abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 november 2010 @ 21:10:38 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89272421

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[[url=mms://media2.bloomberg.com/btv_US200.asf]Bloomberg TV[/url]] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?
De Beursvloer # 173 Na 10 maanden 2010 weer terug bij af
De Beursvloer # 174 Waar we verder ouwehoeren
De Beursvloer #175 Met QE2, G20, Currency wars &overheden zonder geld

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89272558
Geen financiele maar deze vond ik wel aardig.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/spiegelcovert.html
  zondag 28 november 2010 @ 21:23:49 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89273376
Naast het commentaar dat Blandigan al had gegeven ben ik nog steeds oprecht geinteresseerd naar een antwoord op deze vragen;

quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 20:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bedankt voor het opzoeken, maar ik ben bekend met de inhoud van die brief. Het beantwoordt echter geen enkele van mijn vragen.

Er wordt gesproken over 2 net shortposities: een van 228 Moz en een van 310 Moz, dus totaal 538 Moz. De jaarproductie in 2002 lag op ca 640 Moz, dus we hebben het hier over ongeveer 10 maanden productie...

Waarom is het zo raar om een net shortpositie te hebben van 10 maanden productie, gegeven dat het heel normaal is in de mijnindustrie om toekomstige productie te verkopen? :? Waarom ziet iedereen hierin een duister complot :?

Als het gewoon hedges zijn van mijnen (geplaatst via JPM traders) dan is er niks aan de hand en is het eigenlijk geen "net" short omdat er bij maturity gewoon mijnproductie kan worden geleverd. Maar als het evil speculanten zijn met een ECHTE net short positie, dan zitten die nu dus met een verlies van ongeveer $13,5 miljard! Dat kun je niet even wegmoffelen. Dus waar is dat verlies dan?

Dit zijn toch voor de hand liggende vragen, maar ik heb ze nooit beantwoord gezien. Nu ben ik geen gold/silverbug en heb me er niet zo in verdiept, maar elke keer als ik een gold/silverbug hiernaar vraag dan wordt het oorverdovend stil. So please enlighten me...
En nu we toch aan het conspiracy denken zijn: iedereen die iets leuks vindt in de wikileaks wbt de FED, Goldman Sachs, AIG or whatever, AUB posten! Of zelfs even een apart topic maken over financiële wikileaks!
Mijn reisverslagen
pi_89273550

Hopen dat het nieuws over Ierland deze week onverwacht (goed of slecht) zal zijn!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 28 november 2010 @ 21:30:38 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89273872
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[ afbeelding ]

Hopen dat het nieuws over Ierland deze week onverwacht (goed of slecht) zal zijn!
Ze hoeven maar 5,8% te betalen (gemiddeld).
Mijn reisverslagen
pi_89274075
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:
Naast het commentaar dat Blandigan al had gegeven ben ik nog steeds oprecht geinteresseerd naar een antwoord op deze vragen;
Voor het gemak ook nog maar even mijn antwoord;

Zie ook de link naar de rechtzaak (mijn 2e edit).

Ik kan niet in de boeken van JPM kijken, helaas. Ik ben er echter van overtuigd, dat er forse verliezen zijn geleden de laatste weken. Waarom? Omdat margins niet 2x kort achter elkaar worden opgehoogd. (De aluhoedjes geven aan dat het margin calls regende bij JPM en klanten van JPM, en er snel wat grote klanten geholpen moesten worden voordat ook die failliet zouden gaan. Tja, dat kan ik niet bewijzen, maar hopelijk kunnen we het teruglezen uit de notulen als de rechtzaak is geweest). En omdat er niet zonder reden, opeens enorme voorraden zilver extra worden aangevoerd voor SLV.

Het is allemaal behoorlijk "circumstantial evidence", maar ik heb alle materiaal gelezen en hecht er zelf geloof aan. Te meer daar het nu uit een aantal verschillende hoeken komt.
pi_89274141
Wikileaks:

- Saudie Arabie boodt China olie aan als ze meehielpen met het aanvallen van Iran
- Saudie Arabische connecties fianncieren Al Qaida
pi_89275409
Dat zou wel interessant zijn. Alle communicatie ten tijde van val Lehman, QE bij de Fed, wat speelde er bij Fannie en Freddie :D
  zondag 28 november 2010 @ 22:03:05 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89275828
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 21:56 schreef tjoptjop het volgende:
Dat zou wel interessant zijn. Alle communicatie ten tijde van val Lehman, QE bij de Fed, wat speelde er bij Fannie en Freddie :D
Misschien dat er nog iets boven komt, want er is natuurlijk ook veel overleg geweest tussen landen. Ik vertrouw er wel op dat sites als ZeroHedge er nog wat gaan graven in die wikileaks.
Mijn reisverslagen
pi_89276080
Ik ben erg benieuwd hoe de financiële markten gaan reageren op de steun aan Ierland. Als het maar geen saaie vlakke week wordt.
's Avonds een man, overdags rustig an
  zondag 28 november 2010 @ 22:13:33 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89276517
quote:
Ex Domestically Sourced Pension Funds, Blended Irish Rescue Interest Rate Is 7.25%
Submitted by Tyler Durden on 11/28/2010 13:53 -0500

Everyone expected a number between 5% and 6.7% on the Irish rescue interest rate. However, when one considers that the NPRF, which will serve as a source of capital in the rescue package has a zero interest rate (Ireland will not be paying interest to itself), and amounts to 20% of the total bailout figure, it appears that the blended rate of new money is actually 7.25%. From politics.ie: "Presumably the pensions reserve funds are at 0%, as its already our money. They form about 20% of the total amount. If one fifth of the amount is at zero percent, and the average is 5.8% - what is the interest on the rest of the money? I calculate 7.25%"

The rape of the Irish people by their new European banking overlords is reaching legendary proportions.
Ik denk dat deze redding niet zo relevant is maandag want iedereen had dat wel verwacht. Wat bepalend wordt is of het parlement ermee instemt en zo ja, of de volgende regering na de verkiezingen het dan niet gaat terugdraaien. Want volgens mij willen de meeste Ieren gewoon defaulten.
Mijn reisverslagen
pi_89279556
In de hoop dat deze vraag hier gepast is (vind een nieuw topic openen ook zo overdreven).

Ik ben momenteelmet wat macroeconomie bezig en kom 'Cyclically Adjusted Budget' tegen, ik begrijp het half. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen, of in ieder geval het Nederlandse begrip hiervoor kunnen geven?

Definitie uit m'n boek:
'Economists use the cyclically adjusted budget to adjust actual federal budget deficits and surpluses to account for the changes in tax revenues that happen whenever GDP changes. The cyclically adjusted budget measures what the federal budget deficit or surplus would have been with existing tax rates and govenment spending levels if the economy had achieved its full-employment level of GDP.
The idea essentially is to compare actual government expenditures with the tax revenues that would have occured.'

Ik lees het en snap het stuk voor stuk, maar de essentie snap ik niet helemaal.
pi_89279818
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 23:00 schreef EddyAlbena het volgende:
In de hoop dat deze vraag hier gepast is (vind een nieuw topic openen ook zo overdreven).

Ik ben momenteelmet wat macroeconomie bezig en kom 'Cyclically Adjusted Budget' tegen, ik begrijp het half. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen, of in ieder geval het Nederlandse begrip hiervoor kunnen geven?

Definitie uit m'n boek:
'Economists use the cyclically adjusted budget to adjust actual federal budget deficits and surpluses to account for the changes in tax revenues that happen whenever GDP changes. The cyclically adjusted budget measures what the federal budget deficit or surplus would have been with existing tax rates and govenment spending levels if the economy had achieved its full-employment level of GDP.
The idea essentially is to compare actual government expenditures with the tax revenues that would have occured.'

Ik lees het en snap het stuk voor stuk, maar de essentie snap ik niet helemaal.
De essentie is dat de overheid (of een bedrijf) niet hoeft te snijden in de uitgave als de inkomsten tegenvallen omdat dat gebufferd is door overschotten op inkomsten in goede tijden. Conjunctuur effecten kun je zo een beetje uitsmeren.
pi_89280367
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 23:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De essentie is dat de overheid (of een bedrijf) niet hoeft te snijden in de uitgave als de inkomsten tegenvallen omdat dat gebufferd is door overschotten op inkomsten in goede tijden. Conjunctuur effecten kun je zo een beetje uitsmeren.

Ok, met dit en het boek erbij snap ik het nu ja. T(j)op!
pi_89284045
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:
Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.

Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar). Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.

Wat betreft prijsvorming op de COMEX zonder fysieke levering, dat lijkt me geen probleem, de handel haalt zijn prijsinformatie ook uit andere bronnen, zoals de LBMA, en zoals je zelf al zei is cash settlement voor de meeste marktparticipanten precies waar ze op uit zijn.

N.B. Als je echt wilt smullen van intriges en verweving van haute finance en politiek, heb ik hier een startpuntje voor je. Het speelt bovendien in je eigen achtertuin!

[ Bericht 0% gewijzigd door dvr op 29-11-2010 01:11:04 ]
  maandag 29 november 2010 @ 02:09:08 #16
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89284988
Euro gaat weer lekker verder onderuit tegen de dollar. Ben benieuwd hoe Europa straks opent.
The more debt, the better
pi_89285634
De complete cable leaks zijn langs deze weg te downloaden. Er schijnen veel berichten over financiele/monetaire zaken tussen te zitten. Zie ook http://cablegate.wikileaks.org
pi_89286736
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 00:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.

Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar). Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.

Wat betreft prijsvorming op de COMEX zonder fysieke levering, dat lijkt me geen probleem, de handel haalt zijn prijsinformatie ook uit andere bronnen, zoals de LBMA, en zoals je zelf al zei is cash settlement voor de meeste marktparticipanten precies waar ze op uit zijn.

N.B. Als je echt wilt smullen van intriges en verweving van haute finance en politiek, heb ik hier een startpuntje voor je. Het speelt bovendien in je eigen achtertuin!

zilver is zowieso interessant omdat deze parabolisch omhoog gaat op dit moment. geweldig om te shorten wanneer de bubbel klapt.
  maandag 29 november 2010 @ 09:35:52 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89287613
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 00:58 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja ik weet dat zilver eigenlijk een soort van "afvalproduct" is van met name kopermijnen maar op zich maakt dat weinig uit voor het idee dat je risicos wilt afdekken als je nieuwe investeringen doet die een lange terugverdientijd hebben.

Het terugdraaien van hedgebooks van goudmijnen is mij bekend, maar daar zit doorgaans een ander type aandeelhouder in dan in mijnen van industriële metalen zoals koper (en dus zilver) en dat heeft invloed op het beleid. Goudmijnen worden vaak gekocht als een soort van "leveraged bet" op de goudprijs, een calloptie op de goudprijs met een oneindige looptijd. Dat verklaart ook de extreem hoge P/E's (dat was ook al zo voor de bubble toen goud nog rond de $300 was). Dat kan ook het irrationele gedrag verklaren van dehedgen bij hogere prijzen, dat is namelijk wat hun aandeelhouders willen. Maar industriële metalen zijn altijd gewoon cyclisch geweest en bij dergelijke aandelen kijk je vooral naar de cashflows (al doet de huidige bubble zich daar nu ook gelden). Ik als "echte" belegger wil gewoon zekere cash zien en niet gokken op prijzen die inherent onvoorspelbaar zijn

Ik kan er volkomen naast zitten hoor want ik heb me er niet in verdiept, maar waarom kijkt niemand naar de voor de hand liggende verklaringen en is het altijd een duister complot?

quote:
Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar).
Dat lees je inderdaad vaak maar ik vind het een belachelijke en onlogische suggestie. Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden? In de huidige bubble kan ik me nog een klein beetje iets voorstellen bij het verankeren van inflatieverwachtingen of iets dergelijks (alhoewel, wou Bernanke juist niet inflatie genereren?) maar die manipulatie verhalen stammen al uit de jaren '90 toen goud al bijna 2 decennia in een downtrend zat! (-70% and counting...)

Het is ook nog eens onlogisch omdat diezelfde centrale banken continu en structureel netto verkopers zijn geweest van goud. Waarom zouden centrale banken die van hun goud af willen de prijs willen drukken? Het omgekeerde zou logischer zijn.

quote:
Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.
Dit vind ik dan juist weer iets geloofwaardiger dan een duister complot van de FED. Maar dan hadden er al jarenlang astronomische verliezen moeten zijn. Waar zijn die verliezen dan gebleven?
Mijn reisverslagen
pi_89287980
quote:
Dat lees je inderdaad vaak maar ik vind het een belachelijke en onlogische suggestie. Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden?
Tenzij je de fabeltjeskrant leest is het een belachelijke en onlogische suggestie dat goud geen monetaire rol speelt. Dat stellen in deze tijd getuigd van een hoog niveau van brainwashing cq een laag niveau van intelligentie.

Rusland, China, India en Saudi-Arabië hebben allemaal hun goudhoeveelheid verhoogt juist ten tijde van deze, door currency-wars (hoe monetair wil je het hebben?) getekende, crisis.

De ECB boekt zijn goudreserves bovendien als aparte asset tegen marktprijzen. Blijkbaar vind men goud belangrijk.

En Duisenberg noemde goud ook al expliciet:

quote:
The euro, probably more than any other currency, represents the mutual confidence at the heart of our community. It is the first currency that has not only severed its link to gold, but also its link to the nation-state. It is not backed by the durability of the metal or by the authority of the state. Indeed, what Sir Thomas More said of gold five hundred years ago that it was made for men and that it had its value by them applies very well to the euro.
Hier zegt Duisenberg toch belangrijke dingen.
  maandag 29 november 2010 @ 11:08:56 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89290156
Interessante marktreactie op de bailout (althans voorlopig):
De PIIGS yields dalen iets, maar relatief gezien zie je vooral de yields van NL en Duitsland stijgen. Zelfs Spaanse yields stijgen.
Mijn reisverslagen
pi_89290303
De euro profiteert ook niet echt van deze nieuwe 'stabilsering'
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 29 november 2010 @ 11:22:54 #23
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89290676
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:13 schreef fedsingularity het volgende:
De euro profiteert ook niet echt van deze nieuwe 'stabilsering'
Nee, dat is weer een drama. Al zitten we wel dicht bij een bodem waarschijnlijk.
pi_89290763
quote:
Nee, dat is weer een drama. Al zitten we wel dicht bij een bodem waarschijnlijk.
Ach, ten opzichte van andere valuta heeft de euro wel eens lager gestaan, en een land als Duitsland zal er ook niet echt problemen mee hebben als hij verder gaat zakken.
  maandag 29 november 2010 @ 11:29:33 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89290815
Hier kun je zoeken in de momenteel beschikbare wikileaks: http://rpgp.org/cable/

Goldman Sachs
JP Morgan
FED
Gold
Tungsten
AIG
Bailout

Voorlopig niks ;(
Maar misschien kunnen jullie het beter :{
Mijn reisverslagen
pi_89290912
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 11:29 schreef SeLang het volgende:
Hier kun je zoeken in de momenteel beschikbare wikileaks: http://rpgp.org/cable/

Goldman Sachs
JP Morgan
FED
Gold
Tungsten
AIG
Bailout

Voorlopig niks ;(
Maar misschien kunnen jullie het beter :{
Ik ga er eigenlijk van uit dat banken zoals GS hun geheimen beter kunnen bewaren dan zaken zoals de FED, FBI en de overheden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 29 november 2010 @ 11:47:10 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89291397
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ga er eigenlijk van uit dat banken zoals GS hun geheimen beter kunnen bewaren dan zaken zoals de FED, FBI en de overheden.
Dat denk ik ook. Maar ik hoopte op correspondentie van Obama waarin hij voorstelt om GS ook maar een tegen 0% rente te laten lenen, ondanks dat het geen bank is (waar kan ik een rekening openen?) en ze daar dus eigenlijk geen recht op hebben, omdat GS $1.000.000 in z'n campagne pot heeft gestort.

Of een dreigement van Sarkozy dat als de USA Societe Generale geen bailout geeft (verkapt via AIG zoals is gebeurd) dat hij dan dwars gaat liggen over Afghanistan.

Dat soort dingen.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 12:19:12 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89292518
Spaanse yield op een crisis hoogtepunt nu: 5,32% as we speak...
Wat een verrassing O-)
Dat is btw al bijna even hoog als de rente die Ierland moet betalen voor de bailout. En Spanje moet zelf meebetalen aan zowel de Griekse als de Ierse bailout.

Mijn reisverslagen
pi_89293416
Haha, ik vind het zo'n poppenkast die 'eurocrisis' he. Steeds wordt er zeer kort opgelucht gereageerd op noodhulp, daarna slaat de onzekerheid meteen weer toe. Het blijft wachten op een groot (economisch) land die ook noodhulp nodig gaat hebben, dan zal het dubbeldip scenario gaan toeslaan in Europa.
's Avonds een man, overdags rustig an
  maandag 29 november 2010 @ 13:44:24 #30
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89295513
Er liggen Amerikaanse kernwapens in Nederland opgeslagen. :D
  maandag 29 november 2010 @ 13:48:13 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89295645
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:44 schreef Sokz het volgende:
Er liggen Amerikaanse kernwapens in Nederland opgeslagen. :D
Mooi. Na een kernoorlog kunnen we laag instappen :Y)
Mijn reisverslagen
pi_89295830
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:35 schreef SeLang het volgende:

Dit vind ik dan juist weer iets geloofwaardiger dan een duister complot van de FED. Maar dan hadden er al jarenlang astronomische verliezen moeten zijn. Waar zijn die verliezen dan gebleven?
Marked to myth B-)
  maandag 29 november 2010 @ 13:58:10 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89296039
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:53 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Marked to myth B-)
Dat zou kunnen als het onderhandse contracten waren maar het gaat hier dus over gewone Comex contracten waar je gewoon elke dag op winst/ verlies wordt afgerekend.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 14:04:28 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89296274
Ierse 10-yr yield staat nu op een nieuw crisis hoogtepunt van 9,25% _O-
So much for the bailout :')

Mijn reisverslagen
pi_89296994
Volgens RTLZ loopt de rente voor ons land ook alweer op. So much voor de debiele opmerking van De Jager dat de ierse bailout ons geen geld zou gaan kosten :')
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_89297295
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:35 schreef SeLang het volgende:

Goudmijnen worden vaak gekocht als een soort van "leveraged bet" op de goudprijs, een calloptie op de goudprijs met een oneindige looptijd.
Klopt, maar dat geldt met name de laatste twee jaar (en in steeds hogere mate) ook voor zilver. Het speculanten/beleggersaandeel in de markt is o.a. door funds als SLV sterk gestegen zodat die nu waarschijnlijk meer prijsbepalend zijn dan de industriële afnemers.

quote:
Ik kan er volkomen naast zitten hoor want ik heb me er niet in verdiept, maar waarom kijkt niemand naar de voor de hand liggende verklaringen en is het altijd een duister complot?
Zilverbeleggers zien al jaren een in hun ogen achtergebleven zilverprijs en worden in die mening steeds meer gesterkt, vooral nu de toezichthouder hun vermoedens bevestigt door een onderzoek naar manipulatie in te stellen. Vanuit hun perspectief is het een aannemelijke verklaring.

quote:
Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden?
Goud speelt nog altijd een prominente monetaire rol! In noodscenario's, als een munt ontploft, is de goudvoorraad van een land de meest directe en geloofwaardige bron van dekking voor uitgave van nieuw geld. Zilver kan een dergelijke rol ook vervullen.

quote:
Het is ook nog eens onlogisch omdat diezelfde centrale banken continu en structureel netto verkopers zijn geweest van goud. Waarom zouden centrale banken die van hun goud af willen de prijs willen drukken?
Voor de monetaire functie van goud is de actuele geldwaarde niet relevant. Toen onder Kok/Duisenberg ons goud tegen een bodemprijs verkwanseld werd, werd dat ook met dat argument goedgepraat (en het stond tegen een nog veel lagere historische prijs in de boeken van DNB, zodat er toch een flinke boekwinst gemeld kon worden). Voor Duisenberg lag dat goud maar nutteloos in zijn kelder duur te wezen. Zoals het afromen van de pensioenfondsen jouw bloed deed koken, deed die goudverkwanseling dat met het mijne! :)
pi_89297698
quote:
Toen onder Kok/Duisenberg ons goud tegen een bodemprijs verkwanseld werd, werd dat ook met dat argument goedgepraat (en het stond tegen een nog veel lagere historische prijs in de boeken van DNB, zodat er toch een flinke boekwinst gemeld kon worden). Voor Duisenberg lag dat goud maar nutteloos in zijn kelder duur te wezen. Zoals het afromen van de pensioenfondsen jouw bloed deed koken, deed die goudverkwanseling dat met het mijne!
Dan heb je toch niet goed opgelet.

Sinds die verkoop is de goudprijs flink gestegen en staan de boeken er wat goud betreft verre van slecht voor.

Dan kan je stellen dat ze er anders nog beter voor hadden gestaan, maar dat is uiterst twijfelachtig.

Het goud-mark-to-market-concept van de ECB staat niet voor niets achter de euro. Men probeert daarmee een alternatieve/nieuwe wereldhandelsmunt neer te zetten.

Dat gebeurt (deels) middels een herwaardering van goud. Kijk maar eens in de 10-jaars grafiek hoe keurig parabolisch de prijs is gaan stijgen sinds de geboorte van de euro; uit het boekje, nietwaar?

Om de rest van de wereld zover te krijgen zullen potentiële medestanders over voldoende goudreserves moeten beschikken. De goudverkopen van de laatste tien jaar door oa de ECB - alles loopt uiteindelijk via de BIS - zijn niets minder dan het herdistribueren van goud naar de "juiste" handen.

Is er ooit bij al het geschreeuw rondom goudverkopen door centrale banken ook maar gehint op een mogelijke koper? De nadruk lag altijd op de verkopen en hoe dat de prijs zou drukken, nooit op wie het spul kocht.

Aan de recentelijke herwaardering van de Saudische goudreserves uit het niets kunnen we opmaken hoe ondoorzichtig de goudmarkt werkelijk is, maar dat het Nederlandse goud in de kluis van een ander land terecht is gekomen is verre van onwaarschijnlijk.

Los daarvan was Duisenberg in de zeventiger (oa '74) zeer actief bezig met goud, hij reiste zelfs naar de VS om te pleiten voor hernieuwd gebruik van goudreserves om schulden te blussen tussen Europese lidstaten onderling.

Duisenberg wist als geen ander wat de waarde van goud was, en ik zie dan ook weinig redenen tot kokend bloed of woede.
  maandag 29 november 2010 @ 15:03:33 #38
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89298677
Ja, het is overal een drama. Goed begonnen, maar langzaam glijdt alles weg. Zelfs Galapagos, dat zich doorgaan niet heel veel van de markt aantrekt...
  maandag 29 november 2010 @ 15:22:45 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89299555
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 14:30 schreef dvr het volgende:

[..]

Klopt, maar dat geldt met name de laatste twee jaar (en in steeds hogere mate) ook voor zilver. Het speculanten/beleggersaandeel in de markt is o.a. door funds als SLV sterk gestegen zodat die nu waarschijnlijk meer prijsbepalend zijn dan de industriële afnemers.

SLV hoeft toch niets te hedgen? Die produceren toch niets? En zilver komt vooral uit gediversifieerde mijnen waarvan ik nu juist aangeef dat daar andere beleggers achter zitten en dat het hedge beleid daarom weleens anders zou kunnen zijn. Heeft daar weleens iemand naar gekeken? De meest voor de hand liggende verklaring is meestal de juiste.

En zo zijn er dus tal van legitieme redenen te bedenken waarom er een grote net short positie zou kunnen zijn. Misschien kan JPM die vraag zelfs wel direct beantwoorden. Je gaat dat toch eerst in kaart brengen voordat je aan die vergezochte dingen toekomt? En misschien is dat ook wel gedaan, maar ik lees daar nergens wat over. Ik loop nu al een tijdje goldbugs/ bullionaires uit te dagen maar die informatie is vreemd genoeg nog steeds niet boven tafel.

quote:
Zilverbeleggers zien al jaren een in hun ogen achtergebleven zilverprijs
In hun ogen ja. Maar je kunt ook objectief constateren dat de grootste afnemer is verdwenen (namelijk fotografie). Er is geen objectieve manier om de prijs van zilver te bepalen dus "achtergebleven" is een puur geloofs concept.

quote:
en worden in die mening steeds meer gesterkt, vooral nu de toezichthouder hun vermoedens bevestigt door een onderzoek naar manipulatie in te stellen. Vanuit hun perspectief is het een aannemelijke verklaring.

Zelfs als traders de markt manipuleren (aan de orde van de dag) is het nog een hele grote stap naar duister complot met de FED/ Treasury dat al meer dan een decennium lang prijzen omlaag zou manipuleren voor een of ander hoger doel. De eerste vragen die je dan zou moeten stellen zijn o.a. degene die ik heb gepost. Ik heb hier nog nooit een bevredigend antwoord op gehad.

Ik constateer overigens wel dat al die duistere slecht onderbouwde verhalen komen uit een groep waarvan het onomstreden is dat die een belang hebben bij hogere prijzen, dus als we het nu over manipulatie hebben :').

quote:
Goud speelt nog altijd een prominente monetaire rol! In noodscenario's, als een munt ontploft, is de goudvoorraad van een land de meest directe en geloofwaardige bron van dekking voor uitgave van nieuw geld. Zilver kan een dergelijke rol ook vervullen.
Zo zie jij dat misschien, maar we kunnen objectief constateren (feit) dat centrale banken al een paar decennia lang in elk geval t/m 2009 structureel goudvoorraden hebben AFgebouwd. Je kunt dus niet beweren dat centrale banken in die periode nog een prominente rol zagen voor goud in het monetaire systeem. En daarmee is het vermeende motief voor de vermeende manipulatie nogal zwak.

quote:
Voor de monetaire functie van goud is de actuele geldwaarde niet relevant. Toen onder Kok/Duisenberg ons goud tegen een bodemprijs verkwanseld werd, werd dat ook met dat argument goedgepraat (en het stond tegen een nog veel lagere historische prijs in de boeken van DNB, zodat er toch een flinke boekwinst gemeld kon worden). Voor Duisenberg lag dat goud maar nutteloos in zijn kelder duur te wezen. Zoals het afromen van de pensioenfondsen jouw bloed deed koken, deed die goudverkwanseling dat met het mijne! :)
Nu spreek je jezelf tegen want hier praat je over een boekwinst die gemeld kon worden. Natuurlijk is het wel degelijk van belang voor welke prijs dat goud werd verkocht. Uiteindelijk is dat belastingpoet. En een centrale bank die goudvoorraden verkoopt heeft gewoon geen belang bij een lagere goudprijs maar juist bij een hogere goudprijs. Als prijs er niet toe doet dan had ze het ook gratis weg kunnen geven. Een effectiever middel om de goudprijs te slopen (dat wilden ze toch?!) kan ik niet verzinnen.
Mijn reisverslagen
pi_89299944
De vraag die jij niet beantwoordt, Selang, is waarom JPM een rechtzaak aan de broek heeft voor het manipuleren van de zilverprijs, omdat een inside trader het spelletje heeft blootgelegd.

Waar rook is, is vuur.
  maandag 29 november 2010 @ 15:49:40 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89300772
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:31 schreef Blandigan het volgende:
De vraag die jij niet beantwoordt, Selang, is waarom JPM een rechtzaak aan de broek heeft voor het manipuleren van de zilverprijs, omdat een inside trader het spelletje heeft blootgelegd.

Waar rook is, is vuur.
Dat er een paar traders worden beschuldigd van marktmanipulatie (ik ken die zaak) is precies dat: een paar traders die worden beschuldigd van marktmanipulatie. Het zegt niets over groot duister complot. Om daar (uiteindelijk) te kunnen belanden moet je eerst de voor de hand liggende vragen beantwoorden.

Tot mijn verbazing heb jij ondanks je kennelijk heilige overtuiging en interesse in de materie die antwoorden nog niet kunnen produceren (en dat geldt voor elke gold/silverbug die tot nu toe mijn virtuele pad heeft gekruisd). Geconfronteerd met een logisch onderbouwd verhaal en een minimale hoeveelheid bewijzen ben ik direct bereid om mijn mening te herzien.

"Waar rook is, is vuur" is niet genoeg.
Mijn reisverslagen
pi_89301297
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:22 schreef SeLang het volgende:
De meest voor de hand liggende verklaring is meestal de juiste.
En zo is het! Het ontgaat me om een of andere reden compleet waarom mensen zo veel moeite doen om allerlei voor de hand liggende verklaringen te marginaliseren en naarstig op zoek zijn naar 2e orde effecten om hun verhaal kracht bij te zetten (Dit is een opmerking in het algemeen).

Het werkt namelijk de algemene perceptie van logica tegen omdat mensen simpelweg heel lastig bijverschijnselen kunnen relateren als het directe causale verband wordt genegeerd.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 29 november 2010 @ 16:03:15 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89301400
Spanje :W
5,45% nu

Ierland :W
9,24%

Portugal :W
7,03%

Belgie :X
Wordt nu ook gelanceerd: 3,85%

Mijn reisverslagen
pi_89301536
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 16:03 schreef SeLang het volgende:
Spanje :W
5,45% nu

[ afbeelding ]

Ierland :W
9,24%

[ afbeelding ]

Portugal :W
7,03%
[ afbeelding ]

Belgie :X
Wordt nu ook gelanceerd: 3,85%

[ afbeelding ]
betreft dit de 10 jaars rente, en wat is die van nl :?
pi_89301620
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 15:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat er een paar traders worden beschuldigd van marktmanipulatie (ik ken die zaak) is precies dat: een paar traders die worden beschuldigd van marktmanipulatie. Het zegt niets over groot duister complot. Om daar (uiteindelijk) te kunnen belanden moet je eerst de voor de hand liggende vragen beantwoorden.

Tot mijn verbazing heb jij ondanks je kennelijk heilige overtuiging en interesse in de materie die antwoorden nog niet kunnen produceren (en dat geldt voor elke gold/silverbug die tot nu toe mijn virtuele pad heeft gekruisd). Geconfronteerd met een logisch onderbouwd verhaal en een minimale hoeveelheid bewijzen ben ik direct bereid om mijn mening te herzien.

"Waar rook is, is vuur" is niet genoeg.
Nee maar wat jij vraagt lukt natuurlijk niet. Ik heb geen inzicht in de boeken van JPM, jij wel? En zelfs al had ik dat; fat chance dat je uit de balans haalt waar ze met zilver hebben gespeeld.

Ik geef wel een paar zaken aan die op zijn minst opmerkelijk zijn (ik vind het ronduit verdacht), maar daar ga je niet op in. 2x kort achter elkaar een margin verhoging, fors bijstorten van fysiek zilver in SLV kort nadat ze aangeklaagd worden, etc etc.

Je kunt daar allerlei logische verklaringen voor bedenken, net zoals ik allerlei logische verklaringen kan bedenken dat het zeer lucratief is om een commodity prijs te beinvloeden.

Dus dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen.

Blijft over: losse bits en bites. Zoals China, dat 40% minder zilver uitvoert vanwege de fors toenemende interne vraag. De snel stijgende vraag naar munten, waardoor al een aantal winkels nee moeten verkopen. En ja, de andere geruchten...
  maandag 29 november 2010 @ 16:12:00 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89301813
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

betreft dit de 10 jaars rente, en wat is die van nl :?

10-yr Treasury yield.

Nederland: 2,99%

Duitsland: 2,73%
Mijn reisverslagen
pi_89301929
quote:
4s.gif Op maandag 29 november 2010 16:01 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

En zo is het! Het ontgaat me om een of andere reden compleet waarom mensen zo veel moeite doen om allerlei voor de hand liggende verklaringen te marginaliseren en naarstig op zoek zijn naar 2e orde effecten om hun verhaal kracht bij te zetten (Dit is een opmerking in het algemeen).

Het werkt namelijk de algemene perceptie van logica tegen omdat mensen simpelweg heel lastig bijverschijnselen kunnen relateren als het directe causale verband wordt genegeerd.
Daar gaan we weer Mendeljev. Waarom het botst tussen jou en mij is omdat jij een heilig vertrouwen heb, of lijkt te hebben, in allerlei cijfermateriaal dat je verkrijgt van overheidsinstellingen. Diezelfde overheden, die er links en rechts een potje van maken.
Het lastige is dat, in het voor jou onwaarschijnlijke geval dat ik gelijk krijg met de CPI en waar we het elders over hebben gehad, we waarschijnlijk maanden of wellicht jaren verder zijn.

Ik denk wel degelijk logisch na. Heb dan ook niet voor niets een WO opleiding gehad in een beta richting. Maar ik sta wel open voor zaken als manipulatie. Wellicht dat hier ook een stuk levenservaring speelt want wat ik bij bedrijven heb zien gebeuren heeft mijn kijk op de samenleveing er niet optimistischer op gemaakt.
  maandag 29 november 2010 @ 16:15:04 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89301957
Erg slim om die pauperlanden te gaan redden en te verwachten dat het je eigen rente onbewogen laat. Ondertussen hebben ze in Zweden dit jaar de sterkste economische groei sinds 1970 en staat het BBP weer op het niveau van 2008.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 29 november 2010 @ 16:21:32 #49
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89302284
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:15 schreef JimmyJames het volgende:
Erg slim om die pauperlanden te gaan redden en te verwachten dat het je eigen rente onbewogen laat. Ondertussen hebben ze in Zweden dit jaar de sterkste economische groei sinds 1970 en staat het BBP weer op het niveau van 2008.
Zweden is gelukkig ook EU.
En ook gewoon een verkapt euro land, maar dan zonder de munt.
pi_89302412
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

10-yr Treasury yield.

Nederland: 2,99%
[ afbeelding ]

Duitsland: 2,73%
[ afbeelding ]
Dank je voor deze info ^O^
Het doel van de bailouts was contaminatie te bestrijden. Het wordt nu duidelijk dat dat geheel is mislukt want nu zijn ook de "sterke" landen besmet en Portugal en Spanje zijn er nu zelfs nog erger aan toe :D
pi_89302511
Edit, never mind
  maandag 29 november 2010 @ 16:26:47 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89302516
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:08 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Nee maar wat jij vraagt lukt natuurlijk niet. Ik heb geen inzicht in de boeken van JPM, jij wel? En zelfs al had ik dat; fat chance dat je uit de balans haalt waar ze met zilver hebben gespeeld.
Dat gaat voor zover ik weet gewoon via de winst en verliesrekening. Een verlies van $13,5 miljard zou moeten opvallen. Maar om met het makkelijkste te beginnen: wat zegt JPM zelf over die grote net short positie?

quote:
Ik geef wel een paar zaken aan die op zijn minst opmerkelijk zijn (ik vind het ronduit verdacht), maar daar ga je niet op in. 2x kort achter elkaar een margin verhoging, fors bijstorten van fysiek zilver in SLV kort nadat ze aangeklaagd worden, etc etc.
Margin verhoging is business as usual want dat is gewoon gekoppeld aan de volatiliteit van de onderliggende waarde. De volatiliteit van zilver is geëxplodeerd dus automatisch verhoogt comex dan de margeverplichting. Hier is helemaal niets verdachts aan.

SLV is weer iets heel anders, maar er zullen wel meer partijen verrast zijn geweest door de prijsexplosie.

quote:
Je kunt daar allerlei logische verklaringen voor bedenken, net zoals ik allerlei logische verklaringen kan bedenken dat het zeer lucratief is om een commodity prijs te beinvloeden.

Dus dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen.

Blijft over: losse bits en bites. Zoals China, dat 40% minder zilver uitvoert vanwege de fors toenemende interne vraag. De snel stijgende vraag naar munten, waardoor al een aantal winkels nee moeten verkopen. En ja, de andere geruchten...
Ja maar zo werkt dat dus niet he. Jij komt met een complottheorie. Dan moet jij daar ook bewijzen voor aanvoeren, of op z'n minst een goed onderbouwd verhaal waarbij je de meest voor de hand liggende checks hebt gedaan.
Mijn reisverslagen
  maandag 29 november 2010 @ 16:27:12 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89302537
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:26 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Edit, never mind
Waar zie je die?
Mijn reisverslagen
pi_89302587
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar zie je die?
http://www.cmavision.com/market-data/ gebruik ik daar voornamelijk voor. Paar keer per dag wordt dat geupdate, gratis na het maken van een accountje. Misschien dat iemand een betere bron heeft, buiten reuters/bloomberg terminals.
  maandag 29 november 2010 @ 16:30:05 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89302656
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:28 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:

[..]

http://www.cmavision.com/market-data/ gebruik ik daar voornamelijk voor. Paar keer per dag wordt dat geupdate, gratis na het maken van een accountje. Misschien dat iemand een betere bron heeft, buiten reuters/bloomberg terminals.
Thanks, ga ik eens in neuzen :)
Mijn reisverslagen
pi_89302801
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 16:26 schreef SeLang het volgende:

Ja maar zo werkt dat dus niet he. Jij komt met een complottheorie. Dan moet jij daar ook bewijzen voor aanvoeren, of op z'n minst een goed onderbouwd verhaal waarbij je de meest voor de hand liggende checks hebt gedaan.
Me dunkt dat ik nogal wat bits en bytes heb geleverd. Wat jij daar tegenover stelt is een verhaal dat ik nergens kan verifieren, waarvan jij denkt dat het zo wel moet zijn. Omdat jij dat logisch vindt.

Zo komen we natuurlijk nergens.

Maar mijn verkapte weddenschap, om gewoon in mei 2011 eens naar de prijs te kijken, accepteer je ook niet.

Ik stop met deze discussie. Ik handel naar mijn inzicht, en zal in 2011 wel zien of me dat geld oplevert of niet.
  maandag 29 november 2010 @ 16:56:36 #57
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89303837
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:33 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik stop met deze discussie. Ik handel naar mijn inzicht, en zal in 2011 wel zien of me dat geld oplevert of niet.
Bleh, net toen het begon te lijken op het daadwerkelijk uitwisselen van ideeen ;(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_89304142
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:22 schreef SeLang het volgende:

SLV hoeft toch niets te hedgen? Die produceren toch niets? En zilver komt vooral uit gediversifieerde mijnen waarvan ik nu juist aangeef dat daar andere beleggers achter zitten en dat het hedge beleid daarom weleens anders zou kunnen zijn.
Ik denk niet dat die kopermijnbeleggers zich erg bekommeren om de zilverhedgepolitiek van hun mijnen, en dat die mijnen zeker de laatste jaren alle reden hadden om met de zilveropbrengst dezelfde politiek te volgen als goudproducenten en dus hun hedgeboeken te sluiten bij stijgende prijzen, omdat de beleggersvraag via fondsen als SLV steeds dominanter aan het worden is.

Ik ken idd ook geen verklaringen van JPM over de aard van hun zilvershorts, maar allicht zal die rechtszaak daar meer licht op werpen.

quote:
In hun ogen ja. Maar je kunt ook objectief constateren dat de grootste afnemer is verdwenen (namelijk fotografie).
Nieuwe, snel opkoende toepassingen zoals zonnepanelen, electronica, RFID chips, isolatieglas, medische (antibiotische) producten hebben dat deels al gecompenseerd. Er is trouwens nog steeds een flinke aanvoer van herwonnen zilver uit de medische fotografie. De reguliere zwartwitfotografie (kleurenfotografie gebruikt geen zilver) ligt al veel langer op zijn gat, maar er worden wereldwijd steeds meer röntgenfoto's gemaakt.

quote:
Er is geen objectieve manier om de prijs van zilver te bepalen dus "achtergebleven" is een puur geloofs concept.
Zilver ligt nog ver van zijn historische tops. Een ander punt is dat de zilverprijs historisch naar ongeveer 1/12e van de goudprijs tendeert. Daar zitten natuurlijk forse schommelingen in, maar sommige beleggers hanteren het als norm waarnaar de zilverprijs zou moeten teruggroeien naarmate het net als goud meer als hedge voor koopkrachtverlies gaat fungeren.

quote:
Zo zie jij dat misschien, maar we kunnen objectief constateren (feit) dat centrale banken al een paar decennia lang in elk geval t/m 2009 structureel goudvoorraden hebben AFgebouwd. Je kunt dus niet beweren dat centrale banken in die periode nog een prominente rol zagen voor goud in het monetaire systeem.
Klopt, centrale bankiers vonden gouddekking een achterhaald concept en hadden volledig vertrouwen in de controleerbaarheid van hun fiatgeld (daar komen ze nu natuurlijk op terug). Maar ze erkenden wel, o.a. rond 2000 nog bij monde van Greenspan, dat goud (en zilver als afgeleide) nog steeds als indicator van inflatieangst fungeerde en als zodanig in bedwang gehouden moest worden.

quote:
Nu spreek je jezelf tegen want hier praat je over een boekwinst die gemeld kon worden. Natuurlijk is het wel degelijk van belang voor welke prijs dat goud werd verkocht. Uiteindelijk is dat belastingpoet.
Vandaar mijn kokende bloed! Maar Kok en Duisenberg vonden de prijs volkomen irrelevant. Gordon Browne idem dito toen die vele jaren later nog honderden tonnen Engels goud dumpte. Ze vonden het niet nodig om op een beter verkoopmoment te wachten, of misschien dachten ze in hun arrogantie zelfs dat goud nooit meer in prijs zou stijgen. Duisenberg vond destijds ('93) dat hij als onderdeel van 's lands reserves teveel nutteloos goud had liggen. Dus met toestemming van Kok verkocht hij 400 ton aan China en kocht er buitenlandse bonds voor, die rente opleverden en daarmee de jaarlijkse winstafdracht van DNB aan de staat flink verhoogden - leuk voor politici. Daarna verkocht Wellink nog zo'n 600 ton te goedkoop.

(een ander motief, bedenk ik nu net, zou kunnen zijn geweest dat ze in aanloop naar de EMU de zwaar ondergewaardeerde reserves nog snel te gelde wilden maken, om te voorkomen dat die tegen de te lage boekprijs betrokken zouden worden in het aandeel dat Nederland verplicht in de ECB zou moeten nemen..)

quote:
Een effectiever middel om de goudprijs te slopen (dat wilden ze toch?!) kan ik niet verzinnen.
Het drukken van de goudprijs werd denk ik pas weer een issue, toen die na de azië- en dotcom crises weer begon op te lopen. Ik zie daar geen tegenstrijdigheid in.
pi_89304187
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:14 schreef Blandigan het volgende:
Daar gaan we weer Mendeljev. Waarom het botst tussen jou en mij is omdat jij een heilig vertrouwen heb, of lijkt te hebben, in allerlei cijfermateriaal dat je verkrijgt van overheidsinstellingen. Diezelfde overheden, die er links en rechts een potje van maken.
Het lastige is dat, in het voor jou onwaarschijnlijke geval dat ik gelijk krijg met de CPI en waar we het elders over hebben gehad, we waarschijnlijk maanden of wellicht jaren verder zijn.
Ik heb geen heilig vertrouwen in cijfers maar ik heb helemaal geen aanleiding om diezelfde cijfers te wantrouwen. Iets wat jij stelselmatig lijkt te doen. Deviaties tov de werkelijkheid en heel misschien een beetje manipulatie is mogelijk maar dat staat in schril contrast met het bagetalliseren van het marktintellect in zijn totaliteit. En zie hier wat ik bedoel met het 2e orde effect. Je verklaart het meningsverschil namelijk uit het feit dat ik geloof in cijfertjes maar dat geloof vloeit voort uit het feit dat de markt dat gelooft. Je beredeneert wederom vanuit de verkeerde richting.

quote:
Ik denk wel degelijk logisch na.
Zonder dat mijn vorige post persoonlijk bedoeld was ga hier even op in. Ik beweerde namelijk niet dat logica onmogelijk was maar zeer lastig wordt, denken uit gevolgen wordt gewoon lastig als je de voor de hand liggende oorzaak negeert.

quote:
Heb dan ook niet voor niets een WO opleiding gehad in een beta richting. Maar ik sta wel open voor zaken als manipulatie. Wellicht dat hier ook een stuk levenservaring speelt want wat ik bij bedrijven heb zien gebeuren heeft mijn kijk op de samenleveing er niet optimistischer op gemaakt.
Het overgrote deel van de users hier heeft een WO beta opleiding gehad dus je distantieert jezelf totaal niet op dit vlak. Ik zou echter denken dat als je zo sterk bent in logica je niet enkel op instinctieve gevoelens hoeft af te gaan maar ook de aanleiding er toe kunt noemen. Je noemde je ongeloof in de CPI-cijfers dus ik stel voor dat je dat ook kunt opklaren. In je distinctieve levenservaring kan ik niet rondneuzen dus ik stel een kwantitatief bewijs voor. ;)
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 29 november 2010 @ 17:10:47 #60
38496 Perrin
pi_89304473
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:04 schreef Mendeljev het volgende:

Je noemde je ongeloof in de CPI-cijfers dus ik stel voor dat je dat ook kunt opklaren. In je distinctieve levenservaring kan ik niet rondneuzen dus ik stel een kwantitatief bewijs voor. ;)
Soms kost het veel moeite ook hypothese-ontkrachtende argumenten te overwegen als je een sterke emotionele band met je hypothese hebt, om het in WO-beta termen te vatten ;)
  maandag 29 november 2010 @ 17:10:55 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89304480
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:33 schreef Blandigan het volgende:

Me dunkt dat ik nogal wat bits en bytes heb geleverd.
Je hebt niets gepost wat ook maar in de verste verte kan dienen als bewijs of zelfs maar aanwijzing dat er hier een duister complot aan de gang is. Daarnaast heb je kennelijk niet de moeite genomen om de meest voor de hand liggende verklaringen voor de "verdachte" zaken te checken.

quote:
Wat jij daar tegenover stelt is een verhaal dat ik nergens kan verifieren, waarvan jij denkt dat het zo wel moet zijn. Omdat jij dat logisch vindt.
Wat precies kun je niet verifiëren?
- De jaarlijkse zilverproductie? (zie elke willekeurige zilverbug site)
- De grootte van de naked shorts? (zie de link die je zelf postte)
- De regels van Comex (zie Comex website)?
- Het jaarverslag van JPM? (gratis te downloaden)
- De netto goudverkopen van centrale banken? (GFMS)
- Een verklaring van JPM? (ik mag toch hopen dat een silverbug ooit een keer navraag heeft gedaan???)
- ???

quote:
Zo komen we natuurlijk nergens.

Maar mijn verkapte weddenschap, om gewoon in mei 2011 eens naar de prijs te kijken, accepteer je ook niet.
Natuurlijk niet. Prijzen zijn inherent onvoorspelbaar. Ik zal dus nooit een weddenschap aangaan over een prijs op een bepaalde datum. Dat betekent dus ook dat als de zilverprijs op die datum lager is ik dat niet tegen je zal gebruiken. Zoiets kan namelijk nooit je gelijk of ongelijk bewijzen.

Maar waarom haal je eigenlijk een prijs voorspelling erbij? Ik kan me niet herinneren dat ik daar enige uitspraak over heb gedaan. De oorspronkelijke discussie ging over de vraag of het zo raar is dat er een grote net shortpositie is in zilver en waarom daar een groot duister complot achter wordt gezocht.

quote:
Ik wens je oprecht succes met je zilverspeculatie, al begrijp ik de relevantie van deze opmerking voor de discussie niet.
Mijn reisverslagen
pi_89304698
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:04 schreef Mendeljev het volgende:
....stelselmatig....

....dus ik stel een kwantitatief bewijs voor. ;)....
Zodra ik zaken zie in de werkelijkheid die haaks staan op wat cijfers me zouden moeten laten geloven wordt ik wantrouwend. Vooral als ik redenen kan bedenken waarom die cijfers zo worden voorgespiegeld. En ja dat zijn moeizame discussies, want dan vind ik steevast mensen zoals jij tegenover me die me met "officiele cijfers" de mond willen snoeren. Het is gemakkelijker om vanalles na te papagaaien, dan ondervind je geen weerstand, maar zo zit ik niet in elkaar.

Ik zou zeggen, lees het betreffende topic over CPI nog maar eens door, daar kun je haarfijn uithalen hoe ik er over dacht. Ik heb daar verder niets aan toe te voegen, want ook voor deze discussie geldt dat ik het wel een beetje beu word.
  maandag 29 november 2010 @ 17:24:51 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89305109
OMG de Belgen zijn toast! Je ziet het nog niet in dit plaatje (morgen waarschijnlijk wel) maar de 10-yr yield is naar 3,90% geschoten, een nieuw crisisrecord.
Natuurlijk is dat nog makkelijk te betalen maar België ligt nu dus ook definitief onder vuur.

Mijn reisverslagen
pi_89305219
Bond auction van vandaag was niet helemaal soepel verlopen voor onze belgische vrinden. Dat en de combinatie van het huidige bond klimaat natuurlijk.

quote:
10s.gif Op [url=http://forum.fok.nl
/topic/1566574/3/25#89305109]maandag 29 november 2010 17:24[/url] schreef SeLang het volgende:

OMG de Belgen zijn toast! Je ziet het nog niet in dit plaatje (morgen waarschijnlijk wel) maar de 10-yr yield is naar 3,90% geschoten, een nieuw crisisrecord.
Natuurlijk is dat nog makkelijk te betalen maar België ligt nu dus ook definitief onder vuur.

[ afbeelding ]
  maandag 29 november 2010 @ 17:28:59 #65
38496 Perrin
pi_89305284
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 17:24 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Gaat bijna verticaal }:|
pi_89305501
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je hebt niets gepost wat ook maar in de verste verte kan dienen als bewijs of zelfs maar aanwijzing dat er hier een duister complot aan de gang is. Daarnaast heb je kennelijk niet de moeite genomen om de meest voor de hand liggende verklaringen voor de "verdachte" zaken te checken.

[..]

Wat precies kun je niet verifiëren?
- De jaarlijkse zilverproductie? (zie elke willekeurige zilverbug site)
- De grootte van de naked shorts? (zie de link die je zelf postte)
- De regels van Comex (zie Comex website)?
- Het jaarverslag van JPM? (gratis te downloaden)
- De netto goudverkopen van centrale banken? (GFMS)
- Een verklaring van JPM? (ik mag toch hopen dat een silverbug ooit een keer navraag heeft gedaan???)
- ???

[..]

Natuurlijk niet. Prijzen zijn inherent onvoorspelbaar. Ik zal dus nooit een weddenschap aangaan over een prijs op een bepaalde datum. Dat betekent dus ook dat als de zilverprijs op die datum lager is ik dat niet tegen je zal gebruiken. Zoiets kan namelijk nooit je gelijk of ongelijk bewijzen.

Maar waarom haal je eigenlijk een prijs voorspelling erbij? Ik kan me niet herinneren dat ik daar enige uitspraak over heb gedaan. De oorspronkelijke discussie ging over de vraag of het zo raar is dat er een grote net shortpositie is in zilver en waarom daar een groot duister complot achter wordt gezocht.

[..]

Ik wens je oprecht succes met je zilverspeculatie, al begrijp ik de relevantie van deze opmerking voor de discussie niet.
LOL.
Nou, dan nog één keer.
Ik heb alle informatie die jij oplepelt al weken geleden tot me genomen. Jouw conclusie is dat het logisch is (of logisch lijkt, of hoe je het ook formuleerde) dat mijnen zo massaal willen hedgen met die shortposities. Maar je kunt dat verder niet onderbouwen, en wat mij betreft Selang, is dat dan dus gewoon een mening, namelijk de jouwe. Jij hebt het toch ook niet aan die mijnen gevraagd of wel?

Daar staat het verhaal tegenover van Ted Butler, een ervaren commodity trader, die al sinds de jaren 80 posities bijhoudt en aangeeft dat het van geen kant deugt. Goed gedocumenteerd, inclusief zijn briefwisselingen met instanties.
En van al die andere verhalen, zoals de aziaten die ook iets vermoeden en nu uitsluitend fysiek willen afrekenen.
De rechtzaak, over hetzelfde akkefietje.
Het verhaal van de insider, die precies vertelde hoe het werkte, en zelfs twee data noemde waarop zilver zou worden gemanipuleerd, wat ook uitkwam.
De margin verhogingen, de extra aanvulling van voorraad voor SLV.
China dat zijn zilvervoorraad dit jaar grotendeels niet exporteert vanwege de interne vraag.
De enorme toename in vraag naar zilveren munten.
De geringe wereldvoorraad.
Een totaal uit het verband gerukte verhouding tussen zilver en goud.

En toch blijft de prijs behoorlijk liggen. 50 dollar zou ik een stuk redelijker hebben gevonden.

Ik vind de stelling dat een bank als JPM er direct belang bij kan hebben om die prijs te manipuleren voor eigen gewin, verre van een duister komplot, maar gewoon een reeele optie.

En als ik nou de enige was.....genoeg mensen die er net zo over denken, en dat zijn voor een groot deel mensen uit de business die er op zijn minst net zo'n goede kijk op hebben als jij en ik.
  maandag 29 november 2010 @ 17:54:50 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89306448
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:33 schreef Blandigan het volgende:
Jouw conclusie is dat het logisch is (of logisch lijkt, of hoe je het ook formuleerde) dat mijnen zo massaal willen hedgen met die shortposities. Maar je kunt dat verder niet onderbouwen, en wat mij betreft Selang, is dat dan dus gewoon een mening, namelijk de jouwe. Jij hebt het toch ook niet aan die mijnen gevraagd of wel?
Misschien ben je het vergeten, maar ik postte dit als een vraag. Dit is één van de meest voor de hand liggende verklaringen en daarom neem ik aan dat de complotdenkers dit wel hebben gechecked.

Ik verwachtte dus gewoon een antwoord in de trend van: "de hedgebooks van de mijnen zijn xxx Moz en dus veel kleiner dan de net shortpositie van yyy Moz dus dat is geen verklaring". Dan is het klaar :) (althans dat gedeelte en dan kunnen we de volgende verklaring onder de loupe nemen)

Echt, ik zit hier niet om m'n gelijk te halen maar hoop af en toe nog wat op te pikken. In tegenstelling tot veel gold/silverbugs zit ik niet vast in een religieus geloof in de magische kracht van één of ander metaal maar ik kijk objectief naar feiten en verander ook regelmatig van mening als de feiten daartoe aanleiding geven. (Je zal het misschien niet geloven maar ik was heel lang geleden zelf een goldbug - daarom ben ik ook redelijk op de hoogte van al die complottheorieën die al meer dan een decennium rondgalmen).
Mijn reisverslagen
pi_89306464
quote:
Een totaal uit het verband gerukte verhouding tussen zilver en goud.
Welk verband? Hoe nauwkeurig heb je dat gecontroleerd? En weet je zeker dat dat verband ook in de huidige tijd - die met alle digits die tegenwoordig in het rond flitsen als "geld" toch niet helemaal hetzelfde is als een paar eeuwen terug - geldt?

Ik zou daar nog een heroverweging van maken.
  maandag 29 november 2010 @ 17:59:57 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89306698
Wat een catastrofe weer vandaag! En de beurs doet nog steeds of z'n neus bloedt terwijl ik hier op het puntje van m'n stoel zit!
Mijn reisverslagen
pi_89306783
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Welk verband? Hoe nauwkeurig heb je dat gecontroleerd? En weet je zeker dat dat verband ook in de huidige tijd - die met alle digits die tegenwoordig in het rond flitsen als "geld" toch niet helemaal hetzelfde is als een paar eeuwen terug - geldt?

Ik zou daar nog een heroverweging van maken.
De oorspronkelijke verhouding goud/zilver had alles te maken met het monetaire karakter maar daar doel ik niet op.
Ik heb hier met name gekeken naar de (bekende) wereldvoorraden. En dan (ik weet het, weer subjectief, maar geldt dat niet voor alle beurshandel) vind ik de huidige verhouding van een dood metaal wat geen enkele industriele waarde heeft (goud) versus zilver, dat ook nog verbruikt wordt, nu veel te laag.
pi_89307010
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien ben je het vergeten, maar ik postte dit als een vraag. Dit is één van de meest voor de hand liggende verklaringen en daarom neem ik aan dat de complotdenkers dit wel hebben gechecked.

Ik verwachtte dus gewoon een antwoord in de trend van: "de hedgebooks van de mijnen zijn xxx Moz en dus veel kleiner dan de net shortpositie van yyy Moz dus dat is geen verklaring". Dan is het klaar :) (althans dat gedeelte en dan kunnen we de volgende verklaring onder de loupe nemen)

Echt, ik zit hier niet om m'n gelijk te halen maar hoop af en toe nog wat op te pikken. In tegenstelling tot veel gold/silverbugs zit ik niet vast in een religieus geloof in de magische kracht van één of ander metaal maar ik kijk objectief naar feiten en verander ook regelmatig van mening als de feiten daartoe aanleiding geven. (Je zal het misschien niet geloven maar ik was heel lang geleden zelf een goldbug - daarom ben ik ook redelijk op de hoogte van al die complottheorieën die al meer dan een decennium rondgalmen).
Ik heb over goud duidelijk een andere mening dan over zilver, dat is denk ik inmiddels wel duidelijk.
Goud zie ik puur als een ruilmiddel als papiergeld waardeloos is geworden, niet meer en niet minder. Ik zal ook niet snel in goudaandelen handelen, maar heb wel een voorraadje gouden munten. Ik verwacht niet daar winst op te maken door een stijgende goudprijs, noch heb ik ze voor waardestijging aangeschaft.

Zilver zie ik ook als een ruilmiddel (wellicht nog een betere dan goud omdat de waarde minder is en je er sneller brood of andere zaken mee kan kopen), maar ik zie zilver ook wel degelijk als een industrieel noodzakelijke bouwsteen waar veel vraag naar is en waarvan de wereldvoorraad zeer beperkt is. Als zodanig snijdt het mes voor mij dan aan twee kanten; een ruilmiddel en één waar ik binnen een jaar goed aan denk te verdienen.
pi_89307072
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 17:59 schreef SeLang het volgende:
Wat een catastrofe weer vandaag! En de beurs doet nog steeds of z'n neus bloedt terwijl ik hier op het puntje van m'n stoel zit!
Was wel weer lekker scoren met Eur/$ short.
Zodra je die bond yields naar boven ziet gaan is het wachten tot de steun wordt doorbroken en dan kun je haast blind meeliften.
pi_89307099
quote:
De oorspronkelijke verhouding goud/zilver had alles te maken met het monetaire karakter maar daar doel ik niet op.
Ik heb hier met name gekeken naar de (bekende) wereldvoorraden. En dan (ik weet het, weer subjectief, maar geldt dat niet voor alle beurshandel) vind ik de huidige verhouding van een dood metaal wat geen enkele industriele waarde heeft (goud) versus zilver, dat ook nog verbruikt wordt, nu veel te laag.
Tenzij alles compleet instort lijkt zilver zijn monetaire karakter grontendeels kwijt te zijn zoals we aan de oplopende verhouding met goud de afgelopen tien jaar kunnen zien (ookal lijkt zilver nu vanwege alle commotie - die in principe evengoud op de goudmarkt van toepassing is - voor sommigen een inhaalslag te maken).

Industriële waarde gaat totáál niet van belang zijn als goud zijn monetaire waarde gaat hervinden (zoals het de afgelopen tien jaar lijkt te zijn begonnen te gaan doen).

Voor zilver zou ik dan een beetje matchen met andere commodities en er ook vanuit gaan dat de goud-zilverratio niet naar "historische waarden" gaat herstellen zolang zilver een industrieel metaal blijft.

De opmerking "dood metaal" is een leuke om de perceptie te sturen, maar praktisch zeg je er helemaal niets bij. Monetaire zaken zijn van nature "dood" (papier- of digitaal geld is dat ook); dat is juist een van de argumenten voor monetair gebruik.

Als we bijvoorbeeld voedsel zouden gaan sparen zouden de rapen pas echt gaar zijn als de hongersnood in bijvoorbeeld Afrika zou aanhouden/verergeren (wat niet onlogisch lijkt).
pi_89307193
quote:
Goud zie ik puur als een ruilmiddel als papiergeld waardeloos is geworden, niet meer en niet minder.
Je zou de grafiek van de afgelopen tien jaar er eens bij kunnen pakken en daar de uitspraak van Duisenberg over goud naast leggen, evenals de foto's van Putin en Medvedev (google is je vriend) met goud en het feit dat centrale banken het weer netto aan het kopen zijn.

Ik weet niet of het verstandig is te wachten tot papiergeld waardeloos geworden is...
pi_89307251
Wat doet zo'n goud spammer eigenlijk in een kwaliteit gedeelte zoals dit forum?
  maandag 29 november 2010 @ 18:38:08 #76
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89308385
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 18:13 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
Dat ie meepraat is z'n goed recht, maar die link mag wel weggehaald worden. Die leidt uiteindelijk naar een (commerciële) website van Willem Middelkoop.
pi_89309745
quote:
Dat ie meepraat is z'n goed recht, maar die link mag wel weggehaald worden. Die leidt uiteindelijk naar een (commerciële) website van Willem Middelkoop.
Dit forum loopt al tien jaar en startte reeds ver voordat Middelkoop het domein kocht. Daar is niets commercieels aan, terwijl het me wel leerzaam lijkt voor geïnteresseerden om mee te lezen. Dat is eigenlijk mijn enige bedoeling van de link.
pi_89309775
quote:
Tot nu toe zijn mijn reacties honderduizendmiljoen keer inhoudelijker dan jouw gezeur, nietwaar?
pi_89309834
Maar welke band heb je met het forum?
pi_89310475
quote:
Maar welke band heb je met het forum?
Geen, anders dan dat ik er graag lees en veel geleerd heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')