Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assenquote:Op woensdag 8 december 2010 14:33 schreef tjoptjop het volgende:
"Wij willen veiligheid voor alles"
Debiele populistische uitspraak. Verder wel eens met dit specifieke plan. Al vraag ik me af of het nodig is op bussen, bestaan er uberhaupt vrachtwagen winterbanden?
ja vette onzin voor die aangedreven assen alléén.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:35 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assen
Er bestaat slechts 1 enkele voorwielaangedreven vrachtwagen. Een of andere speciaal voor die klant gebouwde Titan, Alexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx heeft er een foto van. Verder heb je met een vrachtwagen op de vooras altijd dusdanig veel asdruk dat het voor het sturen niet zo denderend veel uitmaakt. Op de aangedreven assen is het vooral interessant omdat je ook met sneeuw de berg op wilt kunnen komen. En daar is het de duitsers dan ook om te doenquote:Op woensdag 8 december 2010 14:38 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ja vette onzin voor die aangedreven assen alléén.
ga maar eens met winterbanden op je voorwielaandrijver de sneeuw in en dan even remmen. moet jij eens zien hoe snel je andersom staat.
Sommige mensen
Rijden met een combinatie van winterbanden en zomerbanden kan echt onvoorspelbare reacties van de auto geven. Voor bussen en taxi's vind ik het een goede zaak. Je kunt niet veilig genoeg met je klanten omgaan.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:35 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Absoluut. In Duitsland zelfs verplicht op de aangedreven assen
Vrachtwagen!quote:Op woensdag 8 december 2010 14:41 schreef BobLeSponge het volgende:
[..]
Rijden met een combinatie van winterbanden en zomerbanden kan echt onvoorspelbare reacties van de auto geven. Voor bussen en taxi's vind ik het een goede zaak. Je kunt niet veilig genoeg met je klanten omgaan.
ik las er over heen.quote:
Dat ben ik verder met je eens hoor, alleen is het verrassingseffect bij vrachtwagens minder groot. Op de vooras heb je altijd druk door de cabine, het motorblok en het voorste gedeelte van het chassis. Met een losse trekker heb je op de achterwielen alleen de as zelf en een stuk van het chassis, hooguit nog een stukkie oplegger erbij als je die er aan hebt. Sta je dan, met meer druk op je vooras dan op je achteras, en in de zomerbandjes aan de voet van een besneeuwde bergquote:Op woensdag 8 december 2010 14:47 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ik las er over heen.
I stand corrected.
Verder blijf ik bij mijn uitspraak dat je eigenlijk gewoon overal gelijke (gelijkwaardige) banden wilt hebben maar dat geldt vooral voor personenwagens.
+1quote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben.
-1quote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Als ik ze gratis krijg leg ik ze er wel onder hoor.quote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Waarom niet? Je mag ook niet doorrijden met je zomerbanden als je profieldiepte onder de maat is. Dan krijg je ook niet gratis nieuwe...quote:Op woensdag 8 december 2010 19:03 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Als ik ze gratis krijg leg ik ze er wel onder hoor.
Maar verplichten en dan zelf moeten kopen zeker? Waarom?
Met winterse omstandigheden is een winterband heel veel beter. En je hoeft het niet aan te schaffen, de regel (thans in Duitsland) is dat je niet mag rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden. Als jij netjes wacht tot de omstandigheden weer goed zijn mag je de zomerbanden laten zitten.quote:Er kan prima gereden worden zonder dat commerciële rubber hoor
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten, kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt, eventueel kosten voor de montage en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom niet? Je mag ook niet doorrijden met je zomerbanden als je profieldiepte onder de maat is. Dan krijg je ook niet gratis nieuwe...
[..]
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.quote:Met winterse omstandigheden is een winterband heel veel beter. En je hoeft het niet aan te schaffen, de regel (thans in Duitsland) is dat je niet mag rijden in winterse omstandigheden zonder winterbanden. Als jij netjes wacht tot de omstandigheden weer goed zijn mag je de zomerbanden laten zitten.
Het probleem is dat 90% van de mensen zich als bovengemiddeld vaardige bestuurder kwalificeertquote:Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten, kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt, eventueel kosten voor de montage en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.
Als mijn profieldiepte te laag is haal ik een nieuwe set banden en klaar.
[..]
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft. Ik heb ze althans niet nodig gehad de afgelopen 3 jaar, en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Ja ga lekker heel mijn post ontkrachten, ****quote:Op woensdag 8 december 2010 20:08 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Het probleem is dat 90% van de mensen zich als bovengemiddeld vaardige bestuurder kwalificeert
Overigens, een nieuwe set banden moet je ook laten monteren, en voor dat hele verhaal zul je ook tijd vrij moeten maken
En zo is dat! Het verschil in motorinhoud van de auto's verschilt ook enorm waardoor de 1 vatbaarder is voor gladheid dan de ander. Voer dan in dat auto's met veel vermogen niet met gladheid mogen rijden.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:23 schreef zeeeend het volgende:
Volgende stap slicks in de zomer ,intermediates in de lente en M&S in de herfst .
Standaard setje full wet op het dak .
Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
ESP, EBD, ABS, PBA, en AAC ?
Verschillen zullen er altijd blijven in remweg ,al is het alleen maar om het verschil in gewicht
Inderdaad! En mensen die toch twijfelen aan hun rijkunsten kunnen dan winterbanden nemen.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft. Ik heb ze althans niet nodig gehad de afgelopen 3 jaar, en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Die rijden toch knetterlangzaam. Daar hoeven echt geen winterbanden onder.quote:Op woensdag 8 december 2010 20:39 schreef fioooon het volgende:
Inderdaad! En mensen die toch twijfelen aan hun rijkunsten kunnen dan winterbanden nemen.
Volgens mij is dat ook al zo. Mensen met winterbanden zijn doorgaans niet zeker van zichzelf qua rijvaardigheid. Die gasten die gespannen achter het stuur zitten hebben meestal winterbanden onder of rijden op zomerbanden richting de garage omdat ze een afspraak hebben om winterbanden te monteren.
Nee die moet gewoon lekker thuisblijven, net zoals alle andere malloten die in de weg rijden (en dan interesseert het me geen reet op wat voor banden je staat - als je niet enigszins normaal met het verkeer mee kunt komen zou je het sowieso niet eens moeten proberen).quote:Op woensdag 8 december 2010 21:32 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Die rijden toch knetterlangzaam. Daar hoeven echt geen winterbanden onder.
Maar dat komt weer ten gunste van minder zomerbanden kopen.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Dat klopt, maar dat is wat anders als winterbanden verplicht stellen. Dan krijg je aanschafkosten,
Het zal wel. Het kwartje van kok is duurder.quote:kosten voor de opslag van de banden indien je geen ruimte hebt,
Als je daar het geld niet voor hebt, dan doe je het gewoon zelf.quote:eventueel kosten voor de montage
Voor een APK ook en dat krijg je ook niet vergoed.quote:en het kost je geld want je moet er tijd voor vrij maken.
Dat kost op de een of andere magische manier geen tijd?quote:Als mijn profieldiepte te laag is haal ik een nieuwe set banden en klaar.
Ik heb zo'n bovengemiddelde rijvaardigheid omdat ik aan autosport doe en ik vind ze wel nodig (althans: wenselijk in het huidige verkeer), ook voor mijzelf.quote:Je hebt gelijk daarin. Ik rijd zelf met zomerbanden, maar rijd regelmatig voor het werk met auto's die op winterbanden staan en dat rijd wel veel beter met al die sneeuw van vorige week.
Maar ik blijf erbij dat een fatsoenlijke chauffeur die een gemiddelde of bovengemiddelde rijvaardigheid bezit totaal geen winterbanden nodig heeft.
Daarom moet het ook verplicht worden...quote:en ben ook niet van plan ze aan te schaffen.
Het regent niet in de zomer?quote:
De auto en ook de banden hebben een ontwikkeling doorgemaakt.quote:Hoe hebben ze dat de afgelopen 100 jaar dan gedaan met het hele jaar dezelfde en zonder
ESP, EBD, ABS, PBA, en AAC ?
Het gaat natuurlijk niet alleen om remweg.quote:Verschillen zullen er altijd blijven in remweg ,al is het alleen maar om het verschil in gewicht
Het is zelfs nog sterker: het draait alleen maar om de remweg.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:48 schreef DS4 het volgende:
Het gaat natuurlijk niet alleen om remweg.
Als ik aan het stuur draai, wil ik dat er ook iets gebéurt, in plaats van dat de auto gewoon rechtdoor gaat. Dat heeft niets met remweg te maken, maar met grip. Verder vind ik het een erg trieste instelling om diegenen die de risico's van zomerbanden op sneeuw/ijs/opgevroren wegdek onderkennen en dus maatregelen nemen meteen maar tot incompetent en angsthaas te bestempelen. Juist diegenen die graag de grote jongen uithangen met hun vermeende rijkunsten en claimen geen meerwaarde te ondervinden van winterbanden in de genoemde omstandigheden zijn de gevaren op de weg, omdat die zichzelf (mogelijk) overschatten.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:01 schreef fioooon het volgende:
[..]
Het is zelfs nog sterker: het draait alleen maar om de remweg.
Juist, en om te zorgen dat je voor elkaar krijgt dat als je stuurt je ook de bocht om gaan pas je gewoon je snelheid aan. Bovendien vang je gelijk 2 klappen.... je hebt langer grip zodat je remweg ook korter wordt mocht je toch nog grip verliezen.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Als ik aan het stuur draai, wil ik dat er ook iets gebéurt, in plaats van dat de auto gewoon rechtdoor gaat. Dat heeft niets met remweg te maken, maar met grip. Verder vind ik het een erg trieste instelling om diegenen die de risico's van zomerbanden op sneeuw/ijs/opgevroren wegdek onderkennen en dus maatregelen nemen meteen maar tot incompetent en angsthaas te bestempelen. Juist diegenen die graag de grote jongen uithangen met hun vermeende rijkunsten en claimen geen meerwaarde te ondervinden van winterbanden in de genoemde omstandigheden zijn de gevaren op de weg, omdat die zichzelf (mogelijk) overschatten.
En voor de duidelijkheid, het heeft onderhand nog maar 2 dagen gesneeuwd, maar sindsdien is het wel één grote spiegelgladde bende op de weg door opgevroren dooiwater, aangevroren mist, en wat dies meer zij.
En nee, ik zal mezelf nooit als een geweldige automobilist bestempelen, want ik maak zeker ook fouten. Ik durf wel met een gerust hart te zeggen dat ik een ontspannen chauffeur ben die niet schrikt van een vlokje meer of minder. En toch rijd ik op winterbanden, simpelweg omdat het de marge vergroot. In veel gevallen zal het met zomerbanden ook wel goedgaan, want snelheid aanpassen moet je toch, maar als het er op aan komt heb ik graag de extra ruimte die de winterbanden me op dat moment bieden. En voor die marge heb ik graag een paar extra banden liggen. En aangezien m'n (duurdere, want andere maat) zomerbanden niet slijten als ik op m'n winterbanden rijd en ik zelf de wielen wisselen en opbergen kan, kost het rijden op winterbanden mij geen drol.
Drentse plaatsje Erica.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:24 schreef DS4 het volgende:
Het idee komt voort uit het ongeval dat begin dit jaar gebeurde met een schoolbusje bij het Groningse plaatsje Erica.
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbandenquote:Op woensdag 8 december 2010 18:20 schreef matthisl het volgende:
Ik vind dat ook personenauto's verplicht winterbanden moeten hebben. Helemaal als we elk jaar zo een pak sneeuw krijgen.
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al?quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
tja je weet zelf dat de winters de laatste jaren streng zijn. winterbanden zijn haast een must geworden.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbandenflikker toch op man. We rijden godverdomme al 120 jaar auto's zonder winterbanden, en nu kan het ineens niet meer zonder en moet iedereen maar verplicht even 400-500 euro lappen voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
Ja, dat is het dus ook. Een keer dat winterbanden je redden t.o.v zomerbanden bij je ongeluk en die 500 knaken heb je er direct uit. Durf te investeren in je eigen veiligheid denk ik dan, zeker als je veel op de weg zit.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:06 schreef Tjabbo het volgende:
(en wat is nu 400 piek in vergelijking tot een totall-loss auto of zelfs je leven)
Tsja, ik quote ook maar het nieuwsbericht.quote:
We zitten op dag 8 achtereen van dagen dat er gladheid is op de wegen in NL en begin dit jaar was het vanaf dag 1 tot half februari ook al winterse omstandigheden.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef Metro2005 het volgende:
Er heeft 1 dag sneeuw gelegen en we gaan gelijk gillen als een meisje over winterbandenflikker toch op man. We rijden godverdomme al 120 jaar auto's zonder winterbanden, en nu kan het ineens niet meer zonder en moet iedereen maar verplicht even 400-500 euro lappen voor iets wat 3 dagen in het jaar gebruikt gaat worden?
Wat de baas overigens wel een potentiele aansprakelijkheidsclaim boven zijn hoofd doet hangen...quote:Op donderdag 9 december 2010 10:09 schreef Gunner het volgende:
Maar dan de reactie van de gemiddelde leaserijder zonder winterbanden in z'n contract. 'Nee hoor, als de baas het niet wil betalen, waarom zou ik dat dan doen?'
Mee eens, maar ik ga dan niet naar excuses zoeken om ze zelf niet te kopen. Want m'n veiligheid is belangrijker dan die 500 euro die ik moet investeren voor mezelf.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:45 schreef DS4 het volgende:
Wat de baas overigens wel een potentiele aansprakelijkheidsclaim boven zijn hoofd doet hangen...
Terecht.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:49 schreef Gunner het volgende:
Mee eens, maar ik ga dan niet naar excuses zoeken om ze zelf niet te kopen. Want m'n veiligheid is belangrijker dan die 500 euro die ik moet investeren voor mezelf.
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?quote:Op donderdag 9 december 2010 10:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat lul je dom over dat het 'maar drie dagen in het jaar gebruikt kan worden' ? Heb je gezien hoeveel sneeuw er vorig jaar gevallen is, en nu zo vroeg in het winterseizoen al?
Ik wel. Elke dag 200km. Dan wil ik gewoon goede banden hebben in de winter die me extra veiligheid geven. Is dat zo vreemd dat ik dan die 500 euro daarvoor uitgeef? Ik vind dat elke knaak dubbel en dwars waard.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?
Ik vind dat je het nu weer aan het bagatelliseren bent. Wou je afgelopen winter niet streng noemen? En het seizoen is nu ook nog maar amper begonnen, en we hebben al dikke ellende en het einde is nog niet in zicht.quote:Winterbanden helpen maar zijn ook niet zaligmakend en om ze te verplichten vind ik gewoon te ver gaan in een land als dit waarin we amper strenge winters hebben en bv nauwelijks bergen en heuvels.
Enige jammere is dat je alsnog hardstikke doodgereden kan worden door mensen op te gladde zomerbanden die niet op tijd stil kunnen staan. Sta je daar met je winterbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Terecht.
Bovendien investeer je niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. En ook dat is voor jezelf, want als je een keer iemand aan rijdt en je had het kunnen voorkomen door een beetje geld uit te geven, dan heb je een levenslang schuldgevoel.
De meeste mensen wel.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:05 schreef Metro2005 het volgende:
En iedereen rijdt natuurlijke elke dag met de auto?
Je weet toch wel dat je daarmee een uitzondering bent?quote:Mijn auto staat bv meestal 1 tot 2 weken stil voor ik hem weer een keer gebruik.
Allseason is al weer wat anders (hoewel ik er geen voorstander van ben, want het zijn banden die altijd niet de beste zijn).quote:Ik heb tot nu toe dus nog maar 1 dag gehad dat ik met gladheid de weg op ging en dat ging uitstekend op mijn all season banden.
Je verplicht het ook alleen indien nodig.quote:Vorig jaar had ik maar liefst 1 keer een situatie dat ik graag winterbanden had gewild (wat begrijp me niet verkeerd, ik weet dat die dingen echt wel werken) en dat was bij het oprijden van de parkeerplaats bij mijn werk. Daar lag toen een enorm pak sneeuw. Ook daar was het even met beleid erop rijden en verder klaar. Niks aan de hand maar winterbanden hadden makkelijker geweest.
Winterbanden helpen maar zijn ook niet zaligmakend en om ze te verplichten vind ik gewoon te ver gaan in een land als dit waarin we amper strenge winters hebben en bv nauwelijks bergen en heuvels.
Je hebt de rest van het verkeer niet in de hand. Denk aan kinderen, die kunnen tussen geparkeerde auto vandaan ineens voor je staan.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef noutie het volgende:
Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
Inderdaad, aanpassen is veel beter dan die winterbanden.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:27 schreef noutie het volgende:
Winterbanden zullen niet veel doden schelen, worden alleen de bandenboeren blij van.
Belangrijker:
Afstand houden
Snelheid beperken
Is misschien minder leuk dan een nieuwe tool, maar veel effectiever. Schadevrij rijden ligt voor het grootste gedeelte aan de bestuurder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |