abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90232494
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:16 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Je hebt het hier over afspiegeling en daar zit 'm de kneep. Je gaat er gemakshalve vanuit dat onze uitspraken als het ware beelden zijn van het object dat beschouwd wordt.
Nee, niet gemakshalve. Ik zal het je uitleggen: Alles wat je ziet, weet en hoort is het verwerkte proces van input in je hersenen. Voorbeeld: Als je op je 30e door een hersenbeschadiging niks meer hoort omdat het audio-gedeelte in je hersenen niet meer functioneerd, betekend dat niet dat er -dus- geen geluid meer is.
Het geluid dat je hoort kan dus niet anders zijn dan een afspiegeling van wat je hoort, wat je registreert.
Even samenvattend:onze uitspraken zijn afbeeldingen van wat we in ons hoofd hebben. Wat we in ons hoofd hebben zijn afbeeldingen van onze input.
Of wou je soms zeggen dat als jij een roze olifant voorbij ziet vliegen, dat die er dan ook echt moet zijn of zo?..

Ik zal je opmerking even de juiste kant opdraaien, je gaat er gemakshalve van uit dat alles wat je wel en niet registreert, dus wel of niet bestaat.
Natuurlijk kan dit niet, als je een zooi paddo's slikt en de muren ziet bewegen betekend dat natuurlijk niet dat de muren -echt- bewegen. Je registreert het alleen maar zo.
Als je door een telescoop Pluto zou kunnen zien en denkt "he...lijkt wel van kaas!" dan wil dat nog niet zeggen dat Pluto echt van kaas is.
Als je door bepaalde input denkt dat er dus een god moet zijn, wil dat nog niet zeggen dat 'ie er dus ook echt is.
In 't volgende spreek je jezelf, juist omdat ik gelijk heb, dan ook tegen:

quote:

[..]

Ons wereldbeeld is met het verdwijnen van Pluto als planeet een beetje veranderd. Het object zelf (als niet talig benoemde stand van zaken) natuurlijk niet. Maar dat is ook geheel niet interessant. Het drukt namelijk geen kennis uit.
Je hebt het over ons wereldbeeld. Ons wereldbeeld is natuurlijk een BEELD (oftewel een afspiegeling) van hoe de wereld echt is. Die afspiegeling (of beeld, zoals jij dat noemt) verandert dan ook continue omdat we steeds bezig zijn het beeld te calibreren aan hoe de werkelijkheid is. Daarom kan het ook niet anders dan dat dit beeld steeds verandert.
Ik schreef het volgende:
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:38 schreef magnetronkoffie het volgende:Geloven komen en gaan (net als mode en trends trouwens) maar atomen zijn voor altijd!
Geloven zijn niks anders dan een beeld. Atomen zijn er wel degelijk en zullen er waarschijnlijk altijd zijn (onder voorbehoud uiteraard, het is niet uitgesloten dat alle atomen een halfwaardetijd hebben, maar de komende miljarden jaren zal het zo blijven zoals 't is...itt geloven)

quote:

[..]

En om nu de slag terug te maken naar waar we mee begonnen zou ik durven stellen dat een in tijd en taal veranderende God interessanter is dan niet talig nader benoemde (maar eeuwige -en hoe zouden we dat moeten weten?) atomen. En gelukkig zijn atomen meer dan dat. Immers, met voortschrijdend wetenschappelijk inzicht veranderen ook deze.
Prediker wist dat al. ;)
Je kunt stellen wat je wilt. Iets stellen betekend nog niet dat het ook waar is. Dat is een stelling per definitie niet. Best dat je de veranderende god interessant vindt, maar dat betekend niks voor mij, het blijft BS.
En atomen zijn niet meer dan dat, atomen. Dat ze uit andere deeltjes bestaan kon ik jou ook wel vertellen.
Je geeft de indruk dat dingen als atomen 'iets meer, iets onaanraakbaars' moeten hebben of zo. En dat is niet het geval. Ze hoeven helemaal niet iets meers te hebben. Als jij overal een mystisch tintje aan wilt geven moet je dat vooral zelf weten, maar dat verandert niks aan het feit dat goden niet bestaan, net zoals die roze olifant niet bestaat die door sommige mensen schijnbaar ook wordt waargenomen.

En om antwoord te geven (alweer) op je eerdere vraag (namelijk deze):
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Hoe zit dat dan met Pluto?
Dit hemellichaam heeft zich immers zo'n 75 jaar lang mogen tooien met het predicaat planeet.
Toch heeft het dat nu verloren. M.a.w. wat is eeuwigheid?
Pluto bestaat echt, alleen het beeld verandert, maar dat verandert niks aan Pluto zelf. Pluto is voor eeuwig (naja, voorlopig dan)
God bestaat niet echt, we hebben er alleen een beeld van. En dat beeld verandert in absolute zin.
Er zijn steeds weer nieuwe goden en er verdwijnen steeds weer goden, net als mode.
Zodra een god geen volgelingen meer heeft, bestaat die god blijkbaar ook niet meer en dat kan natuurlijk alleen maar als die goden in werkelijkheid nooit bestaan hebben.
Zodra de natuurkunde geen volgelingen meer heeft, zullen we vergeten dat er atomen zijn. Echter, zodra er weer nieuwe natuurkundigen zijn, zullen ze vroegen of later die exacte atomen weer opnieuw ontdekken. Dat komt omdat atomen ECHT bestaan. Niet zoals die flutsprookjes over goden en zo.

Stelling: Als vroegere goden van wel bestaand naar niet bestaand gegaan zijn (en nu als folklore of geschiedenis wordt gezien), waarom zouden de huidige goden dan wel bestaan?
pi_90233920
Mooie posting, Magnetronkoffie.
pi_90236508
Omdat datgene waar gelovigen in geloven voor mij gewoon niet waar kan zijn. Dogma's en op angst gebaseerde indoctrinaties kunnen voor mij nooit de essentie zijn van het leven.
pi_90266946
Voor mij is de reden om niet te geloven dat er geen aannemelijke reden is om wel te geloven.

Reden in de zin van bewijs.
  donderdag 23 december 2010 @ 16:03:41 #155
328436 Verrekijker
De blik op oneindig
pi_90346499
Geloven is iets voor waar aannemen zonder sluitend bewijs. Het is een gevaarlijke gewoonte die veel ellende op kan leveren. Vandaar dat ik geen voorstander ben van geloven.
  vrijdag 24 december 2010 @ 12:28:08 #156
40212 Meierij
My god has a hammer...
pi_90387314
De eerste reden voor mij om niet te geloven is, omdat dit te veel afhankelijk is van waar je bent geboren. In Europe ben je waarschijnlijk christelijk, in het Midden Oosten moslim en als je in de jungle van Zuid Amerika bent geboren dan geloof je in de grote berg god. (Even heel grof gezegd).

Daarnaast zijn er in het verleden mensen vermoord omdat deze dingen vertelden als dat de aarde rond was i.p.v. plat. Hoe kan een god die een ronde aarde heeft gecreëerd dit toestaan?

Wat ik me wel afvraag is waarom altijd de 'slechte' dingen uit de bijbel worden uitgevoerd. Zoals het doden van ongelovigen, homo's etc. En waarom wordt er niet geleefd naar de andere dingen die er in staan zoals 'keer de andere wang toe', heb je vijanden lief (dingen in die trend, weet ze niet exact). Kortweg, de oorlogen, moorden, etc die ontstaan uit deze vredelievende religies.

Bovenstaande (en meer) zijn voor mij genoeg redenen om niet te geloven.
  vrijdag 24 december 2010 @ 12:35:35 #157
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90387575
een van de redenen:

:r
heitieh
pi_90387648
Nou, als dat geen goede reden is weet ik het ook niet meer :')
  vrijdag 24 december 2010 @ 12:42:36 #159
15600 BB-King
Long live the King!
pi_90387817
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:28 schreef Meierij het volgende:
De eerste reden voor mij om niet te geloven is, omdat dit te veel afhankelijk is van waar je bent geboren. In Europe ben je waarschijnlijk christelijk, in het Midden Oosten moslim en als je in de jungle van Zuid Amerika bent geboren dan geloof je in de grote berg god. (Even heel grof gezegd).

Daarnaast zijn er in het verleden mensen vermoord omdat deze dingen vertelden als dat de aarde rond was i.p.v. plat. Hoe kan een god die een ronde aarde heeft gecreëerd dit toestaan?

Wat ik me wel afvraag is waarom altijd de 'slechte' dingen uit de bijbel worden uitgevoerd. Zoals het doden van ongelovigen, homo's etc. En waarom wordt er niet geleefd naar de andere dingen die er in staan zoals 'keer de andere wang toe', heb je vijanden lief (dingen in die trend, weet ze niet exact). Kortweg, de oorlogen, moorden, etc die ontstaan uit deze vredelievende religies.

Bovenstaande (en meer) zijn voor mij genoeg redenen om niet te geloven.
Dit klopt, vooral het 1ste gedeelte. Religies bestaan alleen maar omdat de mensen die hierin geloven door hun familie of omgeving hiermee opgegroeid zijn en dus niet beter weten. Het is inderdaad wat je stelt, een persoon die in Zuid-Amerika wordt geboren zal waarschijnlijk een christen geworden en in grote delen van Azië een boedhist of hindoe.

Het is een feit dat bij alle religies een vorm van hersenspoeling aanwezig is en men vooral zich vastklampt aan het vertrouwde gevoel waarmee ze zijn opgevoed. En natuurlijk zijn er ook nog mensen met een identiteitscrisis die gewoon ergens bij willen horen en zich bekeren tot een bepaald geloof omdat ze op zoek zijn naar acceptatie door anderen maar dit is vaak meer voor egoïstische en emotionele redenen inplaats van logisch redenatie.
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_91485924
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:11 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Volgens mij heb je zelf het OT niet gelezen. Dergelijke zaken staan er inderdaad in, maar het is veel meer dan dat.
Het is misschien wel meer dan dat, maar je hoort de christenen (die ik voor zover heb meegemaakt) nooit over de dingen die je in twijfel zou kunnen brengen. En ik heb op een streng gereformeerde basisschool gezeten, dus ik heb best wat christenen meegemaakt.
pi_91515535
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:13 schreef boterzonderham het volgende:

[..]

Het is misschien wel meer dan dat, maar je hoort de christenen (die ik voor zover heb meegemaakt) nooit over de dingen die je in twijfel zou kunnen brengen. En ik heb op een streng gereformeerde basisschool gezeten, dus ik heb best wat christenen meegemaakt.
Ik hoor basisschoolkinderen daar sowieso niet over :+
pi_91529819
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Forca het volgende:

[..]

Ik hoor basisschoolkinderen daar sowieso niet over :+
Zijn die niet sowiezo nog te jong om door te hebben dat ze slechts 1 kant van 't verhaal te horen krijgen?
In zo'n subcultuur lijkt 't me dat je, als je kritische vragen gaat stellen, je je vrij snel buiten 'de groep' terecht zal komen, en dat zal een kind proberen te vermijden.
pi_91602966
Ik geloof niet omdat het om filosofisch gebrabbel gaat dat opgebouwd is rondom een boek.
Ik vraag mij af hoe de wereld er op de dag van vandaag zou uitzien zonder dat boek.
Het heeft wel een behoorlijke impact gehad op het leven zoals we die vandaag kennen.
pi_91705741
Ik geloof niet omdat de bijbel zegt dat iemand 3 dagen in een walvis heeft geleefd.
:{
Ik zie het als een soort sprookje waarin leefregels voorgesteld worden.
pi_91709834
Omdat er een hoop slechte dingen gebeuren op de wereld, maar God de wereld lief heeft.
Als hij de wereld liefhad, zouden er geen slechte dingen gebeuren op de wereld.
pi_91713279
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:39 schreef Klipnap het volgende:
Omdat er een hoop slechte dingen gebeuren op de wereld, maar God de wereld lief heeft.
Dat heb je goed gezien. Als jij of ik voor God zouden mogen spelen dan zou de wereld waarschijnlijk beter af zijn dan dat ze nu is.

Het feit dat willekeurige mensen het in de rol van almachtige God het beter zouden doen dan de "echte" God zelf, vind ik voldoende aanwijzing om te accepteren dat God niet bestaat, althans niet in een almachtige vorm.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 18:00:00 #167
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91713483
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:55 schreef Sakit-Gede het volgende:

[..]

Dat heb je goed gezien. Als jij of ik voor God zouden mogen spelen dan zou de wereld waarschijnlijk beter af zijn dan dat ze nu is.
Denk je van niet dan? Onze moraal is heel anders dan die uit de tijd van de bijbel.
pi_91714380
quote:
Zoiets ook ja.
Gister zag ik een documentaire over een vliegtuigramp waarbij 23 mensen doodgegaan zijn. Een vrouw die het wél overleefde durfde nog te zeggen dat ze voelde dat God naast haar stond bij het ongeluk. Right, en daarom zijn 23 anderen wél doodgegaan.
pi_91714474
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:19 schreef _Loki het volgende:

[..]

Zoiets ook ja.
Gister zag ik een documentaire over een vliegtuigramp waarbij 23 mensen doodgegaan zijn. Een vrouw die het wél overleefde durfde nog te zeggen dat ze voelde dat God naast haar stond bij het ongeluk. Right, en daarom zijn 23 anderen wél doodgegaan.
De 23 doden zijn volgens religieuze inzichten nu bij God.... Ik proef enige inconsistentie.
pi_91714889
omdat.

1. er geen tot absoluut geen bewijs is dat er "een god" bestaat.
en
2. er zo veel bewijs is dat wat de geloofsboeken zeggen, niet waar is ,dat er geen enkele reden is tot geloven
het is patat
pi_91797434
Ik geloof niet omdat er geen gewoonweg geen aanwijzingen zijn dat er zoiets als een god bestaat.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_91800412
quote:
Die redenering is natuurlijk niet sluitend. Wie zegt dat God op dezelfde manier naar de wereld kijkt als wij? Het zou best kunnen dat hij de wereld liefheeft zoals ze nu is, inclusief ellende en imperfecties. Dat kan je een naar karaktertrekje van hem vinden, maar het is niet perse logisch inconsistent.

Wat wél zo is, is dat wanneer God de wereld zelf gemaakt heeft en hij die ook nog eens liefheeft, hij vervolgens natuurlijk niet mag gaan zeiken over het resultaat en zitten oordelen over wat er allemaal gebeurt - zoals gelovigen vaak zeggen dat hij doet. Hij heeft het immers zelf gemaakt, dus draagt er ook zelf verantwoordelijkheid voor.
  maandag 24 januari 2011 @ 15:37:03 #173
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91801079
Een God die niet wil deugen, wat een ellende.
The view from nowhere.
pi_91801435
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:22 schreef StormWarning het volgende:

Wat wél zo is, is dat wanneer God de wereld zelf gemaakt heeft en hij die ook nog eens liefheeft, hij vervolgens natuurlijk niet mag gaan zeiken over het resultaat en zitten oordelen over wat er allemaal gebeurt - zoals gelovigen vaak zeggen dat hij doet. Hij heeft het immers zelf gemaakt, dus draagt er ook zelf verantwoordelijkheid voor.
Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 24 januari 2011 @ 15:48:19 #175
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91801673
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.
Maar worden gestraf als ze deze vrijheid invullen, tenzij ze precies doen wat er van hun wordt verwacht. Hoe vrij is dat?
The view from nowhere.
pi_91801825
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar worden gestraf als ze deze vrijheid invullen, tenzij ze precies doen wat er van hun wordt verwacht. Hoe vrij is dat?
Als die straf iets is bovenop het gevolg van de keuze, dan lijkt me dat niet echt vrij.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_91807229
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:51 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als die straf iets is bovenop het gevolg van de keuze, dan lijkt me dat niet echt vrij.
Een gevolg die God zelf zo gemaakt heeft en uitvoert. Dat is net als iemand vermoorden nadat je hem bedreigt hebt, en dan geen schuld op je nemen door te zeggen dat het slechts een gevolg is.

God is zogenaamd als enige almachtig en alwetend en heeft zogenaamd alles zelf gemaakt. Dan is hij ook gewoon verantwoordelijk voor alles. Simpel.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_91807324
quote:

[..]

En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_91808875
quote:

[..]

Dat verandert helemaal niets, want ook de keuzes van die mens zijn een direct gevolg van hoe hij in elkaar zit - en dus nog steeds de verantwoordelijkheid van de maker.

Misschien niet zijn directe verantwoordelijkheid, maar wel degelijk iets waar hij geen recht heeft om over te klagen.

[ Bericht 9% gewijzigd door StormWarning op 24-01-2011 18:11:03 ]
pi_91811735
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 18:02 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Dat verandert helemaal niets, want ook de keuzes van die mens zijn een direct gevolg van hoe hij in elkaar zit - en dus nog steeds de verantwoordelijkheid van de maker.
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?
pi_91812458
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:00 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Precies wat er staat: stellen dat God geen enkel recht heeft om tegen zijn eigen schepping te klagen over hoe ze zijn uitgevallen.
  maandag 24 januari 2011 @ 19:17:36 #182
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91812548
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:00 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Nee dat is hetzelfde als wat hier gesteld wordt:

quote:
5s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?
pi_91813804
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee dat is hetzelfde als wat hier gesteld wordt:

[..]

En ik wacht nog steeds op antwoord van Dwerfion of ik dan verantwoordelijkheid zou dragen in zo'n geval.
  maandag 24 januari 2011 @ 19:48:58 #184
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91814115
quote:
4s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En ik wacht nog steeds op antwoord van Dwerfion of ik dan verantwoordelijkheid zou dragen in zo'n geval.
Interessant is dan natuurlijk gods alwetendheid. Jij had niet van te voren kunnen weten wat die machine de mensheid aan zou doen. god wist dat van te voren.
jij zal voor mij dus alvast minder verantwoordelijk zijn dan een alwetende "algoede" onfeilbare god.
pi_91814217
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:48 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Interessant is dan natuurlijk gods alwetendheid. Jij had niet van te voren kunnen weten wat die machine de mensheid aan zou doen. god wist dat van te voren.
jij zal voor mij dus alvast minder verantwoordelijk zijn dan een alwetende "algoede" onfeilbare god.
True maar niet eens relevant voor de verantwoordelijkheids vraag an sich. En daar zou ik nou eens graag een antwoord op krijgen van een gelovige.
pi_91820667
quote:
5s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.
pi_91822589
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:31 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.
Nee, de schuld ligt primair bij degene die de machine heeft gebouwd. Als hij alwetend is en in de toekomst kan kijken heeft hij bewust gekozen voor die verschrikkelijke gevolgen, en als hij dat niet is heeft hij nog altijd welbewust het risico genomen dat dat zou gebeuren.
pi_91822852
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:31 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.
  maandag 24 januari 2011 @ 22:53:20 #189
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91826368
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.
Ik denk dat we de analogie moeten veranderen.

Stel je hebt een zoontje van 5 en die laat je met een bal los in een porseleinwinkel.
Je zegt nog wel even dat hij op moet passen met die bal.
half uurtje later kom je terug en de winkel ziet er uit als een slagveld (iets wat jij ook had kunnen bedenken). Ben jij dan verantwoordelijk voor die kapotte porseleinwinkel? Of vindt je dat puur de verantwoordelijkheid van je zoontje.

Dat is exact hetzelfde, je bent ook verantwoordelijk voor je daden by-proxy.

dus ja indien een god schepper van mensen is, is hij absoluut verantwoordelijk voor de daden van zijn schepsels. hij liet de kinderen met de bal los in de porseleinwinkel.
hij zei dan nog wel even volg mijn boek (pas op met de bal) en vervolgens zou hij niet verantwoordelijk zijn.
Niet volgens mijn gevoel voor ethiek
pi_91828635
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:53 schreef Daniel1976 het volgende:
dus ja indien een god schepper van mensen is, is hij absoluut verantwoordelijk voor de daden van zijn schepsels. hij liet de kinderen met de bal los in de porseleinwinkel.
hij zei dan nog wel even volg mijn boek (pas op met de bal) en vervolgens zou hij niet verantwoordelijk zijn.
Niet volgens mijn gevoel voor ethiek
Nog even los van het feit dat het er niet perse gezelliger op zou worden als iedereen z'n boek zou volgen.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:38:27 #191
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91828847
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:34 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Nog even los van het feit dat het er niet perse gezelliger op zou worden als iedereen z'n boek zou volgen.
Overigens de humor ervan, je schept een mens je geeft hem een vrije wil en vervolgens geef je hem een boek, van die vrije wil was leuk voor even, maar nu moet je het minder vrij doen uhu.
pi_91830354
Geloof is iets dat geen onderscheid maakt tussen werkelijkheid en fictie.

Boeddha:
“Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”
"Jaag niet achter het verleden aan. Verlang niet naar de toekomst. Het verleden is niet meer. De toekomst is nog niet begonnen." - Boeddha
pi_91836412
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Het kon enorm negatieve gevolgen hebben, en het zal denk ik ook enorm positieve gevolgen moeten kunnen hebben. Het verhaal moet natuurlijk 2 kanten hebben. De schuld ligt mijns inziens daar omdat we stelden dat de machine daadwerkelijk vrij was in zijn keuze (en hij moet natuurlijk verantwoord een keuze kunnen maken).

Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
pi_91836426
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:05 schreef Dr.Klabanus het volgende:
Geloof is iets dat geen onderscheid maakt tussen werkelijkheid en fictie.

Boeddha:
“Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”
Boeddha was een wijs man. Als hij na het ontstaan van het christendom leefde was hij vast christen geworden.
pi_91836599
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:.

Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
De vraag is hoelang het nog moet uitblijven voordat het ongeloofwaardig begint te worden.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:03:50 #196
12221 Tijn