Onzin. Het verschil is miniem en bij mijn auto is het zelfs nog steeds in het voordeel van de winterbanden, omdat ik nu eenmaal zomerbanden heb die juist goed presteren als ze heel warm zijn en bij koud een stuk minder.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:34 schreef fioooon het volgende:
Je begrijpt het punt mag ik hopen. Als je in het weekend op winterbanden blijft rijden ben je qua veiligheid niet goed bezig als je conseqent blijft met wat je hier allemaal neer zet.
Een verschil van 4 meter tov een verschil van 90 meter. Daar hebben we het over. Factor 22!!!quote:Jij bent toch zo bezig met de veiligheid ?? Of is het nu ineens allemaal niet zo erg meer?
Helemaal niet, het gaat om wat er binnen je macht ligt om je eigen en andermans veiligheid te waarborgen.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:42 schreef fioooon het volgende:
[..]
Nog wel ja... net zoals winterbanden niet verplicht zijn in Nederland. Maar het gaat even om het princiepe.
Bepaald niet exact. Een winterband op de droge warme weg heeft weliswaar minder grip dan een zomerband, maar een zomerband heeft nog veel minder grip in winterse toestanden. Het absolute verschil is vele malen groter. En van het voorjaar, als de temperatuur niet meer onder het vriespunt neigt, zal ik inderdaad de eerste zijn om terug op zomerwielen te wisselen inderdaad.quote:Exact, dat is precies wat ik bedoel. Jij past van het weekend gewoon je snelheid aan als het +7 wordt. En dat doe ik nu ook.
Ook in Duitsland hebben ze geen snelwegen waar de sneeuw blijft liggen, want ook daar hebben ze strooizout en sneeuwschuivers. Sterker nog, waar wij hier van de rijksverkeersdienst afhankelijk zijn voor het inzetten van de strooiwagens, beschikt men in Duitsland over de Autobahnmeisterei. Dat is een dienst die niets anders doet dan schoonhouden van wegen en het snoeien van de middenberm. Die hebben per locatie een district en gaan (weliswaar enigszins gecoördineerd, maar toch) autonoom te werk bij het inzetten van sneeuwschuivers en strooiers. En bij het spul wat je daar ziet is het Nederlandse materieel een peuleschil. Ik heb genoeg van dat land gezien om te weten waar ik over praat wat dat betreft.quote:Daar zeg je het... Duitse onderzoeken. Maar wij hebben in NL geen Duits weer. Wij hebben geen snelwegen waar het sneeuw blijft liggen. Dus al die onderzoeken die daar worden gedaan gelden niet voor ons want die paar vlokken die er hier vallen komen die winterbanden helemaal niet tot zijn recht.
Ook hiervoor had ik graag een bron. Volgens de bandenboeren rijdt het overgrote deel van Nederland inmiddels op winterbanden. Volgens jou zou dat dus betekenen dat het overgrote deel van de auto's leasewagens zouden zijn. Kom maar op met die getallen dan, prove me wrongquote:De meeste rijders op winterbanden zijn leaseklanten... die krijgen die banden ook gewoon. En die gasten scheuren al enorm... en nog harder op de winterbanden.
Maar de hoeveelheid grip die je 'kwijtraakt' met winterbanden-op-droog is een flink stuk minder dan de grip die je wint met winterbanden-op-sneeuw, dus de beste praktische keuze is dan toch echt de winterbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:17 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ja, maar volgende week gaat het weer dooien en wordt het weer flink in de plus. Dan moet je dus weer over gaan op de zomerband... want dat is dan weer veiliger maar dat doe je ook weer niet.
Dat zou dus wel moeten als je zegt dat je zo met veiligheid bezig bent.
Als je met je zomerbanden precies even hard rijdt als met je winterbanden onder dezelfde winterse omstandigheden ben je met die winterbanden toch echt veiliger bezig. Let wel, veiliger, da's niet hetzelfde als absoluut veilig. Dus ik snap eventjes niet waarom winterbanden levensgevaarlijk zijn? Het enige levensgevaarlijke is een bestuurder die zich niet aanpast.quote:Nouja, wat er dan ook gebeurd is .. .waar het om gaat is dat winterbanden niet per definitie voor extra veiligheid zorgen als je je rijgedrag niet aan past. Extra afstand houden en snelheid beperken is meer dan voldoende ook voor zomerbanden. Maar je bereikt alleen maar het averechtse met winterbanden.... want mensen passen hun snelheid niet aan als ze die levensgevaarlijke banden om hebben.
Het is inderdaad 11 jaar. 2-2-2011 wordt het 12 jaar! En dat is het bijna dus vandaar dat ik ook wel naar de 12 neig.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat jij enkele dagen geleden 11 jaar rijervaring had en 11 jaar schadevrij, een dag later 12 jaar rijervaring en 12 jaar schadevrij en thans 13 jaar rijervaring en 13 jaar schadevrij.
Misschien dat bij jou "een jaar" 24 uur duurt... Dat zou een hoop verklaren.
Ja, dat was te verwachten dat je dat ineens "onzin" vindt. Maar het is leuk te zien dat je jezelf tegen spreekt.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Het verschil is miniem en bij mijn auto is het zelfs nog steeds in het voordeel van de winterbanden, omdat ik nu eenmaal zomerbanden heb die juist goed presteren als ze heel warm zijn en bij koud een stuk minder.
Ja, bij dezelfde snelheid. En op ijs. Ten eerste moet je snelheid minderen en ten tweede, wanneer rijden we op ijsbanen?quote:Een verschil van 4 meter tov een verschil van 90 meter. Daar hebben we het over. Factor 22!!!
Is niet helemaal waar - brede banden hebben meer lamellen ('randjes') dan smallere, en op een gladde ondergrond geven ze dan ook meer grip (eventjes uitgaand van vergelijkbare compound en profielstructuur). Ze hebben wel sneller last van aquaplaning, maar over het algemeen staat er ook meer gewicht op bredere banden waardoor dat weer gelijk trekt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 05:53 schreef fioooon het volgende:
[..]
Ach, die verschillen blijf je altijd houden. Als je een brede band hebt dan heb je zowiezo minder grip dan iemand die op een dunnere band rijdt.
Is 225 ook 'brede slof'? Want mij zul je niet zien klunzen in de sneeuw, gewoon gasgeven en wegrijden. Y-rated banden zijn meestal wel wat minder goed op kou gericht, en daarom hebben we ook winterbanden.quote:En ook hoe hoger de snelheidscode van een band hoe slechter de grip. Daarom lag ik al die gasten met die brede sloffen uit als ik ze zie klunzen in de sneeuw.
Afgelopen weken toch al een paar keer...quote:Ja, bij dezelfde snelheid. En op ijs. Ten eerste moet je snelheid minderen en ten tweede, wanneer rijden we op ijsbanen?
Geen betrouwbare bron. Dat had ik ook gezegd als bandenboer.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:56 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Volgens de bandenboeren rijdt het overgrote deel van Nederland inmiddels op winterbanden.
De politie krijgt ze evenwel nietquote:Op woensdag 8 december 2010 14:24 schreef DS4 het volgende:
Dat zegt Tweede Kamerlid Jacques Monasch woensdag. "Wij willen veiligheid voor alles", aldus Monasch.
Probeer maar eens een Eend bij te houden in de sneeuw met brede sloffenquote:Op vrijdag 10 december 2010 08:01 schreef JF_ het volgende:
In sneeuw weet ik niet zeker wat het voordeel geeft - waarschijnlijk is smal beter ivm makkelijker 'door de sneeuw zakken', maar breed weer beter zodra je het ijs onder de sneeuw raakt.
Ik zag hier net voor bij de zaak een ambulance met sirene langsrijden, over dezelfde weg waar ik net een uurtje geleden overheen glibberde op de fiets.quote:Op vrijdag 10 december 2010 08:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De politie krijgt ze evenwel niet
Daarbij hebben chauffeurs van hulpdiensten ook een gevorderde rijopleiding. Ik ben 9 jaar brandweerchauffeur geweest en na de intensieve rijopleiding was er ook een jaarlijkse opfrisdag. Geweldig als je 18 ton om zijn as laat draaien.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik zag hier net voor bij de zaak een ambulance met sirene langsrijden, over dezelfde weg waar ik net een uurtje geleden overheen glibberde op de fiets.
Wat mij betreft krijgen alle spoed-diensten per direct winterbanden aangemeten inderdaad, die hebben er echt wat aan.
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:15 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Winterbanden zijn alleen nuttig met sneeuw. Niet als er een ijsplaat op de weg ligt.
Maar als je winterbanden hebt, rij je al wel snel (onterrecht) zekerder.
Mijn autotje heeft winterbanden, de auto van mijn ouders niet. Ik rij regelmatig in beiden, maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil merk. Tenzij we het over de benzinekosten hebben...
Wat dat betreft zou het CBS de rijexamens wel wat meer kunnen modelleren op het Finse model. Daar zitten veel meer van dit soort lastige omstandigheden in verwerkt. Volgens mij zit daar 1 dag verplichte slipcursus bij, en een opfrisdag na 2 jaar. Koppel dit aan een punten rijbewijs, verplichte winterbanden, en dynamischer snelheden op de wegen zoals in Zweden, en dan kon het wel eens wat veiliger worden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:48 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Daarbij hebben chauffeurs van hulpdiensten ook een gevorderde rijopleiding. Ik ben 9 jaar brandweerchauffeur geweest en na de intensieve rijopleiding was er ook een jaarlijkse opfrisdag. Geweldig als je 18 ton om zijn as laat draaien.
Uiteraard moet je zo'n uitspraak van zo'n partij met een korrel zout nemen, maar kijk eens om je heen in de file? Hoeveel auto's zónder winterbanden zie je nog? Zijn wel een paar, maar het merendeel staat op wieldoploze stalen velgen met winterbanden erom. Bovendien zijn er ook veel die gewoon wieldoppen hebben op hun wintersetje, zoals ikzelfquote:Op vrijdag 10 december 2010 08:34 schreef BertV het volgende:
[..]
Geen betrouwbare bron. Dat had ik ook gezegd als bandenboer.![]()
Winterbanden zijn veiliger, maar zodra je in een normale situatie gebruik maakt van die marge is het effect weg. Het bashen van zomerbandrijders slaat nergens op.
Grappig dat je nou juist dat artikel erbij noemt. Daarin wordt immers genoemd dat de wetenschappers DENKEN dat het gevoel van schijnveiligheid het werkelijke effect van winterbanden ten nadele compenseert. Een onderzoek is er niet naar gedaan, feiten om die gedachten op te staven hebben ze niet, en ook de ervaringen in het buitenland wijzen anders uit. Er worden letterlijk de woorden wellicht en misschien gebruikt. Dat geeft te denken, nietwaar? Bovendien, dat het in de krant staat wil niet zeggen dat het waar is. Laat die wetenschappers maar eens terugkomen met de resultaten van een gedegen onderzoek. Mijn voorschot daarop: er wordt inderdaad een gevoel van schijnveiligheid gecreëerd bij sommigen, en voor die mensen is het effect per saldo inderdaad nul, de rest van de weggebruikers die zich wel kunnen gedragen hebben voordeel bij winterbanden door de geboden extra marge c.q. extra mogelijkheden bij het uitwijken en remmen, waardoor alsnog de kans op dodelijke ongelukken afneemt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:51 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.
Begeleidend artikel van het AD;
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-winterbanden.dhtml
Hier ben ik het volledig mee eens, ondanks dat ook voor die slipcursus geldt dat mensen denken het daar allemaal ff te leren en vervolgens al driftend de hoek om komen brullen. Want ze hebben toch een slipcursus gehad en ze weten hoe dat moet dus het is wel veilig.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat dat betreft zou het CBS de rijexamens wel wat meer kunnen modelleren op het Finse model. Daar zitten veel meer van dit soort lastige omstandigheden in verwerkt. Volgens mij zit daar 1 dag verplichte slipcursus bij, en een opfrisdag na 2 jaar. Koppel dit aan een punten rijbewijs, verplichte winterbanden, en dynamischer snelheden op de wegen zoals in Zweden, en dan kon het wel eens wat veiliger worden.
Helaas is dat iets waar je als overheid natuurlijk continue mee worstelt. Hoeveel je ook (probeert) te voorkomen met regels, adviezen en straffen aan toe, er is een groep Nederlanders die het altijd beter denken te weten, en in de problemen komen door zichzelf niet goed te (laten) voorlichten of informeren, of hun eigen kunnen overschatten.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:29 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens, ondanks dat ook voor die slipcursus geldt dat mensen denken het daar allemaal ff te leren en vervolgens al driftend de hoek om komen brullen. Want ze hebben toch een slipcursus gehad en ze weten hoe dat moet dus het is wel veilig.
Inderdaad. Op ijs maken winterbanden inderdaad geen zak uit.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:15 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Winterbanden zijn alleen nuttig met sneeuw. Niet als er een ijsplaat op de weg ligt.
Maar als je winterbanden hebt, rij je al wel snel (onterrecht) zekerder.
Mijn autotje heeft winterbanden, de auto van mijn ouders niet. Ik rij regelmatig in beiden, maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil merk. Tenzij we het over de benzinekosten hebben...
Idd. Dus maken winterbanden je auto sneller gevaarlijker dan veiliger.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:51 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.
Begeleidend artikel van het AD;
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-winterbanden.dhtml
quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:48 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Daarbij hebben chauffeurs van hulpdiensten ook een gevorderde rijopleiding. Ik ben 9 jaar brandweerchauffeur geweest en na de intensieve rijopleiding was er ook een jaarlijkse opfrisdag. Geweldig als je 18 ton om zijn as laat draaien.
Exact! Hier is niks aan toe te voegen. Dit zijn de feiten en niet anders!quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:51 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
't verschil zit 'm voornamelijk tussen de oren.. Mensen die met winterbanden rijden 'denken' sneller te kunnen rijden in de sneeuw. Deels is dat waar, ja je hebt meer grip en ja de remweg zal ongetwijfeld iets korter zijn. Leuk! Als je alleen op de wereld leeft. Het effect van winterbanden is gewoon bijna nihil vanwege het kamikaze gedrag van bestuurders met winterbanden.
Begeleidend artikel van het AD;
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-winterbanden.dhtml
quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:08 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
[..]
Idd. Dus maken winterbanden je auto sneller gevaarlijker dan veiliger.
Mooie manouvre die standaard wordt geoefend. Ik ben zelfs met nat weer wel eens uitgebroken aan de achterzijde. Met goede training is het redelijk onder controle. Echter er zijn zoveel gevallen bekend waar het mis ging. Vaak door gewoon botweg te hard rijden.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |