abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91837441
quote:
Boeddha was een wijs man. Als hij na het ontstaan van het christendom leefde was hij vast christen geworden.
Dat is duidelijk geschreven door iemand die nougabollen afweet van zowel het Boeddhisme als het Christendom.
pi_91837816
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:22 schreef Modus het volgende:

[..]
Wanneer zou het voor jou ongeloofwaardig worden?
Op dat punt wordt het voor mij in dit leven nog niet ongeloofwaardig. Bescheidenheid past daar veel beter bij. Wie ben ik om God op het matje te roepen?

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:26 schreef StormWarning het volgende:
Geloof je dat echt?
Ik kan natuurlijk niets hard maken, maar na zo'n quote kan ik het me wel voorstellen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:30 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ok, dus ondertussen ben je het er wel mee eens dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is en niet primair die van ons terwijl hij z'n handen wast in onschuld - zoals gelovigen vaak beweren.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. De schuld ligt bij ons. Of God een verantwoordelijkheid naar ons toe heeft voor de fouten van zijn schepselen weet ik niet. Ik reken er echter wel op dat hij de verantwoordelijkheid zal nemen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_91838018
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:54 schreef Dwerfion het volgende:
Op dat punt wordt het voor mij in dit leven nog niet ongeloofwaardig. Bescheidenheid past daar veel beter bij. Wie ben ik om God op het matje te roepen?
Dat soort dingen wordt al eeuwen aangekondigd, door weet ik hoeveel mensen gekoppeld aan weet ik hoeveel gebeurtenissen van allerlei aard. Die bleken allemaal niet waar. Dat is ook niet maar een beetje reden voor twijfel? Dat vind je wel een stevige basis? Welke tegenargumenten wegen daar tegenop dan?
pi_91838281
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het kon enorm negatieve gevolgen hebben, en het zal denk ik ook enorm positieve gevolgen moeten kunnen hebben. Het verhaal moet natuurlijk 2 kanten hebben. De schuld ligt mijns inziens daar omdat we stelden dat de machine daadwerkelijk vrij was in zijn keuze (en hij moet natuurlijk verantwoord een keuze kunnen maken).

Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
Dat is nogal wat vertrouwen in een god die zijn kop nooit laat zien... Overigens komt het een beetje over op mij als eerst de boel bewust naar de tering laten gaan en dan later zeggen: "oh wacht ff, ik ruim het wel op.".

Wat ik erg apart vind is dat je dit soort gedrag van mensen met al hun gebreken nooit zou pikken (mag ik hopen iig) en dat je het van een vermeend almachtig wezen goed probeert te praten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_91838854
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:01 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat soort dingen wordt al eeuwen aangekondigd, door weet ik hoeveel mensen gekoppeld aan weet ik hoeveel gebeurtenissen van allerlei aard. Die bleken allemaal niet waar. Dat is ook niet maar een beetje reden voor twijfel? Dat vind je wel een stevige basis? Welke tegenargumenten wegen daar tegenop dan?
De tijd van Jezus' wederkomst is op geen enkele manier deel van de basis van mijn geloof. Het is meer zo dat bij mijn geloof ook een toekomstverwachting hoort. Maar daar wordt al expliciet bij gezegd dat het niet aan de mens is om te weten wanneer het zover is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Dat is nogal wat vertrouwen in een god die zijn kop nooit laat zien... Overigens komt het een beetje over op mij als eerst de boel bewust naar de tering laten gaan en dan later zeggen: "oh wacht ff, ik ruim het wel op.".
Hoho, ik geloof niet in een God die zijn 'kop' nooit laat zien. Ik ben theist, geen deist. En het optreden van Jezus geeft mij genoeg aanleiding om veel vertrouwen in God te hebben.
quote:
Wat ik erg apart vind is dat je dit soort gedrag van mensen met al hun gebreken nooit zou pikken (mag ik hopen iig) en dat je het van een vermeend almachtig wezen goed probeert te praten.
Omdat niet duidelijk is wat God verkeerd doet. Natuurlijk zie ook heel rampen en je vraagt je af waar dat voor nodig is, maar we hebben simpelweg niet Gods' eye of view om Hem op het matje te kunnen roepen. We weten welk groter goed er mee gemoeid is. Soms zien we dat wel, en dat maakt het al voorstelbaar dat dat grotere goed er wel is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_91839134
quote:
[..]

Ik kan natuurlijk niets hard maken, maar na zo'n quote kan ik het me wel voorstellen.
Was dat toevallig het eerste dat je van/over Boeddha of boeddhisme las? Ik betwijfel zelfs of Jezus christen zou zijn geworden, laat staan Boeddha.

quote:
[..]

Nee, daar ben ik het niet mee eens. De schuld ligt bij ons. Of God een verantwoordelijkheid naar ons toe heeft voor de fouten van zijn schepselen weet ik niet. Ik reken er echter wel op dat hij de verantwoordelijkheid zal nemen.
Maar wat is nu precies onze schuld dan? Dat we zijn zoals we zijn? Om de vergelijking van de pottenbakker uit de bijbel erbij te halen: is het de schuld van een pot dat hij mislukt is, of de schuld van de incompetente bakker?

Het gaat mij nog niet eens zozeer om wat er fout gaan in de wereld en dat God dat zou moeten oplossen (dat hoeft van mij niet perse, hij kan het immers ook best allemaal prima vinden zoals het gaat), maar om de onzin van een God die zelf beweert dat wij (zijn maaksel) fout zijn, en vervolgens óns de schuld durft te geven van zijn eigen falen.
pi_91839213
Funny. Wat god verkeerd doet is 'niet duidelijk' maar wat hij zgn. allemaal wel goed doet is dan wel weer overduidelijk als je alle christenen mag geloven. Althans... als het zo uitkomt en ook dat is nogal in the eye of the beholder van de verschillende gelovigen.
pi_91839285
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:29 schreef Dwerfion het volgende:

Hoho, ik geloof niet in een God die zijn 'kop' nooit laat zien. Ik ben theist, geen deist. En het optreden van Jezus geeft mij genoeg aanleiding om veel vertrouwen in God te hebben.

[..]
Dat kan jij wel 'geloven' maar ondertussen zie ik hem niet, noch Jezus, zijn vermeende zoon :D .

quote:
Omdat niet duidelijk is wat God verkeerd doet. Natuurlijk zie ook heel rampen en je vraagt je af waar dat voor nodig is, maar we hebben simpelweg niet Gods' eye of view om Hem op het matje te kunnen roepen. We weten welk groter goed er mee gemoeid is. Soms zien we dat wel, en dat maakt het al voorstelbaar dat dat grotere goed er wel is.
Het maakt het ook voorstelbaar dat er geen groter goed is en dat we in een wreed en uncaring universe leven. :)
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_91839316
quote:

[..]

Hier ga je de mist in en creëer je een vicieuze cirkel waar je nooit meer uit komt. Je neemt a priori aan dat God bestaat en dat hij in elkaar zit zoals de kerk beweert en als dat beeld dan onder de loep genomen wordt mag er geen kritiek op geleverd worden omdat wij God niet ter verantwoording mogen roepen.

De werkelijkheid is natuurlijk dat je niet in de eerste plaats God ter verantwoording roept, maar het krankzinnige godsbeeld van veel gelovigen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 11:01:47 #210
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91839888
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:42 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Hier ga je de mist in en creëer je een vicieuze cirkel waar je nooit meer uit komt. Je neemt a priori aan dat God bestaat en dat hij in elkaar zit zoals de kerk beweert en als dat beeld dan onder de loep genomen wordt mag er geen kritiek op geleverd worden omdat wij God niet ter verantwoording mogen roepen.

De werkelijkheid is natuurlijk dat je niet in de eerste plaats God ter verantwoording roept, maar het krankzinnige godsbeeld van veel gelovigen.
De kerk heeft dit mooi afgedicht ja.
Het is niet de bedoeling dat je als gelovige te kritisch bent.

Wij worden verantwoordelijk gehouden voor een "zonde" die "adam" ooit beging.
Vervolgens vind er een moord plaats van een persoon zo gruwelijk, dat als die vandaag de dag in mijn achtertuin zou plaatsvinden, ik moreel verplicht zou zijn er alles aan te doen om het te stoppen. met het idee dat hij daar hangt voor zonden waar ik part nog deel aan had, maar als ik dat ontken wordt volgens de kerk zijn lijden alleen maar groter (met terugwerkende kracht ofzo).
god en goed is een weerzinwekkende paradox.

(Vrij vertaald uit: God Is Not Great: How Religion Poisons Everything by Christopher Hitchens)

[ Bericht 3% gewijzigd door Daniel1976 op 25-01-2011 11:07:30 ]
pi_91840245
Daniel 1976
quote:
Vervolgens vind er een moord plaats van een persoon zo gruwelijk, dat als die vandaag de dag in mijn achtertuin zou plaatsvinden, ik moreel verplicht zou zijn er alles aan te doen om het te stoppen.
Ach, er waren deze persoon al voor gegaan: Attis, Adonis en Dionysus, om er enkele te noemen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 11:18:01 #212
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91840417
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 11:12 schreef ATON het volgende:
Daniel 1976
Ach, er waren deze persoon al voor gegaan: Attis, Adonis en Dionysus, om er enkele te noemen.
Jahaa, maar niet volgens de bijbel ;)
pi_91842339
Geloofswaanzinnigen als Dwerfion zijn per definitie niet serieus te nemen. Discussies met dat soort mensen zijn overigens bij voorbaat kansloos.

Weet je Dwerfion, een heel mooi aspect van het Boeddhisme is wel het feit dat ze geen bekeerlingen mogen maken. Ze mogen je wellicht wijzen op het pad naar verlichting, maar daar houdt het op. De rest is de keuze van de persoon zelf. Het is dan ook geen godsdienst met geloofsstukken, domga's en een god, Maar een religie/levensbeschouwing gebaseerd op een sterfelijk mens, waarbij eigen verantwoordelijkheid en zelf nadenken voorop staat.

Elke monotheistische godsdienst is per definitie totalitair en stompt mensen af, omdat ze weigeren eigen verantwoordelijkheden te pakken. Alles is immers gods wil 8)7
"Jaag niet achter het verleden aan. Verlang niet naar de toekomst. Het verleden is niet meer. De toekomst is nog niet begonnen." - Boeddha
pi_91842528
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:37 schreef StormWarning het volgende:

Was dat toevallig het eerste dat je van/over Boeddha of boeddhisme las? Ik betwijfel zelfs of Jezus christen zou zijn geworden, laat staan Boeddha.
Ik heb op zich wel een vak Boeddhisme gevolgd op de universiteit, dus het is niet het eerste dat ik over 'm lees.
quote:
Maar wat is nu precies onze schuld dan? Dat we zijn zoals we zijn? Om de vergelijking van de pottenbakker uit de bijbel erbij te halen: is het de schuld van een pot dat hij mislukt is, of de schuld van de incompetente bakker?

Het gaat mij nog niet eens zozeer om wat er fout gaan in de wereld en dat God dat zou moeten oplossen (dat hoeft van mij niet perse, hij kan het immers ook best allemaal prima vinden zoals het gaat), maar om de onzin van een God die zelf beweert dat wij (zijn maaksel) fout zijn, en vervolgens óns de schuld durft te geven van zijn eigen falen.
Wij hebben (bijvoorbeeld) schuld als we anderen geweld aandoen, terwijl we idealiter er voor zouden kiezen om het goede te doen. Dat de algoede God niet blij is (om maar even lekker antropomorf te spreken) als wij het kwade doen, lijkt me ook niet meer dan logisch.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat kan jij wel 'geloven' maar ondertussen zie ik hem niet, noch Jezus, zijn vermeende zoon :D .
Nee, maar dat beweer ik toch ook niet?
quote:
Het maakt het ook voorstelbaar dat er geen groter goed is en dat we in een wreed en uncaring universe leven. :)
Dat is ook voorstelbaar. Als God niet bestaat, is dat misschien wel de enige optie.
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:42 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ik neem aan dat God bestaat, omdat dat mijn huidige overtuiging is. Ik heb niet beweerd dat ik dat kan bewijzen. Sowieso is het funderingsdenken geflopt. Er is geen bewijs zonder geloof.

Dat het vanuit de ogen van ongelovigen logischer is om het godsbeeld in twijfel te trekken is evident. Daarom is discussie hierover nooit heel vruchtbaar. Je denkt vanuit compleet andere denkbeelden.
pi_91843081
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:15 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik heb op zich wel een vak Boeddhisme gevolgd op de universiteit, dus het is niet het eerste dat ik over 'm lees.
Als dat werkelijk zo zou zijn, zou je de onzin niet verkondigen.
"Jaag niet achter het verleden aan. Verlang niet naar de toekomst. Het verleden is niet meer. De toekomst is nog niet begonnen." - Boeddha
pi_91843369
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:15 schreef Dwerfion het volgende:
[..]

Wij hebben (bijvoorbeeld) schuld als we anderen geweld aandoen, terwijl we idealiter er voor zouden kiezen om het goede te doen.
So far so good. Ik wil ook niet zeggen dat wij nergens persoonlijke verantwoordelijkheid voor dragen en nooit ergens schuld aan hebben. Maar als er één iemand is die in die kwestie geen recht van spreken heeft, is God het wel.

Maar dit..
quote:
Dat de algoede God niet blij is (om maar even lekker antropomorf te spreken) als wij het kwade doen, lijkt me ook niet meer dan logisch.
..is helemaal niet logisch, want als God er niet blij mee is had hij het niet zo moeten maken. Wat mij betreft zijn er dus drie opties:
1. God vindt het allemaal wel prima zoals het gaat en mensen projecteren enkel onze eigen gevoelens van onbehagen over deze wereld op hem.
2. God is er niet blij mee, heeft dus gefaald bij het scheppen van deze wereld en is gewoon hypocriet op het moment dat hij daar anderen de schuld van gaat geven.
3. God bestaat niet.

quote:
Ik neem aan dat God bestaat, omdat dat mijn huidige overtuiging is. Ik heb niet beweerd dat ik dat kan bewijzen. Sowieso is het funderingsdenken geflopt. Er is geen bewijs zonder geloof.
Je neemt het dus aan omdat je het aanneemt. Gefeliciteerd, maar met zo'n cirkelredenering kom je er natuurlijk niet. Dat iedere overtuiging een bepaalde moeilijk te bewijzen fundering heeft wil niet zeggen dat alle funderingen even (on)betrouwbaar zijn en dat jouw claims over God even veel waarde hebben als de relativiteitstheorie - om maar wat te noemen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:44:31 #217
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91843467
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:41 schreef StormWarning het volgende:
Je neemt het dus aan omdat je het aanneemt. Gefeliciteerd, maar met zo'n cirkelredenering kom je er natuurlijk niet.
Zeg eens eerlijk, had je iets anders verwacht dat een cirkelredenering van een gelovige?
pi_91843583
quote:

[..]

Je neemt het dus aan omdat je het aanneemt. Gefeliciteerd, maar met zo'n cirkelredenering kom je er natuurlijk niet. Dat iedere overtuiging een bepaalde moeilijk te bewijzen fundering heeft wil niet zeggen dat alle funderingen even (on)betrouwbaar zijn en dat jouw claims over God even veel waarde hebben als de relativiteitstheorie - om maar wat te noemen.
Dat is dus het hele probleem van het geloof. Geen verschil zien tussen werkelijkheid en fictie.

Ik kan 1000 bewijzen leveren dat god niet bestaat. Hij kan er 0 leveren dat het wel zo is. Mocht hij dat wel kunnen, dan bekeer ik me direct tot het gristendom.
pi_91843604
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:44 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Zeg eens eerlijk, had je iets anders verwacht dat een cirkelredenering van een gelovige?
Niet perse, maar de meesten zeggen het niet zo direct en proberen in ieder geval nog argumenten aan te voeren.
pi_91843798
quote:

[..]

Maar dit..

[..]

..is helemaal niet logisch, want als God er niet blij mee is had hij het niet zo moeten maken. Wat mij betreft zijn er dus drie opties:
1. God vindt het allemaal wel prima zoals het gaat en mensen projecteren enkel onze eigen gevoelens van onbehagen over deze wereld op hem.
2. God is er niet blij mee, heeft dus gefaald bij het scheppen van deze wereld en is gewoon hypocriet op het moment dat hij daar anderen de schuld van gaat geven.
3. God bestaat niet.

God is er niet blij mee, maar heeft dit 'risico' gelopen door mensen vrijheid te geven. Het idee hierachter is dat ware liefde vrijheid vereist. Dat het dan jammer is als mensen niet tot hun bestemming komen is dan verdrietig, en mag toch best gecommuniceerd worden?
quote:
Nee, funderingen zijn niet moeilijk te bewijzen, ze niet niet te bewijzen. Dat is nou net de hele clue waarom het funderingsdenken niet werkt.

Het gaat er vervolgens om om de 'properly basic beliefs' te bepalen. Alvin Plantinga kan dan bijvoorbeeld betogen dat het geloof in God daar ook bij hoort. Zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Reformed_epistemology
pi_91843891
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:55 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

God is er niet blij mee,

[..]

Nee, funderingen zijn niet moeilijk te bewijzen, ze niet niet te bewijzen. Dat is nou net de hele clue waarom het funderingsdenken niet werkt.

Hoe weet jij of god ergens wel of niet blij mee is? Als je dat denkt zou je de theorie van Thomas van Aquino aanhangen dat je de vinger kunt krijgen achter gods denken, dan zou je ook via rede het bewijs van god moeten aan kunnen tonen. Op de heilige drie-eenheid na is alles namelijk met rede te vatten, aldus een van de grootste christelijke denkers uit de Middeleeuwen

Beetje slapjes.
pi_91844110
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:32 schreef Dr.Klabanus het volgende:

[..]

Als dat werkelijk zo zou zijn, zou je de onzin niet verkondigen.
Ik had geen hoog cijfer, maar ik heb 'm wel gehaald. Voor de liefhebbers een ProgressWWW screenshot:
pi_91844188
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:58 schreef Dr.Klabanus het volgende:

Hoe weet jij of god ergens wel of niet blij mee is? Als je dat denkt zou je de theorie van Thomas van Aquino aanhangen dat je de vinger kunt krijgen achter gods denken, dan zou je ook via rede het bewijs van god moeten aan kunnen tonen. Op de heilige drie-eenheid na is alles namelijk met rede te vatten, aldus een van de grootste christelijke denkers uit de Middeleeuwen

Beetje slapjes.
Ik beschrijf alleen een mogelijk scenario. Uiteraard weet ik ook niet precies hoe het zit. Misschien had Thomas zich inderdaad iets meer moeten aantrekken van de apophatische theologie.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 13:09:30 #224
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91844264
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:48 schreef Dr.Klabanus het volgende:

[..]

Dat is dus het hele probleem van het geloof. Geen verschil zien tussen werkelijkheid en fictie.

Ik kan 1000 bewijzen leveren dat god niet bestaat. Hij kan er 0 leveren dat het wel zo is. Mocht hij dat wel kunnen, dan bekeer ik me direct tot het gristendom.
En altijd volgens de stelling, van jullie kunnen niet bewijzen dat god niet bestaat.
Maar die stelling is zo achterhaald. We werken tegenwoordig met waarschijnlijkheid en de waarschijnlijkheid dat er een god bestaat is bijna nul.
De waarschijnlijkheid dat god ook maar iets te maken heeft gehad met de totstandkoming van het zoogdier, de mens is nul.

En om paulus eens te quoten, de werken van god zijn zichtbaar in de wereld (vrij vertaald ;))
nou waar dan?
pi_91844489
Omdat ik geen zin in heb om mijn kostbare tijd te verspillen aan een geloof..
pi_91844782
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:09 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En altijd volgens de stelling, van jullie kunnen niet bewijzen dat god niet bestaat.
Maar die stelling is zo achterhaald. We werken tegenwoordig met waarschijnlijkheid en de waarschijnlijkheid dat er een god bestaat is bijna nul.
Dart is altijd het mooie van de discussie met een gelovige. Alle bewijzen die aantonen dat de bijbel een sprookjesboek is en dat god niet bestaat worden afgedaan met "die bewijzen zijn door de duivel geleverd om ons geloof op de proef te stellen". Dan ben je gauw klaar natuurlijk.

En de consensus die in de wetenschap bestaat over het ontstaan van de aarde etc, etc. word dan afgedaan met "ja dat geloven jullie".

Ik word er zo moe van. Er valt geen serieuze discussie over te voeren. Zoals Hans Teeuwen dat toen zo mooi zei: Gelovigen denken namelijk een monopolie op de waarheid te hebben.
pi_91845095
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:07 schreef Dwerfion het volgende:
Ik beschrijf alleen een mogelijk scenario. Uiteraard weet ik ook niet precies hoe het zit. Misschien had Thomas zich inderdaad iets meer moeten aantrekken van de apophatische theologie.
Een mogelijk scenario maar waar je ws meer waarde aan hecht dan aan andere. Op basis van wat?
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:25:21 #228
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91847486
quote:

Wat mij betreft zijn er dus drie opties:
3. God bestaat niet.
Nog een optie (Simone Weil):

Absence is the key image for her metaphysics, cosmology, cosmogeny, and theodicy. She believed that God created by an act of self-delimitation—in other words, because God is conceived as a kind of utter fullness, a perfect being, no creature could exist except where God was not. Thus creation occurred only when God withdrew in part.

This is, for Weil, an original kenosis preceding the corrective kenosis of Christ's incarnation (cf. Athanasius). We are thus born in a sort of damned position not owing to original sin as such, but because to be created at all we had to be precisely what God is not, i.e., we had to be the opposite of what is holy.

This notion of creation is a cornerstone of her theodicy, for if creation is conceived this way (as necessarily containing evil within itself), then there is no problem of the entrance of evil into a perfect world. Nor does this constitute a delimitation of God's omnipotence, if it is not that God could not create a perfect world, but that the act which we refer towards by saying "create" in its very essence implies the impossibility of perfection.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Simone_Weil

[ Bericht 21% gewijzigd door deelnemer op 25-01-2011 14:30:45 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:40:45 #229
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91848209
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:24 schreef Dr.Klabanus het volgende:

[..]

Dart is altijd het mooie van de discussie met een gelovige. Alle bewijzen die aantonen dat de bijbel een sprookjesboek is en dat god niet bestaat worden afgedaan met "die bewijzen zijn door de duivel geleverd om ons geloof op de proef te stellen". Dan ben je gauw klaar natuurlijk.
Je kan veel zeggen, het werkt goed, ze doen het er al 1900 jaar mee ofzo.
Werkt iedere keer weer.
quote:
En de consensus die in de wetenschap bestaat over het ontstaan van de aarde etc, etc. word dan afgedaan met "ja dat geloven jullie".

Jap dat is wel vervelend, je zou verwachten van iemand die een beetje intelligent is dat die na zoveel overweldigend bewijs wel zou nuanceren. Maar ik ken zelfs redelijk intelligente gelovigen.
quote:
Ik word er zo moe van. Er valt geen serieuze discussie over te voeren. Zoals Hans Teeuwen dat toen zo mooi zei: Gelovigen denken namelijk een monopolie op de waarheid te hebben.
jap
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:48:44 #230
8369 speknek
Another day another slay
pi_91848548
Je moet imo altijd oppassen als filosofen het woord 'necessarily' gebruiken, vaker dan niet is dat om te verdoezelen dat de deductie wankel is.
Ten eerste zit in de omschrijving van een groep met de attributen perfect en vol, niet per definitie het attribuut goed, dat is een extra aanname
Ten tweede is het ontbreken van goed niet per se slecht
Ten derde beschrijft ze een entiteit met meerdere attributen G = (F ^ P ^ B), de negatie hiervan is niet ~F ^ ~P ^ ~B, maar ~F v ~P v ~B. Je zou dus verschillende werelden buiten god kunnen bedenken.

[ Bericht 0% gewijzigd door speknek op 25-01-2011 14:56:10 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:51:34 #231
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91848672
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 14:48 schreef speknek het volgende:
Je moet imo altijd oppassen als filosofen het woord 'necessarily' gebruiken, vaker dan niet is dat om te verdoezelen dat de deductie wankel is.
Ten eerste zit in de omschrijving van een groep met de attributen perfect en vol, niet per definitie het attribuut goed, dat is een extra aanname
Ten tweede beschrijft ze een entiteit met meerdere attributen G = (F ^ P ^ B), de negatie hiervan is niet ~F ^ ~P ^ ~B, maar ~F v ~P v ~B. Je zou dus verschillende werelden buiten god kunnen bedenken.
Klopt, de woorden noodzakelijk en onvermijdelijk zijn gevaarlijke uitspraken.
Goed versus kwaad bestaat alleen binnen de dualistische godsdiensten net zo als natuurlijk en bovennatuurlijk.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:04:06 #232
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91849180
quote:
Ten derde beschrijft ze een entiteit met meerdere attributen G = (F ^ P ^ B), de negatie hiervan is niet ~F ^ ~P ^ ~B, maar ~F v ~P v ~B. Je zou dus verschillende werelden buiten god kunnen bedenken.
Simone Weil is de kampioen 'denken in absolute termen'. De metafysische voorstelling van Simone Weil is niet bewijsbaar, maar is een optie die de logica uit de eerdere posten doorbreekt. Het is verwant met de gedachte van Leibniz, dat het hoogst haalbare begrenst wordt door wat logisch mogelijk is. Zo kan er kwaad zijn in een perfect universum.
The view from nowhere.
pi_91849204
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 14:51 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Klopt, de woorden noodzakelijk en onvermijdelijk zijn gevaarlijke uitspraken.
Goed versus kwaad bestaat alleen binnen de dualistische godsdiensten net zo als natuurlijk en bovennatuurlijk.
In mijn optiek is geen goed versus kwaad. Het een houdt namelijk onvermijdelijk het ander in. Dat is met alle dualistische dingen zo. Licht is ook donker, mooi is lelijk, hoog is laag. Het een zou nooit zonder het ander kunnen bestaan.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:05:43 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_91849236
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:04 schreef Dr.Klabanus het volgende:

[..]

In mijn optiek is geen goed versus kwaad. Het een houdt namelijk onvermijdelijk het ander in. Dat is met alle dualistische dingen zo. Licht is ook donker, mooi is lelijk, hoog is laag. Het een zou nooit zonder het ander kunnen bestaan.
P = niet P

?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:09:45 #235
8369 speknek
Another day another slay
pi_91849385
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Simone Weil is de kampioen 'denken in absolute termen'. De metafysische voorstelling van Simone Weil is niet bewijsbaar, maar is een optie die de logica uit de eerdere posten doorbreekt. Het is verwant met de gedachte van Leibniz, dat het hoogst haalbare begrenst wordt door wat logisch mogelijk is. Zo kan er kwaad zijn in een perfect universum.
Ik zie niet waarom het is anders is dan optie 1, dat god het wel best vindt, hij zou namelijk net zo goed de zelfgecreeerde leegte weer op kunnen vullen. Tenzij hij geen kennis heeft van zijn antonym, de mens, dat zou nog kunnen, wat ook niet veel anders dan Epicurus reeds eerder heeft gezegd aangaande theodicie.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:11:52 #236
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91849465
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:05 schreef speknek het volgende:

[..]

P = niet P

?
Nee ze zijn logisch gekoppeld. Stel je bent met de fiets onderweg. Je wilt op tijd aankomen(goed). Nu begint het ineens hard te regenen, en als je door fietst regen je nat (niet goed). Dan is het kiezen of delen.
The view from nowhere.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:13:32 #237
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91849527
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom het is anders is dan optie 1, dat god het wel best vindt, hij zou namelijk net zo goed de zelfgecreeerde leegte weer op kunnen vullen. Tenzij hij geen kennis heeft van zijn antonym, de mens, dat zou nog kunnen, wat ook niet veel anders dan Epicurus reeds eerder heeft gezegd aangaande theodicie.
Door de zelfgecreeerde leegte weer op te vullen, verdwijnt de schepping. Wij bestaan bij de gratie van imperfectie. Of anders gezegt: niet alle combinaties zijn mogelijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 25-01-2011 15:19:38 ]
The view from nowhere.
pi_91849599
quote:
Ik denk dat Dwerfion nu wel overstag gaat. :+.
pi_91850375
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Door de zelfgecreeerde leegte weer op te vullen, verdwijnt de schepping. Wij bestaan bij de gratie van imperfectie. Of anders gezegt: niet alle combinaties zijn mogelijk.
Ik vergelijk dat zelf wel met licht dat gebroken wordt. Het Al/volkomenheid/God is dan wit licht, het bevat alles, maar is daarmee ook leeg en kleurloos. Door het licht te breken ontstaat diversiteit, wat dus inderdaad onvolkomenheid impliceert. Dat moet ook wel, wil er iets interessants gebeuren, want in een staat van volmaaktheid is alles altijd in evenwicht en verandert er nooit iets - zoals in het boeddhistisch nirwana.

Met termen als goed en kwaad kan ik ook niet zo heel veel in dit opzicht, het zijn voor mij niet meer dan de subjectieve waardeoordelen van individuen.
pi_91850478
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:24 schreef Dr.Klabanus het volgende:

[..]

Een echte waarheidsmonopolist trek ik nog altijd beter dan het selectieve postmodernisme en scepticisme waar gelovigen tegenwoordig vaak mee aankomen. Alles is relatief en moet betwijfelt worden, en daarom is wat de tegenstander zegt niet meer waard dan wat zij beweren, ergo: hun extravagante claims -waar ze vervolgens wel weer onverantwoord hard in geloven- zijn minstens zo waar als die van de ander. :')
  dinsdag 25 januari 2011 @ 15:40:19 #241
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91850634
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:34 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ik vergelijk dat zelf wel met licht dat gebroken wordt. Het Al/volkomenheid/God is dan wit licht, het bevat alles, maar is daarmee ook leeg en kleurloos. Door het licht te breken ontstaat diversiteit, wat dus inderdaad onvolkomenheid impliceert. Dat moet ook wel, wil er iets interessants gebeuren, want in een staat van volmaaktheid is alles altijd in evenwicht en verandert er nooit iets - zoals in het boeddhistisch nirwana.

Met termen als goed en kwaad kan ik ook niet zo heel veel in dit opzicht, het zijn voor mij niet meer dan de subjectieve waardeoordelen van individuen.
Is het subjectieve niet van belang? Bestaat het niet? Is alleen het algemene relevant en daarmee het individu irrelevant? Als je naar een individu kijkt, is het dan wel belangrijk om te begrijpen dat er hier sprake is van een samenspel van electronen en fotonen, en niet deze dit individu van koekjes houdt?

[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 25-01-2011 15:46:06 ]
The view from nowhere.
pi_91853120
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:55 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

God is er niet blij mee, maar heeft dit 'risico' gelopen door mensen vrijheid te geven. Het idee hierachter is dat ware liefde vrijheid vereist. Dat het dan jammer is als mensen niet tot hun bestemming komen is dan verdrietig, en mag toch best gecommuniceerd worden?
Oh, zeker. :) Maar de bijbel en de meeste gelovigen gaan wel een stukje verder dan een vrijblijvend advies om je leven op zo'n manier in te richten dat je tot je bestemming komt. Je wordt zelfs keihard gechanteerd en met de dood bedreigd als je het niet op de gewenste manier doet.

quote:

Het gaat er vervolgens om om de 'properly basic beliefs' te bepalen. Alvin Plantinga kan dan bijvoorbeeld betogen dat het geloof in God daar ook bij hoort. Zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Reformed_epistemology
Voor properly basic beliefs valt best wat te zeggen, maar dat geloof in de God van de bijbel daar ook bij hoort is natuurlijk onzin. Dat is namelijk allesbehalve 'reasonable and consistent with a sensible world view' (zoals Wikipedia het definieert), tenzij je God reduceert tot 'energie' of een deïstisch godsbeeld aanhangt. Het veronderstellen van het bestaan van een handelende God is bepaald niet elegant en levert meer problemen op dan het oplost.
pi_91853319
Sowieso, 'God is er niet blij mee'. Best een menselijke trek/behoefte dan wel een absolute claim voor een onkenbare transcendente entiteit die we niet kunnen kennen.
pi_91853874
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 16:35 schreef Modus het volgende:
Sowieso, 'God is er niet blij mee'. Best een menselijke trek/behoefte dan wel een absolute claim voor een onkenbare transcendente entiteit die we niet kunnen kennen.
Zeker als je je bordje niet leeg eet, gaat God boos zijn.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 16:58:55 #245
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91854446
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 16:35 schreef Modus het volgende:
ja maar dat klopt ook, want de mens schiep god naar zijn evenbeeld.
Ze hebben alleen schrijfvaudje gemaakt in genesis.
pi_91856842
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee ze zijn logisch gekoppeld. Stel je bent met de fiets onderweg. Je wilt op tijd aankomen(goed). Nu begint het ineens hard te regenen, en als je door fietst regen je nat (niet goed). Dan is het kiezen of delen.
maar iemand die ook stelt licht is donker?
dat zijn geen tegengestelde van elkaar het is de afwezigheid van iets
pi_91856896
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 15:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is het subjectieve niet van belang? Bestaat het niet? Is alleen het algemene relevant en daarmee het individu irrelevant? Als je naar een individu kijkt, is het dan wel belangrijk om te begrijpen dat er hier sprake is van een samenspel van electronen en fotonen, en niet deze dit individu van koekjes houdt?
Oh, jawel, het is zeker van belang voor het individu en dus voor ons. Maar ik kan niets met metafysisch goed en kwaad, als objectieve begrippen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 18:09:11 #248
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91857388
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:55 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Oh, jawel, het is zeker van belang voor het individu en dus voor ons. Maar ik kan niets met metafysisch goed en kwaad, als objectieve begrippen.
Er is iets mis met de begrippen objectief en subjectief. Het subjectieve bestaat ook objectief. Uit een subjectief motief van de ene, kan iets voorkomen dat voor een ander schade oplevert. De schade is objectief en het motief was subjectief.
The view from nowhere.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 18:19:35 #249
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91857761
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:53 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Bij Simone Weil is dat ook het punt. Het kwaad is de afwezigheid van goed (God).

De Boeddhistische leer van relativiteit is soortgelijk. Niemand is perfect, omdat niemand alles kan zijn. Als wielrenners een berg etappe fietsen, dan heeft een zware wielrenner voordeel bij de afdaling en een lichte wielrenner voordeel bij de beklimming. Niemand is beide (zwaar en licht). Perfectie is alijd situatie afhankelijk (als je lang genoeg bent om de hoogste appels te kunnen plukken, bent je weer te groot om door het gat in het hek te kunnen kruipen). Perfect zijn 'an sich' bestaat niet.

Het gemeenschappelijke is de logische onmogelijkheid ('to have your cake and eat it").

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 25-01-2011 18:25:04 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 18:29:08 #250
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91858181
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:53 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

juist zoals koud niet het tegenovergestelde van warm is.
of zoals stilte niet tegenovergestelde van herrie is.
dualistisch denken is een bitch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')