Nee, niet gemakshalve. Ik zal het je uitleggen: Alles wat je ziet, weet en hoort is het verwerkte proces van input in je hersenen. Voorbeeld: Als je op je 30e door een hersenbeschadiging niks meer hoort omdat het audio-gedeelte in je hersenen niet meer functioneerd, betekend dat niet dat er -dus- geen geluid meer is.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:16 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Je hebt het hier over afspiegeling en daar zit 'm de kneep. Je gaat er gemakshalve vanuit dat onze uitspraken als het ware beelden zijn van het object dat beschouwd wordt.
Je hebt het over ons wereldbeeld. Ons wereldbeeld is natuurlijk een BEELD (oftewel een afspiegeling) van hoe de wereld echt is. Die afspiegeling (of beeld, zoals jij dat noemt) verandert dan ook continue omdat we steeds bezig zijn het beeld te calibreren aan hoe de werkelijkheid is. Daarom kan het ook niet anders dan dat dit beeld steeds verandert.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:16 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ons wereldbeeld is met het verdwijnen van Pluto als planeet een beetje veranderd. Het object zelf (als niet talig benoemde stand van zaken) natuurlijk niet. Maar dat is ook geheel niet interessant. Het drukt namelijk geen kennis uit.
Geloven zijn niks anders dan een beeld. Atomen zijn er wel degelijk en zullen er waarschijnlijk altijd zijn (onder voorbehoud uiteraard, het is niet uitgesloten dat alle atomen een halfwaardetijd hebben, maar de komende miljarden jaren zal het zo blijven zoals 't is...itt geloven)quote:Op maandag 29 november 2010 21:38 schreef magnetronkoffie het volgende:Geloven komen en gaan (net als mode en trends trouwens) maar atomen zijn voor altijd!
Je kunt stellen wat je wilt. Iets stellen betekend nog niet dat het ook waar is. Dat is een stelling per definitie niet. Best dat je de veranderende god interessant vindt, maar dat betekend niks voor mij, het blijft BS.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:16 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
En om nu de slag terug te maken naar waar we mee begonnen zou ik durven stellen dat een in tijd en taal veranderende God interessanter is dan niet talig nader benoemde (maar eeuwige -en hoe zouden we dat moeten weten?) atomen. En gelukkig zijn atomen meer dan dat. Immers, met voortschrijdend wetenschappelijk inzicht veranderen ook deze.
Prediker wist dat al.
Pluto bestaat echt, alleen het beeld verandert, maar dat verandert niks aan Pluto zelf. Pluto is voor eeuwig (naja, voorlopig dan)quote:Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met Pluto?
Dit hemellichaam heeft zich immers zo'n 75 jaar lang mogen tooien met het predicaat planeet.
Toch heeft het dat nu verloren. M.a.w. wat is eeuwigheid?
Dit klopt, vooral het 1ste gedeelte. Religies bestaan alleen maar omdat de mensen die hierin geloven door hun familie of omgeving hiermee opgegroeid zijn en dus niet beter weten. Het is inderdaad wat je stelt, een persoon die in Zuid-Amerika wordt geboren zal waarschijnlijk een christen geworden en in grote delen van Azië een boedhist of hindoe.quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:28 schreef Meierij het volgende:
De eerste reden voor mij om niet te geloven is, omdat dit te veel afhankelijk is van waar je bent geboren. In Europe ben je waarschijnlijk christelijk, in het Midden Oosten moslim en als je in de jungle van Zuid Amerika bent geboren dan geloof je in de grote berg god. (Even heel grof gezegd).
Daarnaast zijn er in het verleden mensen vermoord omdat deze dingen vertelden als dat de aarde rond was i.p.v. plat. Hoe kan een god die een ronde aarde heeft gecreëerd dit toestaan?
Wat ik me wel afvraag is waarom altijd de 'slechte' dingen uit de bijbel worden uitgevoerd. Zoals het doden van ongelovigen, homo's etc. En waarom wordt er niet geleefd naar de andere dingen die er in staan zoals 'keer de andere wang toe', heb je vijanden lief (dingen in die trend, weet ze niet exact). Kortweg, de oorlogen, moorden, etc die ontstaan uit deze vredelievende religies.
Bovenstaande (en meer) zijn voor mij genoeg redenen om niet te geloven.
Het is misschien wel meer dan dat, maar je hoort de christenen (die ik voor zover heb meegemaakt) nooit over de dingen die je in twijfel zou kunnen brengen. En ik heb op een streng gereformeerde basisschool gezeten, dus ik heb best wat christenen meegemaakt.quote:Op vrijdag 26 november 2010 14:11 schreef Woodsman het volgende:
[..]
Volgens mij heb je zelf het OT niet gelezen. Dergelijke zaken staan er inderdaad in, maar het is veel meer dan dat.
Ik hoor basisschoolkinderen daar sowieso niet overquote:Op maandag 17 januari 2011 21:13 schreef boterzonderham het volgende:
[..]
Het is misschien wel meer dan dat, maar je hoort de christenen (die ik voor zover heb meegemaakt) nooit over de dingen die je in twijfel zou kunnen brengen. En ik heb op een streng gereformeerde basisschool gezeten, dus ik heb best wat christenen meegemaakt.
Zijn die niet sowiezo nog te jong om door te hebben dat ze slechts 1 kant van 't verhaal te horen krijgen?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:53 schreef Forca het volgende:
[..]
Ik hoor basisschoolkinderen daar sowieso niet over
Dat heb je goed gezien. Als jij of ik voor God zouden mogen spelen dan zou de wereld waarschijnlijk beter af zijn dan dat ze nu is.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:39 schreef Klipnap het volgende:
Omdat er een hoop slechte dingen gebeuren op de wereld, maar God de wereld lief heeft.
Als hij de wereld liefhad, zouden er geen slechte dingen gebeuren op de wereld.
Denk je van niet dan? Onze moraal is heel anders dan die uit de tijd van de bijbel.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 17:55 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Dat heb je goed gezien. Als jij of ik voor God zouden mogen spelen dan zou de wereld waarschijnlijk beter af zijn dan dat ze nu is.
Zoiets ook ja.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:39 schreef Klipnap het volgende:
Omdat er een hoop slechte dingen gebeuren op de wereld, maar God de wereld lief heeft.
De 23 doden zijn volgens religieuze inzichten nu bij God.... Ik proef enige inconsistentie.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:19 schreef _Loki het volgende:
[..]
Zoiets ook ja.
Gister zag ik een documentaire over een vliegtuigramp waarbij 23 mensen doodgegaan zijn. Een vrouw die het wél overleefde durfde nog te zeggen dat ze voelde dat God naast haar stond bij het ongeluk. Right, en daarom zijn 23 anderen wél doodgegaan.
Die redenering is natuurlijk niet sluitend. Wie zegt dat God op dezelfde manier naar de wereld kijkt als wij? Het zou best kunnen dat hij de wereld liefheeft zoals ze nu is, inclusief ellende en imperfecties. Dat kan je een naar karaktertrekje van hem vinden, maar het is niet perse logisch inconsistent.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:39 schreef Klipnap het volgende:
Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:22 schreef StormWarning het volgende:
Wat wél zo is, is dat wanneer God de wereld zelf gemaakt heeft en hij die ook nog eens liefheeft, hij vervolgens natuurlijk niet mag gaan zeiken over het resultaat en zitten oordelen over wat er allemaal gebeurt - zoals gelovigen vaak zeggen dat hij doet. Hij heeft het immers zelf gemaakt, dus draagt er ook zelf verantwoordelijkheid voor.
Maar worden gestraf als ze deze vrijheid invullen, tenzij ze precies doen wat er van hun wordt verwacht. Hoe vrij is dat?quote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.
Als die straf iets is bovenop het gevolg van de keuze, dan lijkt me dat niet echt vrij.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar worden gestraf als ze deze vrijheid invullen, tenzij ze precies doen wat er van hun wordt verwacht. Hoe vrij is dat?
Een gevolg die God zelf zo gemaakt heeft en uitvoert. Dat is net als iemand vermoorden nadat je hem bedreigt hebt, en dan geen schuld op je nemen door te zeggen dat het slechts een gevolg is.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als die straf iets is bovenop het gevolg van de keuze, dan lijkt me dat niet echt vrij.
En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?quote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.
Dat verandert helemaal niets, want ook de keuzes van die mens zijn een direct gevolg van hoe hij in elkaar zit - en dus nog steeds de verantwoordelijkheid van de maker.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?quote:Op maandag 24 januari 2011 18:02 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Dat verandert helemaal niets, want ook de keuzes van die mens zijn een direct gevolg van hoe hij in elkaar zit - en dus nog steeds de verantwoordelijkheid van de maker.
Precies wat er staat: stellen dat God geen enkel recht heeft om tegen zijn eigen schepping te klagen over hoe ze zijn uitgevallen.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:00 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?
Nee dat is hetzelfde als wat hier gesteld wordt:quote:Op maandag 24 januari 2011 19:00 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?
quote:Op maandag 24 januari 2011 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?
En ik wacht nog steeds op antwoord van Dwerfion of ik dan verantwoordelijkheid zou dragen in zo'n geval.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee dat is hetzelfde als wat hier gesteld wordt:
[..]
Interessant is dan natuurlijk gods alwetendheid. Jij had niet van te voren kunnen weten wat die machine de mensheid aan zou doen. god wist dat van te voren.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En ik wacht nog steeds op antwoord van Dwerfion of ik dan verantwoordelijkheid zou dragen in zo'n geval.
True maar niet eens relevant voor de verantwoordelijkheids vraag an sich. En daar zou ik nou eens graag een antwoord op krijgen van een gelovige.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:48 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Interessant is dan natuurlijk gods alwetendheid. Jij had niet van te voren kunnen weten wat die machine de mensheid aan zou doen. god wist dat van te voren.
jij zal voor mij dus alvast minder verantwoordelijk zijn dan een alwetende "algoede" onfeilbare god.
De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?
Nee, de schuld ligt primair bij degene die de machine heeft gebouwd. Als hij alwetend is en in de toekomst kan kijken heeft hij bewust gekozen voor die verschrikkelijke gevolgen, en als hij dat niet is heeft hij nog altijd welbewust het risico genomen dat dat zou gebeuren.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:31 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.
Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:31 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.
Ik denk dat we de analogie moeten veranderen.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.
Nog even los van het feit dat het er niet perse gezelliger op zou worden als iedereen z'n boek zou volgen.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:53 schreef Daniel1976 het volgende:
dus ja indien een god schepper van mensen is, is hij absoluut verantwoordelijk voor de daden van zijn schepsels. hij liet de kinderen met de bal los in de porseleinwinkel.
hij zei dan nog wel even volg mijn boek (pas op met de bal) en vervolgens zou hij niet verantwoordelijk zijn.
Niet volgens mijn gevoel voor ethiek
Overigens de humor ervan, je schept een mens je geeft hem een vrije wil en vervolgens geef je hem een boek, van die vrije wil was leuk voor even, maar nu moet je het minder vrij doen uhu.quote:Op maandag 24 januari 2011 23:34 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Nog even los van het feit dat het er niet perse gezelliger op zou worden als iedereen z'n boek zou volgen.
Het kon enorm negatieve gevolgen hebben, en het zal denk ik ook enorm positieve gevolgen moeten kunnen hebben. Het verhaal moet natuurlijk 2 kanten hebben. De schuld ligt mijns inziens daar omdat we stelden dat de machine daadwerkelijk vrij was in zijn keuze (en hij moet natuurlijk verantwoord een keuze kunnen maken).quote:Op maandag 24 januari 2011 22:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.
Boeddha was een wijs man. Als hij na het ontstaan van het christendom leefde was hij vast christen geworden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 00:05 schreef Dr.Klabanus het volgende:
Geloof is iets dat geen onderscheid maakt tussen werkelijkheid en fictie.
Boeddha:
“Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”
De vraag is hoelang het nog moet uitblijven voordat het ongeloofwaardig begint te worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:.
Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
Denk je dat dat nog gebeurt in jouw leven?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
Dat ligt volledig in 'the eye of the beholder', lijkt me.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vraag is hoelang het nog moet uitblijven voordat het ongeloofwaardig begint te worden.
Daar heb ik geen idee van. Men heeft al zo vaak gedacht dat het al zover was. Daar brand ik mijn handen niet aan.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:03 schreef Tijn het volgende:
Denk je dat dat nog gebeurt in jouw leven?
Wanneer zou het voor jou ongeloofwaardig worden?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:19 schreef Dwerfion het volgende:
Dat ligt volledig in 'the eye of the beholder', lijkt me.
Geloof je dat echt?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:46 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Boeddha was een wijs man. Als hij na het ontstaan van het christendom leefde was hij vast christen geworden.
Ok, dus ondertussen ben je het er wel mee eens dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is en niet primair die van ons terwijl hij z'n handen wast in onschuld - zoals gelovigen vaak beweren.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |