Het klopt wel en rammelt niet, er is toch de vrijheid van religie in dit land? Je hoeft zelf toch niet gelovig te zijn. Ik ben moslim maar heb toch ook niets tegen christenen, zelfs niet als ze mij willen overtuigen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:40 schreef HostiMeister het volgende:
Georganiseerde religie is een gezwel op de samenleving dat vanaf de wortel verwijderd dient te worden uit de samenleving. Het klopt gewoon niet, en rammelt aan alle kanten. Daarom.
Ligt aan de manier waarop je het toepast.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:40 schreef HostiMeister het volgende:
Georganiseerde religie is een gezwel op de samenleving dat vanaf de wortel verwijderd dient te worden uit de samenleving. Het klopt gewoon niet, en rammelt aan alle kanten. Daarom.
Jij vindt dat het klopt en dat het niet rammelt, dat is heel wat anders.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:41 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Het klopt wel en rammelt niet, er is toch de vrijheid van religie in dit land? Je hoeft zelf toch niet gelovig te zijn. Ik ben moslim maar heb toch ook niets tegen christenen, zelfs niet als ze mij willen overtuigen.
Geloof is toch niet hetzelfde als georganiseerde religie? Je kunt ook geloven zonder je aan te sluiten bij zo'n 'organisatie'.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:40 schreef HostiMeister het volgende:
Hoho. De bijbel geeft zelf al een experiment dat je zo kan herhalen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:42 schreef __Saviour__ het volgende:
Omdat er geen enkel zinnig experiment bij te verzinnen is.
Wetenschap komt wel met theorieën die kunnen worden getest.
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat religie niet rammelt aan alle kanten. Het zijn oude regeltjes opgesteld om de massa te beheersen, of het nou gaat om de bijbel, de Thora of de Koran. Leven volgens die regels in deze tijd is dom, hoe je het wendt of keert.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:41 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Het klopt wel en rammelt niet, er is toch de vrijheid van religie in dit land? Je hoeft zelf toch niet gelovig te zijn. Ik ben moslim maar heb toch ook niets tegen christenen, zelfs niet als ze mij willen overtuigen.
Vrijheid van religie is ook precies dat - de vrijheid van andermans bijgeloof gevrijwaard te blijven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:43 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Jij vindt dat het klopt en dat het niet rammelt, dat is heel wat anders.
Tuurlijk is er vrijheid van religie, er is ook vrijheid van het niet geloven.
Al levert het wel leuke boeken op.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:46 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Leven volgens die regels in deze tijd is dom, hoe je het wendt of keert.
Wat is dan het probleem?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:43 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Jij vindt dat het klopt en dat het niet rammelt, dat is heel wat anders.
Tuurlijk is er vrijheid van religie, er is ook vrijheid van het niet geloven.
Welke reden heb je om dat te geloven, anders dan angst voor de dood?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:46 schreef roy040 het volgende:
ik geloof wel dat er iets is na de dood. maar niet dat god bestaat
Maar wel voor een volgend fijn bestaan. Maar daar geloof je natuurlijk niet in.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:47 schreef spaceben het volgende:
ik ben niet bang voor het leven, heb geen regeltjes uit het jaar 0 nodig om nu een fijn bestaan te hebben
Oke, duidelijk. Watvoor god had jij dan in gedachten? Met welke eigenschappen?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:48 schreef AmorFati het volgende:
Ik geloof dat ik niets zeker kan weten. Ik kan het bestaan van een God de ene dag meer aannemelijk vinden dan de andere, afhankelijk van de gegeven argumenten. Hierbij moet wel vermeld worden dat het Godsbeeld dat de abrahamistische religies postuleren mij doen kokhalzen.
Dus, ik geloof wel maar niet in wat jij geloofd, moslim.
Dat een steeds kleinere minderheid van bijgelovigen onevenredig veel invloed uitoefent in dit land. En ok nog eens verwoede pogingen doet meer invloed te verwerven.quote:
Dus jij classificeert alle religies en de heilige boeken als malle sprookjes, oké.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:43 schreef Telecaster het volgende:
Ik ben te oud en te slim om nog in malle sprookjes te geloven.
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden. Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis. Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:46 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat religie niet rammelt aan alle kanten. Het zijn oude regeltjes opgesteld om de massa te beheersen, of het nou gaat om de bijbel, de Thora of de Koran. Leven volgens die regels in deze tijd is dom, hoe je het wendt of keert.
Yup. Sprookjes zijn gecanoniseerde volksverhalen om een moraal door te geven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:49 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Dus jij classificeert alle religies en de heilige boeken als malle sprookjes, oké.
Dat heeft geen bal met religie te maken. Maar met common sense.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden. Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis. Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Omdat er geen god is.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden.
Wat heeft dat met religie te maken? Mensen die niet geloven kunnen dat ook doen.quote:Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis. Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat die 'God' bestaat. En nee, een sprookjesboek van ettelijke honderden jaren oud is geen bewijs. Dan kun je net zo goed in elven geloven, omdat Lord of the Rings bestaat.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden.
Dat is niet dom, maar daar heb je geen geloof voor nodig.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis.
Zie vorige reactie.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Hier zit een kern van waarheid in. Men moet gematigd zijn maar wel zijn verplichtingen nakomen. Tegenwoordig kunnen homos trouwen in de kerk, terwijl in de bijbel staat dat homoseksualiteit een zeer grote zonde is. Dan heb je nog dat seksgedoe met die kinderen, en de priesters zijn vertegenwoordigers van het geloof? Dan is dat geloof niet veel waard.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:49 schreef BertV het volgende:
Minder strenge christenen hebben het bijbelverhaal zo symbolisch gemaakt en gerelativeerd dat het niks meer inhoud. (terwijl het toch echt letterlijk bedoeld is)
Strenge christenen zijn zo strikt (waarvoor op een bepaalde hulde en geen hoon) dat het anno nu niet serieus te nemen is.
Omdat bidden geen zin geeft. Zegt die god van jou wel eens iets terug?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden
Zie boven en hier. .quote:en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden.
Daar heb je geen denkbeeldig tovervriendje voor nodig. Bovendien hecht ik meer waarde aan iemand die iets doet omdat 'ie dat zelf een goed idee vindt dan aan iemand die 't doet omdat het moet van een sprookjesboekje of omdat je anders eeuwig wordt gemarteld in de hel wegens overtreding van die regeltjes.quote:Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis.
Omdat het 1) ongezond is en 2) die arme mensen zich na zonsopgang ook niet vol kunnen proppen met zoete rommel en het dus vrij hypocriet is.quote:Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen.
Ja dus.quote:Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Beweren dat god bestaat omdat de bijbel, koran of thora dat zegt is als beweren dat Superman bestaat omdat je er een stripboekje van hebt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:53 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat die 'God' bestaat. En nee, een sprookjesboek van ettelijke honderden jaren oud is geen bewijs. Dan kun je net zo goed in elven geloven, omdat Lord of the Rings bestaat.
Hier en daar kom ik interessante teksten of boeken (een curcus in wonderen,b.v.) tegen waar God in zijn geheel anders uitgelegd wordt dan in b.v. de Bijbel of Koran.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:48 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Oke, duidelijk. Watvoor god had jij dan in gedachten? Met welke eigenschappen?
Exactly. En het helpt natuurlijk ontzettend als de auteur al dood is.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:56 schreef Telecaster het volgende:
Beweren dat god bestaat omdat de bijbel, koran of thora dat zegt is als beweren dat Superman bestaat omdat je er een stripboekje van hebt.
Het helpt natuurlijk ook niet dat je, als je je al durft te bekeren in de mohammedaanse wereld, ervoor uitkomen alleen zin heeft als je al vrij suicidaal bent.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:00 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Dit zelfde geld voor mensen die in Syrië opgroeien of Iran, daar komen niet plots drommen christenen opdoemen, omdat mensen daar spontaan besluiten christen te worden
Mwoah. Je hebt hele enge evangelische christenen die beweren dat je AIDS kan genezen door te bidden... daar zie ik toch wel wat maatschappelijke nadelen aan.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:01 schreef BunnyCookii het volgende:
Verder vind ik het niet erg wanneer mensen wel geloven, als ze je maar niet gaan 'overhalen' om ook te gaan geloven.
Yup. Het aloude rijtje:quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:03 schreef Lonaa het volgende:
God zou in mijn ogen een "macht" moeten zijn die iedereen het beste gunt, en voor iedereen het beste wil. En een aantal jaren geleden is bij mij het besef gekomen dat ALS God er al is, hij dat niet doet.
quote:Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able, and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God.
Ja, al vind ik bidden niet ergquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:04 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Mwoah. Je hebt hele enge evangelische christenen die beweren dat je AIDS kan genezen door te bidden... daar zie ik toch wel wat maatschappelijke nadelen aan.
Och. Er zijn recentelijk weer een slordige 25 mensen omgekomen op de Merapivulkaan omdat hun sekteleider ze ervan had overtuigd dat je beter kon blijven en bidden dan meegaan met de evacuatie...quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:07 schreef BunnyCookii het volgende:
[..]
Ja, al vind ik bidden niet ergJe wordt er iig niets slechter van.
Onder normale omstandigheden dus.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:09 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Och. Er zijn recentelijk weer een slordige 25 mensen omgekomen op de Merapivulkaan omdat hun sekteleider ze ervan had overtuigd dat je beter kon blijven en bidden dan meegaan met de evacuatie...
Nog steeds niemand..? Kom op jongens, een beetje meer vertrouwen in julle Almachtig Onzichtbaar Speelkameraadje!quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:45 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Welke rotsvast op zijn / haar Heere, die immers eeuwig en almachtig is, vertrouwende christen durft deze weddenschap heden ten dage nogmaals aan te gaan?
Ik ken iemand die het licht heeft gezien, en daar stond een man met een zak geldquote:Op vrijdag 12 november 2010 14:48 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Welke reden heb je om dat te geloven, anders dan angst voor de dood?
Maar in principe komen alle geloven op het zelfde neer. Een hogere macht of machten.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:26 schreef MisterSqueaky het volgende:
Geloven waarin ? Zelfs als we heel erg ruw op hoopjes gaan vegen zijn er honderden verschillende geloven. Als we interpretatieverschillen mee gaan nemen zitten we al op miljoenen.
En geen weet mij te overtuigen de enige echte ware te zijn.
Of, om een citaat te gebruiken:
"When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours." - Stephen F Roberts
Oh, maar ik geloof best dat er "hogere wezens" kunnen zijn.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:27 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Maar in principe komen alle geloven op het zelfde neer. Een hogere macht of machten.
Of is het Dick Passchier. :-)quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:31 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Oh, maar ik geloof best dat er "hogere wezens" kunnen zijn.
Ik heb alleen geen idee wat voor en wat ze van me zouden willen - en op goed geluk een kerk/tempel/whatever uitzoeken en dagelijks gaan bidden is dus nutteloos.
Heck - straks is de leider van het universum een jaloers tiepje en wordt ie boos als ik een namaakleider aanbid
Of dat we eigenlijk allemaal in zo'n glazen kerstbol met sneeuw zitten zeg maar, en dr een dikke neger in zit te kijken die de tijd van z'n leven heeft.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:31 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Oh, maar ik geloof best dat er "hogere wezens" kunnen zijn.
Ik heb alleen geen idee wat voor en wat ze van me zouden willen - en op goed geluk een kerk/tempel/whatever uitzoeken en dagelijks gaan bidden is dus nutteloos.
Heck - straks is de leider van het universum een jaloers tiepje en wordt ie boos als ik een namaakleider aanbid
Waarom zou je er dan vanuit gaan dat iedereen hier niet in God gelooft? Omdat we alleen meetellen als we jouw versie van Godsgeloof delen?quote:
quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:34 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Of is het Dick Passchier. :-)
[ afbeelding ]
Precies. Kan allemaal.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:40 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Of dat we eigenlijk allemaal in zo'n glazen kerstbol met sneeuw zitten zeg maar, en dr een dikke neger in zit te kijken die de tijd van z'n leven heeft.
En ik moet zeggen dat t me geen ruk kan schelen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:50 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
[..]
Precies. Kan allemaal.
En ook dat kan me geen ruk schelen. Ik leef in nu, en als het ophoudt heb ik er in ieder geval van genoten.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:50 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
[..]
Precies. Kan allemaal.
Of misschien is dit allemaal een droom... en gaan jullie allemaal dood als ik wakker word
En dan ook nog dingen geloven terwijl ze in een boekje staan vol dijenkletsers als pratende slangen, onzichtbare engeltjes, en mensen die over water dat ze tevens in wijn kunnen veranderen kunnen lopen en mensen uit de doden op kunnen wekken.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:55 schreef n8n het volgende:
Ik weet dingen liever zeker. Ergens in geloven omdat iemand anders dat doet zonder enige vorm van bewijs:
Hallo, het staat in een boek dus het is waarquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
En dan ook nog dingen geloven terwijl ze in een boekje staan vol dijenkletsers als pratende slangen, onzichtbare engeltjes, en mensen die over water dat ze tevens in wijn kunnen veranderen kunnen lopen en mensen uit de doden op kunnen wekken.
Right.
Dat je dit soort verhalen letterlijk neemt en daarmee de bijbel als bespottelijk wegzet, zegt meer over jou dan over de bijbel.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:45 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Hoho. De bijbel geeft zelf al een experiment dat je zo kan herhalen.
In 1 Koningen 18: 20-40 levert de christelijke god namelijk hét fysieke bewijs voor z'n bestaan door een wedstrijdje aan te gaan met concurrerent Baal - 't grondpersoneel van beide goden offert een stier, dropt beide karkassen op een brandstapel en de god die als eerste de vlammen erin weet te jagen wint.
Uiteraard wint de christelijke god in de bijbel, zelfs al had de profeet Elia, sportief als 'ie was, eerst nog zijn brandstapel met water doorweekt.
(Uit pure feestvreugde liet Elia uiteraard alle priesters van de concurrent afmaken. Men hield wel van een feestje in die tijd, tenslotte!).
Welke rotsvast op zijn / haar Heere, die immers eeuwig en almachtig is, vertrouwende christen durft deze weddenschap heden ten dage nogmaals aan te gaan?
Ik ben bereid er een goede fles whiskey op te zetten.
Sja. Verkeerde vergelijking - Tolkien claimt immers niet dat zijn boeken de Enige Echte Juiste Morele Waarheid bevatten en de volgelingen van Tolkien hebben geen eeuwenlange geschiedenis van het onderdrukken van andersdenkenden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat je dit soort verhalen letterlijk neemt en daarmee de bijbel als bespottelijk wegzet, zegt meer over jou dan over de bijbel.
Of heb je J.R.R. Tolkien ook al eens uitgelachen omdat je eens geloofde in een letterlijke lezing van zijn boeken?
Wetenschap werkt op basis van aantoonbare feitenquote:Op vrijdag 12 november 2010 16:07 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dan kun je maar beter zo ver mogelijk bij de wetenschap vandaan blijven.
Claimen de schrijvers van de bijbel dat wel dan?quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:16 schreef Telecaster het volgende:
[..]
SJa. Verkeerde vergelijking - Tolkien claimt immers niet dat zijn boeken de Enige Echte Juiste Morele Waarheid bevatten
Ieder boek kan bij wijze van spreken misbruikt worden voor politieke doeleinden. Dat kun je moeilijk het boek zelf gaan verwijten, me dunkt.quote:en de volgelingen van Tolkien hebben geen eeuwenlange geschiedenis van het onderdrukken van andersdenkenden.
Hoe bedoel je?quote:Maar vertel eens, op welke basis bepaal jij precies wanneer je een stuk bijbel letterlijk neemt en wanneer niet?
Mwoah. Afgezien van de wiskunde werkt wetenschap op basis van negatie - proberen aan te tonen dat dingen fout zijn. Een hypothese die ondanks vele, vele testen maar weigert te falen heeft de kans het ooit tot theorie te schoppen, halleluja - prijs Newton.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:18 schreef n8n het volgende:
[..]
Wetenschap werkt op basis van aantoonbare feiten
Sja. Welke schrijvers?quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Claimen de schrijvers van de bijbel dat wel dan?
En je denkt niet dat die kans er met een boekje dat rechtstreeks letterlijk oproept tot het in naam van god afslachten van andersdenkenden een stuk hoger op wordt dan met, ik noem maar eens wat, de nieuwe Kluun?quote:Ieder boek kan bij wijze van spreken misbruikt worden voor politieke doeleinden. Dat kun je moeilijk het boek zelf gaan verwijten, me dunkt.
Gewoon. Zoals ik het zeg. Wanneer is een bijbelverhaal een metafoor en wanneer is het wel letterlijk te nemen?quote:Hoe bedoel je?
Dan heb je het over theorieën, een verzameling van feiten waarop conclusies worden getrokken. Dat betekend inderdaad niet dat het zo is maar zodra de mogelijkheid er is zal het gestaafd worden. Uiteindelijk komt alles neer op wiskunde, als je de juiste variabelen maar weet.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah. Afgezien van de wiskunde werkt wetenschap op basis van negatie - proberen aan te tonen dat dingen fout zijn. Een hypothese die ondanks vele, vele testen maar weigert te falen heeft de kans het ooit tot theorie te schoppen, halleluja - prijs Newton.
Maar (wederom afgezien van wiskunde) wetenschap bewijst nooit dat iets absoluut zeker waar is. Alleen dat het niet onwaar lijkt te zijn.
Yup. In de wetenschap (de hele theoretische takken zoals hogere wiskunde daargelaten) begin je in het algemeen met waarnemingen, en probeer je een theorie te formuleren die deze waarnemingen zo elegant mogelijk verklaart. Deze theorie probeer je vervolgens onderuit te halen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah. Afgezien van de wiskunde werkt wetenschap op basis van negatie - proberen aan te tonen dat dingen fout zijn. Een hypothese die ondanks vele, vele testen maar weigert te falen heeft de kans het ooit tot theorie te schoppen, halleluja - prijs Newton.
Maar (wederom afgezien van wiskunde) wetenschap bewijst nooit dat iets absoluut zeker waar is. Alleen dat het niet onwaar lijkt te zijn.
De bijbel heeft zichzelf geschreven, of wat?quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:23 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Welke schrijvers? De bijbel zelf stelt dat in elk geval wel.
Dat waar zij in geloofden staat voor jou gelijk aan de bijbel? Niet zozeer aan het geloof in de op dat moment heersende doctrines, moraal en cultuur? Die is volgens jou inherent aan het lezen van de bijbel?quote:En de mensen die de bijbel als leidraad volgen hebben neem ik aan niet al die miljoenen mensen afgeslacht als ze er zelf niet in zouden geloven.
Nee. Zodra Kluun diezelfde betekenis en datzelfde gezag toegedicht krijgt, worden zijn denkbeelden evengoed al snel voor 'waar' aangenomen. Denk alleen al aan iemand als Wilders. Is datgene wat hij zegt nu daadwerkelijk wáár, in de letterlijke zin van het woord? Of beschrijft het maar een deel van de werkelijkheid, die hij - en vele anderen - op dat moment als 'goed' zien?quote:En je denkt niet dat die kans er met een boekje dat rechtstreeks letterlijk oproept tot het in naam van god afslachten van andersdenkenden een stuk hoger op wordt dan met, ik noem maar eens wat, de nieuwe Kluun?
Het lijkt me sowieso geen goed idee om boeken heel letterlijk te nemen.quote:Gewoon. Zoals ik het zeg. Wanneer is een bijbelverhaal een metafoor en wanneer is het wel letterlijk te nemen?
Dus de geboden enzo moet je niet letterlijk nemen ?quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:29 schreef Xa1pt het volgende:
Het lijkt me sowieso geen goed idee om boeken heel letterlijk te nemen.
bron?quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:31 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dus de geboden enzo moet je niet letterlijk nemen ?
Neuh, het dient hooguit als leidraad. Dat wordt anders lastig voetballen bijvoorbeeld. Met iedere kopbal dood ik namelijk weer een x aantal cellen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:31 schreef MisterSqueaky het volgende:
Dus de geboden enzo moet je niet letterlijk nemen ?
Aaah, dus als ik een vrouw verkracht hoeft ze niet gedwongen te worden met mij te trouwen (Deuteronomium 22:28-29) ?quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Neuh, het dient hooguit als leidraad. Dat wordt anders lastig voetballen bijvoorbeeld. Met iedere kopbal dood ik namelijk weer een x aantal cellen.
Nou nee, dat was dat andere sprookje van de concurrentie.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De bijbel heeft zichzelf geschreven, of wat?
Wederzijdse beinvloeding.quote:Dat waar zij in geloofden staat voor jou gelijk aan de bijbel? Niet zozeer aan het geloof in de op dat moment heersende doctrines, moraal en cultuur? Die is volgens jou inherent aan het lezen van de bijbel?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Nee. Zodra Kluun diezelfde betekenis en datzelfde gezag toegedicht krijgt, worden zijn denkbeelden evengoed al snel voor 'waar' aangenomen. Denk alleen al aan iemand als Wilders. Is datgene wat hij zegt nu daadwerkelijk wáár, in de letterlijke zin van het woord? Of beschrijft het maar een deel van de werkelijkheid, die hij - en vele anderen - op dat moment als 'goed' zien?
Het beschrijft volgens mij niets over de echte 'waarheid' er van.
Dan zijn we het daarover in elk geval eens.quote:Het lijkt me sowieso geen goed idee om boeken heel letterlijk te nemen.
Precies, dat komt weer net minder goed uit.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:38 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Aaah, dus als ik een vrouw verkracht hoeft ze niet gedwongen te worden met mij te trouwen (Deuteronomium 22:28-29) ?
JammerNog steeds geen reden om Christen te worden...
Wel in een niet almachtige God met menselijke trekjes ? Dus machtig, maar niet almachtig - zeg iemand als Thor, Zeus of Ra ?quote:Op vrijdag 12 november 2010 17:39 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
omdat ik niet in een theïstische almachtige God met menselijke trekjes kan geloven
Walhalla klinkt in ieder geval een stuk interessanter dan de hemelquote:Op vrijdag 12 november 2010 17:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wel in een niet almachtige God met menselijke trekjes ? Dus machtig, maar niet almachtig - zeg iemand als Thor, Zeus of Ra ?
Of een niet mensachtige entiteit - een soort "overmind" ?
Nou, beknopte reactie dan maar: ik heb geen enkele reden om wel te geloven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:36 schreef NumberSeven het volgende:
Ben benieuwd naar jullie beweegredenen. Graag beknopte reacties; dus bijv; ik geloof niet omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is. Of; ik geloof niet omdat alle religies vol fouten en tegenstrijdigheden zitten. Ben benieuwd!
Nogal. De OP is goedbeschouwd in de categorie "Waarom geloof je NIET in vliegende saxofoonspelende olifanten met een roodgeel ruitje?"quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou, beknopte reactie dan maar: ik heb geen enkele reden om wel te geloven.
Omdat ze recht voor me staan. Duh.quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:17 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nogal. De OP is goedbeschouwd in de categorie "Waarom geloof je NIET in vliegende saxofoonspelende olifanten met een roodgeel ruitje?"
Ai. Ben ik nu een anafwasborstelist?quote:Op vrijdag 12 november 2010 19:18 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Omdat ze recht voor me staan. Duh.
Jij gelooft toch ook niet in tafels, honden en afwasborstels ?
Dan heeft stellen dat de bijbel zelf zegt dat ze letterlijk geïnterpreteerd moet worden ook weinig zin.quote:Op vrijdag 12 november 2010 16:42 schreef Telecaster het volgende:
Nou nee, dat was dat andere sprookje van de concurrentie.
Maar van de bijbel, dat zoals gezegd sowieso een samengeraapt zootje is, zijn nu eenmaal geen schrijvers bekend. Dus hebben vragen over die schrijvers weinig zin.
Voor hetzelfde geld was het een of ander nietszeggend en onbekend boek geweest.quote:Wederzijdse beinvloeding.
Impliciet wel: het heeft namelijk weinig met het boek zelf te maken, meer met de betekenis die er aan gegeven wordt.quote:Dat is geen antwoord op mijn vraag.
quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:45 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Hoho. De bijbel geeft zelf al een experiment dat je zo kan herhalen.
In 1 Koningen 18: 20-40 levert de christelijke god namelijk hét fysieke bewijs voor z'n bestaan door een wedstrijdje aan te gaan met concurrerent Baal - 't grondpersoneel van beide goden offert een stier, dropt beide karkassen op een brandstapel en de god die als eerste de vlammen erin weet te jagen wint.
Uiteraard wint de christelijke god in de bijbel, zelfs al had de profeet Elia, sportief als 'ie was, eerst nog zijn brandstapel met water doorweekt.
(Uit pure feestvreugde liet Elia uiteraard alle priesters van de concurrent afmaken. Men hield wel van een feestje in die tijd, tenslotte!).
Ik ben bereid er een goede fles whiskey op te zetten.
quote:Vervolgens nam de duivel hem mee naar de heilige stad en zette hem op het hoogste punt van de tempel. 6 Hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’ 7 Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’
Inderdaad verdomd handig, zo'n intern inconsistent boekje waar je met enig creatief sprokkelwerk elke gewenste boodschap kan cherrypicken!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |