En nu we toch aan het conspiracy denken zijn: iedereen die iets leuks vindt in de wikileaks wbt de FED, Goldman Sachs, AIG or whatever, AUB posten! Of zelfs even een apart topic maken over financiële wikileaks!quote:Op zondag 28 november 2010 20:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bedankt voor het opzoeken, maar ik ben bekend met de inhoud van die brief. Het beantwoordt echter geen enkele van mijn vragen.
Er wordt gesproken over 2 net shortposities: een van 228 Moz en een van 310 Moz, dus totaal 538 Moz. De jaarproductie in 2002 lag op ca 640 Moz, dus we hebben het hier over ongeveer 10 maanden productie...
Waarom is het zo raar om een net shortpositie te hebben van 10 maanden productie, gegeven dat het heel normaal is in de mijnindustrie om toekomstige productie te verkopen?Waarom ziet iedereen hierin een duister complot
Als het gewoon hedges zijn van mijnen (geplaatst via JPM traders) dan is er niks aan de hand en is het eigenlijk geen "net" short omdat er bij maturity gewoon mijnproductie kan worden geleverd. Maar als het evil speculanten zijn met een ECHTE net short positie, dan zitten die nu dus met een verlies van ongeveer $13,5 miljard! Dat kun je niet even wegmoffelen. Dus waar is dat verlies dan?
Dit zijn toch voor de hand liggende vragen, maar ik heb ze nooit beantwoord gezien. Nu ben ik geen gold/silverbug en heb me er niet zo in verdiept, maar elke keer als ik een gold/silverbug hiernaar vraag dan wordt het oorverdovend stil. So please enlighten me...
Ze hoeven maar 5,8% te betalen (gemiddeld).quote:Op zondag 28 november 2010 21:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[ afbeelding ]
Hopen dat het nieuws over Ierland deze week onverwacht (goed of slecht) zal zijn!
Voor het gemak ook nog maar even mijn antwoord;quote:Op zondag 28 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:
Naast het commentaar dat Blandigan al had gegeven ben ik nog steeds oprecht geinteresseerd naar een antwoord op deze vragen;
Misschien dat er nog iets boven komt, want er is natuurlijk ook veel overleg geweest tussen landen. Ik vertrouw er wel op dat sites als ZeroHedge er nog wat gaan graven in die wikileaks.quote:Op zondag 28 november 2010 21:56 schreef tjoptjop het volgende:
Dat zou wel interessant zijn. Alle communicatie ten tijde van val Lehman, QE bij de Fed, wat speelde er bij Fannie en Freddie
Ik denk dat deze redding niet zo relevant is maandag want iedereen had dat wel verwacht. Wat bepalend wordt is of het parlement ermee instemt en zo ja, of de volgende regering na de verkiezingen het dan niet gaat terugdraaien. Want volgens mij willen de meeste Ieren gewoon defaulten.quote:Ex Domestically Sourced Pension Funds, Blended Irish Rescue Interest Rate Is 7.25%
Submitted by Tyler Durden on 11/28/2010 13:53 -0500
Everyone expected a number between 5% and 6.7% on the Irish rescue interest rate. However, when one considers that the NPRF, which will serve as a source of capital in the rescue package has a zero interest rate (Ireland will not be paying interest to itself), and amounts to 20% of the total bailout figure, it appears that the blended rate of new money is actually 7.25%. From politics.ie: "Presumably the pensions reserve funds are at 0%, as its already our money. They form about 20% of the total amount. If one fifth of the amount is at zero percent, and the average is 5.8% - what is the interest on the rest of the money? I calculate 7.25%"
The rape of the Irish people by their new European banking overlords is reaching legendary proportions.
De essentie is dat de overheid (of een bedrijf) niet hoeft te snijden in de uitgave als de inkomsten tegenvallen omdat dat gebufferd is door overschotten op inkomsten in goede tijden. Conjunctuur effecten kun je zo een beetje uitsmeren.quote:Op zondag 28 november 2010 23:00 schreef EddyAlbena het volgende:
In de hoop dat deze vraag hier gepast is (vind een nieuw topic openen ook zo overdreven).
Ik ben momenteelmet wat macroeconomie bezig en kom 'Cyclically Adjusted Budget' tegen, ik begrijp het half. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen, of in ieder geval het Nederlandse begrip hiervoor kunnen geven?
Definitie uit m'n boek:
'Economists use the cyclically adjusted budget to adjust actual federal budget deficits and surpluses to account for the changes in tax revenues that happen whenever GDP changes. The cyclically adjusted budget measures what the federal budget deficit or surplus would have been with existing tax rates and govenment spending levels if the economy had achieved its full-employment level of GDP.
The idea essentially is to compare actual government expenditures with the tax revenues that would have occured.'
Ik lees het en snap het stuk voor stuk, maar de essentie snap ik niet helemaal.
Ok, met dit en het boek erbij snap ik het nu ja. T(j)op!quote:Op zondag 28 november 2010 23:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De essentie is dat de overheid (of een bedrijf) niet hoeft te snijden in de uitgave als de inkomsten tegenvallen omdat dat gebufferd is door overschotten op inkomsten in goede tijden. Conjunctuur effecten kun je zo een beetje uitsmeren.
Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.quote:Op zondag 28 november 2010 21:23 schreef SeLang het volgende:
Naast het commentaar dat Blandigan al had gegeven ben ik nog steeds oprecht geinteresseerd naar een antwoord op deze vragen;
zilver is zowieso interessant omdat deze parabolisch omhoog gaat op dit moment. geweldig om te shorten wanneer de bubbel klapt.quote:Op maandag 29 november 2010 00:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.
Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar). Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.
Wat betreft prijsvorming op de COMEX zonder fysieke levering, dat lijkt me geen probleem, de handel haalt zijn prijsinformatie ook uit andere bronnen, zoals de LBMA, en zoals je zelf al zei is cash settlement voor de meeste marktparticipanten precies waar ze op uit zijn.
N.B. Als je echt wilt smullen van intriges en verweving van haute finance en politiek, heb ik hier een startpuntje voor je. Het speelt bovendien in je eigen achtertuin!
Ja ik weet dat zilver eigenlijk een soort van "afvalproduct" is van met name kopermijnen maar op zich maakt dat weinig uit voor het idee dat je risicos wilt afdekken als je nieuwe investeringen doet die een lange terugverdientijd hebben.quote:Op maandag 29 november 2010 00:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Net als bij goud zijn de zilverprijzen al een dikke 6 jaar stijgende, en in een stijgende markt bouwen mijnen hun hedgeposities af. Vrijwel alle grote goudmijnen hebben de afgelopen jaren hun hedgeboeken gesloten om nu voluit van de prijsstijgingen te kunnen profiteren. Het kan zijn dat zilvermijnen (voor zover die bestaan; zilver wordt vnl. als bijproduct in andere mijnen gewonnen) anders opereren, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik begrijp je redenering dat ze bij de huidige, historisch hoge prijzen zouden moeten staan trappelen om te verkopen, maar gezien het voorgaande, en de sterke fundamentals onder de hoge prijs, denk ik dat hij onjuist is.
Dat lees je inderdaad vaak maar ik vind het een belachelijke en onlogische suggestie. Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden? In de huidige bubble kan ik me nog een klein beetje iets voorstellen bij het verankeren van inflatieverwachtingen of iets dergelijks (alhoewel, wou Bernanke juist niet inflatie genereren?) maar die manipulatie verhalen stammen al uit de jaren '90 toen goud al bijna 2 decennia in een downtrend zat! (-70% and counting...)quote:Overigens gaan de bugs er vanuit dat JPM niet op eigen kosten maar namens de FED en/of treasury handelt. Dit omdat de prijzen van de monetaire metalen tot de belangrijkste inflatieindicatoren horen (stijgende prijzen beschadigen het vertrouwen in de dollar).
Dit vind ik dan juist weer iets geloofwaardiger dan een duister complot van de FED. Maar dan hadden er al jarenlang astronomische verliezen moeten zijn. Waar zijn die verliezen dan gebleven?quote:Een ander mogelijk motief is dat de grote handelsbanken erg veel goud van de centrale banken goedkoop geleased en verkwanseld hebben om met het geld lekker te speculeren, en vervolgens de goudprijs omlaag hebben willen duwen om het weer op betaalbare wijze aan de CB's te kunnen terugleveren, maar daar hecht ik minder geloof aan (gezien de allang verminderde of gestaakte leasing bij CB's) en bovendien speelt dit met zilver niet.
Tenzij je de fabeltjeskrant leest is het een belachelijke en onlogische suggestie dat goud geen monetaire rol speelt. Dat stellen in deze tijd getuigd van een hoog niveau van brainwashing cq een laag niveau van intelligentie.quote:Dat lees je inderdaad vaak maar ik vind het een belachelijke en onlogische suggestie. Om te beginnen speelt goud geen monetaire rol meer en zilver al helemaal niet, dus waarom zou de centrale bank die prijs willen beïnvloeden?
Hier zegt Duisenberg toch belangrijke dingen.quote:The euro, probably more than any other currency, represents the mutual confidence at the heart of our community. It is the first currency that has not only severed its link to gold, but also its link to the nation-state. It is not backed by the durability of the metal or by the authority of the state. Indeed, what Sir Thomas More said of gold five hundred years ago that it was made for men and that it had its value by them applies very well to the euro.
Nee, dat is weer een drama. Al zitten we wel dicht bij een bodem waarschijnlijk.quote:Op maandag 29 november 2010 11:13 schreef fedsingularity het volgende:
De euro profiteert ook niet echt van deze nieuwe 'stabilsering'
Ach, ten opzichte van andere valuta heeft de euro wel eens lager gestaan, en een land als Duitsland zal er ook niet echt problemen mee hebben als hij verder gaat zakken.quote:Nee, dat is weer een drama. Al zitten we wel dicht bij een bodem waarschijnlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |