quote:
Op dinsdag 7 december 2010 12:16 schreef RolloGreb het volgende:[..]
Je hebt het hier over afspiegeling en daar zit 'm de kneep. Je gaat er gemakshalve vanuit dat onze uitspraken als het ware beelden zijn van het object dat beschouwd wordt.
Nee, niet gemakshalve. Ik zal het je uitleggen: Alles wat je ziet, weet en hoort is het verwerkte proces van input in je hersenen. Voorbeeld: Als je op je 30e door een hersenbeschadiging niks meer hoort omdat het audio-gedeelte in je hersenen niet meer functioneerd, betekend dat niet dat er -dus- geen geluid meer is.
Het geluid dat je hoort kan dus niet anders zijn dan een afspiegeling van wat je hoort, wat je registreert.
Even samenvattend:onze uitspraken zijn afbeeldingen van wat we in ons hoofd hebben. Wat we in ons hoofd hebben zijn afbeeldingen van onze input.
Of wou je soms zeggen dat als jij een roze olifant voorbij ziet vliegen, dat die er dan ook echt moet zijn of zo?..
Ik zal je opmerking even de juiste kant opdraaien, je gaat er gemakshalve van uit dat alles wat je wel en niet registreert, dus wel of niet bestaat.
Natuurlijk kan dit niet, als je een zooi paddo's slikt en de muren ziet bewegen betekend dat natuurlijk niet dat de muren -echt- bewegen. Je registreert het alleen maar zo.
Als je door een telescoop Pluto zou kunnen zien en denkt "he...lijkt wel van kaas!" dan wil dat nog niet zeggen dat Pluto echt van kaas is.
Als je door bepaalde input denkt dat er dus een god moet zijn, wil dat nog niet zeggen dat 'ie er dus ook echt is.
In 't volgende spreek je jezelf, juist omdat ik gelijk heb, dan ook tegen:
quote:
Ons wereldbeeld is met het verdwijnen van Pluto als planeet een beetje veranderd. Het object zelf (als niet talig benoemde stand van zaken) natuurlijk niet. Maar dat is ook geheel niet interessant. Het drukt namelijk geen kennis uit.
Je hebt het over ons wereldbeeld. Ons wereldbeeld is natuurlijk een BEELD (oftewel een afspiegeling) van hoe de wereld echt is. Die afspiegeling (of beeld, zoals jij dat noemt) verandert dan ook continue omdat we steeds bezig zijn het beeld te calibreren aan hoe de werkelijkheid is. Daarom kan het ook niet anders dan dat dit beeld steeds verandert.
Ik schreef het volgende:
quote:
Op maandag 29 november 2010 21:38 schreef magnetronkoffie het volgende:Geloven komen en gaan (net als mode en trends trouwens) maar atomen zijn voor altijd!
Geloven zijn niks anders dan een beeld. Atomen zijn er wel degelijk en zullen er waarschijnlijk altijd zijn (onder voorbehoud uiteraard, het is niet uitgesloten dat alle atomen een halfwaardetijd hebben, maar de komende miljarden jaren zal het zo blijven zoals 't is...itt geloven)
quote:
En om nu de slag terug te maken naar waar we mee begonnen zou ik durven stellen dat een in tijd en taal veranderende God interessanter is dan niet talig nader benoemde (maar eeuwige -en hoe zouden we dat moeten weten?) atomen. En gelukkig zijn atomen meer dan dat. Immers, met voortschrijdend wetenschappelijk inzicht veranderen ook deze.
Prediker wist dat al.

Je kunt stellen wat je wilt. Iets stellen betekend nog niet dat het ook waar is. Dat is een stelling per definitie niet. Best dat je de veranderende god interessant vindt, maar dat betekend niks voor mij, het blijft BS.
En atomen zijn niet meer dan dat, atomen. Dat ze uit andere deeltjes bestaan kon ik jou ook wel vertellen.
Je geeft de indruk dat dingen als atomen 'iets meer, iets onaanraakbaars' moeten hebben of zo. En dat is niet het geval. Ze hoeven helemaal niet iets meers te hebben. Als jij overal een mystisch tintje aan wilt geven moet je dat vooral zelf weten, maar dat verandert niks aan het feit dat goden niet bestaan, net zoals die roze olifant niet bestaat die door sommige mensen schijnbaar ook wordt waargenomen.
En om antwoord te geven (alweer) op je eerdere vraag (namelijk deze):
quote:
Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef RolloGreb het volgende:[..]
Hoe zit dat dan met Pluto?
Dit hemellichaam heeft zich immers zo'n 75 jaar lang mogen tooien met het predicaat planeet.
Toch heeft het dat nu verloren. M.a.w. wat is eeuwigheid?
Pluto bestaat echt, alleen het beeld verandert, maar dat verandert niks aan Pluto zelf. Pluto is voor eeuwig (naja, voorlopig dan)
God bestaat niet echt, we hebben er alleen een beeld van. En dat beeld verandert in absolute zin.
Er zijn steeds weer nieuwe goden en er verdwijnen steeds weer goden, net als mode.
Zodra een god geen volgelingen meer heeft, bestaat die god blijkbaar ook niet meer en dat kan natuurlijk alleen maar als die goden in werkelijkheid nooit bestaan hebben.
Zodra de natuurkunde geen volgelingen meer heeft, zullen we vergeten dat er atomen zijn. Echter, zodra er weer nieuwe natuurkundigen zijn, zullen ze vroegen of later die exacte atomen weer opnieuw ontdekken. Dat komt omdat atomen ECHT bestaan. Niet zoals die flutsprookjes over goden en zo.
Stelling: Als vroegere goden van wel bestaand naar niet bestaand gegaan zijn (en nu als folklore of geschiedenis wordt gezien), waarom zouden de huidige goden dan wel bestaan?