Tja, tijd zal het leren. Vooralsnog ben ik positief en het bestat nu zo'n 20 jaar. Maar het past idd niet bij de uitdijende overheid met regulatiedrang.quote:Op zondag 28 november 2010 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
In veel gevallen werkt het daar inderdaad prima al is het voor de verkeersdeelnemers wel erg wennen. Hoewel in feite niet veel anders is dan de regels die 40 of 50 jaar terug overal golden. Maar goed net als alle andere verkeerskundige modegrillen zal dit geen heel lang leven geschonken zijn
Maar op enige schaal wordt het pas een paar jaar toegepast. In veel gemeenten kent men het nog niet of nauwelijks. En dat is wel eerst nodig voor het echt getest kan worden. Met de uitdijende overheid heeft het overigens niet zoveel van doen want met of zonder verkeersborden een kruispunt aanleggen maakt op dat vlak niet zoveel uitquote:Op zondag 28 november 2010 18:40 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Tja, tijd zal het leren. Vooralsnog ben ik positief en het bestat nu zo'n 20 jaar. Maar het past idd niet bij de uitdijende overheid met regulatiedrang.
Ging me meer om de regulatiedrang.quote:Op zondag 28 november 2010 18:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar op enige schaal wordt het pas een paar jaar toegepast. In veel gemeenten kent men het nog niet of nauwelijks. En dat is wel eerst nodig voor het echt getest kan worden. Met de uitdijende overheid heeft het overigens niet zoveel van doen want met of zonder verkeersborden een kruispunt aanleggen maakt op dat vlak niet zoveel uit.
Heb er zelf ook wel redelijk wat vertrouwen in maar voor hoelang het blijft bestaan is het mede afhankelijk van de bejaardenlobby die graag zebrapaden wil
Natuurlijk met flitspalen op de overgangsstukken, de staatskas moet immers gespekt wordenquote:Op zondag 28 november 2010 14:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar je blijft ze een beperking opleggen, sterker nog, je doet er een beperking bij want behalve de huidige beperking gooi je er nu ook nog bij dat je op sommige stukken tot 130 mág rijden, maar dan moet je wel opletten want het zijn maar een paar stukjes dus daarna komt weer de beperking naar 120, of 100. Dus je maakt het slechts chaotischer.
Klopt veel mensen trekken het maar slecht als een zebrapad verdwijnt of een vertrouwde voorrangskruising er plots anders uitzietquote:Op zondag 28 november 2010 18:56 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ging me meer om de regulatiedrang.
De grootste beer op de weg zal vermoedelijk zijn dat veel mensen de status quo willen behouden
Ik kan me ook wel voorstellen dat een drukke weg lastig oversteekbaar wordt zonder verkeerslichten en/of zebrapaden.quote:Op zondag 28 november 2010 21:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt veel mensen trekken het maar slecht als een zebrapad verdwijnt of een vertrouwde voorrangskruising er plots anders uitziet.
Dat is ook zo hoewel het er niet onveiliger op hoeft te worden. Maar goed het shared-space principe kan dan ook niet overal worden toegepast.quote:Op zondag 28 november 2010 21:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel voorstellen dat een drukke weg lastig oversteekbaar wordt zonder verkeerslichten en/of zebrapaden.
Dit is de partij waar volgens de peilingen nu zo'n 1,7 miljoen Nederlanders op stemmen.quote:PVV-collega Richard de Mos geeft Aptroot gelijk. ''Ik vind het prima en een goede zaak om de snelheid al in januari omhoog te brengen. Dat is makkelijk te doen, want je haalt gewoon het huidige bordje weg en je zet er een bord met 130 kilometer neer. We moeten dat gewoon doen, dan ervaren we later wel hoe het is.''
De toekomst is niet zo goed voorspelbaar als veel mensen denken, zo heel erg gek is die benadering dus niet.quote:Op maandag 29 november 2010 01:14 schreef Boldface het volgende:
[..]
Dit is de partij waar volgens de peilingen nu zo'n 1,7 miljoen Nederlanders op stemmen.
Die verkeersbordjes zijn niet goedkoop.quote:Op maandag 29 november 2010 02:31 schreef Bitlord het volgende:
Ik moet ¤3000 euro extra collegegeld betalen en raak mijn vrij reizen kwijt. Maar gelukkig kan ik wel op 4 plekken in Nederland over 10 km 130 rijden. Bedankt VVD, bedankt VVD-stemmers!
Met 120 lopen we net zo goed prima in de pas met een groot aantal Europese landen.quote:Op maandag 29 november 2010 08:38 schreef DDDDDaaf het volgende:
130 Kilometer per uur is een prima maximumsnelheid, zo lopen we tenminste in de pas met een groot aantal andere Europese landen. Bovendien heeft Nederland één van de modernste en nieuwste wagenparken, met de veiligheid en milieu-effecten zal het dan ook wel meevallen...
Vooropgesteld: de snelheid naar 130 verhogen heeft bar weinig zin zolang vrachtwagens nog massaal mogen inhalen en zolang mensen met gebrekkige rijvaardigheid met 105-110 km/u in de linkerbaan hangen.quote:Op maandag 29 november 2010 01:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
De toekomst is niet zo goed voorspelbaar als veel mensen denken, zo heel erg gek is die benadering dus niet.
quote:De VVD-minister heeft eerder gezegd dat ze eerst wil inventariseren op welke wegen de snelheid kan worden verhoogd. ''Afgesproken is dat ze komend voorjaar met een voorstel komt'', schetst Sander de Rouwe van coalitiepartner CDA.
Het is stuitend kortzichtig om eerst een maatregel te nemen en pas achteraf de effecten te bepalen. De kans op een groter aantal verkeersdoden is aanwezig, maar dat komt in De Mos niet op.quote:PVV-collega Richard de Mos geeft Aptroot gelijk. ''Ik vind het prima en een goede zaak om de snelheid al in januari omhoog te brengen. Dat is makkelijk te doen, want je haalt gewoon het huidige bordje weg en je zet er een bord met 130 kilometer neer. We moeten dat gewoon doen, dan ervaren we later wel hoe het is.''
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die matrixborden vooral een file-veroorzakend effect hebben...quote:Op maandag 29 november 2010 09:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
NL bulkt ook van de matrixborden waarmee het zeer gemakkelijk is de snelheid te regelen afhankelijk van het verkeersaanbod.
quote:Op maandag 29 november 2010 10:09 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die matrixborden vooral een file-veroorzakend effect hebben...
quote:Op zondag 28 november 2010 14:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ontleen groot persoonlijke nut aan het rijden met een hogere snelheid, puur omdat het lekker rijdt.
Quoted for truthquote:Op zondag 28 november 2010 14:24 schreef IHVK het volgende:
de onderbuik van het PVV en VVD volk moet gestreeld worden, dus.
Dat is onderzocht en juist bevonden. Eenieder die geregeld op de weg zit wist dit natuurlijk al lang.quote:Op maandag 29 november 2010 10:09 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die matrixborden vooral een file-veroorzakend effect hebben...
Gottegot, 130 ipv 120, op een heel klein deel van de snelweg. Hoeveel extra doden zou dat opleveren? Ik gok minstens 1500/jaar!quote:Op maandag 29 november 2010 09:27 schreef Boldface het volgende:
[..]
Vooropgesteld: de snelheid naar 130 verhogen heeft bar weinig zin zolang vrachtwagens nog massaal mogen inhalen en zolang mensen met gebrekkige rijvaardigheid met 105-110 km/u in de linkerbaan hangen.
Maar het ging me niet om het voorspellen van de toekomst, maar om de domheid en kortzichtigheid die De Mos uitstraalt met zijn opmerking. Lees nog eens wat (jouw eigen) minister Schultz stelt en vervolgens wat De Mos zegt:
[..]
[..]
Het is stuitend kortzichtig om eerst een maatregel te nemen en pas achteraf de effecten te bepalen. De kans op een groter aantal verkeersdoden is aanwezig, maar dat komt in De Mos niet op.
Huh? Variabele snelheid op de A13? Waar dan?quote:Op zondag 28 november 2010 14:42 schreef teknomist het volgende:
[..]
Nee hoor, op veel plekken in Nederland zijn er al variabele snelheden: de smog-snelheid bij Tilburg, de A13/A20/A10... De techniek is er gewoon voor. Het wordt er echt niet chaotischer voor; mocht je je in de war raken daardoor ben je een rijbewijs niet waardig.
Dat gaat niet om veel doden (goudappel coffeng heeft er een aardige gooi naar gedaan).quote:Op maandag 29 november 2010 11:39 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Gottegot, 130 ipv 120, op een heel klein deel van de snelweg. Hoeveel extra doden zou dat opleveren? Ik gok minstens 1500/jaar!
Het ging me niet zozeer om de vraag of 130 een goede snelheid is, het ging me om de kortzichtigheid (eerst snel invoeren en dan zien we de effecten wel), gepaard met het populistische sausje dat eroverheen wordt gegoten.quote:Op maandag 29 november 2010 09:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Sommigen doen hier net alsof het een grote bloedbad wordt op die paar wegen waar straks een 10 km hogere snelheid is toegestaan.
Volgens statistieken gebeuren veruit de meeste ongevallen niet eens op autowegen maar op provinciale wegen en de bebouwde kom.
Ook op het milieutechnisch oogpunt zal het best wel meevallen doordat een snellere doorstroming van het verkeer bewerkstelligd wordt.
Bijna altijd als ik van Duitsland NL bij Arnhem binnenrijd is het meteen raak met files. Opvallend is dat ik 1300 km rijd zonder files en in NL meteen na de grens mag genieten van gesjok en geduw door de in verhoudingsgewijs langzamere snelheid.
Ik vind het een goede zaak. Veel autowegen waar de max 100 is lenen zich ook goed voor 110 kmh. NL bulkt ook van de matrixborden waarmee het zeer gemakkelijk is de snelheid te regelen afhankelijk van het verkeersaanbod.
Teletekst-bericht van een maand geleden:quote:Op maandag 29 november 2010 11:39 schreef Sachertorte het volgende:
Gottegot, 130 ipv 120, op een heel klein deel van de snelweg. Hoeveel extra doden zou dat opleveren? Ik gok minstens 1500/jaar!
Onderbelicht is trouwens hoe veel geld verkeersdoden en (met name) -gewonden de samenleving kosten. In 2003 was dat iets van 12 miljard euro. Door verkeersongevallen raken mensen arbeidsongeschikt, of zijn ze langdurig uit de roulatie, zijn reïntegratie- en revalidatietrajecten nodig, enzovoort. En dan zijn er nog de medische kosten en de kosten van aanpassingen in woningen, etc.quote:Een maximumsnelheid van 130 kilometer
per uur zoals het kabinet wil,leidt per
jaar tot 15 extra verkeersdoden en 200
extra gewonden in het ziekenhuis.Dat
stelt adviesbureau Goudappel Coffeng,
dat de gevolgen heeft berekend van een
hogere maximumsnelheid op alle stukken
snelweg waar nu 120 mag worden gereden.
Bij een maximumsnelheid van 130 zou ook
1 miljoen ton C02 extra uitgestoten
worden;een toename van 2,5%.Dat is meer
dan bespaard is door de aanschaf van
schone auto's te stimuleren.
Verder zou een hogere maximumsnelheid
volgens Goudappel Coffeng leiden tot
een toename van het autoverkeer.
Hoogstwaarschijnlijk valt het milieutechnisch idd enorm mee. Maar dat moet wel eerste effe onderzocht worden, en zoals ik al zei, hadden ze dat onderzoek volgens mij al lang kunnen doen. Zo ingewikkeld zijn die onderzoeken namelijk nu ook weer niet.quote:Op maandag 29 november 2010 09:46 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ook op het milieutechnisch oogpunt zal het best wel meevallen doordat een snellere doorstroming van het verkeer bewerkstelligd wordt.
Nee joh, volgens de verkiezingsslogan van de VVD zorgt beleid voor files, maar auto's niet.quote:Op maandag 29 november 2010 10:12 schreef SicSicSics het volgende:
[..]![]()
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat auto's vooral een file-veroorzakend effect hebben...
Als de huidige regering een tijdje aan de macht blijft, nemen de files af. Dat heeft bar weinig te maken met de snelheidsregels, maar komt door het effect van hun beleid op de economie. Het beleid van kabinet-Rutte remt de economische groei en zorgt dat veel meer mensen werkloos worden. Als gevolg daarvan wordt het vanzelf minder druk op de weg.quote:Op maandag 29 november 2010 20:03 schreef Wombcat het volgende:
Nee joh, volgens de verkiezingsslogan van de VVD zorgt beleid voor files, maar auto's niet.
Ik zou me overigens echt een breuk lachen als straks 130 km/u ingevoerd is en inderdaad blijkt dat dat voor meer files zorgt. Dan heeft de VVD toch nog gelijk gekregen!
Ik kan zo wel zonder onderzoek inschatten hoeveel extra doden dit oplevert: zo goed als nihil.quote:Op maandag 29 november 2010 17:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat gaat niet om veel doden (goudappel coffeng heeft er een aardige gooi naar gedaan).
Maar goed hoeveel mensenlevens is het waard? En is het zo onredelijk om eerst de gevolgen van een maatregel te onderzoeken in plaats van dat je het zonder verder na te denken invoert?
Het zal ook niet bijster veel voordeel opleveren, dus waarom beginnen ze er dan aan? Er zijn nuttiger dingen om je als regering mee bezig te houden.quote:Op maandag 29 november 2010 11:39 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Gottegot, 130 ipv 120, op een heel klein deel van de snelweg. Hoeveel extra doden zou dat opleveren? Ik gok minstens 1500/jaar!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
tja pakweg 15 doden per jaar extra is wel iets wat je in overweging moet nemen als je zoiets invoert.quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:32 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik kan zo wel zonder onderzoek inschatten hoeveel extra doden dit oplevert: zo goed als nihil.
Knap dat jij het beter kunt "inschatten" dan dat wetenschappelijke instituten het kunnen berekenen. Die gaan uit van 15 doden. Maar dat risico vind jij het waard... Misschien ga je anders piepen als iemand uit je nabije omgeving verongelukt. Tot die tijd zul je dit soort domheid wel volhouden. Jammer dat je de toename van het aantal gewonden negeert. Zitten mensen bij die jarenlang moeten revalideren na een verkeersongeval. Los van persoonlijk leed kost dat de samenleving miljarden euro's. Maar dat mag wel, omdat de VVD en PVV hun "speeltje" van 130 rijden zonodig willen doordrukken.quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:32 schreef Sachertorte het volgende:
Ik kan zo wel zonder onderzoek inschatten hoeveel extra doden dit oplevert: zo goed als nihil.
En dat risico vind ik het waard. De nannystaat is aan mij niet besteed. Dat mietjesgedoe is passe.
Nou, dat je op die plekken nu 180 km/u kan rijden zonder je rijbewijs kwijt te raken... Niet geheel onbelangrijk!quote:Op zondag 28 november 2010 14:29 schreef Dagonet het volgende:
Leg eerst maar uit wat het nut is van de snelheidsverhoging van 10 km op beperkte plekken in het land.
Met de wettelijke correctie en de afwijking van de teller in je auto zal je zelfs bij 190 nog je rijbewijs kunnen houden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou, dat je op die plekken nu 180 km/u kan rijden zonder je rijbewijs kwijt te raken... Niet geheel onbelangrijk!
Correctie is er om afwijkingen in de meting te corrigeren en tellerafwijkingen zijn niet relevant... nog afgezien van het feit dat ik mbv GPS de werkelijke snelheid kan aflezen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:48 schreef Roellie80 het volgende:
Met de wettelijke correctie en de afwijking van de teller in je auto zal je zelfs bij 190 nog je rijbewijs kunnen houden.
Dat is mij allemaal bekend (behalve dan dat bij recidive je weldegelijk je rijbewijs kwijt kan raken in casu). Wat is je punt?quote:Sterker nog, wanneer je niet direct staande word gehouden zal je je rijbewijs sowieso kunnen behouden, ook bij 60km/h te hard
Je kan zelfs 400 km/u rijden zonder je rijbewijs kwijt te raken.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:01 schreef Roellie80 het volgende:
Jij begon met het 180 te kunnen rijden zonder je rijbewijs kwijt te raken.
Mijn punt is dat je in veel gevallen ook wel 200 kan rijden zonder je rijbewijs kwijt te raken.
Moet ik nu geloven dat iedereen die rechts is hard wil rijden en iedereen die links is niet?quote:desalniettemin is deze aanpassing natuurlijk gewoon om rechts Nederland op een makkelijke manier even blij te maken.
Ik maak er geen links-rechts discussie van. Persoonlijk vind ik het gewoon een dom populistisch voorstel dat werkelijk echt enkel van de rechtse politiek kan komen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:35 schreef DS4 het volgende:
Het is echt te dom voor woorden om hier een links-rechts discussie van te willen maken. Dat is meestal een zinloos verhaal, maar nu echt heel dom...
Want nu pakt dit kabinet geen andere dingen aan natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:55 schreef Roellie80 het volgende:
correctie, dom is niet echt het juiste woord. Het kan me ook eigenlijk niks schelen of het nou 120 of 130 word. Waar het mij om gaat is dat zoiets blijkbaar nogal belangrijk is voor de huidige regering terwijl er denk ik wel belangrijkere dingen op de plank liggen.
Zo'n voorstel als dit is echt alleen om de tokkie's even blij te maken. "Kijk eens wat we bereikt hebben!"
Beweer ik dat ergens? Uiteraard zijn er meer dwaze voorstellen. Gelukkig behandelen we in dit topic slechts enkel deze. En dat is al lastig genoeg blijkbaarquote:Op dinsdag 30 november 2010 12:19 schreef huhggh het volgende:
Want nu pakt dit kabinet geen andere dingen aan natuurlijk.
Alsof een kabinet maar 1 ding tegelijkertijd kan aanpakken, wat een grap.
Is er dan een goede reden om te verbieden dat mensen harder rijden dan 120 km/u? Want een verbod moet een goede reden hebben...quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:52 schreef Roellie80 het volgende:
Ik maak er geen links-rechts discussie van. Persoonlijk vind ik het gewoon een dom populistisch voorstel dat werkelijk echt enkel van de rechtse politiek kan komen.
Dat is geen reden om andere dingen niet meer te doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 november 2010 11:55 schreef Roellie80 het volgende:
Waar het mij om gaat is dat zoiets blijkbaar nogal belangrijk is voor de huidige regering terwijl er denk ik wel belangrijkere dingen op de plank liggen.
En die 130 is een betere rede? Het is toch puur symbool politiek ofniet dan?quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:50 schreef DS4 het volgende:
Is er dan een goede reden om te verbieden dat mensen harder rijden dan 120 km/u? Want een verbod moet een goede reden hebben...
Maar ik Duitsland heb je dan ook met afstanden te maken welke je hier niet echt tegenkomt. Duitsland is trouwens ook zo'n beetje het enige land ter wereld waar je (nog) onbepert kan knallen op sommige stukken.quote:Ik vind persoonlijk dat de Duitsers het veel beter doen: adviessnelheid 130, ga je harder, prima, maar bij ellende mag je je gedrag verantwoorden en op stukken waar het echt niet kan is het 120, 100, of soms nog lager...
Gek genoeg komen dit soort voorstellen toch altijd vanuit de rechtse politiek...quote:Dat vind ik nu veel beter en dat staat helemaal los van politieke kleur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |