abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 26 januari 2011 @ 22:30:50 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91918811
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:20 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb foie gras tot nog toe alleen in pâtévorm aangeschaft. Wat kost onbewerkte foie gras ongeveer?
Gans is duurder dan eend, eend kan je bij de hanos kopen voor een 25 euro de kilo en gans tegen de 40 de kilo als ik me goed herinner (Ex BTW)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91928496
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah okay, kort braden, ligt er aan hoe dik het is natuurlijk, wel even op kamertemperatuur laten komen.
Dus even tot het een kleurtje heeft?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:06:56 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91931317
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 05:32 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Dus even tot het een kleurtje heeft?
Jep
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:47:04 #204
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_91936445
Ik vind het zelf kort gebakken met wat briochebrood erg lekker.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:53:57 #205
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_91952336
Piet, mijn schoonmams kwam met een pakje thuis voor een stroganoff maaltijd. Nou waren we het gelukkig over eens dat het veel te zout is en dat het vast vele malen lekkerder is om zelf te maken. Heb je nog een goed recept?
Verder dan paprikapoeder, tomatenpuree en creme fraiche kom ik eigenlijk niet... :?
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:22:42 #206
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91953751
s
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:53 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Piet, mijn schoonmams kwam met een pakje thuis voor een stroganoff maaltijd. Nou waren we het gelukkig over eens dat het veel te zout is en dat het vast vele malen lekkerder is om zelf te maken. Heb je nog een goed recept?
Verder dan paprikapoeder, tomatenpuree en creme fraiche kom ik eigenlijk niet... :?
voor vier personen

de Saus.

6 sjalotjes,
6 tenen knoflook,
bakje champignons
een rode paprika
Klein blikje tomaten of pasato
200 cc creme fraiche
Groene kruiden
peper, zout,
cognac of vodka,
Boter
Ansjovisfiletje
Steek een vork in de paprika en rooster hem boven een gaspit tot ie helemaal zwart is, spoel het verbrande vel er vanaf, je hebt nu een geschilde paprika die je leeghaalt en aan kleine stukjes snijdt, net zo groot als het dik is, mm of 4.

Doe een kluitje boter in de pan, braad daar de champigons in en snij de sjalotjes fijn, als de champies aangebakken zijn, zet de pan laag en voeg de sjalotjes toe, fruit ze langzaam in de boter, voeg de uitgeknepen knoflook en het ansjovisje toe,
Doe de paprika erbij, zet de afzuigkap uit, voeg wat cognac toe, of vodka, breng aan de kook, voeg de tomaten toe, breng aan de kook, voeg de crème fraîche toe. Smaak het af met zout en peper, gehakte groene kruiden.

Het vlees.
Snij ossehaas of kogelbiefstuk een reepjes, zouten en peperen.
Zet een koekenpan op het vuur en maak hem loeiheet. Braad de ossehaasreepjes heel kort aan in die pan. Saus en vlees samenvoegen en serveren.
Je kan ook gewoon biefstuk bakken, of wat voor een vlees je lekker vind. De saus past bij allerlei vlees.

Optie: Je kan hem pittiger maken door sambal toe te voegen, of een flinke lepel Ayvar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:25:34 #207
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_91953883
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
zet de afzuigkap uit, voeg wat cognac toe, of vodka, breng aan de kook
Altijd grappig, die verhalen over schoorsteenbrand tijdens het flamberen _O-
pi_91962105
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:25 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Altijd grappig, die verhalen over schoorsteenbrand tijdens het flamberen _O-
Misschien geen schoorsteenbrand, maar een bijna aan vervanging toe zijnd vet filter in je afzuigkap in combinatie met een grote vlam en een afzuiging lijkt me toch inderdaad geen heel tof plan... Kost je als je pech hebt toch een afzuigkap.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  donderdag 27 januari 2011 @ 21:59:43 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91962891
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:49 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Misschien geen schoorsteenbrand, maar een bijna aan vervanging toe zijnd vet filter in je afzuigkap in combinatie met een grote vlam en een afzuiging lijkt me toch inderdaad geen heel tof plan... Kost je als je pech hebt toch een afzuigkap.
Stoffige televisies zijn verantwoordelijk voor meer woningbranden, maar ik weet zeker 2 restaurants die afgefikt zijn door een schoorsteenbrand na vlammen een vette afzuigkap in.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92017673
Piet!

Hoe maak ik nou het lekkerste deeg voor een appeltaart?
Morgenochtend ga ik weer eens een lekkere maken :)
  zaterdag 29 januari 2011 @ 04:50:55 #211
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_92029261
Hoi Piet,

mijn eerste post op het forum maak ik in jouw topic :D

Misschien niet helemaal jouw ding, maar ik ben benieuwd wat jij aanraad als smaakvervanger voor ansjovis in Italiaanse recepten.

Ik ben zelf vegetariër, maar als ik bezoek krijg die mee-eet dan maak ik met liefde vlees of vis voor hun klaar. Eten gaat dan om de smaak en plezier. Maar voor mijzelf en de andere vega wil ik de maaltijd natuurlijk net zo lekker maken.

Ik vermoed dat anjovis vooral zilt en ietswat vettig is. Maar ik kan er niet echt een smaakvervanger voor verzinnen. Wat is jouw advies om deze smaak toch een beetje in mijn recepten op te nemen?
pi_92029301
vetsin
  zaterdag 29 januari 2011 @ 09:14:20 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92030298
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 04:50 schreef AcidFay het volgende:
Hoi Piet,

mijn eerste post op het forum maak ik in jouw topic :D

Misschien niet helemaal jouw ding, maar ik ben benieuwd wat jij aanraad als smaakvervanger voor ansjovis in Italiaanse recepten.

Ik ben zelf vegetariër, maar als ik bezoek krijg die mee-eet dan maak ik met liefde vlees of vis voor hun klaar. Eten gaat dan om de smaak en plezier. Maar voor mijzelf en de andere vega wil ik de maaltijd natuurlijk net zo lekker maken.

Ik vermoed dat anjovis vooral zilt en ietswat vettig is. Maar ik kan er niet echt een smaakvervanger voor verzinnen. Wat is jouw advies om deze smaak toch een beetje in mijn recepten op te nemen?
Glutamaat, je kan bijvoorbeeld wat Ve-tsin gebruiken, of maggi aromat of Vegeta.
In een gerecht waar kaas inzit kan je ook Parmazaan extra toevoegen, in een gerecht met tomaten kan je zongedroogde tomaten toevoegen. Glutamaten, smaakversterkers zijn afbraakproducten van eiwitten. Je komt ze van nature tegen in oude kazen, salami, droge ham, ansjovis, gedroogde tomaten en nog veel meer producten als soja saus, vissaus, etc. Je kan ze ook als glutamaat direct toevoegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Pietverdriet op 29-01-2011 10:16:49 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 09:20:11 #214
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92030340
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 23:23 schreef McGilles het volgende:
Piet!

Hoe maak ik nou het lekkerste deeg voor een appeltaart?
Morgenochtend ga ik weer eens een lekkere maken :)
Harde wener deeg
Bloem 600 gram
Boter (en dat is BOTER, geen margarine) 400 gram
Witte basterd suiker 200 gram
Eieren, 1 stuk (groot)
Citroen rasp 1 citroen geraspt gram
Zout snuf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92031251
of dat halveren voor een appeltaart van normaal formaat, 1(00), 2(00), 3(00) en een eitje (en zout en citroen zest dus volgens piet zijn recept).
hoi
  zaterdag 29 januari 2011 @ 10:34:41 #216
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92031352
Ben nog aan het experimenteren met het vervangen van de bloem door amandelmeel, met wat minder boter en wat meer ei, maar ben er nog niet helemaal uit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 11:34:50 #217
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_92032647
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
s

[..]

voor vier personen

de Saus.

6 sjalotjes,
6 tenen knoflook,
bakje champignons
een rode paprika
Klein blikje tomaten of pasato
200 cc creme fraiche
Groene kruiden
peper, zout,
cognac of vodka,
Boter
Ansjovisfiletje
Steek een vork in de paprika en rooster hem boven een gaspit tot ie helemaal zwart is, spoel het verbrande vel er vanaf, je hebt nu een geschilde paprika die je leeghaalt en aan kleine stukjes snijdt, net zo groot als het dik is, mm of 4.

Doe een kluitje boter in de pan, braad daar de champigons in en snij de sjalotjes fijn, als de champies aangebakken zijn, zet de pan laag en voeg de sjalotjes toe, fruit ze langzaam in de boter, voeg de uitgeknepen knoflook en het ansjovisje toe,
Doe de paprika erbij, zet de afzuigkap uit, voeg wat cognac toe, of vodka, breng aan de kook, voeg de tomaten toe, breng aan de kook, voeg de crème fraîche toe. Smaak het af met zout en peper, gehakte groene kruiden.

Het vlees.
Snij ossehaas of kogelbiefstuk een reepjes, zouten en peperen.
Zet een koekenpan op het vuur en maak hem loeiheet. Braad de ossehaasreepjes heel kort aan in die pan. Saus en vlees samenvoegen en serveren.
Je kan ook gewoon biefstuk bakken, of wat voor een vlees je lekker vind. De saus past bij allerlei vlees.

Optie: Je kan hem pittiger maken door sambal toe te voegen, of een flinke lepel Ayvar.
Thnx! Ga ik binnenkort eens uitproberen! Klinkt erg lekker!
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_92033173
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 09:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Harde wener deeg
Bloem 600 gram
Boter (en dat is BOTER, geen margarine) 400 gram
Witte basterd suiker 200 gram
Eieren, 1 stuk (groot)
Citroen rasp 1 citroen geraspt gram
Zout snuf
Dankje voor je snelle reactie.
Even de uitreiking bij de Australian Open kijken en dan lekker beginnen met bakken :P

edit:

Taart is net uit de oven en ziet er fantastisch uit, normaal maak ik het deeg wat anders dus ben benieuwd hoe hij gaat smaken, maar daar kom ik later pas achter want hij is eigenlijk voor m'n vriendin :)

[ Bericht 16% gewijzigd door McGilles op 29-01-2011 15:38:32 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 12:19:59 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92034097
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 05:32 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Dus even tot het een kleurtje heeft?
Hoe is het bevallen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 12:47:01 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92035074
Piet heb jij wel eens vijfschaft gemaakt en zoja wat zijn je verhoudingen?

Tussen de producthoeveelheden bedoel ik dan he :P
  zaterdag 29 januari 2011 @ 12:55:24 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92035403
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:47 schreef Erasmo het volgende:
Piet heb jij wel eens vijfschaft gemaakt en zoja wat zijn je verhoudingen?

Tussen de producthoeveelheden bedoel ik dan he :P
Ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord, dus moest ff goegelen
http://www.mijnreceptenbo(...)vijfschaft-5914.html
Lijkt me stevige winterkost voor als je op het land moet werken. Lijkt me ook dat het nogal scheterig werkt trouwens, bonen, uien en aardappels.
Verder niets mis mee, gezonde kost.
Maar heb het nooit klaargemaakt en denk ook niet dat het er van gaat komen, niet echt mijn smaak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92037641
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord, dus moest ff goegelen
http://www.mijnreceptenbo(...)vijfschaft-5914.html
Lijkt me stevige winterkost voor als je op het land moet werken. Lijkt me ook dat het nogal scheterig werkt trouwens, bonen, uien en aardappels.
Verder niets mis mee, gezonde kost.
Maar heb het nooit klaargemaakt en denk ook niet dat het er van gaat komen, niet echt mijn smaak
Ook nog nooit van gehoord, maar ga het volgende week eens maken, hou wel van die stevige maaltijden met grove producten :)
  zaterdag 29 januari 2011 @ 23:27:04 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92059811
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord, dus moest ff goegelen
http://www.mijnreceptenbo(...)vijfschaft-5914.html
Lijkt me stevige winterkost voor als je op het land moet werken. Lijkt me ook dat het nogal scheterig werkt trouwens, bonen, uien en aardappels.
Verder niets mis mee, gezonde kost.
Maar heb het nooit klaargemaakt en denk ook niet dat het er van gaat komen, niet echt mijn smaak
Lijkt me prima winterkost voor na een stevige wandeling, alleen de recepten die ik tegenkom verschillen nogal onderling...
  zaterdag 29 januari 2011 @ 23:41:32 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92060395
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 23:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Lijkt me prima winterkost voor na een stevige wandeling, alleen de recepten die ik tegenkom verschillen nogal onderling...
Bij dit soort gerechten zijn er net zoveel recepten als koks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92068227
Piet, ik heb hier nog driekwart pot (mittelscharfe) ajvar staan, en ik vind dat die nu onderhand eens wat verder op moet. Ik weet dat jij dat spul nogal eens ergens in gebruikt..
Ik vind het zelf qua smaak erg fijn, maar qua textuur niet dusdanig lekker dat ik het kan gebruiken als dip of smeersel op brood - ik zoek dan ook echt een warm gerecht, iets waar ik flink wat avjar in kwijt kan. :) Heb je tips?
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 30 januari 2011 @ 09:56:33 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92068487
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 09:28 schreef minilot het volgende:
Piet, ik heb hier nog driekwart pot (mittelscharfe) ajvar staan, en ik vind dat die nu onderhand eens wat verder op moet. Ik weet dat jij dat spul nogal eens ergens in gebruikt..
Ik vind het zelf qua smaak erg fijn, maar qua textuur niet dusdanig lekker dat ik het kan gebruiken als dip of smeersel op brood - ik zoek dan ook echt een warm gerecht, iets waar ik flink wat avjar in kwijt kan. :) Heb je tips?
Doe het met wat fond in een pan en maak een saus voor over vlees, door een soepje, door stoofvlees,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 januari 2011 @ 11:24:31 #227
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_92069756
Oeh dat is wel een lekker idee, stoofvlees in ajvar. :9
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 30 januari 2011 @ 12:11:46 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92071208
Ajvar niet mee laten sudderen trouwens, maar op het laatst toevoegen. Anders kon het te scherp worden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 januari 2011 @ 12:37:02 #229
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_92072192
Wij vinden hier niet gauw iets *te* scherp. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 30 januari 2011 @ 13:29:31 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92073985
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 12:37 schreef Isegrim het volgende:
Wij vinden hier niet gauw iets *te* scherp. :P
Je kan het altijd scherper maken, maar niet "botter"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92074523
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan het altijd scherper maken, maar niet "botter"
Ik heb ooit eens gehoord dat als iets te scherp is, je dan een beetje suiker kan toevoegen om het minder scherp te maken?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_92074636
Ik ken het wel met (koffie) melk
  zondag 30 januari 2011 @ 13:56:03 #233
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92075156
Je kan wel allemaal kunstgrepen gaan toepassen waar de werkzaamheid twijfelachtig is en de smaak niet beter wordt, maar waarom niet gewoon de Ajvar op het laatst er bij doen bij het afsmaken net als de sambal. De smaak wordt echt niet beter door het langer mee te laten koken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92082750
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan wel allemaal kunstgrepen gaan toepassen waar de werkzaamheid twijfelachtig is en de smaak niet beter wordt, maar waarom niet gewoon de Ajvar op het laatst er bij doen bij het afsmaken net als de sambal. De smaak wordt echt niet beter door het langer mee te laten koken.
Uiteraard is het het meest handig om goed op te letten. Maar een ongelukje, of een net iets anders uitvallende smaak, kan altijd gebeuren, en dan zijn dit soort "trucjes" misschien toch wel handig om achter de hand te hebben.
Ik reageerde alleen omdat jij leek te stellen dat als iets te scherp is, het nooit meer te redden is. Persoonlijk vind ik het zonde om dan iets helemaal weg te gooien, en dan kun je denk ik beter het compromis pakken van een toevoeging die de smaak wellicht iets verandert maar in ieder geval het scherpe eraf haalt, zodat het alsnog eetbaar wordt voor mensen die te scherp echt niet lusten (of kunnen verdragen).
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_92088648
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Doe het met wat fond in een pan en maak een saus voor over vlees, door een soepje, door stoofvlees,
Jaaa, dat snap ik allemaal wel, maar ik dacht: weet jij wellicht een recept waarin het spul de hoofdrol speelt?
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 30 januari 2011 @ 18:41:29 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92089100
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:32 schreef minilot het volgende:

[..]

Jaaa, dat snap ik allemaal wel, maar ik dacht: weet jij wellicht een recept waarin het spul de hoofdrol speelt?
Euh, nee, dan zou ik hem moeten verzinnen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92089213
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Euh, nee, dan zou ik hem moeten verzinnen.
Nou, hou me maar op de hoogte. Tot die tijd hou ik het op de avondeten-planning voor aankomende dinsdag. Avjar + wodka + worstjes + penne = vast heel robuuste pasta na een koude dag in de Efteling. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_92172647
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan het altijd scherper maken, maar niet "botter"
Jawel hoor :P Ik heb nog een ruime kilo roti in de vriezer liggen waarbij mn twee madame jeanettes per ongeluk kapot zijn gegaan :') Dus toen zaten er 3 rode pepers en 2 madame jeanettes in. Ik ga binnenkort anderhalve kilo peperloze roti maken, en kiep alles bij elkaar, even doorkoken, en weer de vriezer in :P
pi_92172742
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 09:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Glutamaat, je kan bijvoorbeeld wat Ve-tsin gebruiken, of maggi aromat of Vegeta.
In een gerecht waar kaas inzit kan je ook Parmazaan extra toevoegen, in een gerecht met tomaten kan je zongedroogde tomaten toevoegen. Glutamaten, smaakversterkers zijn afbraakproducten van eiwitten. Je komt ze van nature tegen in oude kazen, salami, droge ham, ansjovis, gedroogde tomaten en nog veel meer producten als soja saus, vissaus, etc. Je kan ze ook als glutamaat direct toevoegen.
En dan zou ik met name voor de gerijpte producten gaan, dan voor de kunstmatige toevoeging. Bijvoorbeeld in tappenade de ansjovis vervangen door extra parmezaan, zongedroogde tomaat, en eventueel zout toe te voegen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:38:05 #240
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_92175720
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En dan zou ik met name voor de gerijpte producten gaan, dan voor de kunstmatige toevoeging. Bijvoorbeeld in tappenade de ansjovis vervangen door extra parmezaan, zongedroogde tomaat, en eventueel zout toe te voegen.
Don't start it...
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_92175814
Maar ansjovis staat toch ook bol van het glutamaat? Zo smaakt het iig wel.
pi_92175856
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:38 schreef Chielus het volgende:

[..]

Don't start it...
Ik doelde daarmee niet op een E621 gezondheidsdiscussie, maar op het punt dat parmezaansekaas, zongedroogde tomaten etcetera lekkerder zijn dan wat smaakversterker.
pi_92175930
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef ColdFeet het volgende:
Maar ansjovis staat toch ook bol van het glutamaat? Zo smaakt het iig wel.
Klopt. Vrijwel alles wat gerijpt, gedroogd, of op andere wijze hartig gemaakt is bevat monosodiumglutamaat. Daarom is het nog wel lekkerder iets anders toe te voegen dan E621-poeder.
pi_92175989
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Klopt. Vrijwel alles wat gerijpt, gedroogd, of op andere wijze hartig gemaakt is bevat monosodiumglutamaat. Daarom is het nog wel lekkerder iets anders toe te voegen dan E621-poeder.
Maar wat is dan het nut van in tapenade de ansjovis vervangen door gedroogde tomaat of parmezaanse kaas?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:45:13 #245
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_92176115
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar wat is dan het nut van in tapenade de ansjovis vervangen door gedroogde tomaat of parmezaanse kaas?
Dat het dan vegetarisch is?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:45:34 #246
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_92176127
Het kan juist ook de smaak danig veranderen.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:47:31 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92176242
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar wat is dan het nut van in tapenade de ansjovis vervangen door gedroogde tomaat of parmezaanse kaas?
ansjovis gedroogde tomaat en Parmezaanse kaas bevatten veel glutamaten, en werken als smaakversterker, en de vraag was naar een vervanger van Ansjovis voor vegetatiers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92176245
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:45 schreef ErkendFokker het volgende:

Dat het dan vegetarisch is?
Ah soooo!!

Wel jammer van de smaak lijkt me. Gedroogde tomaten + zwarte olijven, dat lijkt me dan toch niet hetzelfde. Maar goed, ik vind ansjovis ook wel erg lekker.
pi_92176282
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

ansjovis gedroogde tomaat en Parmezaanse kaas bevatten veel glutamaten, en werken als smaakversterker.
Dat weet ik, volgens mij praten we langs elkaar heen :+
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:49:56 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92176372
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:48 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Dat weet ik, volgens mij praten we langs elkaar heen :+
Je was sneller dan mijn Ninja Edit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:14:30 #251
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_92180851
Hoi Piet,
Heb je ondertussen al wat geprobeerd op het gebied van brownies? Ik wil nog steeds een keer lekkere brownies maken en heb al een aantal recepten geprobeerd die gigantisch faalden (werd chocolademousse enzo)
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:18:07 #252
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92181051
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:14 schreef ErkendFokker het volgende:
Hoi Piet,
Heb je ondertussen al wat geprobeerd op het gebied van brownies? Ik wil nog steeds een keer lekkere brownies maken en heb al een aantal recepten geprobeerd die gigantisch faalden (werd chocolademousse enzo)
Nope, nog niet mee bezig geweest
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:20:47 #253
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_92181188
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nope, nog niet mee bezig geweest
Balen :p
Begin zelf steeds meer geinteresseerd te raken in koken en lees dit topic dus ook vaak :) Ga binnenkort je appeltaartdeeg eens proberen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:28:17 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92181645
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:20 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Balen :p
Begin zelf steeds meer geinteresseerd te raken in koken en lees dit topic dus ook vaak :) Ga binnenkort je appeltaartdeeg eens proberen.
Daar doe ik het voor.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:35:57 #255
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_92181994
Piet, weet je toevallig hoe je (Koreaanse) Kimchi maakt? Ik heb al verschillende Koreanen geprobeerd en die zeggen allemaal "dat weet alleen mijn oma" oid...

Ik weet wel dat het Chinese kool + knoflook + peper => fermenteren is, maar verder kom ik niet...
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_92182171
Vissaus erbij, ook. Toch?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:51:58 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92182779
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:35 schreef Tanin het volgende:
Piet, weet je toevallig hoe je (Koreaanse) Kimchi maakt? Ik heb al verschillende Koreanen geprobeerd en die zeggen allemaal "dat weet alleen mijn oma" oid...

Ik weet wel dat het Chinese kool + knoflook + peper => fermenteren is, maar verder kom ik niet...
Ik heb het nooit zelf gemaakt, maar mijn nieuwe vriendin wel, ze legt het heel goed uit op joetoep

O+ O+ O+
Je zou wat karnemelk of joghurt kunnen toevoegen om het proces te versnellen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:54:08 #258
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_92182877
In my defence: google zelf gaf niet echt veel, nooit aan gedacht om het op youtube op te zoeken |:(

Je bent een held *O*
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:56:31 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92182985
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:54 schreef Tanin het volgende:
In my defence: google zelf gaf niet echt veel, nooit aan gedacht om het op youtube op te zoeken |:(

Je bent een held *O*
En ik ben helemaal verliefd op die kleine koreaanse dame. Schatje.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 18:03:02 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92183246
Oh en Daikon, die koreaanse Radijs, is het zelfde als Rettich, het is dezelfde plantensoort alleen een andere variatie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 19:06:20 #261
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_92186357
:@ misschien een domme vraag hoor.. Maar ik maak het volgende recept:
http://www.smulweb.nl/1141476/koken/recept/Pure-chocoladecake

En daar staat:
quote:
Vet de cakevorm in en bekleed hem met bakpapier. Dit is belangrijk omdat het om een heel vochtige cake gaat.
Waarom zou je hem eerst invetten en daarna bekleden met bakpapier?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 22:12:15 #262
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_92197920
Dankjewel Piet, ik zal het laten horen als ik het uitgeprobeerd heb :D
  dinsdag 1 februari 2011 @ 23:29:52 #263
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_92203047
Piet, wat is jouw mening over de zilveren lepel? Waar voor je geld of zijn er betere kookboeken te krijgen.
http://www.okokorecepten.(...)/spaghetti-carbonara
Wil morgen deze maken.
pi_92203809
Piet, ik ga morgen een lekkere stoofpot maken. Nu dacht ik alles al in huis te hebben maar blijk ik de bleekselderij te zijn vergeten. Moet ik daarvoor morgen op en neer naar de supermarkt of kan ik het misschien vervangen door wat takjes peterselie wat ik wel in huis heb?
Dankjewel!
  woensdag 2 februari 2011 @ 00:15:11 #265
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_92205518
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh en Daikon, die koreaanse Radijs, is het zelfde als Rettich, het is dezelfde plantensoort alleen een andere variatie.
Is het niet Japanse Radijs?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  woensdag 2 februari 2011 @ 01:10:44 #266
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92207485
Daikon, rettich, rammenas, Japanse/Chinese radijs, allemaal een pot nat.
En als je zelf kimchi wilt maken zou ik aanraden om eerst met een simpel recept te beginnen, gewoon chinese kool, zout en koreaans peperpoeder:


Zelf kimchi maken

Ik zou niet meteen beginnen met rauw oesters erdoor doen. :N
  woensdag 2 februari 2011 @ 01:17:55 #267
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_92207645
Bedankt allemaal, ik ga dit eerdaags proberen. Nu nog een geschikte plaats vinden voor de fermentatie, de keuken is net zo koud als de koelkast, mijn kamer toch meer richting de 20 graden :{
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_92209246
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 01:17 schreef Tanin het volgende:
Bedankt allemaal, ik ga dit eerdaags proberen. Nu nog een geschikte plaats vinden voor de fermentatie, de keuken is net zo koud als de koelkast, mijn kamer toch meer richting de 20 graden :{
Ik zet zuurkool de 1e twee dagen in de kamer en daarna in de schuur. Bij zuurkool is een iets hogere starttemperatuur goed voor de "frisheid" van de smaak. Je zou de kimchi ook zo kunnen proberen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92211392
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:06 schreef ErkendFokker het volgende:
:@ misschien een domme vraag hoor.. Maar ik maak het volgende recept:
http://www.smulweb.nl/1141476/koken/recept/Pure-chocoladecake

En daar staat:

[..]

Waarom zou je hem eerst invetten en daarna bekleden met bakpapier?
Door de vorm eerst in te vetten blijft je bakpapier mooi strak tegen de vorm aanplakken! :Y
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 2 februari 2011 @ 13:43:25 #270
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_92219833
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Door de vorm eerst in te vetten blijft je bakpapier mooi strak tegen de vorm aanplakken! :Y
Het vloog in de fik doordat het de bovenkant van mijn oven(tje) raakte :P Ik maakte het in een tulband vorm :p maar dan krijg je het bakpapier er wel lastig in
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:18:55 #271
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92241404
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 19:06 schreef ErkendFokker het volgende:
:@ misschien een domme vraag hoor.. Maar ik maak het volgende recept:
http://www.smulweb.nl/1141476/koken/recept/Pure-chocoladecake

En daar staat:

[..]

Waarom zou je hem eerst invetten en daarna bekleden met bakpapier?
Zoals boven al gezegd wordt, dan plakt je bakpapier goed in de vorm, en hij komt er nog beter uit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:22:57 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92241686
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 23:29 schreef ErkendFokker het volgende:
Piet, wat is jouw mening over de zilveren lepel? Waar voor je geld of zijn er betere kookboeken te krijgen.
http://www.okokorecepten.(...)/spaghetti-carbonara
Wil morgen deze maken.
Ik heb geen mening over de Zilveren Lepel, maar wat de klassieke Italiaanse keuken betreft ben ik fan van Artusi
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002072727/index.html
De klassieker van de Italiaanse keuken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:24:52 #273
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92241825
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 23:42 schreef Zo-is-dat het volgende:
Piet, ik ga morgen een lekkere stoofpot maken. Nu dacht ik alles al in huis te hebben maar blijk ik de bleekselderij te zijn vergeten. Moet ik daarvoor morgen op en neer naar de supermarkt of kan ik het misschien vervangen door wat takjes peterselie wat ik wel in huis heb?
Dankjewel!
Bleekselderij heeft wel een hele eigen smaak, niet te vervangen door peterselie, het zal best lekker worden maar anders dan met bleekselderij. Bleekselderij is onmisbaar in bv Osso Buco
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92330111
Eigenlijk vooral een vraag aan RobinOok, want: aziatische keuken! :)

Ik heb vanmiddag een enorme rettich gekocht, enkel en alleen omdat het meisje van de biologische groentekraam me zo lief aankeek. :@ :')

Nog nooit eerder klaargemaakt, dus ik wil het meteen goed doen! Robin, wat is je allerbeste recept met deze reuzenradijs?
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 4 februari 2011 @ 17:55:59 #275
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92333564
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:32 schreef minilot het volgende:
Eigenlijk vooral een vraag aan RobinOok, want: aziatische keuken! :)

Ik heb vanmiddag een enorme rettich gekocht, enkel en alleen omdat het meisje van de biologische groentekraam me zo lief aankeek. :@ :')

Nog nooit eerder klaargemaakt, dus ik wil het meteen goed doen! Robin, wat is je allerbeste recept met deze reuzenradijs?
Je kan hem rauw eten, aan julien gesneden met wat olie en azijn, wat komijn erdoor, ook lekker.
Inleggen op zijn Koreaans zoals in het filmpje een paar posts terug
Roerbakken met oestersaus en gember

Of wat dacht je hiervan
1 Rettich
10 Laadjes Blauwrier
3 EL Kerriepoeder
1 EL Kurkuma
1 TL Chilipoeder
1 EL Whiskey
6 EL Rijstazijn
4 EL Mirin
8 EL Soyasaus, kikkoman of pear river bridge
Reepjes snijden
Marinade mengen
Reepjes met de marinade mengen en minstens 1, liever 4-5 dagen laten marineren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 17:59:54 #276
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92333712
Of op zijn pools, gelijke delen (bv 200gram) appel en rettich raspen en uitknijpen, 200 gram Kwark, 100 gram zure room, 2 EL gehakte bieslook, 1 grote klrin gesneden rode ui.
Vermengen en als bijgerecht serveren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:41:56 #277
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_92335616
Blauwrier? :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:42:57 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92335669
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:41 schreef Isegrim het volgende:
Blauwrier? :P
10 Laadjes
Familiegebrek, hebben het thuis ook altijd over ZeeThakjes, Slaatjes Bla
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92337439
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Of op zijn pools, gelijke delen (bv 200gram) appel en rettich raspen en uitknijpen, 200 gram Kwark, 100 gram zure room, 2 EL gehakte bieslook, 1 grote klrin gesneden rode ui.
Vermengen en als bijgerecht serveren.
Dát klinkt goed! :Y
En waar ga ik daar aanstaande zondag naast eten, Piet?
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:41:40 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92338755
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:14 schreef minilot het volgende:

[..]

Dát klinkt goed! :Y
En waar ga ik daar aanstaande zondag naast eten, Piet?
Een zelfgemaakte kalfsschnitzel?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 februari 2011 @ 19:43:39 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92424063
Ik heb wat Tonkabonen gevonden en wil ze volgend weekend uitproberen in een baksel. Heb je een suggestie en hoeveel van die dingen moet ik gebruiken?
  zondag 6 februari 2011 @ 20:09:45 #282
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92425635
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:32 schreef minilot het volgende:
Eigenlijk vooral een vraag aan RobinOok, want: aziatische keuken! :)

Ik heb vanmiddag een enorme rettich gekocht, enkel en alleen omdat het meisje van de biologische groentekraam me zo lief aankeek. :@ :')

Nog nooit eerder klaargemaakt, dus ik wil het meteen goed doen! Robin, wat is je allerbeste recept met deze reuzenradijs?
Oh, zie je vraag nu pas. Euh, ik hou meestal niet zo van rettich. *grin*
Hoewel deze salade nog wel ging:


Daikon salad

Daikon met rode chilipeper, zwarte sesamzaadjes en een dressing van:
2el zoete, zwarte rijstazijn
1el lichte sojasaus
1tl sesamolie

of deze vergelijkbare:


Daikon salad

Rettich met rode chilipeper, zwarte sesamzaadjes, lente-ui, verse koriander, nashi peer en een dressing van:
2el zoete, zwarte rijstazijn
1el lichte sojasaus
1el Sichuan Chili Olie
1tl sesamolie

Maar ja, als je zo'n hele rettich hebt kun je misschien beter rettich-cake maken. Wel veel werk. En 't recept heb ik nog niet online staan.

  zondag 6 februari 2011 @ 20:32:02 #283
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92427097
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 19:43 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb wat Tonkabonen gevonden en wil ze volgend weekend uitproberen in een baksel. Heb je een suggestie en hoeveel van die dingen moet ik gebruiken?
Ja, gebruik er niet een paar van, maar rasp een beetje van 1 af, zoals je bij nootmuskaat doet.
Je kan er bijvoorbeeld flan mee maken, of ijs.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 februari 2011 @ 20:35:59 #284
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_92427399
Flan is wel een goed idee ja. Ze ruiken heerlijk btw.
pi_92502562
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Of op zijn pools, gelijke delen (bv 200gram) appel en rettich raspen en uitknijpen, 200 gram Kwark, 100 gram zure room, 2 EL gehakte bieslook, 1 grote klrin gesneden rode ui.
Vermengen en als bijgerecht serveren.
Dit wordt het vandaag! :) Rettich rauw, neem ik aan?
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:07:17 #286
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92502784
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Dit wordt het vandaag! :) Rettich rauw, neem ik aan?
Alles rauw.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92502898
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

10 Laadjes
Familiegebrek, hebben het thuis ook altijd over ZeeThakjes, Slaatjes Bla
Ik geef zelf de voorkeur aan ZeeTheefjes.
pi_92549221
Piet (en anderen),
Mijn vriend is op zoek naar een lobbige (ongeveer even dik als mayonaise) groenepepersaus die voor koud gebruik bedoeld is, ongeveer zoals die van Wijko:

Helaas hebben we bij de Makro die van Wijko niet kunnen vinden, evenmin als andere koude groenepepersauzen. Ook in de supermarkt komen we niet verder: ondanks dat het een grote Appie is, is er zelfs geen Calvé-flesje groenepepersaus te vinden (hoewel dat eigenlijk niet is wat hij zoekt, want te dun en niet de goede volle smaak).
Heb jij een recept voor een lekkere, lobbige, koude groenepepersaus?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_92549416
De ingredienten staan er al bij, daar moet je toch een eindje mee kunnen komen lijkt me? :)
  woensdag 9 februari 2011 @ 16:08:36 #290
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92549753
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 15:57 schreef Pandora73 het volgende:
Piet (en anderen),
Mijn vriend is op zoek naar een lobbige (ongeveer even dik als mayonaise) groenepepersaus die voor koud gebruik bedoeld is, ongeveer zoals die van Wijko:
[ afbeelding ]
Helaas hebben we bij de Makro die van Wijko niet kunnen vinden, evenmin als andere koude groenepepersauzen. Ook in de supermarkt komen we niet verder: ondanks dat het een grote Appie is, is er zelfs geen Calvé-flesje groenepepersaus te vinden (hoewel dat eigenlijk niet is wat hij zoekt, want te dun en niet de goede volle smaak).
Heb jij een recept voor een lekkere, lobbige, koude groenepepersaus?
Ik heb geen recept voor wat je zoekt, maar...
Ik zou denken, begin met een lekker mayo en voeg er gekneusde groene pepers aan toe, eventueel nog wat andere smaakmakers als wat worcestersaus, gembersiroop, beetje sambal.

Of anders schrijf je Wijko een mailtje en vraagt hun waar de saus te koop is bij jou in de buurt
http://www.wijkofoodservice.nl/producten.php

Ik weet niet waar je woont, maar als je er op goegelt vind je genoeg verkopers
http://www.berendhaus.nl/ bijvoorbeeld of http://www.leijtensgvb.nl/script/P_contact.asp in eindhoven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92552688
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb geen recept voor wat je zoekt, maar...
Ik zou denken, begin met een lekker mayo en voeg er gekneusde groene pepers aan toe, eventueel nog wat andere smaakmakers als wat worcestersaus, gembersiroop, beetje sambal.

Of anders schrijf je Wijko een mailtje en vraagt hun waar de saus te koop is bij jou in de buurt
http://www.wijkofoodservice.nl/producten.php

Ik weet niet waar je woont, maar als je er op goegelt vind je genoeg verkopers
http://www.berendhaus.nl/ bijvoorbeeld of http://www.leijtensgvb.nl/script/P_contact.asp in eindhoven
Kopen gaan we zeker naar kijken, maar zelf maken is natuurlijk altijd lekkerder ;)
We gaan eens wat uitproberen dan!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_92552977
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De ingredienten staan er al bij, daar moet je toch een eindje mee kunnen komen lijkt me? :)
Mwoah, ik vond "specerijen" en "kruiden" nog een beetje vaag ;) . Plus dat je met een ingrediëntenlijst op zich nog niet weet hoeveel je erin moet doen.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zondag 13 februari 2011 @ 19:06:48 #293
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_92728864
Piet, we zijn O+ Ossobuco alla Milanese O+ aan het maken. Wat is het nu van het in de bloem wentelen van de schenkels?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_92729222
Ik ben dan wel Piet niet, maar ik denk het antwoord gevonden te hebben :s)
Vlees door bloem halen , waarom?
  zondag 13 februari 2011 @ 19:16:23 #295
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_92729311
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 19:14 schreef Bluezz het volgende:
Ik ben dan wel Piet niet, maar ik denk het antwoord gevonden te hebben :s)
Vlees door bloem halen , waarom?
^O^ :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 14 februari 2011 @ 10:25:35 #296
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92758453
Goeie vraag, ik doe het bij vlees nooit, wel bij een visje, geeft een lekker korstje. Heb bij vlees nooit echt ingezien waarom je het zou moeten doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 februari 2011 @ 13:10:40 #297
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_92764734
Alleen voor het bind-effect zou je het kunnen doen, maar daar heb je ook 101 andere mogelijkheden voor. Het snel dichtschroeien van vlees kan ook prima zonder bloem.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  maandag 14 februari 2011 @ 13:30:30 #298
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_92765539
Het stond in elk ossobuco-recept dat ik vond, dus ik heb maar aangenomen dat het nodig was. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 14 februari 2011 @ 14:47:55 #299
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92768704
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 13:10 schreef Chielus het volgende:
Alleen voor het bind-effect zou je het kunnen doen, maar daar heb je ook 101 andere mogelijkheden voor. Het snel dichtschroeien van vlees kan ook prima zonder bloem.
Dichtschroeien is een fabeltje, je schroeit vlees niet dicht en het sap blijft er niet door bewaard. Reden om bv stoofvlees aan te braden is voor de smaak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92810123
Ik heb onlangs in Duitsland een zakje "Marmorbohnen" gekocht, eigenlijk omdat ze er zo leuk uitzagen.
Wat kan ik hier allemaal voor lekkers mee maken?
En hebben deze bonen ook een Nederlandse naam?



:)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')