abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89276287
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 22:01 schreef MalaCocinera het volgende:
TS komt mij helemaal niet ongeloofwaardig over, maar als iemand die niet weet waar hij het zoeken moet van ellende. En daardoor energie stopt in de verkeerde dingen (discussies aangaan of het nou wel of niet aan de gepeste ligt etc. etc.).
Als het echt is en dat is inderdaad helemaal niet onwaarschijnlijk dan hoop ik toch wel dat hij ook de dialoog vindt.
De bagger heb ik gemist want kom net binnenvallen he. Beetje interactief geouwehoer mag best wel want het is namelijk niet allemaal bagger dat hier gepost is. TS gaat niet alleen aan de goede adviezen voorbij maar met name aan de uitnodiging tot dialoog terwijl hij dit als opstap zou kunnen gebruiken voor zijn werk. Ga eens een gesprek aan. Oefen desnoods op FOK! Waarom niet?
pi_89276709
Bewijzen verzamelen en een goed sluitend verhaal met duidelijke lijn opstellen. Dat naar vakbond, vertrouwenspersoon of rechtsbijstand. Daar rolt een ontslag met wederzijds goedvinden uit, jij krijgt een ontslagvergoeding afhankelijk van de tijd in dienst. Dit ga je niet winnen, als je dat gegeven om een dergelijk strijd te winnen, dan kwam je hier niet posten.
Geen prettige afloop voor het moment, maar met ander werk kun je terugkijken op opgedane ervaring.
pi_89276733
Misscien is de dialoog NU aangaan, terwijl TS midden in de situatie zit, wel te confronterend. Ik kan me heel goed voorstellen dat de dialoog aangaan en gesprekken oefenen pas gaat en zin heeft nadat TS uit de situatie is gestapt en tijd heeft gehad om dingen achter zich te laten.
pi_89277172
quote:
7s.gif Op zondag 28 november 2010 22:17 schreef MalaCocinera het volgende:
Misscien is de dialoog NU aangaan, terwijl TS midden in de situatie zit, wel te confronterend. Ik kan me heel goed voorstellen dat de dialoog aangaan en gesprekken oefenen pas gaat en zin heeft nadat TS uit de situatie is gestapt en tijd heeft gehad om dingen achter zich te laten.
Dat kan inderdaad. Ik hoop van harte dat hij gaat praten, op zijn werk en anders maar hier.
Het lijkt me aardig kut om morgen zo naar je werk te moeten gaan.

Men doet er in ieder geval altijd zo makkelijk over maar je zal maar een gezin en hoge hypotheek hebben in een tijd dat de banen niet voor het oprapen liggen. Lijkt me niet mals iig.
pi_89277304
quote:
Op zondag 28 november 2010 22:16 schreef eRKa het volgende:
Bewijzen verzamelen en een goed sluitend verhaal met duidelijke lijn opstellen. Dat naar vakbond, vertrouwenspersoon of rechtsbijstand. Daar rolt een ontslag met wederzijds goedvinden uit, jij krijgt een ontslagvergoeding afhankelijk van de tijd in dienst. Dit ga je niet winnen, als je dat gegeven om een dergelijk strijd te winnen, dan kwam je hier niet posten.
Geen prettige afloop voor het moment, maar met ander werk kun je terugkijken op opgedane ervaring.
Ik zou maar niet al te hard van uitgaan dat het ontslag met wederzijds goedvinden wordt :') TS geeft eerder aan dat hij fouten maakt e.e.a. lastig kan bewijzen omdat er handjes boven hoofdjes gehouden worden. Ik weet niet wat voor fouten TS maakt, maar voor hetzelfde geld wordt er een zgn disfunctioneringstraject opgestart :')

Advies inwinnen bij de vakbond en rechtsbijstandsverzekering is een goede tip ^O^ .

[ Bericht 2% gewijzigd door MalaCocinera op 28-11-2010 22:32:58 ]
pi_89279129
Er zijn berichten weg
pi_89279212
of kijk ik verkeerd?

Kan ze iig niet meer terug vinden .gelukkig dat ze verwijderd zijn iig

[ Bericht 37% gewijzigd door Gerv op 28-11-2010 22:59:34 ]
pi_89283068
Probleem van TS is dat hij zich te snel aangevallen voelt, zie ook de reactie's hier in dit topic.
Als jij welgemeende kritiek van collega's interpreteert als een persoonlijke aanval merken je collega's dat op en word je al gauw een doelwit voor pesterijen.
Nu is pesten natuurlijk nooit goed te praten, maar vaak kan het slachtoffer hier zelf ook wat aan doen.
Leest een hoop, post een beetje.
pi_89283715
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 00:22 schreef Av- het volgende:
Probleem van TS is dat hij zich te snel aangevallen voelt, zie ook de reactie's hier in dit topic.
Als jij welgemeende kritiek van collega's interpreteert als een persoonlijke aanval merken je collega's dat op en word je al gauw een doelwit voor pesterijen.
Nu is pesten natuurlijk nooit goed te praten, maar vaak kan het slachtoffer hier zelf ook wat aan doen.
Pesten gaat de etiquette van fatsoen voorbij.
Het gaat hier niet om een stelletje kleutertjes die je nog wat bij kunt brengen maar om volwassen mensen. Hoe durf je dit eigenlijk goed te praten?
pi_89284276
TS zou wel eens iets aan een assertiviteitstraining hebben. En eigenlijk verbaast het me dat zijn werkgever hem daar niet naar toe heeft gestuurd.

Van baan veranderen zonder wat aan zijn eigen gedrag te doen heeft geen zin. Zomaar onvoorbereid tegen zijn collega's ingaan heeft ook geen zin. TS mist nu de kennis en de technieken om zich in dit soort situaties fatsoenlijk te verweren, dus doet hij het niet. Gevolg is dat het alleen maar erger en erger wordt.
  maandag 29 november 2010 @ 09:35:47 #111
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_89287612
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 01:12 schreef Shodan het volgende:
Van baan veranderen zonder wat aan zijn eigen gedrag te doen heeft geen zin. Zomaar onvoorbereid tegen zijn collega's ingaan heeft ook geen zin. TS mist nu de kennis en de technieken om zich in dit soort situaties fatsoenlijk te verweren, dus doet hij het niet. Gevolg is dat het alleen maar erger en erger wordt.
QFT
  maandag 29 november 2010 @ 09:43:59 #112
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_89287768
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 01:12 schreef Shodan het volgende:
TS zou wel eens iets aan een assertiviteitstraining hebben. En eigenlijk verbaast het me dat zijn werkgever hem daar niet naar toe heeft gestuurd.

Wie zegt dat het pestgedrag aan de TS ligt?
Ik vind dit nogal beperkt als daarvan uit wordt gegaan.
Rayen 2½ jaar!
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 09:46:21 #113
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89287827
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:43 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Nou, het is eerder breed dan beperkt. Het is altijd een wisselwerking en dan is het helemaal geen slechte tip om eens te kijken wat je er zelf aan kunt doen om te voorkomen dat je weer in zo'n situatie terecht komt :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 29 november 2010 @ 09:47:14 #114
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_89287847
quote:
Ik denk dat het aan het onbewuste gedrag van TS ligt. En omdat de baas ook tegen TS opgestookt lijkt, kan ik me de gevoelens van machteloosheid wel voorstellen.
Denk ook niet dat dat met een assertiviteitstraining wordt opgelost.
pi_89288376
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 09:47 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Ik denk dat het aan het onbewuste gedrag van TS ligt. En omdat de baas ook tegen TS opgestookt lijkt, kan ik me de gevoelens van machteloosheid wel voorstellen.
Nee dat denk ik ook niet,zij zullen dit ook niet toegeven
Ook al gaat TS er tegen in
Machteloos dat ben je zeker
  maandag 29 november 2010 @ 10:08:15 #116
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89288399
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:46 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nou, het is eerder breed dan beperkt. Het is altijd een wisselwerking en dan is het helemaal geen slechte tip om eens te kijken wat je er zelf aan kunt doen om te voorkomen dat je weer in zo'n situatie terecht komt :)
Ik heb helaas ook in zo'n situatie gezeten, ik zal niet in details treden maar het was heftig. Was er letterlijk ziek van, ik moest iedere werkdag kotsen als ik uit bed kwam, had veel huilbuien (thuis) en voelde me letterlijk overspannen. Ik kon het niet meer aan en heb me na een paar maanden ziekgemeld.

Ik had een top-bedrijfsarts, samen met haar heb ik gekeken naar mogelijke oorzaken.
Na een aantal gesprekken gaf ze aan dat ze geen oorzaak zag in mijn gedrag of houding maar dat het waarschijnlijk gewoon domme pech was dat ik in een team terecht was gekomen waarmee het niet klikte. Voor mijzelf was het wel een opluchting om dit van een ander te horen (notabene de bedrijfsarts, toch ingehuurd door het bedrijf).
Voor mij was de oplossing uithuilen, uitrusten en ergens anders met een schone lei beginnen. En ik zit nu in een superleuk team waar ik me heel prettig voel.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_89288443
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:08 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik heb helaas ook in zo'n situatie gezeten, ik zal niet in details treden maar het was heftig. Was er letterlijk ziek van, ik moest iedere werkdag kotsen als ik uit bed kwam, had veel huilbuien (thuis) en voelde me letterlijk overspannen. Ik kon het niet meer aan en heb me na een paar maanden ziekgemeld.

Ik had een top-bedrijfsarts, samen met haar heb ik gekeken naar mogelijke oorzaken.
Na een aantal gesprekken gaf ze aan dat ze geen oorzaak zag in mijn gedrag of houding maar dat het waarschijnlijk gewoon domme pech was dat ik in een team terecht was gekomen waarmee het niet klikte. Voor mijzelf was het wel een opluchting om dit van een ander te horen (notabene de bedrijfsarts, toch ingehuurd door het bedrijf).
Voor mij was de oplossing uithuilen, uitrusten en ergens anders met een schone lei beginnen. En ik zit nu in een superleuk team waar ik me heel prettig voel.
Dat is een mooi bericht ,fijn dat het nu zo goed met je gaat
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:10:45 #118
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89288455
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:08 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ben erg blij dat je nu in een fijn team zit! Maar, jij hebt wel gekeken (samen met bedrijfarts) of je er zelf iets aan kon doen.
pi_89288505
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ben erg blij dat je nu in een fijn team zit! Maar, jij hebt wel gekeken (samen met bedrijfarts) of je er zelf iets aan kon doen.
Ja iid zo zal TS het mss ook op kunnen lossen
  maandag 29 november 2010 @ 10:15:07 #120
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89288562
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Klopt, dat wou ik met mijn post ook aangeven. Hoe moeilijk het ook is, kijk wel naar de reden. En als dan blijkt dat je gewoon pech hebt gehad, is dat een hele opluchting en kun je met een gerust hart zoeken naar wat anders. Zonder dat je twijfelt aan jezelf. Een gebrek aan zelfvertrouwen is funest, zowel voor werk als privé.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:15:56 #121
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89288591
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:15 schreef MaLo het volgende:

[..]

Klopt, dat wou ik met mijn post ook aangeven. Hoe moeilijk het ook is, kijk wel naar de reden. En als dan blijkt dat je gewoon pech hebt gehad, is dat een hele opluchting en kun je met een gerust hart zoeken naar wat anders. Zonder dat je twijfelt aan jezelf. Een gebrek aan zelfvertrouwen is funest, zowel voor werk als privé.
Ja, de wetenschap dat het niet aan jou ligt, geeft je zelfvertrouwen natuurlijk ook een boost :)
  maandag 29 november 2010 @ 10:29:18 #122
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89288930
Ik werd vroeger op school veel gepest. Gelukkig ben ik 1 op 1 altijd sterker geweest dan de raddraaiers van het pesten, dus ik zorgde ervoor dat ik ze na school opwachtte en ze een flink pak rammel gaf. Toen stopte het pesten :).
Dus dat was mijn oplossing :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:29:59 #123
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89288942
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:29 schreef Maanvis het volgende:
Ik werd vroeger op school veel gepest. Gelukkig ben ik 1 op 1 altijd sterker geweest dan de raddraaiers van het pesten, dus ik zorgde ervoor dat ik ze na school opwachtte en ze een flink pak rammel gaf. Toen stopte het pesten :).
Dus dat was mijn oplossing :).
Op school, compleet andere situatie dus. Kortom, geen oplossing...
  maandag 29 november 2010 @ 10:32:48 #124
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89289023
quote:
13s.gif Op maandag 29 november 2010 10:29 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat zeg jij nu wel, maar op het werk moet je natuurlijk niet direct geweld toepassen, maar een subtielere vorm van geweld toepassen (bijv. iemand na het werk bedreigend toespreken) werkt natuurlijk wel. Gewoon flink kwaad worden op een dusdanige manier dat men bang van je wordt, vind ik wel een oplossing.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89289043
Ja want dat is natuurlijk precies de werksfeer waar je naar op zoek bent 8)7
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:35:28 #126
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289082
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat zeg jij nu wel, maar op het werk moet je natuurlijk niet direct geweld toepassen, maar een subtielere vorm van geweld toepassen (bijv. iemand na het werk bedreigend toespreken) werkt natuurlijk wel. Gewoon flink kwaad worden op een dusdanige manier dat men bang van je wordt, vind ik wel een oplossing.
Of ze lachen je heel hard uit en weten vervolgens dat jij een groot probleem hebt, als je daadwerkelijk geweld zou gebruiken.
  maandag 29 november 2010 @ 10:40:41 #127
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_89289244
quote:
13s.gif Op maandag 29 november 2010 10:29 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Waarom zou school zo compleet anders zijn? Volwassenheid misschien? Ik ken genoeg mensen ouder dan 21 die nog steeds niet volwassen zijn.
Het is een groep mensen.
Die vijf dagen per week samen moeten zijn.
  maandag 29 november 2010 @ 10:40:54 #128
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89289252
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Of ze lachen je heel hard uit en weten vervolgens dat jij een groot probleem hebt, als je daadwerkelijk geweld zou gebruiken.
Zo werkt dat in de praktijk niet. Ik ken een jongen die zwaar gepest werd op zijn werk, waar ik toen ook werkte. Zijn banden werden bijv. lekgestoken en zijn auto werd bekrast, en er werd over zijn werkkleding heen gepist zodat ie het niet meer aan kon. Deze jongen is toen helemaal doorgedraaid op het werk tegen de persoon die dit gedaan had, met een ziekenhuisopname tot gevolg. Het pesten is toen gestopt, en deze raddraaier heeft zijn ontslag gekregen.
Een gedicht over Maanvis
  maandag 29 november 2010 @ 10:41:22 #129
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_89289271
Sjeen, overigens ben ik het met je eens dat geweld geen oplossing is.
pi_89289311
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:40 schreef Maanvis het volgende:
Het pesten is toen gestopt, en deze raddraaier heeft zijn ontslag gekregen.
In tig andere gevallen zou de gepeste zijn ontslagen omdat hij geweld heeft gebruikt. Zeker als de pester iets intelligenter was. Het is wel een oplossing: de huidige impasse wordt doorbroken.
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:45:17 #131
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289395
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:40 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Waarom zou school zo compleet anders zijn? Volwassenheid misschien? Ik ken genoeg mensen ouder dan 21 die nog steeds niet volwassen zijn.
Het is een groep mensen.
Die vijf dagen per week samen moeten zijn.
Omdat je er op (basis)school nog mee wegkomt als je iemand in elkaar timmert, op je werk echt niet...
  maandag 29 november 2010 @ 10:46:40 #132
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89289441
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Omdat je er op (basis)school nog mee wegkomt als je iemand in elkaar timmert, op je werk echt niet...
Ook op je werk geldt nog steeds: 2 vechten, 2 schuld. En een bijna vechtpartij is een uitstekende reden om weer eens bij de baas samen te gaan zitten.
Een gedicht over Maanvis
  Licht Ontvlambaar maandag 29 november 2010 @ 10:48:45 #133
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89289502
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ook op je werk geldt nog steeds: 2 vechten, 2 schuld. En een bijna vechtpartij is een uitstekende reden om weer eens bij de baas samen te gaan zitten.
Dat hoeft dus niet fysiek te zijn...
  maandag 29 november 2010 @ 10:52:00 #134
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89289618
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 10:48 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat hoeft dus niet fysiek te zijn...
Even wat schreeuwen tegen elkaar is idd ook al genoeg ;). Maar iig niet opkroppen!
Een gedicht over Maanvis
pi_89289787
quote:
In feite stuur je nu TS met een kluitje in het riet. Het ligt niet aan hem, dus hij hoeft niets te doen. Je gaat mij niet wijsmaken dat TS nooit eerder is gepest, nooit eerder in een dergelijke vervelende situatie is terecht gekomen.

Pesten vindt plaats omdat de gepeste tolereert dat zijn grenzen stelselmatig overschreden worden. Als hij daar niet adequaat tegen kan reageren zal het pestgedrag voortduren. Een assertiviteitstraining is juist bedoeld om iemand handvaten (t.a.v. geven van feedback, incasseren kritiek) te geven en hem weerbaar te maken. Als hij weet wat pesten met hem doet, dan kan hij er iets tegen ondernemen. En dat gaat niet door simpel te gaan schreeuwen of stuurloos kwaad te worden, maar door goed opgebouwde feedback te geven waarbij iemand even op zijn intellect wordt aangesproken.

En misschien is er op de huidige werkplek geen houden meer aan, maar kan TS in ieder geval beter beslagen ten ijs op een nieuwe werkplek aan de slag. Wetend wat hij wel, en vooral wat hij niet moet doen.
pi_89291326
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:40 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zo werkt dat in de praktijk niet. Ik ken een jongen die zwaar gepest werd op zijn werk, waar ik toen ook werkte. Zijn banden werden bijv. lekgestoken en zijn auto werd bekrast, en er werd over zijn werkkleding heen gepist zodat ie het niet meer aan kon. Deze jongen is toen helemaal doorgedraaid op het werk tegen de persoon die dit gedaan had, met een ziekenhuisopname tot gevolg. Het pesten is toen gestopt, en deze raddraaier heeft zijn ontslag gekregen.
Wow, dat is dan ook erg extreem! Dat de baas sowieso niet iets deed als banden lekgestoken worden en auto bekrast wordt.
pi_89291425
Klopt 'pispalen' worden altijd gepest omdat ze er niks tegen doen. Zolang ze het toelaten zal het pesten ook niet ophouden. Aangezien het voor de pesters toch geen consequenties heeft zullen ze de lijn blijven overscheiden. Op de middelbare school werd ik ook regelmatig door een jongen gepest tot de maat een keer vol was en ik hem te grazen had genomen, daarna heb ik nooit meer problemen met die jongen gehad. Nou wil ik geweld niet goed praten maar soms is het de enige oplossing.
  maandag 29 november 2010 @ 11:48:29 #138
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_89291448
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Oh ja dat klopt wel :@
  maandag 29 november 2010 @ 11:51:36 #139
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89291566
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:44 schreef dikke_donder het volgende:

[..]

Wow, dat is dan ook erg extreem! Dat de baas sowieso niet iets deed als banden lekgestoken worden en auto bekrast wordt.
toen was het nog niet bekend wie dat gedaan had.. pas bij het laatste feit werd het bekend. eerder waren wel alle medewerkers bij elkaar geroepen.
Een gedicht over Maanvis
  maandag 29 november 2010 @ 11:55:11 #140
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89291705
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:57 schreef Shodan het volgende:

[..]

In feite stuur je nu TS met een kluitje in het riet. Het ligt niet aan hem, dus hij hoeft niets te doen. Je gaat mij niet wijsmaken dat TS nooit eerder is gepest, nooit eerder in een dergelijke vervelende situatie is terecht gekomen.

Pesten vindt plaats omdat de gepeste tolereert dat zijn grenzen stelselmatig overschreden worden. Als hij daar niet adequaat tegen kan reageren zal het pestgedrag voortduren. Een assertiviteitstraining is juist bedoeld om iemand handvaten (t.a.v. geven van feedback, incasseren kritiek) te geven en hem weerbaar te maken. Als hij weet wat pesten met hem doet, dan kan hij er iets tegen ondernemen. En dat gaat niet door simpel te gaan schreeuwen of stuurloos kwaad te worden, maar door goed opgebouwde feedback te geven waarbij iemand even op zijn intellect wordt aangesproken.

En misschien is er op de huidige werkplek geen houden meer aan, maar kan TS in ieder geval beter beslagen ten ijs op een nieuwe werkplek aan de slag. Wetend wat hij wel, en vooral wat hij niet moet doen.
Ik was dus serieus nog nooit eerder gepest. Zeker bij een nieuwe baan doe je je best om in de smaak te vallen en doe je je best om je aan te passen aan je nieuwe bedrijf en collega's.
En voordat ik goed en wel doorhad dat er daarbij over mijn grenzen heen werd gegaan, was het eigenlijk al te laat.

Nu ik het een keer heb meegemaakt, zie ik wel in dat ik gewoon eerder mijn grenzen moet stellen en, heel belangrijk, die ook aan moet geven aan anderen. En daardoor ben ik inderdaad beter beslagen bij mijn huidige werkgever aan de slag gegaan.

Ik denk dat dat echt het belangrijkste is voor TS: de oorzaak onderzoeken. En als je dan de reden van het pestgedrag weet, kun je altijd nog kijken voor een assertiviteitstraining o.i.d. In mijn geval was het voldoende om te weten dat het niet aan mij lag en mijn leerpunt was: het stellen en duidelijk maken van grenzen.
  maandag 29 november 2010 @ 11:59:33 #141
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89291871
waarom werd jij gepest malo?
Een gedicht over Maanvis
  maandag 29 november 2010 @ 12:05:15 #142
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_89292062
@TS: Als je niet verteld wat er gebeurt kan niemand iets anders doen dan je aanraden een andere baan te zoeken. Pesten heeft altijd een oorzaak, en als we die niet kunnen achterhalen kan de bron ook niet aangepakt worden.

quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:46 schreef Maanvis het volgende:
Ja tuurlijk :')

Als de werksfeer zo verzuurd is dat er bijna fysiek gevochten wordt gaat dat gewoon betekenen dat een van beide kemphanen ontslagen zal gaan worden. En de kans is enorm groot dat als de gepeste niet goed ligt in de groep, hij dus weg zal gaan.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_89292709
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:55 schreef MaLo het volgende:
Ik denk dat dat echt het belangrijkste is voor TS: de oorzaak onderzoeken. En als je dan de reden van het pestgedrag weet, kun je altijd nog kijken voor een assertiviteitstraining o.i.d.
Kennelijk weet TS dat niet, want dan had ie er iets aan gedaan. Er is niets mis met iemand van kennis en kunde te voorzien om zijn eigen situatie beter te kunnen beoordelen en daar iets mee te gaan doen. Waarom wachten en krampachtig naar een oorzaak zoeken?

Laat het stellen van grenzen nu net 1 van de belangrijkste zaken van een assertiviteitstraining zijn. (Ik lees dat je daaraan gewerkt hebt, wat in feite mijn hele punt is: de gepeste kan weldegelijk iets aan zijn situatie doen i.p.v. passief toekijken en hopen dat iemand hem komt helpen.)
pi_89293108
Hallo Fokkers,

Bedankt voor jullie reacties. Een assertiviteitstraining heeft geen zin omdat ik juist heel goed mijn grenzen aan kan geven. Degene die is begonnen met het pesten wil graag dat iedereen doet wat hij wil, zijn wil is wet. Hij is trouwens niet mijn baas, maar gewoon een collega die het langst in het team zit en zich bedreigd voelt door andere collega's. Dat heeft hij ook toegegeven. De andere collega's zijn bang voor hem daarom doen ze mee met het pestgedrag. Zo worden ze zelf geen slachtoffer.

Ik wil ook nog even melden dat onze baas het heel goed met deze collega kan vinden en hem de hand boven het hoofd houdt. Iedereen weet dit en daarom pikken ze ook het gedrag van de pesten collega.

Ik denk dat ze me mentaal proberen te breken omdat ik me niet de les laat lezen door de pestende collega. In tegenstelling tot andere collega's durf ik wel anderen op hun gedrag aan te spreken.
pi_89293455
quote:
Op maandag 29 november 2010 12:37 schreef kusmijnass het volgende:
Hallo Fokkers,

Bedankt voor jullie reacties. Een assertiviteitstraining heeft geen zin omdat ik juist heel goed mijn grenzen aan kan geven. Degene die is begonnen met het pesten wil graag dat iedereen doet wat hij wil, zijn wil is wet. Hij is trouwens niet mijn baas, maar gewoon een collega die het langst in het team zit en zich bedreigd voelt door andere collega's. Dat heeft hij ook toegegeven. De andere collega's zijn bang voor hem daarom doen ze mee met het pestgedrag. Zo worden ze zelf geen slachtoffer.

Ik wil ook nog even melden dat onze baas het heel goed met deze collega kan vinden en hem de hand boven het hoofd houdt. Iedereen weet dit en daarom pikken ze ook het gedrag van de pesten collega.

Ik denk dat ze me mentaal proberen te breken omdat ik me niet de les laat lezen door de pestende collega. In tegenstelling tot andere collega's durf ik wel anderen op hun gedrag aan te spreken.
Ach kijk eens aan jij durft tegen de kantoortrol die er al eeuwen zit tegen in te gaan. Ipv dit te doen _O_ heb je al van je manager te horen gekregen ''dit soort mensen kom je bij elke organisatie tegen'' :') Meestal het excuus die managers gebruiken als ze de ballen niet hebben om iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag :')
  maandag 29 november 2010 @ 12:48:00 #146
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_89293474
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 19:47 schreef kusmijnass het volgende:
Geloof me het is veel erger dan jullie je kunnen voorstellen. Wat het moeilijk maakt om terug te vechten is dat mensen elkaar de hand boven het hoofd houden omdat ze vriendjes van elkaar zijn. Iedereen kent elkaar en ze praten niet met jou maar over jou. Mensen zien het gebeuren, maar doen niets omdat ze bang zijn om zelf ook aangepakt te worden. Tegen een groep kan je niet op.
Vertrouwenspersoon, ARBO arts of ondernemingsraad? Of (maar dat is een zwaar middel) ziekmelden en tijdens de ziekmelding aangeven dat je je psychisch ziek voelt wegens de arbeidssituatie?

In dat laatste geval treed 'Wet Poortwachter' in werking en móet de leidinggevende in actie komen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  maandag 29 november 2010 @ 12:55:07 #147
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89293715
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 11:59 schreef Maanvis het volgende:
waarom werd jij gepest malo?
Ik was gewoon in veel dingen anders dan de rest. En de dames die al langer op de afdeling waren, mochten me gewoon niet. Ik was het vijfde wiel aan de wagen. Hoe meer ik mijn best deed geaccepteerd te worden, hoe meer zij me buitensloten. En dat mondde uit in pesterijen als een gamegroep opzetten en mij het lidmaatschap weigeren, etentjes organiseren en mij als enige niet uitnodigen, gekke gezichten trekken achter mijn rug, roddelen, mij de rotklusjes toeschuiven.

Net als TS had ik het grote nadeel dat de baas zich geheel achter mijn andere collega's schaarde.

TS, je denkt dus dat de oorzaak is dat je niet wilt werken zoals de Pester aangeeft. Misschien zit het hem in de manier waarop je aangeeft dat je niet zo wilt werken? Jij kunt dat wel een goede manier vinden, maar misschien zien ze het binnen het bedrijf liever op een andere manier gecommuniceerd.

Daarom is het wel belangrijk om te komen tot de kern van het pesten. Misschien kun je er zelf nog wel wat van leren. Misschien leer je er van dat jij het eigenlijk prima doet en dat je in een rot bedrijf terecht bent gekomen, misschien leer je ervan dat je in bepaalde situaties beter anders kunt reageren, of misschien leer je er wel iets heel anders van :).
pi_89293923
quote:
Op maandag 29 november 2010 09:47 schreef caroline88 het volgende:

[..]

De ''life coach'' heeft gesproken hoor :')

Mensen die moeite hebben met het gedrag van TS in dit topic, misschien is dat wel ontstaan door minimaal 40 uur in de week ergens te zijn waar hij constant onverwacht wordt aangevallen :{

Verder waarom ligt het aan de gepeste en moet hij naar zichzelf kijken?

Misschien is TS wel een ''high potential'' en is hij door zijn werkgever in zo een young executive klasje geplaatst. En is hij van daaruit wel bij een project geplaatst, bij gewone (niet hig potentials) mensen die 15 jaar ouder zijn en gewoon stront jaloers zijn. (Dit is een pestsituatie waar ik getuige van ben geweest bij een grote ICT detacheerder, mannenomgeving dus :') )
Daar helpt echt geen assertiviteitscursus tegen en naar zijn eigen gedrag kijken? Welk gedrag :') Hij kwam gewoon fris en fruitig zijn werk doen. Dat de pesters niet dezelfde vooruitzichten hebben, is toch zeker niet zijn probleem.
Het zijn de pesters die de grenzen opzoeken en blijven overschrijden vaak met de wetenschap dat er toch geen consequenties aan hun gedrag hangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door MalaCocinera op 29-11-2010 13:09:04 ]
pi_89294238
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 12:48 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Vertrouwenspersoon, ARBO arts of ondernemingsraad? Of (maar dat is een zwaar middel) ziekmelden en tijdens de ziekmelding aangeven dat je je psychisch ziek voelt wegens de arbeidssituatie?

In dat laatste geval treed 'Wet Poortwachter' in werking en móet de leidinggevende in actie komen.
Maar dit zal de werksfeer nooit goed kunnen herstellen, op zijn best negeren ze hem daarna.

Ik zou ander werk gaan zoeken, als de pesterijen tot in de top getolereerd worden valt er weinig aan te doen behalve jezelf uit die situatie weghalen.
3x links is ook rechts
When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
pi_89294318
quote:
Op maandag 29 november 2010 12:48 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

En wat als da ARBO arts van mening is dat TS wel degelijk kan werken? Dan treedt die hele wet niet in werking maar wordt de boel nog meer op scherp gesteld. Kijk als TS echt ziek is dan moet hij zich ziekmelden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')