abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89676111
Tsja, ik voorspelde het deze week al... de eerste stap is gezet:

Omdat professionele persoonsvervoerders te weinig doen aan voorzorgsmaatregelen gedurende de winter, wil de PvdA winterbanden verplicht maken voor bussen en taxi's.

Dat zegt Tweede Kamerlid Jacques Monasch woensdag. "Wij willen veiligheid voor alles", aldus Monasch.

Het idee komt voort uit het ongeval dat begin dit jaar gebeurde met een schoolbusje bij het Groningse plaatsje Erica. De bus reed op zomerbanden en gleed door de gladheid een talud af, de snelweg op. "Sindsdien is er te weinig veranderd", zegt het kamerlid uit Sneek tegen de Leeuwarder Courant.

OV-bedrijven uit de provincie en veel gemeenten vinden dat de vervoerders zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de passagiers, maar dat gaat de PvdA niet ver genoeg.

Bron.

Overigens: goede zaak!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_89676363
goede zaak!
pi_89676520
"Wij willen veiligheid voor alles"

Debiele populistische uitspraak. Verder wel eens met dit specifieke plan. Al vraag ik me af of het nodig is op bussen, bestaan er uberhaupt vrachtwagen winterbanden?
pi_89676569
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:33 schreef tjoptjop het volgende:
"Wij willen veiligheid voor alles"

Debiele populistische uitspraak. Verder wel eens met dit specifieke plan. Al vraag ik me af of het nodig is op bussen, bestaan er uberhaupt vrachtwagen winterbanden?
Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assen :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  woensdag 8 december 2010 @ 14:38:59 #5
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_89676735
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:35 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

ja vette onzin voor die aangedreven assen alléén.
ga maar eens met winterbanden op je voorwielaandrijver de sneeuw in en dan even remmen. moet jij eens zien hoe snel je andersom staat.

Sommige mensen wetten :N
pi_89676805
quote:
7s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:38 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

ja vette onzin voor die aangedreven assen alléén.
ga maar eens met winterbanden op je voorwielaandrijver de sneeuw in en dan even remmen. moet jij eens zien hoe snel je andersom staat.

Sommige mensen :N
Er bestaat slechts 1 enkele voorwielaangedreven vrachtwagen. Een of andere speciaal voor die klant gebouwde Titan, Alexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx heeft er een foto van. Verder heb je met een vrachtwagen op de vooras altijd dusdanig veel asdruk dat het voor het sturen niet zo denderend veel uitmaakt. Op de aangedreven assen is het vooral interessant omdat je ook met sneeuw de berg op wilt kunnen komen. En daar is het de duitsers dan ook om te doen :)

Edit: deze dus, en loopt in Frankrijk:
  woensdag 8 december 2010 @ 14:41:09 #7
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_89676816
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:35 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Rijden met een combinatie van winterbanden en zomerbanden kan echt onvoorspelbare reacties van de auto geven. Voor bussen en taxi's vind ik het een goede zaak. Je kunt niet veilig genoeg met je klanten omgaan.
pi_89676829
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:41 schreef BobLeSponge het volgende:

[..]

Rijden met een combinatie van winterbanden en zomerbanden kan echt onvoorspelbare reacties van de auto geven. Voor bussen en taxi's vind ik het een goede zaak. Je kunt niet veilig genoeg met je klanten omgaan.
Vrachtwagen! ;)
  woensdag 8 december 2010 @ 14:43:00 #9
283319 BobLeSponge
Doet Bob Spongen
pi_89676885
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:41 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Vrachtwagen! ;)
Prima!
  woensdag 8 december 2010 @ 14:47:50 #10
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_89677078
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:41 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Vrachtwagen! ;)
ik las er over heen.
I stand corrected.

Verder blijf ik bij mijn uitspraak dat je eigenlijk gewoon overal gelijke (gelijkwaardige) banden wilt hebben maar dat geldt vooral voor personenwagens.
pi_89678153
quote:
7s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:47 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

ik las er over heen.
I stand corrected.

Verder blijf ik bij mijn uitspraak dat je eigenlijk gewoon overal gelijke (gelijkwaardige) banden wilt hebben maar dat geldt vooral voor personenwagens.
Dat ben ik verder met je eens hoor, alleen is het verrassingseffect bij vrachtwagens minder groot. Op de vooras heb je altijd druk door de cabine, het motorblok en het voorste gedeelte van het chassis. Met een losse trekker heb je op de achterwielen alleen de as zelf en een stuk van het chassis, hooguit nog een stukkie oplegger erbij als je die er aan hebt. Sta je dan, met meer druk op je vooras dan op je achteras, en in de zomerbandjes aan de voet van een besneeuwde berg :|W
pi_89686391
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Tussen dromen en doen staat slechts het woord 'en'
pi_89687137
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben.
+1
  woensdag 8 december 2010 @ 18:59:03 #14
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_89687875
quote:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
-1
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_89688047
quote:
Als ik ze gratis krijg leg ik ze er wel onder hoor.

Maar verplichten en dan zelf moeten kopen zeker? Waarom? Er kan prima gereden worden zonder dat commerciële rubber hoor :)
Blaze with the fire that is never extinguished
pi_89688167
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 19:03 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:

Als ik ze gratis krijg leg ik ze er wel onder hoor.

Maar verplichten en dan zelf moeten kopen zeker? Waarom?
Waarom niet? Je mag ook niet doorrijden met je zomerbanden als je profieldiepte onder de maat is. Dan krijg je ook niet gratis nieuwe...

quote:
Er kan prima gereden worden zonder dat commerciële rubber hoor :)
Met winterse omstandigheden is een winterband heel veel beter. En je hoeft het niet aan te schaffen, de regel (thans in Duitsland) is dat je niet mag rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden. Als jij netjes wacht tot de omstandigheden weer goed zijn mag je de zomerbanden laten zitten.
pi_89688549
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 19:05 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom niet? Je mag ook niet doorrijden met je zomerbanden als je profieldiepte onder de maat is. Dan krijg je ook niet gratis nieuwe...

[..]
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten, kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt, eventueel kosten voor de montage en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.
Als mijn profieldiepte te laag is haal ik een nieuwe set banden en klaar.

quote:
Met winterse omstandigheden is een winterband heel veel beter. En je hoeft het niet aan te schaffen, de regel (thans in Duitsland) is dat je niet mag rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden. Als jij netjes wacht tot de omstandigheden weer goed zijn mag je de zomerbanden laten zitten.
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft. Ik heb ze althans niet nodig gehad de afgelopen 3 jaar, en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
pi_89691371
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten, kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt, eventueel kosten voor de montage en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.

[..]

Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft. Ik heb ze althans niet nodig gehad de afgelopen 3 jaar, en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Het probleem is dat 90% van de mensen zich als bovengemiddeld vaardige bestuurder kwalificeert ;)

Overigens, een nieuwe set banden moet je ook laten monteren, en voor dat hele verhaal zul je ook tijd vrij moeten maken :)
pi_89691760
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 20:08 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Het probleem is dat 90% van de mensen zich als bovengemiddeld vaardige bestuurder kwalificeert ;)

Overigens, een nieuwe set banden moet je ook laten monteren, en voor dat hele verhaal zul je ook tijd vrij moeten maken :)
Ja ga lekker heel mijn post ontkrachten, **** :P.
Je hebt wel gelijk inderdaad. Eigenlijk gaat alleen de opslag van de banden misschien meer geld kosten ten opzichte van het niet kopen van winterbanden.

Ik zie mezelf niet als een heel goede bestuurder, maar bovengemiddeld toch wel. Als op een schaal van 1 t/m 10 de gemiddelde Nederlandse bestuurder een 6 krijgt, vind ik mezelf wat betreft rijvaardigheid, verkeersinzicht / kennis en veiligheid toch wel een 7+.

Derhalve gaat rijden op zomerbanden ook gewoon prima. Ik heb met mijn rijlessen ook zonder winterbanden gelest in de winter dus ja, nodig zijn ze echt niet hoor. Die banden worden gewoon verkocht onder het mom van veiligheid maar zo veel veiliger zijn ze waarschijnlijk niet eens gezien het feit dat het rijgedrag van de bestuurder ook veranderd als er winterbanden onder zijn/haar koekblik liggen.

Achja om een lang verhaal kort te maken: ik rijd in elk jaargetij op zomerbanden en ben ook niet van plan winterbanden aan te schaffen.
pi_89691779
Dat gaat er natuurlijk nooit doorheen komen zo'n initiatief. Wat me een beter idee lijkt is mensen die bijvoorbeeld 1 a 2 keer een ongeluk maken bij winters weer op zomerbanden verplicht stellen van winterbanden of de rijbevoegdheid ontzeggen.
pi_89692214
Volgende stap slicks in de zomer ,intermediates in de lente en M&S in de herfst .
Standaard setje full wet op het dak .
Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
ESP, EBD, ABS, PBA, en AAC ?
Verschillen zullen er altijd blijven in remweg ,al is het alleen maar om het verschil in gewicht
pi_89692821
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 20:23 schreef zeeeend het volgende:
Volgende stap slicks in de zomer ,intermediates in de lente en M&S in de herfst .
Standaard setje full wet op het dak .
Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
Verschillen zullen er altijd blijven in remweg ,al is het alleen maar om het verschil in gewicht
En zo is dat! Het verschil in motorinhoud van de auto's verschilt ook enorm waardoor de 1 vatbaarder is voor gladheid dan de ander. Voer dan in dat auto's met veel vermogen niet met gladheid mogen rijden.
pi_89693134
quote:

Inderdaad! En mensen die toch twijfelen aan hun rijkunsten kunnen dan winterbanden nemen.
Volgens mij is dat ook al zo. Mensen met winterbanden zijn doorgaans niet zeker van zichzelf qua rijvaardigheid. Die gasten die gespannen achter het stuur zitten hebben meestal winterbanden onder of rijden op zomerbanden richting de garage omdat ze een afspraak hebben om winterbanden te monteren.
pi_89696096
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 20:39 schreef fioooon het volgende:
Inderdaad! En mensen die toch twijfelen aan hun rijkunsten kunnen dan winterbanden nemen.
Volgens mij is dat ook al zo. Mensen met winterbanden zijn doorgaans niet zeker van zichzelf qua rijvaardigheid. Die gasten die gespannen achter het stuur zitten hebben meestal winterbanden onder of rijden op zomerbanden richting de garage omdat ze een afspraak hebben om winterbanden te monteren.
Die rijden toch knetterlangzaam. Daar hoeven echt geen winterbanden onder. :+
pi_89696423
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:32 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Die rijden toch knetterlangzaam. Daar hoeven echt geen winterbanden onder. :+
Nee die moet gewoon lekker thuisblijven, net zoals alle andere malloten die in de weg rijden (en dan interesseert het me geen reet op wat voor banden je staat - als je niet enigszins normaal met het verkeer mee kunt komen zou je het sowieso niet eens moeten proberen).
pi_89696768
quote:

Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten,
Maar dat komt weer ten gunste van minder zomerbanden kopen.

quote:
kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt,
Het zal wel. Het kwartje van kok is duurder.

quote:
eventueel kosten voor de montage
Als je daar het geld niet voor hebt, dan doe je het gewoon zelf.

quote:
en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.
Voor een APK ook en dat krijg je ook niet vergoed.

quote:
Dat kost op de een of andere magische manier geen tijd?

quote:
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft.
Ik heb zo'n bovengemiddelde rijvaardigheid omdat ik aan autosport doe en ik vind ze wel nodig (althans: wenselijk in het huidige verkeer), ook voor mijzelf.

quote:
en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Daarom moet het ook verplicht worden... ;)
pi_89696922
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 20:23 schreef zeeeend het volgende:
Volgende stap slicks in de zomer
Het regent niet in de zomer?

quote:
De auto en ook de banden hebben een ontwikkeling doorgemaakt.

quote:
Het gaat natuurlijk niet alleen om remweg.
  woensdag 8 december 2010 @ 21:49:05 #28
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_89696969
Och nee niet fioooon weer he!
pi_89697051
quote:
16s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:49 schreef TommyGun het volgende:
Och nee niet fioooon weer he!
Heej, waarom stond jij dit filmpje eigenlijk te maken? Was je trouwens erg gewond?
pi_89697665
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:48 schreef DS4 het volgende:

Het gaat natuurlijk niet alleen om remweg.
Het is zelfs nog sterker: het draait alleen maar om de remweg.
pi_89697932
Een kamerlid dat zegt dat Erica in Groningen ligt moet je sowieso niet geloven :')
pi_89698924
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:01 schreef fioooon het volgende:

[..]

Het is zelfs nog sterker: het draait alleen maar om de remweg.
Als ik aan het stuur draai, wil ik dat er ook iets gebéurt, in plaats van dat de auto gewoon rechtdoor gaat. Dat heeft niets met remweg te maken, maar met grip. Verder vind ik het een erg trieste instelling om diegenen die de risico's van zomerbanden op sneeuw/ijs/opgevroren wegdek onderkennen en dus maatregelen nemen meteen maar tot incompetent en angsthaas te bestempelen. Juist diegenen die graag de grote jongen uithangen met hun vermeende rijkunsten en claimen geen meerwaarde te ondervinden van winterbanden in de genoemde omstandigheden zijn de gevaren op de weg, omdat die zichzelf (mogelijk) overschatten.
En voor de duidelijkheid, het heeft onderhand nog maar 2 dagen gesneeuwd, maar sindsdien is het wel één grote spiegelgladde bende op de weg door opgevroren dooiwater, aangevroren mist, en wat dies meer zij.
En nee, ik zal mezelf nooit als een geweldige automobilist bestempelen, want ik maak zeker ook fouten. Ik durf wel met een gerust hart te zeggen dat ik een ontspannen chauffeur ben die niet schrikt van een vlokje meer of minder. En toch rijd ik op winterbanden, simpelweg omdat het de marge vergroot. In veel gevallen zal het met zomerbanden ook wel goedgaan, want snelheid aanpassen moet je toch, maar als het er op aan komt heb ik graag de extra ruimte die de winterbanden me op dat moment bieden. En voor die marge heb ik graag een paar extra banden liggen. En aangezien m'n (duurdere, want andere maat) zomerbanden niet slijten als ik op m'n winterbanden rijd en ik zelf de wielen wisselen en opbergen kan, kost het rijden op winterbanden mij geen drol.
pi_89707106
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:23 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Als ik aan het stuur draai, wil ik dat er ook iets gebéurt, in plaats van dat de auto gewoon rechtdoor gaat. Dat heeft niets met remweg te maken, maar met grip. Verder vind ik het een erg trieste instelling om diegenen die de risico's van zomerbanden op sneeuw/ijs/opgevroren wegdek onderkennen en dus maatregelen nemen meteen maar tot incompetent en angsthaas te bestempelen. Juist diegenen die graag de grote jongen uithangen met hun vermeende rijkunsten en claimen geen meerwaarde te ondervinden van winterbanden in de genoemde omstandigheden zijn de gevaren op de weg, omdat die zichzelf (mogelijk) overschatten.
En voor de duidelijkheid, het heeft onderhand nog maar 2 dagen gesneeuwd, maar sindsdien is het wel één grote spiegelgladde bende op de weg door opgevroren dooiwater, aangevroren mist, en wat dies meer zij.
En nee, ik zal mezelf nooit als een geweldige automobilist bestempelen, want ik maak zeker ook fouten. Ik durf wel met een gerust hart te zeggen dat ik een ontspannen chauffeur ben die niet schrikt van een vlokje meer of minder. En toch rijd ik op winterbanden, simpelweg omdat het de marge vergroot. In veel gevallen zal het met zomerbanden ook wel goedgaan, want snelheid aanpassen moet je toch, maar als het er op aan komt heb ik graag de extra ruimte die de winterbanden me op dat moment bieden. En voor die marge heb ik graag een paar extra banden liggen. En aangezien m'n (duurdere, want andere maat) zomerbanden niet slijten als ik op m'n winterbanden rijd en ik zelf de wielen wisselen en opbergen kan, kost het rijden op winterbanden mij geen drol.
Juist, en om te zorgen dat je voor elkaar krijgt dat als je stuurt je ook de bocht om gaan pas je gewoon je snelheid aan. Bovendien vang je gelijk 2 klappen.... je hebt langer grip zodat je remweg ook korter wordt mocht je toch nog grip verliezen.

Je draait het om, juist de mensen die op winterbanden rijden hangen de grote jongen uit want die denken dat ze op winterbanden gewoon normaal kunnen rijden en passen dus ook hun snelheid niet aan het winterse weer. En daarom rijden mensen op winterbanden toch zoveel schade waardoor het voordeel dat ze eigenlijk van hun winterband horen te hebben volledig weg valt.

En over slijtage... daar heb je zowiezo in koude weersomstandigheden minder mee te maken want in de winter slijt je band nou eenmaal minder dan in de zomer wanneer het echt droog weer is. Dus wat het jouw kost om op winterbanden te rijden is het erop en eraf zetten van je banden + de stalling van de banden die je niet gebruikt en de tijd die je het je kost om die banden te (laten) wisselen.
pi_89707983
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:24 schreef DS4 het volgende:
Het idee komt voort uit het ongeval dat begin dit jaar gebeurde met een schoolbusje bij het Groningse plaatsje Erica.

Drentse plaatsje Erica.
Waar gehakt wordt, is het woensdag.
pi_89708854
quote:
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbanden :') flikker toch op man. We rijden godverdomme al 120 jaar auto's zonder winterbanden, en nu kan het ineens niet meer zonder en moet iedereen maar verplicht even 400-500 euro lappen voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_89709618
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor winterbanden, maar de hoge prijs (er moeten natuurlijk ook stalen velgen bij aangeschaft worden) en de vraag hoe lang ik mijn huidige auto nog wil houden, weerhouden me er nog altijd van. Desalniettemin ben ik geen tegenstander van een winterbandenverplichting.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  donderdag 9 december 2010 @ 10:03:06 #37
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_89709651
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al? :?
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 9 december 2010 @ 10:06:47 #38
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_89709723
quote:

[..]

Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbanden :') flikker toch op man. We rijden godverdomme al 120 jaar auto's zonder winterbanden, en nu kan het ineens niet meer zonder en moet iedereen maar verplicht even 400-500 euro lappen voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
tja je weet zelf dat de winters de laatste jaren streng zijn. winterbanden zijn haast een must geworden.
ik vind ook dat je MINSTENS op all-weathers moet rijden in de winter. Liefst winterbanden.
autorijden kost nu eenmaal geld. als je het niet op wilt hoesten (en wat is nu 400 piek in vergelijking tot een totall-loss auto of zelfs je leven) dan ga je maar lekker op de fiets.
  donderdag 9 december 2010 @ 10:09:37 #39
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_89709788
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:06 schreef Tjabbo het volgende:
(en wat is nu 400 piek in vergelijking tot een totall-loss auto of zelfs je leven)
Ja, dat is het dus ook. Een keer dat winterbanden je redden t.o.v zomerbanden bij je ongeluk en die 500 knaken heb je er direct uit. Durf te investeren in je eigen veiligheid denk ik dan, zeker als je veel op de weg zit.

Maar dan de reactie van de gemiddelde leaserijder zonder winterbanden in z'n contract. 'Nee hoor, als de baas het niet wil betalen, waarom zou ik dat dan doen?'

Kortzichtigheid ten top.
pi_89710617
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 08:30 schreef Albert86 het volgende:
Drentse plaatsje Erica.
Tsja, ik quote ook maar het nieuwsbericht.

Daarnaast: drente, groningen, friesland... een pot nat.
pi_89710689
quote:

We zitten op dag 8 achtereen van dagen dat er gladheid is op de wegen in NL en begin dit jaar was het vanaf dag 1 tot half februari ook al winterse omstandigheden.

2010 staat dus al boven de 50 dagen.

Die drie dagen zijn onzin, maar belangrijker: als jij echt meent dat het maar drie dagen zijn: kan jou het nou schelen dat jij 3 dagen in het jaar niet met jouw auto mag rijden?
pi_89710770
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:09 schreef Gunner het volgende:

Maar dan de reactie van de gemiddelde leaserijder zonder winterbanden in z'n contract. 'Nee hoor, als de baas het niet wil betalen, waarom zou ik dat dan doen?'
Wat de baas overigens wel een potentiele aansprakelijkheidsclaim boven zijn hoofd doet hangen...

Bij onze bedrijven staan de bedrijfs- en leaseauto's op winterbanden. Kwestie van verantwoordelijkheid naar de werknemers toe.

Eerlijk is eerlijk: pas dit jaar is die beslissing genomen.
  donderdag 9 december 2010 @ 10:49:59 #43
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_89710908
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:45 schreef DS4 het volgende:
Wat de baas overigens wel een potentiele aansprakelijkheidsclaim boven zijn hoofd doet hangen...
Mee eens, maar ik ga dan niet naar excuses zoeken om ze zelf niet te kopen. Want m'n veiligheid is belangrijker dan die 500 euro die ik moet investeren voor mezelf.
pi_89711158
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:49 schreef Gunner het volgende:

Mee eens, maar ik ga dan niet naar excuses zoeken om ze zelf niet te kopen. Want m'n veiligheid is belangrijker dan die 500 euro die ik moet investeren voor mezelf.
Terecht.

Bovendien investeer je niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. En ook dat is voor jezelf, want als je een keer iemand aan rijdt en je had het kunnen voorkomen door een beetje geld uit te geven, dan heb je een levenslang schuldgevoel.
pi_89711201
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:03 schreef Gunner het volgende:

[..]

Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al? :?
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?
Mijn auto staat bv meestal 1 tot 2 weken stil voor ik hem weer een keer gebruik. Ik heb tot nu toe dus nog maar 1 dag gehad dat ik met gladheid de weg op ging en dat ging uitstekend op mijn all season banden.

Vorig jaar had ik maar liefst 1 keer een situatie dat ik graag winterbanden had gewild (wat begrijp me niet verkeerd, ik weet dat die dingen echt wel werken ;) ) en dat was bij het oprijden van de parkeerplaats bij mijn werk. Daar lag toen een enorm pak sneeuw. Ook daar was het even met beleid erop rijden en verder klaar. Niks aan de hand maar winterbanden hadden makkelijker geweest.

Winterbanden helpen maar zijn ook niet zaligmakend en om ze te verplichten vind ik gewoon te ver gaan in een land als dit waarin we amper strenge winters hebben en bv nauwelijks bergen en heuvels.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 9 december 2010 @ 11:09:08 #46
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_89711319
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:05 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik wel. Elke dag 200km. Dan wil ik gewoon goede banden hebben in de winter die me extra veiligheid geven. Is dat zo vreemd dat ik dan die 500 euro daarvoor uitgeef? Ik vind dat elke knaak dubbel en dwars waard.

quote:
Winterbanden helpen maar zijn ook niet zaligmakend en om ze te verplichten vind ik gewoon te ver gaan in een land als dit waarin we amper strenge winters hebben en bv nauwelijks bergen en heuvels.
Ik vind dat je het nu weer aan het bagatelliseren bent. Wou je afgelopen winter niet streng noemen? En het seizoen is nu ook nog maar amper begonnen, en we hebben al dikke ellende en het einde is nog niet in zicht.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 10:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Terecht.

Bovendien investeer je niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. En ook dat is voor jezelf, want als je een keer iemand aan rijdt en je had het kunnen voorkomen door een beetje geld uit te geven, dan heb je een levenslang schuldgevoel.
Enige jammere is dat je alsnog hardstikke doodgereden kan worden door mensen op te gladde zomerbanden die niet op tijd stil kunnen staan. Sta je daar met je winterbanden.
pi_89711873
Winterbanden zullen niet veel doden schelen, worden alleen de bandenboeren blij van.

Belangrijker:
Afstand houden
Snelheid beperken

Is misschien minder leuk dan een nieuwe tool, maar veel effectiever. Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
pi_89712451
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:05 schreef Metro2005 het volgende:

De meeste mensen wel.

quote:
Mijn auto staat bv meestal 1 tot 2 weken stil voor ik hem weer een keer gebruik.
Je weet toch wel dat je daarmee een uitzondering bent?

quote:
Ik heb tot nu toe dus nog maar 1 dag gehad dat ik met gladheid de weg op ging en dat ging uitstekend op mijn all season banden.
Allseason is al weer wat anders (hoewel ik er geen voorstander van ben, want het zijn banden die altijd niet de beste zijn).

quote:
Vorig jaar had ik maar liefst 1 keer een situatie dat ik graag winterbanden had gewild (wat begrijp me niet verkeerd, ik weet dat die dingen echt wel werken ;) ) en dat was bij het oprijden van de parkeerplaats bij mijn werk. Daar lag toen een enorm pak sneeuw. Ook daar was het even met beleid erop rijden en verder klaar. Niks aan de hand maar winterbanden hadden makkelijker geweest.

Je verplicht het ook alleen indien nodig.
pi_89712516
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef noutie het volgende:
Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
Je hebt de rest van het verkeer niet in de hand. Denk aan kinderen, die kunnen tussen geparkeerde auto vandaan ineens voor je staan.

Dan kun je nog zo'n goede bestuurder zijn, als je remweg te lang is, is het dan raak.
pi_89712718
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef noutie het volgende:
Winterbanden zullen niet veel doden schelen, worden alleen de bandenboeren blij van.

Belangrijker:
Afstand houden
Snelheid beperken

Is misschien minder leuk dan een nieuwe tool, maar veel effectiever. Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
Inderdaad, aanpassen is veel beter dan die winterbanden. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')