Als die straf iets is bovenop het gevolg van de keuze, dan lijkt me dat niet echt vrij.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar worden gestraf als ze deze vrijheid invullen, tenzij ze precies doen wat er van hun wordt verwacht. Hoe vrij is dat?
Een gevolg die God zelf zo gemaakt heeft en uitvoert. Dat is net als iemand vermoorden nadat je hem bedreigt hebt, en dan geen schuld op je nemen door te zeggen dat het slechts een gevolg is.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als die straf iets is bovenop het gevolg van de keuze, dan lijkt me dat niet echt vrij.
En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?quote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.
Dat verandert helemaal niets, want ook de keuzes van die mens zijn een direct gevolg van hoe hij in elkaar zit - en dus nog steeds de verantwoordelijkheid van de maker.quote:Op maandag 24 januari 2011 15:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Die gelovigen zeggen vaak ook dat de mens vrijheid heeft gekregen om te kiezen tussen goed en kwaad. Dat verandert de zaak nogal.
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?quote:Op maandag 24 januari 2011 18:02 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Dat verandert helemaal niets, want ook de keuzes van die mens zijn een direct gevolg van hoe hij in elkaar zit - en dus nog steeds de verantwoordelijkheid van de maker.
Precies wat er staat: stellen dat God geen enkel recht heeft om tegen zijn eigen schepping te klagen over hoe ze zijn uitgevallen.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:00 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?
Nee dat is hetzelfde als wat hier gesteld wordt:quote:Op maandag 24 januari 2011 19:00 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat is dit anders dan stellen dat vrijheid niet bestaat?
quote:Op maandag 24 januari 2011 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?
En ik wacht nog steeds op antwoord van Dwerfion of ik dan verantwoordelijkheid zou dragen in zo'n geval.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee dat is hetzelfde als wat hier gesteld wordt:
[..]
Interessant is dan natuurlijk gods alwetendheid. Jij had niet van te voren kunnen weten wat die machine de mensheid aan zou doen. god wist dat van te voren.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En ik wacht nog steeds op antwoord van Dwerfion of ik dan verantwoordelijkheid zou dragen in zo'n geval.
True maar niet eens relevant voor de verantwoordelijkheids vraag an sich. En daar zou ik nou eens graag een antwoord op krijgen van een gelovige.quote:Op maandag 24 januari 2011 19:48 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Interessant is dan natuurlijk gods alwetendheid. Jij had niet van te voren kunnen weten wat die machine de mensheid aan zou doen. god wist dat van te voren.
jij zal voor mij dus alvast minder verantwoordelijk zijn dan een alwetende "algoede" onfeilbare god.
De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En als ik nu een intelligente machine bouw die zelfbewust is en die vrijheid ook heeft en besluit om de mensheid te vernietigen. Dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid wil je zeggen?
Nee, de schuld ligt primair bij degene die de machine heeft gebouwd. Als hij alwetend is en in de toekomst kan kijken heeft hij bewust gekozen voor die verschrikkelijke gevolgen, en als hij dat niet is heeft hij nog altijd welbewust het risico genomen dat dat zou gebeuren.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:31 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.
Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:31 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De schuld ligt bij jouw intelligente machine. Het zou natuurlijk wel goed zijn dat jij het kwaad dat gedaan wordt door jouw machine uiteindelijk zult kunnen rechtzetten. En dat is ook wat ik van God verwacht en wat ook de christelijke toekomstverwachting is. Uiteindelijk zal God rechtzetten en zorgen dat de schepping tot zijn doel komt.
Ik denk dat we de analogie moeten veranderen.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.
Nog even los van het feit dat het er niet perse gezelliger op zou worden als iedereen z'n boek zou volgen.quote:Op maandag 24 januari 2011 22:53 schreef Daniel1976 het volgende:
dus ja indien een god schepper van mensen is, is hij absoluut verantwoordelijk voor de daden van zijn schepsels. hij liet de kinderen met de bal los in de porseleinwinkel.
hij zei dan nog wel even volg mijn boek (pas op met de bal) en vervolgens zou hij niet verantwoordelijk zijn.
Niet volgens mijn gevoel voor ethiek
Overigens de humor ervan, je schept een mens je geeft hem een vrije wil en vervolgens geef je hem een boek, van die vrije wil was leuk voor even, maar nu moet je het minder vrij doen uhu.quote:Op maandag 24 januari 2011 23:34 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Nog even los van het feit dat het er niet perse gezelliger op zou worden als iedereen z'n boek zou volgen.
Het kon enorm negatieve gevolgen hebben, en het zal denk ik ook enorm positieve gevolgen moeten kunnen hebben. Het verhaal moet natuurlijk 2 kanten hebben. De schuld ligt mijns inziens daar omdat we stelden dat de machine daadwerkelijk vrij was in zijn keuze (en hij moet natuurlijk verantwoord een keuze kunnen maken).quote:Op maandag 24 januari 2011 22:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar waarom ligt de schuld dan uitsluitend daar. Ik wist toen ik het ding uitvond en hem de vrije hand gaf dat het goed fout zou kunnen gaan. Als je iets doet waarvan je weet dat het enorme negatieve gevolgen kan hebben is het wel heel makkelijk om op die manier onder je verantwoordelijkheid uit te komen.
Boeddha was een wijs man. Als hij na het ontstaan van het christendom leefde was hij vast christen geworden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 00:05 schreef Dr.Klabanus het volgende:
Geloof is iets dat geen onderscheid maakt tussen werkelijkheid en fictie.
Boeddha:
“Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”
De vraag is hoelang het nog moet uitblijven voordat het ongeloofwaardig begint te worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:.
Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
Denk je dat dat nog gebeurt in jouw leven?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Maar zoals ik in m'n vorige post al schreef denk ik niet dat God zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Dat doet hij zeker. Er komt een einde aan alle ellende die we nu nog zien gebeuren.
Dat ligt volledig in 'the eye of the beholder', lijkt me.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vraag is hoelang het nog moet uitblijven voordat het ongeloofwaardig begint te worden.
Daar heb ik geen idee van. Men heeft al zo vaak gedacht dat het al zover was. Daar brand ik mijn handen niet aan.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:03 schreef Tijn het volgende:
Denk je dat dat nog gebeurt in jouw leven?
Wanneer zou het voor jou ongeloofwaardig worden?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 09:19 schreef Dwerfion het volgende:
Dat ligt volledig in 'the eye of the beholder', lijkt me.
Geloof je dat echt?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:46 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Boeddha was een wijs man. Als hij na het ontstaan van het christendom leefde was hij vast christen geworden.
Ok, dus ondertussen ben je het er wel mee eens dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is en niet primair die van ons terwijl hij z'n handen wast in onschuld - zoals gelovigen vaak beweren.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 08:45 schreef Dwerfion het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |