Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assenquote:Op woensdag 8 december 2010 14:33 schreef tjoptjop het volgende:
"Wij willen veiligheid voor alles"
Debiele populistische uitspraak. Verder wel eens met dit specifieke plan. Al vraag ik me af of het nodig is op bussen, bestaan er uberhaupt vrachtwagen winterbanden?
ja vette onzin voor die aangedreven assen alléén.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:35 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assen
Er bestaat slechts 1 enkele voorwielaangedreven vrachtwagen. Een of andere speciaal voor die klant gebouwde Titan, Alexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx heeft er een foto van. Verder heb je met een vrachtwagen op de vooras altijd dusdanig veel asdruk dat het voor het sturen niet zo denderend veel uitmaakt. Op de aangedreven assen is het vooral interessant omdat je ook met sneeuw de berg op wilt kunnen komen. En daar is het de duitsers dan ook om te doenquote:Op woensdag 8 december 2010 14:38 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ja vette onzin voor die aangedreven assen alléén.
ga maar eens met winterbanden op je voorwielaandrijver de sneeuw in en dan even remmen. moet jij eens zien hoe snel je andersom staat.
Sommige mensen
Rijden met een combinatie van winterbanden en zomerbanden kan echt onvoorspelbare reacties van de auto geven. Voor bussen en taxi's vind ik het een goede zaak. Je kunt niet veilig genoeg met je klanten omgaan.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:35 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assen
Vrachtwagen!quote:Op woensdag 8 december 2010 14:41 schreef BobLeSponge het volgende:
[..]
Rijden met een combinatie van winterbanden en zomerbanden kan echt onvoorspelbare reacties van de auto geven. Voor bussen en taxi's vind ik het een goede zaak. Je kunt niet veilig genoeg met je klanten omgaan.
ik las er over heen.quote:
Dat ben ik verder met je eens hoor, alleen is het verrassingseffect bij vrachtwagens minder groot. Op de vooras heb je altijd druk door de cabine, het motorblok en het voorste gedeelte van het chassis. Met een losse trekker heb je op de achterwielen alleen de as zelf en een stuk van het chassis, hooguit nog een stukkie oplegger erbij als je die er aan hebt. Sta je dan, met meer druk op je vooras dan op je achteras, en in de zomerbandjes aan de voet van een besneeuwde bergquote:Op woensdag 8 december 2010 14:47 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ik las er over heen.
I stand corrected.
Verder blijf ik bij mijn uitspraak dat je eigenlijk gewoon overal gelijke (gelijkwaardige) banden wilt hebben maar dat geldt vooral voor personenwagens.
+1quote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben.
-1quote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Als ik ze gratis krijg leg ik ze er wel onder hoor.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Waarom niet? Je mag ook niet doorrijden met je zomerbanden als je profieldiepte onder de maat is. Dan krijg je ook niet gratis nieuwe...quote:Op woensdag 8 december 2010 19:03 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Als ik ze gratis krijg leg ik ze er wel onder hoor.
Maar verplichten en dan zelf moeten kopen zeker? Waarom?
Met winterse omstandigheden is een winterband heel veel beter. En je hoeft het niet aan te schaffen, de regel (thans in Duitsland) is dat je niet mag rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden. Als jij netjes wacht tot de omstandigheden weer goed zijn mag je de zomerbanden laten zitten.quote:Er kan prima gereden worden zonder dat commerciële rubber hoor
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten, kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt, eventueel kosten voor de montage en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom niet? Je mag ook niet doorrijden met je zomerbanden als je profieldiepte onder de maat is. Dan krijg je ook niet gratis nieuwe...
[..]
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.quote:Met winterse omstandigheden is een winterband heel veel beter. En je hoeft het niet aan te schaffen, de regel (thans in Duitsland) is dat je niet mag rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden. Als jij netjes wacht tot de omstandigheden weer goed zijn mag je de zomerbanden laten zitten.
Het probleem is dat 90% van de mensen zich als bovengemiddeld vaardige bestuurder kwalificeertquote:Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten, kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt, eventueel kosten voor de montage en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.
Als mijn profieldiepte te laag is haal ik een nieuwe set banden en klaar.
[..]
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft. Ik heb ze althans niet nodig gehad de afgelopen 3 jaar, en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Ja ga lekker heel mijn post ontkrachten, ****quote:Op woensdag 8 december 2010 20:08 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Het probleem is dat 90% van de mensen zich als bovengemiddeld vaardige bestuurder kwalificeert
Overigens, een nieuwe set banden moet je ook laten monteren, en voor dat hele verhaal zul je ook tijd vrij moeten maken
En zo is dat! Het verschil in motorinhoud van de auto's verschilt ook enorm waardoor de 1 vatbaarder is voor gladheid dan de ander. Voer dan in dat auto's met veel vermogen niet met gladheid mogen rijden.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:23 schreef zeeeend het volgende:
Volgende stap slicks in de zomer ,intermediates in de lente en M&S in de herfst .
Standaard setje full wet op het dak .
Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
ESP, EBD, ABS, PBA, en AAC ?
Verschillen zullen er altijd blijven in remweg ,al is het alleen maar om het verschil in gewicht
Inderdaad! En mensen die toch twijfelen aan hun rijkunsten kunnen dan winterbanden nemen.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft. Ik heb ze althans niet nodig gehad de afgelopen 3 jaar, en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Die rijden toch knetterlangzaam. Daar hoeven echt geen winterbanden onder.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:39 schreef fioooon het volgende:
Inderdaad! En mensen die toch twijfelen aan hun rijkunsten kunnen dan winterbanden nemen.
Volgens mij is dat ook al zo. Mensen met winterbanden zijn doorgaans niet zeker van zichzelf qua rijvaardigheid. Die gasten die gespannen achter het stuur zitten hebben meestal winterbanden onder of rijden op zomerbanden richting de garage omdat ze een afspraak hebben om winterbanden te monteren.
Nee die moet gewoon lekker thuisblijven, net zoals alle andere malloten die in de weg rijden (en dan interesseert het me geen reet op wat voor banden je staat - als je niet enigszins normaal met het verkeer mee kunt komen zou je het sowieso niet eens moeten proberen).quote:Op woensdag 8 december 2010 21:32 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Die rijden toch knetterlangzaam. Daar hoeven echt geen winterbanden onder.
Maar dat komt weer ten gunste van minder zomerbanden kopen.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten,
Het zal wel. Het kwartje van kok is duurder.quote:kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt,
Als je daar het geld niet voor hebt, dan doe je het gewoon zelf.quote:eventueel kosten voor de montage
Voor een APK ook en dat krijg je ook niet vergoed.quote:en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.
Dat kost op de een of andere magische manier geen tijd?quote:Als mijn profieldiepte te laag is haal ik een nieuwe set banden en klaar.
Ik heb zo'n bovengemiddelde rijvaardigheid omdat ik aan autosport doe en ik vind ze wel nodig (althans: wenselijk in het huidige verkeer), ook voor mijzelf.quote:Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft.
Daarom moet het ook verplicht worden...quote:en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Het regent niet in de zomer?quote:
De auto en ook de banden hebben een ontwikkeling doorgemaakt.quote:Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
ESP, EBD, ABS, PBA, en AAC ?
Het gaat natuurlijk niet alleen om remweg.quote:Verschillen zullen er altijd blijven in remweg ,al is het alleen maar om het verschil in gewicht
Het is zelfs nog sterker: het draait alleen maar om de remweg.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:48 schreef DS4 het volgende:
Het gaat natuurlijk niet alleen om remweg.
Als ik aan het stuur draai, wil ik dat er ook iets gebéurt, in plaats van dat de auto gewoon rechtdoor gaat. Dat heeft niets met remweg te maken, maar met grip. Verder vind ik het een erg trieste instelling om diegenen die de risico's van zomerbanden op sneeuw/ijs/opgevroren wegdek onderkennen en dus maatregelen nemen meteen maar tot incompetent en angsthaas te bestempelen. Juist diegenen die graag de grote jongen uithangen met hun vermeende rijkunsten en claimen geen meerwaarde te ondervinden van winterbanden in de genoemde omstandigheden zijn de gevaren op de weg, omdat die zichzelf (mogelijk) overschatten.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:01 schreef fioooon het volgende:
[..]
Het is zelfs nog sterker: het draait alleen maar om de remweg.
Juist, en om te zorgen dat je voor elkaar krijgt dat als je stuurt je ook de bocht om gaan pas je gewoon je snelheid aan. Bovendien vang je gelijk 2 klappen.... je hebt langer grip zodat je remweg ook korter wordt mocht je toch nog grip verliezen.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Als ik aan het stuur draai, wil ik dat er ook iets gebéurt, in plaats van dat de auto gewoon rechtdoor gaat. Dat heeft niets met remweg te maken, maar met grip. Verder vind ik het een erg trieste instelling om diegenen die de risico's van zomerbanden op sneeuw/ijs/opgevroren wegdek onderkennen en dus maatregelen nemen meteen maar tot incompetent en angsthaas te bestempelen. Juist diegenen die graag de grote jongen uithangen met hun vermeende rijkunsten en claimen geen meerwaarde te ondervinden van winterbanden in de genoemde omstandigheden zijn de gevaren op de weg, omdat die zichzelf (mogelijk) overschatten.
En voor de duidelijkheid, het heeft onderhand nog maar 2 dagen gesneeuwd, maar sindsdien is het wel één grote spiegelgladde bende op de weg door opgevroren dooiwater, aangevroren mist, en wat dies meer zij.
En nee, ik zal mezelf nooit als een geweldige automobilist bestempelen, want ik maak zeker ook fouten. Ik durf wel met een gerust hart te zeggen dat ik een ontspannen chauffeur ben die niet schrikt van een vlokje meer of minder. En toch rijd ik op winterbanden, simpelweg omdat het de marge vergroot. In veel gevallen zal het met zomerbanden ook wel goedgaan, want snelheid aanpassen moet je toch, maar als het er op aan komt heb ik graag de extra ruimte die de winterbanden me op dat moment bieden. En voor die marge heb ik graag een paar extra banden liggen. En aangezien m'n (duurdere, want andere maat) zomerbanden niet slijten als ik op m'n winterbanden rijd en ik zelf de wielen wisselen en opbergen kan, kost het rijden op winterbanden mij geen drol.
Drentse plaatsje Erica.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:24 schreef DS4 het volgende:
Het idee komt voort uit het ongeval dat begin dit jaar gebeurde met een schoolbusje bij het Groningse plaatsje Erica.
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbandenquote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al?quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
tja je weet zelf dat de winters de laatste jaren streng zijn. winterbanden zijn haast een must geworden.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbandenflikker toch op man. We rijden godverdomme al 120 jaar auto's zonder winterbanden, en nu kan het ineens niet meer zonder en moet iedereen maar verplicht even 400-500 euro lappen voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
Ja, dat is het dus ook. Een keer dat winterbanden je redden t.o.v zomerbanden bij je ongeluk en die 500 knaken heb je er direct uit. Durf te investeren in je eigen veiligheid denk ik dan, zeker als je veel op de weg zit.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:06 schreef Tjabbo het volgende:
(en wat is nu 400 piek in vergelijking tot een totall-loss auto of zelfs je leven)
Tsja, ik quote ook maar het nieuwsbericht.quote:
We zitten op dag 8 achtereen van dagen dat er gladheid is op de wegen in NL en begin dit jaar was het vanaf dag 1 tot half februari ook al winterse omstandigheden.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbandenflikker toch op man. We rijden godverdomme al 120 jaar auto's zonder winterbanden, en nu kan het ineens niet meer zonder en moet iedereen maar verplicht even 400-500 euro lappen voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
Wat de baas overigens wel een potentiele aansprakelijkheidsclaim boven zijn hoofd doet hangen...quote:Op donderdag 9 december 2010 10:09 schreef Gunner het volgende:
Maar dan de reactie van de gemiddelde leaserijder zonder winterbanden in z'n contract. 'Nee hoor, als de baas het niet wil betalen, waarom zou ik dat dan doen?'
Mee eens, maar ik ga dan niet naar excuses zoeken om ze zelf niet te kopen. Want m'n veiligheid is belangrijker dan die 500 euro die ik moet investeren voor mezelf.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:45 schreef DS4 het volgende:
Wat de baas overigens wel een potentiele aansprakelijkheidsclaim boven zijn hoofd doet hangen...
Terecht.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:49 schreef Gunner het volgende:
Mee eens, maar ik ga dan niet naar excuses zoeken om ze zelf niet te kopen. Want m'n veiligheid is belangrijker dan die 500 euro die ik moet investeren voor mezelf.
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?quote:Op donderdag 9 december 2010 10:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al?
Ik wel. Elke dag 200km. Dan wil ik gewoon goede banden hebben in de winter die me extra veiligheid geven. Is dat zo vreemd dat ik dan die 500 euro daarvoor uitgeef? Ik vind dat elke knaak dubbel en dwars waard.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?
Ik vind dat je het nu weer aan het bagatelliseren bent. Wou je afgelopen winter niet streng noemen? En het seizoen is nu ook nog maar amper begonnen, en we hebben al dikke ellende en het einde is nog niet in zicht.quote:Winterbanden helpen maar zijn ook niet zaligmakend en om ze te verplichten vind ik gewoon te ver gaan in een land als dit waarin we amper strenge winters hebben en bv nauwelijks bergen en heuvels.
Enige jammere is dat je alsnog hardstikke doodgereden kan worden door mensen op te gladde zomerbanden die niet op tijd stil kunnen staan. Sta je daar met je winterbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Terecht.
Bovendien investeer je niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. En ook dat is voor jezelf, want als je een keer iemand aan rijdt en je had het kunnen voorkomen door een beetje geld uit te geven, dan heb je een levenslang schuldgevoel.
De meeste mensen wel.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:05 schreef Metro2005 het volgende:
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?
Je weet toch wel dat je daarmee een uitzondering bent?quote:Mijn auto staat bv meestal 1 tot 2 weken stil voor ik hem weer een keer gebruik.
Allseason is al weer wat anders (hoewel ik er geen voorstander van ben, want het zijn banden die altijd niet de beste zijn).quote:Ik heb tot nu toe dus nog maar 1 dag gehad dat ik met gladheid de weg op ging en dat ging uitstekend op mijn all season banden.
Je verplicht het ook alleen indien nodig.quote:Vorig jaar had ik maar liefst 1 keer een situatie dat ik graag winterbanden had gewild (wat begrijp me niet verkeerd, ik weet dat die dingen echt wel werken) en dat was bij het oprijden van de parkeerplaats bij mijn werk. Daar lag toen een enorm pak sneeuw. Ook daar was het even met beleid erop rijden en verder klaar. Niks aan de hand maar winterbanden hadden makkelijker geweest.
Winterbanden helpen maar zijn ook niet zaligmakend en om ze te verplichten vind ik gewoon te ver gaan in een land als dit waarin we amper strenge winters hebben en bv nauwelijks bergen en heuvels.
Je hebt de rest van het verkeer niet in de hand. Denk aan kinderen, die kunnen tussen geparkeerde auto vandaan ineens voor je staan.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef noutie het volgende:
Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
Inderdaad, aanpassen is veel beter dan die winterbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef noutie het volgende:
Winterbanden zullen niet veel doden schelen, worden alleen de bandenboeren blij van.
Belangrijker:
Afstand houden
Snelheid beperken
Is misschien minder leuk dan een nieuwe tool, maar veel effectiever. Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
inderdaad, maar vaak is het dan een combinatie van te snel rijden, door haast of whatever.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hebt de rest van het verkeer niet in de hand. Denk aan kinderen, die kunnen tussen geparkeerde auto vandaan ineens voor je staan.
Dan kun je nog zo'n goede bestuurder zijn, als je remweg te lang is, is het dan raak.
Dus wil je mensen die nog geen 5k per jaar doen ook verplichten om winterbanden te nemen? Als je veel rijdt is het een no brainer inderdaad.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik wel. Elke dag 200km. Dan wil ik gewoon goede banden hebben in de winter die me extra veiligheid geven. Is dat zo vreemd dat ik dan die 500 euro daarvoor uitgeef? Ik vind dat elke knaak dubbel en dwars waard.
quote:Op donderdag 9 december 2010 12:36 schreef BertV het volgende:
Voor: mensen die net 850,- voor een set winterbanden hebben neergelegd en nu veilig op de linkerbaan baan bumperen.
Tegen: mensen die op de rechterbaan hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
begrijpend lezen + ironiequote:Op donderdag 9 december 2010 13:16 schreef T42 het volgende:
[..]net of je met winterbanden wel 120 kmh kan rijden bij 15cm sneeuw....
dan moet je nog aanpassen aan het verkeer zeker rijbewijs gekregen bij de boter?
En het jaar daáárvoor viel er bijna geen sneeuw, en vroor het ook amper. Het was wel weer een natte winter, en dus had je toen beter all-weather of zomerbanden kunnen hebben, die zijn weer iets beter als het om water gaat.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al?
het is natuurlijk stompzinnig te denken dat je alleen iets gebeurt als je 200km per dag rijdt en niet wanneer je eens per week de auto pakt.quote:Op donderdag 9 december 2010 12:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus wil je mensen die nog geen 5k per jaar doen ook verplichten om winterbanden te nemen? Als je veel rijdt is het een no brainer inderdaad.
All season banden in mijn geval + dat ik voor mijn werk nog een 30.000km per jaar doe met een auto van de zaak (met winterbanden, jajaquote:Op donderdag 9 december 2010 13:45 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
het is natuurlijk stompzinnig te denken dat je alleen iets gebeurt als je 200km per dag rijdt en niet wanneer je eens per week de auto pakt.
Sterker nog, doordat je de auto niet vaak pakt ben je niet gewend om in die gladheid te rijden en ben je een groter gevaar op de weg dan mensen die al dagelijks in die prut rijden.
En dat alles op zomerbanden ook nog.
Sinds er ook winterbanden zijn geintroduceerdquote:Op donderdag 9 december 2010 15:25 schreef tjoptjop het volgende:
Sinds wanneer zijn de reguliere autobanden trouwens "zomerbanden" geworden?
sinds 2009 toen het eens een keer echt winter wasquote:Op donderdag 9 december 2010 15:25 schreef tjoptjop het volgende:
Sinds wanneer zijn de reguliere autobanden trouwens "zomerbanden" geworden?
ik haal met geluk 60km in de weekquote:Op donderdag 9 december 2010 13:45 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
het is natuurlijk stompzinnig te denken dat je alleen iets gebeurt als je 200km per dag rijdt en niet wanneer je eens per week de auto pakt.
Sterker nog, doordat je de auto niet vaak pakt ben je niet gewend om in die gladheid te rijden en ben je een groter gevaar op de weg dan mensen die al dagelijks in die prut rijden.
En dat alles op zomerbanden ook nog.
Nee.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:57 schreef noutie het volgende:
inderdaad, maar vaak is het dan een combinatie van te snel rijden, door haast of whatever.
Nee, gewoon: geen grip en dat remt niet.quote:Snel de kinderen wegbrengen, ben al te laat voor die klant etc etc.
De grootste kul. Kinderen doen gekke dingen. Altijd, ook als het sneeuwt dus.quote:Als mensen de rust kunnen pakken om ook onder stress beheerst te rijden, heb je heel veel gewonnen. In de winter wat extra tijd nemen. Vooral in de woongebieden. Dan ziet het kind je ook aankomen en is er geen gevaarlijke situatie![]()
Het is geen verplichting om die dingen te kopen, maar een verbod om te rijden in winterse omstandigheden zonder die dingen.quote:Op donderdag 9 december 2010 12:32 schreef Metro2005 het volgende:
Dus wil je mensen die nog geen 5k per jaar doen ook verplichten om winterbanden te nemen?
Dat laatste moet je sowieso doen!quote:En ook met winterbanden kan je gaan glijden, net als dat je met ESP ook nog steeds in een slip kan komen en ook dat je ook met ABS een keer niet op tijd stil kunt staan. Er gaat en blijft niks gaan boven goed opletten, anticiperen en gewoon voorzichtiger rijden.
Ik vind juist de grootste malloten op de weg in de meest waardeloze brikken.quote:Als ik soms zie waar mensen allemaal mee bezig zijn in de auto dan verbaas ik me ervover dat er niet elke dag meer ongelukken gebeuren. En let wel, vaak zijn dit mensen in de auto's met de meeste veiligheidsvoorzieningen. Blijkbaar hebben mensen dan toch een onschendbaar gevoel ofzo.
Dan zijn ze iets beter ja... En bij winterse omstandigheden VEEL slechter.quote:Op donderdag 9 december 2010 13:45 schreef fruityloop het volgende:
die zijn weer iets beter als het om water gaat.![]()
Met de introductie van winterbanden zijn de gewone banden zich meer gaan ontwikkelen naar zomerbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 15:25 schreef tjoptjop het volgende:
Sinds wanneer zijn de reguliere autobanden trouwens "zomerbanden" geworden?
Heb jij wel een rijbewijs?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:18 schreef DS4 het volgende:
Nee.
Nee, gewoon: geen grip en dat remt niet.
De grootste kul. Kinderen doen gekke dingen. Altijd, ook als het sneeuwt dus.
Die flauwekul van snelheid aanpassen is voldoende slaat nergens op.
Dat soort gevallen kun je nooit voor zijn... ook niet in de zomer op droog wegdek... want dan zou je ook geen zomerbanden moeten hebben onder je auto maar slicks...quote:Op donderdag 9 december 2010 17:18 schreef DS4 het volgende:
De grootste kul. Kinderen doen gekke dingen. Altijd, ook als het sneeuwt dus.
Die flauwekul van snelheid aanpassen is voldoende slaat nergens op.
Heej en over die enorme droge en hete zomer dan? Reed jij toen ook op slicks?quote:Op donderdag 9 december 2010 10:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al?
Sterk inhoudelijk...quote:Op donderdag 9 december 2010 18:40 schreef thumbnail het volgende:
Heb jij wel een rijbewijs?
Volgens mij niet want je praat dit hele topic al kolder.
Je kan het niet 100% voorkomen, maar hoe korter de remweg, hoe groter de kans dat je tijdig stil staat. Zo moeilijk is dat niet om te bedenken.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:46 schreef fioooon het volgende:
Dat soort gevallen kun je nooit voor zijn...
Exact, maar dat geldt niet alleen voor in de winter.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je kan het niet 100% voorkomen, maar hoe korter de remweg, hoe groter de kans dat je tijdig stil staat. Zo moeilijk is dat niet om te bedenken.
quote:Op donderdag 9 december 2010 19:06 schreef fioooon het volgende:
Ik begin me steeds meer te ergeren aan die gasten op winterbanden die denken dat ze gevrijwaard zijn van slipgevaar bij gladheid.
Ik heb overigens de politie nog even geholpen met een weggeslingerde winterband die erg onhandig in de vangrail geklemt zat, los te wrikken. Deze was waarschijnlijk niet goed gemonteerd... dat is trouwens ook het nadeel van het steeds weer wisselen van banden.
Daarom monteer ik altijd de juiste banden.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:20 schreef fioooon het volgende:
Exact, maar dat geldt niet alleen voor in de winter.
In de zomer dus ook slicks?quote:Op donderdag 9 december 2010 19:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daarom monteer ik altijd de juiste banden.
Banden zijn niet goedkoop nee. Maargoed, het is ook maar net of je het er voor over hebt. Zelf ben ik meer van de luxe zoals Airco, voorruitverwarming en standkachels voor in de winter.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:01 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor winterbanden, maar de hoge prijs (er moeten natuurlijk ook stalen velgen bij aangeschaft worden) en de vraag hoe lang ik mijn huidige auto nog wil houden, weerhouden me er nog altijd van. Desalniettemin ben ik geen tegenstander van een winterbandenverplichting.
Dat is niet toegestaan op de openbare weg. Ik pleeg mij ook aan de regels te houden.quote:
Op een alto uit 1823?quote:Op donderdag 9 december 2010 19:28 schreef fioooon het volgende:
Zelf ben ik meer van de luxe zoals Airco, voorruitverwarming en standkachels voor in de winter.
Dus omdat hij in de zomer niet op slicks rijdt, maar op zomerbanden met profiel, is het onzin om in de winter op winterbanden te rijden?quote:
Ja, want voor de zomer zou een slick ook meer grip bieden dan een normale band.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:32 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dus omdat hij in de zomer niet op slicks rijdt, maar op zomerbanden met profiel, is het onzin om in de winter op winterbanden te rijden?![]()
Kijk, ik heb voor mijn eigen auto's nog nooit winterbanden genomen omdat ik dat niet nodig vindt. Ik rij inmiddels 13 jaar en ook 13 jaar schade vrij. Ik voel ook totaal niet dat ik winterbanden nodig zou moeten hebben in de winter want ik heb meer dan genoeg aan als ik gewoon mijn rijgedrag aanpas.quote:In de zomer rijd je op zomerbanden, want als het regent wil je ook grip hebben. Dus dan maar iets minder grip op de droge weg en daar rekening mee houden in je rijstijl. Want ook dan kan er een kind oversteken. Liever dat dan géén grip in de regen.
Er zijn inderdaad dakduiven die zich onaantastbaar voelen, maar dat heeft niets met winterbanden te maken. Er zijn er ook zat die zo denken, maar gewoon op zomerbanden blijven rijden. Want ze zijn toch de beste chauffeur van het land, en ze kunnen het allemaal prima zelf zonder gebruik te maken van de mogelijkheden die de hedendaagse techniek biedt.
Het allermooiste vind ik nog dat JIJ vindt dat winterbanden onzin zijn en er niet mee rijden wil danwel ze niet nodig denkt te hebben omdat ANDEREN zich onaantastbaar voelen. En dan kun je niet eens controleren of diegenen nou ook inderdaad op winterbanden rijden of niet. Wees zelf het goede voorbeeld dan, als je het allemaal zo goed weet! Winterbanden én afstand houden én je snelheid aanpassen aan de omstandigheden en het overige verkeer. Zoals de meesten, waaronder ik en naar mijn inschatting ook DS4.
Die koekebakker van dat ongeluk dat je aanhaalt hoeft helemaal niet te hard te hebben gereden, het kan ook gewoon plaatselijk glad geweest zijn door slecht strooien, opgevroren lekwater, god mag weten wat. Of wou je zeggen dat je naast 'm reed en z'n snelheid kon controleren toen het gebeurde? En die band die jij vond kan nooit van de veroorzaker geweest zijn, want volgens het bericht is die doorgereden naar huis
Nee, het mag niet maar in Duitsland mag je ook niet op een zomerband in de winter rijden. Ik haal dan gewoon de doppen van mijn velg waar een zomerband omheen zit en geen haan die er naar kraait in Duitsland.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet toegestaan op de openbare weg. Ik pleeg mij ook aan de regels te houden.
Dat is niet het punt. Jouw beredenatie is dat hij in de zomer niet op slicks rijdt, en dus zijn winterbanden onzin. Beetje hetzelfde als: jij neukt zonder rubber en krijgt geen enge ziektes, dus niemand kan van neuken zwanger wordenquote:Op donderdag 9 december 2010 20:50 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ja, want voor de zomer zou een slick ook meer grip bieden dan een normale band.
Zoals ik eerder al zei: in veel gevallen zal dat ook goed gaan, maar helaas heb je het niet in de hand wat een ander doet. Ik heb graag alle mogelijke veiligheidsmarge, en als die vergroot wordt met winterbanden rijdt ik dús met winterbanden, ookal zou ook ik mij op zomerbanden waarschijnlijk best kunnen redden.quote:Kijk, ik heb voor mijn eigen auto's nog nooit winterbanden genomen omdat ik dat niet nodig vindt. Ik rij inmiddels 13 jaar en ook 13 jaar schade vrij. Ik voel ook totaal niet dat ik winterbanden nodig zou moeten hebben in de winter want ik heb meer dan genoeg aan als ik gewoon mijn rijgedrag aanpas.
Je kunt niet controleren of diegene te hard reed, je kunt hooguit stellen dat hij te weinig afstand hield. Hij is er immers achterin geklapt. Het ongeluk is dan dus veroorzaakt door het bumperkleven, niet door de winterbanden. Misschien dat hij wel op winterbanden reed, maar betekent niet dat hij zónder die winterbanden níet zou bumperkleven. Sterker nog, waarschijnlijk wel, het is namelijk gewoontegedrag. Je went je aan om een bepaalde afstand aan te houden, en hoe langer dat goedgaat, hoe beter je je daarbij gaat voelen en hoe acceptabeler je het gaat vinden. Daarom ook dat diegenen die daarvoor aangehouden worden bij Blik op de weg of dergelijke programma's altijd beweren dat het wel meeviel. Want het ging toch goed?quote:Het zal ook waarschijnlijk de auto die er vlak achter reed zijn geweest. Die reed te hard en kon dus niet meer op tijd remmen ondanks de winterbanden.... zo zie je maar weer dat het rijden op winterbanden alleen maar meer ongelukken veroorzaakt.
Nou, de laatste 60 jaar zo:quote:Op woensdag 8 december 2010 20:23 schreef zeeeend het volgende:
Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
ESP, EBD, ABS, PBA, en AAC ?
Ze doen ook regelmatig razziacontroles. Dan staan er gewoon een aantal motoren op de vluchtstrook die alle potentiële overtreders bij de volgende pomp uit het verkeer trekken. En op gele kentekenplaten zijn ze dol, omdat ook die mensen weten dat winterbanden hier nog niet verplicht zijn. En denken dat de Duitse wouten achterlijk zijn is wel het domste dat je kunt doen. Je weet dat je ter plekke andere banden te regelen hebt, als op dat moment de weersomstandigheden in hun ogen om winterbanden vragen? Ook na het betalen van die bekeuring (die een lachertje is, overigens), kom je écht niet weg. Je mag ook wachten tot de rotzooi weggedooid is, overigens.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:50 schreef fioooon het volgende:
[..]
Nee, het mag niet maar in Duitsland mag je ook niet op een zomerband in de winter rijden. Ik haal dan gewoon de doppen van mijn velg waar een zomerband omheen zit en geen haan die er naar kraait in Duitsland.
Dat is mijn punt wel.... conseqent blijven! Dus dat is hetzelfde als dat je in de winter neukt met jas aan dat je dan in de zomer je jas uit doet tijdens het neuken.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:02 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dat is niet het punt. Jouw beredenatie is dat hij in de zomer niet op slicks rijdt, en dus zijn winterbanden onzin. Beetje hetzelfde als: jij neukt zonder rubber en krijgt geen enge ziektes, dus niemand kan van neuken zwanger worden
Ja, maar volgende week gaat het weer dooien en wordt het weer flink in de plus. Dan moet je dus weer over gaan op de zomerband... want dat is dan weer veiliger maar dat doe je ook weer niet.quote:Zoals ik eerder al zei: in veel gevallen zal dat ook goed gaan, maar helaas heb je het niet in de hand wat een ander doet. Ik heb graag alle mogelijke veiligheidsmarge, en als die vergroot wordt met winterbanden rijdt ik dús met winterbanden, ookal zou ook ik mij op zomerbanden waarschijnlijk best kunnen redden.
Nouja, wat er dan ook gebeurd is .. .waar het om gaat is dat winterbanden niet per definitie voor extra veiligheid zorgen als je je rijgedrag niet aan past. Extra afstand houden en snelheid beperken is meer dan voldoende ook voor zomerbanden. Maar je bereikt alleen maar het averechtse met winterbanden.... want mensen passen hun snelheid niet aan als ze die levensgevaarlijke banden om hebben.quote:Je kunt niet controleren of diegene te hard reed, je kunt hooguit stellen dat hij te weinig afstand hield. Hij is er immers achterin geklapt. Het ongeluk is dan dus veroorzaakt door het bumperkleven, niet door de winterbanden. Misschien dat hij wel op winterbanden reed, maar betekent niet dat hij zónder die winterbanden níet zou bumperkleven. Sterker nog, waarschijnlijk wel, het is namelijk gewoontegedrag. Je went je aan om een bepaalde afstand aan te houden, en hoe langer dat goedgaat, hoe beter je je daarbij gaat voelen en hoe acceptabeler je het gaat vinden. Daarom ook dat diegenen die daarvoor aangehouden worden bij Blik op de weg of dergelijke programma's altijd beweren dat het wel meeviel. Want het ging toch goed?
Iedere keer dat je dit argument gebruikt komt er een jaar bij.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:50 schreef fioooon het volgende:
Ik rij inmiddels 13 jaar en ook 13 jaar schade vrij.
Nee hoor.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:17 schreef fioooon het volgende:
Ja, maar volgende week gaat het weer dooien en wordt het weer flink in de plus.
Sterker nog... morgen al de dooi zaterdag 9 graden en zondag ook! En na het weekend gaat het weer vriezen.. dus dat wordt morgenochtend de zomerbanden eronder en zondagavond de winterbanden weer monteren!quote:
Je hebt een afwijkende definitie voor "volgende week" kennelijk.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:28 schreef fioooon het volgende:
Sterker nog... morgen al de dooi zaterdag 9 graden en zondag ook! En na het weekend gaat het weer vriezen..
Doe niet zo dom...quote:dus dat wordt morgenochtend de zomerbanden eronder en zondagavond de winterbanden weer monteren!
Feiten!! Dus geen enkele behoefte en noodzaak voor die winterbanden....quote:Op donderdag 9 december 2010 21:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Iedere keer dat je dit argument gebruikt komt er een jaar bij.
En dat zou kunnen als je het argument 1x per jaar gebruikt, maar je gebruikt het nu iig voor de derde keer in enkele dagen.
Slicks zouden op droge weg beter zijn maar zijn verboden, dus rijdt hij niet op slicks. Winterbanden zijn op sneeuw, ijs en opgevroren wegen beter, en zijn niet verboden. Dus wel winterbanden en geen slicks. Dat je lak hebt aan allerlei onderzoeken en de onderbouwing van andermans mening moet je zelf weten natuurlijk, maar de wet geldt ook voor jou.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:17 schreef fioooon het volgende:
Dat is mijn punt wel.... conseqent blijven! Dus dat is hetzelfde als dat je in de winter neukt met jas aan dat je dan in de zomer je jas uit doet tijdens het neuken.
Het verschil tussen winter- en zomerbanden qua prestatie op de droge en natte weg wordt pas significant boven een graad of 7. Men voorspelt dat inderdaad voor dit weekend, maar zien is geloven. De laatste twee weken was men qua temperatuur eerder te optimistisch dan te pessimistisch. Logisch ook, want mensen willen in de zomer niet horen dat het echt warm wordt, en in de winter niet dat het echt koud wordt. Als de temperatuur inderdaad dusdanig hoog wordt dat zomerbanden beter zouden zijn, dan pas ik daar mijn rijstijl op aan. Een winterband op de droge weg boven een hand vol positieve graden heeft altijd nog meer grip dan welke band dan ook op de sneeuw. En afstand houden en snelheid aanpassen was genoeg toch?quote:Ja, maar volgende week gaat het weer dooien en wordt het weer flink in de plus. Dan moet je dus weer over gaan op de zomerband... want dat is dan weer veiliger maar dat doe je ook weer niet.
Dat zou dus wel moeten als je zegt dat je zo met veiligheid bezig bent.
Je idee van veiligheidsmaatregelen treffen is natuurlijk erg goed maar dat moet dan ook andersom gebeuren en dat kan natuurlijk niet want dan blijf je aan het wisselen bij iedere temperatuurs-wisseling. Dus je goede wil wat betreft veiligheid is in de praktijk niet te halen.
Dat is zo klaar als een klontje, en dat zal ook niemand betwisten.quote:Nouja, wat er dan ook gebeurd is .. .waar het om gaat is dat winterbanden niet per definitie voor extra veiligheid zorgen als je je rijgedrag niet aan past.
Ah, dus de miljoenen verslindende onderzoeken die de Duitse overheid heeft uitgevoerd waren allemaal onzin, de uitkomsten zijn broddelwerk, de Duitse automobilist kan niet in de sneeuw rijden, en de Hollanders zijn geweldig. Sure.quote:Extra afstand houden en snelheid beperken is meer dan voldoende ook voor zomerbanden.
Van dit vermeende causale verband had ik graag eens een bron. Nogmaals: er zijn er absoluut bij die zich onaantastbaar voelen, maar dat heeft geen direct verband met het al dan niet hebben van winterbanden. Mijn ervaring is juist dat diegenen die in de extra set banden investeren zuinig zijn op zichzelf en hun auto, en dus wel uitkijken voor ze het gas intrappen in de sneeuw. Jouw ervaring is anders, maar dat wil niet zeggen dat die representatief is voor de werkelijkheid. En dat zelfde geldt voor mijn ervaring, voor de duidelijkheidquote:Maar je bereikt alleen maar het averechtse met winterbanden.... want mensen passen hun snelheid niet aan als ze die levensgevaarlijke banden om hebben.
Je begrijpt het punt mag ik hopen. Als je in het weekend op winterbanden blijft rijden ben je qua veiligheid niet goed bezig als je conseqent blijft met wat je hier allemaal neer zet.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hebt een afwijkende definitie voor "volgende week" kennelijk.
Jij bent toch zo bezig met de veiligheid ?? Of is het nu ineens allemaal niet zo erg meer?quote:Doe niet zo dom...
Nog wel ja... net zoals winterbanden niet verplicht zijn in Nederland. Maar het gaat even om het princiepe.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:31 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Slicks zouden op droge weg beter zijn maar zijn verboden, dus rijdt hij niet op slicks. Winterbanden zijn op sneeuw, ijs en opgevroren wegen beter, en zijn niet verboden. Dus wel winterbanden en geen slicks. Dat je lak hebt aan allerlei onderzoeken en de onderbouwing van andermans mening moet je zelf weten natuurlijk, maar de wet geldt ook voor jou.
Exact, dat is precies wat ik bedoel. Jij past van het weekend gewoon je snelheid aan als het +7 wordt. En dat doe ik nu ook.quote:Het verschil tussen winter- en zomerbanden qua prestatie op de droge en natte weg wordt pas significant boven een graad of 7. Men voorspelt dat inderdaad voor dit weekend, maar zien is geloven. De laatste twee weken was men qua temperatuur eerder te optimistisch dan te pessimistisch. Logisch ook, want mensen willen in de zomer niet horen dat het echt warm wordt, en in de winter niet dat het echt koud wordt. Als de temperatuur inderdaad dusdanig hoog wordt dat zomerbanden beter zouden zijn, dan pas ik daar mijn rijstijl op aan. Een winterband op de droge weg boven een hand vol positieve graden heeft altijd nog meer grip dan welke band dan ook op de sneeuw. En afstand houden en snelheid aanpassen was genoeg toch?
Nou, met sommige forumleden weet je het nooit!!quote:Dat is zo klaar als een klontje, en dat zal ook niemand betwisten.
Daar zeg je het... Duitse onderzoeken. Maar wij hebben in NL geen Duits weer. Wij hebben geen snelwegen waar het sneeuw blijft liggen. Dus al die onderzoeken die daar worden gedaan gelden niet voor ons want die paar vlokken die er hier vallen komen die winterbanden helemaal niet tot zijn recht.quote:Ah, dus de miljoenen verslindende onderzoeken die de Duitse overheid heeft uitgevoerd waren allemaal onzin, de uitkomsten zijn broddelwerk, de Duitse automobilist kan niet in de sneeuw rijden, en de Hollanders zijn geweldig. Sure.
De meeste rijders op winterbanden zijn leaseklanten... die krijgen die banden ook gewoon. En die gasten scheuren al enorm... en nog harder op de winterbanden.quote:Van dit vermeende causale verband had ik graag eens een bron. Nogmaals: er zijn er absoluut bij die zich onaantastbaar voelen, maar dat heeft geen direct verband met het al dan niet hebben van winterbanden. Mijn ervaring is juist dat diegenen die in de extra set banden investeren zuinig zijn op zichzelf en hun auto, en dus wel uitkijken voor ze het gas intrappen in de sneeuw. Jouw ervaring is anders, maar dat wil niet zeggen dat die representatief is voor de werkelijkheid. En dat zelfde geldt voor mijn ervaring, voor de duidelijkheid
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat jij enkele dagen geleden 11 jaar rijervaring had en 11 jaar schadevrij, een dag later 12 jaar rijervaring en 12 jaar schadevrij en thans 13 jaar rijervaring en 13 jaar schadevrij.quote:
Onzin. Het verschil is miniem en bij mijn auto is het zelfs nog steeds in het voordeel van de winterbanden, omdat ik nu eenmaal zomerbanden heb die juist goed presteren als ze heel warm zijn en bij koud een stuk minder.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:34 schreef fioooon het volgende:
Je begrijpt het punt mag ik hopen. Als je in het weekend op winterbanden blijft rijden ben je qua veiligheid niet goed bezig als je conseqent blijft met wat je hier allemaal neer zet.
Een verschil van 4 meter tov een verschil van 90 meter. Daar hebben we het over. Factor 22!!!quote:Jij bent toch zo bezig met de veiligheid ?? Of is het nu ineens allemaal niet zo erg meer?
Helemaal niet, het gaat om wat er binnen je macht ligt om je eigen en andermans veiligheid te waarborgen.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:42 schreef fioooon het volgende:
[..]
Nog wel ja... net zoals winterbanden niet verplicht zijn in Nederland. Maar het gaat even om het princiepe.
Bepaald niet exact. Een winterband op de droge warme weg heeft weliswaar minder grip dan een zomerband, maar een zomerband heeft nog veel minder grip in winterse toestanden. Het absolute verschil is vele malen groter. En van het voorjaar, als de temperatuur niet meer onder het vriespunt neigt, zal ik inderdaad de eerste zijn om terug op zomerwielen te wisselen inderdaad.quote:Exact, dat is precies wat ik bedoel. Jij past van het weekend gewoon je snelheid aan als het +7 wordt. En dat doe ik nu ook.
Ook in Duitsland hebben ze geen snelwegen waar de sneeuw blijft liggen, want ook daar hebben ze strooizout en sneeuwschuivers. Sterker nog, waar wij hier van de rijksverkeersdienst afhankelijk zijn voor het inzetten van de strooiwagens, beschikt men in Duitsland over de Autobahnmeisterei. Dat is een dienst die niets anders doet dan schoonhouden van wegen en het snoeien van de middenberm. Die hebben per locatie een district en gaan (weliswaar enigszins gecoördineerd, maar toch) autonoom te werk bij het inzetten van sneeuwschuivers en strooiers. En bij het spul wat je daar ziet is het Nederlandse materieel een peuleschil. Ik heb genoeg van dat land gezien om te weten waar ik over praat wat dat betreft.quote:Daar zeg je het... Duitse onderzoeken. Maar wij hebben in NL geen Duits weer. Wij hebben geen snelwegen waar het sneeuw blijft liggen. Dus al die onderzoeken die daar worden gedaan gelden niet voor ons want die paar vlokken die er hier vallen komen die winterbanden helemaal niet tot zijn recht.
Ook hiervoor had ik graag een bron. Volgens de bandenboeren rijdt het overgrote deel van Nederland inmiddels op winterbanden. Volgens jou zou dat dus betekenen dat het overgrote deel van de auto's leasewagens zouden zijn. Kom maar op met die getallen dan, prove me wrongquote:De meeste rijders op winterbanden zijn leaseklanten... die krijgen die banden ook gewoon. En die gasten scheuren al enorm... en nog harder op de winterbanden.
Maar de hoeveelheid grip die je 'kwijtraakt' met winterbanden-op-droog is een flink stuk minder dan de grip die je wint met winterbanden-op-sneeuw, dus de beste praktische keuze is dan toch echt de winterbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:17 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ja, maar volgende week gaat het weer dooien en wordt het weer flink in de plus. Dan moet je dus weer over gaan op de zomerband... want dat is dan weer veiliger maar dat doe je ook weer niet.
Dat zou dus wel moeten als je zegt dat je zo met veiligheid bezig bent.
Als je met je zomerbanden precies even hard rijdt als met je winterbanden onder dezelfde winterse omstandigheden ben je met die winterbanden toch echt veiliger bezig. Let wel, veiliger, da's niet hetzelfde als absoluut veilig. Dus ik snap eventjes niet waarom winterbanden levensgevaarlijk zijn? Het enige levensgevaarlijke is een bestuurder die zich niet aanpast.quote:Nouja, wat er dan ook gebeurd is .. .waar het om gaat is dat winterbanden niet per definitie voor extra veiligheid zorgen als je je rijgedrag niet aan past. Extra afstand houden en snelheid beperken is meer dan voldoende ook voor zomerbanden. Maar je bereikt alleen maar het averechtse met winterbanden.... want mensen passen hun snelheid niet aan als ze die levensgevaarlijke banden om hebben.
Het is inderdaad 11 jaar. 2-2-2011 wordt het 12 jaar! En dat is het bijna dus vandaar dat ik ook wel naar de 12 neig.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat jij enkele dagen geleden 11 jaar rijervaring had en 11 jaar schadevrij, een dag later 12 jaar rijervaring en 12 jaar schadevrij en thans 13 jaar rijervaring en 13 jaar schadevrij.
Misschien dat bij jou "een jaar" 24 uur duurt... Dat zou een hoop verklaren.
Ja, dat was te verwachten dat je dat ineens "onzin" vindt. Maar het is leuk te zien dat je jezelf tegen spreekt.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Het verschil is miniem en bij mijn auto is het zelfs nog steeds in het voordeel van de winterbanden, omdat ik nu eenmaal zomerbanden heb die juist goed presteren als ze heel warm zijn en bij koud een stuk minder.
Ja, bij dezelfde snelheid. En op ijs. Ten eerste moet je snelheid minderen en ten tweede, wanneer rijden we op ijsbanen?quote:Een verschil van 4 meter tov een verschil van 90 meter. Daar hebben we het over. Factor 22!!!
Is niet helemaal waar - brede banden hebben meer lamellen ('randjes') dan smallere, en op een gladde ondergrond geven ze dan ook meer grip (eventjes uitgaand van vergelijkbare compound en profielstructuur). Ze hebben wel sneller last van aquaplaning, maar over het algemeen staat er ook meer gewicht op bredere banden waardoor dat weer gelijk trekt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 05:53 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ach, die verschillen blijf je altijd houden. Als je een brede band hebt dan heb je zowiezo minder grip dan iemand die op een dunnere band rijdt.
Is 225 ook 'brede slof'? Want mij zul je niet zien klunzen in de sneeuw, gewoon gasgeven en wegrijden. Y-rated banden zijn meestal wel wat minder goed op kou gericht, en daarom hebben we ook winterbanden.quote:En ook hoe hoger de snelheidscode van een band hoe slechter de grip. Daarom lag ik al die gasten met die brede sloffen uit als ik ze zie klunzen in de sneeuw.
Afgelopen weken toch al een paar keer...quote:Ja, bij dezelfde snelheid. En op ijs. Ten eerste moet je snelheid minderen en ten tweede, wanneer rijden we op ijsbanen?
Geen betrouwbare bron. Dat had ik ook gezegd als bandenboer.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:56 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Volgens de bandenboeren rijdt het overgrote deel van Nederland inmiddels op winterbanden.
De politie krijgt ze evenwel nietquote:Op woensdag 8 december 2010 14:24 schreef DS4 het volgende:
Dat zegt Tweede Kamerlid Jacques Monasch woensdag. "Wij willen veiligheid voor alles", aldus Monasch.
Probeer maar eens een Eend bij te houden in de sneeuw met brede sloffenquote:Op vrijdag 10 december 2010 08:01 schreef JF_ het volgende:
In sneeuw weet ik niet zeker wat het voordeel geeft - waarschijnlijk is smal beter ivm makkelijker 'door de sneeuw zakken', maar breed weer beter zodra je het ijs onder de sneeuw raakt.
Ik zag hier net voor bij de zaak een ambulance met sirene langsrijden, over dezelfde weg waar ik net een uurtje geleden overheen glibberde op de fiets.quote:Op vrijdag 10 december 2010 08:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De politie krijgt ze evenwel niet
Daarbij hebben chauffeurs van hulpdiensten ook een gevorderde rijopleiding. Ik ben 9 jaar brandweerchauffeur geweest en na de intensieve rijopleiding was er ook een jaarlijkse opfrisdag. Geweldig als je 18 ton om zijn as laat draaien.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik zag hier net voor bij de zaak een ambulance met sirene langsrijden, over dezelfde weg waar ik net een uurtje geleden overheen glibberde op de fiets.
Wat mij betreft krijgen alle spoed-diensten per direct winterbanden aangemeten inderdaad, die hebben er echt wat aan.
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:15 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Winterbanden zijn alleen nuttig met sneeuw. Niet als er een ijsplaat op de weg ligt.
Maar als je winterbanden hebt, rij je al wel snel (onterrecht) zekerder.
Mijn autotje heeft winterbanden, de auto van mijn ouders niet. Ik rij regelmatig in beiden, maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil merk. Tenzij we het over de benzinekosten hebben...
Wat dat betreft zou het CBS de rijexamens wel wat meer kunnen modelleren op het Finse model. Daar zitten veel meer van dit soort lastige omstandigheden in verwerkt. Volgens mij zit daar 1 dag verplichte slipcursus bij, en een opfrisdag na 2 jaar. Koppel dit aan een punten rijbewijs, verplichte winterbanden, en dynamischer snelheden op de wegen zoals in Zweden, en dan kon het wel eens wat veiliger worden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:48 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Daarbij hebben chauffeurs van hulpdiensten ook een gevorderde rijopleiding. Ik ben 9 jaar brandweerchauffeur geweest en na de intensieve rijopleiding was er ook een jaarlijkse opfrisdag. Geweldig als je 18 ton om zijn as laat draaien.
Uiteraard moet je zo'n uitspraak van zo'n partij met een korrel zout nemen, maar kijk eens om je heen in de file? Hoeveel auto's zónder winterbanden zie je nog? Zijn wel een paar, maar het merendeel staat op wieldoploze stalen velgen met winterbanden erom. Bovendien zijn er ook veel die gewoon wieldoppen hebben op hun wintersetje, zoals ikzelfquote:Op vrijdag 10 december 2010 08:34 schreef BertV het volgende:
[..]
Geen betrouwbare bron. Dat had ik ook gezegd als bandenboer.![]()
Winterbanden zijn veiliger, maar zodra je in een normale situatie gebruik maakt van die marge is het effect weg. Het bashen van zomerbandrijders slaat nergens op.
Grappig dat je nou juist dat artikel erbij noemt. Daarin wordt immers genoemd dat de wetenschappers DENKEN dat het gevoel van schijnveiligheid het werkelijke effect van winterbanden ten nadele compenseert. Een onderzoek is er niet naar gedaan, feiten om die gedachten op te staven hebben ze niet, en ook de ervaringen in het buitenland wijzen anders uit. Er worden letterlijk de woorden wellicht en misschien gebruikt. Dat geeft te denken, nietwaar? Bovendien, dat het in de krant staat wil niet zeggen dat het waar is. Laat die wetenschappers maar eens terugkomen met de resultaten van een gedegen onderzoek. Mijn voorschot daarop: er wordt inderdaad een gevoel van schijnveiligheid gecreëerd bij sommigen, en voor die mensen is het effect per saldo inderdaad nul, de rest van de weggebruikers die zich wel kunnen gedragen hebben voordeel bij winterbanden door de geboden extra marge c.q. extra mogelijkheden bij het uitwijken en remmen, waardoor alsnog de kans op dodelijke ongelukken afneemt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:51 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.
Begeleidend artikel van het AD;
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-winterbanden.dhtml
Hier ben ik het volledig mee eens, ondanks dat ook voor die slipcursus geldt dat mensen denken het daar allemaal ff te leren en vervolgens al driftend de hoek om komen brullen. Want ze hebben toch een slipcursus gehad en ze weten hoe dat moet dus het is wel veilig.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat dat betreft zou het CBS de rijexamens wel wat meer kunnen modelleren op het Finse model. Daar zitten veel meer van dit soort lastige omstandigheden in verwerkt. Volgens mij zit daar 1 dag verplichte slipcursus bij, en een opfrisdag na 2 jaar. Koppel dit aan een punten rijbewijs, verplichte winterbanden, en dynamischer snelheden op de wegen zoals in Zweden, en dan kon het wel eens wat veiliger worden.
Helaas is dat iets waar je als overheid natuurlijk continue mee worstelt. Hoeveel je ook (probeert) te voorkomen met regels, adviezen en straffen aan toe, er is een groep Nederlanders die het altijd beter denken te weten, en in de problemen komen door zichzelf niet goed te (laten) voorlichten of informeren, of hun eigen kunnen overschatten.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:29 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens, ondanks dat ook voor die slipcursus geldt dat mensen denken het daar allemaal ff te leren en vervolgens al driftend de hoek om komen brullen. Want ze hebben toch een slipcursus gehad en ze weten hoe dat moet dus het is wel veilig.
Inderdaad. Op ijs maken winterbanden inderdaad geen zak uit.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:15 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Winterbanden zijn alleen nuttig met sneeuw. Niet als er een ijsplaat op de weg ligt.
Maar als je winterbanden hebt, rij je al wel snel (onterrecht) zekerder.
Mijn autotje heeft winterbanden, de auto van mijn ouders niet. Ik rij regelmatig in beiden, maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil merk. Tenzij we het over de benzinekosten hebben...
Idd. Dus maken winterbanden je auto sneller gevaarlijker dan veiliger.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:51 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.
Begeleidend artikel van het AD;
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-winterbanden.dhtml
quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:48 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Daarbij hebben chauffeurs van hulpdiensten ook een gevorderde rijopleiding. Ik ben 9 jaar brandweerchauffeur geweest en na de intensieve rijopleiding was er ook een jaarlijkse opfrisdag. Geweldig als je 18 ton om zijn as laat draaien.
Exact! Hier is niks aan toe te voegen. Dit zijn de feiten en niet anders!quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:51 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.
Begeleidend artikel van het AD;
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-winterbanden.dhtml
quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:08 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Idd. Dus maken winterbanden je auto sneller gevaarlijker dan veiliger.
Mooie manouvre die standaard wordt geoefend. Ik ben zelfs met nat weer wel eens uitgebroken aan de achterzijde. Met goede training is het redelijk onder controle. Echter er zijn zoveel gevallen bekend waar het mis ging. Vaak door gewoon botweg te hard rijden.quote:
Nee, het hangt af van vele andere dingen: " Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek ".quote:Op vrijdag 10 december 2010 08:01 schreef JF_ het volgende:
[..]
Is niet helemaal waar - brede banden hebben meer lamellen ('randjes') dan smallere, en op een gladde ondergrond geven ze dan ook meer grip (eventjes uitgaand van vergelijkbare compound en profielstructuur). Ze hebben wel sneller last van aquaplaning, maar over het algemeen staat er ook meer gewicht op bredere banden waardoor dat weer gelijk trekt.
In sneeuw weet ik niet zeker wat het voordeel geeft - waarschijnlijk is smal beter ivm makkelijker 'door de sneeuw zakken', maar breed weer beter zodra je het ijs onder de sneeuw raakt.
Onder een Alto is een 225 band ook best breed.quote:Is 225 ook 'brede slof'? Want mij zul je niet zien klunzen in de sneeuw, gewoon gasgeven en wegrijden. Y-rated banden zijn meestal wel wat minder goed op kou gericht, en daarom hebben we ook winterbanden.
Dat is zo weg door het zout.quote:Afgelopen weken toch al een paar keer...
Ik rij toch stevig door maar houd geen minuut rekening met winterbanden hoor. Denk dat er weinig mensen zijn die op de limiet rijden dat ze het verschil bij droog weer merken. Sowieso staan er weinig mensen stil bij welke banden ze hebben tijdens droog weer.quote:Op vrijdag 10 december 2010 18:23 schreef fioooon het volgende:
Ik ben nu ook weer blij dat ik mijn zomerbanden onder heb gehouden want vandaag was het weer vet boven nul waardoor ik super grip had en je zag al die winterbanden rijders echt op hun snelheid letten want die gasten moeten nu echt oppassen met winterbandjes bij dooi.
Eigenlijk zouden ze constant met een boedelbak-aanhanger moeten rijden met daarin hun zomerbanden zodat als het weer dooit ze terplekken bijvoorbeeld op de vluchtstrook hun banden kunnen wisselen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 18:25 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ik rij toch stevig door maar houd geen minuut rekening met winterbanden hoor. Denk dat er weinig mensen zijn die op de limiet rijden dat ze het verschil bij droog weer merken. Sowieso staan er weinig mensen stil bij welke banden ze hebben tijdens droog weer.
En dus had je het in dit draadje over 13.quote:Op vrijdag 10 december 2010 05:43 schreef fioooon het volgende:
Het is inderdaad 11 jaar. 2-2-2011 wordt het 12 jaar! En dat is het bijna dus vandaar dat ik ook wel naar de 12 neig.
Nee hoor. Ik ben consequent. Dat ben jij niet, want anders zou je je banden om de paar maanden vernieuwen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 05:53 schreef fioooon het volgende:
Ja, dat was te verwachten dat je dat ineens "onzin" vindt. Maar het is leuk te zien dat je jezelf tegen spreekt.
O, daarom rijden ze in de autosport met brede banden!quote:Als je een brede band hebt dan heb je zowiezo minder grip dan iemand die op een dunnere band rijdt.
Ook al niet waar, hoewel dit minder onzin is.quote:En ook hoe hoger de snelheidscode van een band hoe slechter de grip.
Dus je ligt toch in de sloot? Of kun jij niet spellen?quote:Daarom lag ik al die gasten met die brede sloffen uit als ik ze zie klunzen in de sneeuw.
Nee, op sneeuw! En natuurlijk bij dezelfde snelheid. Anders is het geen vergelijk!quote:Ja, bij dezelfde snelheid. En op ijs. Ten eerste moet je snelheid minderen en ten tweede, wanneer rijden we op ijsbanen?
Nee, ik doe niet mee aan die onzin als je het niet erg vindt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:36 schreef DS4 het volgende:
Nee hoor. Ik ben consequent. Dat ben jij niet, want anders zou je je banden om de paar maanden vernieuwen.
Dat heeft ook een andere reden.... In de autosport zijn de auto's ook breder vandaar dat de banden breder zijn.quote:O, daarom rijden ze in de autosport met brede banden!
Niet waar? Kom dan met tegenargumenten die berust zijn op feiten!! Maarja, dat kan je niet want die zijn er niet. Het is namelijk een feit dat brede banden ( dus automatisch hoge snelheidscode) zorgen voor minder grip bij regen / gladheid. Verdiep je toch eerst eens in dingen voordat je zoals Mien Dobbelsteen alles eruit gooit zonder er ook maar iets van te weten. Want je maakt jezelf belachelijk.quote:Ook al niet waar, hoewel dit minder onzin is.
'sochtends om 5:53 uur moeten mijn hersenen nog wakker worden. Net zoals jouw winterbanden vlak na het starten van je auto.quote:Dus je ligt toch in de sloot? Of kun jij niet spellen?
Inderdaad, en wanneer zijn bij ons de snelwegen vol bezaaid met sneeuw? Nooit... daarom niet echt een goed vergelijk met de realiteit.quote:Nee, op sneeuw! En natuurlijk bij dezelfde snelheid. Anders is het geen vergelijk!
Jij hebt echt geen enkel probleem met het tonen van jouw onwetendheid, is het niet?quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:09 schreef fioooon het volgende:
Dat heeft ook een andere reden.... In de autosport zijn de auto's ook breder vandaar dat de banden breder zijn.
Ik lees dat je inmiddels al je opmerking gaat nuanceren. Dat races gehouden worden bij droog weer is onzin. De races zijn gepland en als het dan regent: jammer dan.quote:Bovendien geldt dat alleen bij nat wegdek en races worden veelal bij droog weer gehouden en dan geldt dat natuurlijk niet... dan is het andersom juist het geval...
Misschien dat jij nu denkt door hard te roepen dat je het over regen/gladheid had je jouw eerdere onzinnige opmerking kan corrigeren, maar dan nog blijft staan dat jij het had over snelheidscodering en dat staat los van de breedte.quote:Niet waar? Kom dan met tegenargumenten die berust zijn op feiten!! Maarja, dat kan je niet want die zijn er niet. Het is namelijk een feit dat brede banden ( dus automatisch hoge snelheidscode) zorgen voor minder grip bij regen / gladheid. Verdiep je toch eerst eens in dingen voordat je zoals Mien Dobbelsteen alles eruit gooit zonder er ook maar iets van te weten. Want je maakt jezelf belachelijk.
Heb jij hersenen???quote:'sochtends om 5:53 uur moeten mijn hersenen nog wakker worden.
Nooit? Afgelopen week nog over sneeuw gereden op de snelweg. En verder rij ik niet alleen op snelwegen... Jij natuurlijk wel, want jij komt er niet vanaf omdat jij 365 dagen in het jaar mensen op winterbanden uit de sneeuw moet trekken met jouw alto... Dan is het lastig natuurlijk.quote:Inderdaad, en wanneer zijn bij ons de snelwegen vol bezaaid met sneeuw? Nooit... daarom niet echt een goed vergelijk met de realiteit.
Het gaat om de vorm van de afdruk, in plaats van de oppervlakte van de afdruk, want die heeft juist meer met de druk van de band te maken.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:49 schreef -moppie- het volgende:
als het glad is kan je beter een smalle band hebben, meer druk per cm2 enzo....
Nog zo'n figuur die zijn gierigheid wenst te verpakken met een onzinexcuus.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:51 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja laten we voor die 3 vlokken sneeuw die hier gemiddeld vallen winterbanden gaan verplichtenGoh goh, we hebben een keer een strengere winter.
Ja dat zal het zijn.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nog zo'n figuur die zijn gierigheid wenst te verpakken met een onzinexcuus.
Laten we auto's verbieden!quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:19 schreef DS4 het volgende:
Ik wil je wel eens horen piepen als een van jouw bloedjes van kinderen gewond is geraakt terwijl jij dat had kunnen voorkomen door het monteren van fatsoenlijke banden...
Tja, ik weet niet waar jij indrukken opdoet.quote:En overigens: het is bepaald niet de eerste keer dat ik de indruk heb dat jij de hand op de knip houdt, of moet houden...
Jij blijkbaar nietquote:Dus ik vermoed toch echt dat dat de reden is dat jij onzin produceert als "gemiddeld 3 vlokjes per winter". Ik acht jou nl. wel in staat om iets beter te tellen.
quote:Winter in Nederland
Temperatuur
De gemiddelde wintertemperatuur loopt uiteen van 2,4 graden in het noordoosten tot 4,2 graden in het zuidwesten
Whehehehehehehehe ROTFLOLquote:Op vrijdag 10 december 2010 22:19 schreef DS4 het volgende:
Ik wil je wel eens horen piepen als een van jouw bloedjes van kinderen gewond is geraakt terwijl jij dat had kunnen voorkomen door het monteren van fatsoenlijke banden...
En overigens: het is bepaald niet de eerste keer dat ik de indruk heb dat jij de hand op de knip houdt, of moet houden... Dus ik vermoed toch echt dat dat de reden is dat jij onzin produceert als "gemiddeld 3 vlokjes per winter". Ik acht jou nl. wel in staat om iets beter te tellen.
Ik weet niet wat je probeert te bereiken met deze domme opmerking, maar misschien vind jij hem heel gevat....quote:
Van jou? Gelukkig alleen op dit forum.quote:Tja, ik weet niet waar jij indrukken opdoet.
Jij weet wat een gemiddelde is?quote:Jij blijkbaar niet
Je retoriek wordt een beetje simpeltjes.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je probeert te bereiken met deze domme opmerking, maar misschien vind jij hem heel gevat....
[..]
En zelfs daar ben je niet in staat om een goede indruk te vormenquote:Van jou? Gelukkig alleen op dit forum.
Ja, want ik weet dus wel wat een gemiddelde is. Als het gemiddeld in een een Nederlandse winter BOVEN 0 is, ligt er gemiddeld dus ook niet tot nauwelijks sneeuw. Want bij temperaturen boven 0 smelt dat he.quote:[..]
Jij weet wat een gemiddelde is?
Jij wil serieus beweren dat het gemiddeld om 3 sneeuwvlokjes gaat?
Welke goede reden naast "Het is niet nodig" had je gehad willen hebben dan?quote:Kennelijk is er geen goede reden
Tja ik begrijp dat het moeilijk is om een andere mening te respecteren en dat op de man spelen makkelijker is. Verder zijn je drogredenaties zo doorzichtig dat je je ingebeelde SUV erdoor kan rijdenquote:, dus je zal wel de el cheapo zijn waar ik je voor houdt.
Weet je het zeker? Dit is namelijk al de tweede keer in 2 posts dat je mijn kinderen ernstig letsel toewens. Alleen omdat hun vader het bij een gemiddelde wintertemperatuur van PLUS 3 graden niet echt noodzakelijk vind om op winterbanden te rijden.quote:En ik hoop niet dat het gebeurt,
Behalve dan met dat verschil dat het er significant minder vaak ligt.... En ik neem aan dat je de statistische invloed daarvan begrijpt?quote:maar als door die besparing straks een van jouw kinderen ernstig letsel op loopt (of erger), dan dringt het misschien tot jou door dat winterbanden ook in NL nut hebben.
Sneeuw in NL is nl. hetzelfde als sneeuw in het buitenland. Echt.
Nergens zeg ik dat ze zaligmakend zijn. Wel dat ze tijdens winterse omstandigheden veel meer grip bieden en dat het daarom verstandig zou zijn om mensen tijdens die winterse omstandigheden te verbieden om zonder die banden te rijden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:26 schreef Joene het volgende:
Whehehehehehehehe ROTFLOL![]()
![]()
![]()
jij denkt echt omdat het 2x achterelkaar in nederland 2 weken aaneengesloten kouder is dan +1 graden celcius , en en er een cm sneeuw ligt dat winterbanden zaligmakend zijn he ? Dat alle files en ongelukken als whehehehe sneeuw voor de zon verdwijnen.
Nee, een Porsche 911 met 530pk die ik gewoon zelf betaal met een set winterbanden voor iets van 900 euro.quote:Laat me raden ,jij rijdt een te dure leasebak met een verplicht setje winterbanden voor 10 eurootjes per maand 40 maandjes lang ?
Whehehehe mensen verbieden de weg op te gaanquote:Op vrijdag 10 december 2010 22:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nergens zeg ik dat ze zaligmakend zijn. Wel dat ze tijdens winterse omstandigheden veel meer grip bieden en dat het daarom verstandig zou zijn om mensen tijdens die winterse omstandigheden te verbieden om zonder die banden te rijden.
En als het echt maar zelden zulk weer is in NL, dan moet dat geen enkel probleem zijn voor de zomerbandrijders, maar verdomd dat het niet waar is... ze kunnen de auto niet missen bij winterse omstandigheden, want ineens blijkt als de auto moet blijven staan dat het toch vele dagen zijn.
[..]
Nee, een Porsche 911 met 530pk die ik gewoon zelf betaal met een set winterbanden voor iets van 900 euro.
Is dat van belang in de discussie?
Ik heb van jou nog geen argument mogen lezen, dus je trekt weer eens een te grote broek aan.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:29 schreef Swetsenegger het volgende:
Je retoriek wordt een beetje simpeltjes.
Zegt het mbo-ertje wiens grootste prestatie 3 kinderen produceren is...quote:En zelfs daar ben je niet in staat om een goede indruk te vormen
Heel erg slim ben je niet, want dat is niet zo. Het kan 60 dagen -1 zijn met sneeuw en 30 dagen +10 en dan zit je op een gemiddelde van 2,7 gr.quote:Ja, want ik weet dus wel wat een gemiddelde is. Als het gemiddeld in een een Nederlandse winter BOVEN 0 is, ligt er gemiddeld dus ook niet tot nauwelijks sneeuw. Want bij temperaturen boven 0 smelt dat he.
Zou je wellicht kunnen stoppen met op de man spelen? Als dit onderwerp zo gevoelig voor je is zou je wellicht beter niet meer kunnen reageren.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb van jou nog geen argument mogen lezen, dus je trekt weer eens een te grote broek aan.
[..]
Zegt het mbo-ertje wiens grootste prestatie 3 kinderen produceren is...
En ligt er gemiddeld dus nauwelijks sneeuwquote:[..]
Heel erg slim ben je niet, want dat is niet zo. Het kan 60 dagen -1 zijn met sneeuw en 30 dagen +10 en dan zit je op een gemiddelde van 2,7 gr.
Ik accepteer ook wat mindere prestaties in de sneeuw. Die paar keer per jaar dat ik door de sneeuw rijd, rijd ik voorzichtiger.quote:Daarnaast zijn gemiddelden niet zo interessant, want gemiddeld gezien hebben we in NL veel meer dagen dat het droog is en als je kijkt naar autoritten, dan blijkt dat je over het hele jaar net zoveel kans hebt op een rit in de regen dan in de wintermaanden kans op winterse omstandigheden.
Toch rij jij met banden met profiel. En dat vind jij niet gek, want jij wil ook fatsoenlijk kunnen rijden in de regen. En dus accepteer je wat mindere prestaties op droog.
En zo is het dus ook met de winterband.
Ik durf er geld op te zetten dat het binnen tien jaar verboden is.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:35 schreef Joene het volgende:
Whehehehe mensen verbieden de weg op te gaanVoel je je wel helemaal lekker ?
Mijn grondgebied komt uit op de openbare weg, die gewoon van de gemeente is en door de gemeente wordt gestrooid.quote:Strooi je wel je paadje voor je huis ?
Wij hebben er drie en alle drie met winterbanden.quote:En stoer hoor een porsche, sorry die kan ik niet betalen en ik heb twee auto's dus 2x een setje winterbanden voor auto's die we 5 dagen per week echt nodig hebben , nee dat zit er ff niet an ? gek he ?
Als je zo tegen op de man spelen bent moet je niet zelf eerst meedoen en dan gaan janken als het bij jou pijn gaat doen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Zou je wellicht kunnen stoppen met op de man spelen? Als dit onderwerp zo gevoelig voor je is zou je wellicht beter niet meer kunnen reageren.
Gemiddeld sneeuwt het in NL 13 dagen! En het blijft wel eens meerdere dagen liggen. Zeg gemiddeld 2 winterse dagen per dag sneeuw is 26 dagen van de 90 winterse dagen. Dat is bijna 1 op drie!!! Dat is vaker dan jij in de regen rijdt, mijn waarde!quote:En ligt er gemiddeld dus nauwelijks sneeuw
Het punt is alleen dat net als prestaties in staande regen met slicks de prestaties in de sneeuw met een zomerband dramatisch slechter is.quote:Ik accepteer ook wat mindere prestaties in de sneeuw. Die paar keer per jaar dat ik door de sneeuw rijd, rijd ik voorzichtiger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |