abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 november 2010 @ 21:10:38 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89272421

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[[url=mms://media2.bloomberg.com/btv_US200.asf]Bloomberg TV[/url]] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?
De Beursvloer # 173 Na 10 maanden 2010 weer terug bij af
De Beursvloer # 174 Waar we verder ouwehoeren
De Beursvloer #175 Met QE2, G20, Currency wars &overheden zonder geld

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89272558
Geen financiele maar deze vond ik wel aardig.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/spiegelcovert.html
  zondag 28 november 2010 @ 21:23:49 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89273376
Naast het commentaar dat Blandigan al had gegeven ben ik nog steeds oprecht geinteresseerd naar een antwoord op deze vragen;

quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 20:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bedankt voor het opzoeken, maar ik ben bekend met de inhoud van die brief. Het beantwoordt echter geen enkele van mijn vragen.

Er wordt gesproken over 2 net shortposities: een van 228 Moz en een van 310 Moz, dus totaal 538 Moz. De jaarproductie in 2002 lag op ca 640 Moz, dus we hebben het hier over ongeveer 10 maanden productie...

Waarom is het zo raar om een net shortpositie te hebben van 10 maanden productie, gegeven dat het heel normaal is in de mijnindustrie om toekomstige productie te verkopen? :? Waarom ziet iedereen hierin een duister complot :?

Als het gewoon hedges zijn van mijnen (geplaatst via JPM traders) dan is er niks aan de hand en is het eigenlijk geen "net" short omdat er bij maturity gewoon mijnproductie kan worden geleverd. Maar als het evil speculanten zijn met een ECHTE net short positie, dan zitten die nu dus met een verlies van ongeveer $13,5 miljard! Dat kun je niet even wegmoffelen. Dus waar is dat verlies dan?

Dit zijn toch voor de hand liggende vragen, maar ik heb ze nooit beantwoord gezien. Nu ben ik geen gold/silverbug en heb me er niet zo in verdiept, maar elke keer als ik een gold/silverbug hiernaar vraag dan wordt het oorverdovend stil. So please enlighten me...
En nu we toch aan het conspiracy denken zijn: iedereen die iets leuks vindt in de wikileaks wbt de FED, Goldman Sachs, AIG or whatever, AUB posten! Of zelfs even een apart topic maken over financiële wikileaks!
Mijn reisverslagen
pi_89273550

Hopen dat het nieuws over Ierland deze week onverwacht (goed of slecht) zal zijn!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 28 november 2010 @ 21:30:38 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89273872
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[ afbeelding ]

Hopen dat het nieuws over Ierland deze week onverwacht (goed of slecht) zal zijn!
Ze hoeven maar 5,8% te betalen (gemiddeld).
Mijn reisverslagen
pi_89274075
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:
Naast het commentaar dat Blandigan al had gegeven ben ik nog steeds oprecht geinteresseerd naar een antwoord op deze vragen;
Voor het gemak ook nog maar even mijn antwoord;

Zie ook de link naar de rechtzaak (mijn 2e edit).

Ik kan niet in de boeken van JPM kijken, helaas. Ik ben er echter van overtuigd, dat er forse verliezen zijn geleden de laatste weken. Waarom? Omdat margins niet 2x kort achter elkaar worden opgehoogd. (De aluhoedjes geven aan dat het margin calls regende bij JPM en klanten van JPM, en er snel wat grote klanten geholpen moesten worden voordat ook die failliet zouden gaan. Tja, dat kan ik niet bewijzen, maar hopelijk kunnen we het teruglezen uit de notulen als de rechtzaak is geweest). En omdat er niet zonder reden, opeens enorme voorraden zilver extra worden aangevoerd voor SLV.

Het is allemaal behoorlijk "circumstantial evidence", maar ik heb alle materiaal gelezen en hecht er zelf geloof aan. Te meer daar het nu uit een aantal verschillende hoeken komt.
pi_89274141
Wikileaks:

- Saudie Arabie boodt China olie aan als ze meehielpen met het aanvallen van Iran
- Saudie Arabische connecties fianncieren Al Qaida
pi_89275409
Dat zou wel interessant zijn. Alle communicatie ten tijde van val Lehman, QE bij de Fed, wat speelde er bij Fannie en Freddie :D
  zondag 28 november 2010 @ 22:03:05 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89275828
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:56 schreef tjoptjop het volgende:
Dat zou wel interessant zijn. Alle communicatie ten tijde van val Lehman, QE bij de Fed, wat speelde er bij Fannie en Freddie :D
Misschien dat er nog iets boven komt, want er is natuurlijk ook veel overleg geweest tussen landen. Ik vertrouw er wel op dat sites als ZeroHedge er nog wat gaan graven in die wikileaks.
Mijn reisverslagen
pi_89276080
Ik ben erg benieuwd hoe de financiële markten gaan reageren op de steun aan Ierland. Als het maar geen saaie vlakke week wordt.
's Avonds een man, overdags rustig an
  zondag 28 november 2010 @ 22:13:33 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89276517
quote:
Ex Domestically Sourced Pension Funds, Blended Irish Rescue Interest Rate Is 7.25%
Submitted by Tyler Durden on 11/28/2010 13:53 -0500

Everyone expected a number between 5% and 6.7% on the Irish rescue interest rate. However, when one considers that the NPRF, which will serve as a source of capital in the rescue package has a zero interest rate (Ireland will not be paying interest to itself), and amounts to 20% of the total bailout figure, it appears that the blended rate of new money is actually 7.25%. From politics.ie: "Presumably the pensions reserve funds are at 0%, as its already our money. They form about 20% of the total amount. If one fifth of the amount is at zero percent, and the average is 5.8% - what is the interest on the rest of the money? I calculate 7.25%"

The rape of the Irish people by their new European banking overlords is reaching legendary proportions.
Ik denk dat deze redding niet zo relevant is maandag want iedereen had dat wel verwacht. Wat bepalend wordt is of het parlement ermee instemt en zo ja, of de volgende regering na de verkiezingen het dan niet gaat terugdraaien. Want volgens mij willen de meeste Ieren gewoon defaulten.
Mijn reisverslagen
pi_89279556
In de hoop dat deze vraag hier gepast is (vind een nieuw topic openen ook zo overdreven).

Ik ben momenteelmet wat macroeconomie bezig en kom 'Cyclically Adjusted Budget' tegen, ik begrijp het half. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen, of in ieder geval het Nederlandse begrip hiervoor kunnen geven?

Definitie uit m'n boek:
'Economists use the cyclically adjusted budget to adjust actual federal budget deficits and surpluses to account for the changes in tax revenues that happen whenever GDP changes. The cyclically adjusted budget measures what the federal budget deficit or surplus would have been with existing tax rates and govenment spending levels if the economy had achieved its full-employment level of GDP.
The idea essentially is to compare actual government expenditures with the tax revenues that would have occured.'

Ik lees het en snap het stuk voor stuk, maar de essentie snap ik niet helemaal.
pi_89279818
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 23:00 schreef EddyAlbena het volgende:
In de hoop dat deze vraag hier gepast is (vind een nieuw topic openen ook zo overdreven).

Ik ben momenteelmet wat macroeconomie bezig en kom 'Cyclically Adjusted Budget' tegen, ik begrijp het half. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen, of in ieder geval het Nederlandse begrip hiervoor kunnen geven?

Definitie uit m'n boek:
'Economists use the cyclically adjusted budget to adjust actual federal budget deficits and surpluses to account for the changes in tax revenues that happen whenever GDP changes. The cyclically adjusted budget measures what the federal budget deficit or surplus would have been with existing tax rates and govenment spending levels if the economy had achieved its full-employment level of GDP.
The idea essentially is to compare actual government expenditures with the tax revenues that would have occured.'

Ik lees het en snap het stuk voor stuk, maar de essentie snap ik niet helemaal.
De essentie is dat de overheid (of een bedrijf) niet hoeft te snijden in de uitgave als de inkomsten tegenvallen omdat dat gebufferd is door overschotten op inkomsten in goede tijden. Conjunctuur effecten kun je zo een beetje uitsmeren.
pi_89280367
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 23:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De essentie is dat de overheid (of een bedrijf) niet hoeft te snijden in de uitgave als de inkomsten tegenvallen omdat dat gebufferd is door overschotten op inkomsten in goede tijden. Conjunctuur effecten kun je zo een beetje uitsmeren.

Ok, met dit en het boek erbij snap ik het nu ja. T(j)op!
pi_89284045
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:
Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.

Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar). Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.

Wat betreft prijsvorming op de COMEX zonder fysieke levering, dat lijkt me geen probleem, de handel haalt zijn prijsinformatie ook uit andere bronnen, zoals de LBMA, en zoals je zelf al zei is cash settlement voor de meeste marktparticipanten precies waar ze op uit zijn.

N.B. Als je echt wilt smullen van intriges en verweving van haute finance en politiek, heb ik hier een startpuntje voor je. Het speelt bovendien in je eigen achtertuin!

[ Bericht 0% gewijzigd door dvr op 29-11-2010 01:11:04 ]
  maandag 29 november 2010 @ 02:09:08 #16
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89284988
Euro gaat weer lekker verder onderuit tegen de dollar. Ben benieuwd hoe Europa straks opent.
The more debt, the better
pi_89285634
De complete cable leaks zijn langs deze weg te downloaden. Er schijnen veel berichten over financiele/monetaire zaken tussen te zitten. Zie ook http://cablegate.wikileaks.org
pi_89286736
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 00:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.

Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar). Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.

Wat betreft prijsvorming op de COMEX zonder fysieke levering, dat lijkt me geen probleem, de handel haalt zijn prijsinformatie ook uit andere bronnen, zoals de LBMA, en zoals je zelf al zei is cash settlement voor de meeste marktparticipanten precies waar ze op uit zijn.

N.B. Als je echt wilt smullen van intriges en verweving van haute finance en politiek, heb ik hier een startpuntje voor je. Het speelt bovendien in je eigen achtertuin!

zilver is zowieso interessant omdat deze parabolisch omhoog gaat op dit moment. geweldig om te shorten wanneer de bubbel klapt.
  maandag 29 november 2010 @ 09:35:52 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89287613
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 00:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja ik weet dat zilver eigenlijk een soort van "afvalproduct" is van met name kopermijnen maar op zich maakt dat weinig uit voor het idee dat je risicos wilt afdekken als je nieuwe investeringen doet die een lange terugverdientijd hebben.

Het terugdraaien van hedgebooks van goudmijnen is mij bekend, maar daar zit doorgaans een ander type aandeelhouder in dan in mijnen van industriële metalen zoals koper (en dus zilver) en dat heeft invloed op het beleid. Goudmijnen worden vaak gekocht als een soort van "leveraged bet" op de goudprijs, een calloptie op de goudprijs met een oneindige looptijd. Dat verklaart ook de extreem hoge P/E's (dat was ook al zo voor de bubble toen goud nog rond de $300 was). Dat kan ook het irrationele gedrag verklaren van dehedgen bij hogere prijzen, dat is namelijk wat hun aandeelhouders willen. Maar industriële metalen zijn altijd gewoon cyclisch geweest en bij dergelijke aandelen kijk je vooral naar de cashflows (al doet de huidige bubble zich daar nu ook gelden). Ik als "echte" belegger wil gewoon zekere cash zien en niet gokken op prijzen die inherent onvoorspelbaar zijn

Ik kan er volkomen naast zitten hoor want ik heb me er niet in verdiept, maar waarom kijkt niemand naar de voor de hand liggende verklaringen en is het altijd een duister complot?

quote:
Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar).
Dat lees je inderdaad vaak maar ik vind het een belachelijke en onlogische suggestie. Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden? In de huidige bubble kan ik me nog een klein beetje iets voorstellen bij het verankeren van inflatieverwachtingen of iets dergelijks (alhoewel, wou Bernanke juist niet inflatie genereren?) maar die manipulatie verhalen stammen al uit de jaren '90 toen goud al bijna 2 decennia in een downtrend zat! (-70% and counting...)

Het is ook nog eens onlogisch omdat diezelfde centrale banken continu en structureel netto verkopers zijn geweest van goud. Waarom zouden centrale banken die van hun goud af willen de prijs willen drukken? Het omgekeerde zou logischer zijn.

quote:
Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.
Dit vind ik dan juist weer iets geloofwaardiger dan een duister complot van de FED. Maar dan hadden er al jarenlang astronomische verliezen moeten zijn. Waar zijn die verliezen dan gebleven?
Mijn reisverslagen
pi_89287980
quote:
Dat lees je inderdaad vaak maar ik vind het een belachelijke en onlogische suggestie. Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden?
Tenzij je de fabeltjeskrant leest is het een belachelijke en onlogische suggestie dat goud geen monetaire rol speelt. Dat stellen in deze tijd getuigd van een hoog niveau van brainwashing cq een laag niveau van intelligentie.

Rusland, China, India en Saudi-Arabië hebben allemaal hun goudhoeveelheid verhoogt juist ten tijde van deze, door currency-wars (hoe monetair wil je het hebben?) getekende, crisis.

De ECB boekt zijn goudreserves bovendien als aparte asset tegen marktprijzen. Blijkbaar vind men goud belangrijk.

En Duisenberg noemde goud ook al expliciet:

quote:
The euro, probably more than any other currency, represents the mutual confidence at the heart of our community. It is the first currency that has not only severed its link to gold, but also its link to the nation-state. It is not backed by the durability of the metal or by the authority of the state. Indeed, what Sir Thomas More said of gold five hundred years ago that it was made for men and that it had its value by them applies very well to the euro.
Hier zegt Duisenberg toch belangrijke dingen.
  maandag 29 november 2010 @ 11:08:56 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89290156
Interessante marktreactie op de bailout (althans voorlopig):
De PIIGS yields dalen iets, maar relatief gezien zie je vooral de yields van NL en Duitsland stijgen. Zelfs Spaanse yields stijgen.
Mijn reisverslagen
pi_89290303
De euro profiteert ook niet echt van deze nieuwe 'stabilsering'
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 29 november 2010 @ 11:22:54 #23
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89290676
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:13 schreef fedsingularity het volgende:
De euro profiteert ook niet echt van deze nieuwe 'stabilsering'
Nee, dat is weer een drama. Al zitten we wel dicht bij een bodem waarschijnlijk.
pi_89290763
quote:
Nee, dat is weer een drama. Al zitten we wel dicht bij een bodem waarschijnlijk.
Ach, ten opzichte van andere valuta heeft de euro wel eens lager gestaan, en een land als Duitsland zal er ook niet echt problemen mee hebben als hij verder gaat zakken.
  maandag 29 november 2010 @ 11:29:33 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89290815
Hier kun je zoeken in de momenteel beschikbare wikileaks: http://rpgp.org/cable/

Goldman Sachs
JP Morgan
FED
Gold
Tungsten
AIG
Bailout

Voorlopig niks ;(
Maar misschien kunnen jullie het beter :{
Mijn reisverslagen
pi_89290912
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 11:29 schreef SeLang het volgende:
Hier kun je zoeken in de momenteel beschikbare wikileaks: http://rpgp.org/cable/

Goldman Sachs
JP Morgan
FED
Gold
Tungsten
AIG
Bailout

Voorlopig niks ;(
Maar misschien kunnen jullie het beter :{
Ik ga er eigenlijk van uit dat banken zoals GS hun geheimen beter kunnen bewaren dan zaken zoals de FED, FBI en de overheden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  maandag 29 november 2010 @ 11:47:10 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89291397
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ga er eigenlijk van uit dat banken zoals GS hun geheimen beter kunnen bewaren dan zaken zoals de FED, FBI en de overheden.
Dat denk ik ook. Maar ik hoopte op correspondentie van Obama waarin hij voorstelt om GS ook maar een tegen 0% rente te laten lenen, ondanks dat het geen bank is (waar kan ik een rekening openen?) en ze daar dus eigenlijk geen recht op hebben, omdat GS $1.000.000 in z'n campagne pot heeft gestort.

Of een dreigement van Sarkozy dat als de USA Societe Generale geen bailout geeft (verkapt via AIG zoals is gebeurd) dat hij dan dwars gaat liggen over Afghanistan.

Dat soort dingen.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 12:19:12 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89292518
Spaanse yield op een crisis hoogtepunt nu: 5,32% as we speak...
Wat een verrassing O-)
Dat is btw al bijna even hoog als de rente die Ierland moet betalen voor de bailout. En Spanje moet zelf meebetalen aan zowel de Griekse als de Ierse bailout.

Mijn reisverslagen
pi_89293416
Haha, ik vind het zo'n poppenkast die 'eurocrisis' he. Steeds wordt er zeer kort opgelucht gereageerd op noodhulp, daarna slaat de onzekerheid meteen weer toe. Het blijft wachten op een groot (economisch) land die ook noodhulp nodig gaat hebben, dan zal het dubbeldip scenario gaan toeslaan in Europa.
  maandag 29 november 2010 @ 13:44:24 #30
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89295513
Er liggen Amerikaanse kernwapens in Nederland opgeslagen. :D
  maandag 29 november 2010 @ 13:48:13 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89295645
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:44 schreef Sokz het volgende:
Er liggen Amerikaanse kernwapens in Nederland opgeslagen. :D
Mooi. Na een kernoorlog kunnen we laag instappen :Y)
Mijn reisverslagen
pi_89295830
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:35 schreef SeLang het volgende:

Dit vind ik dan juist weer iets geloofwaardiger dan een duister complot van de FED. Maar dan hadden er al jarenlang astronomische verliezen moeten zijn. Waar zijn die verliezen dan gebleven?
Marked to myth B-)
  maandag 29 november 2010 @ 13:58:10 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89296039
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:53 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Marked to myth B-)
Dat zou kunnen als het onderhandse contracten waren maar het gaat hier dus over gewone Comex contracten waar je gewoon elke dag op winst/ verlies wordt afgerekend.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 14:04:28 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89296274
Ierse 10-yr yield staat nu op een nieuw crisis hoogtepunt van 9,25% _O-
So much for the bailout :')

Mijn reisverslagen
pi_89296994
Volgens RTLZ loopt de rente voor ons land ook alweer op. So much voor de debiele opmerking van De Jager dat de ierse bailout ons geen geld zou gaan kosten :')
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_89297295
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:35 schreef SeLang het volgende:

Goudmijnen worden vaak gekocht als een soort van "leveraged bet" op de goudprijs, een calloptie op de goudprijs met een oneindige looptijd.
Klopt, maar dat geldt met name de laatste twee jaar (en in steeds hogere mate) ook voor zilver. Het speculanten/beleggersaandeel in de markt is o.a. door funds als SLV sterk gestegen zodat die nu waarschijnlijk meer prijsbepalend zijn dan de industriële afnemers.

quote:
Ik kan er volkomen naast zitten hoor want ik heb me er niet in verdiept, maar waarom kijkt niemand naar de voor de hand liggende verklaringen en is het altijd een duister complot?
Zilverbeleggers zien al jaren een in hun ogen achtergebleven zilverprijs en worden in die mening steeds meer gesterkt, vooral nu de toezichthouder hun vermoedens bevestigt door een onderzoek naar manipulatie in te stellen. Vanuit hun perspectief is het een aannemelijke verklaring.

quote:
Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden?
Goud speelt nog altijd een prominente monetaire rol! In noodscenario's, als een munt ontploft, is de goudvoorraad van een land de meest directe en geloofwaardige bron van dekking voor uitgave van nieuw geld. Zilver kan een dergelijke rol ook vervullen.

quote:
Het is ook nog eens onlogisch omdat diezelfde centrale banken continu en structureel netto verkopers zijn geweest van goud. Waarom zouden centrale banken die van hun goud af willen de prijs willen drukken?
Voor de monetaire functie van goud is de actuele geldwaarde niet relevant. Toen onder Kok/Duisenberg ons goud tegen een bodemprijs verkwanseld werd, werd dat ook met dat argument goedgepraat (en het stond tegen een nog veel lagere historische prijs in de boeken van DNB, zodat er toch een flinke boekwinst gemeld kon worden). Voor Duisenberg lag dat goud maar nutteloos in zijn kelder duur te wezen. Zoals het afromen van de pensioenfondsen jouw bloed deed koken, deed die goudverkwanseling dat met het mijne! :)
pi_89297698
quote:
Toen onder Kok/Duisenberg ons goud tegen een bodemprijs verkwanseld werd, werd dat ook met dat argument goedgepraat (en het stond tegen een nog veel lagere historische prijs in de boeken van DNB, zodat er toch een flinke boekwinst gemeld kon worden). Voor Duisenberg lag dat goud maar nutteloos in zijn kelder duur te wezen. Zoals het afromen van de pensioenfondsen jouw bloed deed koken, deed die goudverkwanseling dat met het mijne!
Dan heb je toch niet goed opgelet.

Sinds die verkoop is de goudprijs flink gestegen en staan de boeken er wat goud betreft verre van slecht voor.

Dan kan je stellen dat ze er anders nog beter voor hadden gestaan, maar dat is uiterst twijfelachtig.

Het goud-mark-to-market-concept van de ECB staat niet voor niets achter de euro. Men probeert daarmee een alternatieve/nieuwe wereldhandelsmunt neer te zetten.

Dat gebeurt (deels) middels een herwaardering van goud. Kijk maar eens in de 10-jaars grafiek hoe keurig parabolisch de prijs is gaan stijgen sinds de geboorte van de euro; uit het boekje, nietwaar?

Om de rest van de wereld zover te krijgen zullen potentiële medestanders over voldoende goudreserves moeten beschikken. De goudverkopen van de laatste tien jaar door oa de ECB - alles loopt uiteindelijk via de BIS - zijn niets minder dan het herdistribueren van goud naar de "juiste" handen.

Is er ooit bij al het geschreeuw rondom goudverkopen door centrale banken ook maar gehint op een mogelijke koper? De nadruk lag altijd op de verkopen en hoe dat de prijs zou drukken, nooit op wie het spul kocht.

Aan de recentelijke herwaardering van de Saudische goudreserves uit het niets kunnen we opmaken hoe ondoorzichtig de goudmarkt werkelijk is, maar dat het Nederlandse goud in de kluis van een ander land terecht is gekomen is verre van onwaarschijnlijk.

Los daarvan was Duisenberg in de zeventiger (oa '74) zeer actief bezig met goud, hij reiste zelfs naar de VS om te pleiten voor hernieuwd gebruik van goudreserves om schulden te blussen tussen Europese lidstaten onderling.

Duisenberg wist als geen ander wat de waarde van goud was, en ik zie dan ook weinig redenen tot kokend bloed of woede.
  maandag 29 november 2010 @ 15:03:33 #38
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89298677
Ja, het is overal een drama. Goed begonnen, maar langzaam glijdt alles weg. Zelfs Galapagos, dat zich doorgaan niet heel veel van de markt aantrekt...
  maandag 29 november 2010 @ 15:22:45 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89299555
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 14:30 schreef dvr het volgende:

[..]

Klopt, maar dat geldt met name de laatste twee jaar (en in steeds hogere mate) ook voor zilver. Het speculanten/beleggersaandeel in de markt is o.a. door funds als SLV sterk gestegen zodat die nu waarschijnlijk meer prijsbepalend zijn dan de industriële afnemers.

SLV hoeft toch niets te hedgen? Die produceren toch niets? En zilver komt vooral uit gediversifieerde mijnen waarvan ik nu juist aangeef dat daar andere beleggers achter zitten en dat het hedge beleid daarom weleens anders zou kunnen zijn. Heeft daar weleens iemand naar gekeken? De meest voor de hand liggende verklaring is meestal de juiste.

En zo zijn er dus tal van legitieme redenen te bedenken waarom er een grote net short positie zou kunnen zijn. Misschien kan JPM die vraag zelfs wel direct beantwoorden. Je gaat dat toch eerst in kaart brengen voordat je aan die vergezochte dingen toekomt? En misschien is dat ook wel gedaan, maar ik lees daar nergens wat over. Ik loop nu al een tijdje goldbugs/ bullionaires uit te dagen maar die informatie is vreemd genoeg nog steeds niet boven tafel.

quote:
Zilverbeleggers zien al jaren een in hun ogen achtergebleven zilverprijs
In hun ogen ja. Maar je kunt ook objectief constateren dat de grootste afnemer is verdwenen (namelijk fotografie). Er is geen objectieve manier om de prijs van zilver te bepalen dus "achtergebleven" is een puur geloofs concept.

quote:
en worden in die mening steeds meer gesterkt, vooral nu de toezichthouder hun vermoedens bevestigt door een onderzoek naar manipulatie in te stellen. Vanuit hun perspectief is het een aannemelijke verklaring.

Zelfs als traders de markt manipuleren (aan de orde van de dag) is het nog een hele grote stap naar duister complot met de FED/ Treasury dat al meer dan een decennium lang prijzen omlaag zou manipuleren voor een of ander hoger doel. De eerste vragen die je dan zou moeten stellen zijn o.a. degene die ik heb gepost. Ik heb hier nog nooit een bevredigend antwoord op gehad.

Ik constateer overigens wel dat al die duistere slecht onderbouwde verhalen komen uit een groep waarvan het onomstreden is dat die een belang hebben bij hogere prijzen, dus als we het nu over manipulatie hebben :').

quote:
Goud speelt nog altijd een prominente monetaire rol! In noodscenario's, als een munt ontploft, is de goudvoorraad van een land de meest directe en geloofwaardige bron van dekking voor uitgave van nieuw geld. Zilver kan een dergelijke rol ook vervullen.
Zo zie jij dat misschien, maar we kunnen objectief constateren (feit) dat centrale banken al een paar decennia lang in elk geval t/m 2009 structureel goudvoorraden hebben AFgebouwd. Je kunt dus niet beweren dat centrale banken in die periode nog een prominente rol zagen voor goud in het monetaire systeem. En daarmee is het vermeende motief voor de vermeende manipulatie nogal zwak.

quote:
Voor de monetaire functie van goud is de actuele geldwaarde niet relevant. Toen onder Kok/Duisenberg ons goud tegen een bodemprijs verkwanseld werd, werd dat ook met dat argument goedgepraat (en het stond tegen een nog veel lagere historische prijs in de boeken van DNB, zodat er toch een flinke boekwinst gemeld kon worden). Voor Duisenberg lag dat goud maar nutteloos in zijn kelder duur te wezen. Zoals het afromen van de pensioenfondsen jouw bloed deed koken, deed die goudverkwanseling dat met het mijne! :)
Nu spreek je jezelf tegen want hier praat je over een boekwinst die gemeld kon worden. Natuurlijk is het wel degelijk van belang voor welke prijs dat goud werd verkocht. Uiteindelijk is dat belastingpoet. En een centrale bank die goudvoorraden verkoopt heeft gewoon geen belang bij een lagere goudprijs maar juist bij een hogere goudprijs. Als prijs er niet toe doet dan had ze het ook gratis weg kunnen geven. Een effectiever middel om de goudprijs te slopen (dat wilden ze toch?!) kan ik niet verzinnen.
Mijn reisverslagen
pi_89299944
De vraag die jij niet beantwoordt, Selang, is waarom JPM een rechtzaak aan de broek heeft voor het manipuleren van de zilverprijs, omdat een inside trader het spelletje heeft blootgelegd.

Waar rook is, is vuur.
  maandag 29 november 2010 @ 15:49:40 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89300772
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:31 schreef Blandigan het volgende:
De vraag die jij niet beantwoordt, Selang, is waarom JPM een rechtzaak aan de broek heeft voor het manipuleren van de zilverprijs, omdat een inside trader het spelletje heeft blootgelegd.

Waar rook is, is vuur.
Dat er een paar traders worden beschuldigd van marktmanipulatie (ik ken die zaak) is precies dat: een paar traders die worden beschuldigd van marktmanipulatie. Het zegt niets over groot duister complot. Om daar (uiteindelijk) te kunnen belanden moet je eerst de voor de hand liggende vragen beantwoorden.

Tot mijn verbazing heb jij ondanks je kennelijk heilige overtuiging en interesse in de materie die antwoorden nog niet kunnen produceren (en dat geldt voor elke gold/silverbug die tot nu toe mijn virtuele pad heeft gekruisd). Geconfronteerd met een logisch onderbouwd verhaal en een minimale hoeveelheid bewijzen ben ik direct bereid om mijn mening te herzien.

"Waar rook is, is vuur" is niet genoeg.
Mijn reisverslagen
pi_89301297
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:22 schreef SeLang het volgende:
De meest voor de hand liggende verklaring is meestal de juiste.
En zo is het! Het ontgaat me om een of andere reden compleet waarom mensen zo veel moeite doen om allerlei voor de hand liggende verklaringen te marginaliseren en naarstig op zoek zijn naar 2e orde effecten om hun verhaal kracht bij te zetten (Dit is een opmerking in het algemeen).

Het werkt namelijk de algemene perceptie van logica tegen omdat mensen simpelweg heel lastig bijverschijnselen kunnen relateren als het directe causale verband wordt genegeerd.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 29 november 2010 @ 16:03:15 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89301400
Spanje :W
5,45% nu

Ierland :W
9,24%

Portugal :W
7,03%

Belgie :X
Wordt nu ook gelanceerd: 3,85%

Mijn reisverslagen
pi_89301536
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 16:03 schreef SeLang het volgende:
Spanje :W
5,45% nu

[ afbeelding ]

Ierland :W
9,24%

[ afbeelding ]

Portugal :W
7,03%
[ afbeelding ]

Belgie :X
Wordt nu ook gelanceerd: 3,85%

[ afbeelding ]
betreft dit de 10 jaars rente, en wat is die van nl :?
pi_89301620
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 15:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat er een paar traders worden beschuldigd van marktmanipulatie (ik ken die zaak) is precies dat: een paar traders die worden beschuldigd van marktmanipulatie. Het zegt niets over groot duister complot. Om daar (uiteindelijk) te kunnen belanden moet je eerst de voor de hand liggende vragen beantwoorden.

Tot mijn verbazing heb jij ondanks je kennelijk heilige overtuiging en interesse in de materie die antwoorden nog niet kunnen produceren (en dat geldt voor elke gold/silverbug die tot nu toe mijn virtuele pad heeft gekruisd). Geconfronteerd met een logisch onderbouwd verhaal en een minimale hoeveelheid bewijzen ben ik direct bereid om mijn mening te herzien.

"Waar rook is, is vuur" is niet genoeg.
Nee maar wat jij vraagt lukt natuurlijk niet. Ik heb geen inzicht in de boeken van JPM, jij wel? En zelfs al had ik dat; fat chance dat je uit de balans haalt waar ze met zilver hebben gespeeld.

Ik geef wel een paar zaken aan die op zijn minst opmerkelijk zijn (ik vind het ronduit verdacht), maar daar ga je niet op in. 2x kort achter elkaar een margin verhoging, fors bijstorten van fysiek zilver in SLV kort nadat ze aangeklaagd worden, etc etc.

Je kunt daar allerlei logische verklaringen voor bedenken, net zoals ik allerlei logische verklaringen kan bedenken dat het zeer lucratief is om een commodity prijs te beinvloeden.

Dus dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen.

Blijft over: losse bits en bites. Zoals China, dat 40% minder zilver uitvoert vanwege de fors toenemende interne vraag. De snel stijgende vraag naar munten, waardoor al een aantal winkels nee moeten verkopen. En ja, de andere geruchten...
  maandag 29 november 2010 @ 16:12:00 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89301813
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

betreft dit de 10 jaars rente, en wat is die van nl :?

10-yr Treasury yield.

Nederland: 2,99%

Duitsland: 2,73%
Mijn reisverslagen
pi_89301929
quote:
4s.gif Op maandag 29 november 2010 16:01 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

En zo is het! Het ontgaat me om een of andere reden compleet waarom mensen zo veel moeite doen om allerlei voor de hand liggende verklaringen te marginaliseren en naarstig op zoek zijn naar 2e orde effecten om hun verhaal kracht bij te zetten (Dit is een opmerking in het algemeen).

Het werkt namelijk de algemene perceptie van logica tegen omdat mensen simpelweg heel lastig bijverschijnselen kunnen relateren als het directe causale verband wordt genegeerd.
Daar gaan we weer Mendeljev. Waarom het botst tussen jou en mij is omdat jij een heilig vertrouwen heb, of lijkt te hebben, in allerlei cijfermateriaal dat je verkrijgt van overheidsinstellingen. Diezelfde overheden, die er links en rechts een potje van maken.
Het lastige is dat, in het voor jou onwaarschijnlijke geval dat ik gelijk krijg met de CPI en waar we het elders over hebben gehad, we waarschijnlijk maanden of wellicht jaren verder zijn.

Ik denk wel degelijk logisch na. Heb dan ook niet voor niets een WO opleiding gehad in een beta richting. Maar ik sta wel open voor zaken als manipulatie. Wellicht dat hier ook een stuk levenservaring speelt want wat ik bij bedrijven heb zien gebeuren heeft mijn kijk op de samenleveing er niet optimistischer op gemaakt.
  maandag 29 november 2010 @ 16:15:04 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89301957
Erg slim om die pauperlanden te gaan redden en te verwachten dat het je eigen rente onbewogen laat. Ondertussen hebben ze in Zweden dit jaar de sterkste economische groei sinds 1970 en staat het BBP weer op het niveau van 2008.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 29 november 2010 @ 16:21:32 #49
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89302284
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:15 schreef JimmyJames het volgende:
Erg slim om die pauperlanden te gaan redden en te verwachten dat het je eigen rente onbewogen laat. Ondertussen hebben ze in Zweden dit jaar de sterkste economische groei sinds 1970 en staat het BBP weer op het niveau van 2008.
Zweden is gelukkig ook EU.
En ook gewoon een verkapt euro land, maar dan zonder de munt.
pi_89302412
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

10-yr Treasury yield.

Nederland: 2,99%
[ afbeelding ]

Duitsland: 2,73%
[ afbeelding ]
Dank je voor deze info ^O^
Het doel van de bailouts was contaminatie te bestrijden. Het wordt nu duidelijk dat dat geheel is mislukt want nu zijn ook de "sterke" landen besmet en Portugal en Spanje zijn er nu zelfs nog erger aan toe :D
pi_89302511
Edit, never mind
  maandag 29 november 2010 @ 16:26:47 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89302516
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:08 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Nee maar wat jij vraagt lukt natuurlijk niet. Ik heb geen inzicht in de boeken van JPM, jij wel? En zelfs al had ik dat; fat chance dat je uit de balans haalt waar ze met zilver hebben gespeeld.
Dat gaat voor zover ik weet gewoon via de winst en verliesrekening. Een verlies van $13,5 miljard zou moeten opvallen. Maar om met het makkelijkste te beginnen: wat zegt JPM zelf over die grote net short positie?

quote:
Ik geef wel een paar zaken aan die op zijn minst opmerkelijk zijn (ik vind het ronduit verdacht), maar daar ga je niet op in. 2x kort achter elkaar een margin verhoging, fors bijstorten van fysiek zilver in SLV kort nadat ze aangeklaagd worden, etc etc.
Margin verhoging is business as usual want dat is gewoon gekoppeld aan de volatiliteit van de onderliggende waarde. De volatiliteit van zilver is geëxplodeerd dus automatisch verhoogt comex dan de margeverplichting. Hier is helemaal niets verdachts aan.

SLV is weer iets heel anders, maar er zullen wel meer partijen verrast zijn geweest door de prijsexplosie.

quote:
Je kunt daar allerlei logische verklaringen voor bedenken, net zoals ik allerlei logische verklaringen kan bedenken dat het zeer lucratief is om een commodity prijs te beinvloeden.

Dus dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen.

Blijft over: losse bits en bites. Zoals China, dat 40% minder zilver uitvoert vanwege de fors toenemende interne vraag. De snel stijgende vraag naar munten, waardoor al een aantal winkels nee moeten verkopen. En ja, de andere geruchten...
Ja maar zo werkt dat dus niet he. Jij komt met een complottheorie. Dan moet jij daar ook bewijzen voor aanvoeren, of op z'n minst een goed onderbouwd verhaal waarbij je de meest voor de hand liggende checks hebt gedaan.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 16:27:12 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89302537
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:26 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Edit, never mind
Waar zie je die?
Mijn reisverslagen
pi_89302587
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar zie je die?
http://www.cmavision.com/market-data/ gebruik ik daar voornamelijk voor. Paar keer per dag wordt dat geupdate, gratis na het maken van een accountje. Misschien dat iemand een betere bron heeft, buiten reuters/bloomberg terminals.
  maandag 29 november 2010 @ 16:30:05 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89302656
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:28 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]

http://www.cmavision.com/market-data/ gebruik ik daar voornamelijk voor. Paar keer per dag wordt dat geupdate, gratis na het maken van een accountje. Misschien dat iemand een betere bron heeft, buiten reuters/bloomberg terminals.
Thanks, ga ik eens in neuzen :)
Mijn reisverslagen
pi_89302801
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 16:26 schreef SeLang het volgende:

Ja maar zo werkt dat dus niet he. Jij komt met een complottheorie. Dan moet jij daar ook bewijzen voor aanvoeren, of op z'n minst een goed onderbouwd verhaal waarbij je de meest voor de hand liggende checks hebt gedaan.
Me dunkt dat ik nogal wat bits en bytes heb geleverd. Wat jij daar tegenover stelt is een verhaal dat ik nergens kan verifieren, waarvan jij denkt dat het zo wel moet zijn. Omdat jij dat logisch vindt.

Zo komen we natuurlijk nergens.

Maar mijn verkapte weddenschap, om gewoon in mei 2011 eens naar de prijs te kijken, accepteer je ook niet.

Ik stop met deze discussie. Ik handel naar mijn inzicht, en zal in 2011 wel zien of me dat geld oplevert of niet.
  maandag 29 november 2010 @ 16:56:36 #57
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89303837
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:33 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik stop met deze discussie. Ik handel naar mijn inzicht, en zal in 2011 wel zien of me dat geld oplevert of niet.
Bleh, net toen het begon te lijken op het daadwerkelijk uitwisselen van ideeen ;(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_89304142
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:22 schreef SeLang het volgende:

SLV hoeft toch niets te hedgen? Die produceren toch niets? En zilver komt vooral uit gediversifieerde mijnen waarvan ik nu juist aangeef dat daar andere beleggers achter zitten en dat het hedge beleid daarom weleens anders zou kunnen zijn.
Ik denk niet dat die kopermijnbeleggers zich erg bekommeren om de zilverhedgepolitiek van hun mijnen, en dat die mijnen zeker de laatste jaren alle reden hadden om met de zilveropbrengst dezelfde politiek te volgen als goudproducenten en dus hun hedgeboeken te sluiten bij stijgende prijzen, omdat de beleggersvraag via fondsen als SLV steeds dominanter aan het worden is.

Ik ken idd ook geen verklaringen van JPM over de aard van hun zilvershorts, maar allicht zal die rechtszaak daar meer licht op werpen.

quote:
In hun ogen ja. Maar je kunt ook objectief constateren dat de grootste afnemer is verdwenen (namelijk fotografie).
Nieuwe, snel opkoende toepassingen zoals zonnepanelen, electronica, RFID chips, isolatieglas, medische (antibiotische) producten hebben dat deels al gecompenseerd. Er is trouwens nog steeds een flinke aanvoer van herwonnen zilver uit de medische fotografie. De reguliere zwartwitfotografie (kleurenfotografie gebruikt geen zilver) ligt al veel langer op zijn gat, maar er worden wereldwijd steeds meer röntgenfoto's gemaakt.

quote:
Er is geen objectieve manier om de prijs van zilver te bepalen dus "achtergebleven" is een puur geloofs concept.
Zilver ligt nog ver van zijn historische tops. Een ander punt is dat de zilverprijs historisch naar ongeveer 1/12e van de goudprijs tendeert. Daar zitten natuurlijk forse schommelingen in, maar sommige beleggers hanteren het als norm waarnaar de zilverprijs zou moeten teruggroeien naarmate het net als goud meer als hedge voor koopkrachtverlies gaat fungeren.

quote:
Zo zie jij dat misschien, maar we kunnen objectief constateren (feit) dat centrale banken al een paar decennia lang in elk geval t/m 2009 structureel goudvoorraden hebben AFgebouwd. Je kunt dus niet beweren dat centrale banken in die periode nog een prominente rol zagen voor goud in het monetaire systeem.
Klopt, centrale bankiers vonden gouddekking een achterhaald concept en hadden volledig vertrouwen in de controleerbaarheid van hun fiatgeld (daar komen ze nu natuurlijk op terug). Maar ze erkenden wel, o.a. rond 2000 nog bij monde van Greenspan, dat goud (en zilver als afgeleide) nog steeds als indicator van inflatieangst fungeerde en als zodanig in bedwang gehouden moest worden.

quote:
Nu spreek je jezelf tegen want hier praat je over een boekwinst die gemeld kon worden. Natuurlijk is het wel degelijk van belang voor welke prijs dat goud werd verkocht. Uiteindelijk is dat belastingpoet.
Vandaar mijn kokende bloed! Maar Kok en Duisenberg vonden de prijs volkomen irrelevant. Gordon Browne idem dito toen die vele jaren later nog honderden tonnen Engels goud dumpte. Ze vonden het niet nodig om op een beter verkoopmoment te wachten, of misschien dachten ze in hun arrogantie zelfs dat goud nooit meer in prijs zou stijgen. Duisenberg vond destijds ('93) dat hij als onderdeel van 's lands reserves teveel nutteloos goud had liggen. Dus met toestemming van Kok verkocht hij 400 ton aan China en kocht er buitenlandse bonds voor, die rente opleverden en daarmee de jaarlijkse winstafdracht van DNB aan de staat flink verhoogden - leuk voor politici. Daarna verkocht Wellink nog zo'n 600 ton te goedkoop.

(een ander motief, bedenk ik nu net, zou kunnen zijn geweest dat ze in aanloop naar de EMU de zwaar ondergewaardeerde reserves nog snel te gelde wilden maken, om te voorkomen dat die tegen de te lage boekprijs betrokken zouden worden in het aandeel dat Nederland verplicht in de ECB zou moeten nemen..)

quote:
Een effectiever middel om de goudprijs te slopen (dat wilden ze toch?!) kan ik niet verzinnen.
Het drukken van de goudprijs werd denk ik pas weer een issue, toen die na de azië- en dotcom crises weer begon op te lopen. Ik zie daar geen tegenstrijdigheid in.
pi_89304187
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:14 schreef Blandigan het volgende:
Daar gaan we weer Mendeljev. Waarom het botst tussen jou en mij is omdat jij een heilig vertrouwen heb, of lijkt te hebben, in allerlei cijfermateriaal dat je verkrijgt van overheidsinstellingen. Diezelfde overheden, die er links en rechts een potje van maken.
Het lastige is dat, in het voor jou onwaarschijnlijke geval dat ik gelijk krijg met de CPI en waar we het elders over hebben gehad, we waarschijnlijk maanden of wellicht jaren verder zijn.
Ik heb geen heilig vertrouwen in cijfers maar ik heb helemaal geen aanleiding om diezelfde cijfers te wantrouwen. Iets wat jij stelselmatig lijkt te doen. Deviaties tov de werkelijkheid en heel misschien een beetje manipulatie is mogelijk maar dat staat in schril contrast met het bagetalliseren van het marktintellect in zijn totaliteit. En zie hier wat ik bedoel met het 2e orde effect. Je verklaart het meningsverschil namelijk uit het feit dat ik geloof in cijfertjes maar dat geloof vloeit voort uit het feit dat de markt dat gelooft. Je beredeneert wederom vanuit de verkeerde richting.

quote:
Ik denk wel degelijk logisch na.
Zonder dat mijn vorige post persoonlijk bedoeld was ga hier even op in. Ik beweerde namelijk niet dat logica onmogelijk was maar zeer lastig wordt, denken uit gevolgen wordt gewoon lastig als je de voor de hand liggende oorzaak negeert.

quote:
Heb dan ook niet voor niets een WO opleiding gehad in een beta richting. Maar ik sta wel open voor zaken als manipulatie. Wellicht dat hier ook een stuk levenservaring speelt want wat ik bij bedrijven heb zien gebeuren heeft mijn kijk op de samenleveing er niet optimistischer op gemaakt.
Het overgrote deel van de users hier heeft een WO beta opleiding gehad dus je distantieert jezelf totaal niet op dit vlak. Ik zou echter denken dat als je zo sterk bent in logica je niet enkel op instinctieve gevoelens hoeft af te gaan maar ook de aanleiding er toe kunt noemen. Je noemde je ongeloof in de CPI-cijfers dus ik stel voor dat je dat ook kunt opklaren. In je distinctieve levenservaring kan ik niet rondneuzen dus ik stel een kwantitatief bewijs voor. ;)
Greece
  maandag 29 november 2010 @ 17:10:47 #60
38496 Perrin
pi_89304473
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:04 schreef Mendeljev het volgende:

Je noemde je ongeloof in de CPI-cijfers dus ik stel voor dat je dat ook kunt opklaren. In je distinctieve levenservaring kan ik niet rondneuzen dus ik stel een kwantitatief bewijs voor. ;)
Soms kost het veel moeite ook hypothese-ontkrachtende argumenten te overwegen als je een sterke emotionele band met je hypothese hebt, om het in WO-beta termen te vatten ;)
  maandag 29 november 2010 @ 17:10:55 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89304480
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:33 schreef Blandigan het volgende:

Me dunkt dat ik nogal wat bits en bytes heb geleverd.
Je hebt niets gepost wat ook maar in de verste verte kan dienen als bewijs of zelfs maar aanwijzing dat er hier een duister complot aan de gang is. Daarnaast heb je kennelijk niet de moeite genomen om de meest voor de hand liggende verklaringen voor de "verdachte" zaken te checken.

quote:
Wat jij daar tegenover stelt is een verhaal dat ik nergens kan verifieren, waarvan jij denkt dat het zo wel moet zijn. Omdat jij dat logisch vindt.
Wat precies kun je niet verifiëren?
- De jaarlijkse zilverproductie? (zie elke willekeurige zilverbug site)
- De grootte van de naked shorts? (zie de link die je zelf postte)
- De regels van Comex (zie Comex website)?
- Het jaarverslag van JPM? (gratis te downloaden)
- De netto goudverkopen van centrale banken? (GFMS)
- Een verklaring van JPM? (ik mag toch hopen dat een silverbug ooit een keer navraag heeft gedaan???)
- ???

quote:
Zo komen we natuurlijk nergens.

Maar mijn verkapte weddenschap, om gewoon in mei 2011 eens naar de prijs te kijken, accepteer je ook niet.
Natuurlijk niet. Prijzen zijn inherent onvoorspelbaar. Ik zal dus nooit een weddenschap aangaan over een prijs op een bepaalde datum. Dat betekent dus ook dat als de zilverprijs op die datum lager is ik dat niet tegen je zal gebruiken. Zoiets kan namelijk nooit je gelijk of ongelijk bewijzen.

Maar waarom haal je eigenlijk een prijs voorspelling erbij? Ik kan me niet herinneren dat ik daar enige uitspraak over heb gedaan. De oorspronkelijke discussie ging over de vraag of het zo raar is dat er een grote net shortpositie is in zilver en waarom daar een groot duister complot achter wordt gezocht.

quote:
Ik wens je oprecht succes met je zilverspeculatie, al begrijp ik de relevantie van deze opmerking voor de discussie niet.
Mijn reisverslagen
pi_89304698
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:04 schreef Mendeljev het volgende:
....stelselmatig....

....dus ik stel een kwantitatief bewijs voor. ;)....
Zodra ik zaken zie in de werkelijkheid die haaks staan op wat cijfers me zouden moeten laten geloven wordt ik wantrouwend. Vooral als ik redenen kan bedenken waarom die cijfers zo worden voorgespiegeld. En ja dat zijn moeizame discussies, want dan vind ik steevast mensen zoals jij tegenover me die me met "officiele cijfers" de mond willen snoeren. Het is gemakkelijker om vanalles na te papagaaien, dan ondervind je geen weerstand, maar zo zit ik niet in elkaar.

Ik zou zeggen, lees het betreffende topic over CPI nog maar eens door, daar kun je haarfijn uithalen hoe ik er over dacht. Ik heb daar verder niets aan toe te voegen, want ook voor deze discussie geldt dat ik het wel een beetje beu word.
  maandag 29 november 2010 @ 17:24:51 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89305109
OMG de Belgen zijn toast! Je ziet het nog niet in dit plaatje (morgen waarschijnlijk wel) maar de 10-yr yield is naar 3,90% geschoten, een nieuw crisisrecord.
Natuurlijk is dat nog makkelijk te betalen maar België ligt nu dus ook definitief onder vuur.

Mijn reisverslagen
pi_89305219
Bond auction van vandaag was niet helemaal soepel verlopen voor onze belgische vrinden. Dat en de combinatie van het huidige bond klimaat natuurlijk.

quote:
10s.gif Op [url=http://forum.fok.nl
/topic/1566574/3/25#89305109]maandag 29 november 2010 17:24[/url] schreef SeLang het volgende:

OMG de Belgen zijn toast! Je ziet het nog niet in dit plaatje (morgen waarschijnlijk wel) maar de 10-yr yield is naar 3,90% geschoten, een nieuw crisisrecord.
Natuurlijk is dat nog makkelijk te betalen maar België ligt nu dus ook definitief onder vuur.

[ afbeelding ]
  maandag 29 november 2010 @ 17:28:59 #65
38496 Perrin
pi_89305284
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 17:24 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Gaat bijna verticaal }:|
pi_89305501
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je hebt niets gepost wat ook maar in de verste verte kan dienen als bewijs of zelfs maar aanwijzing dat er hier een duister complot aan de gang is. Daarnaast heb je kennelijk niet de moeite genomen om de meest voor de hand liggende verklaringen voor de "verdachte" zaken te checken.

[..]

Wat precies kun je niet verifiëren?
- De jaarlijkse zilverproductie? (zie elke willekeurige zilverbug site)
- De grootte van de naked shorts? (zie de link die je zelf postte)
- De regels van Comex (zie Comex website)?
- Het jaarverslag van JPM? (gratis te downloaden)
- De netto goudverkopen van centrale banken? (GFMS)
- Een verklaring van JPM? (ik mag toch hopen dat een silverbug ooit een keer navraag heeft gedaan???)
- ???

[..]

Natuurlijk niet. Prijzen zijn inherent onvoorspelbaar. Ik zal dus nooit een weddenschap aangaan over een prijs op een bepaalde datum. Dat betekent dus ook dat als de zilverprijs op die datum lager is ik dat niet tegen je zal gebruiken. Zoiets kan namelijk nooit je gelijk of ongelijk bewijzen.

Maar waarom haal je eigenlijk een prijs voorspelling erbij? Ik kan me niet herinneren dat ik daar enige uitspraak over heb gedaan. De oorspronkelijke discussie ging over de vraag of het zo raar is dat er een grote net shortpositie is in zilver en waarom daar een groot duister complot achter wordt gezocht.

[..]

Ik wens je oprecht succes met je zilverspeculatie, al begrijp ik de relevantie van deze opmerking voor de discussie niet.
LOL.
Nou, dan nog één keer.
Ik heb alle informatie die jij oplepelt al weken geleden tot me genomen. Jouw conclusie is dat het logisch is (of logisch lijkt, of hoe je het ook formuleerde) dat mijnen zo massaal willen hedgen met die shortposities. Maar je kunt dat verder niet onderbouwen, en wat mij betreft Selang, is dat dan dus gewoon een mening, namelijk de jouwe. Jij hebt het toch ook niet aan die mijnen gevraagd of wel?

Daar staat het verhaal tegenover van Ted Butler, een ervaren commodity trader, die al sinds de jaren 80 posities bijhoudt en aangeeft dat het van geen kant deugt. Goed gedocumenteerd, inclusief zijn briefwisselingen met instanties.
En van al die andere verhalen, zoals de aziaten die ook iets vermoeden en nu uitsluitend fysiek willen afrekenen.
De rechtzaak, over hetzelfde akkefietje.
Het verhaal van de insider, die precies vertelde hoe het werkte, en zelfs twee data noemde waarop zilver zou worden gemanipuleerd, wat ook uitkwam.
De margin verhogingen, de extra aanvulling van voorraad voor SLV.
China dat zijn zilvervoorraad dit jaar grotendeels niet exporteert vanwege de interne vraag.
De enorme toename in vraag naar zilveren munten.
De geringe wereldvoorraad.
Een totaal uit het verband gerukte verhouding tussen zilver en goud.

En toch blijft de prijs behoorlijk liggen. 50 dollar zou ik een stuk redelijker hebben gevonden.

Ik vind de stelling dat een bank als JPM er direct belang bij kan hebben om die prijs te manipuleren voor eigen gewin, verre van een duister komplot, maar gewoon een reeele optie.

En als ik nou de enige was.....genoeg mensen die er net zo over denken, en dat zijn voor een groot deel mensen uit de business die er op zijn minst net zo'n goede kijk op hebben als jij en ik.
  maandag 29 november 2010 @ 17:54:50 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89306448
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:33 schreef Blandigan het volgende:
Jouw conclusie is dat het logisch is (of logisch lijkt, of hoe je het ook formuleerde) dat mijnen zo massaal willen hedgen met die shortposities. Maar je kunt dat verder niet onderbouwen, en wat mij betreft Selang, is dat dan dus gewoon een mening, namelijk de jouwe. Jij hebt het toch ook niet aan die mijnen gevraagd of wel?
Misschien ben je het vergeten, maar ik postte dit als een vraag. Dit is één van de meest voor de hand liggende verklaringen en daarom neem ik aan dat de complotdenkers dit wel hebben gechecked.

Ik verwachtte dus gewoon een antwoord in de trend van: "de hedgebooks van de mijnen zijn xxx Moz en dus veel kleiner dan de net shortpositie van yyy Moz dus dat is geen verklaring". Dan is het klaar :) (althans dat gedeelte en dan kunnen we de volgende verklaring onder de loupe nemen)

Echt, ik zit hier niet om m'n gelijk te halen maar hoop af en toe nog wat op te pikken. In tegenstelling tot veel gold/silverbugs zit ik niet vast in een religieus geloof in de magische kracht van één of ander metaal maar ik kijk objectief naar feiten en verander ook regelmatig van mening als de feiten daartoe aanleiding geven. (Je zal het misschien niet geloven maar ik was heel lang geleden zelf een goldbug - daarom ben ik ook redelijk op de hoogte van al die complottheorieën die al meer dan een decennium rondgalmen).
Mijn reisverslagen
pi_89306464
quote:
Een totaal uit het verband gerukte verhouding tussen zilver en goud.
Welk verband? Hoe nauwkeurig heb je dat gecontroleerd? En weet je zeker dat dat verband ook in de huidige tijd - die met alle digits die tegenwoordig in het rond flitsen als "geld" toch niet helemaal hetzelfde is als een paar eeuwen terug - geldt?

Ik zou daar nog een heroverweging van maken.
  maandag 29 november 2010 @ 17:59:57 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89306698
Wat een catastrofe weer vandaag! En de beurs doet nog steeds of z'n neus bloedt terwijl ik hier op het puntje van m'n stoel zit!
Mijn reisverslagen
pi_89306783
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Welk verband? Hoe nauwkeurig heb je dat gecontroleerd? En weet je zeker dat dat verband ook in de huidige tijd - die met alle digits die tegenwoordig in het rond flitsen als "geld" toch niet helemaal hetzelfde is als een paar eeuwen terug - geldt?

Ik zou daar nog een heroverweging van maken.
De oorspronkelijke verhouding goud/zilver had alles te maken met het monetaire karakter maar daar doel ik niet op.
Ik heb hier met name gekeken naar de (bekende) wereldvoorraden. En dan (ik weet het, weer subjectief, maar geldt dat niet voor alle beurshandel) vind ik de huidige verhouding van een dood metaal wat geen enkele industriele waarde heeft (goud) versus zilver, dat ook nog verbruikt wordt, nu veel te laag.
pi_89307010
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien ben je het vergeten, maar ik postte dit als een vraag. Dit is één van de meest voor de hand liggende verklaringen en daarom neem ik aan dat de complotdenkers dit wel hebben gechecked.

Ik verwachtte dus gewoon een antwoord in de trend van: "de hedgebooks van de mijnen zijn xxx Moz en dus veel kleiner dan de net shortpositie van yyy Moz dus dat is geen verklaring". Dan is het klaar :) (althans dat gedeelte en dan kunnen we de volgende verklaring onder de loupe nemen)

Echt, ik zit hier niet om m'n gelijk te halen maar hoop af en toe nog wat op te pikken. In tegenstelling tot veel gold/silverbugs zit ik niet vast in een religieus geloof in de magische kracht van één of ander metaal maar ik kijk objectief naar feiten en verander ook regelmatig van mening als de feiten daartoe aanleiding geven. (Je zal het misschien niet geloven maar ik was heel lang geleden zelf een goldbug - daarom ben ik ook redelijk op de hoogte van al die complottheorieën die al meer dan een decennium rondgalmen).
Ik heb over goud duidelijk een andere mening dan over zilver, dat is denk ik inmiddels wel duidelijk.
Goud zie ik puur als een ruilmiddel als papiergeld waardeloos is geworden, niet meer en niet minder. Ik zal ook niet snel in goudaandelen handelen, maar heb wel een voorraadje gouden munten. Ik verwacht niet daar winst op te maken door een stijgende goudprijs, noch heb ik ze voor waardestijging aangeschaft.

Zilver zie ik ook als een ruilmiddel (wellicht nog een betere dan goud omdat de waarde minder is en je er sneller brood of andere zaken mee kan kopen), maar ik zie zilver ook wel degelijk als een industrieel noodzakelijke bouwsteen waar veel vraag naar is en waarvan de wereldvoorraad zeer beperkt is. Als zodanig snijdt het mes voor mij dan aan twee kanten; een ruilmiddel en één waar ik binnen een jaar goed aan denk te verdienen.
pi_89307072
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 17:59 schreef SeLang het volgende:
Wat een catastrofe weer vandaag! En de beurs doet nog steeds of z'n neus bloedt terwijl ik hier op het puntje van m'n stoel zit!
Was wel weer lekker scoren met Eur/$ short.
Zodra je die bond yields naar boven ziet gaan is het wachten tot de steun wordt doorbroken en dan kun je haast blind meeliften.
pi_89307099
quote:
De oorspronkelijke verhouding goud/zilver had alles te maken met het monetaire karakter maar daar doel ik niet op.
Ik heb hier met name gekeken naar de (bekende) wereldvoorraden. En dan (ik weet het, weer subjectief, maar geldt dat niet voor alle beurshandel) vind ik de huidige verhouding van een dood metaal wat geen enkele industriele waarde heeft (goud) versus zilver, dat ook nog verbruikt wordt, nu veel te laag.
Tenzij alles compleet instort lijkt zilver zijn monetaire karakter grontendeels kwijt te zijn zoals we aan de oplopende verhouding met goud de afgelopen tien jaar kunnen zien (ookal lijkt zilver nu vanwege alle commotie - die in principe evengoud op de goudmarkt van toepassing is - voor sommigen een inhaalslag te maken).

Industriële waarde gaat totáál niet van belang zijn als goud zijn monetaire waarde gaat hervinden (zoals het de afgelopen tien jaar lijkt te zijn begonnen te gaan doen).

Voor zilver zou ik dan een beetje matchen met andere commodities en er ook vanuit gaan dat de goud-zilverratio niet naar "historische waarden" gaat herstellen zolang zilver een industrieel metaal blijft.

De opmerking "dood metaal" is een leuke om de perceptie te sturen, maar praktisch zeg je er helemaal niets bij. Monetaire zaken zijn van nature "dood" (papier- of digitaal geld is dat ook); dat is juist een van de argumenten voor monetair gebruik.

Als we bijvoorbeeld voedsel zouden gaan sparen zouden de rapen pas echt gaar zijn als de hongersnood in bijvoorbeeld Afrika zou aanhouden/verergeren (wat niet onlogisch lijkt).
pi_89307193
quote:
Goud zie ik puur als een ruilmiddel als papiergeld waardeloos is geworden, niet meer en niet minder.
Je zou de grafiek van de afgelopen tien jaar er eens bij kunnen pakken en daar de uitspraak van Duisenberg over goud naast leggen, evenals de foto's van Putin en Medvedev (google is je vriend) met goud en het feit dat centrale banken het weer netto aan het kopen zijn.

Ik weet niet of het verstandig is te wachten tot papiergeld waardeloos geworden is...
pi_89307251
Wat doet zo'n goud spammer eigenlijk in een kwaliteit gedeelte zoals dit forum?
  maandag 29 november 2010 @ 18:38:08 #76
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89308385
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 18:13 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Dat ie meepraat is z'n goed recht, maar die link mag wel weggehaald worden. Die leidt uiteindelijk naar een (commerciële) website van Willem Middelkoop.
pi_89309745
quote:
Dat ie meepraat is z'n goed recht, maar die link mag wel weggehaald worden. Die leidt uiteindelijk naar een (commerciële) website van Willem Middelkoop.
Dit forum loopt al tien jaar en startte reeds ver voordat Middelkoop het domein kocht. Daar is niets commercieels aan, terwijl het me wel leerzaam lijkt voor geïnteresseerden om mee te lezen. Dat is eigenlijk mijn enige bedoeling van de link.
pi_89309775
quote:
Tot nu toe zijn mijn reacties honderduizendmiljoen keer inhoudelijker dan jouw gezeur, nietwaar?
pi_89309834
Maar welke band heb je met het forum?
pi_89310475
quote:
Maar welke band heb je met het forum?
Geen, anders dan dat ik er graag lees en veel geleerd heb.
  maandag 29 november 2010 @ 19:29:40 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89310793
Goud en geen goud, wat weet ik er van.

Maar ik weet wél dat iedere keer als een bepaald financieel product, of dat nu internet-aandelen, goud, vastgoed of wat dan ook is, heel veel media-aandacht krijgt, op feestjes besproken wordt, door Jan de bakker gekocht en door dubieuze figuren aangeprezen, het moment heel dichtbij is dat de prijs ongekende klappen gaat maken. Naar beneden.

Dat heb ik in mijn 20-jarige beleggingscarriére al meerdere malen mee mogen maken. Staat los van iedere economische of fysieke realiteit, het gebeurt zo keer-op-keer.

Iets staat laag, bepaalde professionele partijen slaan in en wachten. Op een zeker moment is het veel gestegen. Onder een heel media-offensief met nieuwsbrieven, reclamespotjes, symposia e.d. worden talloze particulieren overgehaald om ook in de stappen. De prijs topt op een zekere hoogte en vanaf daar gaat het rap naar beneden. De profs verkopen, de amateurs blijven kopen om 'te middelen'. Iedere keer opnieuw.

Tulpenbollen, goud, dotcomaandelen, het basisverhaal is iedere keer hetzelfde. En de particulier die nu nog koopt is 'the greatest fool'.
The End Times are wild
pi_89310857
quote:
Geen, anders dan dat ik er graag lees en veel geleerd heb.
En wat mij betreft zou dat sommige mensen die hier rondhangen goed doen.

De dynamiek rond goud, olie, de euro en de dollar is veel diepgaander dan men doorgaans ziet, terwijl ze een van de belangrijkste van het moment is.

Het is jammer om te zien dat sommige mensen liever hele dagen praten over de warme en koude lucht die Goldman & CO afwisselend over de "markten" blazen dan werkelijk te snappen wat er speelt.

De huidige bewegingen in Europa spreken daarvoor boekdelen:
http://www.bloomberg.com/(...)overnment-bonds.html
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GSPG10YR:IND

Begin oktober - datum advies Morgan Stanley - was het al lang en breed duidelijk dat er QE2 zou komen (dat was het overigens al 2 jaar, net als dat er hierna QE3 t/m X komt) en dat praktisch gelijktijdig een nieuwe aanval op de euro zou worden ingezet. Morgan wist dus dondersgoed dat Spanje - dat destijds al vaak genoeg was aangehaald in de media. En alle brave beleggersborsten maar braaf kopen. Of niet, en dan zeggen dat Morgan "dom" is en zichzelf slim voelen...

Voor wie wat wil bijleren kan ik nogmaals die draad aanraden:
quote:
Goud en goudmijnaandelen: de bearmarket voorbij
pi_89311105
quote:
Maar ik weet wél dat iedere keer als een bepaald financieel product, of dat nu internet-aandelen, goud, vastgoed of wat dan ook is, heel veel media-aandacht krijgt, op feestjes besproken wordt, door Jan de bakker gekocht en door dubieuze figuren aangeprezen, het moment heel dichtbij is dat de prijs ongekende klappen gaat maken. Naar beneden.

Dat heb ik in mijn 20-jarige beleggingscarriére al meerdere malen mee mogen maken. Staat los van iedere economische of fysieke realiteit, het gebeurt zo keer-op-keer.
Dat ben ik grotendeels met je eens.

Máár: goud wordt zeker niet door iedereen aangeprezen. Voor ieder positief stuk kom ik er vijf tegen die stellen dat het "gestold angstzweet", "veel te duur", "een dood metaal" of een "barbaric relic" is dat bovendien geen rente oplevert (degene die dergelijke uitspraken doen zouden eens een stapel geldbiljetten in een schoenendoos moeten stoppen en die een jaar later hertellen om de rente uit te rekenen).

Toen Zoellick onlangs een pro-goud uitspraak deed werd hij direct van alle kanten aangevallen.

Het is natuurlijk zo dat we net een bubbel hebben zien barsten en "de kudde" nu eeneens allemaal van bubbels beginnen te roepen, maar voor goud gaat dat wat mij betreft niet op.

Als je de achtergrond kent die ik hier beschrijft (zei het wat beknopt en wellicht mede daardoor nog niet helemaal helder) ga je daar op zijn minst nogmaals over nadenken.
pi_89311170
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:29 schreef LXIV het volgende:
Goud en geen goud, wat weet ik er van.

Iets staat laag, bepaalde professionele partijen slaan in en wachten. Op een zeker moment is het veel gestegen. Onder een heel media-offensief met nieuwsbrieven, reclamespotjes, symposia e.d. worden talloze particulieren overgehaald om ook in de stappen. De prijs topt op een zekere hoogte en vanaf daar gaat het rap naar beneden. De profs verkopen, de amateurs blijven kopen om 'te middelen'. Iedere keer opnieuw.

Tulpenbollen, goud, dotcomaandelen, het basisverhaal is iedere keer hetzelfde. En de particulier die nu nog koopt is 'the greatest fool'.
Maar deze keer is het anders :)))))
pi_89311206
quote:
Tenzij er een monetaire verandering op stapel staat.

De particulier die eind vorige eeuw in Argentinië, of later nog in Zimbabwe goud kocht deed het met grote waarschijnlijkheid stukken beter dan zijn buurman, terwijl de prijs toch duidelijk al enige tijd stijgende was.
pi_89311329
Hmm ik vraag me hard op af wat de goudprijs deed ten tijden van de Lehman brothers crisis en de nog iets lagere dip in maart 2009.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:37 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Tenzij er een monetaire verandering op stapel staat.

De particulier die eind vorige eeuw in Argentinië, of later nog in Zimbabwe goud kocht deed het met grote waarschijnlijkheid stukken beter dan zijn buurman, terwijl de prijs toch duidelijk al enige tijd stijgende was.
pi_89311390
quote:
Helemaal niet.

Ook deze keer laat de gemiddelde belegger zich van alle kanten angst voor goud aanpraten en blijft hij - braaf de media volgend - in papier geloven. Dat Bernanke het ooit over helicopters en geld had, bakken van het spul bijdrukt en er onlangs door de VS naar een "nieuw plaza-akkoord" gepolst werd is allemaal irrelevant.

Evenals de steun die Putin onlangs voor de euro uitsprak of, de goudaankopen door oa China, India en Rusland of het verwerpen van de dollar voor bilaterale handel door China en Rusland. Allemaal louter bedoeld om de belegger te misleiden en hem warm de draaien voor een nieuwe bubbel.

Zodra wij met onze stomme kop allemaal om zijn verkopen centrale banken en masse hun goud.
  maandag 29 november 2010 @ 19:40:24 #88
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89311391
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:36 schreef Blandigan het volgende:

[..]

:P
pi_89311580
quote:
Hmm ik vraag me hard op af wat de goudprijs deed ten tijden van de Lehman brothers crisis en de nog iets lagere dip in maart 2009.
Op het moment van een schuldimplosie stijgt een munt tijdelijk. Dat is in dat geval echter niet zonder meer een teken van kracht, maar veeleer van zwakte (zie ook Japan).

En de goudprijs wordt momenteel grotendeels via de COMEX bepaald middels papierhandel.

Spelers op de COMEX gebruiken vaak hun gehele vermogen om te speculeren op de prijs. Die leggen dus de maximale margins in die ze kunnen betalen en hebben vaak niet eens het geld om uitlevering te vragen (cq te leveren). Daarom ook dat de verhoging van margins zoveel invloed kan hebben (cfr. zilver recentelijk).

Als goud paarden zouden zijn was de COMEX een paardenrace. Wie een paard wil kopen doet dat elders.
pi_89311715
quote:
Zodra wij met onze stomme kop allemaal om zijn verkopen centrale banken en masse hun goud.
:)

Ik zie even niet waar ik hier die smileys moet invoegen, maar bij herlezing van de tekst en de inhoud van sommige andere posts vraag ik me af of iedereen het zonder zo'n ding ook kan begrijpen.

Ik hoop dat mijn sarcasme bij die zin duidelijk was.

Wellicht een beetje flauw, maar ik ben dan toch ook menselijk en laat me wel eens verleiden door andere posts (wat ik natuurlijk eigenlijk niet zou moeten doen).
pi_89311743
Dus in geval van totale paniek op markten wordt niet alles gedumpt daar maar enigszins waarde vertegenwoordigd? Van euros, tot goud, tot schoonmoeders?

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:43 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Op het moment van een schuldimplosie stijgt een munt tijdelijk. Dat is in dat geval echter niet zonder meer een teken van kracht, maar veeleer van zwakte (zie ook Japan).

En de goudprijs wordt momenteel grotendeels via de COMEX bepaald middels papierhandel.

Spelers op de COMEX gebruiken vaak hun gehele vermogen om te speculeren op de prijs. Die leggen dus de maximale margins in die ze kunnen betalen en hebben vaak niet eens het geld om uitlevering te vragen (cq te leveren). Daarom ook dat de verhoging van margins zoveel invloed kan hebben (cfr. zilver recentelijk).

Als goud paarden zouden zijn was de COMEX een paardenrace. Wie een paard wil kopen doet dat elders.
pi_89311904
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:46 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Dus in geval van totale paniek op markten wordt niet alles gedumpt daar maar enigszins waarde vertegenwoordigd? Van euros, tot goud, tot schoonmoeders?

[..]

Het kan verkoop uit wanhoop zijn, maar ook verkoop omdat je op andere zaken margin calls krijgt en dus moet afwikkelen ook al deed je dat liever niet.
Netto gaat het wel omlaag, dat dan weer wel.

Offtopic: hoe handel jij in schoonmoeders? ik houd me aanbevolen :)
pi_89311937
quote:
In geval van totale paniek zal een aantal spelers natuurlijk dat kopen wat werkelijke waarde vertegenwoordigd, zoals fysiek goud.

Tegelijkertijd zal vanwege de enorme leverage van veel spelers (zoals hedgefunds) vlucht uit schulden aanzwellen en daarmee tijdelijk de vraag naar cash stijgen, een kracht die nog versterkt wordt door de vele margin calls. Als al die verplichtingen worden opgevraagd hebben veel partijen dollars nodig omdat de meeste verplichtingen in die munt staan; vandaar een mogelijke tijdelijke stijging.
  maandag 29 november 2010 @ 19:51:38 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89312010
Goud heeft ook geen werkelijke waarde. Je kunt het niet eten, je kunt het niet in je benzinetank gooien en je kunt het ook niet aantrekken als het koud is.
The End Times are wild
pi_89312028
quote:
Jongens, goud is gestold angstzweet. Wie dat nu nog koopt is gek.

Smiley
pi_89312077
Dat is moeilijk te bepalen. Of de schoonmoeder onder porkbellies valt, of gewoon onder goud als ze nog een ouderwets goed gebit heeft met wat goudwerk. In een van deze gevallen kan ze gelinkt worden aan de COMEX prijzen. ;)

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:49 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Het kan verkoop uit wanhoop zijn, maar ook verkoop omdat je op andere zaken margin calls krijgt en dus moet afwikkelen ook al deed je dat liever niet.
Netto gaat het wel omlaag, dat dan weer wel.

Offtopic: hoe handel jij in schoonmoeders? ik houd me aanbevolen :)
pi_89312150
Je praat er een beetje omheen. Maar het komt er op neer dat goud eigenlijk helemaal geen bescherming bied in barre tijden. Als de hele zooi weer crashed zal goud net zo hard verkocht worden. In 2008, in de jaren 80, in de 70s, en ik alle toekomstige problemen die zullen ontstaan.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

In geval van totale paniek zal een aantal spelers natuurlijk dat kopen wat werkelijke waarde vertegenwoordigd, zoals fysiek goud.

Tegelijkertijd zal vanwege de enorme leverage van veel spelers (zoals hedgefunds) vlucht uit schulden aanzwellen en daarmee tijdelijk de vraag naar cash stijgen, een kracht die nog versterkt wordt door de vele margin calls. Als al die verplichtingen worden opgevraagd hebben veel partijen dollars nodig omdat de meeste verplichtingen in die munt staan; vandaar een mogelijke tijdelijke stijging.
  maandag 29 november 2010 @ 19:54:19 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89312156
Het thema van vandaag:

Ierland

Het effect van bailouts kun je tegenwoordig tellen in uren
Mijn reisverslagen
pi_89312233
quote:
Goud heeft ook geen werkelijke waarde. Je kunt het niet eten, je kunt het niet in je benzinetank gooien en je kunt het ook niet aantrekken als het koud is.
Dat is dan deels correct, zij het dat goud in toenemden mate monetaire waarde heeft.

In een absoluut doomscenario - waarin coördinatie wegvalt en iedereen op zichzelf is aangewezen - heb je misschien niet zoveel aan goud, en in elk geval meer aan geweren en voedsel, maar dat is dan toch niet het enige mogelijke scenario hè.

Het lijkt in de huidige, hooggespecialiseerde maatschappij niet heel vreemd een zekere vorm van samenwerking te veronderstellen. Op het moment dat het systeem dat die samenwerking moet coördineren al te grote gebreken gaat vertonen zal men dat willen vervangen door een verbeterde/nieuwe versie.

Met de dollar gaat het nu dan toch niet al te best, zo zou je uit zaken als de gigantische schuldgroei van de VS kunnen opmaken. Sterker nog, het gehele Westen lijkt in een systemische schuld orgie te zijn terecht gekomen, en laat goud nou het blusmiddel bij uitstek zijn voor schulden. Aan goud (fysiek) kleven immers geen verplichtingen of afhankelijkheden van derden.
pi_89312303
Wordt tijd dat overheden inzien dat interventies what so ever gewoon niet werken. Currency interventies, bailouts, dat is geen oplossing. Er moet eindelijk eens een keuze gemaakt worden tussen liberalisme of socialisme. Niet een beetje van beide. Als een land/bedrijf het slecht doet zal het moeten bloeden.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:54 schreef SeLang het volgende:
Het thema van vandaag:

[ afbeelding ]

Ierland
[ afbeelding ]

Het effect van bailouts kun je tegenwoordig tellen in uren
pi_89312381
quote:
Je praat er een beetje omheen. Maar het komt er op neer dat goud eigenlijk helemaal geen bescherming bied in barre tijden. Als de hele zooi weer crashed zal goud net zo hard verkocht worden. In 2008, in de jaren 80, in de 70s, en ik alle toekomstige problemen die zullen ontstaan.
Ik dacht dat jij om een beetje niveau vroeg op dit forum?

Het simpelweg vergelijken van de huidige situatie met een van eenkele decennia terug vind ik daar nou niet van getuigen.

De jaren 70 en 80 waren de tijd dat de dollar praktisch het enige alternatief voor wereldhandel was op goud na. Vandaar dat men de goudprijs verticaal de lucht in joeg om duidelijk te maken dat dat geen optie was en er niemand op tijd uit zijn dollarbezittingen en in goud zou geraken om balans te behouden.

Vergelijk dat maar eens met de gecontroleerde (afgetopte) stijging van de afgelopen tien jaar. In de tienjaarsgrafiek zie je toch een bijna perfecte parapool groeien?

Die staat daar niet voor niets.
pi_89312478
quote:
Wordt tijd dat overheden inzien dat interventies what so ever gewoon niet werken. Currency interventies, bailouts, dat is geen oplossing. Er moet eindelijk eens een keuze gemaakt worden tussen liberalisme of socialisme. Niet een beetje van beide. Als een land/bedrijf het slecht doet zal het moeten bloeden.
We leven in een plutocratie (vooral de VS).

Daar gaat het niet meer om wat overheden willen of denken. Daar gaat het om wie er centen heeft en de politiek beinvloed (via bijv. campagnesponsoring en/of lobbyisten)
  maandag 29 november 2010 @ 20:04:19 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89312707
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 19:56 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]

Het interessante is dat Ierse bailout in gaat tegen zowel de Europese als de Ierse grondwet. Er wordt namelijk in de pensioenpot gegraaid om de staatsschuld te financieren en dat mag niet.

Volgens een poll is 57% van de Ieren tegen de bailout en wil gewoon defaulten op een deel van de schuld. De kans is dus best groot dat na de verkiezingen de nieuwe regering de bailout gewoon onconstitutioneel verklaart en alsnog default.

Als een aantal staten kiest voor default (Griekenland is bijna zeker) dan valt denk ik het hele bailout mechanisme uit elkaar, gaan banken failliet en zal elk land z'n eigen shit moeten gaan opruimen. Per saldo enorm deflatoir.
Mijn reisverslagen
pi_89312964
quote:
Het interessante is dat Ierse bailout in gaat tegen zowel de Europese als de Ierse grondwet. Er wordt namelijk in de pensioenpot gegraaid om de staatsschuld te financieren en dat mag niet.

Volgens een poll is 57% van de Ieren tegen de bailout en wil gewoon defaulten op een deel van de schuld. De kans is dus best groot dat na de verkiezingen de nieuwe regering de bailout gewoon onconstitutioneel verklaart en alsnog default.

Als een aantal staten kiest voor default (Griekenland is bijna zeker) dan valt denk ik het hele bailout mechanisme uit elkaar, gaan banken failliet en zal elk land z'n eigen shit moeten gaan opruimen. Per saldo enorm deflatoir.
Niet onmogelijk. Uiteindelijk hoeft dat voor de euro niet per se negatief te zijn, het zou in elk geval aangeven dat het ding niet onbeperkt wordt bijgedrukt. Er zal wel het nodige tumult/onzekerheid ontstaan, en als de politiek teveel in de stress schiet zouden er zelfs echte problemen voor het eurogebied kunnen onstaan.

Overigens is aan de euro wel bijna een halve eeuw gewerkt dus de kans dat men het zomaar uit handen geeft acht ik gering, maar het is uiteraard niet onmogelijk.

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen.
  maandag 29 november 2010 @ 20:31:09 #105
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89314304
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

En dat zal (na een paar dagen commotie) leiden tot een stijging of daling van de euro?
pi_89314996
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:31 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En dat zal (na een paar dagen commotie) leiden tot een stijging of daling van de euro?
Ik denk dat iedereen dat graag wil weten, dan kun je de orders vast klaarzetten. :)

Wat er uiteindelijk met de koers gebeurt hangt natuurlijk sterk af wat het effect zal zijn op de rest van de wereld. Wat zal bijvoorbeeld het effect zijn op Japan dat een gigantische staatsschuld heeft? Of op de VS waar men de problemen met de geldpers te lijf gaat?

En als er een aantal banken gaat wankelen vanwege de default, zullen we dan niet een bankendomino te zien krijgen?
pi_89315271
quote:
Ik denk dat iedereen dat graag wil weten, dan kun je de orders vast klaarzetten. :)
Jaja, papier zal altijd overleven... lekker spelen met die digits.
quote:
En als er een aantal banken gaat wankelen vanwege de default, zullen we dan niet een bankendomino te zien krijgen?
Ach zolang je order optijd verstuurd zijn maak het weinig uit...

En dan de sukkels die met goud zitten.
  maandag 29 november 2010 @ 20:47:31 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89315316
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:31 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Je weet nooit hoe dingen zich dan precies gaan uitspelen maar ik denk dat de euro dan sterker wordt. Mijn grootste angst is niet defaults maar dat de ECB gaat buigen om defaults te voorkomen. Dat zou de euro juist zwakker maken. Maar hopelijk gaan de Duitsers (en Nederlanders) dan dreigen om uit de euro te stappen en gebeurt dat niet. Al met al is het best onvoorspelbaar hoe het gaat lopen.

Het beste is denk ik als de zwakke landen gewoon defaulten. Nu is die optie nog onbespreekbaar maar als het probleem steeds groter wordt zullen landen toch gaan afwegen of ze hun kapitaal niet beter in eigen zak kunnen houden en het besteden aan het redden van (delen van) hun eigen instituten in plaats van zoveel miljarden in een hopeloze collectieve pot te mieteren zoals nu gebeurt. Degenen die de bonds bezitten moeten dan een verlies slikken. Dat betekent dat een aantal grote banken insolvabel wordt. Vervolgens moeten individuele landen dan maar kijken of ze delen van die banken het redden waard vinden. Zo ja, dan die gezonde delen nationaliseren, herstructureren en herkapitaliseren. Tien jaar later breng je ze dan weer terug naar de beurs en kun je hopelijk een stukje van de verliezen recupereren.
Mijn reisverslagen
pi_89315798
Morgen dieprode dinsdag?
  maandag 29 november 2010 @ 20:57:18 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89315943
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je weet nooit hoe dingen zich dan precies gaan uitspelen maar ik denk dat de euro dan sterker wordt. Mijn grootste angst is niet defaults maar dat de ECB gaat buigen om defaults te voorkomen. Dat zou de euro juist zwakker maken. Maar hopelijk gaan de Duitsers (en Nederlanders) dan dreigen om uit de euro te stappen en gebeurt dat niet. Al met al is het best onvoorspelbaar hoe het gaat lopen.

Het beste is denk ik als de zwakke landen gewoon defaulten. Nu is die optie nog onbespreekbaar maar als het probleem steeds groter wordt zullen landen toch gaan afwegen of ze hun kapitaal niet beter in eigen zak kunnen houden en het besteden aan het redden van (delen van) hun eigen instituten in plaats van zoveel miljarden in een hopeloze collectieve pot te mieteren zoals nu gebeurt. Degenen die de bonds bezitten moeten dan een verlies slikken. Dat betekent dat een aantal grote banken insolvabel wordt. Vervolgens moeten individuele landen dan maar kijken of ze delen van die banken het redden waard vinden. Zo ja, dan die gezonde delen nationaliseren, herstructureren en herkapitaliseren. Tien jaar later breng je ze dan weer terug naar de beurs en kun je hopelijk een stukje van de verliezen recupereren.
Dat is benzine gebruiken om een brand te blussen.
Waarom niet gewoon geld lenen, strakkere begrotingsdiscipline afdwingen, geld terugvangen, systeem intact laten. Is goedkoper, veiliger en gecontroleerder. Uiteindelijk zijn de landen die zich overleend hebben de schuldigen, (niet de obligatie-nemers, waarom?) en zij 'betalen' hier dan voor door een aantal jaren van forse bezuinigingen.
In jouw scenario betalen die landen niks (ze gaan default), en de rekening komt uiteindelijk te liggen bij met name institutionele beleggers. Dus het pensioen van de Nederlandse werknemer. Het nut daarvan ontgaat me.
The End Times are wild
  maandag 29 november 2010 @ 21:03:30 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89316347
quote:
2s.gif Op maandag 29 november 2010 20:42 schreef lyolyrc het volgende:

Wat er uiteindelijk met de koers gebeurt hangt natuurlijk sterk af wat het effect zal zijn op de rest van de wereld. Wat zal bijvoorbeeld het effect zijn op Japan dat een gigantische staatsschuld heeft? Of op de VS waar men de problemen met de geldpers te lijf gaat?
Disclaimer: niet te voorspellen, etc bla bla... maar ik denk zelf dat Japan eerder aan de beurt is dan de VS. Japan geeft nu al bijna 25% van de begroting uit aan rente op opgebouwde schuld terwijl de rente bijna niks is (10-yr bond is 1% ofzo). Dat ging tot nu toe goed omdat ze lenen van hun eigen bevolking, de spaarquote was erg hoog. Maar dat is bijna voorbij (vergrijzing) en straks wordt dat dus een tekort. Op het moment dat ze op de internationale markt moeten gaan lenen dan komen ze erachter dat ze dat geld niet meer geleend krijgen tegen 1%. De rente hoeft maar 1% te stijgen en dan is het einde oefening.

De VS heeft veel minder schuld en zelfs met de huidige tekorten kunnen ze dat nog jarenlang volhouden zolang ze de rente niet uit de hand laten lopen. Daarom voorspel ik dat de geldpers minder snel zal draaien dan nu iedereen denkt. Oplopende inflatie zou namelijk een ramp zijn want dat vertaalt zich in een hogere rente en dan krijgen ze wel problemen om de tekorten te financieren.

Tot zover mijn voorspelling tegen de consensus in.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:04:49 #112
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89316423
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:55 schreef Garagedeur het volgende:
Morgen dieprode dinsdag?
Hert verloop van de DJ lijkt weer op een badkuip, dus de opening zal wel groen zijn voor de AEX.
  maandag 29 november 2010 @ 21:07:02 #113
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89316553
Misschien een wijze les die ik me vandaag realiseerde:

De markt reageert nooit 2 maal op dezelfde manier of zo heftig op een zelfde soort informatie. Zie aanslagen, hypothekendrama-> fraude, bailout 1 en 2, QE1 en 2. Relaties worden door nieuwe informatie opnieuw vastgelegd, ook al zijn ze er jaren geweest.

Bv beweren dat goud waarschijnlijk mee daalt bij een crash als in 2008 of beweren dat goud ongekend hoog gaat en de regeringen maar blijven printen, slaat mijn inziens kant nog wal.
Alle opties zijn open, de een waarschijnlijker dan de ander, afhankelijk van de op dit moment bekende feiten.

Het sentiment bepaald mijn inziens de richting.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_89316963
[aluhoedje]Misschien hopen de centrale banken op een omslag naar retrograde investeringen. Een scenario waarbij de markt weet dat nationale defaults de enige realistische oplossing zijn maar er toch in investeren bij gebrek aan betere oplossingen (de maximale bubble). Op het moment dat iedereen enorme exposure naar elkaar heeft en niemand meer de rente kan betalen dan knapt de bubble en gaat iedereen defaulten. :') :') [/aluhoedje]

Nu lijkt het vooral een ratrace te worden als het gaat om wie het eerst gaat defaulten om zo haar eigen valuta sterk te houden. Als je de race wint voorkom je deflatiegolf die direct volgt. Een mooie prijs al zeg ik het zelf.
Greece
  maandag 29 november 2010 @ 21:13:42 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89316992
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is benzine gebruiken om een brand te blussen.
Waarom niet gewoon geld lenen, strakkere begrotingsdiscipline afdwingen, geld terugvangen, systeem intact laten. Is goedkoper, veiliger en gecontroleerder. Uiteindelijk zijn de landen die zich overleend hebben de schuldigen, (niet de obligatie-nemers, waarom?) en zij 'betalen' hier dan voor door een aantal jaren van forse bezuinigingen.
In jouw scenario betalen die landen niks (ze gaan default), en de rekening komt uiteindelijk te liggen bij met name institutionele beleggers. Dus het pensioen van de Nederlandse werknemer. Het nut daarvan ontgaat me.
Als je dat doet dan los je het probleem niet op maar verplaatst alleen de kosten. En je laat het rotte systeem intact.

Iedereen is bang voor een domino effect en armageddon, maar als banken failliet gaan dan is weliswaar hun equity weggevaagd maar de onderliggende assets zoals huizen, autos, bedrijven etc bestaan gewoon nog. Alleen de eigendomstitels veranderen. Ik weet ook wel dat het enorm disruptief is maar volgens mij wordt het armageddon effect overschat. Ze zouden het eens rustig in kaart moeten brengen (hopelijk gebeurt dat al stiekum) want ik denk dat het er uiteindelijk toch van gaat komen. En alles wat je nu uitleent als bailout aan PIIGS landen komt straks bovenop de verliezen die je uiteindelijk voor je eigen shit moet gaan nemen. En volgens mij hebben een aantal (Merkel etc) dat dondersgoed in de gaten.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:20:21 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89317403
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je dat doet dan los je het probleem niet op maar verplaatst alleen de kosten. En je laat het rotte systeem intact.

Iedereen is bang voor een domino effect en armageddon, maar als banken failliet gaan dan is weliswaar hun equity weggevaagd maar de onderliggende assets zoals huizen, autos, bedrijven etc bestaan gewoon nog. Alleen de eigendomstitels veranderen. Ik weet ook wel dat het enorm disruptief is maar volgens mij wordt het armageddon effect overschat. Ze zouden het eens rustig in kaart moeten brengen (hopelijk gebeurt dat al stiekum) want ik denk dat het er uiteindelijk toch van gaat komen. En alles wat je nu uitleent als bailout aan PIIGS landen komt straks bovenop de verliezen die je uiteindelijk voor je eigen shit moet gaan nemen. En volgens mij hebben een aantal (Merkel etc) dat dondersgoed in de gaten.
De zure appel wordt nu bij de staten gelegd dmv bezuinigingen. Daar hoort die appel ook op de eerste plaats. De bedragen die afgelost moeten worden zijn hoog maar niet overkomelijk. In deze optie wordt er uiteindelijk betaalt, zij het met een niet-marktconforme rente. Beter dan dat ze failliet gaan, dan betalen ze helemaal niet terug!
The End Times are wild
  maandag 29 november 2010 @ 21:21:27 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89317480
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 21:13 schreef Mendeljev het volgende:
[aluhoedje]Misschien hopen de centrale banken op een omslag naar retrograde investeringen. Een scenario waarbij de markt weet dat nationale defaults de enige realistische oplossing zijn maar er toch in investeren bij gebrek aan betere oplossingen (de maximale bubble).
Dit zie je op zich al aan de bubble in junkbonds. Er verder ben ik er vrij zeker van dat je de grote exposures van "noordse" banken naar PIIGS debt niet los kunt zien van te lage yields. Pensioenfondsen zaten toch ook al te miepen dat ze riskanter zouden gaan beleggen omdat er anders gewoon geen yield meer valt te halen? Wat moet een Nederlandse bank anders met Griekse of Spaanse bonds?

quote:
Op het moment dat iedereen enorme exposure naar elkaar heeft en niemand meer de rente kan betalen dan knapt de bubble en gaat iedereen defaulten. :') :') [ /aluhoedje]

Nu lijkt het vooral een ratrace te worden als het gaat om wie het eerst gaat defaulten om zo haar eigen valuta sterk te houden. Als je de race wint voorkom je deflatiegolf die direct volgt. Een mooie prijs al zeg ik het zelf.
Daarom ben ik redelijk positief over Europa. Wij zijn straks sterk en hergestructureerd op het moment dat de rest aan de beurt is.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:23:57 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89317622
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

De zure appel wordt nu bij de staten gelegd dmv bezuinigingen. Daar hoort die appel ook op de eerste plaats. De bedragen die afgelost moeten worden zijn hoog maar niet overkomelijk. In deze optie wordt er uiteindelijk betaalt, zij het met een niet-marktconforme rente. Beter dan dat ze failliet gaan, dan betalen ze helemaal niet terug!
Maar dat failliet gaat er toch van komen. Sowieso voor Griekenland. En Ierland schat ik op 50%. Of je moet kiezen voor een subsidiemechanisme waarbij wij structureel gaan betalen voor Grieken.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:27:22 #119
38496 Perrin
pi_89317839
Is het zo zwart/wit dat defaulten? Kan je niet ook herstuctureren door bijvoorbeeld rentebetaling tijdelijk op te schorten en de duur van de obligatie te verlengen?
  maandag 29 november 2010 @ 21:27:23 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89317841
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar dat failliet gaat er toch van komen. Sowieso voor Griekenland. En Ierland schat ik op 50%. Of je moet kiezen voor een subsidiemechanisme waarbij wij structureel gaan betalen voor Grieken.
De schuld van Ierland is maar 27K per inwoner. Dat is toch wel te overbruggen bij een lage rente? Ik denk dat het gemiddelde Nederlandse gezin meer schuld heeft (staat en privaat) dan het gemiddelde Ierse gezin. Uiteindelijk maakt het niet uit waar die schulden liggen, de rente moet betaald worden.
The End Times are wild
pi_89317929
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Disclaimer: niet te voorspellen, etc bla bla... maar ik denk zelf dat Japan eerder aan de beurt is dan de VS. Japan geeft nu al bijna 25% van de begroting uit aan rente op opgebouwde schuld terwijl de rente bijna niks is (10-yr bond is 1% ofzo). Dat ging tot nu toe goed omdat ze lenen van hun eigen bevolking, de spaarquote was erg hoog. Maar dat is bijna voorbij (vergrijzing) en straks wordt dat dus een tekort. Op het moment dat ze op de internationale markt moeten gaan lenen dan komen ze erachter dat ze dat geld niet meer geleend krijgen tegen 1%. De rente hoeft maar 1% te stijgen en dan is het einde oefening.

De VS heeft veel minder schuld en zelfs met de huidige tekorten kunnen ze dat nog jarenlang volhouden zolang ze de rente niet uit de hand laten lopen. Daarom voorspel ik dat de geldpers minder snel zal draaien dan nu iedereen denkt. Oplopende inflatie zou namelijk een ramp zijn want dat vertaalt zich in een hogere rente en dan krijgen ze wel problemen om de tekorten te financieren.

Dit lijkt me zeker aannemelijk. Bovendien denk ik dat Japan ook in problemen zou komen als er toch eerst een default van de VS zou komen. Ik meen me namelijk te herinneren dat Japan ook na de China de grootste buitenlandse eigenaar was van Amerikaanse obligaties.
  maandag 29 november 2010 @ 21:29:13 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89317955
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:27 schreef Perrin het volgende:
Is het zo zwart/wit dat defaulten? Kan je niet ook herstuctureren door bijvoorbeeld rentebetaling tijdelijk op te schorten en de duur van de obligatie te verlengen?
Natuurlijk. Het is nooit 100% kwijt. Gewoon een haircut van 20-30% of een langere betalingstermijn.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:34:46 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89318355
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

De schuld van Ierland is maar 27K per inwoner. Dat is toch wel te overbruggen bij een lage rente? Ik denk dat het gemiddelde Nederlandse gezin meer schuld heeft (staat en privaat) dan het gemiddelde Ierse gezin. Uiteindelijk maakt het niet uit waar die schulden liggen, de rente moet betaald worden.
Zou jij het accepteren dat je 27k schuld van roekeloze banken op je bord krijgt geschoven? De Ierse bevolking is ZELF in meerderheid voorstander van default op deel van de schulden. En er zijn bijna verkiezingen.... do the maths. Dus de EU kan wel een mooi plan verzinnen maar de kans is groot (ik denk 50%) dat de Ieren er zelf de stekker uittrekken en gaan defaulten op hun schuld. Die steken een middelvinger op naar de Duitse en Franse banken, net zoals IJsland heeft gedaan.
Mijn reisverslagen
pi_89318466
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:21 schreef SeLang het volgende:
Daarom ben ik redelijk positief over Europa. Wij zijn straks sterk en hergestructureerd op het moment dat de rest aan de beurt is.
Dat is ook de bedoeling van de wereldwijde machtten (NWO) wij worden niet voor niets aangevallen! Dat de euro als voorbeeld gaat dienen voor de rest van de wereld, om een of meerdere 'wereldmunten' in te voeren. Dat ons de ellende eerder is geweest, is tegen die tijd vergeten.
Thugh life.
pi_89318513
Die default gaat er sowieso komen. De enige vraag van belang is nog: wie gaat de verliezen nemen, en (bovenal) wie juist niet?
  maandag 29 november 2010 @ 21:37:24 #126
38496 Perrin
pi_89318540
Heb ook ergens de optimistische theorie gelezen dat nu door de bondmarket op een 'eerlijke' en 'marktgewaardeerde' manier wordt bepaald wat binnen de EU nodig is om de financieel zwakkere EU-landen de klap van de crisis op te laten vangen, als dat proces is doorlopen en alle nooddruftige landen een bailout hebben geregeld, dan zouden er EU-brede herstructureringsmaatregelen komen..
  maandag 29 november 2010 @ 21:38:43 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89318627
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:28 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit lijkt me zeker aannemelijk. Bovendien denk ik dat Japan ook in problemen zou komen als er toch eerst een default van de VS zou komen. Ik meen me namelijk te herinneren dat Japan ook na de China de grootste buitenlandse eigenaar was van Amerikaanse obligaties.
Dat klopt, Japan heeft maar iets minder dan China. Maar de VS gaat voorlopig niet defaulten, in elk geval niet binnen een paar jaar. Tenminste zolang ze de inflatie laag weten te houden.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:41:32 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89318807
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zou jij het accepteren dat je 27k schuld van roekeloze banken op je bord krijgt geschoven? De Ierse bevolking is ZELF in meerderheid voorstander van default op deel van de schulden. En er zijn bijna verkiezingen.... do the maths. Dus de EU kan wel een mooi plan verzinnen maar de kans is groot (ik denk 50%) dat de Ieren er zelf de stekker uittrekken en gaan defaulten op hun schuld. Die steken een middelvinger op naar de Duitse en Franse banken, net zoals IJsland heeft gedaan.
Ik zou daar niet blij mee zijn uiteraard. Maar het zal niet vrijwillig zijn. Maar denk je dat het lange termijn voor Ierland beter is om te defaulten? Wie gaat ze daarna geld lenen dan, en tegen welk percentage?
The End Times are wild
pi_89318927
quote:

[..]

Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat dat economische zelfmoord zou zijn.

Btw, beurzen in de States trekken alweer bij...
pi_89319016
quote:
Op maandag 29 november 2010 21:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik zou daar niet blij mee zijn uiteraard. Maar het zal niet vrijwillig zijn. Maar denk je dat het lange termijn voor Ierland beter is om te defaulten? Wie gaat ze daarna geld lenen dan, en tegen welk percentage?
Waar zouden die Ieren nog een lening voor nodig moeten hebben dan, na een volledige default? Is gewoon een kwestie van back to basics. Weer lekker leven van wat het land te bieden heeft en wonen in huizen die er toch al staan.`
  maandag 29 november 2010 @ 21:45:34 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89319036
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ierland moet defaulten op hun verplichtingen naar hun banken (die dan dus failliet gaan). Zonder die backstop is de Ierse schuld helemaal niet zo hoog. En vanaf daar kijken hoe je verder gaat met de EU.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:46:13 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89319073
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:45 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Waar zouden die Ieren nog een lening voor nodig moeten hebben dan, na een volledige default? Is gewoon een kwestie van back to basics. Weer lekker leven van wat het land te bieden heeft en wonen in huizen die er toch al staan.`
The End Times are wild
  maandag 29 november 2010 @ 21:46:56 #133
38496 Perrin
pi_89319118
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:45 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Zo veel behalve 'back to basics' heeft Ierland niet te bieden eerlijkgezegd. Dingen als je huis stoken en auto rijden zijn toch best lastig op te geven..
pi_89319237
quote:
Op maandag 29 november 2010 21:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo veel behalve 'back to basics' heeft Ierland niet te bieden eerlijkgezegd. Dingen als je huis stoken en auto rijden zijn toch best lastig op te geven..
Nouja, als de nood hoog is... Ze hebben dan geen keus en zullen wel moeten.

Je huis stoken kan natuurlijk ook gewoon met een houtkachel ofzo.
  maandag 29 november 2010 @ 21:49:28 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89319295
quote:
16s.gif Op maandag 29 november 2010 21:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een corporate tax rate van maar 12,5%
En daar is de rest van de EU natuurlijk pissig over: de Ieren trekken zo lekker veel industrie aan die zich dus niet elders in de EU vestigt en de EU lapt de overheidstekorten van Ierland bij _O-

Wat een mooi systeem is het toch :')
Mijn reisverslagen
pi_89319435
quote:
Op maandag 29 november 2010 21:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een corporate tax rate van maar 12,5%
En daar is de rest van de EU natuurlijk pissig over: de Ieren trekken zo lekker veel industrie aan die zich dus niet elders in de EU vestigt en de EU lapt de overheidstekorten van Ierland bij _O-

Wat een mooi systeem is het toch :')
Die belasting kan na een volledige default nog wel wat verder omlaag. Er hoeven toch geen rentebetalingen meer te worden gedaan of schulden te worden terugbetaald. :')
pi_89319539
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ierland moet defaulten op hun verplichtingen naar hun banken (die dan dus failliet gaan). Zonder die backstop is de Ierse schuld helemaal niet zo hoog. En vanaf daar kijken hoe je verder gaat met de EU.
Maar die banken zijn toch bijna allemaal al genationaliseerd? Dan wordt het een beetje zero-sum, want in feite zijn dat door de nationalisatie verplichtingen van de Ierse staat aan zichzelf.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:48 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Nouja, als de nood hoog is... Ze hebben dan geen keus en zullen wel moeten.

Je huis stoken kan natuurlijk ook gewoon met een houtkachel ofzo.
Je kunt ook stoken met hooi, gras genoeg daar... :D
pi_89319662
quote:
Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef lyolyrc het volgende:
Je kunt ook stoken op hooi, gras genoeg daar... :D
Volgens mij zijn er ook teveel huizen in Ierland, want men zal uit kostenoverwegingen weer lekker bij elkaar kruipen. Wat dacht je van het ene huis stoken met het hout waarmee het andere is gebouwd? :P
  maandag 29 november 2010 @ 21:55:57 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89319689
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Maar die banken zijn toch bijna allemaal al genationaliseerd? Dan wordt het een beetje zero-sum, want in feite zijn dat door de nationalisatie verplichtingen van de Ierse staat aan zichzelf.

De waarde van die banken is sterk negatief. Ze moeten er tientallen miljarden miljarden in pompen omdat die banken niet solvabel zijn.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 21:59:27 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89319897
In het schema van Selang wordt de schuld als volgt geschoven:
Ierse belastingbetalers => Ierse staat => Ierse banken => obligatienemers en andere banken => beleggers in die obligaties en banken => wij met onze pensioenen.

In het ECB schema gaat het zo.
Ierse belastingbetalers => Ierse staat =deel (verschil markt- en ECB-rente=> Europese staten => wij.

De laatste optie kost een fractie van de eerste.
The End Times are wild
  maandag 29 november 2010 @ 22:01:37 #141
38496 Perrin
pi_89320034
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

[..]

Je kunt ook stoken op hooi, gras genoeg daar... :D
Ierse uggs verkopen :')

Maar ik neem aan dat Ierland ook snapt dat het niet in de positie is een dikke middelvinger op te steken naar de EU-landen en haar verplichtingen geheel niet na te komen.. Ze hebben daar ook wel een klassieke manie gehad in de huizensector en lopende kredieten, ze hebben veel aan zichzelf (en hun banken en overheid) te danken.
  maandag 29 november 2010 @ 22:07:01 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89320436
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:59 schreef LXIV het volgende:
In het schema van Selang wordt de schuld als volgt geschoven:
Ierse belastingbetalers => Ierse staat => Ierse banken => obligatienemers en andere banken => beleggers in die obligaties en banken => wij met onze pensioenen.

In het ECB schema gaat het zo.
Ierse belastingbetalers => Ierse staat =deel (verschil markt- en ECB-rente=> Europese staten => wij.

De laatste optie kost een fractie van de eerste.
Het gaat er niet om wat het ons kost maar wat het de Ieren kost. In de perceptie van veel Ieren betaalt de gewone burger nu een bailout aan buitenlandse banken. Dus Paddy zegt dan: "fuck it! ik ben al die risico's niet aangegaan. Laat die buitenlandse banken zelf maar hun verliezen slikken".
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 22:11:45 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89320726
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat het ons kost maar wat het de Ieren kost. In de perceptie van veel Ieren betaalt de gewone burger nu een bailout aan buitenlandse banken. Dus Paddy zegt dan: "fuck it! ik ben al die risico's niet aangegaan. Laat die buitenlandse banken zelf maar hun verliezen slikken".
Uiteindelijk betalen ze toch. En wij ook (een beetje) Die Ieren hebben natuurlijk ook jarenlang geprofiteerd van de economische boom. En wij ook (een beetje)
De verstandigste oplossing, ook voor de Ieren, is echt gewoon de lening accepteren en fors bezuinigen. Vooral op lange termijn. Het is niet zo dat ze er pijnloos vanaf komen, want die bezuinigingen zullen ze echt wel voelen. En ze zullen hun les echt wel leren voor de komende jaren.
The End Times are wild
pi_89320782
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Uiteindelijk betalen ze toch.
Hoe dan?
  maandag 29 november 2010 @ 22:14:00 #145
38496 Perrin
pi_89320886
  maandag 29 november 2010 @ 22:15:01 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89320959
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:12 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Hoe dan?
Wat dacht je van hoge belastingen en lage overheidsuitgaven? En in het default scenario van voortaan hele hoge rentes gaan betalen op nieuwe leningen (als ze die al krijgen)? Bovendien is zo'n default nooit 100%, ook in dat scenario zullen ze alles op alles moeten zetten om terug te betalen, maar dan zonder hulp van de ECB. Dacht je echt dat ze zomaar konden zeggen: Wij betalen onze schulden niet terug, sorry. En dan de volgende week ergens aankloppen voor een nieuwe lening?
The End Times are wild
  maandag 29 november 2010 @ 22:17:32 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89321170
Het is hetzelfde met de HRA. Ook slecht, ook zullen de huiseigenaren de rekening moeten gaan betalen.
Maar je kunt zeggen: we schaffen de HRA nu helemaal af, waardoor het hele systeem ineenklapt en de schade enorm is. Je kunt ook zeggen: we beginnen nu met afbouwen over 30 jaar.

Als zuivere vrijemarktkapitalist zou je uit principe misschien de eerste optie waarderen, maar gezond verstand laat je het tweede doen.

Uiteindelijk heeft ook al die economische principes geen nut. Het gaat om welvaart en economische zekerheid van de bevolking. En die is meer gebaat bij de pragmatische oplossing.
The End Times are wild
pi_89321172
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat dacht je van hoge belastingen en lage overheidsuitgaven? En in het default scenario van voortaan hele hoge rentes gaan betalen op nieuwe leningen (als ze die al krijgen)? Bovendien is zo'n default nooit 100%, ook in dat scenario zullen ze alles op alles moeten zetten om terug te betalen, maar dan zonder hulp van de ECB. Dacht je echt dat ze zomaar konden zeggen: Wij betalen onze schulden niet terug, sorry. En dan de volgende week ergens aankloppen voor een nieuwe lening?
Na een volledige default hebben ze helemaal geen lening meer nodig en kan daarna de belasting nog verder omlaag. Ik zie echt het probleem niet voor die Ieren bij een default, ik zie voor hen alleen maar voordelen. Tenzij ze van plan zijn om zich binnenkort wéér over de kop te lenen, maar dat zie ik voorlopig echt niet gebeuren.
  maandag 29 november 2010 @ 22:18:47 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89321273
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:17 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Na een volledige default hebben ze helemaal geen lening meer nodig en kan daarna de belasting nog verder omlaag. Ik zie echt het probleem niet voor die Ieren bij een default, ik zie voor hen alleen maar voordelen. Tenzij ze van plan zijn om zich binnenkort wéér over de kop te lenen, maar dat zie ik voorlopig echt niet gebeuren.
Ze krijgen geen volledige default. Ze komen in een soort 'schuldsamering'. En ja, daarna hebben ze echt ook leningen nodig.
The End Times are wild
pi_89321616
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ze krijgen geen volledige default. Ze komen in een soort 'schuldsamering'. En ja, daarna hebben ze echt ook leningen nodig.
Ik ben het totaal niet met je eens, maar goed.

Het is vergelijkbaar met een Amerikaanse consument die zich over de kop geleend heeft. Die geeft z'n huis terug aan de bank en verdwijnt daarna gewoon een tijdje. En na een aantal jaren extreem low-profile wonen in een trailer en werken bij McDonalds of Walmart, kan het feest weer helemaal opnieuw beginnen. Zo gaat het en zo hoort het ook te gaan.
  maandag 29 november 2010 @ 22:23:44 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89321645
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Uiteindelijk betalen ze toch. En wij ook (een beetje) Die Ieren hebben natuurlijk ook jarenlang geprofiteerd van de economische boom. En wij ook (een beetje)
De verstandigste oplossing, ook voor de Ieren, is echt gewoon de lening accepteren en fors bezuinigen. Vooral op lange termijn. Het is niet zo dat ze er pijnloos vanaf komen, want die bezuinigingen zullen ze echt wel voelen. En ze zullen hun les echt wel leren voor de komende jaren.
Bij de Ieren is de situatie gewoon heel anders dan bij de Grieken. De Ieren zijn vooral in de problemen gekomen door de banken die grote risico's namen in combinatie met de huizenbubble. Veel Ieren hebben natuurlijk al veel verloren doordat hun huis geen drol meer waard is en ze met een hoge hypotheek blijven zitten. Plus dat een groot deel van de economie gerelateerd was aan de huizenbubble (bouwers etc) wat nu ook is ingestort. En nu moeten ze opeens een enorme schuld aangaan om bondholders van buitenlandse banken voor 100% te compenseren. Dan zeggen ze natuurlijk: wij hebben al fors verloren, waarom gaan we nu ook nog eens een schuld aan om Britse/ Duitse/ Franse banken te redden?
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 22:25:00 #152
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89321721
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Het is vergelijkbaar met een Amerikaanse consument die zich over de kop geleend heeft. Die geeft z'n huis terug aan de bank en verdwijnt daarna gewoon een tijdje. En na een aantal jaren extreem low-profile wonen in een trailer en werken bij McDonalds of Walmart, kan het feest weer helemaal opnieuw beginnen. Zo gaat het en zo hoort het ook te gaan.
Ierland past niet in een trailer.
The End Times are wild
pi_89321734
Aan de hoeveelheid posts in het beursvloer topic dacht ik dat er een boel shit gebeurt was. Het viel dus allemaal wel weer mee ..

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de rol van de media. Stel je zou de zoekmachine op het woord Ierland laten googlen qua hoeveelheid het voorkwam afgelopen dagen, zou je dan ook zo'n soort grafiek zien als de yield curve?

Als we continu die yield grafiekjes op de voorpagina's laten zien van alle grote kranten zaaien we genoeg paniek dat alles in tempo versnelling komt :) Het zal nu echt wel weer even duren voordat 'groot' nieuws komt.
  maandag 29 november 2010 @ 22:26:28 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89321814
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bij de Ieren is de situatie gewoon heel anders dan bij de Grieken. De Ieren zijn vooral in de problemen gekomen door de banken die grote risico's namen in combinatie met de huizenbubble. Veel Ieren hebben natuurlijk al veel verloren doordat hun huis geen drol meer waard is en ze met een hoge hypotheek blijven zitten. Plus dat een groot deel van de economie gerelateerd was aan de huizenbubble (bouwers etc) wat nu ook is ingestort. En nu moeten ze opeens een enorme schuld aangaan om bondholders van buitenlandse banken voor 100% te compenseren. Dan zeggen ze natuurlijk: wij hebben al fors verloren, waarom gaan we nu ook nog eens een schuld aan om Britse/ Duitse/ Franse banken te redden?
Omdat het hun schulden zijn. Ze hebben tijdens de bubble zelf op allerlei manieren geprofiteerd. Ze hebben zelf gekozen voor een regering die wetgeving had moeten maken of had moeten toezien dat dit niet uit de hand liep. Omdat je schulden gewoon hoort te betalen als het mogelijk is en omdat het op de langere termijn voor het land en zijn inwoners het beste is als dit gebeurt.
Dat de EU meebetaalt is mats.
The End Times are wild
pi_89321857
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:23 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

De praktijk leert dat een staat altijd kredieten nodig heeft om aan zijn verplichtingen te voldoen. Kortlopende kredieten, omdat belasting niet als een constante geldstroom binnenkomt, maar ook langlopende om grotere projecten te financieren. Met een totale default krijg je eerstkomende jaren geen lening meer (tegen een redelijke rente).
pi_89321888
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ierland past niet in een trailer.
LOL oké, da's waar.

Maar ik bedoel, Ierland verdwijnt dan gewoon een tijdje van het wereldtoneel als economische macht van enige betekenis. Om vervolgens na enkele jaren van extreem afzien weer volop mee te kunnen doen aan de volgende mega-hype. Tegen die tijd is iedereen die default alweer vergeten en gieten de banken er weer volop geld in.
  maandag 29 november 2010 @ 22:32:43 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89322218
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:27 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

LOL oké, da's waar.

Maar ik bedoel, Ierland verdwijnt dan gewoon een tijdje van het wereldtoneel als economische macht van enige betekenis. Om vervolgens na enkele jaren van extreem afzien weer volop mee te kunnen doen aan de volgende mega-hype. Tegen die tijd is iedereen die default alweer vergeten en gieten de banken er weer volop geld in.
Waarom zouden ze enkele jaren extreem willen afzien om dan weer met een achterstand te beginnen als ze ook gewoon met wat forse bezuinigingen opgelegd door de EU weer op een gezond niveau kunnen komen?

Als ik mag kiezen tussen 3 jaar schuldsanering en leven op bijstandsniveau (waarbij je je koophuis nog mag behouden!) en 5 jaar onder een brug slapen en uit de vuilnisbak eten, dan kies ik voor het 1e.
The End Times are wild
  maandag 29 november 2010 @ 22:35:05 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89322378
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat het hun schulden zijn. Ze hebben tijdens de bubble zelf op allerlei manieren geprofiteerd. Ze hebben zelf gekozen voor een regering die wetgeving had moeten maken of had moeten toezien dat dit niet uit de hand liep. Omdat je schulden gewoon hoort te betalen als het mogelijk is en omdat het op de langere termijn voor het land en zijn inwoners het beste is als dit gebeurt.
Dat de EU meebetaalt is mats.
Ik ben dat grotendeel met je eens, behalve dat je mensen die niet hebben geprofiteerd nu wel laat meebetalen (denk aan individuen maar sowieso alle jongeren die nu een molensteen om hun nek krijgen gehangen) en de echte risiconemers die nu 100% worden gecompenseerd alleen maar omdat ze zogenaamd "too big to fail zijn". Ik zie dat dus liever gewoon via een bankruptcy court lopen en daarna kan de staat eventueel collateral damage gaan repareren. Er ontploft dan geen atoombom hoor. Alle huizen, autos, bedrijve, etc bestaan dan gewoon nog.

Maar goed, ik denk dat het er uiteindelijk niet om gaat wat wij vinden en wat de EU of individuele landen willen maar dat het een eigen dynamiek gaat krijgen. Je ziet nu al in de bondmarket dat de bailout eigenlijk is mislukt. Gaan we de bailout pot nog een keer verdubbelen? En hoeveel dagen (of uur) stellen we het onvermijdelijke daarmee uit? Ik denk dat het moment dat iedereen z'n eigen hachje gaat redden niet meer ver weg is.
Mijn reisverslagen
pi_89322471
quote:
Op maandag 29 november 2010 22:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom zouden ze enkele jaren extreem willen afzien om dan weer met een achterstand te beginnen als ze ook gewoon met wat forse bezuinigingen opgelegd door de EU weer op een gezond niveau kunnen komen?

Als ik mag kiezen tussen 3 jaar schuldsanering en leven op bijstandsniveau (waarbij je je koophuis nog mag behouden!) en 5 jaar onder een brug slapen en uit de vuilnisbak eten, dan kies ik voor het 1e.
Ik denk dat het eerder andersom is. Het is of 3 jaar eten uit een vuilnisbak en slapen onder de brug (volledige default), of 20 jaar in de schuldsanering en (voor sommigen) kromliggen tot je dood voor een schuld die nota bene niet eens van jou is.

Ik zou het wel weten hoor. Dan maar een paar jaar die vuilnisbak.
  maandag 29 november 2010 @ 22:45:59 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89323092
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Aan de hoeveelheid posts in het beursvloer topic dacht ik dat er een boel shit gebeurt was. Het viel dus allemaal wel weer mee ..
Ik vind het anders behoorlijk spectaculair, een bailout van ¤85 miljard die na een uurtje al is uitgewerkt

En Ierse, Spaanse, Portugese en Belgische (!) yields op een nieuw crisis hoogtepunt.... Noem dat maar saai.

En Wallstreet sluit gewoon vlak }:|
Mijn reisverslagen
pi_89324854
De euro gaat vast verder naar beneden nu de Grieken meer tijd krijgen om hun schulden af te betalen.
pi_89325256
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 23:14 schreef lyolyrc het volgende:
De euro gaat vast verder naar beneden nu de Grieken meer tijd krijgen om hun schulden af te betalen.
Ahum, er wordt per saldo nix afbetaald. De schuld blijft zelfs flink oplopen de komende jaren. De grieken kunnen tegen gunstiger voorwaarden (lees lagere niet marktconforme rentes) herfinancieren
  maandag 29 november 2010 @ 23:33:24 #163
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89325835
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:

Ramptoerisme :P
pi_89325918
Naar mijn mening is het hele mechanisme gewoon bedoeld om tijd te rekken en daarmee te komen tot een ´gecontroleerde´ default. Aan de ene kant krijgen banken dan de tijd om hun exposure terug te brengen tot enigzins draagbare proporties en aan de andere kant krijgt het land de tijd om het begrotingstekort weg te werken. Na een default zal een land geen (betaalbaar) geld meer kunnen lenen en een begrotingstekort van +/-15% in een klap wegwerken lukt niet. Win-win dus in tegenstelling tot het alternatief. Natuurlijk speelt mee dat er de ijdele hoop is dat het nooit tot een default hoeft te komen, maar laten we ons dat niet wijsmaken.

Ook al word er na de verkiezingen een regering gekozen die zich tegen een bail-out heeft uitgesproken rest hen geen keuze om die te accepteren, aangezien de gevolgen (direct) veel erger zijn. Ik denk dan ook dat ze zich wel er tegen uitspreken, maar als die al geaccepteerd is de schuld word gelegd bij de voorganger. Komt wel vaker voor. Politics....
pi_89326886
quote:

[..]

Nu je dit zo zegt rijst bij mij de vraag van counterparty risk.
Ik probeer met wat derivaten te profiteren van de bewegingen zoals wel meer hier.
Hoe groot zou de kans zijn dat er op een gegeven moment geen biedprijs meer staat en dat je wel op winst staat maar er niet meer afkomt?

Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_89327464
Toch financiële wikileaks?

So do you have very high impact corporate stuff to release then?

Yes, but maybe not as high impactI mean, it could take down a bank or two.

...

Will we?

Yes. We have one related to a bank coming up, thats a megaleak. Its not as big a scale as the Iraq material, but its either tens or hundreds of thousands of documents depending on how you define it.

Is it a U.S. bank?

Yes, its a U.S. bank.

One that still exists?

Yes, a big U.S. bank.

The biggest U.S. bank?

No comment.

When will it happen?

Early next year. I wont say more.
pi_89327687
Yes, but maybe not as high impact…I mean, it could take down a bank or two.

http://blogs.forbes.com/a(...)eaks-julian-assange/
pi_89327740
lol fedsingularity:0 ik zag het ook. Laat het raden maar beginnen, welke bank en welk schandaal.
pi_89327912
guess 1: Bank of America., fraudclosure.
guess 2: De liefdesrelatie tussen Goldman en de FED
guess 3: De werkelijke waarde van de assets van een bepaalde bank

[ Bericht 41% gewijzigd door fedsingularity op 30-11-2010 00:36:49 ]
pi_89330337
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:20 schreef Blandigan het volgende:
Yes, but maybe not as high impact…I mean, it could take down a bank or two.

http://blogs.forbes.com/a(...)eaks-julian-assange/
Zeer interessant artikel, mede door de links met cybersecurity. Helaas lijkt de Forbes database de belangstelling niet aan te kunnen, dus ik probeer het morgenochten uit te lezen.
pi_89330768
LOL er gaat de komende tijd echt héél veel geld verdampen. Dit zal voor velen echt een enorme schok betekenen. 3 jaar geleden was het voor de meesten nog niet voor te stellen dat zoiets óóit zou gebeuren en werd je voor gek versleten als je riep dat dit eraan zat te komen.
pi_89331253
quote:
LOL er gaat de komende tijd echt héél veel geld verdampen. Dit zal voor velen echt een enorme schok betekenen. 3 jaar geleden was het voor de meesten nog niet voor te stellen dat zoiets óóit zou gebeuren en werd je voor gek versleten als je riep dat dit eraan zat te komen.
Er gaat waarde (geldelijke waardering) verdampen, geen geld.

De boeken van banken rekenen in geld, maar zijn het niet. Hypotheken zijn schulden van iemand anders, geen geld.

Jouw spaarrekening is een schuld van de bank aan jouw, geen geld.

Daarom ook dat een bank rente betaalt als ze je geld van je lenenen.

Geld betaalt uit zichzelf geen rente, stop het maar eens in een schoenendoos en kom een jaar later terug om de rente te tellen.

Goud betaalt ook geen rente. Maar op goud zitten ook geen claims van anderen. Dat is soms een voordeel.
pi_89331274
quote:
Dat klopt, Japan heeft maar iets minder dan China. Maar de VS gaat voorlopig niet defaulten, in elk geval niet binnen een paar jaar. Tenminste zolang ze de inflatie laag weten te houden.
Ik kan hier in meegaan, maar in principe is de VS met al het bijdrukken van geld uit het niets eigenlijk al aan het defaulten. Alleen is dat voorlopig dan nog onzichtbaar.
pi_89331346
quote:

Tenzij er weer banken in de problemen komen en/of de werkeloosheid verderloopt of iets in die trant.

De VS kan economische krimp nou eenmaal niet verwerken en zal mocht het te hard dalen weer gaan bijdrukken.

Als er iets met de CDOs/CDSs gebeurt dat banken te hard raakt idem.

Maar zolang dat niet het geval is zal men niet bijdrukken. Probleem is echter dat het systeem voor zover ik het kan zien te afhankelijk van groei geworden is.
pi_89331369
Vergeet voor de VS ook niet de individuele staten (cq Californië) die er niet geweldig voor staan.
pi_89331866
quote:
Volgende slachtoffer WikiLeaks is bank VS

Na de publicatie van geheime Amerikaanse overheidsdocumenten is de klokkenluiderssite WikiLeaks nog niet klaar met het verspreiden van vertrouwelijke informatie. Begin volgend jaar gaat WikiLeaks documenten van een grote Amerikaanse bank publiceren.

Dat heeft Julian Assange, de oprichter van WikiLeaks, gezegd in een maandag vrijgegeven interview met het zakenblad Forbes. Assange wilde de naam van de bank niet noemen.

Volgens Assange gaat het om een megalek, waarbij tienduizenden of honderduizenden documenten openbaar worden gemaakt. De oprichter van WikiLeaks stelt onder meer onthullingen over onethische praktijken door de bank in het vooruitzicht.
Hier ben ik toch wel érg benieuwd naar.
  dinsdag 30 november 2010 @ 09:12:58 #177
38496 Perrin
pi_89331976
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:13 schreef fedsingularity het volgende:
Vooruitziende TT :)
  dinsdag 30 november 2010 @ 10:50:47 #178
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89334338
En #^%&@ hetzelfde verloop als gisteren. Steeds denk ik: nu verkopen is te laat, om vervolgens verder te zakken.

Maar toch: elke dag rente ontvangen op obligaties maakt wel wat goed.
  dinsdag 30 november 2010 @ 10:54:04 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89334471
Alle yields die er toe toen stijgen verder

Griekenland op defaultkoers: 11,81%.
Zoals verwacht maakt verlengen van de terugbetalingstermijn de markten geen bal uit.
"What can't be paid back, won't be paid back"

Ierland op default koers en nieuw hoogtepunt: 9,33%

Portugal 7,06%, ook een nieuw crisis hoogtepunt.

Spanje ook op een nieuw crisishoogtepunt: 5,61%
Note: deze 10-yield ligt nog maar 0,2% onder het tarief waarvoor ze zelf geld aan Ierland moeten lenen

En Belgie (nu 4,01%) begint nu echt een serieuze kandidaat te worden
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 november 2010 @ 10:55:31 #180
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89334522
haha belgië staat verticaal
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:01:32 #181
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89334740
potverbillekes
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:01:42 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89334748
Onbegrijpelijk trouwens dat de aandelenmarkten nauwelijks reageren op deze catastrofe.
Dit begint er namelijk behoorlijk endgame-achtig uit te zien.
Mijn reisverslagen
pi_89334776
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:26 schreef fedsingularity het volgende:
guess 1: Bank of America., fraudclosure.
guess 2: De liefdesrelatie tussen Goldman en de FED
guess 3: De werkelijke waarde van de assets van een bepaalde bank
Geuss 1 kon weleens juist zijn :)

quote:
"At the moment, for example, we are sitting on 5GB from Bank of America, one of the executive's hard drives," he said. "Now how do we present that? It's a difficult problem. We could just dump it all into one giant Zip file, but we know for a fact that has limited impact. To have impact, it needs to be easy for people to dive in and search it and get something out of it."
http://www.computerworld.(...)_Web_a_leakier_place
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:06:43 #184
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89334933
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:01 schreef SeLang het volgende:
Onbegrijpelijk trouwens dat de aandelenmarkten nauwelijks reageren op deze catastrofe.
Pff gelukkig zit ik al sinds vrijdag short.
pi_89335067
Elke dag hetzelfde Euro/$ patroon, easy money.
pi_89335723
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 11:01 schreef SeLang het volgende:
Tsja, bummertje voor jou. :P Toont eens temeer aan dat de markten niet te voorspellen zijn.

Ben het trouwens wel met je eens dat het haast niet anders kan of the end-game is near. Voor Europa althans, de VS zal later ongetwijfeld nog volgen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:26:20 #187
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89335740
Gewoon laten staan 5 dagen lang, nog easier money.
pi_89335953
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:13 schreef fedsingularity het volgende:

Yes, but maybe not as high impactI mean, it could take down a bank or two.

...

Will we?

Yes. We have one related to a bank coming up, thats a megaleak. Its not as big a scale as the Iraq material, but its either tens or hundreds of thousands of documents depending on how you define it.

Is it a U.S. bank?

Yes, its a U.S. bank.

One that still exists?

Yes, a big U.S. bank.

The biggest U.S. bank?

No comment.

When will it happen?

Early next year. I wont say more.
dat lijkt me een beetje bull, als iemand die info heeft en voornemens is ze te publiceren, wacht je niet tot begin volgend jaar. :)

/edit/ tenzij je je 15 minutes of fame wil oprekken tot een maand natuurlijk. Of tenzij je niks hebt, maar je vriendjes short zitten :)
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2010 @ 11:38:25 #189
230491 Zith
pls tip
pi_89336255
Moeten we niet allemaal Brazilie gaan hedgen ofzo nu Europa doomed is? :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89336267
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat lijkt me een beetje bull, als iemand die info heeft en voornemens is ze te publiceren, wacht je niet tot begin volgend jaar. :)

/edit/ tenzij je je 15 minutes of fame wil oprekken tot een maand natuurlijk.
Natuurlijk wil je dat.
quote:
Of tenzij je niks hebt, maar je vriendjes short zitten :)
En nu niet alleen meer je vriendjes, maar waarschijnlijk de halve wereld.
pi_89336361
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:38 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Natuurlijk wil je dat.

[..]

En nu niet alleen meer je vriendjes, maar waarschijnlijk de halve wereld.
grappig dat de enige die weet of het waar is die grote bank is. Demn, die zal rijk worden door tegen zichzelf te betten :D

ofwel: hoe pervers kan de financiele werled zijn :)
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:44:03 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89336450
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:25 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Tsja, bummertje voor jou. :P Toont eens temeer aan dat de markten niet te voorspellen zijn.
Maakt me geen hol uit, ik heb geen exposure naar de aandelenmarkt.

quote:
Ben het trouwens wel met je eens dat het haast niet anders kan of the end-game is near. Voor Europa althans, de VS zal later ongetwijfeld nog volgen.
Het wordt steeds interessanter omdat Europa/ UK enerzijds en de VS/ Japan/ China/ India anderzijds verschillende richtingen kiezen. Europa is flink aan het bezuinigen/ snijden, in Japan hebben ze juist net weer een miljarden dollars kostend stimulatie plan goedgekeurd en in de VS gaat de discussie over het wel of niet verlengen van de Bush taxcuts en het verlengen van de werkloosheidsuitkeringen. En China/ India hebben de bubble van de eeuw en ondanks renteverhogingen nog steeds negatieve reële rente (= olie op het vuur).

We gaan nog spectaculaire crises meemaken in de komende paar jaar :Y
Mijn reisverslagen
pi_89336467
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

/edit/ tenzij je je 15 minutes of fame wil oprekken tot een maand natuurlijk. Of tenzij je niks hebt, maar je vriendjes short zitten :)
Couldn't agree more :D. Wat een bull. Als je info hebt, post het dan ook. Nu is het alleen maar weer speculeren en gedachten in gang blijven houden.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:45:46 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89336515
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:38 schreef Zith het volgende:
Brazilië zit via commodities vooral vast aan de Chinese bubble. Ik verwacht daarom dat ze tegelijkertijd crashen, maar niet noodzakelijk synchroon met Europa/ VS.
Mijn reisverslagen
pi_89336684
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:44 schreef SeLang het volgende:
We gaan nog spectaculaire crises meemaken in de komende paar jaar :Y
Ik denk dat dat allemaal nog wel mee gaat vallen. Ja we zullen problemen zien, maar als je nagaat hoe de markten sinds de problemen in Dubai tot aan nu hebben gereageerd hebben gewoon een enorme(!) katalysator nodig die de hele shit naar beneden moet gaan trekken.

Wat kan dat zijn?
pi_89336756
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat dat allemaal nog wel mee gaat vallen. Ja we zullen problemen zien, maar als je nagaat hoe de markten sinds de problemen in Dubai tot aan nu hebben gereageerd hebben gewoon een enorme(!) katalysator nodig die de hele shit naar beneden moet gaan trekken.

Wat kan dat zijn?
oorlog. fysiek of in cyberspace.
pi_89336835
Ik zal zo eens kijken naar de CDS van de verschillende landen die in de penarie zitten.
pi_89336960
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

oorlog. fysiek of in cyberspace.
Ik zie die Wikileaks niks doen. Oorlog tussen NK en ZK kan eventueel gebeuren maar ik zie daarop de wereldmarkten niet volledig in elkaar storten.

En ik zie dat al helemaal niet spoedig gebeuren.
pi_89337114
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zie die Wikileaks niks doen. Oorlog tussen NK en ZK kan eventueel gebeuren maar ik zie daarop de wereldmarkten niet volledig in elkaar storten.

En ik zie dat al helemaal niet spoedig gebeuren.
ow, volkomen met je eens, maar de vraag was wat ZOU er moeten gebeuren.

Nou dat dus. Alleen heeft niemand daar belagn bij. Dus gebeurt het niet.
pi_89337144
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

grappig dat de enige die weet of het waar is die grote bank is. Demn, die zal rijk worden door tegen zichzelf te betten :D

ofwel: hoe pervers kan de financiele werled zijn :)
LOL weer lekker bizar inderdaad!
pi_89337589
Het kan verkeren.
2 weken geleden was het voor velen te belachelijk voor woorden om over de val van de Euro na te denken.
Inmiddels is het meer hoop dan wat anders.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:18:16 #202
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89337682
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:15 schreef Blandigan het volgende:
Het kan verkeren.
2 weken geleden was het voor velen te belachelijk voor woorden om over de val van de Euro na te denken.
Inmiddels is het meer hoop dan wat anders.
Ik vind het nog steeds belachelijk om zelfs maar te overwegen dat de euro zou verdwijnen. De euro blijft!
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:19:40 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89337751
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat kan dat zijn?
Disclaimer: onvoorspelbaar etc bla bla bla....
Maar imo is er één factor die verreweg de belangrijkste rol heeft gespeeld bij de bodem onder de markt, en dat is een bijna blind vertrouwen in overheiden/FED om de economie naar zijn hand te zetten. Dat geldt in de VS (bailouts, QE), EU (bailouts) en China (het vertrouwen dat men plotseling lijkt te hebben in centrale planning door een corrupte elite).

Er zijn echter grenzen aan de hoeveelheid QE die je kunt doen en hoeveel geld je kunt besteden aan bailouts. En nog NOOIT is een experiment met centrale planning door een corrupte elite goed afgelopen. Op het moment dat de FED opeens machteloos blijkt omdat ze al haar kruit heeft verschoten of als overheden de bailouts niet meer kunnen dragen (of het volk de bailouts niet meer accepteert) dan kan het nog interessant gaan worden op de financiele markten.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:25:20 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89337985
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik vind het nog steeds belachelijk om zelfs maar te overwegen dat de euro zou verdwijnen. De euro blijft!
Ik denk ook dat de euro blijft. De belangrijke landen hebben daar belang bij. Maar ik sluit niet uit dat een paar landen de euro verlaten. Per saldo is dat (na een initiele schok) alleen maar positief want dan heb je dus een stress tested currency.

Btw: Griekenland en Ierland leveren samen 5% van de output van de eurozone. Met Portugal erbij is het dacht ik 8%. Big deal :O
Mijn reisverslagen
pi_89338067
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:02 schreef Godfokt het volgende:

[..]

Geuss 1 kon weleens juist zijn :)

[..]

http://www.computerworld.(...)_Web_a_leakier_place
Aardig speurwerk, maar het artikel is van meer dan een jaar geleden. Zoals al beschreven, kost het Wikileaks veel tijd om ruw bronmateriaal toegankelijk te maken, maar een jaar lijkt mij ook weer wat overdreven.
pi_89338148
Maar het lijkt me dat ze dusdanig gefrustreerd worden in hun uitvoering dat die vertraging zo gek nog niet is.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:29:59 #207
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89338177
De liefde voor het geld maakt blind voor de gevolgen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:34:36 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89338350
Btw, ik zag gisteren een documentaire over een achterlijk boerendorpje in China waar de mensen van hun land waren weggejaagd want daar moest een stad komen. En binnen 4 jaar waren de (met mankracht en koeien) bewerkte akkertjes veranderd in een moderne stad met wolkenkrabbers.

Een oud mannetje die z'n hele leven op akkertjes had gewerkt woonde nu een wolkenkrabber en liet trots alle ellectrische apparaten in de keuken zien. Zijn appartement was binnen een jaar 100% in prijs gestegen, wat hij een "redelijk goed" rendement noemde. Hij was bezig nog twee appartementen te kopen want de prijzen gaan alleen maar omhoog.

:')
Mijn reisverslagen
pi_89338477
Wat er momenteel op de bond markets gebeurt mag gerust een aardverschuiving worden genoemd.

En er is niet zo veel meer wat de Eurolanden kunnen doen. Landen één voor één helpen stelt de markten niet gerust. Aandeelhouders en investeerders buiten schot houden zorgt er bovendien voor dat de steun van de bevolking hard afbrokkelt.

En als landen -al dan niet verplicht- uit de Euro moeten stappen, zijn er weer minder schouders om nieuwe klappen op te vangen.

We zullen zien. Voorlopig verdien ik er goed aan, maar niet met een blij hart.
pi_89338616
Kees de Kort was ook weer lekker optimistisch vandaag :')
pi_89338691
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:41 schreef fedsingularity het volgende:
Kees de Kort was ook weer lekker optimistisch vandaag :')
Ik heb het gemist. Wat zei hij ?
pi_89338787
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:43 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik heb het gemist. Wat zei hij ?
Ja kan hem hier nog een keer afspelen, hij zegt dat de obligatiehouders de problemen beginnen in te zien en dat de aandelenmannetjes geen realisteitszin hebben.. zoiets.
  dinsdag 30 november 2010 @ 12:49:32 #213
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89338950
Telkens als er over obligatiehouders wordt gesproken, wordt toch expliciet houders van staatsobligaties bedoeld? Ondanks dat bedrijfsobligaties enigszins hetzelfde patroon volgen, hebben die toch maar bijster weinig met elkaar te maken, afgezien van obligaties van eventueel vallende banken?
pi_89339322
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:25 schreef SeLang het volgende:

Btw: Griekenland en Ierland leveren samen 5% van de output van de eurozone. Met Portugal erbij is het dacht ik 8%. Big deal :O
Toch, hoe meer geld we in hun pompen, hoe onwaarschijnlijker dat de EU er nog baat bij heeft dat zij de EMU verlaten (en dan vanuit hun pestmuntjes hun euroschulden terugbetalen?). En tevens: hoe waarschijnlijker dat we bv. Spanje niet meer kunnen/willen redden en dat het Spanje is dat uit de EMU zal moeten treden..
  dinsdag 30 november 2010 @ 13:02:47 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89339511
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Toch, hoe meer geld we in hun pompen, hoe onwaarschijnlijker dat de EU er nog baat bij heeft dat zij de EMU verlaten (en dan vanuit hun pestmuntjes hun euroschulden terugbetalen?). En tevens: hoe waarschijnlijker dat we bv. Spanje niet meer kunnen/willen redden en dat het Spanje is dat uit de EMU zal moeten treden..
Precies, daarom moet ik ook nog zien dat eurolanden daadwerkelijk met het afgesproken bailout geld over de brug gaan komen. En de bondmarkten twijfelen daar kennelijk ook aan. Elke cent die je nu naar Ierland of Griekenland stuurt kun je niet meer besteden als je straks toch nog zelf je eigen banken moet gaan redden.
Mijn reisverslagen
pi_89341143
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:38 schreef Zith het volgende:
Als Europa een plak toast is, is Brazilië een houtskoolbriketje:

quote:
In recent years, international banks, such as London-run Santander, have borrowed hundreds of billions of dollars from the European Central Bank at a 1% interest rate, or from the U.S. Federal Reserve at similarly low rates. They then "carry" these funds to places like Brazil, where they are placed in government treasury bills denominated in reals (the local currency), yielding the highest interest rates in the world: an average of 16% per year, over the seven years that Luiz Inacio Lula da Silva has been President (2003-present). As a result, the total interest paid out by Brazil during the decade since 2000, to foreign and domestic bondholders, was a staggering 1.564 trillion reals ($870 billion at today's exchange rate)—almost three times the original debt of 563 billion reals in 2000.

How in the world did Brazil keep making these payments? In large part, by bringing in more capital to invest in more bonds, thus going further in debt—the classic Ponzi scheme. As a result, Brazil's public debt rose from 563 billion reals in 2000, to 1.345 trillion reals in 2009—782 billion reals in new debt. In effect, these new loans covered exactly half of the 1.564 trillion in interest payments made. The other half came out of the hides of the Brazilians (population, 190 million), whose domestic consumption was drastically reduced in order to export goods to earn foreign exchange with which to pay the debt.

How has Brazil continued to attract such volumes of foreign capital? In part, by offering exorbitant interest rates. But also by ensuring the appreciation, or revaluation, of the real vis-à-vis the dollar, which ensures foreign speculators an additional margin on this account. In fact, the real has appreciated in value every single year of the Lula Presidency, with the exception of 2008, when the global financial meltdown struck. As a result, the actual average return on the foreign carry trade under Lula, has been a breathtaking 24% per year. On his seven-year watch on behalf of London, the equivalent of $859 billion (or some $123 billion per year) has been looted from the Brazilian economy and people.

But as with all Ponzi schemes, the instant the escalating flows stop, the whole house of cards comes crashing down, and the magician's illusion is shown to be nothing but smoke and mirrors [..]

Lees het volledige artikel als je ook wilt weten hoe de Rothschild's hier achter zitten :)
Bron: http://www.larouchepub.com/other/2010/3708brazil_carry_trade.html
  dinsdag 30 november 2010 @ 14:04:08 #217
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89342111
Aex gaat naar Spanje
pi_89342188
Grafieken in de OP doen het niet meer. Kijk er verder nooit naar.
  dinsdag 30 november 2010 @ 14:08:10 #219
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89342268
Mijn hele portefeuille groen, wiii
pi_89342384
Vind het een beetje te risicovol om in te stappen nu. :P
pi_89342419
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:10 schreef Rejected het volgende:
Vind het een beetje te risicovol om in te stappen nu. :P
Short gaan is ook instappen :)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 november 2010 @ 14:13:20 #222
862 Arcee
Look closer
pi_89342488
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:34 schreef Arcee het volgende:
Voorlopig nog niet, ING nu ook weer 5% onderuit. :s)
En nu weer ruim -4%. 6.70 nu.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 30 november 2010 @ 14:18:08 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89342643
Wie zouden daar nu nog inzitten?
Mijn reisverslagen
pi_89342827
CDS dump (: Een overview van de landen nu in de problemen zitten en hoe ze er voor stonden tijdens de crisis)

Amerika

Belgium

Germany

Greece

Ireland

Italy

Netherlands

Pakistan

Iceland

Spain

[ Bericht 53% gewijzigd door sitting_elfling op 30-11-2010 14:42:24 ]
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2010 @ 14:32:03 #225
230491 Zith
pls tip
pi_89343135
Plaatjes in je gmail inbox kan je niet zo linken :P
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89343164
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:32 schreef Zith het volgende:
Plaatjes in je gmail inbox kan je niet zo linken :P
Zal dat even fixen (:
pi_89343193
hehe :P
namaste
pi_89343410
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:11 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Short gaan is ook instappen :)
Onzekerheid werkt aan beide kanten. Er is natuurlijk altijd veel onzekerheid, maar in deze markt kan ik geen richting kiezen.
pi_89343524
Wist niet dat je kon linken via gmail, maar is fixed nu
pi_89343693
sitting_elfling heb je ook zo'n plaatje van China en India?
pi_89344193
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:47 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
sitting_elfling heb je ook zo'n plaatje van China en India?
Alleen China en India of nog interesse in anderen?
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:01:07 #232
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89344212
Oei huizencijfer VS.
pi_89344336
Al die default swaps op Europese schuld zijn in U.S. dollars genoteerd, geen wonder dat de prijzen dan zo oplopen. Iedereen weet dat de dollar straks niks meer waard is.. :P
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:07:43 #234
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89344437
Vind de equity indices maar zwak reageren op al het nieuws van vandaag. Misschien dat het over 20 minuten nog een beetje aanwakkert.
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:10:29 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89344537
Wel kut dat de plaatjes in de OP het niet meer doen.
Heeft iemand een goed doorlinkbaar alternatief?
Mijn reisverslagen
pi_89344893
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:10 schreef SeLang het volgende:
Wel kut dat de plaatjes in de OP het niet meer doen.
Heeft iemand een goed doorlinkbaar alternatief?
Kun je hier iets mee?
http://one.iex.nl/monitor
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:28:31 #237
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89345174
En toch nog maar een zooitje Galapagos bijgekocht.
M'n eerdere aankopen waren op 11,60 en 12,00 en deze op 11,20. Gemiddeld dus 11,60. Laat nu die mijlpalen maar komen!
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:32:47 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89345323
quote:
PIMCO's Mohamed El Erian: tijdrekken EU werkt áverechts

Als het nou zo was dat Portugal, Spanje, Ierland lekker hard aan het groeien waren, zou het zin kunnen hebben om tijd te rekken in de EU schuldencrisis. Helaas krímpen die landen, dus de verloren tijn werkt tégen ons, aldus El Erian op CNBC.

Les 1 in crisismanagement
Aan de hoofdregel voor het managen van een crisis wordt niet voldaan: zorg dat je de ellende vóór bent. Kom met maatregelen wanneer de markt je er nog niet toe gedwongen heeft. Wees proactief en duidelijk zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn, aldus El Erian op de zakenzender.

Angst voor 2013
Duitsland wil graag dat niet alle ellende op hun (en onze) schouders neerkomt. Heel knap dat ze de regel in het Europees Stabiliteits Mechanisme hebben kunnen fietsen dat obligatiebeleggers vanaf 2013 collectief kunnen worden gekort als de EU van mening is dat een land failliet is ('collective action clause'). Hoe terecht ook, op dit moment schrikt het beleggers in EU staatsleningen eerder áf.

Geld lost niets op
De problemen van de perfierie zijn, elk op hun eigen manier, structureel van aard. De landen zijn insólvabel, meer dan ze illiquide zijn."Je kan niet elk jáár 85 mld naar Ierland sturen. De huishouding is niet op orde; jaar op jaar komt er te weinig binenn en gaat er teveel uit. Dat los je niet op met een eenmalige kasstroom.

© RTLZ.nl
Ja EU, dat schiet natuurlijk niet op als de grootste fixed-income belegger ter wereld vindt dat je verkeerd bent.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:37:41 #239
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89345505
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja EU, dat schiet natuurlijk niet op als de grootste fixed-income belegger ter wereld vindt dat je verkeerd bent.
quote:
Je kan niet elk jáár 85 mld naar Ierland sturen. De huishouding is niet op orde; jaar op jaar komt er te weinig binenn en gaat er teveel uit. Dat los je niet op met een eenmalige kasstroom.
open deur ;)
pi_89346461
drukte er zojuist een handelaar op het verkeerde knopje? :)

/edit/ aha, consumer confidence. Hooray for average Joe!
pi_89346718
quote:
Mensen, let nou eens op.

Dit is een strijd tussen de VS en Europa om de heerschappij van de dollar.

Natúúrlijk komt Pimco tijdens deze aanval met kritiek op de euro, dat had een klein kind kunnen zien aankomen.
pi_89347329
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Alleen China en India of nog interesse in anderen?
Nee mijn interesse gaat voornamelijk uit naar die 2. Japan zou eventueel ook nog interessant zijn.
pi_89347424
We gaan gewoon nog groen zien vandaag.

[ Bericht 23% gewijzigd door Dirk-Kuijt op 30-11-2010 16:37:57 ]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 november 2010 @ 16:34:21 #244
862 Arcee
Look closer
pi_89347666

Het valt wel op dat ING na een flinke volumepiek begint te stijgen...
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 30 november 2010 @ 16:43:44 #245
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89348062
The big boys were buying.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 november 2010 @ 16:46:04 #246
862 Arcee
Look closer
pi_89348135
Inderdaad, maar dat doen ze dan wel op precies het juiste moment.
pi_89349213
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:28 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
We gaan gewoon nog groen zien vandaag.
beetje prematuur doorgestreept, vermoed ik :)
pi_89349228
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:46 schreef Arcee het volgende:
Inderdaad, maar dat doen ze dan wel op precies het juiste moment.
daarom zijn het big boys, nietwaar? ;)
pi_89349260
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:04 schreef dvr het volgende:
Al die default swaps op Europese schuld zijn in U.S. dollars genoteerd, geen wonder dat de prijzen dan zo oplopen. Iedereen weet dat de dollar straks niks meer waard is.. :P
Mja, maakt natuurlijk niet zo heel veel uit in welke currency hem neer zet. Overal plaatje blijft hetzelfde. Quite rubbish.

Ben ook wel benieuwd naar het unemployment cijfer in de states. Elke kleine factor die de markt ietwat naar beneden kan drukken is toch meegenomen?

Het is ook wel interessant om de CDS van bijv. de Ierse banken er bij te halen. Die stonden in September toch echt op hetzelfde niveau als tijdes de credit crunch. Waarom is er toen geen belletje afgegaan?
pi_89349385
Wel leuk om te zien dat ze op BB TV ook continu de yields laten zien van de PIGS landen + belgie. Ze proberen die vrees toch wel door te drukken :P
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:18:34 #251
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89349463
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

daarom zijn het big boys, nietwaar? ;)
Inderdaad, ze maken het juiste moment.
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:19:49 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89349499
Het is echt ongelofelijk hoe gewend we zijn geraakt aan bailouts, socialiseren van verliezen en moral hazard. De wat oudere Fok!-ers herinneren zich nog wel de LTCM crisis in 1998. Toen dachten we dat de wereld verging. Dat was een bailout van $3,6 miljard.
Mijn reisverslagen
pi_89349574
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:19 schreef SeLang het volgende:
Het is echt ongelofelijk hoe gewend we zijn geraakt aan bailouts, socialiseren van verliezen en moral hazard. De wat oudere Fok!-ers herinneren zich nog wel de LTCM crisis in 1998. Toen dachten we dat de wereld verging. Dat was een bailout van nog geen $4 miljard.
ik denk dat de wereld vergaat vanwege tsnunami's, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen, cyclonen en soms een chemiefabriek die ontploft (en waar niemand een reet om geeft).

Niet vanwege financiele markten, wat 99% papiertjes schuiven is :)

maar ik begrijp je punt :)
pi_89349670
quote:
Het is echt ongelofelijk hoe gewend we zijn geraakt aan bailouts, socialiseren van verliezen en moral hazard. De wat oudere Fok!-ers herinneren zich nog wel de LTCM crisis in 1998. Toen dachten we dat de wereld verging. Dat was een bailout van nog geen $4 miljard.
Zelfs jongere FOKers weten wel iets van die zaak. In veel financiele boeken wordt dat voorbeeld gegeven als uitleg waar het misging in combinatie met derivaten. Zelfde als met Nick Leeson. Het is juist de media die er veel zachtmoediger over doet. Ik denk dat daarom ook de burgers er nauwelijks op reageren. Iedereen die een kritische noot heeft op dit beleid krijgt weinig media aandacht, hence het gevoel van vertrouwen op de centrale overheden. Het komt allemaal wel goed ... etc.
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:27:27 #255
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89349761
Oei en de aanval op België is geopend?

2 year bund + 13,7%
pi_89349891
quote:
Wel leuk om te zien dat ze op BB TV ook continu de yields laten zien van de PIGS landen + belgie. Ze proberen die vrees toch wel door te drukken :P
Ze coördineren de zaak altijd goed.

Kranten, CNBC, de hedgies, paar 'prominenten' en gaan...
pi_89349910
quote:
Het is echt ongelofelijk hoe gewend we zijn geraakt aan bailouts, socialiseren van verliezen en moral hazard. De wat oudere Fok!-ers herinneren zich nog wel de LTCM crisis in 1998. Toen dachten we dat de wereld verging. Dat was een bailout van $3,6 miljard.
In een aflevering van Tegenlicht noemde Jim Rogers LTCM als voorbeeld van Greenspan die met een bailout voorkwam dat de markt zijn werk kon doen. Hij stelde in dezelfde aflevering dat de Amerikaanse banken in 2008 niet zo in de problemen waren gekomen als ze niet eerder gecompenseerd waren voor het LTCM-faillissement.
pi_89349960
Topic bijna vol in slechts 2 dagen. In crisis tijd gingen er volgens mij een aantal per dag door toch?
pi_89350004
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Topic bijna vol in slechts 2 dagen. In crisis tijd gingen er volgens mij een aantal per dag door toch?
pberends stelt zich beschieden op met spammen van zijn FP nieuws, anders waren we nu aan topic 3 :+
pi_89350031
Toch mooi om te zien dat een interview onder 5000 Amerikanen of ze de komende maand meer donuts kopen, die beurs zo kan beinvloeden.
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:38:50 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89350119
quote:
Ja nu is de enige reden dat het zo hard gaat dat er hier een paar mensen teveel vrije tijd hebben (waaronder ikzelf).

Maar eigenlijk is het redelijk spectaculair wat er gebeurt. Een ¤85 miljard bailout van een compleet land die zich binnen een dag in het gezicht van de EU opblaast. We zijn gewoon helemaal immuun geworden.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:43:16 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89350259
Ik mis de jaren '80. Stakingen van een jaar, vuilnis die niet wordt opgehaald, rellen, vechten met de politie....

Ow, en een Shiller P/E van 6,7 versus 21,2 nu :')
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:54:51 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89350617
Saillant detail trouwens wat betreft de LTCM bailout in 1998: Bear Stearns weigerde mee bij te dragen.
Mijn reisverslagen
pi_89350800
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:43 schreef SeLang het volgende:
Ik mis de jaren '80. Stakingen van een jaar, vuilnis die niet wordt opgehaald, rellen, vechten met de politie....

Ow, en een Shiller P/E van 6,7 versus 21,2 nu :')
In die zin ben ik wel benieuwd hoe naar deze periode wordt teruggekeken als we straks in 2030 zitten bijv. :P
pi_89350824
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:54 schreef SeLang het volgende:
Saillant detail trouwens wat betreft de LTCM bailout in 1998: Bear Stearns weigerde mee bij te dragen.
Ik zit de aflevering van Tegenlicht nog eens terug te kijken, vanaf 12:29 noemt Rogers specifiek Lehman Brothers en Bear Sterns die nog zouden bestaan als ze de klap van het faillissement van LTCM hadden moeten opvangen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 18:08:43 #266
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89351067
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In die zin ben ik wel benieuwd hoe naar deze periode wordt teruggekeken als we straks in 2030 zitten bijv. :P
In termen van waardering (niet noodzakelijk nominale prijs) denk ik dat het gezien zal worden als de moeder aller suckerrallys.

Ow, en verder zal men concluderen dat de Facebook generatie een stel mietjuhs waren.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:01:03 #267
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89353115
quote:
Bodemsignaal :Y
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_89353367
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

In termen van waardering (niet noodzakelijk nominale prijs) denk ik dat het gezien zal worden als de moeder aller suckerrallys.

Ow, en verder zal men concluderen dat de Facebook generatie een stel mietjuhs waren.
met die laatste conclusie hoef ik niet te wachten tot 2030 :D
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:06:59 #269
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89353386
Vroeger was alles beter.
Bedankt Hans.
pi_89353472
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:06 schreef bascross het volgende:
Vroeger was alles beter.
ach, ik ben ook een watje, hoor ;)
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:21:37 #271
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89353960
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ach, ik ben ook een watje, hoor ;)
Mooi dat je dat toegeeft. :P

Verder denk ik dat mensen de straten (nog) niet op gaan omdat het voor veel mensen ook niet duidelijk is wat er precies gebeurt. De meeste info die ik verzamel komt van fok!, in kranten staat weinig. Daardoor zullen de meeste mensen geen idee hebben wat er precies aan de hand is.
Daarnaast komen mensen vaak pas in actie als ze er daadwerkelijk zelf iets merken, zoals je nu ziet met de studenten. Ondanks de slecht gecommuniceerde ''protesten'', waren er toch best veel mensen.

Dat er nog geen echte actie van de burgers komt is meer een teken van onwetendheid, dan van berusting imo.
Bedankt Hans.
pi_89354163
Vooral dat laatste: mensen komen blijkbaar alleen in actie als ze het zelf merken. En ik denk dat de enige in Nederland die het nu merken diegenen zijn die geen baan hebben of onlangs werkeloos zijn geworden. De rest heeft het te goed.
pi_89354866
Het is misschien hier al gepasseerd maar:

http://www.tijd.be/nieuws(...)aks.8993605-4002.art

Wikileaks belooft volgend jaar saillante details rond een grootbank uit te brengen.
pi_89354934
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:21 schreef bascross het volgende:

[..]

Mooi dat je dat toegeeft. :P

Verder denk ik dat mensen de straten (nog) niet op gaan omdat het voor veel mensen ook niet duidelijk is wat er precies gebeurt. De meeste info die ik verzamel komt van fok!, in kranten staat weinig. Daardoor zullen de meeste mensen geen idee hebben wat er precies aan de hand is.
Daarnaast komen mensen vaak pas in actie als ze er daadwerkelijk zelf iets merken, zoals je nu ziet met de studenten. Ondanks de slecht gecommuniceerde ''protesten'', waren er toch best veel mensen.

Dat er nog geen echte actie van de burgers komt is meer een teken van onwetendheid, dan van berusting imo.
ik heb er een iets alternatieve blik op. In feite gaat het namelijk nog steeds erg goed met de meeste mensen. Was het niet Ruding die het had over 'minder meer''?

Een beetje relativeren mag best. Ik vind wat er in verzorgingstehuizen gebeurt bijvoorbeeld een grotere schande dan de financiele markten of pensioenfondsen. Als iemand dan toch 'hot over the collar' wordt, dan graag wel over essentiele zaken.... serieus....
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:43:49 #275
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_89355088
Nieuwe indicator, aantal posts op beurs en economie. ;)
pi_89355367
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:38 schreef tony_clifton- het volgende:
Het is misschien hier al gepasseerd maar:

http://www.tijd.be/nieuws(...)aks.8993605-4002.art

Wikileaks belooft volgend jaar saillante details rond een grootbank uit te brengen.
Waarom daar zo lang mee wachten? De debt crisis is op dit moment vol in het nieuws. Zijn ze bang dat dit nieuws de markt helemaal naar beneden zal trekken? De manier waarop de informatie wordt gepresenteerd lijkt er meer op dat ze zich juridisch aan het indekken zijn of aan het onderhandelen met die bank dat de info die ze uit zullen brengen niet te belangrijk nieuws zal zijn.

Immers, als die informatie zo schadelijk is, waarom dan wachten met het uitbrengen?

Conspiracy...... uff
pi_89355487
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom daar zo lang mee wachten? De debt crisis is op dit moment vol in het nieuws. Zijn ze bang dat dit nieuws de markt helemaal naar beneden zal trekken? De manier waarop de informatie wordt gepresenteerd lijkt er meer op dat ze zich juridisch aan het indekken zijn of aan het onderhandelen met die bank dat de info die ze uit zullen brengen niet te belangrijk nieuws zal zijn.

Immers, als die informatie zo schadelijk is, waarom dan wachten met het uitbrengen?

Conspiracy...... uff
Volgens Mr Wikileaks himself, kost het veel tijd om door de informatie heen te spitten, die op waarde en echtheid te beoordelen, en in leesbare brokken te presenteren.

Hij zal zijn handen wel vol hebben aan de huidige lekken, zijn vermeende verkrachtingszaak, en in algemene termen het er levend vanaf brengen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:01:57 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89356013
"In een interview met het Amerikaanse blad Forbes kondigde Wikileaks-oprichter Julian Assange aan dat 'ongehoorde overtredingen' en 'onethische praktijken' aan het licht zullen komen."

Ik kan me niet voorstellen dat er iets uit gaat komen waar we nog geschokt van raken
Mijn reisverslagen
pi_89356071
Zou wel ironisch zijn als het over short gaan op zilver gaat ......
j/k
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:03:55 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89356113
Btw: die "insurancefile" die je als torrent kunt downloaden is dan misschien een ander soort insurance file dan we eerst dachten.

AIG O-)
Mijn reisverslagen
pi_89357324
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:01 schreef SeLang het volgende:
"In een interview met het Amerikaanse blad Forbes kondigde Wikileaks-oprichter Julian Assange aan dat 'ongehoorde overtredingen' en 'onethische praktijken' aan het licht zullen komen."

Ik kan me niet voorstellen dat er iets uit gaat komen waar we nog geschokt van raken
Het zal op z'n minst het draagvlak voor bail-outs nog verder verminderen.
pi_89357345
Is heel die financiële crisis niet gewoon op te lossen door, zeg 50.000 euro, naar iedereens rekening over te maken. Nieuw geld, vers van de ECB zonder het ooit terug te hoeven betalen.

Kan iedereen zijn rekeningen weer betalen, misschien nog wat extra kopen of op vakantie, de overheid pakt de helft via belastingen en kan daarmee weer een paar banken en landen redden. Inflatie is ook niet zo issue, want iedereen krijgt het, niet alleen de banken.

Idee of niet? ;)
pi_89358070
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een beetje relativeren mag best. Ik vind wat er in verzorgingstehuizen gebeurt bijvoorbeeld een grotere schande dan de financiele markten of pensioenfondsen. Als iemand dan toch 'hot over the collar' wordt, dan graag wel over essentiele zaken.... serieus....
Relativeren? Een nationale default zal de oudjes zeer zeker geen goed doen. Als mensen zich zorgen maken om de financiele crisis dan betekent het niet dat ze geen zaken in perspectief kunnen zien, integendeel, ze lopen dan juist voor op de 'relativerende' mens door zich nu alvast druk te maken voor de shit die komen gaat. Normaliter zou sociaal-Nederland zich buigen over dergelijke langetermijnsproblematiek maar schijnbaar vertaalt dit zich terug in een zekere asociaalheid die je min of meer opgelegd krijgt.
Greece
pi_89359545
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:44 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Relativeren? Een nationale default zal de oudjes zeer zeker geen goed doen. Als mensen zich zorgen maken om de financiele crisis dan betekent het niet dat ze geen zaken in perspectief kunnen zien, integendeel, ze lopen dan juist voor op de 'relativerende' mens door zich nu alvast druk te maken voor de shit die komen gaat. Normaliter zou sociaal-Nederland zich buigen over dergelijke langetermijnsproblematiek maar schijnbaar vertaalt dit zich terug in een zekere asociaalheid die je min of meer opgelegd krijgt.
ik denk dan dat je aardig de weg kwijt bent, maar ach ja.....

Natioale default? Ik heb vast wat gemist dan? ;)

Serieus, asociaalheid begint bij jezelf, en ik onderschat de geilheid van de gemiddelde onheidsprofeet niet. Geloof echter dat markt dat wel op waarde schat. De wereld eindigt hier niet, wat sommigen ook schijnen te willen of te geloven..... realiteitszin kan geen kwaad.... de weeld is vrij flexibel, ook al verkoopt dat niet op internet .... :)
pi_89360335
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Natioale default? Ik heb vast wat gemist dan? ;)
Yields op buitenlandse treasuries stijgen achtereenvolgens na een mislukte Ierse bailout. Dat zegt aardig wat.

quote:
Serieus, asociaalheid begint bij jezelf, en ik onderschat de geilheid van de gemiddelde onheidsprofeet niet. Geloof echter dat markt dat wel op waarde schat. De wereld eindigt hier niet, wat sommigen ook schijnen te willen of te geloven..... realiteitszin kan geen kwaad.... de weeld is vrij flexibel, ook al verkoopt dat niet op internet .... :)
Dat we in een beursforum hoofdzakelijk financiele zaken bespreken betekent niet dat we geen notie nemen van de rest van de wereld. Alhoewel ik je intentie begrijp bevat je opmerking wel een beledigende factor. Hoe dan ook, ik laat het rusten, ik wil niet asociaal overkomen... :)
Greece
pi_89361168
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:28 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Yields op buitenlandse treasuries stijgen achtereenvolgens na een mislukte Ierse bailout. Dat zegt aardig wat.

[..]

Dat we in een beursforum hoofdzakelijk financiele zaken bespreken betekent niet dat we geen notie nemen van de rest van de wereld. Alhoewel ik je intentie begrijp bevat je opmerking wel een beledigende factor. Hoe dan ook, ik laat het rusten, ik wil niet asociaal overkomen... :)
In die zin vind ik het wel jammer dat de afspiegeling van de beleggers in het beursvloer topic niet een afspiegeling van de gemiddelde belegger is in Nederland of wereldwijd. :{
pi_89361716
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:43 schreef sitting_elfling het volgende:
In die zin vind ik het wel jammer dat de afspiegeling van de beleggers in het beursvloer topic niet een afspiegeling van de gemiddelde belegger is in Nederland of wereldwijd. :{
Het fok-forum draagt inderdaad wel bij aan de financiele awareness. Op de een of andere manier komen de meest verscheidene inzichten, personen en bronnen hier allemaal samen zodat je in ieder geval gestimuleerd wordt om na te denken over bepaalde zaken zonder dat je het klakkeloos hoeft over te nemen. Sommige personen dragen daar wat meer aan bij dan andere maar over de gehele linie van discussietopics kan ik dat alleen maar als positief bestempelen. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad!

Wat betreft de gemiddelde belegger zijn het toch altijd de meest brallerige permabulls- of bears die altijd in the picture zijn. Mensen die hun feiten op orde hebben vind je niet zo snel op de voorgrond. Maar ik snap je punt, fok doorbreekt de bias van idioterie :D
Greece
pi_89363098
Wat betreft de financiele awareness, er is nog hoop:

Greece
pi_89364541
Negatief advies voor Portugal (door ik dacht S&P, weet het niet meer zeker). President Portugal spreekt meteen tegen: "Wij zijn niet in de problemen". Yeah right, wat kom je dan toch geloofwaardig over. De kapitaalmarktrente voor Portugal laat gelukkig het juiste verhaal zien.
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:54:47 #290
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89365520
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:08 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Mensen, let nou eens op.

Dit is een strijd tussen de VS en Europa om de heerschappij van de dollar.

Natúúrlijk komt Pimco tijdens deze aanval met kritiek op de euro, dat had een klein kind kunnen zien aankomen.
Pimco is van Allianz. Je weet wel die Duitsers. Die met euro's betalen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 23:11:55 #291
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89366429
Portugese centrale bank heeft toch al gewaarschuwd voor problemen als ze geen steun zouden krijgen?
pi_89366654
Sterker nog de Min van financiën zei het 2 weken geleden nog:
"Portugal loopt "een groot risico" om financiële hulp te moeten vragen aan het buitenland om de begrotingsproblemen op te lossen. Dat heeft Fernando Teixeira dos Santos, de Portugese minister van Financiën, vandaag verklaard."

http://www.nieuwsblad.be/(...)leid=DMF20101115_107
Waarschuwing: Inhoud van deze post kan afwijken van de daadwerkelijke situatie van de user. Mogelijke redenen zijn humor, schaamte en angst voor vervolging.
pi_89366900
Die denken natuurlijk "nog even snel voordat Spanje gaat en het dus niet meer mogelijk is" :P
pi_89370425
Misschien toch schokkende verhalen in de wikileaks betreft de financiele markten. Documenten van Bank of America schijnen onetische en onwettelijke verhalen te bevatten. De wikileaks spreekt van enron-achtige schandalen.

quote:
Wikileaks Bank Of America
EmailWritten by jerald29 on Nov-30-10 11:06pm
Wikileaks Bank Of America, The next target of Wiliaeaks is U.S Banks, Recently in an article published on Forbes.com yesterday, founder Julian Assange Wikileaks is quoted as saying that the whistleblower website is sitting on tens or even hundreds of thousands of sensitive documents inside a large U.S. bank. Assange did not identify the bank to Forbes, but says Wikileaks will start posting the documents in early next year. The disclosure documents, he added, will provide a "true and representative overview of how banks behave at the executive level in a way that will stimulate investigations and reforms." The documents are not isolated to a specific incident, but rather to highlight a systematic pattern of what he called Enron-type abuses and unethical practices. "When Enron collapsed, through the judicial process, thousands and thousands of e-mails that were left inside, and he provided an overview of the functioning...........
pi_89370466
We kunnen alleen maar hopen dat de schandalige fraude, oplichterij en andere criminele activiteiten van banken eens duidelijk op papier staat.
Waarschuwing: Inhoud van deze post kan afwijken van de daadwerkelijke situatie van de user. Mogelijke redenen zijn humor, schaamte en angst voor vervolging.
pi_89372160
quote:
quote:
Behalve in Iers staatspapier, kocht de provincie ook nog voor enkele tientallen miljoenen euro's Spaanse, Italiaanse en Portugese obligaties.
:')

Welke provincie was dat ook alweer die met miljoenen in IJsland zat? :P
pi_89372164
Vanavond was Marike Stellinga bij P&W en ging het over die hele landen/Euro crisis http://pauwenwitteman.var(...)5c9c14958500146abd51 ook zij stelt dat risico bij bondholders moet liggen en dat landen dan afzonderlijk kunnen bepalen wat ze met de betreffende banken gaan doen vwb bailouts
pi_89373003
Even een heel andere vraag. Als ik fonds op de KOSDAQ zou willen kopen, welke broker zou dat kunnen bieden?
pi_89373032
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:15 schreef Mendeljev het volgende:
Wat betreft de financiele awareness, er is nog hoop:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar wel met lachende mensen eronder. Die vervolgens waarschijnlijk een capucino zijn gaan drinken :P Ik wil getormenteerde verbeten gezichten zien, getekend door oneindig leed. Like you mean it. ;)

Ik mis trouwens de olijke petjes. :)
pi_89373264
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:28 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

ik dacht je doelde op een Nederlandse default.... dat zie ik nog niet zo snel gebeuren....

quote:
For the record, was niet specifiek op iemand gericht hoor :)

Ik vind in zijn algemeenheid wel dat aan de financiele wereld teveel waarde wordt gehecht, en dat ze de laatste jaren volkomen chaotisch om maar niet te zeggen manisch depressief is, gevoed door flits informatie/media hype en flits kapitaal. Wat twee maanden geleden een non issue was, is nu een mega issue, en wordt wellicht volgende maand de vis al weer in verpakt.

Twee wereldoorlogen, diverse natuurrampen, Ronald Reagan aan de knoppen, we hebben het allemaal overleeft. Wedden dat we dat schuiven met papiertjes ook gaan overleven, en dat de haard nog steeds brandt? Het is m.i. wel goed om dat in het achterhoofd te houden, ongeacht dat deze moves in de financiele werled op individueel niveau grote impact kunnen hebben. Maar het is ook geen armageddon.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')