Gebruik je nu de etymologische oorsprong van fascisme (de oud-Romeinse fasces) om een punt over hedendaags fascisme te maken?quote:Op zondag 14 november 2010 22:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Niet?
Eén partij of persoon heeft alle macht. Het fascisme is anticommunistisch, antiliberaal en extreem nationalistisch.
Ook is er verwantschap met de Latijnse term fasces cum securibus, het Oud-Romeinse symbool van autoriteit (een bundel roeden om een bijl heen, waarvan het blad uitsteekt) en het recht om straf uit te delen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme
Nee, om aan te tonen dat fascisten geobsedeerd zijn door autoriteit en straffen, net als de PVV.quote:Op maandag 15 november 2010 00:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Gebruik je nu de etymologische oorsprong van fascisme (de oud-Romeinse fasces) om een punt over hedendaags fascisme te maken?
Er is niets mis met intellectuelen. Maar intellectuelen worden door een partij weggezet als de ongrijpbare elite die geen compassie toont voor de simpele arbeider. Die mensen wordt verweten in een theoretische wereld te leven, een wereld die niet hetzelfde is als de wereld van een stukadoor. Boeken en wetenschap hebben nooit iets opgelost, sterker nog, dat zorgt juist voor de 'vervreemding' van dat wat volgens hen de 'echte' maatschappij is. Het onderwijs wordt verweten corrupt te zijn en vanuit een bepaalde ideologie op te leiden, ook worden er vraagtekens gezet bij onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Een partij verheerlijkt het simplisme en het rechtlijnige en houdt de gemiddelde mens iets tastbaars voor, iets wat alleen door die partij kan worden opgelost en op die bepaalde manier. Toch ook wel een kenmerk van het fascisme, blijk ik ooit eens gelezen te hebben.quote:Op zondag 14 november 2010 23:54 schreef Tem het volgende:
[..]
Beiden inderdaad nogal ijdele mannen maar opzich over de punten die ze noemen zou wel een goede discussie gevoerd kunnen worden.![]()
btw waarom zou intellectueel een vies woord zijn? Met een belezen betrokken persoon is toch niets mis?
Jawel dus, en het doet je standpunt geen goed. De betekenis van de fasces in de oudheid heeft helemaal niets met fascisme te maken. Het gebruik van de Nederlandse Wikipedia-pagina over fascisme ondergraaft je standpunt nog verder. Ga eens op zoek in de wetenschappelijke literatuur, dan kom je tot een aanzienlijk sterkere argumentatie.quote:Op maandag 15 november 2010 00:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, om aan te tonen dat fascisten geobsedeerd zijn met autoriteit en straffen, net als de PVV.
Inderdaad, maar de italiaanse fascisten gebruikten het maar al te graag, juist door die obsessie.quote:Op maandag 15 november 2010 00:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jawel dus, en het doet je standpunt geen goed. De betekenis van de fasces in de oudheid heeft helemaal niets met fascisme te maken.
Ik gebruik liever toegankelijke bronnen. En ik ben goed genoeg onderwezen om te weten wat fascisme inhoudt. Ik ben 25 jaar na WO2 geboren, zelfs mijn ouders hebben de gevolgen van fascisme nog aan den lijve ondervonden. Dat heeft mijn interesse wel gewekt en heb er veel over gelezen.quote:Het gebruik van de Nederlandse Wikipedia-pagina over fascisme ondergraaft je standpunt nog verder. Ga eens op zoek in de wetenschappelijke literatuur, dan kom je tot een aanzienlijk sterkere argumentatie.
Zo is mij dat op school (gymnasium bèta, van voor de Mammoethwet) toch wel uitgelegd. En de fasces werden ook als symbool gebruikt, in elk geval op de munten uit die tijd.quote:Op maandag 15 november 2010 00:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jawel dus, en het doet je standpunt geen goed. De betekenis van de fasces in de oudheid heeft helemaal niets met fascisme te maken. Het gebruik van de Nederlandse Wikipedia-pagina over fascisme ondergraaft je standpunt nog verder. Ga eens op zoek in de wetenschappelijke literatuur, dan kom je tot een aanzienlijk sterkere argumentatie.
Door de fascisten ja, Mussolini had een nogal vreemde verhouding met het oude Rome. De manier waarop de fasces in de 20e eeuw zijn gebruikt komt niet zonder meer overeen met hetgeen ze in de oudheid symbool voor stonden, maar laten we niet te ver afdwalen.quote:Op maandag 15 november 2010 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zo is mij dat op school (gymnasium bèta, van voor de Mammoethwet) toch wel uitgelegd. En de fasces werden ook als symbool gebruikt, in elk geval op de munten uit die tijd.
Dat afdwalen valt wel mee: Hitler had de betekenis van de swastika en de Germanen ook niet zo helder, geloof ik. En Wilders heeft kennelijk geen goed idee over het joodse aandeel in onze West-Europese cultuur.quote:Op maandag 15 november 2010 00:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Door de fascisten ja, Mussolini had een nogal vreemde verhouding met het oude Rome. De manier waarop de fasces in de 20e eeuw zijn gebruikt komt niet zonder meer overeen met hetgeen ze in de oudheid symbool voor stonden, maar laten we niet te ver afdwalen.
Remlof: er is enorm veel discussie over het begrip fascisme, een discussie die de Nederlandse Wiki niet goed weergeeft m.i. De Engelse pagina is een stuk beter, met een uitgebreide bibliografie.
quote:SPIEGEL: That is something that never existed before Geert Wilders arrived: a one-man party that has a say in the fortunes of an EU member state. You are the only member, the party chairman, parliamentary floor leader, chief ideologist and treasurer of the Freedom Party (PVV), which you founded. Will things stay that way?
Wilders: We will soon discuss within the parliamentary faction whether we should accept additional party members. The idea is to keep the wrong people from holding our party hostage.
Ja dat viel te verwachten Met zijn joods-christelijke onzin..quote:Op maandag 15 november 2010 01:03 schreef remlof het volgende:
SPIEGEL: Are you familiar with this quote from the Prophet? "But these enemies of mine, who did not want me to be their king, bring them here and slay them before me"?
Wilders: I have read many such passages.
SPIEGEL: The Prophet cited in this case was Jesus, from Luke, Chapter 19, Verse 27. Do you admit that there are also calls for violence in the Bible?
Wilders: There are brutal passages in the Old Testament; the New Testament takes a more moderate approach. But a key difference between Christianity and Islam is that Muslims believe that the Koran contains verbatim the word of God; it is written in the imperative. This precludes a comparison with Christianity.
Ehh, Lucas is onderdeel van het Nieuwe Testament, Geert
Hij raaskalt nog wat meer in Der Spiegel, hier terug te lezen: http://pvv.nl/index.php/i(...)h-geert-wilders.html
Natuurlijk vinden tegenstanders van de PVV/Wilders dat geen argument om hem als enige lid te laten zijn van zijn partij. Feit is dat hij hier zegt dat het wellicht in de toekomst gaat veranderen en ik denk dat ooit ook gaat gebeuren en ik geloof zijn verhaal ook wel. Misschien is het nog steeds een raar/verkeerd idee, maar om de PVV/Wilders als geheel niet-democratisch te noemen en dus fascistisch vind ik te kort door de bocht.quote:
Het interview in het Engels is gratis te lezen. Voor de Duitse versie moet je registreren op spiegel.dequote:Op maandag 15 november 2010 02:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja dat viel te verwachten Met zijn joods-christelijke onzin..
Overigens is het jodendom gebaseerd op het wrede oude testament.
Terwijl het christendom gebaseerd is op het gematigde nieuwe testament.
En dat verbatim het woord van god, daar lusten sommige christenen ook wel pap van.
Samenvattend: onzin, dus.
Maar... De Spiegel in het Engels??
En Engels leest prettiger dan Duitsquote:Op maandag 15 november 2010 10:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Het interview in het Engels is gratis te lezen. Voor de Duitse versie moet je registreren op spiegel.de
OK, beide goede argumenten.quote:Op maandag 15 november 2010 11:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En Engels leest prettiger dan Duits
Dat weten we inmiddels: hij draait.quote:Op maandag 15 november 2010 10:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja. Benieuwd wat Geert vandaag gaat zeggen/doen.
De PVV heeft niets waargemaakt behalve een vage belofte van het kabinet over islamisatie. Gedraaid op blauw op straat, gedraaid op AOW, gedraaid op de zorg en dat is even uit de losse pols.quote:Op maandag 15 november 2010 22:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat weten we inmiddels: hij draait.
We hebben nu dus een regering die gegijzeld wordt door een partijtje van één man dat weer gegijzeld wordt door een brievenbuspisser/matennaaier die weer gegijzeld wordt door zijn korte lontje/lul.
Nederland wordt weer veilig, is ons toch beloofd?
(Niet dat het nou zo onveilig was, maar dat doet niet terzake.)
En daar maak je een apart topic over om de PVV te kunnen bashen?quote:Op zondag 14 november 2010 22:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Al gedaan, is een gebande die alleen af een toe een account aanmaakt om zo te kunnen schreeuwen. Deze ligt ook in de kliko.
Deel 32.quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:00 schreef Wijze_appel het volgende:
En daar maak je een apart topic over om de PVV te kunnen bashen?
Je wordt met de dag zieliger.
Ben benieuwdquote:Op woensdag 17 november 2010 22:36 schreef Zolcon het volgende:
Waarom wordt er steeds als ik echt eerlijk wil zeggen wat ik van de PVV en haar achterban vindt een stokje voor gestokenIk zal wel binnenkort een heel mooi betoog van +- 1000 woorden hier neergooien over mijn bezwaren tegen de PVV en de PVV stemmers.
quote:Op woensdag 17 november 2010 21:06 schreef PizzaMizza het volgende:
Uit verschillende interviews blijkt dat PVV stemmers echter dommer zijn dan ze lijken.
Hier een filmpje:
2:05
Rutger: '' Jij bent bij de verkeerde partij... ehhh als ik even naar jou kijk ''
'' hahaha... waarom? ''
Rutger: '' Je schoenen.. die zijn toch wel een beetje de VVD ehh.... ''
'' Nou nou nou... nu ga je een beetje de PVV-stemmers over een kam scheren waarschijnlijk omdat het tokkies zouden zijn in jullie beleving ofzo maar dat is absoluut niet waar natuurlijk ''
Iets met Geert Wilders en moslims/Islam
![]()
2:11
Rutger: '' Noem een standpunt dan eens op? ''
'' Nou bijvoorbeeld uhh minder integratie ''
Lekker hoor, op een partij stemmen die juist het tegendeel beweert te willen !!![]()
6:20
Hero: '' Ik heb vorig jaar een Cabrio gekocht.. moet ik nog meer zeggen? ''
Ik dacht juist dat PVV op kwam voor de mensen die in de Jan Modaal zitten, die zich niet cabrio's kunnen veroorloven maar het moeten doen met een Ford van marktplaats...
Leg mij dit eens uit PVV stemmers...
eerst wachten tot mijn studie wat rustiger is en ik wat tijd over heb.quote:
Ik heb geduld.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:38 schreef Zolcon het volgende:
[..]
eerst wachten tot mijn studie wat rustiger is en ik wat tijd over heb.
je topic is gefaald. Je post is idioot. stop dan ookquote:
Weerlegging. Je bent in je post net zo simpel als de PVV.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:41 schreef PizzaMizza het volgende:
Lees eens de laatste post in mijn topic.
En mijn post is niet idioot. Weerleg hem eens ipv maar iets te roepen?
quote:Op dinsdag 16 november 2010 11:56 schreef Zolcon het volgende:
http://www.youtube.com/user/samerspace#p/u/4/R5vdKCADcHo
http://www.youtube.com/user/samerspace#p/u/5/C-jFFab9ABQ
Iemand die nu nog kan zeggen dat de PVV een partij is met kwaliteiten is gewoon aan het liegen. Die mensen zijn hun salaris niet waard. Hun verhalen kloppen absoluut niet, ze hebben geen flauw idee waarover ze praten, spreken zichzelf permanent tegen en snappen niet hoe het parlement hoort de functioneren. Echt zeer zeer triest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |