abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89373351

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[[url=mms://media2.bloomberg.com/btv_US200.asf]Bloomberg TV[/url]] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?
De Beursvloer # 173 Na 10 maanden 2010 weer terug bij af
De Beursvloer # 174 Waar we verder ouwehoeren
De Beursvloer #175 Met QE2, G20, Currency wars &overheden zonder geld
De Beursvloer #176, waar we wachten op financiële wikileaks

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pi_89373405
Anyone: voel je absoluut vrij om de OP aan te passen, aan te vullen, want ik ben een absolute noob :)

Ik heb de wiki niet aangepast, simpelweg omdat ik niet weet hoe ik dat moet doen, dat zegt wel genoeg denk ik :D
pi_89374596
Je hebt in ieder geval een mooie TT :Y

Portugal krijgt een downgrade bij wijze van tvp
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 1 december 2010 @ 09:54:56 #4
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89375006
ING stijgt weer door niks.
pi_89375178
Gister mijn aandelen verkocht en wacht nu tot Portugal en Spanje aan de beurt zijn. Daarna ga ik weer kopen.
  woensdag 1 december 2010 @ 11:27:47 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89377681
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 08:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Twee wereldoorlogen, diverse natuurrampen, Ronald Reagan aan de knoppen, we hebben het allemaal overleeft. Wedden dat we dat schuiven met papiertjes ook gaan overleven, en dat de haard nog steeds brandt? Het is m.i. wel goed om dat in het achterhoofd te houden, ongeacht dat deze moves in de financiele werled op individueel niveau grote impact kunnen hebben. Maar het is ook geen armageddon.....
Hier ben ik het helemaal mee eens. Er wordt net gedaan alsof we het over de gevolgen van een kernoorlog hebben waarbij er geen steen op de andere meer staat. Maar alle "echte" dingen zoals huizen, auto's, fabrieken etc bestaan gewoon nog. In feite veranderen alleen de eigendomstitels.

Tegelijkertijd wil ik het niet bagatelliseren want ik weet best dat defaults van banken en/of landen enorm disruptief kunnen zijn. Maar de suggestie van armageddon is absurd en het helpt niet mee om de problemen gewoon snel en head-on op te lossen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89377797
quote:
Op woensdag 1 december 2010 10:01 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Gister mijn aandelen verkocht en wacht nu tot Portugal en Spanje aan de beurt zijn. Daarna ga ik weer kopen.
Je hebt je shorts verkocht mag in hopen?
  woensdag 1 december 2010 @ 13:41:36 #8
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89383242
TT vol met plakplaatjes.

Overigens leuk detail: de rente op de bonds van sterke landen stijgt op dit moment en Italië, Spanje en Griekenland blijven gelijk of dalen.
The more debt, the better
  woensdag 1 december 2010 @ 13:49:06 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89383527
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 13:41 schreef flyguy het volgende:

Overigens leuk detail: de rente op de bonds van sterke landen stijgt op dit moment en Italië, Spanje en Griekenland blijven gelijk of dalen.
Ik zie de hand van de ECB
Mijn reisverslagen
  woensdag 1 december 2010 @ 13:56:15 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89383814
http://www.ritholtz.com/blog/2010/12/holiday-year-end-melt-up/

Let op het tweede commentaar.

Als iedereen short zit dan..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_89384776
Zullen we dan toch nog 'n eindejaars rally zien?
  woensdag 1 december 2010 @ 14:19:28 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89384784
Het gaan nog interessante tijden worden.

Griekenland en Ierland zijn domweg insolvent en Portugal waarschijnlijk ook. Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat ze nooit genoeg groei kunnen realiseren om hier uit te komen zonder een herstructurering van de schuld. En de EU weet dat best want die zijn ook niet achterlijk.

Als je ziet wat er vorig weekend is overeengekomen dan zie je ook dat er gewoon op een gecontroleerde default wordt aangestuurd maar dan pas vanaf 2013 zodat banken de tijd hebben om zich daarop voor te bereiden. Natuurlijk herstelt dat niet de rust bij obligatiebeleggers want het is duidelijk dat iemand vroeg of laat een haircut krijgt. De vraag is alleen hoeveel en wanneer precies. Het resultaat is dat de hoge yields blijven.

De enige die het echt kan backstoppen is de ECB. En die probeert de markt nu te steunen met retoriek en dreigen meer bonds op te kopen. Maar zij zit in een hele lastige positie, want als de ECB daadwerkelijk op grote schaal PIIGS bonds gaat opkopen dat zit zij straks met de verliezen als de onvermijdelijke herstructurering komt. En de ECB was toch al intern verdeeld over de (relatief kleine hoeveelheid) bonds die deze zomer werden gekocht.
Mijn reisverslagen
pi_89385544
quote:
3s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:19 schreef SeLang het volgende:
De enige die het echt kan backstoppen is de ECB. En die probeert de markt nu te steunen met retoriek en dreigen meer bonds op te kopen.
European Central Bank readying to buy more European government debt
up 58.8 to 5587 +1.06%

by Deborah Hyde on Dec 01, 2010 at 08:22

The European Central Banks governing council will consider whether to buy more bonds from beleaguered peripheral European nations Portugal, Spain and Italy on Thursday as investors are increasingly nervous about lending cash to these debt-laden countries.

The ECB has purchased nearly ¤70 billion of government bonds since the beginning of the financial crisis and already holds around one sixth of all Greek, Irish and Portuguese bonds.

It had hoped to be able to announce the withdrawal of support at this months meeting but yesterday the president of the bank, Jean-Claude Trichet, hinted that more buying may now be on the cards saying the programme is ongoing.

http://citywire.co.uk/mon(...)ernment-debt/a454100

Volgens mij hadden we al bond buys van de ECB in mei, oktober en vlak voor de Ierse crisis.
Markt geruchten zeggen dat er vandaag ook al flinke opkopen waren (ik neem aan dat we dat achteraf kunnen teruglezen op de ECB site).
En nu dus de aankondiging om het morgen weer te doen.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 14:39:16 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89385629
Die OP :?

Is dit ook het draadje voor de prijzen van ruwe grondstoffen en landbouwproducten? :?
pi_89386171
*kuch* de OP is gekopieerd van de wiki, en is dezelfde als de vorige met toevoeging van het laatste topic. Als het anders kan en moet, laat maar weten, dan pas ik het met alle plezier aan...... (ik zou zelf sowieso nooit linken naar het Guy Zelfbevredigings Front, alhoewel ze idd wel handige real time trackers hebben :P )
  woensdag 1 december 2010 @ 15:00:18 #16
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89386563
quote:
3s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:19 schreef SeLang het volgende:
Het gaan nog interessante tijden worden.

Griekenland en Ierland zijn domweg insolvent en Portugal waarschijnlijk ook. Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat ze nooit genoeg groei kunnen realiseren om hier uit te komen zonder een herstructurering van de schuld. En de EU weet dat best want die zijn ook niet achterlijk.

Als je ziet wat er vorig weekend is overeengekomen dan zie je ook dat er gewoon op een gecontroleerde default wordt aangestuurd maar dan pas vanaf 2013 zodat banken de tijd hebben om zich daarop voor te bereiden. Natuurlijk herstelt dat niet de rust bij obligatiebeleggers want het is duidelijk dat iemand vroeg of laat een haircut krijgt. De vraag is alleen hoeveel en wanneer precies. Het resultaat is dat de hoge yields blijven.

De enige die het echt kan backstoppen is de ECB. En die probeert de markt nu te steunen met retoriek en dreigen meer bonds op te kopen. Maar zij zit in een hele lastige positie, want als de ECB daadwerkelijk op grote schaal PIIGS bonds gaat opkopen dat zit zij straks met de verliezen als de onvermijdelijke herstructurering komt. En de ECB was toch al intern verdeeld over de (relatief kleine hoeveelheid) bonds die deze zomer werden gekocht.
Waar ikzelf benieuwd naar ben is wie de Milken wordt van de tienerjaren van de 21ste eeuw. De ECB helpt met de bail-outs in elk geval flink mee met het scheppen van junkbonds. En elke bail-out is hetzelfde als een derivaat dat junkbonds koppelt aan topbonds als Duitse of Nederlandse. Dat gaat nog leuk worden :)
  woensdag 1 december 2010 @ 15:30:32 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89387880
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:00 schreef flyguy het volgende:

[..]

Waar ikzelf benieuwd naar ben is wie de Milken wordt van de tienerjaren van de 21ste eeuw. De ECB helpt met de bail-outs in elk geval flink mee met het scheppen van junkbonds. En elke bail-out is hetzelfde als een derivaat dat junkbonds koppelt aan topbonds als Duitse of Nederlandse. Dat gaat nog leuk worden :)
Maar de vraag is dus of de ECB wel all in gaat. Het is een soort van prisoners dilemma. De ECB is waarschijnlijk de enige die exploderende yields kan voorkomen, maar als landen na een tijdje alsnog gaan herstructureren (of dat nu door EU druk komt, druk van andere landen of uit eigen keuze) dan heeft de ECB alle verliezen aan z'n broek.
Mijn reisverslagen
pi_89388048
Ik las gisteren ergens een aardig comment, wat ik me nog niet zo gerealiseerd had.

Vroeger in het pre euro tijdperk zou de munt van een land wat zijn begroting niet op orde had devalueren, en zou de bondholder automatisch een koersverlies leiden.

Nu is elke lening in het eurogebied de facto geleverd met een gratis cross currency swap., ongeacht de financiele backing van het land zelf.

Eigenlijk zouden landen obligaties moeten uitgeven waarvan rente cq. terugbetaling gekoppeld zijn aan begrotings en financieringstekort ;)
pi_89388197
Euro rescue fund to raise up to ¤8bn
By David Oakley, Anousha Sakoui and Gerrit Wiesmann
Published: December 1 2010 13:19 | Last updated: December 1 2010 14:24 | FT

The eurozone temporary bail-out fund will issue bonds next month to mark a watershed moment for the continents bond markets.

The European Financial Stability Facility is expected to raise between ¤5bn and ¤8bn in bonds in a triple-A rated deal.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 15:39:18 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89388240
Kut, dit boeit mij voor geen ene flikker.

In de Kerk zeggen we altijd maar zo in de geestelijke wereld is het goed vertoeven, maar ik geloof eerder als ik wat in de hand heb. :Y

Wat een geleuter zeg! Is er geen centraal ruwe grondstoffen- en/of landbouwproducten-topic? :'(
pi_89388399
Pardon?
pi_89388462
quote:
2s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Kut, dit boeit mij voor geen ene flikker.

In de Kerk zeggen we altijd maar zo in de geestelijke wereld is het goed vertoeven, maar ik geloof eerder als ik wat in de hand heb. :Y

Wat een geleuter zeg! Is er geen centraal ruwe grondstoffen- en/of landbouwproducten-topic? :'(
ik zou zeggen: open er één :)

als het niet dichtgegooid wordt, is dat het topic :)
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 15:46:00 #23
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89388496
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:43 schreef Dalliance het volgende:
Pardon?
Ruilhandel in valuta voor grondstoffen en zulks? Mijn opa zei in de oorlog al het is lastig obligaties eten of verzilveren.
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik zou zeggen: open er één :)

als het niet dichtgegooid wordt, is dat het topic :)
O die is er dus niet? ;(
pi_89388642
quote:
2s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:46 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ruilhandel in valuta voor grondstoffen en zulks? Mijn opa zei in de oorlog al het is lastig obligaties eten of verzilveren.

[..]

O die is er dus niet? ;(
ik dacht, ik kijk even voor je in het overzicht topic, maar da's in maart voor het laatste bijgewerkt. Gelukkig wel 2010 ;)

Verzin een leuke OP en geef er een slinger aan. :)
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 15:51:48 #25
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89388716
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik dacht, ik kijk even voor je in het overzicht topic, maar da's in maart voor het laatste bijgewerkt. Gelukkig wel 2010 ;)

Verzin een leuke OP en geef er een slinger aan. :)
Daar ben ik veel te dom voor! :P
Maar bedankt voor het opzoeken! Ik zal ook eens kijken! :P
  woensdag 1 december 2010 @ 15:56:52 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89388923
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik las gisteren ergens een aardig comment, wat ik me nog niet zo gerealiseerd had.

Vroeger in het pre euro tijdperk zou de munt van een land wat zijn begroting niet op orde had devalueren, en zou de bondholder automatisch een koersverlies leiden.

Nu is elke lening in het eurogebied de facto geleverd met een gratis cross currency swap., ongeacht de financiele backing van het land zelf.

Eigenlijk zouden landen obligaties moeten uitgeven waarvan rente cq. terugbetaling gekoppeld zijn aan begrotings en financieringstekort ;)
Het devaluatierisico is dan inderdaad verdwenen, maar daarmee neemt het defaultrisico toe, juist omdat uitweg van betalen in gedevalueerde munt er niet meer is. En dat zou normaal gesproken zich ook moeten vertalen in een hogere yield.

En dat is nu precies wat er is misgegaan: men had Griekse bonds nauwelijks anders geprijsd dan Duitse. En dat verkeerd prijzen zorgde ervoor dat het feedback mechanisme ontbrak.

Mijn reisverslagen
pi_89388926
quote:
2s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Daar ben ik veel te dom voor! :P
Maar bedankt voor het opzoeken! Ik zal ook eens kijken! :P
stuur anders één van de lieve mods een berichtje, misschien wil die wel even meedenken en -helpen :)
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 16:01:48 #28
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89389122
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

stuur anders één van de lieve mods een berichtje, misschien wil die wel even meedenken en -helpen :)
Aangezien er niet al zo'n draadje is zal er ook geen vraag naar zijn! :)
Kijk bijvoorbeeld de pieper-oogst dat is reuze interessant! Vanwege tegenvallende oogsten betaal je nu steeds meer voor je frietkes! Die dingen merk je vrij snel! De prijs voor appelsienen zijn ook enorm gestegen dat merk je straks ook aan de jus d'orange!
Maar ja, das niet hip en trendy! :(
Jammer de vlammer! :P
pi_89390302
http://www.google.com/finance?q=ETR:AQU

deze vandaag gekocht.

wou al lange tijd weer beleggen maar pas vandaag mijn bedrag dat ik wou investeren bij elkaar gespaard.

beetje jammer, zag het aandeel in 2 maanden enorm stijgen.

:P
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 1 december 2010 @ 16:51:20 #30
862 Arcee
Look closer
pi_89391371
Alle zorgen zijn weer vergeten op de beurs, lang leve de bubble. *O*
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_89396027
De FED gaat de ECB helpen met het EU noodfonds.
De lamme helpt de blinde....
pi_89408487
Een fijne dag, krijg onderhand de gelegenheid om m'n sukkeltjes van de hand te doen.
  woensdag 1 december 2010 @ 22:29:51 #33
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89408791
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:42 schreef Blandigan het volgende:
De FED gaat de ECB helpen met het EU noodfonds.
De lamme helpt de blinde....
haha dat vind ik wel verrassend. Dacht altijd dat FED vs. ECB was.
pi_89410478
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:29 schreef Sokz het volgende:

[..]

haha dat vind ik wel verrassend. Dacht altijd dat FED vs. ECB was.
misery loves company, nietwaar? ;-)
pi_89415090
Het is nog erger dan ik dacht.
Niet alleen heeft de FED haar eigen banken fiancieel overeind gehouden, maar ook buitenlandse banken waaronder:

Rabobank
Aegon
ING
pi_89415256
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:39 schreef Blandigan het volgende:
Het is nog erger dan ik dacht.
Niet alleen heeft de FED haar eigen banken fiancieel overeind gehouden, maar ook buitenlandse banken waaronder:

Rabobank
Aegon
ING
onderbouwing is zeker teveel gevraagd? :)
  donderdag 2 december 2010 @ 00:44:53 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89415267
Mijn reisverslagen
pi_89415329
ik begrijp, met 0.0B hou je een bank of verzekeraar overeind ;)

klok ende klepel :)
pi_89415386
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

onderbouwing is zeker teveel gevraagd? :)
http://www.federalreserve.gov/newsevents/reform_transaction.htm
http://www.zerohedge.com/(...)-and-just-cpff-banks

Ik ben zelf nog door de data aan het spitten.
pi_89415430
quote:
misschien eerst spitten en dank concluderen? En ow ja, Bank of Montreal en Nova Scotia Bank zijn zo ongeveer de meest solvabele banken ter wereld (samen met Rabo ;) ) maar een gratis buck is nooit weg. Maar dat is niet hetzelfde als overeind houden...., nietwaar? Please, do dig away :)

ofwel: dank u voor aantonen wat voor bullshit de headlines en conclusies Zeroghedge vaak heeft. Ook dank u voor het feitenmateriaal, trouwnens :)
pi_89415473
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

misschien eerst spitten en dank concluderen? En ow ja, Bank of Montreal en Nova Scotia Bank zijn zo ongeveer de meest solvabele banken ter wereld (samen met Rabo ;) ) maar een gratis buck is nooit weg. Maar dat is niet hetzelfde als overeind houden...., nietwaar? Please, do dig away :)
Nee joh, het gaat allemaal fantastisch. Dat geld was nergens voor nodig, maar de FED had een goede bui en dacht kom, laat ik eens wat overmaken.
Zucht.
  donderdag 2 december 2010 @ 00:53:51 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89415479
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

samen met Rabo ;)
Waarom geeft de Rabo mij eigenlijk nog steeds 2,1% rente? Zo'n solide tent moet toch voor een fractie van dat % kunnen lenen?
Mijn reisverslagen
pi_89415518
quote:
5s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom geeft de Rabo mij eigenlijk nog steeds 2,1% rente? Zo'n solide tent moet toch voor een fractie van dat % kunnen lenen?
dat heet cross selling, en politics. Voor de funding hoeft het de facto inderdaad niet.
pi_89415534
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:53 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Nee joh, het gaat allemaal fantastisch. Dat geld was nergens voor nodig, maar de FED had een goede bui en dacht kom, laat ik eens wat overmaken.
Zucht.
ik zoek overal ergens achter, maar weiger te begrijpen dat gratis geld niet geweigerd kan worden, zucht :)
pi_89415553
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik zoek overal ergens achter, maar weiger te begrijpen dat gratis geld niet geweigerd kan worden, zucht :)
Als dat jouw bijdrage aan deze discussie is, kun je beter stoppen.
pi_89415676
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:58 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Als dat jouw bijdrage aan deze discussie is, kun je beter stoppen.
:)

welke discussie, de wereld is kut en banken zijn universeel doomed toch?

Stick to the facts. :) Je ziet drie namen staan, en verbindt daarmee direct de pavlov conclusie. Zo zonde.

Met drie knaken bail je geen bank, denk eens na. :)
pi_89415718
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 01:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

:)

welke discussie, de wereld is kut en banken zijn universeel doomed toch?

Stick to the facts. :) Je ziet drie namen staan, en verbindt daarmee direct de pavlov conclusie. Zo zonde.
Je reacties zijn provocerend en weinig op feiten gebaseerd.
Jij ziet ZeroHedge staan, en schiet meteen in de verdediging, zo zonde.
In de trant van "ik heb gehoord dat Rabobank een Triple-A rating heeft dus dit kan niet".

Ik werk bij die club, en schrok me een hoedje van dit bericht.........
pi_89415724
Het is bijna kerst dus maar even dit topic spammen. Het mag dan wel geen enorme belegging zijn waar je veel geld op kunt verdienen, geld geven aan een stichting waar je de directeur z'n porsche mee betaald maar gewoon een mogelijkheid om een goede daad te doen.

De gemiddelde belegger hier heeft toch gouden bergen lopen cashen :7

[aangeboden] Kerstpakket, om iemand echt blij te maken
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_89415727
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 01:09 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Je reacties zijn provocerend en weinig op feiten gebaseerd.
Jij ziet ZeroHedge staan, en schiet meteen in de verdediging, zo zonde.
In de trant van "ik heb gehoord dat Rabobank een Triple-A rating heeft dus dit kan niet".

Ik werk bij die club, en schrok me een hoedje van dit bericht.........
:D

werk je op een andere plek dan ik, da's duidelijk :)
pi_89415792
Soms is het erg handig dat je een beetje de achtergrond weet van bepaalde personen zodat bepaalde beledigingen en schermutselingen nergens voor nodig zijn :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  donderdag 2 december 2010 @ 01:20:17 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89415834
Laat die FED maar flink poen in de Rabobank pompen.
Rabobank weg = SeLang weg (althans voor de helft) :P
Mijn reisverslagen
pi_89415847
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 01:20 schreef SeLang het volgende:
Laat die FED maar flink poen in de Rabobank pompen.
Rabobank weg = SeLang weg (althans voor de helft) :P
Ja, geldt ook voor mij. En het merendeel van de familie die ik daar naar toe heb gestuurd :/
pi_89418307
Was rabobank niet dé nederlandse bank die de crisis goed was doorgekomen door lage exposure aan CDOs en aanverwante?
pi_89418790
lekker begin van de dag, mijn aandeel opent 10% hoger :D
pi_89419253
Kan iemand mij uitleggen hoe shorten precies werkt?
pi_89419388
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 09:47 schreef glasdowr het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe shorten precies werkt?
Je leent een aandeel, je verkoopt het, en tegen de tijd dat je 't terug moet geven koop je 't terug. Op die manier heeft de lener zijn aandelen terug en jij kan 't verschil in prijs in je zak steken (of ophoesten).
pi_89420729
Maar wie leent zn aandelen uit? Shorten heeft dus zin als je verwacht dat het aandeel gaat zakken?
pi_89420869
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:42 schreef glasdowr het volgende:
Maar wie leent zn aandelen uit? Shorten heeft dus zin als je verwacht dat het aandeel gaat zakken?
anders ga je long.

en je kut het risico gedeeltelijk afdekken door puts.

is een manier om snel veel geld te verdienen maar dus ook om heel snel de boot mee in te gaan.
  donderdag 2 december 2010 @ 12:29:20 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89424350
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:42 schreef glasdowr het volgende:
Brokers en pensioenfondsen die aandelen in bewaring hebben kunnen die uitlenen tegen een vergoeding.

Als ik groot genoeg was om m'n eigen aandelen te bewaren en uit te kunnen lenen dan zou ik als lange termijn belegger ook met plezier mijn aandelen uitlenen aan shorters. Dat levert mij extra rendement. Helaas gaat de broker nu met de poen lopen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 2 december 2010 @ 12:31:01 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89424397
Vandaag de maandelijkse ECB vergadering en om 14:30 een persconferentie van Trichet. Misschien gaat hij iets zeggen over de exit of het uitstel daarvan. En misschien gaat hij ook wel iets zeggen of het uitbreiden of niet van PIIGS bond aankopen. Op diverse streams zal dit live te zien zijn. Kan interessant worden (of niet :P )
Mijn reisverslagen
  donderdag 2 december 2010 @ 12:45:15 #62
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89424882
Ik zit long Ageas. Trichet heeft ook een beetje 't bernanke probleem.
  donderdag 2 december 2010 @ 13:00:10 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89425392
Ik kan niet wachten tot Trichet weg is. Ik wil Weber op die plek.
Mijn reisverslagen
  donderdag 2 december 2010 @ 13:09:49 #64
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89425691
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 13:41 schreef flyguy het volgende:

de rente op de bonds van sterke landen stijgt op dit moment en Italië, Spanje en Griekenland blijven gelijk of dalen.
Vandaag zelfde verhaal. Nederland wat boven de 3% en ook de Duitsers beginnen die kant op te kruipen.

Lekker een rem zetten op de Europese motor!
  donderdag 2 december 2010 @ 13:35:57 #65
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89426671
Toch een goede keus dat ik Galapagos heb bijgekocht eerder deze week!
  donderdag 2 december 2010 @ 15:08:43 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89430385
Trichet zegt niets over verdere aankopen van PIIGS bonds.
Euro door het putje

Mijn reisverslagen
pi_89430513
Hij zei wel dat hij op korte termijn bonds blijft kopen.

ECB's Trichet says overwhelming majority in favour of bond buying programme
ECB's Trichet says non standard measures are temporary
ECB's Trichet, asked on whether bond programme is temporary, says have to be commensurate to what happens on monetary policy transmission channels
ECB's Trichet says we'll continue to be permanently alert
ECB's Trichet says extending full allotment is appropriate
ECB's Trichet says bond buying programme is on going
ECB's Trichet says we will continue to sterlise bond buys
  donderdag 2 december 2010 @ 15:14:13 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89430602
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 15:11 schreef Blandigan het volgende:

ECB's Trichet, asked on whether bond programme is temporary, says have to be commensurate to what happens on monetary policy transmission channels
Ik zeg het verkeerd: hij houdt het bestaande (kleine) programma intact, maar er is geen aankondiging over grotere stappen waar de markt op hoopte.
Mijn reisverslagen
pi_89430651
yep...ik ben benieuwd wat de US gaat doen..dumpen ?
pi_89432304
Crap man, van 3 tot 4 van 330 naar 339 ;(
pi_89433142
Vandaag m'n eerste callspread succesvol afgesloten. Was wel spannend vond ik :)
pi_89433378
quote:
Ik kan niet wachten tot Trichet weg is. Ik wil Weber op die plek.
Wat heeft Trichet misdaan?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 december 2010 @ 17:19:09 #73
862 Arcee
Look closer
pi_89437552
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:13 schreef Arcee het volgende:
En nu weer ruim -4%. 6.70 nu.
ING gisteren +6% en vandaag +4%. 7.50 nu.

Wie durfde? :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Arcee op 02-12-2010 17:25:44 ]
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_89437970
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:19 schreef Arcee het volgende:

[..]

ING gisteren +6% en vandaag +4%. 7.50 nu.

Wie durfde? :s)
Iemand met ijzeren skippyballen.
Not me.
pi_89438363
dat was een leuke dag :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 december 2010 @ 17:42:09 #76
862 Arcee
Look closer
pi_89438495
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:28 schreef Blandigan het volgende:
Iemand met ijzeren skippyballen.
Not me.
Me neither.

In 2.5 uur van -1.3% naar +4.0%, trouwens.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:22:04 #77
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89439911
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dat was een leuke dag :)
Indeed, hele dag vrij van school om eens intensief te traden. 6 trades, allen positief met onderandere Ageas TL +25% en laatste rit aex TL +26% 8-)
  donderdag 2 december 2010 @ 18:23:54 #78
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89439973
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:22 schreef Sokz het volgende:

[..]

Indeed, hele dag vrij van school om eens intensief te traden. 6 trades, allen positief met onderandere Ageas TL +25% en laatste rit aex TL +26% 8-)
En nog een EUR/USD TL 1,31 - 1,318 á 30% ong.
pi_89440025
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:23 schreef Sokz het volgende:

[..]

En nog een EUR/USD TL 1,31 - 1,318 á 30% ong.
Dat heb je beter dan mij gedaan. Afgelopen dag 450 punten verloren op de IBEX. En dat tikt per punt nogal snel aan. (zat short en IBEX steeg het meest van alle indices :'))
  donderdag 2 december 2010 @ 18:36:33 #80
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89440428
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat heb je beter dan mij gedaan. Afgelopen dag 450 punten verloren op de IBEX. En dat tikt per punt nogal snel aan. (zat short en IBEX steeg het meest van alle indices :'))
aha, die komen nog. Als spanje eenmaal default .. wel opvallend IMO
En ja is wel nice, helaas maar met helft van 'vermogentje' gespeeld.
Ik hou van deze redelijk volatiele dagen.
pi_89440667
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:36 schreef Sokz het volgende:

[..]

aha, die komen nog. Als spanje eenmaal default .. wel opvallend IMO
En ja is wel nice, helaas maar met helft van 'vermogentje' gespeeld.
Ik hou van deze redelijk volatiele dagen.
Ach je moet ergens beginnen. Van 3 naar 4 gaat meestal wel vrij snel. Van 4 naar 5 duurt altijd even. Van 5 naar 6 begin je het spelletje eindelijk een beetje door te hebben en dan is de lange rit aangebroken om de 7 te halen.

(uiteraard bedoelde ik hier mee het aantal nullen :P)

[ Bericht 9% gewijzigd door sitting_elfling op 02-12-2010 19:14:27 ]
pi_89440725
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 16:10 schreef Dalliance het volgende:
Vandaag m'n eerste callspread succesvol afgesloten. Was wel spannend vond ik :)
Congratz ^O^ Met name omdat je hem succesvol hebt afgesloten. Ik houd niet zo van die optie strategien. Geef mij maar een simpele put of call :P
pi_89441424
Wat vinden de mensen hier eigenlijk van capital guaranteed equity bonds? De befaamde bonds waar je niks verliest op je inleg wat er ook met de onderliggende producten gebeurt? Ze worden nogal gesponsord tijdens 1 van mijn lessen.
  donderdag 2 december 2010 @ 19:11:46 #84
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89441952
Nooit van gehoord. Hoe bereiken ze dat dan? überoverdreven hedgen? En wat is het rendement .. ik bedoel, op de bank krijg je ook risicoloos 2%
pi_89442062
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 19:11 schreef Sokz het volgende:
Nooit van gehoord. Hoe bereiken ze dat dan? überoverdreven hedgen? En wat is het rendement .. ik bedoel, op de bank krijg je ook risicoloos 2%
Capital guaranteed equity bonds? Zie het als een tracker op een index. Je stopt 2000,- in de CGEB. De index gaat omhoog. Je verdient geld. Gaat de index naar beneden verlies je niks. Je krijgt aan het einde van de rit je 2000,- terug.
  donderdag 2 december 2010 @ 19:25:12 #86
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89442599
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 19:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Capital guaranteed equity bonds? Zie het als een tracker op een index. Je stopt 2000,- in de CGEB. De index gaat omhoog. Je verdient geld. Gaat de index naar beneden verlies je niks. Je krijgt aan het einde van de rit je 2000,- terug.
Dus als je een tracker op de aex kocht in 2000 voor 780 euro, dat zou nu 340 waard zijn. Wie garandeerd dan het verschil tussen beide?
pi_89444893
Ok, de truuk zit hem dus in het feit dat je geld pas vrijkomt bij maturity. Afrekening vindt plaats op basis van beurskoersen en niet op de tussentijds ontvangen dividenden. Iemand die op de top van de dotcombubble gekocht zou hebben zou in 10-12 jaar ook quitte gespeeld hebben met herinvesteerde dividenden. Het neerwaartse ricico valt dus heel erg mee als de maturity lang genoeg is (op de lange termijn zelfs nul).

Als ik de mogelijkheid zou hebben om andersmans geld te kunnen investeren op basis van deze methode zou ik hem met beide handen aangrijpen. Als je voor jezelf inveseert dan wil je natuurlijk maximale opbrengst maar voor een ander zijn de huidige beurskoersen goed genoeg om het risico aan te gaan. In feite is dit gewoon een soort geschreven put met als enige verschil dat je zelf het dividend kan cashen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 2 december 2010 @ 20:31:27 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89446279
Niemand houdt je tegen om zo'n strategie zelf te implementeren, al zijn de langst lopende putopties meestal 5 jaar en dat is eigenlijk niet lang genoeg.

Daarnaast heeft een correct geprijsde gekochte putoptie in principe een negatief rendement (wat logisch is want toevoegen aan je portefeuille verlaagt het risico van de portefeuille). Het is nogal een molensteen aan je rendement, wat je vooral gaat voelen als je verwachte rendement toch al laag ligt (vanwege hoge waardering). Als je een erg lange tijdhorizon hebt kun je daarom beter een ongedekte buy&hold doen. Alleen, wil je een ongedekte buy&hold doen in een lage rendements omgeving?

Het grappige is: elke keer als ik over een alternatieve strategieen nadenk voor mijn eigen situatie (=zeer lange termijn) kom ik weer uit op een buy&hold beginnend vanaf een lage Shiller P/E waarde.
Mijn reisverslagen
  donderdag 2 december 2010 @ 20:39:34 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89446713
Ik ontdekt trouwens net dat de @#$%!! Rabobank het astronomische bedrag van ¤3,00 onterecht van m'n rekening heeft gehaald, zogenaamd via een machtiging om een lot voor de Grote Clubactie te kopen. WTF! 8)7.
Ik heb daar uitsluitend een rekening om rente te trekken, ik heb nog nooit een betaling gedaan met die rekening.
Mijn reisverslagen
pi_89447142
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:07 schreef Mendeljev het volgende:
Ok, de truuk zit hem dus in het feit dat je geld pas vrijkomt bij maturity. Afrekening vindt plaats op basis van beurskoersen en niet op de tussentijds ontvangen dividenden. Iemand die op de top van de dotcombubble gekocht zou hebben zou in 10-12 jaar ook quitte gespeeld hebben met herinvesteerde dividenden. Het neerwaartse ricico valt dus heel erg mee als de maturity lang genoeg is (op de lange termijn zelfs nul).

Als ik de mogelijkheid zou hebben om andersmans geld te kunnen investeren op basis van deze methode zou ik hem met beide handen aangrijpen. Als je voor jezelf inveseert dan wil je natuurlijk maximale opbrengst maar voor een ander zijn de huidige beurskoersen goed genoeg om het risico aan te gaan. In feite is dit gewoon een soort geschreven put met als enige verschil dat je zelf het dividend kan cashen.
Mja. Tijdens onze lessen financial engineering krijgen we vooral les hoe we zo safe mogelijk kunnen beleggen voor een ander persoon. Jammer genoeg komen we dan vaak op dingen uit zoals 90% in zero coupon bonds en 10% in capital guaranteed equity bonds bijvoorbeeld. Of 10% in opties.

Beetje jammer. Want je krijgt gewoon vragen op het examen zoals; stel je moet een strategie bedenken voor een elderly retired couple. Als je dan met dingen aan komt zetten zoals shiller p/e, wat spul in een erg gevarieerde ETF die een boel indices trackt is dat fout. Je moet daar natuurlijk weer capital guaranteed products neerkwakken met een optie strategie ;( (..want dat leren we continu tijdens de les..)
pi_89448378
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:31 schreef SeLang het volgende:
Niemand houdt je tegen om zo'n strategie zelf te implementeren, al zijn de langst lopende putopties meestal 5 jaar en dat is eigenlijk niet lang genoeg.
Dan zit je weer vast aan tussentijds uitoefenbare opties. Dat voorbeeld boven gaat echt over vaste maturities en als dat met opties zou moeten dan zou ik alleen Europese opties kiezen. Ik weet niet eens waar die vrij verhandeld worden.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:46 schreef sitting_elfling het volgende:
Beetje jammer. Want je krijgt gewoon vragen op het examen zoals; stel je moet een strategie bedenken voor een elderly retired couple. Als je dan met dingen aan komt zetten zoals shiller p/e, wat spul in een erg gevarieerde ETF die een boel indices trackt is dat fout. Je moet daar natuurlijk weer capital guaranteed products neerkwakken met een optie strategie ;( (..want dat leren we continu tijdens de les..)
Dit is dus gewoon verkapte indoctrinatie. Je kunt toch geen financiele producten op prospectusbasis gaan omarmen als een wetenschappelijk correct antwoord? Beetje vaag allemaal.
Greece
pi_89448457
quote:
10s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:39 schreef SeLang het volgende:
Ik ontdekt trouwens net dat de @#$%!! Rabobank het astronomische bedrag van ¤3,00 onterecht van m'n rekening heeft gehaald, zogenaamd via een machtiging om een lot voor de Grote Clubactie te kopen. WTF! 8)7.
Ik heb daar uitsluitend een rekening om rente te trekken, ik heb nog nooit een betaling gedaan met die rekening.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Greece
pi_89449255
*proest* :D

Baal trouwens als een stekker van één positie van me. Zo'n twee weken geleden put-opties gekocht op LuluLemon Athletica, zo'n beetje de Crocks van yoga matjes. Dat aandeel is op één jaar flink gestegen en 950% sinds maart 2009, maar laakt dito resultaten. Toch is het aandeel de laatste twee weken omhoog gegaan - zij en vele anderen. Op 9 december komen de 3rd quarter earnings naar buiten en dan verwacht ik nog wat vuurwerk.

[ Bericht 37% gewijzigd door Dalliance op 02-12-2010 21:32:43 ]
  donderdag 2 december 2010 @ 21:33:55 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89450034
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:06 schreef Mendeljev het volgende:

Dan zit je weer vast aan tussentijds uitoefenbare opties.
Niet als je bijvoorbeeld in de AEX index belegt (kan je niet tussentijds uitoefenen)
Mijn reisverslagen
pi_89450179
om maar even terug te komen op een vraag: hoe kan ik een aandeel genoteerd aan de KOSDAQ kopen? Via welke broker oid?

deze dus http://investing.business(...)asp?ticker=056000:KS :)
pi_89450585
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:20 schreef Dalliance het volgende:
Baal trouwens als een stekker van één positie van me. Zo'n twee weken geleden put-opties gekocht op LuluLemon Athletica, zo'n beetje de Crocks van yoga matjes. Dat aandeel is op één jaar flink gestegen en 950% sinds maart 2009, maar laakt dito resultaten. Toch is het aandeel de laatste twee weken omhoog gegaan - zij en vele anderen. Op 9 december komen de 3rd quarter earnings naar buiten en dan verwacht ik nog wat vuurwerk.
Hoe kom je bij dit soort aandelen terecht? Als ik alleen al naar de uitleg kijk op wikipedia; "a self-described yoga-inspired athletic apparel company, produces a clothing line and runs international clothing stores". De 1e gedachte is niet, fuck hier zijn centen mee te verdienen! Zeker niet gezien het een kleding zaak is... wat nog al gevoelig ligt tijdens economische rumoerige tijden.
  donderdag 2 december 2010 @ 21:54:57 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89451231
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
om maar even terug te komen op een vraag: hoe kan ik een aandeel genoteerd aan de KOSDAQ kopen? Via welke broker oid?

Dat wordt een rekening openen in Korea ben ik bang...
Mijn reisverslagen
pi_89452162
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dit soort aandelen terecht? Als ik alleen al naar de uitleg kijk op wikipedia; "a self-described yoga-inspired athletic apparel company, produces a clothing line and runs international clothing stores". De 1e gedachte is niet, fuck hier zijn centen mee te verdienen! Zeker niet gezien het een kleding zaak is... wat nog al gevoelig ligt tijdens economische rumoerige tijden.
Ik las een artikel in Barron's en ben het aandeel toen wat nader gaan bekijken. Soms doe ik daar dan iets mee, soms niet :) En ik speculeer dus op een daling van Lulu, want ik zie de toekomst niet rooskleurig in voor ze.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dalliance op 02-12-2010 22:15:28 ]
pi_89452817
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 19:00 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat vinden de mensen hier eigenlijk van capital guaranteed equity bonds? De befaamde bonds waar je niks verliest op je inleg wat er ook met de onderliggende producten gebeurt? Ze worden nogal gesponsord tijdens 1 van mijn lessen.
Die perpetuals? Ik vertrouw ze niet geheel. Altijd wel een addertje, bijv. ze mogen besluiten de rente niet uit te betalen. Daar zit je dan, met niet-renderend spul.

Vergeet niet wat bij GM gebeurde. Bondholders waren eerder in de rij bij banlruptcy maar werd op basis van presidentiële decreet benadeeld en verloren hun geld.

Als je perpetuals koopt van een bank, zal ongeacht de wet het redden van de consumer deposits altijd belangrijker zijn dan de perpetual houder.

Let ook op degene die de garantie geeft. Is die betrouwbaar en gaat die niet failliet.
pi_89452941
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:08 schreef Dalliance het volgende:

[..]

Ik las een artikel in Barron's en ben het aandeel toen wat nader gaan bekijken. Soms doe ik daar dan iets mee, soms niet :) En ik speculeer dus op een daling van Lulu, want ik zie de toekomst niet rooskleurig in voor ze.
Ik zou niet shorten. de S&P500 gaat binnenkort naar 1300. We krijgen momentum naar boven. Hoge P/E bedrijven als LULU en NFLX zullen daarbij nog hogere P/E's krijgen. NFLX met P/E 75 is al boven de $200 gekomen, een teken dat de bull markt duidelijk op stoom is. Je ziet ook duidelijk de parabolische grafiek als je uitzoomt.
pi_89453381
Die signalen zijn er nu wel ja, helaas zit ik er al in zoals ik aangaf. Bedankt voor je raad, maar ik kan er nu weinig meer op verliezen, vandaar ook dat ik nog een week wacht op de kwartaalcijfers en dan een beslissing neem.
pi_89454714
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Volgens mij moet je een account openen bij een Koreaanse broker die het recht heeft op de Koreaanse markt te handelen. Volgens mij hoef je daar voor niet in Korea te wonen, het is alleen veel papierwerk in vullen ben ik bang.

Ik zou even belletje doen naar de KRX :) (als er een nummer is, en anders mailen)
pi_89463748
quote:
JPMorgan aangeklaagd voor rol fraude Madoff
AMSTERDAM (AFN) - De Amerikaanse zakenbank JPMorgan Chase wordt aangeklaagd voor zijn rol in de miljardenfraude van Bernard Madoff voor een bedrag van 6,4 miljard dollar. De curator van Madoffs investeringsmaatschappij, Irving Picard, heeft de bank donderdag gedagvaard.
Oeff :X
pi_89464368
Kan iemand die grafiekjes met de rentestanden van nu weer laten zien?
pi_89464857
Via deze link kun je ze terugzien (post van SeLang) en die charts blijven gewoon updaten.
pi_89466173
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Volgens mij moet je een account openen bij een Koreaanse broker die het recht heeft op de Koreaanse markt te handelen. Volgens mij hoef je daar voor niet in Korea te wonen, het is alleen veel papierwerk in vullen ben ik bang.

Ik zou even belletje doen naar de KRX :) (als er een nummer is, en anders mailen)
daar was ik al bang voor, dat is niet de moeite waard voor dat kleine belang wat ik zou willen nemen. Alhoewel ik denk dat Cowon wel een keer opgepikt wordt door een grote electronicaboer, want ze maken simpelwel geweldige producten met een hondstrouwe niche-klantenkring (a la Apple in de jaren 90 zeg maar..... ;) )
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:32:26 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89466321
Ik ruil mijn Cowon mp3 speler in elk geval niet in voor zo'n stomme ipod
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:28:44 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89468246
quote:
Detailhandelsverkopen eurozone stijgen hard

3 december 2010, 11:03 | ANP
LUXEMBURG (AFN) - De detailhandelsverkopen in de eurozone zijn in oktober met 0,5 procent gestegen vergeleken met de maand ervoor. Economen gepolst door persbureau Reuters rekenden op een stijging van de omzet met 0,2 procent.

Ten opzichte van oktober 2009 gingen de detailhandelsverkopen in de zestien eurolanden in oktober 2010 met 1,8 procent omhoog, blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het Europese bureau voor de statistiek Eurostat. Hier werd gerekend op een toename van 1 procent.
Nog een paar van dit soort berichten en we krijgen de moeder aller renteverhogingen. Dat wordt dan interessant, want een booming economie zit momenteel volledig ingeprijsd (zelfs meer dan dat) maar een substantiele renteverhoging niet.
Mijn reisverslagen
pi_89468444
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nog een paar van dit soort berichten en we krijgen de moeder aller renteverhogingen. Dat wordt dan interessant, want een booming economie zit momenteel volledig ingeprijsd (zelfs meer dan dat) maar een substantiele renteverhoging niet.
dan kun je bovendien die pensioenfondsen bij elkaar vegen, die zitten nu met een massale overexposure op oblgaties...... en alhoewel een hogere rentevoet goed is voor ze op lange termijn, gaan daling van obliegatiekoersen op korte termijn nogal pijn doen, lijkt me.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:41:57 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89468730
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan kun je bovendien die pensioenfondsen bij elkaar vegen, die zitten nu met een massale overexposure op oblgaties...... en alhoewel een hogere rentevoet goed is voor ze op lange termijn, gaan daling van obliegatiekoersen op korte termijn nogal pijn doen, lijkt me.
:Y

En al die goksyndicaten die met gratis geleend geld zich hebben volgeladen met emerging markets, aandelen, commodities en goud...

* SeLang ziet weer een serie bailouts aankomen
Mijn reisverslagen
pi_89469456
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met een beetje mazzel krijgen we dan later vandaag ook nog een betere unemployment rate uit de States. Normaliter was dat beetje het gesprek voor dat al die debt crisis shit weer terug kwam. Het was immers het teken dat QE nut had. :') (ik verwacht overigens dat hij hoger zal uitvallen)

Hoe zit het trouwens met de uitvloei van mtf? Dat liep al een poosje maar dat is nog steeds zo? Dat er nog steeds veel partijen de markt verlaten of hun aandeeltjes verzilveren.
pi_89469628
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:41 schreef SeLang het volgende:
* SeLang ziet weer een serie bailouts aankomen
Mja.. dat kan alleen nog wel even duren. Ik heb het echt vermoeden dat deze hele shit zooi nog minstens een jaar kan duren. Het zou me ook niks verbazen dat we gewoon nog minstens een jaar zijwaarts gaan.

Of ik de hoop heb dat er nog ergens een bank als NR ergens zit in de westerse wereld, die echt geen idee heeft wat ze doen met de derivaten waar mee ze werken? Ik denk dat we dat geluk deze keer niet hebben. ;(
  vrijdag 3 december 2010 @ 12:07:21 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89469634
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 12:02 schreef sitting_elfling het volgende:

Hoe zit het trouwens met de uitvloei van mtf? Dat liep al een poosje maar dat is nog steeds zo? Dat er nog steeds veel partijen de markt verlaten of hun aandeeltjes verzilveren.
Dat is nog steeds zo.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 december 2010 @ 12:19:18 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89470062
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 12:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja.. dat kan alleen nog wel even duren. Ik heb het echt vermoeden dat deze hele shit zooi nog minstens een jaar kan duren. Het zou me ook niks verbazen dat we gewoon nog minstens een jaar zijwaarts gaan.
Ja, dit soort dingen duren altijd langer dan je denkt. Tijdens een bubble weten heel veel deelnemers ook best dat ze in een bubble zitten, alleen wacht iederen tot ie knapt en verwacht er dan zelf als één van de eersten uit te zijn. Dat was zo met internet, met huizen, etc. En met junkbonds/ goud/ commodities/ emerging markets is dat volgens mij ook weer zo.

quote:
Of ik de hoop heb dat er nog ergens een bank als NR ergens zit in de westerse wereld, die echt geen idee heeft wat ze doen met de derivaten waar mee ze werken? Ik denk dat we dat geluk deze keer niet hebben. ;(
Je krijgt vergelijkbare zaken maar net weer anders. We zagen deze zomer dat banken (indirect) een bailout kregen door slechte beleggingen in souvereign debt. En straks wordt dat weer wat anders. Corporate debt lijkt me een goede kandidaat, als je ziet wat een miniscule risicopremie dat had in het afgelopen jaar. Als die bubble crasht dan heb je opnieuw een credit crunch.
Mijn reisverslagen
pi_89475422
Het verbaast me trouwens dat je niet zoveel hoort van private equity debt. In de gouden jaren 96/97 is van alles en nog wat hoog geleveraged overgenomen, met meestal een geplande exit binnen een jaar of vijf. Dat zou moeten inhouden dat die debt zo langzamerhand aan de beurt zou moeten zijn voor aflossing of herziening.....

Zo veel wordt er nou ook weer niet naar de beurs gebracht (of verkocht), dus private equity maatschappijen zitten ws. nog grootendeels op die investeringen , lijkt me
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 december 2010 @ 14:36:58 #116
862 Arcee
Look closer
pi_89476096
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:37:40 #117
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89476132
Dat is wel één van de meer spectaculaire dalingen van de laatste tijd voor de AEX!
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:38:39 #118
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89476176
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 12:02 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Met een beetje mazzel krijgen we dan later vandaag ook nog een betere unemployment rate uit de States. Normaliter was dat beetje het gesprek voor dat al die debt crisis shit weer terug kwam. Het was immers het teken dat QE nut had. :') (ik verwacht overigens dat hij hoger zal uitvallen)
Leeft je portefeuille nog?
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:41:28 #119
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89476302
Oei ben blij dat ik vandaag nog niets getrade heb. Zulke gekkensprongen zijn voor mij fataal.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 december 2010 @ 14:41:50 #120
862 Arcee
Look closer
pi_89476324
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:37 schreef Lemans24 het volgende:
Dat is wel één van de meer spectaculaire dalingen van de laatste tijd voor de AEX!
Ja, precies een jaar geleden ging het omgekeerd, trouwens: De Beursvloer #132: Waar we Spyker toch proberen te shorten

pi_89476333
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:38 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Leeft je portefeuille nog?
nevermind de portefeuille, leeft S_E nog?
pi_89476361
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:41 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, precies een jaar geleden ging het omgekeerd, trouwens: De Beursvloer #132: Waar we Spyker toch proberen te shorten

[ afbeelding ]
amazing.... dat je dat zomaar opeens weet..... :D
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:43:58 #123
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89476415
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nevermind de portefeuille, leeft S_E?
dat wilde ik eerste zeggen... Maar toen realiseerde ik me dat S_E altijd aan risico management doet en dit dus fysiek wel overleeft. Geniet van het mooie weer!
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:44:09 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89476424
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het verbaast me trouwens dat je niet zoveel hoort van private equity debt. In de gouden jaren 96/97 is van alles en nog wat hoog geleveraged overgenomen, met meestal een geplande exit binnen een jaar of vijf. Dat zou moeten inhouden dat die debt zo langzamerhand aan de beurt zou moeten zijn voor aflossing of herziening.....

Zo veel wordt er nou ook weer niet naar de beurs gebracht (of verkocht), dus private equity maatschappijen zitten ws. nog grootendeels op die investeringen , lijkt me
Dat soort dingen wordt vaak pas getriggerd als er een bekend fonds in de problemen komt. Dan is het opeens weer paniek.

Maar veel bedrijven hebben (verstandig) gebruik gemaakt van de bond bubble door vooral in het afgelopen jaar veel te lenen tegen bij een lage yield. Daar komt ook dat gejubel van CNBC vandaan dat bedrijven zoveel cash op de balans hebben staan. Maar veel van die cash is dus eigenlijk schuld. Nu alvast lenen nu het nog kan. Een buffertje voor als er weer een 2008 style crunch komt. Ik kan me voorstellen dat veel private equity ook hebben herfinancierd.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:44:58 #125
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89476458
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:41 schreef Sokz het volgende:
Oei ben blij dat ik vandaag nog niets getrade heb. Zulke gekkensprongen zijn voor mij fataal.
Galapagos reageerde niet, geen cent! Toch een mooi aandeel, prima geschikt voor iemand die niet tegen zulke sprongen kan (zoals ik dus ook).
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:45:41 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89476489
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, Arcee weet dat soort dingen...
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 december 2010 @ 14:47:01 #127
862 Arcee
Look closer
pi_89476547
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat kwam door... nee, inderdaad, ik weet dat soort dingen gewoon. O-)
  vrijdag 3 december 2010 @ 14:49:03 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89476650
Arcee weet ook van de helft van de users in dit topic het user ID uit het hoofd, denk ik.
Mijn reisverslagen
pi_89477235
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nevermind de portefeuille, leeft S_E nog?
Jongens toch. SE is nog steeds aanwezig. Bedankt voor de oprechte interesse ;) haha

De periode van waar een enkele trade de volledig portfolio in luttele minuten van tafel kon gooien is voorbij. Dat kan ik nu echt niet meer hebben.
  vrijdag 3 december 2010 @ 15:09:54 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89477559
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:03 schreef sitting_elfling het volgende:

De periode van waar een enkele trade de volledig portfolio in luttele minuten van tafel kon gooien is voorbij. Dat kan ik nu echt niet meer hebben.
Wat ben je een saaie lul geworden ;(
Mijn reisverslagen
pi_89477698
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

of hij is opeens vermogend geworden.... :)

a propos vermogend: waar is vandergeld eigenlijk gebleven?
pi_89477730
Wat een mooie streep naar beneden trouwens om half 3 :')
  vrijdag 3 december 2010 @ 15:13:50 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89477766
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

of hij is opeens vermogend geworden.... :)
Of beide
Been there done that...

quote:
>:)
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 december 2010 @ 16:11:39 #134
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89480450
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:13 schreef antfukker het volgende:
Wat een mooie streep naar beneden trouwens om half 3 :')
spuit 11...

Nee, ik mis dat zelf ook meestal, maar zat nu toevallig precies naar de grafiek te kijken.
pi_89481062
quote:

Volgens mij doet hij nu een accounting studie. Aantal dagen in de week werken en 1-2 dagen in de week naar school.
pi_89481270
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Saai is goed O+ (ik zal waarschijnlijk nog steeds een vrij hoge leverage gebruiken in vergelijking met de rest hier maar toch :P)

Jeukt het bij jezelf nooit om toch maar weer eens een risky derivaatje op te pakken? Of zit het zo in je systeem gebakken dat je daar ver, ver, heel ver vandaan blijft.
pi_89481803
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Volgens mij doet hij nu een accounting studie. Aantal dagen in de week werken en 1-2 dagen in de week naar school.
Ja klopt, op Nyenrode zei hij. Misschien kan hij wat voorkennis met ons delen.
pi_89481887
Registeraccountant dus :)

Nou ik hoop dat ie niet te short zat het afgelopen jaar, anders hebben ze ledematen moeten afhakken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 december 2010 @ 16:43:14 #139
862 Arcee
Look closer
pi_89481922
quote:
Ja, zijn voorspelde AEX-eindstand van 145 komt nu wel erg dichtbij. O-)
pi_89482167
quote:
By Heidi Przybyla and Brian Faler
Dec. 3 (Bloomberg) -- President Barack Obamas debt
commission rejected a plan to cut $3.8 trillion in spending as
members from both political parties opposed its mix of tax
increases and cuts in programs such as Social Security and
Medicare.
Ja.. waarom zou je ook snijden right?
pi_89482204
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Registeraccountant dus :)

Nou ik hoop dat ie niet te short zat het afgelopen jaar, anders hebben ze ledematen moeten afhakken.
Vandergeld zal heus wel op z'n centen hebben gelet. Beetje jammer dat er een beetje lacherig over wordt gedaan :P
pi_89482254
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:43 schreef Arcee het volgende:
Ja, zijn voorspelde AEX-eindstand van 145 komt nu wel erg dichtbij. O-)
Als ik het me goed kan herinneren zat er een fors bedrag in AEX PUT DEC 2010 320,00 .
  vrijdag 3 december 2010 @ 16:59:44 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89482736
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:28 schreef sitting_elfling het volgende:

Jeukt het bij jezelf nooit om toch maar weer eens een risky derivaatje op te pakken? Of zit het zo in je systeem gebakken dat je daar ver, ver, heel ver vandaan blijft.
Totaal geen last van.
Geen edge = geen trade.
Overigens verandert je psychologie ook dramatisch als je van je geld moet leven.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 december 2010 @ 17:01:39 #144
862 Arcee
Look closer
pi_89482821
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:50 schreef piepeloi55 het volgende:
Als ik het me goed kan herinneren zat er een fors bedrag in AEX PUT DEC 2010 320,00 .
En in welk geval betaalt die flink uit en in welk geval niet?
pi_89482885
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

En in welk geval betaalt die flink uit en in welk geval niet?
Betaalt uit bij een AEX onder de 320 maar moet een bepaald aantal punten zitten om break even te draaien.
  vrijdag 3 december 2010 @ 17:07:40 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89483063
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Vandergeld zal heus wel op z'n centen hebben gelet. Beetje jammer dat er een beetje lacherig over wordt gedaan :P
Nou ja, dat is gewoon het risico dat je loopt als je met grote stelligheid een voorspelling doet over een koers, vooral als het een extreme uitspraak is. Daar staat ook een enorme upside tegenover, want als je gelijk krijgt dan ben je de held. Zie het als een soort trade met hoog risico maar ook een hoge potentiele return :P

Maar in principe ben ik het wel met je eens dat je niet moet lachen om mensen die hun nek durven uit te steken, zeker niet wanneer er een onderbouwd verhaal achter zit (het maakt niet uit of je het eens bent met de onderbouwing).
Mijn reisverslagen
pi_89483303
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nou ja, dat is gewoon het risico dat je loopt als je met grote stelligheid een voorspelling doet over een koers, vooral als het een extreme uitspraak is. Daar staat ook een enorme upside tegenover, want als je gelijk krijgt dan ben je de held. Zie het als een soort trade met hoog risico maar ook een hoge potentiele return :P

Maar in principe ben ik het wel met je eens dat je niet moet lachen om mensen die hun nek durven uit te steken, zeker niet wanneer er een onderbouwd verhaal achter zit (het maakt niet uit of je het eens bent met de onderbouwing).
Je ziet mij niet lachen hoor, maar zodra het zakie weer omlaag gaat, zien we hem (en anderen overigens) wel weer terug.

Ikzelf zit regelmatig scheef, maar ik ben dan de eerste om te erkennen dat ik van huis uit irrationeel ben en niet al te veel van beleggen begrijp :)
pi_89483441
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste wel inzagen dat in veel gevallen het gewoon een enorme toevalstreffer was/is

quote:
Zeker, vandergeld verdedigde in ieder geval zijn stelling continu op basis van elliotwaves etc. En ging relatief gedetailleerd op de kritieken in. ^O^

Heb genoeg mensen om me heen gezien die keihard op de bek zijn gegaan met beleggen zonder uit leg te geven waarom ze nu zaken deden. Dingen zoals 'Ja het voelt goed' ... 'prijs kan echt niet lager..' etc. Zolang je overtuigd ben van een strategie is er niks mis om dat te melden aan anderen.
pi_89484123
62 aandelen in de S&P500 hebben trouwens deze week hun 52wk high gehaald. Over welke crisis hebben we het hier? :P
  vrijdag 3 december 2010 @ 17:36:05 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89484279
O.a. deze crisis:

Note: unemployment benefits zijn al twee keer verlengd en waarschijnlijk komt daar nog een derde keer bij. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat er daarna nog een verlenging komt dus daarna zitten een hoop mensen zonder geld.
Mijn reisverslagen
pi_89485088
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:36 schreef SeLang het volgende:
O.a. deze crisis:

[ afbeelding ]

Note: unemployment benefits zijn al twee keer verlengd en waarschijnlijk komt daar nog een derde keer bij. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat er daarna nog een verlenging komt dus daarna zitten een hoop mensen zonder geld.
"relative to peak employment" is nogal relevant hier :)

en doe dat eens in historisch perspectief op een andere dan de Amerikaanse arbeidsmarkt...... :)
  vrijdag 3 december 2010 @ 18:07:12 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89485325
Echt wel significant, zeker als je het ziet in het licht van de grote creditbubble die is opgeblazen vanaf de jaren '80.

Mijn reisverslagen
pi_89486069
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Zeker, vandergeld verdedigde in ieder geval zijn stelling continu op basis van elliotwaves etc. En ging relatief gedetailleerd op de kritieken in. ^O^
Dat klopt en hij schreef ook met een zeker enthousiasme. Maar zijn voorspellingen bleken meestal incorrect. Voor mijn gevoel (nooit uitgerekend) waren zijn voorspellingen zelfs zo beroerd dat je geld kon verdienen door op het omgekeerde advies in te zetten. Hij ging nooit achteraf in op zijn miskleunen, maar was al weer vol enthousiasme met zijn volgende voorspelling bezig. Dat wekte bij een aantal forum deelnemers irritatie, cynisme en lachlust up.
  vrijdag 3 december 2010 @ 18:42:14 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89486639
Het probleem met Ellliot Wave is ook dat het heel erg multi-interpretabel is (daarom kun je het ook geen "methode" noemen imo). En als er iets anders gebeurt dan je verwachtte dan ga je golfjes hertellen en krijg je een nieuwe voorspelling. De regels zijn zodanig dat je altijd een geldig patroon kunt krijgen.
Mijn reisverslagen
pi_89486718
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:07 schreef SeLang het volgende:
Echt wel significant, zeker als je het ziet in het licht van de grote creditbubble die is opgeblazen vanaf de jaren '80.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
ik begrijp iets niet. In '83 is de werklooshied in % hoger dan nu. Echter in absolute getallen de helft van nu. Is in 30 jaar tijd de beroepsbevolking dan verdubbeld? Dat lijkt me nogal fors,en niet geheel logisch, toch?
pi_89486880
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat lijkt me nogal fors,en niet geheel logisch, toch?
Emancipatie, feminisme en GroenLinks! :D
Greece
  vrijdag 3 december 2010 @ 18:53:54 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89487039
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:49 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Precies, het is de schuld van de linksen ~O>
En al die wijven die zo nodig moeten werken in plaats van kinderen zogen.

Mensen die niet willen werken tellen niet mee in de werkloosheidsstatistieken.

Ook mensen die het definitief hebben opgegeven tellen niet meer mee in DIT werkloosheidscijfer. Die zitten wel in een ander cijfer dat dacht ik op 17% ofzo ligt.
Mijn reisverslagen
pi_89487208
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies, het is de schuld van de linksen ~O>
En al die wijven die zo nodig moeten werken in plaats van kinderen zogen.

Mensen die niet willen werken tellen niet mee in de werkloosheidsstatistieken.

Ook mensen die het definitief hebben opgegeven tellen niet meer mee in DIT werkloosheidscijfer. Die zitten wel in een ander cijfer dat dacht ik op 17% ofzo ligt.
maar gebaseerd op de statistieken hebben er dus iets van bijna twee maal zoveel mensen betaald werk vergeleken met de jaren '83.

What crisis? Minder meer (aldus Ruding)
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:12:00 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89487692
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar gebaseerd op de statistieken hebben er dus iets van bijna twee maal zoveel mensen betaald werk vergeleken met de jaren '83.

What crisis? Minder meer (aldus Ruding)
Je vergeet dat consumptie en hypotheken nu ook gebaseerd zijn op 2 inkomens. Dat is één van de drijfveren geweest van de creditexpansie.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:18:36 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89487960
Hier zie je het bredere U6 werkloosheidscijfer (mei 2010)

Conventional Unemployment 9.7%
Part-Timers Wanting Full-Time Work 5.7%
Haven't Looked for Work in Four Weeks 0.7%
Doing Something Else Because Couldn't Find a Job 0.7%
U6 Unemployment Rate, May 2010 16.6%

Mijn reisverslagen
pi_89508989
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:03 schreef RobertKunath het volgende:
http://www.rtl.nl/xl/u/88ae287b-8e5e-4705-804b-70cdb6acb335

haha, rijmen kunnen ze wel bij rtlz
Wat een held :D
  zaterdag 4 december 2010 @ 09:36:14 #163
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_89509260

So here it begins c_/
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_89509375
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:49 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

En niet te vergeten bijna 1 miljoen zzp'ers!
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:27:48 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89511087
Ik lig elke keer weer dubbel als ik dit zie

Mijn reisverslagen
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:44:26 #166
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_89511468
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 11:27 schreef SeLang het volgende:
Ik lig elke keer weer dubbel als ik dit zie

[Monotone stem]
Buy the fucking dip!
[/Monotone stem]

LOL :D
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:46:45 #167
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_89511533
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 11:44 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

[Monotone stem]
Buy the fucking dip!
[/Monotone stem]

LOL :D
Is het dezelfde gozer die deze viral heeft gemaakt?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 december 2010 @ 12:05:17 #168
862 Arcee
Look closer
pi_89512143
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:36 schreef SemperSenseo het volgende:

So here it begins c_/
Die kerel klinkt als een slechte Marty McFly-imitatie. :P
  zaterdag 4 december 2010 @ 12:28:33 #169
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89514323
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 11:46 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Is het dezelfde gozer die deze viral heeft gemaakt?
pi_89544672
Endgame here kids:

quote:
JP Morgan revealed as mystery trader that bought £1bn-worth of copper on LME
The American investment bank JP Morgan is the mystery trader that grabbed more than half the copper on the London Metal Exchange, The Daily Telegraph has learned.

The trade was described in the LME's daily update as 'between 50pc and 80pc' of the 350,000 tonnes of copper in reserves By Louise Armitstead and Rowena Mason 8:30AM GMT 04 Dec 2010
93 Comments
The $1.5bn (£1bn) trade was described in the LME's daily update as "between 50pc and 80pc" of the 350,000 tonnes in reserves. This pushed up the price for the immediate delivery of copper to $8,700 its highest level since the financial crisis in October 2008.

A high premium on the spot copper price normally reflects fear of a shortage of the metal, which is in hot demand across the world as a vital component in a mass of products from electrical gadgets to wiring.

A source close to the situation said that JP Morgan had bought the copper contracts, adding that amount is closer to the "lower portion of the range" disclosed by the LME.
source: http://www.telegraph.co.u(...)f-copper-on-LME.html

--

quote:
'JP Morgan koopt helft koper metaalbeurs'
Uitgegeven: 5 december 2010 10:48
Laatst gewijzigd: 5 december 2010 10:48

AMSTERDAM Zakenbank JP Morgan is onthuld als de mysterieuze handelaar die de helft van alle koper heeft gekocht op de Londen Metal Exchange. Dat weet de Sunday Telegraph dit weekend te melden.

De aankoop, met een waarde van anderhalf miljard dollar, heeft de prijs voor de directe levering van koper opgedreven tot 8.700 dollar. Dat is het hoogste niveau sinds de financiële crisis in oktober 2008. Zon hoge premie op de koperprijs reflecteert normaal gesproken een tekort aan het metaal, terwijl daar volgens kenners op dit moment geen aanwijzing voor is.

De Amerikaanse zakenbank wordt in verband gebracht met de deal, omdat het zelf op het punt staat een Exchange Traded Fund (ETF) in koper te introduceren. Een tracker is een soort computergedreven beleggingsfonds.

Vorige maand hebben diverse metaalhandelaren geschreven naar de Financial Services Authority (FSA), de Britse tegenhanger van de Autoriteit Financiële Markten.

Ze toonden zich bezorgd over de lancering van metaalfondsen van onder andere BlackRock, Goldman Sachs en Deutsche Bank, die zouden kunnen zorgen voor de volgende financiële zeepbel".

JP Morgan wilde niet reageren. Volgens de Londen Metal Exchange is de markt van koper prima in orde.
source: http://www.nu.nl/economie(...)per-metaalbeurs.html

---

Dat gecombineerd dat iedereen en alles EFT's op grondstoffen aan het introduceren is, incl. bijvoorbeeld Rabo, die inmiddels toch wel een beetje genezen waren van de special products ( http://www.fondsnieuws.nl(...)tform-van-start.html ), vermoed ik dat we inmiddels aardig op hoogtepunt hype zijn.

Mooi toch van JPM, eerst de fysieke markt klem zetten, dan inbrengen in een ETF (winst binnen), en dan is het risico vervolgens voor de klanten.... :) Wat zegt u? Frontrunning? Welnee :)

Speculatie heeft een nieuwe vorm aangenomen :)
pi_89544775
Een ander teken voor de misallocaties waar prolonged cheap money toe leidt: A Silicon Bubble Shows Signs Of Reinflating
. I.v.m. de lengte volstaan met een link. Over hoe de dot-com jaren weer gerepliceerd worden. Maar nu is het alleemaal anders, hoor. Ten dele waar trouwens, want er zijn best bedrijven die nu wel geld verdienen met online dingen. Maar de gretigheid waarbij rijp en groen gefund wordt, en de manie waarmee mensen bang zijn de trein te missen, doet me denken aan the good 'ol days
  zondag 5 december 2010 @ 12:05:31 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89545398
De grondstoffen ETF bubble is een bubble die meelift op een de real life bubble van o.a. Chinees onroerend goed die veel industriele commodities zoals koper opslokt.

Ter referentie: op de top van de bubble in de jaren '80 in Tokyo (waar ze nu nog steeds niet van zijn hersteld) stond deze ratio op 9.

Onroerend goed investment in China was 10% van GDP in 2009. Op de top van de Japanse bubble was dat beneden de 9%, in de VS was het nooit hoger dan 6%.

Een groot deel van het Chinees onroerend goed is leeg en blijft leeg omdat het alleen wordt gebouwd voor speculatie. Op het moment dat je het verhuurt daalt namelijk de prijs (in China wordt het dan als "tweedehands" gezien).
Mijn reisverslagen
pi_89549863
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 11:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mooi toch van JPM, eerst de fysieke markt klem zetten, dan inbrengen in een ETF (winst binnen), en dan is het risico vervolgens voor de klanten.... :) Wat zegt u? Frontrunning? Welnee :)

Speculatie heeft een nieuwe vorm aangenomen :)
Ik vind het niet eens verkeerd. JPM neemt namelijk wel een initieel risico om het koper kwijt te kunnen bij ETF-klanten. Als er vervolgens geen langdurig speculatieve interesse is in koper (waarom zou je anders een ETF in een commodity kopen) dan blijft JPM gewoon met de gebakken peren zitten. In feite gebeurt dit al veel langer alleen wijkt men nu af van de gebruikelijke edelmetalen en wordt er meer gespeculeerd op industriele commodities. Ik wacht op de eerste bank die gaat speculeren op zoet water ofzo. Dan zijn de rapen helemaal gaar.
Greece
pi_89551614
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:21 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik vind het niet eens verkeerd. JPM neemt namelijk wel een initieel risico om het koper kwijt te kunnen bij ETF-klanten. Als er vervolgens geen langdurig speculatieve interesse is in koper (waarom zou je anders een ETF in een commodity kopen) dan blijft JPM gewoon met de gebakken peren zitten. In feite gebeurt dit al veel langer alleen wijkt men nu af van de gebruikelijke edelmetalen en wordt er meer gespeculeerd op industriele commodities. Ik wacht op de eerste bank die gaat speculeren op zoet water ofzo. Dan zijn de rapen helemaal gaar.
in die zin dat in de USA al een ban op vergroting van funds/ETF's op natural gas afgekondigd was, omdat de speculatiepartijen zo groot waren dat de onderliggende 'werkelijke' markt compleet verstoort raakte, en de grootte van de posities een volstrekte verstoring van 'de werkelijke wereld' tot gevolg zou hebben.

Met dit soort transacties zit het er dik in dat dit ook met andere grondstoffen gebeurt (in is China/India volgens mij ook al gebeurd met specifiek agrarische producten, en in Tamil Nadu (India) heeft de overheid al eens een zooi transacties in cement teruggedraaid....)

Het is eigenilijk best een zooitje geworden in beleggingsland met die ETF's op grondstoffen :)
Maar ja, misschien was het dat al, maar dan alleen de proffesionele handel...
  zondag 5 december 2010 @ 17:25:15 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89555732
Mijn conclusie: het wordt tijd voor rente verhogingen zodat het oppotten van dode assets zoals commodities een hogere carry cost krijgt. Deze bubble is gedeeltelijk een gevolg van het feit dat er in echte beleggingen geen yield meer valt te halen. Als je gewoon een fatsoenlijk rendement kunt halen op echte inkomens genererende assets dan stopt niemand z'n geld meer in dode zooi.
Mijn reisverslagen
  zondag 5 december 2010 @ 18:32:24 #177
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89557915
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 17:25 schreef SeLang het volgende:
Mijn conclusie: het wordt tijd voor rente verhogingen zodat het oppotten van dode assets zoals commodities een hogere carry cost krijgt. Deze bubble is gedeeltelijk een gevolg van het feit dat er in echte beleggingen geen yield meer valt te halen. Als je gewoon een fatsoenlijk rendement kunt halen op echte inkomens genererende assets dan stopt niemand z'n geld meer in dode zooi.
Ik ben bang dat de centrale banken van de VS, Japan en de EU dat binnenkort niet gaan doen. Landen als India, China en Australië zijn er al wel mee bezig.

Het beste zou natuurlijk gewoon een paar procenten er in één klap op gooien.
pi_89558309
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:32 schreef flyguy het volgende:

[..]

Ik ben bang dat de centrale banken van de VS, Japan en de EU dat binnenkort niet gaan doen. Landen als India, China en Australië zijn er al wel mee bezig.

Het beste zou natuurlijk gewoon een paar procenten er in één klap op gooien.
tuurlijk, het net alsof VS, Japan en de EU in dezelfde positie als India, China of Oz zitten :)

India, waar je oververhitting elke seconde ziet, voelt en ervaart, waar de stemming bijna euforisch is. Waar elke rupee direct drievoudig uitgegeven wordt. Of Oz, waar de vastgoedmarkt sky high gaat, waar inschrijvingen de norm zijn, en de vastgoedprijzen ongeveer tweemaal die van A'dam zijn.

Kom, enig verschil is er wel, toch? :)
Niet raar dat er ook enig verschil is in policy?
pi_89558610
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:05 schreef SeLang het volgende:
Een groot deel van het Chinees onroerend goed is leeg en blijft leeg omdat het alleen wordt gebouwd voor speculatie. Op het moment dat je het verhuurt daalt namelijk de prijs (in China wordt het dan als "tweedehands" gezien).
Beeld bij deze uitspraak. De stad Ordos in China, gebouwd voor ongeveer 1 miljoen mensen. Ik stel voor dat jullie zelf zien hoe druk het is ;)

pi_89558881
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:52 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Beeld bij deze uitspraak. De stad Ordos in China, gebouwd voor ongeveer 1 miljoen mensen. Ik stel voor dat jullie zelf zien hoe druk het is ;)

daar ben ik aardig in de buurt geweest, in Yulin. Een pefect leuk relaxt plaatsje trouwens, een aanrader, met mensen die drie rondjes om je heen rijden en je vragen wat je daar nou prcies doet als westerling. :) Of die je spontaan de hand komen schudden en dan weer doorrijden. En mocht je op de nightmarket gaan eten, kip van de handeloze mevrouw is een volstrekte aanrader, en waarschijnlijk tref je een foto van mij en toenmalige vriendin met eigenaresse boven de foodstation aan :)

Met andere woorden: bij deze: reisdoel 2011: Ordos. Ik laat wel weten wat ik aantrof :) Ik ga in ieder geval even in Yulin langs ;) Briljant hotel daar ook trouwens :)

/edit/ geheel offtopic trouwens ;)
pi_89560394
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 19:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

daar ben ik aardig in de buurt geweest, in Yulin. Een pefect leuk relaxt plaatsje trouwens, een aanrader, met mensen die drie rondjes om je heen rijden en je vragen wat je daar nou prcies doet als westerling. :) Of die je spontaan de hand komen schudden en dan weer doorrijden. En mocht je op de nightmarket gaan eten, kip van de handeloze mevrouw is een volstrekte aanrader, en waarschijnlijk tref je een foto van mij en toenmalige vriendin met eigenaresse boven de foodstation aan :)

Met andere woorden: bij deze: reisdoel 2011: Ordos. Ik laat wel weten wat ik aantrof :) Ik ga in ieder geval even in Yulin langs ;) Briljant hotel daar ook trouwens :)

/edit/ geheel offtopic trouwens ;)
Klinkt leuk! Ik wil zelf in de zomer ook nog een poosje langs in China. Ben er nog nooit geweest en wil het nu zelf wel eens met eigen ogen zien hoe de Chinezen het daar voor elkaar hebben wat betreft vastgoed en lege steden etc.
pi_89560567
Het wordt hoogtijd dat de markt weer open gaat! Bende dat je tot een uur of 11 moet wachten voordat de index futures weer beginnen te draaien.

Hopen dat ze dit in de toekomst eens door gooien naar 24/7! Nu is het onmogelijk om in het weekend centen te pakken, terwijl je juist in het weekend meer vrije tijd hebt. (.. want de markten zijn dicht :D :@ )
  zondag 5 december 2010 @ 19:59:19 #183
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89560926
Vindt het wel fijn zo. Kun je in 't weekend je week evalueren en je strategie voor de volgende week bepalen / preparen ..
Alhoewel ze de zaterdag/zondag wel mogen ruilen met een willekeurige schooldag in de week. :P
pi_89561058
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 19:59 schreef Sokz het volgende:
Vindt het wel fijn zo. Kun je in 't weekend je week evalueren en je strategie voor de volgende week bepalen / preparen ..
Alhoewel ze de zaterdag/zondag wel mogen ruilen met een willekeurige schooldag in de week. :P
Het is enorme baloney dat de markten in het weekend dicht zijn. Je kunt in het weekend toch ook gewoon naar de supermarkt? Of naar een rommelmarkt om shit te kopen/verkopen.

Waarom dan niet handelen in het weekend op de beurs? Zou mij wel goed uitkomen. Dat zijn 2 extra dagen om centen te verdienen.
  zondag 5 december 2010 @ 20:10:57 #185
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89561342
Ja klopt, maar dit is voor mijn gezondheid wel goed. Als de markten open zijn moet ik er ook mee bezig zijn (info e.d.) en dan zou ik behoorlijk crazy gaan. (wat mn rendement uiteindelijk niet veel goeds zal doen).
pi_89562378
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 20:10 schreef Sokz het volgende:
Ja klopt, maar dit is voor mijn gezondheid wel goed. Als de markten open zijn moet ik er ook mee bezig zijn (info e.d.) en dan zou ik behoorlijk crazy gaan. (wat mn rendement uiteindelijk niet veel goeds zal doen).
Je zit toch niet met een hartslag van 150 als je iets koopt en dan continu om de 15 minuten even refresht om te kijken of de positie goed loopt of niet?

Probeer het dusdanig voor elkaar te krijgen dat op het moment je iets koopt en zo instelt dat je gewoon weg kunt lopen zonder ook maar ergens de vrees voor te hebben dat alles faliekant de mist ingaat.
  zondag 5 december 2010 @ 20:58:18 #187
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89563509
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 20:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je zit toch niet met een hartslag van 150 als je iets koopt en dan continu om de 15 minuten even refresht om te kijken of de positie goed loopt of niet?

Probeer het dusdanig voor elkaar te krijgen dat op het moment je iets koopt en zo instelt dat je gewoon weg kunt lopen zonder ook maar ergens de vrees voor te hebben dat alles faliekant de mist ingaat.
Het is niet de vrees dat ik het verlies. Ben daar vrij nuchter onder .. vandaag verlies ik, morgen is het jackpot.
Heb gewoon de rare eigenschap om altijd op de hoogte te willen zijn. Het is waarschijnlijk zo dat ik harder baal van een misgelopen winst dan van echte verliezen.

En als we 's weekends opengaan, is dan het volume niet vééél lager (de 'big boys' hebben immers ook 'weekend/vrij')?
pi_89563855
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 20:58 schreef Sokz het volgende:

[..]

Het is niet de vrees dat ik het verlies. Ben daar vrij nuchter onder .. vandaag verlies ik, morgen is het jackpot.
Heb gewoon de rare eigenschap om altijd op de hoogte te willen zijn. Het is waarschijnlijk zo dat ik harder baal van een misgelopen winst dan van echte verliezen.
Give it time en dan ben je daar ook wel vanaf :) Ik baal overigens ook van misgelopen winsten maar niet meer dan een verlies. Als ik dat zou doen zou ik echt depri worden. Daarom doe ik ook niks meer met virtuele portefeuilles. Al die 'nep' winst zegt helemaal niks.

quote:
En als we 's weekends opengaan, is dan het volume niet vééél lager (de 'big boys' hebben immers ook 'weekend/vrij')?
Als een belegging afhangt van de spread (of het volume dus hoog is of niet) is het ook geen goede belegging geweest. Dat volume probleem in het weekend zie ik dus niet echt als een probleem.
pi_89567204
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 20:58 schreef Sokz het volgende:
Volgens Jeremy Siegel is de maandag over de afgelopen 123 jaar zo negatief gebleken dat de DJIA nu op 68 miljoen zou moeten staan als die dag niet meegerekend zou worden.

Aan de andere kant waren de vrijdagen de beste dag van de week met de beste returns (ook in jaren dat er op zaterdag en zondag gehandeld werd).

Al met al is dit gewoon een gevalletje beleggerpsychologie die vrijwel niet meer opgaat nu de markt gedomineerd wordt door bots. En zelfs zonder bots zijn het niet de Big Boys met de bovenhand die brak op de maandagochtend in hun bed ronken aangezien het meeste geld institutioneel wordt gealloceerd.

Dat gezegd hebbende is onderstaande gewoon waar:
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 21:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Als een belegging afhangt van de spread (of het volume dus hoog is of niet) is het ook geen goede belegging geweest. Dat volume probleem in het weekend zie ik dus niet echt als een probleem.
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 december 2010 @ 01:06:16 #190
862 Arcee
Look closer
pi_89574764
Leiders gezocht (NTR

Kijken de mensen hier naar deze serie? Is interessant voor de volgers hier, denk ik.
pi_89575174
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:52 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Al Jazeera met een Aziatische presentatrice met Brits accent die bericht over China. Globalisatie ten top 8-)
  maandag 6 december 2010 @ 12:33:39 #192
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89582612
Wat een saaie kutdag weer vandaag. 4 trades resultaat = quitte. :{
  maandag 6 december 2010 @ 12:42:39 #193
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89582951
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 12:33 schreef Sokz het volgende:
Niets mis mee.
pi_89583411
quote:
14s.gif Op maandag 6 december 2010 01:06 schreef Arcee het volgende:
Leiders gezocht (NTR

Kijken de mensen hier naar deze serie? Is interessant voor de volgers hier, denk ik.
Leuke items alhoewel ik denk dat goed leiderschap niets te maken heeft met de financiele crisis. Demagogen zoals Arnold Schwarzenegger weten namelijk een complete staat tot de afgrond te leiden en nog met een big smile het podium te verlaten zonder dat het volk hem tot het bot haat. Dit is namelijk het probleem met leiders, als het goed gaat is de leider verantwoordelijk en als het slecht gaat dan komt dat door de werknemers of de achterban. De parallel tussen leiderschap en management gaat imo niet op omdat het management wel wordt afgerekend op een slecht resultaat.
Greece
pi_89583463
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 12:33 schreef Sokz het volgende:
Voor de verandering heb ik ook maar weer eens een trade gedaan, maar wel een heul kleintje. :P
Het rendement is goed, al is een goed rendement op weinig nog steeds niet veel. Helaas verkocht ik te vroeg, maar van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden. :s)
pi_89583615
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 19:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klinkt leuk! Ik wil zelf in de zomer ook nog een poosje langs in China. Ben er nog nooit geweest en wil het nu zelf wel eens met eigen ogen zien hoe de Chinezen het daar voor elkaar hebben wat betreft vastgoed en lege steden etc.
Om hier nog even op terug te komen ;) Ik kan een reis naar China alleen maar aanraden, hoewel het me als vakantieland niet echt interessant lijkt, is het voor zo'n reisje zeker de moeite. Steden en fabrieken die zo uit de grond gestampt worden en ook zeker de manier van werken is zeer boeiend om een keer te bekijken :)
pi_89583759
Ze gaan het nooit leren:

quote:
Bernanke: More Fed bond buys "certainly possible"

(Reuters) - The Federal Reserve could end up buying more than the $600 billion in U.S. government bonds it has committed to purchase if the economy fails to respond or unemployment stays too high, Fed Chairman Ben Bernanke said.
Volledige artikel hier: http://www.reuters.com/article/idUSTRE6B50IP20101206?pageNumber=1
pi_89583987
quote:
Ze gaan het nooit leren:
De deflatiedenkers gaan het nooit leren. Het dollargebaseerde internationale monetaire en financiële systeem loopt op zijn laatste benen. De dollar gaat het zeer lastig krijgen zijn positie als wereldreservemunt te handhaven.

En Bernanke heeft geen alternatief voor de drukpers, al vinden sommige mensen dat lastig om te zien. In het huidige, op schuldgebaseerde, aan elkaar geklitte financiële systeem is deflatie geen optie. Dat storten banken in, verliezen duizenden partijen de claims op anderen die ze als waarde zagen en is de ellende niet te overzien.

Theorie over een door deflatie sterker wordende munt (dollar) zijn totale onzin. Een dergelijke neergang gaan andere partijen (Rusland, India, China etc.) zien als een signaal van mismanagement van de Amerikanen. Waarom nog de dollar gebruiken als die gasten zo'n wildgroei aan schulden en claims laten ontstaan dat je nergens zeker van bent?

De dollar zal even stijgen voor het afronden van posities, maar nieuwe afspraken handel gaat oplopend wegvluchten van de dollar. Een stijging als laatste ademzucht.

En dat is de reden dat Bernanke wel moet bijdrukken om de schulden/claims/kredieten enigszins rond te houden. Dat zal uiteindelijk ten koste van de waarde van de dollar gaan, maar liever een over tijd teruglopende waarde dan een directe vlucht uit het gebruik.

Simpel zat voor wie niet al te dogmatisch aan de vrije-marktfantasie uit de economieboeken - waar monetair-politieke zaken doorgaans onderbelicht blijven (ze spelen dan ook niet altijd zo sterk als nu) - vasthoudt
  maandag 6 december 2010 @ 13:15:27 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89584021
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 13:06 schreef MuurStraat het volgende:
Ze gaan het nooit leren:

[..]

Volledige artikel hier: http://www.reuters.com/article/idUSTRE6B50IP20101206?pageNumber=1
Je kunt hier de uitzending terugzien
Mijn reisverslagen
  maandag 6 december 2010 @ 13:18:01 #200
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89584070
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 12:57 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Voor de verandering heb ik ook maar weer eens een trade gedaan, maar wel een heul kleintje. :P
Het rendement is goed, al is een goed rendement op weinig nog steeds niet veel. Helaas verkocht ik te vroeg, maar van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden. :s)
Ik had één klein plusje en bij de andere drie vraten de transactiekosten mn rendement op. :{
pi_89584186
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 13:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
Verhaal
Ik snap zonder meer je punt, maar als je ziet dat de 600 miljard al niet het gewenste effect had, hoeveel zou er dan nodig zijn? Het lijkt me een bodemloze put.

@SeLang ik zal straks eens even kijken. Nu weer terug aan de Wiskunde, moet dat vak nou toch maareens gaan halen ;)
  maandag 6 december 2010 @ 13:52:37 #202
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89585185
Dankzij Harry Mens is het een mooie dag vandaag.
Galapagos weer boven de 12 euro!
pi_89586666
quote:
Ik snap zonder meer je punt, maar als je ziet dat de 600 miljard al niet het gewenste effect had, hoeveel zou er dan nodig zijn? Het lijkt me een bodemloze put.
Er is geen gewenst effect.

Dat dit bijdrukken 'stimulering' wordt genoemd is een verkooppraatje. Het is gewoon bijdrukken om schulden overeind te houden. Eigenlijk zie je het beter als je de babbels van Bernanke negeert. Die praat toch zijn eigen boek. Hij heeft geen alternatief, maar dat kan ie toch nooit(!) hardop zeggen? Dus is het deflatiegevaar dit, stimulering zus, nog een beetje geld dit, een QE-maartregel dat. Allemaal onzinpraat; hij kan niets anders.

'De economie' gaat hier niet van draaien, er wordt ook structureel niets opgelost. Alleen wordt een al te grote paniek voorkomen waardoor men nog wat langer de dollar blijft gebruiken.

In de tussentijd gaan de VS er - zoals we nu al zien - alles aan doen om de euro kapot te krijgen. Die aanvallen gaan vaak georganiseerd: een rating agency die een beoordeling (bijvoorbeeld voor Portugal, of Spanje) verlaagt, de Anglo-Amerikaanse financiële media die er het ene na het andere horrorverhaal uitpoepen en de hedgies die massaal gaan (naked) shorten.

Men hoopt zo de Europese politiek voldoende te kunnen verdelen om de zaak de laten klappen.

In dat geval is een goed alternatief voor de internationale dollar (de euro) opgeruimd en zou Bernanke wat schulden kunnen gaan laten klappen om het systeem te zuiveren.

Maar zolang dat niet gebeurt gaat hij moeten blijven bijdrukken. Niet te veel ineens, want dan krijgen we paniek, maar keer op keer 'een beetje' zoals nu. Totdat stijgende commodity-prijzen en goud de inflatie in de dollar gaan openbaren. Dan heeft Bernanke alsnog een probleem, maar is ie wel twee jaar (schat ik) verder. En als de euro dan nog bestaat - ik geef het een goede kans - is het alsnog over voor de huidige (wereldhandels- en reserve-) status van de dollar.
pi_89586851
Overigens is er sinds '62 aan de euro gewerkt en is hij bewust als alternatief voor de dollar opgezet. Die investering gaat men niet teniet doen met een beetje paniek. Putin - die onlangs zijn steun uitsprak voor de munt - weet dondersgoed hoe het in elkaar steekt, China ook. Die gaan waarschijnlijk wel te hulp schieten ook, mocht dat überhaupt nodig zijn.

Maar goed, een ongeluk zit in een klein hoekje, dus zeker weten doen we het nooit.

Wil de euro klappen moet het echter wel een flink ongeluk zijn...
pi_89586935
Ok, dat lijkt me een duidelijk verhaal :)

Heeft er hier iemand trouwens ervaring met beleggen via de ING? Heb hier nu informatiepakketten liggen van Alex en Binckbank, maar het is natuurlijk net zo makkelijk om dit ook bij mijn eigen bank te doen :)
  maandag 6 december 2010 @ 14:57:12 #206
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89587763
Lekker bij alex of binck doen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  maandag 6 december 2010 @ 15:30:21 #207
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89589160
Ik heb ook altijd bij ING gezeten tot 't moment dat ze erachter kwamen dat ik minderjarig was en daardoor ruim diekwart jaar niks heb kunnen handelen.
Ben nu bij Binck en 't is veel klantvriendelijker + Binck Pro is erg handig in gebruik.
pi_89589718
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 15:30 schreef Sokz het volgende:
Ik heb ook altijd bij ING gezeten tot 't moment dat ze erachter kwamen dat ik minderjarig was en daardoor ruim diekwart jaar niks heb kunnen handelen.
Ben nu bij Binck en 't is veel klantvriendelijker + Binck Pro is erg handig in gebruik.
Wisten ze dat vooraf niet dan?
pi_89590607
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 14:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
Totdat stijgende commodity-prijzen en goud de inflatie in de dollar gaan openbaren. Dan heeft Bernanke alsnog een probleem, maar is ie wel twee jaar (schat ik) verder. En als de euro dan nog bestaat - ik geef het een goede kans - is het alsnog over voor de huidige (wereldhandels- en reserve-) status van de dollar.
Je denkt dus serieus dat jij en je goudvriendjes slimmer zijn dan de rest van de wereld en dat inflatie in dollars door niemand wordt opgemerkt behalve door de grondstoffenmarkt? Dat is nogal een hele openbaring.

Als ik jou was zou ik nieuwsbrieven gaan schrijven want met dit inzicht kun je goud geld verdienen, wat zeg ik, goud heb je al natuurlijk! _O_
Greece
pi_89590766
Hahaha.

Hij vind het overigens fijn als we op hem reageren, omdat hij dan middels repliek nog meer reclame kan maken voor dat forum.
pi_89591062
quote:
Hij vind het overigens fijn als we op hem reageren, omdat hij dan middels repliek nog meer reclame kan maken voor dat forum.
Goed, als je enkel ad hominem argumenten kan bedenken zegt dat genoeg over je mate van begrip.

quote:
Je denkt dus serieus dat jij en je goudvriendjes slimmer zijn dan de rest van de wereld en dat inflatie in dollars door niemand wordt opgemerkt behalve door de grondstoffenmarkt? Dat is nogal een hele openbaring.
Waarom moet je mijn goudvriendjes er bij halen? Goud is bovendien eerder een monetair metaal dan een grondstof, maar goed.

De grondstoffenmarkt wordt toch ook door banken bepaald? Die krijgen dus verse centen van Bernanke en zullen die toch ergens in gaan investeren. En waarom zouden ze daar geen tastbare spullen mee kopen?

Dat maakt mij niet 'slimmer dan de rest van de wereld', maar hoogstens de deflatiedenkers dommer dan de banken.

En voor waar ze vooral met ad hominem-argumenten kunnen aankomen vind ik dat niet eens zo'n vreemde gedachte.

Wat die commodity-prijzen betreft: die stijgen al.
  maandag 6 december 2010 @ 16:55:15 #212
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89592689
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 15:43 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wisten ze dat vooraf niet dan?
Het was een 'maas' in 't net. Geen idee, waarschijnlijk gaan ze er niet vanuit dat minderjarigen zich interesseren in de financiële wereld.
Ergste vond ik niet eens 't stopzetten, maar het stopzetten zonder waarschuwing. Ik heb destijds zelf gebeld met de vraag waarom ik niets meer kon, wisten ze niet. kleine maand geleden kreeg ik dus bericht dat ik weer kon aan- en verkopen.
Maarja stel dat ik met Turbo's met een scherpe stoploss of Geschreven calls op expiratie zat, dan was ik mooi de lul.
pi_89592916
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 16:55 schreef Sokz het volgende:
Het was een 'maas' in 't net. Geen idee, waarschijnlijk gaan ze er niet vanuit dat minderjarigen zich interesseren in de financiële wereld.
Ergste vond ik niet eens 't stopzetten, maar het stopzetten zonder waarschuwing. Ik heb destijds zelf gebeld met de vraag waarom ik niets meer kon, wisten ze niet. kleine maand geleden kreeg ik dus bericht dat ik weer kon aan- en verkopen.
Maarja stel dat ik met Turbo's met een scherpe stoploss of Geschreven calls op expiratie zat, dan was ik mooi de lul.
Ja echt een uitzonderingsgeval. Ik denk trouwens niet dat je de lul was geweest als je zware verliezen had gedraait, omdat je wettelijk gezien niet mag handelen en ING daarop moet controleren. Of je moet natuurlijk fraude hebben gepleegd door een valse leeftijd aan te geven e.d.
pi_89593418
GoudIsEcht, ik sta bij jullie op het forum ingeschreven als GoudIsNep. Ik stel voor dat we de discussie daar voort zetten zonder iedere keer in herhaling te hoeven vallen. De admins maken het me echter wel moeilijk omdat ze steeds posts van me deleten.

http://forum.goud.com/de-(...)hte-investering.html

Ik zie je daar wel!
Greece
  maandag 6 december 2010 @ 17:32:37 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89594206
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 17:12 schreef Mendeljev het volgende:
De admins maken het me echter wel moeilijk omdat ze steeds posts van me deleten.

Dit ontmaskert dat "forum" natuurlijk gelijk als een verkoopkanaal van Middelkoop.

Een paar weken terug heb ik door ook even rondgekeken (niet gepost) maar het is zonde van je tijd. Er is geen discussie, alleen een incrowd die elkaar stroop om de mond smeert. En zelfs dat doen ze niet goed. Meestal worden er alleen maar links neergepleurd. Het voegt helemaal niks toe aan wat andere commerciele goud sites al bieden.

Zonde van je tijd.
Mijn reisverslagen
pi_89594353
Om nog verder offtopic te gaan, hier staat een documentaire waarin Russische (ex-)criminelen aan het woord komen en vertellen over de corruptie en verwovenheid van criminaliteit, zakenleven en politiek in (oud-)Rusland. De vrije markteconomie lijkt nog altijd ver, ver weg :X
  maandag 6 december 2010 @ 17:42:11 #217
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89594582
Heeft iemand trouwens een idee waar ik gratis realtime streaming chartdata kan vinden?
Iets als: http://premium.swissquote(...)ts/atools/index.jsp? alleen dan realtime (deze loopt kwartier achter :{ )

Iets als CharNet bedoel ik dus .. alleen dan gratis/goedkoper.
pi_89594635
quote:
Dit ontmaskert dat "forum" natuurlijk gelijk als een verkoopkanaal van Middelkoop.
Op de lopende draad worden volgens mij praktisch nooit posts gedelete.

Het domein goud.com is inderdaad verkoopkanaal van Middelkoop. Met het forum zelf - dat al liep voordat hij het domein kocht - bemoeit hij zich eigenlijk nooit hoor.

quote:
Er is geen discussie, alleen een incrowd die elkaar stroop om de mond smeert. En zelfs dat doen ze niet goed. Meestal worden er alleen maar links neergepleurd.
Ik vind dat er toch een scherpe visie ten toon wordt gespreid, en veel geposte links worden wel besproken. Tegengas - mits inhoudelijk gebracht - wordt altijd gewaardeerd hoor. Of het iemand aanstaat of niet, moet men uiteraard zelf bepalen.

@GoudIsNep
Het 'lopende draadje' is overigens deze: http://forum.goud.com/de-(...)oorbij-new-post.html
pi_89594767
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 17:42 schreef Sokz het volgende:
Heeft iemand trouwens een idee waar ik gratis realtime streaming chartdata kan vinden?
Iets als: http://premium.swissquote(...)ts/atools/index.jsp? alleen dan realtime (deze loopt kwartier achter :{ )

Iets als CharNet bedoel ik dus .. alleen dan gratis/goedkoper.
Kijk eens bij Freestockcharts.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 6 december 2010 @ 17:52:26 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89594960
quote:
The Royal Bank of Scotland has advised clients to take out protection against the risk of a sovereign default by China as one of its top trade trades for 2011.

http://www.telegraph.co.u(...)inflation-bites.html
Iedereen die vast is op China moet die (lange) link even lezen.
Mijn reisverslagen
pi_89595198
CPI's kloppen altijd en worden nooit gemanipuleerd, las ik zojuist weer.
Dus de inflatie van China van 4% klopt en er is geen probleem.
  maandag 6 december 2010 @ 18:03:57 #222
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89595332

Zie hier het falen van de authoriteiten om de creditbubble opnieuw op te blazen. Totale hoeveelheid schuld groeit wel, maar alleen dankzij de federale regering. Huishoudens deleveragen, bedrijven ongeveer vlak. En die huishoudens zouden de drijfveer van de economie moeten zijn...

Cijfers komen van the Bernank himself.
Mijn reisverslagen
pi_89595782
quote:
En die huishoudens zouden de drijfveer van de economie moeten zijn...
Die rol maken ze nu dan ook enigzins waar. Schulden zijn sowieso niet de drijfveer van de economie, althans, dat zou je uit de huidige schuldencrisis kunnen afleiden.

Ik begreep sowieso niet hoe het maken van schulden voor consumptie (want dat doen huishoudens) een economie zou moeten verbeteren.
"Hé, kan ik eten van je lenen, dan groeit de economie zo lekker."

Schulden maken om te investeren is een ander verhaal. Daar zou eventueel wel degelijk een positief effect uit kunnen voortkomen.
pi_89595856
Eigenlijk is dit sowieso wel een mooi plaatje: je ziet de schuld van huishoudens vanaf 2000 aanzienlijk groeien tot 2008.

Die groei resulteerde, zoals we inmiddels weten, in een flinke crisis.

En nu horen we iemand roepen dat het met de economie niet echt goed gaat omdat die schulden niet wederom aan het groeien zijn.

Terwijl we - als ze dat wel zouden doen - volgens bovenstaande tabel binnen enkele jaren een nieuwe crisis zouden kunnen verwachten.

Tja...
pi_89597003
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 17:43 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik vind dat er toch een scherpe visie ten toon wordt gespreid, en veel geposte links worden wel besproken. Tegengas - mits inhoudelijk gebracht - wordt altijd gewaardeerd hoor. Of het iemand aanstaat of niet, moet men uiteraard zelf bepalen.

@GoudIsNep
Het 'lopende draadje' is overigens deze: http://forum.goud.com/de-(...)oorbij-new-post.html
Er wordt inderdaad een zeer scherpe visie tentoongesteld. Dit blijkt uit de reacties op mijn topic:

quote:
Er heeft weer eens een nieuwe poster een thread geopend waarin een nietszeggend grafiekje staat, waarmee hij allemaal nietszeggende dingen aantoont.

ho, ho, ho, ho ..... mijn buikje schudt van het lachen ........ho, ho, ho, ho

Goud is een SLECHTE investering
quote:
Die man snapt er geen reed van (ik heb me hier eerder nog niet zo uitgedrukt)
Ik vind dat soort grafieken wel zooooooooooooooo dom en zooooooooooooooo nietszeggend en de begeleidende commentaren kloppen ook voor geen meter.

Ik zie graag contraire goudmeningen, er lopen op IEX een paar rond die echt iets zinnigs contrairs over goud te melden hebben en daar kan ik wat mee.
Maar dit soort stompzinnige grafieken worden alleen bij de FED gemaakt .......

sorry ......
quote:
Wat moet een mens nu aanvangen met een grafiek van 140 jaar,is dit nog serieus?
Ik ben overtuigd. Het niveau ligt duidelijk erg hoog!

Zoals eerder gezegd: zonde van mijn tijd! :D
Greece
pi_89597476
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 17:58 schreef Blandigan het volgende:
CPI's kloppen altijd en worden nooit gemanipuleerd, las ik zojuist weer.
Dus de inflatie van China van 4% klopt en er is geen probleem.
De echte manipulatie vind natuurlijk plaats op de goudforums waar kritieke posts worden verwijderd :'( :o
  maandag 6 december 2010 @ 19:05:56 #227
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89597671
De toon spreekt al boekdelen :)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_89597695
@Mendeljev

Toch vraag ik me af of jij ook volgens je 'spijkerharde' grafiek bent geinvesteerd.

Met daarbij de aantekening dat je dan niet kunt switchen tussen cash of aandelen, of obligaties.

Gewoon aandelen aanhouden is het enige wat je dan kan doen.

Ben je daarmee akkoord?

Zo niet, dan stel je eigenlijk dat het per moment kan verschillen en de grafiek dus een relatief beperkte waarde heeft.

Nietwaar?
pi_89597861
Er zijn maar weinig mensen op dit forum die handelen naar de mening die ze ventileren.
pi_89597891
quote:
De toon spreekt al boekdelen :)
Ik kan deze toon zelf ook niet toejuigen, maar moet er wel bij aangeven dat het niet het gangbare niveau is.

Mij maakt het niet zoveel uit, ik meende (en meen) dat mensen op het genoemde draadje wat kunnen opsteken.

Al moet ieder voor zich dat natuurlijk uitmaken.

Tot slot was de post van Mendeljev wat mij betreft ook niet echt hoogstaand, maar ik ben wacht zijn antwoorden wel even af voordat ik het daarover heb.

Hij meende in elk geval dat je om nu goed te investeren voornamelijk moet uitzoeken welke asset class de afgelopen 140 jaar het best presteerde. Meer hoef je eigenlijk niet te weten volgens hem.

Ik kan me dan ook wel iets voorstellen bij de reacties.

Overigens laat hij voor de zekerheid wel alle inhoudelijk replies die gegeven werden weg.

Maar goed, ik zal hier niet verder over dat andere forum praten. Wie interesse heeft weet het te vinden, de rest kan lekker hier lezen (over hoe gemanipuleerde CPI-data niet bestaat bijvoorbeeld - smiley).
pi_89598112
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:10 schreef Blandigan het volgende:
Er zijn maar weinig mensen op dit forum die handelen naar de mening die ze ventileren.
Welke van de vele clones bedoel je? De meeste mensen hier hebben zoveel alterego's, dat ze geeneens zouden kunnen handelen naar de mening die ze ventileren. Gij, Brutus?
pi_89598180
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
@Mendeljev

Toch vraag ik me af of jij ook volgens je 'spijkerharde' grafiek bent geinvesteerd.

Met daarbij de aantekening dat je dan niet kunt switchen tussen cash of aandelen, of obligaties.

Gewoon aandelen aanhouden is het enige wat je dan kan doen.

Ben je daarmee akkoord?

Zo niet, dan stel je eigenlijk dat het per moment kan verschillen en de grafiek dus een relatief beperkte waarde heeft.

Nietwaar?
Nee, alle markten concurreren met elkaar. Er zijn ook perioden waarin aandelen overgwaardeerd zijn en lage rendementen vertegenwoordigen zoals nu het geval is. Ik propageer geen glasharde toekomstvisie om enkel en alleen in aandelen te investeren maar schets het contrast van de winstverwachting van aandelen met goud. Het verschil in rendement is gigantisch. Ik handel volledig naar wat mijn posts vertellen. Op het moment zit ik 100% in cash en het plan is om 100% in aandelen te zitten. Als er echter een bod komt om voor een hoger rendement en lager risico ergens anders in te stappen dan doe ik dat natuurlijk.
Greece
pi_89598239
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Welke van de vele clones bedoel je? De meeste mensen hier hebben zoveel alterego's, dat ze geeneens zouden kunnen handelen naar de mening die ze ventileren. Gij, Brutus?
Voel je je aangesproken?
pi_89598526
quote:
Nee, alle markten concurreren met elkaar. Er zijn ook perioden waarin aandelen overgwaardeerd zijn en lage rendementen vertegenwoordigen zoals nu het geval is. Ik propageer geen glasharde toekomstvisie om enkel en alleen in aandelen te investeren maar schets het contrast van de winstverwachting van aandelen met goud. Het verschil in rendement is gigantisch. Ik handel volledig naar wat mijn posts vertellen. Op het moment zit ik 100% in cash en het plan is om 100% in aandelen te zitten. Als er echter een bod komt om voor een hoger rendement en lager risico ergens anders in te stappen dan doe ik dat natuurlijk.
Jouw plaatje, met je verhaal dat goud zoveel slechter dan aandelen is, laat cash als de verreweg slechtste belegging van allen zien.

Hoe kan je dan dat plaatje komen posten als geldig argument, terwijl je daar met je eigen positie dwars tegenin gaat?

Overigens wel netjes dat je er eerlijk over bent, dat wel.

Volgens mij wordt je plaatje op dat andere forum ook nog best inhoudelijk besproken, dus hoeft het hier niet al te uitgebreid, maar ik vind het contrast met je eigen positie opmerkelijk, zoals je denk ik begrijpt?

En net als jij in cash zit, zit ik nu in goud omdat ik daar betere verwachtingen bij heb. Ik gok dat ik geen honderdveertig wordt, en meen teven aan je plaatje te zien dat aandelen nogal overgewaard zijn tov. goud.
pi_89598654
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:19 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Voel je je aangesproken?
nee, niet in het minst. Jij wel?
pi_89598701
quote:
Als er echter een bod komt om voor een hoger rendement en lager risico ergens anders in te stappen dan doe ik dat natuurlijk.
Wat voor een 'bod' zou dat moeten zijn, en van wie?

En welke argumenten accepteer je dan? Alleen grafieken van de afgelopen 140 jaar?

Dan krijg je het nog lastig met de banken, want die moeten tegenwoordig allemaal opmerkingen maken over rendementen uit het verleden en garanties voor de toekomst.

Volgens mij was dat plaatje van je gewoon iets wat je zo snel kon vinden om een contraire positie te 'onderbouwen' en zo reactie uit te lokken. Zo te zien is dat prima gelukt, en niet eens zo heel belabberd. Maar daarmee houdt de argumentatiewaarde ervan denk ik ook wel een beetje op, of niet?
pi_89598716
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nee, niet in het minst. Jij wel?
Ik ga jou ook op mijn ignore lijst zetten.
Beter voor mijn gemoedsrust.
pi_89598791
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:28 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik ga jou ook op mijn ignore lijst zetten.
Beter voor mijn gemoedsrust.
deja vu. welkom terug trouwens :)
pi_89599041
Nog even over de grafiek van Mendeljev:

quote:
Eerder omschreef een andere forumlid (Flore) het kopen van goud kernachtig als "shorten op het systeem". Zo bezien staat het kopen van goud gelijk aan een motie van wantrouwen richting papieren waarden. Een wantrouwen dat klaarblijkelijk zo groot is dat aan het bezit van goud meer waarde wordt toegekend dan aan het bezit van fiatgeld nu of claims op fiatgeld (aandelen, obligatie etc) in de toekomst." Op dit moment is goud niet duur, papier is overgewaardeerd en niet zo'n beetje ook" hoor je ze denken. Heliben lijkt ze gelijk te geven want de waardering van papieren claims op welvaart kan op dit moment alleen nog maar op peil gehouden worden door het weglekkende vertrouwen er in te vervangen door het in omloop brengen van ...... nog meer van die claims. Gelukkig komt alles over 140 jaar weer goed. Dat dan weer wel.
Ik zie ook niet echt waarom papier in die situatie zo geweldig zou zijn. Maar goed, de rest van de discussie kan op dat andere forum. Quote hierboven was van de lopende draad.

Dan kunnen we hier weer met yield als vuurwerk aan de slag. Of met goudeerlijke CPI-data van onze overheden.
pi_89599072
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat voor een 'bod' zou dat moeten zijn, en van wie?
Dat weet ik dus niet en het is ook een hypotetische aanname voor het geval dat. Ik schets alleen dat mijn plan niet enkel gefixeerd is op aandelen maar alle mogelijkheden binnen beschouwing neemt. Risico en rendement zijn dan de enige criteria met als extra voetnoot de belastbaarheid van het rendement.

quote:
En welke argumenten accepteer je dan? Alleen grafieken van de afgelopen 140 jaar?
Deze post is zo dom dat ik er niet verder op in ga.

quote:
Dan krijg je het nog lastig met de banken, want die moeten tegenwoordig allemaal opmerkingen maken over rendementen uit het verleden en garanties voor de toekomst.
Ik heb niets met banken te maken.

quote:
Volgens mij was dat plaatje van je gewoon iets wat je zo snel kon vinden om een contraire positie te 'onderbouwen' en zo reactie uit te lokken. Zo te zien is dat prima gelukt, en niet eens zo heel belabberd. Maar daarmee houdt de argumentatiewaarde ervan denk ik ook wel een beetje op, of niet
Dit plaatje is al jaren een onderwerp van discussie op FOK. Dat jij het niet kan doorgronden is niet mijn probleem. Er zijn vele discussietopics over geschreven met uitstekende argumenten. Als je wat verder kijkt dan je neus lang is dan kun je er nog wat van opsteken.
Greece
pi_89599187
quote:
Je kwam er zelf mee af dat die grafiek zo overtuigend zou zijn.

Vervolgens lachen mensen je daarom uit, en nu vind je mij dom als ik je wijs op die allesovertreffende geldigheid van je grafiek.

Al met al zijn we het dan toch beide eens dat die grafiek eigenlijk niet zoveel zegt, omdat er veel andere argumenten spelen.

Om jou woorden te gebruiken: "wie alleen naar die grafiek kijkt is zo dom dat we er verder niet op hoeven in te gaan".

Toch ben je verbaasd als anderen dezelfde conclusie trekken. Dan begin je over 'de toon'.
pi_89599249
quote:
Dit plaatje is al jaren een onderwerp van discussie op FOK. Dat jij het niet kan doorgronden is niet mijn probleem. Er zijn vele discussietopics over geschreven met uitstekende argumenten. Als je wat verder kijkt dan je neus lang is dan kun je er nog wat van opsteken.
Dat ik dat niet kan doorgronden is niemands probleem wat mij betreft.

Maar ik wist het inderdaad niet. Lees hier niet al jaren. Waar vind ik een link naar de discussie?
  maandag 6 december 2010 @ 19:42:31 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89599428
Even voor de statistieken: Nog naar de midcap gekeken de afgelopen tijd?

Als de AEX de koers van de midcap gevolgd had vanuit de bodem, dan zaten we nu al weer ruim boven crisisniveau!
Vandaag gesloten op 612!
The End Times are wild
pi_89599552
Ja de midcap gaat als een speer!
Die AEX van ons heeft een aantal zwakke broeders die het totaal naar beneden trekken.
pi_89599597
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:37 schreef GoudIsEcht het volgende:
Je kwam er zelf mee af dat die grafiek zo overtuigend zou zijn.

Vervolgens lachen mensen je daarom uit, en nu vind je mij dom als ik je wijs op die allesovertreffende geldigheid van je grafiek.
\
Je vraagt niet naar de geldigheid van de grafiek. Die kun je namelijk op basis van wetenschappelijke papers verifieren maar naar mijn argumenten om in andere markten te stappen. Je stelt daarbij dat mijn enige bron van informatie alleen oude grafieken zouden zijn. Dat is dus dom want je streeft je vraag voorbij.

quote:
Al met al zijn we het dan toch beide eens dat die grafiek eigenlijk niet zoveel zegt, omdat er veel andere argumenten spelen.
Pardon? De grafiek wordt gebruikt om het contrast van aandelen met goud te schetsen. Leer lezen!

quote:
Om jou woorden te gebruiken: "wie alleen naar die grafiek kijkt is zo dom dat we er verder niet op hoeven in te gaan".

Toch ben je verbaasd als anderen dezelfde conclusie trekken. Dan begin je over 'de toon'.
Als dat mijn woorden zijn zie ik graag mijn citaat.

Is dit de gebruikelijke gang van zaken? Als je het niet met argumenten kunt winnen ga je dan spontaan dingen verzinnen?
Greece
pi_89600715
quote:
Als dat mijn woorden zijn zie ik graag mijn citaat.
Goed, ik had je post anders geinterpreteerd. Excuus. Ik zal je mijn interpretatie even uitleggen.

Je postte dat plaatje met de tekst:
quote:
Waarom zou men investeren in een metaal dat GELD kost om te BEWAREN zonder dat je een potentiele winst als verwachting hebt? Bij aandelen krijg je tenminste nog geld om ze aan te houden en hebben een POSITIEVE return. Over de afgelopen 140 jaar had je met aandelen een positief reel rendement van ongeveer 6.5% behaald kunnen hebben. Bij goud zou dat rendement bedroevend slecht geweest zijn. Zie plaatje:
Daar hebben we het dus over een investeringsvraagstuk dat speelt in het heden. Jij komt daarvoor met plaatje over de historische ontwikkelingen aan. Dat is een zeer beperkt argument voor een vraagstuk waarvoor de huidige stand van zaken van belang is (althans, volgens mij).

Vervolgens reageren mensen daar een beetje neerbuigend op en daar maakte jij een opmerking van.

Om dan tot je door mij zo geinterpreteerde 'citaat' te komen:

Omdat jij het grafiekje gebruikte als antwoord op de vraag waarom je (nu) in goud zou investeren, trok ik dat door en vroeg je:
quote:
Waarop jij antwoordde
quote:
Daarmee gaf je zelf aan dat dus niet enkel op je historische grafiek moeten varen bij het beanwoorden van een investeringsvraagstuk in het heden.

Al met al ben je dan toch niet oneens met met dat die grafiek een beetje een dun argument is bij je tekst? En dat het niet zo gek is als daar wat neerbuigend op gereageerd wordt?

Kijk, als je stelde: 'jongens, goud heeft het in het verleden veel slechter gedaan dan aandelen, kijk maar' dan zou je wellicht een opener reactie gekregen hebben waarin mensen je vertelde dat het verleden misschien niet zo belangrijk is voor nu.

Misschien bedoelde je het zo en interpreteerde ik het verkeerd. In dat geval excuus.
pi_89600859
Citaat even afmaken:
quote:
"wie alleen naar die grafiek kijkt is zo dom dat we er verder niet op hoeven in te gaan".
Het was immers een domme vraag of je als argument alleen historische grafieken wou zien.

En dat ben ik met je eens. Er speelt veel meer. Zoals de huidige situatie en de verwachting die we op basis daarvan maken. daarin kan de grafiek een rol spelen, maar al te belangrijk hoeft die niet te zijn.
  maandag 6 december 2010 @ 20:13:30 #248
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89601128
Als jullie goudbugs nu weer eens terug naar 't topic Goud #7 gaan dan kunnen we 't in dit topic weer over echte dingen hebben.
pi_89601421
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:08 schreef GoudIsEcht het volgende:
Zoals de huidige situatie en de verwachting die we op basis daarvan maken. daarin kan de grafiek een rol spelen, maar al te belangrijk hoeft die niet te zijn.
Aandelen zijn in 140 jaar 10.000 keer over de kop gegaan en goud maar 7 keer. Als dat niet al te belangrijk is dan heb je absoluut gelijk! Daarnaast kost goud geld om aan te houden. Voor je baas (Willem Middelkoop) is dit natuurlijk fantastisch want die blijft maar cashen maar voor de gemiddelde goudbelegger is dit natuurlijk funest voor het rendement.

Voor de rest blijf je maar selectief quoten en antwoorden en word ik een beetje moe van je volhardenheid (waarschijnlijk word je zelfs betaald om dit te typen).

Anyway, ik ga niet meer op je posts reageren, het voegt niets meer toe tot de discussie en ik schiet er helemaal niets mee op.
Greece
pi_89601485
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 15:11 schreef Blandigan het volgende:

De ECB heeft tussen 3 en 5 december voor bijna 2 miljard aan bonds gekocht, en geeft aan dat ze er mee doorgaan.
pi_89602201
quote:
Aandelen zijn in 140 jaar 10.000 keer over de kop gegaan en goud maar 7 keer. Als dat niet al te belangrijk is dan heb je absoluut gelijk! Daarnaast kost goud geld om aan te houden. Voor je baas (Willem Middelkoop) is dit natuurlijk fantastisch want die blijft maar cashen maar voor de gemiddelde goudbelegger is dit natuurlijk funest voor het rendement.
Dat is mijn baas niet (heb ik vaker gezegd) en het rendement uit het verleden is voor deze crisissituatie van ondergeschikt belang.

Geld kost misschien geld om aan te houden, maar de afgelopen tien jaar (om ook maar wat met historie te doen) haalde je die kosten er zo uit.

Een beleggerstransactie is ook niet gratis, maar ook daarvan kan je de kosten er uit halen.
pi_89602573
quote:
Aandelen zijn in 140 jaar 10.000 keer over de kop gegaan en goud maar 7 keer. Als dat niet al te belangrijk is dan heb je absoluut gelijk!
Of je reageert of niet, ik kom er toch nog even op terug.

Je gaf zelf ook aan niet alleen naar historische rendementen te kijken en de aanname dat je dat wel zou doen vond je zelfs dom.

Zo ver oneens zijn we het dus niet. Ik hecht alleen - denk ik - nog minder waarde aan het historische verloop dan jij, en meer aan een analyse van de hedendaagse situatie.

Los daarvan kunnen de inflatie-data waarmee is gerekend eventueel nog wel een verschil maken.

Voor algemene conclusies is de grafiek dan wel weer leuk. Blijkbaar is er tijdens de industrialisatie veel geld naar de industrie gegaan. Niet onlogisch.

Wat dat betreft krijgen de dotcomjongen van eind vorig decennium later dan toch nog gelijk als blijkt dat er nu een communicatie-evolutie gaande is.
pi_89604837
Historische plaatjes vind ik nuttig om het grotere geheel te kunnen zien.

Ik denk wel dat deze tijd een paar zaken toevoegt die het beleggingslandschap echt anders maken:
- de verwevenheid van de financiele markten waardoor het niet meer dagen, of dagdelen, maar uren en minuten duurt voordat prijsreacties lokale markten beinvloeden
- voor veel commodities zitten we op peak-niveau of er al overheen. Komen er geen betaalbare alternatieven voor, dan zorgt de toenemende schaarste voor zeer heftige reacties of zelfs paniek
- de ongekende wereldbevolkingsgroei, waardoor we voor het eerst en al zeer binnenkort moeten kiezen tussen groei of welvaart, in plaats van dat we ze ongestraft beide kunnen nastreven
pi_89605227
Ik heb ook nog wel een historisch plaatje om mijn stelling dat vooral een inschatting van de huidige situatie van belang is, en dat die flink anders kan zijn dan de historische lijn zou kunnen doen geloven:

maandag 6 december 2010 @ 21:17:22 #255
38496 Perrin
pi_89605817
Tja, dollars.. can't live with 'em, ...
pi_89607117
Volgens mij heeft je forum mijn account geblokkeerd, ik kan namelijk wel nog inloggen maar niets meer posten. Mijn naam is goudisnep2 . Censuur!!

Een nieuw aangemaakt account kan wel posten, dit ligt dus puur aan het account!
pi_89607324
pasop he, voor je het weet registreren zich goudisnep 3 t/m schier oneindig ;)
pi_89607379
De Dollar wordt natuurlijk wel gedekt door het grootste leger ter wereld :P

Pas maar op Goudisgeld, straks staan ze voor je deur

:P
pi_89607594
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
pasop he, voor je het weet registreren zich goudisnep 3 t/m schier oneindig ;)
Ik kan wel inloggen maar niet posten, eerder wel een kritisch geluid laten horen. Dan zou ik toch ook niet kunnen inloggen?
pi_89607927
Het is trouwens wel triest dat zon paar goudbugs dit hele forum weten te verzieken :N .
pi_89608095
quote:
Volgens mij heeft je forum mijn account geblokkeerd, ik kan namelijk wel nog inloggen maar niets meer posten. Mijn naam is goudisnep2 . Censuur!!
Misschien vertrouwt de moderator het niet dat er ineens twee goudisneps aankomen... misschien vertrouwt hij het niet in algemene zin. Volgens mij wordt er verder geen censuur gepleegd, maar als dat wel gebeurt zo me dat erg tegenvallen.

Maar goed, die andere account doet het wel? Is het een probleem om daaronder te posten dan? Of was je toch al niet van plan serieus te komen praten (in dat geval zou ik de moderator niet helemaal ongelijk geven ..)?
pi_89608187
quote:
Het is trouwens wel triest dat zon paar goudbugs dit hele forum weten te verzieken :N .
Nee, jij verziekt hier het forum met je halfbakken argumenten de hele tijd.

Ik heb tot nu toe altijd mijn stellingen onderbouwd, en waar mensen dat niet begrepen verder toegelicht. Dat kan ik van jou niet zeggen en dat weet je best.
pi_89608393
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:44 schreef GoudIsEcht het volgende:
Misschien vertrouwt de moderator het niet dat er ineens twee goudisneps aankomen... misschien vertrouwt hij het niet in algemene zin. Volgens mij wordt er verder geen censuur gepleegd, maar als dat wel gebeurt zo me dat erg tegenvallen.

Maar goed, die andere account doet het wel? Is het een probleem om daaronder te posten dan? Of was je toch al niet van plan serieus te komen praten (in dat geval zou ik de moderator niet helemaal ongelijk geven ..)?
Ik had samen met mendeljev een paar kritische en goedbeargumenteerde geluiden laten horen en was van plan te reageren op enkel reacties. Ook kan een moderator zien dat goudisnep en mijn account goudisnep2 een andere ip hebben. Er is ook geen onzin geplaatst. Pure censuur als je het mij vraagt.
  maandag 6 december 2010 @ 21:48:42 #264
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89608409
Jullie verpesten allemaal dit topic door er zo lang over door te drammen. Rot gewoon op en ga terug naar Goud #7 en ga daar verder discussiëren.
pi_89608609
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:48 schreef Sokz het volgende:
Jullie verpesten allemaal dit topic door er zo lang over door te drammen. Rot gewoon op en ga terug naar Goud #7 en ga daar verder discussiëren.
Gelijk heb je ik ga er ook niet verder op in, wou alleen eventjes mededelen dat er mogelijk aan censuur word gedaan op een dergelijk forum. Eerder had mendeljev er last van, niet geheel onbelangrijk als je weet van wie het forum is!
pi_89608701
Goud #7: Grotere suckers gezocht! hier weer verder idd
pi_89609609
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:38 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik kan wel inloggen maar niet posten, eerder wel een kritisch geluid laten horen. Dan zou ik toch ook niet kunnen inloggen?
GoudIsEcht is de moderator op het goudforum genaamd Martijn. Toen LXIV op 19:42 het plaatje van de AMX postte, postte Martijn hetzelfde plaatje binnen 10 minuten op hun eigen slowchat.

Maar goed, ik ben dus ook gebanned. Tot zover de welwillendheid van Middelkoop en kornuiten. Opmerkelijk want jij en ik hebben enkel met een kritische noot gepost zonder onredelijk te zijn. We weten in elk geval hoe de vork in de steel zit. :')
Greece
pi_89609770
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:04 schreef Mendeljev het volgende:
GoudIsEcht is de moderator op het goudforum genaamd Martijn. Toen LXIV op 19:42 het plaatje van de AMX postte, postte Martijn hetzelfde plaatje binnen 10 minuten op hun eigen slowchat.

Maar goed, ik ben dus ook gebanned. Tot zover de welwillendheid van Middelkoop en kornuiten. Opmerkelijk want jij en ik hebben enkel met een kritische noot gepost zonder onredelijk te zijn. We weten in elk geval hoe de vork in de steel zit. :')
Ik ga hierover trouwens morgen een aantal media over berichten, aan hun de taak of ze het oppakken of niet.
pi_89609915
Holy crap, ik weet weinig over de financiële gang van zaken maar ik wéét tenminste dat ik er niks van ken :P.
  maandag 6 december 2010 @ 22:19:04 #270
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89610692
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:42 schreef LXIV het volgende:
Even voor de statistieken: Nog naar de midcap gekeken de afgelopen tijd?
[ afbeelding ]
Als de AEX de koers van de midcap gevolgd had vanuit de bodem, dan zaten we nu al weer ruim boven crisisniveau!
Vandaag gesloten op 612!
Midcap en ook smallcap presteren over het algemeen beter dan de big caps. Als je bijvoorbeeld de jaarlijkse returns op de Russell 2000 naast die van de dow zet dan doen de kleintjes het constant beter.

Kan trouwens niet wachten tot wikileaks met iets over banken komt. BAC handelt op dit moment al bijna voor de helft van zijn boekwaarde.
pi_89611747
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:44 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

gelukkig denk Bolkesteijn er nog even over na ;)
  maandag 6 december 2010 @ 22:32:33 #272
38496 Perrin
pi_89611770
Och, 't zijn net een stel stofzuigerverkopers, die goldbugs. Koop mijn stofzuiger! Nu met bubbelvrij keurmerk, de fiscus weet ervan!
pi_89612139
Fuck gold, ik heb zelf zilver en dat heeft het de laatste tijd stukken beter gedaan!
pi_89612238
quote:
De Dollar wordt natuurlijk wel gedekt door het grootste leger ter wereld :P
Dat zagen we in 2003 toen Saddam olie in euro's wou gaan verhandelen inderdaad.

quote:
Och, 't zijn net een stel stofzuigerverkopers, die goldbugs. Koop mijn stofzuiger! Nu met bubbelvrij keurmerk, de fiscus weet ervan!
Onzin. Er zit een visie achter die beargumenteerd is. Dat valt van veel paper bugs niet te zeggen. Die geloven soms nog in een volledig vrije markt die altijd 'zijn werk' doet. Zelfs na deze crisis en het vele overheidsingrijpen blijven ze dat roepen. Los daarvan hebben goudverkopers - als we dan zo nodig naar historische grafieken moeten kijken - al tien jaar het gelijk aan hun zijde wat prijsvorming betreft.

Heb jij er trouwens enig idee van hoe veel papierbugs de crisis niet eens zagen komen? Ik ben benieuwd hoe de posters op dit forum het deden. Zaten vast allemaal short maar niet heus...
pi_89612425
quote:
14s.gif Op maandag 6 december 2010 22:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Fuck gold, ik heb zelf zilver en dat heeft het de laatste tijd stukken beter gedaan!
Met CFDs? Dan heb je goede actie gehad vandaag. Was een lekkere achtbaan rit! :D
pi_89614244
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:41 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]

Met CFDs? Dan heb je goede actie gehad vandaag. Was een lekkere achtbaan rit! :D
Ik zit sinds begin November long op zilver. Niet op een CFD maar op een turbo.

[ Bericht 2% gewijzigd door sitting_elfling op 06-12-2010 23:47:46 ]
pi_89616414
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:19 schreef flyguy het volgende:

[..]

Midcap en ook smallcap presteren over het algemeen beter dan de big caps. Als je bijvoorbeeld de jaarlijkse returns op de Russell 2000 naast die van de dow zet dan doen de kleintjes het constant beter.

Wordt daar dividend ook in meegenomen?
pi_89616489
Hoeveel Wall Street quants zullen bezig zijn met die Wikileaks insurance file? Lijkt me toch voorkennis in te staan om van te smullen :9
pi_89616602
Best balen voor dvr, al die goldbugs halen zijn kwaliteit in de verste verte niet om goud aan te prijzen en maken van goud nu wel een enorm lachertje.
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:28:05 #280
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89618228
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:45 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wordt daar dividend ook in meegenomen?
Dat antwoord hou je nog van mij tegoed. Maar dat moet van de laatste jaren ook wel tegen elkaar af te zetten zijn met ETF's op beide indices.
pi_89619273

Koop NU goud! (en zilver)
  dinsdag 7 december 2010 @ 01:14:46 #282
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89619671
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:59 schreef superpiet het volgende:
[ afbeelding ]

Koop NU goud! (en zilver)
Hoezo? Dit laat alleen maar zien dat marktstimulaties door de FED steeds inefficiënter worden. Dus of nog harder pompen of verzuipen. Bij verzuipen van de equity-markt zullen ook andere assets meegezogen worden. Denk bijvoorbeeld aan real estate trusts gekoppeld aan houtfutures of een ArcellorMittal en de staalmarkt, etc. Daar zorgen de bots ook wel voor.

En door de koppeling van jewelry, mining en electronica-firms aan edelmetalen zullen die, als het klapt, net zo hard meegaan.
pi_89620117
Dat goud en zilver te maken gaan krijgen met een flinke correctie is naar mijn mening bijna onvermijdelijk. Maar wanneer? Wat is de bovengrens? 1500/35, 1700/45, 2000/60, 2500/75?! Voorlopig lift ik nog even mee maar ik houd het wel scherp in de gaten.

Tevens is het nog altijd een beetje cru, dat je met de onzekerheid en problemen van anderen geld verdiend. :P
Waarschuwing: Inhoud van deze post kan afwijken van de daadwerkelijke situatie van de user. Mogelijke redenen zijn humor, schaamte en angst voor vervolging.
pi_89622214
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zit sinds begin November long op zilver. Niet op een CFD maar op een turbo.
Mijn zilvermijnen staan bijna allemaal op 100%+ :9~
  dinsdag 7 december 2010 @ 09:11:29 #285
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89622384
Waarom zie je soms bij aandelen dat er transacties tussen zitten van één of twee stuks? Puur om de prijs te drukken danwel te pushen?
pi_89622425
Dat vraag ik me idd ook wel eens af.
pi_89622698
Hobbyisten met een klein budget?
pi_89623091
quote:
Waarom zie je soms bij aandelen dat er transacties tussen zitten van één of twee stuks? Puur om de prijs te drukken danwel te pushen?
Lijkt me een goede verklaring. Door zo te bieden kunnen de computertraders immers de prijs sturen. Soms zie je per miliseconde nog veel heftiger dingen gebeuren; boden die mijlenver van de werkelijke koers afliggen maar hem wel kunnen beïnvloeden. Zie je uiteindelijk niets meer van terug, maar het gebeurt wel.

quote:
Hobbyisten met een klein budget?
Er zal er hier en daar wel een tussen zitten. Of ergens een positie die gesloten werd en nog wat restanten had. Maar de computertraders zou ik ook niet onderschatten, al zijn de volgens mij vooral actief op de grotere indices.
pi_89623208
quote:
Hoezo? Dit laat alleen maar zien dat marktstimulaties door de FED steeds inefficiënter worden. Dus of nog harder pompen of verzuipen. Bij verzuipen van de equity-markt zullen ook andere assets meegezogen worden. Denk bijvoorbeeld aan real estate trusts gekoppeld aan houtfutures of een ArcellorMittal en de staalmarkt, etc. Daar zorgen de bots ook wel voor.

En door de koppeling van jewelry, mining en electronica-firms aan edelmetalen zullen die, als het klapt, net zo hard meegaan.
Wat heeft dat met goud te maken?

Mensen zien monetaire waarde in goud. Bij een Fed die nog harder de markt probeert te 'steunen' met nieuw geld wordt papier toch niet betrouwbaarder? Dan gaan er toch juist meer mensen naar goud kijken?

Dat beetje electronica en sieraden zal op een dergelijke psychologische shift niet zoveel uitmaken. Je meent toch niet werkelijk dat alle goudkopers enkel naar vraag en aanbod uit die markten kijken?

In dat geval zouden centrale banken ook speler op de electronica- en sieradenmarkt zijn. Indirect misschien wel, maar dat het hun hoofddoel is vind ik toch wel heel vergezocht.
pi_89623289
quote:
Tevens is het nog altijd een beetje cru, dat je met de onzekerheid en problemen van anderen geld verdiend. :P
Dat zou je ook van productenten van reddingsvesten of slotenmakers kunnen zeggen. Natuurlijk zou je liever zien dat ze niet nodig zijn en dat men onzinkbare schepen produceert en er geen inbrekers zijn. Maar die zijn er nou eenmaal, en het lijkt me onterecht de slotenmaker de schuld van inbrekers te geven.

Evenzo proberen mensen die goud kopen hun vermogen zeker te stellen binnen een crisis die door paperbugs(!) werd gecreëerd. Het waren de Fed en de banken die de hypotheekmarkt opbliezen, niet de goudkopers. Het lijkt me dan ook terecht om de schuld - zo je daar al mee aan de slag wil - dáár te leggen waar hij hoord: bij de speculerende papierbugs van Wallstreet en Washington.

En stel nou dat papier flink minder waard wordt. Zou je dan liever in een land vol papierkevers wonen, of in een land waar een groot deel van de bevolking ook goud bezit (zoals China of Duitsland)?
pi_89623587
Dat ben ik wel met je eens. Het is aan de koper zelf om te beoordelen wat hij koopt en eventueel risico te onderzoeken. Daarnaast is het niet meer dan logisch dat een verkoper zoveel mogelijk reclame maakt om zijn waar te promoten, met alle middelen van dien. Dat is binnen de wettelijke grenzen ook volkomen legaal.

Het kan in bepaalde gevallen echter wel moreel verwerpelijk zijn, iets waar Virgil denk ik op doelde.
pi_89623768
quote:
Het kan in bepaalde gevallen echter wel moreel verwerpelijk zijn, iets waar Virgil denk ik op doelde.
Dus omdat ik een link heb staan is het enige wat ik doe reclame maken.

Je zou je wat minder kunnen laten afleiden en wat meer bij de inhoud kunnen blijven.

Stel nou dat ik er van uit ga dat goud weer belangrijk gaat worden op monetair gebied, zou het dan niet juist goed voor Nederland - en dus voor mij - zijn als meer mensen goud kopen?

Voor hetzelfde geld zit ik hier straks met allerhande geruïneerde paperbugs. Feit is wel dat veel papierschuivers de crisis niet zagen komen en zo flink wat kapitaal verspeelden (onder andere pensioenfondsen zijn daar schuldig aan). Was het in de aanloop naar die crisis dan juist niet prettig dat sommige mensen daarvoor waarschuwden waardoor anderen actie namen?

Ik vind daar helemaal niets verwerpelijks aan, maar eerder getuigen van medemenselijkheid (al is het zoals ik aangaf natuurlijk ook wat eigenbelang om te zorgen dat je medemens er goed voor staat); men had ook in stilte bij zijn visie kunnen blijven en er rijk van worden.
pi_89623882
Als je echt gelooft dat goud de toekomstige redding van je financiele positie gaat worden dan natuurlijk niet. Ik doelde meer op mensen die goud promoten puur en alleen om er dikke winsten mee te maken en het totaal niet boeit wat de klant/particulier overkomt in de toekomst. Dat is moreel verwerpelijk en in sommige gevallen zelfs strafbaar. Een mooi voorbeeld van die 'uitbuiting van onwetende' daarvan zijn de praktijken van goldline in Amerika. Die goud en vooral gouden munten veel te duur verkopen en veel te goedkoop inkopen. Ik kan ook Nederlandse voorbeelden aangeven, maar ben niet van plan op de persoon te spelen.
pi_89623987
Kijk, in het huidige systeem houdt men de schuld van een ander als waardemiddel. Het hele financiële systeem is een systemische schuld orgie geworden. Nu het wat minder gaat is het enige wat men kan verzinnen nog meer schuld.

Ik vind dat geen gezonde ontwikkeling en verwacht dat men op ten duur op zoek gaat naar iets anders als waardemiddel. Iets dat - anders dan schulden - niet afhankelijk is van de presaties van een ander. Schulden ontlenen immers hun waarde aan hun terugbetaling door de schuldenaar en zijn dus van die laatste afhankelijk. Deze crisis zagen we dat schulden snel in waarde konden dalen, en de enige oplossing daarvoor is blijkbaar aanzuivering met nieuw geld. Een mogelijke vervanging voor schuld zou goud kunnen zijn. Daar zitten immers geen claims aan en het is niet afhankelijk van derden. De oplopende goudprijs - van de laatste tien jaar - zou er op kunnen wijzen dat mensen die eigenschap oplopend aan het ontdekken zijn. De ECB boekt zijn goud - samen met Rusland - ook tegen marktwaarde op de balans, naast geld.

Je zou dat ook als een evolutie van het systeem kunnen zien, waarbij de schuldcomponent die niet blijkt te werken (deels) vervangen wordt door iets wat wellicht beter werkt.

Wie weet is dat juist een slimme actie die het financiële systeem uiteindelijk redt; een evolutie. De ECB lijkt er in elk geval in te geloven. Waarom goudkopers dan van paniekzaaierij beticht moeten worden begrijp ik niet helemaal. We kunnen paperbugs evengoed naïef of blind voor de huidige problemen noemen als we zo beginnen, maar ik zal het bij bovenstaande uitleg laten.

En wederom schrijf ik niet enkel slappe oneliners of halve stellingen, maar neem ik de moeite om mijn stelling te onderbouwen.
pi_89624053
quote:
Als je echt gelooft dat goud de toekomstige redding van je financiele positie gaat worden dan natuurlijk niet. Ik doelde meer op mensen die goud promoten puur en alleen om er dikke winsten mee te maken en het totaal niet boeit wat de klant/particulier overkomt in de toekomst. Dat is moreel verwerpelijk en in sommige gevallen zelfs strafbaar. Een mooi voorbeeld van die 'uitbuiting van onwetende' daarvan zijn de praktijken van goldline in Amerika. Die goud en vooral gouden munten veel te duur verkopen en veel te goedkoop inkopen. Ik kan ook Nederlandse voorbeelden aangeven, maar ben niet van plan op de persoon te spelen.
Met die verwerpelijkheid ben ik het eens. Met je halfzachte verwijzing naar mijn persoon niet. Ik heb hierboven voor haters als jij er maar expliciet bij gezet dat ik mijn stellingen beargumenteer en daar de tijd voor neem. Misschien valt het je dan ook een keer op.

En voor de duidelijkheid - ja ik heb inmiddels door dat het voor jou allemaal erg expliciet moet: ja ik geloof er in dat goud de redding van het financiële systeem is en dat het er terug ingeschoven gaat worden als monetaire vertrouwenscomponent. Dat is een lastige klus voor de heren beleidsmakers want - en dat is hier ook te zien - er zijn genoeg papierbugs die goud met doom associeren. Niet onbegrijpelijk, maar ik zie meer doom in de huidige systemische schuld orgie dan in goud waar geen verplichtingen aan kleven en wat mensen in staat stelt baas over eigen reserve te zijn.
pi_89627913
Ijslandse economie groeit, DAX boven 7.000 punten, stijging AEX zet door, en futures VS dik in de plus; wordt nog een aardige decembermaand zo :)
pi_89628465
quote:
Ijslandse economie groeit, DAX boven 7.000 punten, stijging AEX zet door, en futures VS dik in de plus; wordt nog een aardige decembermaand zo :)
Beetje oppoetsen voor het eind van het jaar? Er moet natuurlijk verkocht worden dat de maatregelen gewerkt hebben en de overheids- en bankenboys in controle zijn.
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:55:01 #298
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89628626
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 09:52 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wat heeft dat met goud te maken?

Mensen zien monetaire waarde in goud. Bij een Fed die nog harder de markt probeert te 'steunen' met nieuw geld wordt papier toch niet betrouwbaarder? Dan gaan er toch juist meer mensen naar goud kijken?

Dat beetje electronica en sieraden zal op een dergelijke psychologische shift niet zoveel uitmaken. Je meent toch niet werkelijk dat alle goudkopers enkel naar vraag en aanbod uit die markten kijken?

In dat geval zouden centrale banken ook speler op de electronica- en sieradenmarkt zijn. Indirect misschien wel, maar dat het hun hoofddoel is vind ik toch wel heel vergezocht.
Dat heeft alles met elkaar te maken. Praktisch elke asset is tegenwoordig met bots aan elkaar gelinkt waardoor als er equity x in waarde daalt, ook commodity y daalt. Dit gebeurd overigens niet door CB's, maar door allerlei grote HF's en wat andere spelers.

Dat mensen monetaire waarde zien in goud is hun probleem want dat bestaat al lang niet meer en zal zeer waarschijnlijk niet meer komen. Als de FED of iemand anders gaat bijdrukken zegt dat alleen dat er meer geld is en dus devaluatie. En het enige wat er van goud gezegd kan worden is: het is inflatie-bestendig. Maar het kan niet renderen. Je kan enkel op de prijs speculeren.
Mocht papiergeld verdwijnen, dan is een herintroductie van een gouden standaard alsnog onwaarschijnlijk. Een reset met enkel elektronisch geld zou logischer zijn of als er dan toch een koppeling met een commodity zou komen, dan is het veel praktischer dat die komt met crude of natural gas. (Want in feite zijn die op dit moment ook al zo belangrijk voor een valuta als de dollar)

Als je daarnaast historisch kijkt, dan zijn gouden juwelen ook altijd slechte investeringen gebleken, terwijl daar nog toegevoegde waarde (ornamenteel) inzit. Überhaupt is het de vraag waarom juweliers nog goud verkopen als het zo veel waard is...

Een land als China koopt het deels als reserve want een kilo goud zal over het algemeen altijd meer waard zijn dan een kilo geld en dus is het makkelijker te beheren, aan de andere kant koopt China het ook gewoon als commodity. Maar in dat licht staat het in geen verhouding tot andere commodities of bijvoorbeeld Amerikaans staatspapier.

Maar voor iedereen die in goud zit of in goud wil kijk eens wat de grote jongens als Soros doen: die kopen geen(/beperkt) fysiek goud of futures, maar zitten massaal in ETF's en genoteerde mijn-bedrijven. Dus A) ze willen helemaal geen goud, het is maar een asset waar ze een ritje op maken en B) ze hebben al lang exit-strategieën bepaald, want ETF's en aandelen zijn veel sneller te dumpen.
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:55:59 #299
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89628661
foutje
pi_89629404
quote:
Dat mensen monetaire waarde zien in goud is hun probleem want dat bestaat al lang niet meer en zal zeer waarschijnlijk niet meer komen.
Je brengt het als een feit maar het is niet meer dan een aanname of een stelling. De oplopende goudprijs van de laatste tien jaar zou anders kunnen wijzen, en ik meen dat goud wel degelijk een monetaire waarde aan het hervinden is. Dat perspectief lijkt overigens bevestigd te worden door het vergroten van de goudreserves door oa China, India, Rusland en Saudi-Arabië.

quote:
Als de FED of iemand anders gaat bijdrukken zegt dat alleen dat er meer geld is en dus devaluatie. En het enige wat er van goud gezegd kan worden is: het is inflatie-bestendig.
Dat is zeker correct: als de Fed geld bijdrukt komt er meer geld. En goud kan niet bijgedrukt worden. Wat er onder zo'n scenario kan gaan spelen is dat mensen goud gaan herwaarderen. Hier op het forum vind je bijvoorbeeld redelijk wat mensen die alleen maar kunnen roepen dat goud waardeloos is en in een bubbel zit. Dat moeten ze natuurlijk zelf weten, en wie weet hebben ze gelijk, maar stel dat de prijs nog verder oploopt en de Fed doorgaat met geld drukken. Wellicht vinden de paperbugs hun spaarcentjes dan toch ook niet meer zo geweldig en willen ze ook goud. Dan krijg je een perceptie-verandering met een herwaardering van goud tot gevolg. En verandering die wat mij betreft al tien jaar loopt op de achtergrond.

quote:
Maar het kan niet renderen. Je kan enkel op de prijs speculeren.
Deze standaardriedel is niet zo doordacht als je van een opmerking die zo vaak nagepraat wordt zou verwachten. Ik zal je ook uitleggen waarom. Heb je wel eens een stapel papiergeld in een schoenendoos gestopt en het na een jaar opnieuw geteld om het rendement te bepalen? Rente krijg je omdat je je centen uitleent aan een bank. Een spaarrekening is eigenlijk een lening aan de bank; met het risico dat je je centjes niet terugkrijgt zoals dat er bij iedere lening is. Vraag het maar eens aan een DSB-spaardert.

quote:
Mocht papiergeld verdwijnen, dan is een herintroductie van een gouden standaard alsnog onwaarschijnlijk. Een reset met enkel elektronisch geld zou logischer zijn of als er dan toch een koppeling met een commodity zou komen, dan is het veel praktischer dat die komt met crude of natural gas. (Want in feite zijn die op dit moment ook al zo belangrijk voor een valuta als de dollar)
Er gaat ook helemaal geen goudstandaard komen. Goud gaat een los waarde-asset worden met een monetaire aard. Daarom is het nu ook uit het commodity-verdomhoekje aan het komen. Dat commodity-stempel was handig om de prijs laag te houden en sparen te voorkomen. Commodities verkoop je immers om je winst 'te verzilveren', die bewaar je niet oneindig - zoals centrale banken dat met goud dus wel doen. En steeds meer - zij het nog steeds weinig - particulieren ook. De ECB boekt goud ook tegen marktwaarde als losse reserve-asset naast bijvoorbeeld dollars (en Amerikaanse schuldpapier dat in dollars genoteerd is). Zo verwacht ik dat steeds meer mensen hun vermogen liever opslaan in goud - dat schuldenvrij is - dan op een spaarrekening in de systemische schuld orgie die we een financieel systeem noemen.

Je opmerking over het belang van olie/gas is overigens terecht. Olie is belangrijker dan goud, en de dollar haalt dan ook een groot deel van zijn waarde uit de 'oliedekking' (oliehandel in dollars). Toen Saddam daar onderuit wou en in euro's begon te handelen bleek hij plotseling een smerige dictator te zijn met massavernietigingswapens waarvan de wereld snel bevrijd moest worden.

quote:
Een land als China koopt het deels als reserve want een kilo goud zal over het algemeen altijd meer waard zijn dan een kilo geld en dus is het makkelijker te beheren, aan de andere kant koopt China het ook gewoon als commodity. Maar in dat licht staat het in geen verhouding tot andere commodities of bijvoorbeeld Amerikaans staatspapier.
Klopt, China koopt ook andere commodities en inderdaad om de reden die je stelt. Maar ik heb het vermoeden dat ze goud wel degelijk als monetaire waarde zien. De verhouding met de dollarreserves zou dan wat kunnen zeggen over de verdere waardeontwikkeling van beide...

quote:
Maar voor iedereen die in goud zit of in goud wil kijk eens wat de grote jongens als Soros doen: die kopen geen(/beperkt) fysiek goud of futures, maar zitten massaal in ETF's en genoteerde mijn-bedrijven. Dus A) ze willen helemaal geen goud, het is maar een asset waar ze een ritje op maken en B) ze hebben al lang exit-strategieën bepaald, want ETF's en aandelen zijn veel sneller te dumpen.
Of C) ze horen bij de Amerikaanse incrowd die de dollar verdedigd en de euro graag zien klappen en D) er is helemaal niet zoveel fysiek goud beschikbaar dat al die grote jongens het gelijktijdig kunnen kopen. Voel je vrij om te geloven dat alles in het Westen netjes gereguleerd wordt, er geen corruptie bestaat en jongens als Soros in een goed gereguleerde, vrije markt naar eigen inzicht handelen en verder geen links hebben met bepaalde krachten achter 'het establishment'. Ik heb daar zelf een andere kijk op en meen in Soros' acties wat anders te zien, maar misschien wordt het wat uitgebreid dat hier allemaal te bespreken. Wat mij betreft houden we het op een meningsverschil.
pi_89631067
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:35 schreef Dalliance het volgende:
De rentes van Spanje, Ierland, Portugal, Belgie etc stijgen weer. Ik denk dat we weer een daling krijgen net zoals vorige week.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')