Het klopt wel en rammelt niet, er is toch de vrijheid van religie in dit land? Je hoeft zelf toch niet gelovig te zijn. Ik ben moslim maar heb toch ook niets tegen christenen, zelfs niet als ze mij willen overtuigen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:40 schreef HostiMeister het volgende:
Georganiseerde religie is een gezwel op de samenleving dat vanaf de wortel verwijderd dient te worden uit de samenleving. Het klopt gewoon niet, en rammelt aan alle kanten. Daarom.
Ligt aan de manier waarop je het toepast.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:40 schreef HostiMeister het volgende:
Georganiseerde religie is een gezwel op de samenleving dat vanaf de wortel verwijderd dient te worden uit de samenleving. Het klopt gewoon niet, en rammelt aan alle kanten. Daarom.
Jij vindt dat het klopt en dat het niet rammelt, dat is heel wat anders.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:41 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Het klopt wel en rammelt niet, er is toch de vrijheid van religie in dit land? Je hoeft zelf toch niet gelovig te zijn. Ik ben moslim maar heb toch ook niets tegen christenen, zelfs niet als ze mij willen overtuigen.
Geloof is toch niet hetzelfde als georganiseerde religie? Je kunt ook geloven zonder je aan te sluiten bij zo'n 'organisatie'.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:40 schreef HostiMeister het volgende:
Hoho. De bijbel geeft zelf al een experiment dat je zo kan herhalen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:42 schreef __Saviour__ het volgende:
Omdat er geen enkel zinnig experiment bij te verzinnen is.
Wetenschap komt wel met theorieën die kunnen worden getest.
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat religie niet rammelt aan alle kanten. Het zijn oude regeltjes opgesteld om de massa te beheersen, of het nou gaat om de bijbel, de Thora of de Koran. Leven volgens die regels in deze tijd is dom, hoe je het wendt of keert.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:41 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Het klopt wel en rammelt niet, er is toch de vrijheid van religie in dit land? Je hoeft zelf toch niet gelovig te zijn. Ik ben moslim maar heb toch ook niets tegen christenen, zelfs niet als ze mij willen overtuigen.
Vrijheid van religie is ook precies dat - de vrijheid van andermans bijgeloof gevrijwaard te blijven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:43 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Jij vindt dat het klopt en dat het niet rammelt, dat is heel wat anders.
Tuurlijk is er vrijheid van religie, er is ook vrijheid van het niet geloven.
Al levert het wel leuke boeken op.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:46 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Leven volgens die regels in deze tijd is dom, hoe je het wendt of keert.
Wat is dan het probleem?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:43 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Jij vindt dat het klopt en dat het niet rammelt, dat is heel wat anders.
Tuurlijk is er vrijheid van religie, er is ook vrijheid van het niet geloven.
Welke reden heb je om dat te geloven, anders dan angst voor de dood?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:46 schreef roy040 het volgende:
ik geloof wel dat er iets is na de dood. maar niet dat god bestaat
Maar wel voor een volgend fijn bestaan. Maar daar geloof je natuurlijk niet in.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:47 schreef spaceben het volgende:
ik ben niet bang voor het leven, heb geen regeltjes uit het jaar 0 nodig om nu een fijn bestaan te hebben
Oke, duidelijk. Watvoor god had jij dan in gedachten? Met welke eigenschappen?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:48 schreef AmorFati het volgende:
Ik geloof dat ik niets zeker kan weten. Ik kan het bestaan van een God de ene dag meer aannemelijk vinden dan de andere, afhankelijk van de gegeven argumenten. Hierbij moet wel vermeld worden dat het Godsbeeld dat de abrahamistische religies postuleren mij doen kokhalzen.
Dus, ik geloof wel maar niet in wat jij geloofd, moslim.
Dat een steeds kleinere minderheid van bijgelovigen onevenredig veel invloed uitoefent in dit land. En ok nog eens verwoede pogingen doet meer invloed te verwerven.quote:
Dus jij classificeert alle religies en de heilige boeken als malle sprookjes, oké.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:43 schreef Telecaster het volgende:
Ik ben te oud en te slim om nog in malle sprookjes te geloven.
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden. Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis. Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:46 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Vrijheid van religie wil niet zeggen dat religie niet rammelt aan alle kanten. Het zijn oude regeltjes opgesteld om de massa te beheersen, of het nou gaat om de bijbel, de Thora of de Koran. Leven volgens die regels in deze tijd is dom, hoe je het wendt of keert.
Yup. Sprookjes zijn gecanoniseerde volksverhalen om een moraal door te geven.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:49 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Dus jij classificeert alle religies en de heilige boeken als malle sprookjes, oké.
Dat heeft geen bal met religie te maken. Maar met common sense.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden. Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis. Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Omdat er geen god is.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden.
Wat heeft dat met religie te maken? Mensen die niet geloven kunnen dat ook doen.quote:Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis. Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat die 'God' bestaat. En nee, een sprookjesboek van ettelijke honderden jaren oud is geen bewijs. Dan kun je net zo goed in elven geloven, omdat Lord of the Rings bestaat.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden.
Dat is niet dom, maar daar heb je geen geloof voor nodig.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis.
Zie vorige reactie.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen. Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Hier zit een kern van waarheid in. Men moet gematigd zijn maar wel zijn verplichtingen nakomen. Tegenwoordig kunnen homos trouwen in de kerk, terwijl in de bijbel staat dat homoseksualiteit een zeer grote zonde is. Dan heb je nog dat seksgedoe met die kinderen, en de priesters zijn vertegenwoordigers van het geloof? Dan is dat geloof niet veel waard.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:49 schreef BertV het volgende:
Minder strenge christenen hebben het bijbelverhaal zo symbolisch gemaakt en gerelativeerd dat het niks meer inhoud. (terwijl het toch echt letterlijk bedoeld is)
Strenge christenen zijn zo strikt (waarvoor op een bepaalde hulde en geen hoon) dat het anno nu niet serieus te nemen is.
Omdat bidden geen zin geeft. Zegt die god van jou wel eens iets terug?quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:51 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Waarom is het dom als iemand 5 keer per dag bid om zich te reinigen van zonden
Zie boven en hier. .quote:en tevens hulp kan vragen aan God in zijn gebeden.
Daar heb je geen denkbeeldig tovervriendje voor nodig. Bovendien hecht ik meer waarde aan iemand die iets doet omdat 'ie dat zelf een goed idee vindt dan aan iemand die 't doet omdat het moet van een sprookjesboekje of omdat je anders eeuwig wordt gemarteld in de hel wegens overtreding van die regeltjes.quote:Waarom is het dom om de armen te helpen met min. 2,5 procent van je inkomen op jaarbasis.
Omdat het 1) ongezond is en 2) die arme mensen zich na zonsopgang ook niet vol kunnen proppen met zoete rommel en het dus vrij hypocriet is.quote:Waarom is het stom om een maand te vasten om discipline te leren en mee te voelen met de arme mensen.
Ja dus.quote:Kun je het verklaren, waarom je dit zo dom vind?
Beweren dat god bestaat omdat de bijbel, koran of thora dat zegt is als beweren dat Superman bestaat omdat je er een stripboekje van hebt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:53 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Omdat er geen enkele reden is om aan te nemen dat die 'God' bestaat. En nee, een sprookjesboek van ettelijke honderden jaren oud is geen bewijs. Dan kun je net zo goed in elven geloven, omdat Lord of the Rings bestaat.
Hier en daar kom ik interessante teksten of boeken (een curcus in wonderen,b.v.) tegen waar God in zijn geheel anders uitgelegd wordt dan in b.v. de Bijbel of Koran.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:48 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Oke, duidelijk. Watvoor god had jij dan in gedachten? Met welke eigenschappen?
Exactly. En het helpt natuurlijk ontzettend als de auteur al dood is.quote:Op vrijdag 12 november 2010 14:56 schreef Telecaster het volgende:
Beweren dat god bestaat omdat de bijbel, koran of thora dat zegt is als beweren dat Superman bestaat omdat je er een stripboekje van hebt.
Het helpt natuurlijk ook niet dat je, als je je al durft te bekeren in de mohammedaanse wereld, ervoor uitkomen alleen zin heeft als je al vrij suicidaal bent.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:00 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Dit zelfde geld voor mensen die in Syrië opgroeien of Iran, daar komen niet plots drommen christenen opdoemen, omdat mensen daar spontaan besluiten christen te worden
Mwoah. Je hebt hele enge evangelische christenen die beweren dat je AIDS kan genezen door te bidden... daar zie ik toch wel wat maatschappelijke nadelen aan.quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:01 schreef BunnyCookii het volgende:
Verder vind ik het niet erg wanneer mensen wel geloven, als ze je maar niet gaan 'overhalen' om ook te gaan geloven.
Yup. Het aloude rijtje:quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:03 schreef Lonaa het volgende:
God zou in mijn ogen een "macht" moeten zijn die iedereen het beste gunt, en voor iedereen het beste wil. En een aantal jaren geleden is bij mij het besef gekomen dat ALS God er al is, hij dat niet doet.
quote:Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able, and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God.
Ja, al vind ik bidden niet ergquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:04 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Mwoah. Je hebt hele enge evangelische christenen die beweren dat je AIDS kan genezen door te bidden... daar zie ik toch wel wat maatschappelijke nadelen aan.
Och. Er zijn recentelijk weer een slordige 25 mensen omgekomen op de Merapivulkaan omdat hun sekteleider ze ervan had overtuigd dat je beter kon blijven en bidden dan meegaan met de evacuatie...quote:Op vrijdag 12 november 2010 15:07 schreef BunnyCookii het volgende:
[..]
Ja, al vind ik bidden niet ergJe wordt er iig niets slechter van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |