
En morgen val je dood neer met een dikke spaarpot, gefeliciteerd!
Met die redenatie zou ik nooit een huis kopen maar gaan huren.quote:Op donderdag 23 december 2010 10:04 schreef DroogDok het volgende:
Klopt, maar bij TS spaart om het sparen heb ik het idee.quote:Op donderdag 23 december 2010 10:12 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als je toch spaart met een doel is dat toch niet zo gek?
Waarom niet kopen? Juist wel, huis is van de bank, als ik morgen dood neer val dekt de overlijdensrisico verzekering de lening.quote:Op donderdag 23 december 2010 10:41 schreef BertV het volgende:
[..]
Met die redenatie zou ik nooit een huis kopen maar gaan huren.
Oh, wacht huren is iedere maand geld weggooien.
Waarom zou je dan niet dood willen vallen met een dikke spaarpot en wel met de overwaarde van een huis? Bij beide heb je "bij leven" minder pret gehad vanwege de investering.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:17 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Waarom niet kopen? Juist wel, huis is van de bank, als ik morgen dood neer val dekt de overlijdensrisico verzekering de lening.
Dat is een goed punt, zo had ik het niet bekeken. Je zou dan eigenlijk tussendoor je overwaarde regelmatig moeten cashen.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Waarom zou je dan niet dood willen vallen met een dikke spaarpot en wel met de overwaarde van een huis? Bij beide heb je "bij leven" minder pret gehad vanwege de investering.
Ja, maar lenen is geld uitgeven wat je niet hebt. Daar doe ik niet aan. Ik heb maar één lening, en dat is m'n hypotheek.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:17 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Klopt, maar bij TS spaart om het sparen heb ik het idee.
En lenen kan natuurlijk ook nog
ja, al blijkt de waarde van een huis niet zo vast als altijd gedacht.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:23 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat is een goed punt, zo had ik het niet bekeken. Je zou dan eigenlijk tussendoor je overwaarde regelmatig moeten cashen.
Valt wel mee, op het moment dat je huur (na evt. huursubsidie) per maand minder is dan hypotheekrente netto + benodigde verzekeringen + eigenaarskosten (VVE, onderhoud en belasting) dan is het wel degelijk verstandig om te huren. Alles wat je aflost aan een huis is immers spaargeld wat minder kan worden (instorting huizenmarkt, moeilijkheden verkoop huis door gewijzigde bestemmingsplan of geconstateerde vervuiling + saneringsrisico (bij noodzaak tot grondsanering zit je zo aan 100 000 euro), teniet gaan huis door niet-verzekerbaar risico) terwijl spaargeld wat je op je rekening zet in beginsel bij de bank gegarandeerd is (tot een bepaald bedrag, maar ook daar kun je volgens mij weer omheen met 2 bankrekeningen bij verschillende banken, of niet?)quote:Op donderdag 23 december 2010 10:41 schreef BertV het volgende:
Oh, wacht huren is iedere maand geld weggooien.
Jij gaat er dus vanuit dat iedereen wel even een woning kan gaan kopen?quote:Op donderdag 23 december 2010 11:17 schreef DroogDok het volgende:
Huren is gewoon niet verstandig als je ergens langer dan 5 jaar wil blijven wonen.
Huur zie je nooit meer terug, aflossingen op je hypotheek wel, als je huis ineens de helft minder waard is als je je hypotheek volledig hebt ingelost heb je nog 50% over.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:14 schreef Sessy het volgende:
[..]
Valt wel mee, op het moment dat je huur (na evt. huursubsidie) per maand minder is dan hypotheekrente netto + benodigde verzekeringen + eigenaarskosten (VVE, onderhoud en belasting) dan is het wel degelijk verstandig om te huren. Alles wat je aflost aan een huis is immers spaargeld wat minder kan worden (instorting huizenmarkt, moeilijkheden verkoop huis door gewijzigde bestemmingsplan of geconstateerde vervuiling + saneringsrisico (bij noodzaak tot grondsanering zit je zo aan 100 000 euro), teniet gaan huis door niet-verzekerbaar risico) terwijl spaargeld wat je op je rekening zet in beginsel bij de bank gegarandeerd is (tot een bepaald bedrag, maar ook daar kun je volgens mij weer omheen met 2 bankrekeningen bij verschillende banken, of niet?)
Punt is, als je huur 400 euro per maand is voor een rijtjeshuis dan is het - tenzij je enorm veel spaargeld in kunt leggen en zo je hypotheek kunt drukken - gewoon verstandig om te huren en het geld opzij te zetten wat je anders per maand zou aflossen.
Misschien vergeet je dat geld devalueert en je huur door o.a. inflatie in 30 jaar van 400 naar >800 zal stijgen en (mits je je huis aflost) je koophuis na 30 jaar is afgelost.quote:[..]
Valt wel mee, op het moment dat je huur (na evt. huursubsidie) per maand minder is dan hypotheekrente netto + benodigde verzekeringen + eigenaarskosten (VVE, onderhoud en belasting) dan is het wel degelijk verstandig om te huren. Alles wat je aflost aan een huis is immers spaargeld wat minder kan worden (instorting huizenmarkt, moeilijkheden verkoop huis door gewijzigde bestemmingsplan of geconstateerde vervuiling + saneringsrisico (bij noodzaak tot grondsanering zit je zo aan 100 000 euro), teniet gaan huis door niet-verzekerbaar risico) terwijl spaargeld wat je op je rekening zet in beginsel bij de bank gegarandeerd is (tot een bepaald bedrag, maar ook daar kun je volgens mij weer omheen met 2 bankrekeningen bij verschillende banken, of niet?)
Punt is, als je huur 400 euro per maand is voor een rijtjeshuis dan is het - tenzij je enorm veel spaargeld in kunt leggen en zo je hypotheek kunt drukken - gewoon verstandig om te huren en het geld opzij te zetten wat je anders per maand zou aflossen.
Tuuuuuuuurlijk..........quote:Op woensdag 22 december 2010 20:48 schreef anna45 het volgende:
[..]
gewoon over meerdere banken verdelen en doen of je gek bent
dat scheelt belasting
Dat is niet het punt. Als je hypotheekrente (netto) gelijk of hoger is dan je huur (netto), dat geld zie je dus in beide gevallen nooit meer terug (rente lost niet je hypotheek af, en huur zie je gewoon niet terug). Reken daarbij nog dat je met zo'n 8% koopkosten moet rekenen en dat mensen tegenwoordig niet meer hun hele leven bij 1 werkgever blijven en dus ook niet meer hun hele leven in dezelfde woning blijven, en dan is huren gewoon voordeliger MITS je dus in de sociale huursector terecht kunt. Verhuizen is dan ook niet zo'n probleem, je moet alleen zorgen dat je bij een paar verschillende wooncorporaties in verschillende steden ingeschreven staat en blijft.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Huur zie je nooit meer terug, aflossingen op je hypotheek wel, als je huis ineens de helft minder waard is als je je hypotheek volledig hebt ingelost heb je nog 50% over.
Grootste risico ontstaat bij tussentijdse verkoop.
Laten we eens uitgaan van een huis van 2 ton en een inflatie van 2.5% (stuk minder dan dat de overheid hanteert). Over 30 jaar kost dat huis dan 4,2 ton. Ik vind dat wel spetterend.quote:Je hebt dan alleen nog stijging van de prijzen van het koophuis door inflatie en dat is niet zo spetterend.
Je vergeet de zijkanten. En stiekem wil je gewoon goede tips horen dus hierbij:quote:Op donderdag 23 december 2010 15:52 schreef keko het volgende:
Nu graag weer mensen die wc-papier aan beide kanten gebruiken om zo geld te besparen.
Grootste risico is het (overwachte) onderhoud.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Huur zie je nooit meer terug, aflossingen op je hypotheek wel, als je huis ineens de helft minder waard is als je je hypotheek volledig hebt ingelost heb je nog 50% over.
Hangt helemaal af van je inkomen en de rente van je spaarrekening. Het is vaak beter niet af te lossen. Krom, maar het is niet anders.quote:Op donderdag 23 december 2010 20:13 schreef snabbi het volgende:
[..]
Grootste risico is het (overwachte) onderhoud.
Mooie bespaartip is overigens gebruik te maken van het percentage wat je mag aflossen van je hypotheek. Je ontvangt minder hypotheekrente aftrek, maar je betaalt ook minder rente. Dat wat je minder betaalt is altijd meer dan wat je later weer terug krijgt.
Onzin want je spaart voor een doel, als je niet spaart kun je nooit dure aankopen doen. En ik ga er bij voorbaat al uit dat ik niet doodga. En al zou het wel gebeuren voordat je van je geld hebt kunnen genieten dan maakt het nog weinig uit. Het is echt niet zo dat je in graf gaat nadenken van 'oh, wat zonde had ik het nu toch maar anders aangepakt' want dood is gewoon dood, hooguit kunnen de nabestaanden er een naar gevoel aan overhouden (of juist niet want erfenis cashen!)quote:Op donderdag 23 december 2010 10:04 schreef DroogDok het volgende:
Ook onzin want ik gebruik steevast dezelfde lengte die ik netjes 2 tot 4x dubbelvouw om de stront uit de anus te pulken, van een ovale rol heb je dus alleen maar meer ongemak omdat je meer tijd met het afrollen kwijt bent.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:07 schreef BertV het volgende:
[..]
Door een keer op de wc-rol te meppen is ie minder rond.
Daardoor rolt hij slechter af en verbruik je minder papier.
verschil tussen een propper en een vouwer.quote:Op donderdag 23 december 2010 21:48 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Ook onzin want ik gebruik steevast dezelfde lengte die ik netjes 2 tot 4x dubbelvouw om de stront uit de anus te pulken, van een ovale rol heb je dus alleen maar meer ongemak omdat je meer tijd met het afrollen kwijt bent.
beter ga je lekker op je werk schijtenquote:Op donderdag 23 december 2010 16:07 schreef BertV het volgende:
[..]
Je vergeet de zijkanten. En stiekem wil je gewoon goede tips horen dus hierbij:
Door een keer op de wc-rol te meppen is ie minder rond.
Daardoor rolt hij slechter af en verbruik je minder papier.
quote:Op vrijdag 24 december 2010 08:26 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
beter ga je lekker op je werk schijten
zoveel wc-papier gebruiken als je wilt, kost je niets en je krijgt er nog voor betaald ook
Oeps, morgen ging je toch niet dood en zit je tot je nek toe in de schulden. Gefeliciteerd, je mag de komende 20 jaar leven met 50 euro per week zakgeldquote:Op donderdag 23 december 2010 10:04 schreef DroogDok het volgende:
Dat is echt een mythe. Het is tegenwoordig verstandiger om af te lossen.quote:Op donderdag 23 december 2010 21:33 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Hangt helemaal af van je inkomen en de rente van je spaarrekening. Het is vaak beter niet af te lossen. Krom, maar het is niet anders.
Ik was ook goed verzekerd bij de tandarts maar de premies stijgen daar ook en nu kom je op een punt dat je je af moet vragen waarvoor je verzekert. Ik was 100% verzekerd tot 1500 euro verzekerd en zou nu ruim 30 euro per maand moeten betalen en dan waren sommige behandelingen ineens niet meer 100% verzekerd. Dit is nog een van de voordeligste verzekeringen maar 400 euro aan premie betalen om in een jaar in het uiterste geval 1500 euro te kunnen uitsparen dat doe ik niet.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:48 schreef Ciske- het volgende:
Ja klopt, qua verzekeringen zit ik al wel goed denk ik op mijn zorgverzekering na.. die premie was al hoog en stijgt per volgend jaar weer met 10 euro.![]()
Ik ben dus druk bezig het zorgverzekeringen topic door te spitten en te vergelijken op Independer, om erachter te komen wat een goed alternatief voor me is. Feit is dat ik afgelopen jaar best wel wat zorg nodig heb gehad waaronder veel tandartskosten, dus ik wil wel goed verzekerd blijven..
En nog leuker is het feit dat de basis en aanvullende premie zorgverzekering niet aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting, en evt. gemaakte tandartskosten wél!quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:24 schreef Fokski het volgende:
Ik spaar op het moment stevig maar ik hou niet echt bewust de hand op de knip.
[..]
Ik was ook goed verzekerd bij de tandarts maar de premies stijgen daar ook en nu kom je op een punt dat je je af moet vragen waarvoor je verzekert. Ik was 100% verzekerd tot 1500 euro verzekerd en zou nu ruim 30 euro per maand moeten betalen en dan waren sommige behandelingen ineens niet meer 100% verzekerd. Dit is nog een van de voordeligste verzekeringen maar 400 euro aan premie betalen om in een jaar in het uiterste geval 1500 euro te kunnen uitsparen dat doe ik niet.
Onzin natuurlijk, omdat de meeste mensen tegenwoordig niet meer aflossen maar (gesubsidieerd!) alleen net de rente (kunnen!) betalen...quote:Op donderdag 23 december 2010 13:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
There we go again... Hoe ZIEK moet "markt" zijn als zeer veel mensen het SLECHT vinden als iets GOEDKOPER wordt?quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:46 schreef BertV het volgende:
Er is natuurlijk wel overwaarde. Als je 10-20 jaar of langer geleden een huis hebt gekocht en niks nieuws zoekt is er niks aan de hand.
Door de vergrijzing zullen huiseigenaren hun woning verkopen, kleiner gaan wonen, of huren.
Niet goed voor de huizenprijzen.
Nou ja, voor huiseigenaren is het natuurlijk niet goed dat hun huis goedkoper wordt. Net als het voor bakkers of boeren niet leuk is wanneer hun product goedkoper wordt en ze dus met verlies moeten verkopenquote:Op zaterdag 25 december 2010 11:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
There we go again... Hoe ZIEK moet "markt" zijn als zeer veel mensen het SLECHT vinden als iets GOEDKOPER wordt?
Klaag je ook als auto's goedkoper worden? Of brood? Of aardbeien?
Houd je broek aan, ik zit in een huurwoning.quote:Op zaterdag 25 december 2010 11:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
There we go again... Hoe ZIEK moet "markt" zijn als zeer veel mensen het SLECHT vinden als iets GOEDKOPER wordt?
Klaag je ook als auto's goedkoper worden? Of brood? Of aardbeien?
En wat is precies het voordeel dat je hebt als je huis "duurder" wordt? Je gaat meer belasting betalen, en als je groter wilt gaan wonen kost het je meer geld...quote:Op zaterdag 25 december 2010 11:28 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Nou ja, voor huiseigenaren is het natuurlijk niet goed dat hun huis goedkoper wordt. Net als het voor bakkers of boeren niet leuk is wanneer hun product goedkoper wordt en ze dus met verlies moeten verkopen
Stop dan ook maar met:quote:Op donderdag 23 december 2010 10:04 schreef DroogDok het volgende:
Vergeet de klussers niet. Die kopen voor een prikkie een afgeleefd huis en vérkopen het een tijdje later weer meet dikke winst.quote:Op zaterdag 25 december 2010 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En wat is precies het voordeel dat je hebt als je huis "duurder" wordt?
[...]
Je hebt er pas wat aan als je je huis verkoopt en geen nieuw huis nodig hebt, dus als je het land verlaat...
Fietsen is meteen sporten, veel mensen gaan doelloos een uur hardlopen voor de conditie. Dan kun je die tijd dus beter combineren met een financiele besparing.quote:Op zaterdag 25 december 2010 12:40 schreef PLAE@ het volgende:
Als ik eerlijk ben vind ik dit een beetje een eng topic. Mensen die omfietsen (kost tijd) om een dubbeltje te besparen op tandpasta.
Ga dan een uur extra werken per week en je kunt je heel wat ellende besparen op jaarbasis.
In Nederland? Grapjas!quote:Op zaterdag 25 december 2010 12:09 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Vergeet de klussers niet. Die kopen voor een prikkie een afgeleefd huis en vérkopen het een tijdje later weer meet dikke winst.
Dan moet je wel de tijd nemen om folders door te nemen. Ik zou geen folders doornemen om een 10tje te besparen elke week ook al kost het mij maar 10 minuten. Ik zie het wel als ik de supermarkt in loop.quote:Op zaterdag 25 december 2010 12:56 schreef Microtubuli het volgende:
Hoewel omfietsen voor een dubbeltje wel extreem is en geen zoden aan de dijk zet. Maar het loont wel degelijk om een beetje prijsbewust boodschappen te doen. Als je wekelijks de supermarktfolders doorbladert kun je vaak fikse kortingen vinden bv 2 voor de prijs van 1. Als dat producten zijn die ik vaak nodig heb sla ik daarvan een hele voorraad in. Ben je bij de kassa ineens 10 euro kwijt ipv 20, als je dit consequent doet kun je op boodschappen weldegelijk veel besparen.
Het gaat uiteindelijk niet zo zeer om de financiële besparing maar het gevoel dat je er niet te veel voor hebt betaald. De een doet het wat meer dan voor een ander.quote:Op zaterdag 25 december 2010 12:43 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Fietsen is meteen sporten, veel mensen gaan doelloos een uur hardlopen voor de conditie. Dan kun je die tijd dus beter combineren met een financiele besparing.
Kost je echt niet meer dan 5 minuten want ze vallen gewoon in de brievenbus, ik kijk het keer over tijdens het koffie drinken en ik zie het niet als 'rotklus'. Heb je tijd dan zo effecient ingedeeld dat je niet eens tijd hebt om gewoon even aan de keukentafel te zitten 'niksen'?quote:Op zaterdag 25 december 2010 13:10 schreef Fokski het volgende:
[..]
Dan moet je wel de tijd nemen om folders door te nemen. Ik zou geen folders doornemen om een 10tje te besparen elke week ook al kost het mij maar 10 minuten. Ik zie het wel als ik de supermarkt in loop.
Ik heb een Nee-Nee-sticker maar buitendat vul ik mijn tijd bij het 'niksen' liever met een beetje surfen, filmpje kijken e.d.quote:Op zaterdag 25 december 2010 14:27 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Kost je echt niet meer dan 5 minuten want ze vallen gewoon in de brievenbus, ik kijk het keer over tijdens het koffie drinken en ik zie het niet als 'rotklus'. Heb je tijd dan zo effecient ingedeeld dat je niet eens tijd hebt om gewoon even aan de keukentafel te zitten 'niksen'?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |