Als je geen voorbeeld van een dagvaardiging kunt vinden op het internet, kun je net zogoed stoppen met je academische opleiding en bij de platsoendienst gaan werken. O nee, zelfs die kunnen dat nog vinden...quote:Op vrijdag 26 november 2010 01:45 schreef julian6 het volgende:
Kent iemand voor mij ergens een voorbeeld van een dagvaarding (strafrecht)? Kan nergens een goede vinden
De kansen op het vinden van een "dagvaardiging" is sowieso heel klein, aardappel.quote:Op vrijdag 26 november 2010 02:29 schreef aardappel het volgende:
[..]
Als je geen voorbeeld van een dagvaardiging kunt vinden op het internet
oeps, excusez-moi, het was al laatquote:Op vrijdag 26 november 2010 14:03 schreef Kimochi het volgende:
[..]
De kansen op het vinden van een "dagvaardiging" is sowieso heel klein, aardappel.![]()
@ Julia: http://www.xs4all.nl/nieu(...)28%20juni%202010.pdf
Vertel even hoe het was.quote:Op vrijdag 26 november 2010 13:11 schreef Smart_ass het volgende:
Inderdaad. Als je gewoon op 'dagvaarding voorbeeld' googlet krijg je genoeg hits.
Vanmiddag mijn propedeuse-uitreiking.
pannekoek!quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:27 schreef aardappel het volgende:
[..]
oeps, excusez-moi, het was al laat
Oh best saai. Eerst moesten alle gasten naar binnen, toen kwamen wij onder geforceerd geklap binnen. En toen heel even een toespraakje en kreeg iedereen z'n P. En daarna gratis een drankje doen. Dat was eigenlijk het leukst.quote:
Maar de staat heeft het Rome statuut van de ICC getekend, dus waarom zou het customary law moeten zijn voordat het toepasbaar is? :/ ik vat het niet...quote:All the defendants doubted wether all the crimes listed in article 8(e) in the Statute of the ICC actually had become customary law, and thus applicable in civil wars. If not, they could not be held responsible according to the Statute
Allemaal civiel, kanton etc. wijsneus. Ik heb echt wel een beetje gegoogled voordat ik het hier vraag, ik weet hoe de universiteit-gangers op fok zijnquote:Op vrijdag 26 november 2010 13:11 schreef Smart_ass het volgende:
Inderdaad. Als je gewoon op 'dagvaarding voorbeeld' googlet krijg je genoeg hits.
Vanmiddag mijn propedeuse-uitreiking.
Zonder het statuut te hebben gelezen maar aan de hand van die tekst is het eerste dat bij mij opkomt dat het statuut misschien slechts toepasbaar is in puur internationale gevallen, en dat in een civil war (intern dus) iets eerst gewoonterecht zal moeten zijn om toepasbaar te zijn?quote:Op zaterdag 27 november 2010 21:44 schreef aardappel het volgende:
Zitten hier nog wat mensen die niets liever doen dan publiek internationaal recht casu oplossen? Ik ben namelijk met een essay bezig met verschillende crimes of war tijdens een non-international armed conflict en als laatste defence wordt er dit gezegd:
[..]
Maar de staat heeft het Rome statuut van de ICC getekend, dus waarom zou het customary law moeten zijn voordat het toepasbaar is? :/ ik vat het niet...
Dat is helaas incorrect, ik heb volgens mij de goede richting gevonden, het gaat om de interpretatie van "within the established framework of international law"quote:Op zondag 28 november 2010 16:28 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zonder het statuut te hebben gelezen maar aan de hand van die tekst is het eerste dat bij mij opkomt dat het statuut misschien slechts toepasbaar is in puur internationale gevallen, en dat in een civil war (intern dus) iets eerst gewoonterecht zal moeten zijn om toepasbaar te zijn?
Verkeerd gegoktquote:Op zondag 28 november 2010 16:32 schreef aardappel het volgende:
[..]
Dat is helaas incorrect, ik heb volgens mij de goede richting gevonden, het gaat om de interpretatie van "within the established framework of international law"*gaat weer verder*
Je moet hier ook geen vragen stellenquote:Op zondag 28 november 2010 16:32 schreef aardappel het volgende:
[..]
Dat is helaas incorrect, ik heb volgens mij de goede richting gevonden, het gaat om de interpretatie van "within the established framework of international law"*gaat weer verder*
Stel 'm gewoon hier!quote:Op maandag 29 november 2010 17:25 schreef Cortax het volgende:
Zitten hier ook goederenrechtgenialisten, die ik via PB even een vraag mag voorleggen?
quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Stel 'm gewoon hier!Gewoon even de casus aanpassen: "Een vriend van me heeft een meisje vermoord en in zijn achtertuin begraven. Het betreft erfpacht. Is hij nu eigenaar van het lijk, de nabestaanden, of de gemeente Amsterdam?"
Ik vind hem eigenlijk wel interessantquote:Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Stel 'm gewoon hier!Gewoon even de casus aanpassen: "Een vriend van me heeft een meisje vermoord en in zijn achtertuin begraven. Het betreft erfpacht. Is hij nu eigenaar van het lijk, de nabestaanden, of de gemeente Amsterdam?"
Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik vind hem eigenlijk wel interessantIs een lichaam eigenlijk een zaak (ik denk het niet) maar als iemand doodgaat, wordt ie dan wel een zaak en kun je dan een lichaam erven? En waarom niet?
(ik kan het natuurlijk wel opzoeken, maar daar heb ik ff geen zin in![]()
)
Ja volgens mij is een een lijk wel een zaak. Vertelde een docent eens tijdens een hoorcollege.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:23 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.
In het Duitse recht is het geen zaak, maar daar zijn dieren ook geen zaakquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:31 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja volgens mij is een een lijk wel een zaak. Vertelde een docent eens tijdens een hoorcollege.
Heb ik nog nooit voor betaald, wel voor een kopie van een tentamen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:35 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Betalen voor inzage schijnt op de UU ook voor te komen.
UU.
Lijkt (quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:23 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.
Wat is het dan? Iets wat wij een natuurlijk persoon noemen o.i.d.? En tot wanneer ben je dat dan? Een lijk kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een skelet? Een hoopje as in een urn? En als die as is uitgestrooid, wat dan?quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:41 schreef Cortax het volgende:
[..]
In het Duitse recht is het geen zaak, maar daar zijn dieren ook geen zaak
Hij heeft het dan ook over Duits recht.quote:Op woensdag 1 december 2010 09:04 schreef Complexiteit het volgende:
Levende dieren geen zaken?
Haha, in een van mijn eerste colleges privaatrecht zei de docent nog "Een hond is een zaak."
quote:§ 90a BGB: Tiere
Tiere sind keine Sachen. Sie werden durch besondere Gesetze geschützt. Auf sie sind die für Sachen geltenden Vorschriften entsprechend anzuwenden, soweit nicht etwas anderes bestimmt ist.
Hoe zit het met een schuurtje, dat exact voor 50% op het ene erf wordt gebouwd, en voor de andere 50% op een ander erf. En dan doel ik op eventuele natrekking.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Schadevergoeding voor het niet te genieten genotsrecht van de grond, of anders inderdaad amotie.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:40 schreef Cortax het volgende:
Ben ik met je eens, maar als dit niet gebeurd is en de bouwer zich bewust was van het feit dat hij op andermans grond bouwde, wat is dan rechtens?
Kijk ik ook. Zeer interessantquote:Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Cortax het volgende:
Oke, dan voor het meedenken![]()
Kijkt een van jullie in dit topic eigenlijk naar Kijken in de Ziel? Ik vind het een behoorlijk interessante serie, waarbij best goede vragen worden gesteld en de advocaten ook vaak genoeg echt even twijfelen of in ieder geval stilvallen.
Superseriequote:Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Cortax het volgende:
Oke, dan voor het meedenken![]()
Kijkt een van jullie in dit topic eigenlijk naar Kijken in de Ziel? Ik vind het een behoorlijk interessante serie, waarbij best goede vragen worden gesteld en de advocaten ook vaak genoeg echt even twijfelen of in ieder geval stilvallen.
eerste aflevering is reeds uitgezonden.. vond het niet heel boeiend eigenlijkquote:Op donderdag 2 december 2010 20:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Superserie![]()
En binnenkort De rechtbank
http://www.rechtspraak.nl(...)rie+de+Rechtbank.htm
Het zal wel aan mij liggen, maar hier zie ik toch duidelijk een vak Strafrecht in het eerste jaar...quote:Op donderdag 2 december 2010 20:54 schreef Durnstic het volgende:
Wat ook mee speelt bij mijn keuze is de aandacht die aan strafrecht geschonken wordt, aangezien ik na mijn studie een beroep wil in die sector. Ook in dat opzicht lijkt het dat de RU daar meer aandacht aan besteedt. Het komt bijvoorbeeld ook vreemd op mij over dat je op de UvA pas in het derde jaar voor het eerst in aanraking komt met het strafprocesrecht.
Ja klopt, ik bedoelde ook strafprocesrecht. Daarom leek het een beetje onlogisch in elkaar te zitten. Maar ik heb al begrepen dat ik me daar niet zoveel van aan moet trekken en dat het niet zoveel uit maakt.quote:Op vrijdag 3 december 2010 08:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het zal wel aan mij liggen, maar hier zie ik toch duidelijk een vak Strafrecht in het eerste jaar...![]()
http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/p/137.html
http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/c/459.html
Als je door wil gaan in die sector krijg je ook met andere aspecten van het publiekrecht te maken: Europees recht bijvoorbeeld. Dat zit in jaar 2, en strafproces in jaar 3, omdat (althans, zoals de UvA het geeft) materieel strafrecht essentieel is om dit vak af te ronden.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:41 schreef Durnstic het volgende:
[..]
Ja klopt, ik bedoelde ook strafprocesrecht. Daarom leek het een beetje onlogisch in elkaar te zitten. Maar ik heb al begrepen dat ik me daar niet zoveel van aan moet trekken en dat het niet zoveel uit maakt.
Als ik het goed begrepen heb maakt het niet zoveel verschil welke universiteit ik kies en moet ik gewoon kiezen voor de stad die me het meest aanspreekt. Dus dan gaat het denk ik lekker Amsterdam worden
Ik heb ook een 5 voor verbintenissenrecht, maar dat vind ik een redelijk wonder te noemen, aangezien ik maar 6 punten had voor het deeltentamen. Ik had eerlijk gezegd een 3 of een 4 verwacht. Ik had eigenlijk niet gedacht dat ik zo dicht bij een voldoende was. Al weet ik dat niet zo zeker, want ze ronden de cijfers af. Ik weet wel dat ik tussen de 39 en 48 punten gehaald moet hebben.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Godver de godver, verbintenissenrecht een 5, dat kan echt niet.
Altijd die correctoren die alles wat ook maar enigzins relevant is op papier willen zien![]()
Ik had gewoon 19 punten voor het deeltentamen, dus nu heb ik max 36 punten gehaald, terwijl ik hem vrij makkelijk vond.quote:Op vrijdag 3 december 2010 20:29 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik heb ook een 5 voor verbintenissenrecht, maar dat vind ik een redelijk wonder te noemen, aangezien ik maar 6 punten had voor het deeltentamen. Ik had eerlijk gezegd een 3 of een 4 verwacht. Ik had eigenlijk niet gedacht dat ik zo dicht bij een voldoende was. Al weet ik dat niet zo zeker, want ze ronden de cijfers af. Ik weet wel dat ik tussen de 39 en 48 punten gehaald moet hebben.
Dat deeltentamen en mijn neiging tot stressen en slecht lezen.
Het eindtentamen was zeker te doen, maar ik vond het wel pittig om deze in twee uur te maken. De inzage laat ik maar schieten, want ik weet precies waar ik het heb laten liggen. Ik denk dat ik door de tijdnood punten heb laten liggen bij de stellingen. Dit scheelt mij toch rond de 15 a 20 punten.quote:Op vrijdag 3 december 2010 21:46 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik had gewoon 19 punten voor het deeltentamen, dus nu heb ik max 36 punten gehaald, terwijl ik hem vrij makkelijk vond.
Ben benieuwd naar de inzage.
True, ik moet volgend blok mijn enige herkansing van vorig jaar doen, inl. publiekrecht.quote:Op vrijdag 3 december 2010 22:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Het eindtentamen was zeker te doen, maar ik vond het wel pittig om deze in twee uur te maken. De inzage laat ik maar schieten, want ik weet precies waar ik het heb laten liggen. Ik denk dat ik door de tijdnood punten heb laten liggen bij de stellingen. Dit scheelt mij toch rond de 15 a 20 punten.
Ik heb mijn energie nodig voor de twee eerstejaarsvakken die ik momenteel volg: Rechtsgeschiedenis en Inleiding Strafrecht en Criminologie. Verbintenissenrecht haal ik wel in de herkansing.
In het harmonisate-arrest hadden de studenten juist verloren en moesten ze betalen. Of iig dat heb ik uit het 25-pagina lange arrest gesnaptquote:Op zondag 5 december 2010 16:58 schreef Warren het volgende:
Snapt iemand dit verhaal ?:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)idisch_niet_houdbaar
In het harmonisatiewetarrest is toch bepaald dat toetsen aan het rechtszekerheidsbeginsel niet mag omdat het in het statuut staat? Waarom is het dan nu niet juridisch houdbaar?
Niet zo moeilijk toch? De beste man in kwestie meent dat het identieke situaties betreft, en dus (ook?) hier de rechtszekerheid geschaad wordt. Laat onverlet dat er nog steeds niet aan getoetst mag worden, en de wet, indien het normale proces doorlopen wordt, gewoon gewijzigd kan worden.quote:Op zondag 5 december 2010 16:58 schreef Warren het volgende:
Snapt iemand dit verhaal ?:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)idisch_niet_houdbaar
In het harmonisatiewetarrest is toch bepaald dat toetsen aan het rechtszekerheidsbeginsel niet mag omdat het in het statuut staat? Waarom is het dan nu niet juridisch houdbaar?
Dat had ik ook door. Maar dan is het dus wel juridisch houdbaar aangezien niet aan het statuut getoetst mag worden. Of het in theorie in strijd is met het rechtszekerheidbeginsel is, lijkt me niet echt relevant als je er toch niks aan kan veranderen.quote:Op zondag 5 december 2010 17:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet zo moeilijk toch? De beste man in kwestie meent dat het identieke situaties betreft, en dus (ook?) hier de rechtszekerheid geschaad wordt. Laat onverlet dat er nog steeds niet aan getoetst mag worden, en de wet, indien het normale proces doorlopen wordt, gewoon gewijzigd kan worden.
Erg hoog theoretisch gehalte dus.
Ja dat had ik dus ook gezien. Er werd gesteld dat het inderdaad in strijd was met het rechtszekerheidbeginsel, maar dat daar helaas niks aan gedaan kon worden omdat wetten in formele zin niet getoetst mogen worden aan het statuut.quote:Op zondag 5 december 2010 17:22 schreef dreamzk het volgende:
[..]
In het harmonisate-arrest hadden de studenten juist verloren en moesten ze betalen. Of iig dat heb ik uit het 25-pagina lange arrest gesnapt
Het is juridisch houdbaar als beide kamers instemmen ja.quote:Op zondag 5 december 2010 18:02 schreef Warren het volgende:
[..]
Dat had ik ook door. Maar dan is het dus wel juridisch houdbaar aangezien niet aan het statuut getoetst mag worden. Of het in theorie in strijd is met het rechtszekerheidbeginsel is, lijkt me niet echt relevant als je er toch niks aan kan veranderen.
[..]
Ja dat had ik dus ook gezien. Er werd gesteld dat het inderdaad in strijd was met het rechtszekerheidbeginsel, maar dat daar helaas niks aan gedaan kon worden omdat wetten in formele zin niet getoetst mogen worden aan het statuut.
Inhoudelijk maakt het denk ik weinig uit welke universiteit je kiest idd. Houd er echter wel rekening mee dat kwa organisatie de UvA vrij dramatisch is. Dan doet de VU het beter, alleen ligt de UvA op een veel leukere locatie. Dat is voor mij bepalend geweest.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:41 schreef Durnstic het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb maakt het niet zoveel verschil welke universiteit ik kies en moet ik gewoon kiezen voor de stad die me het meest aanspreekt. Dus dan gaat het denk ik lekker Amsterdam worden
Het kind heeft dan een vordering ter grootte van de helft van het erfdeel.quote:Op maandag 6 december 2010 21:03 schreef DRidder het volgende:
Ben aan het leren voor deeltentamen erfrecht
Weet iemand hoe de legitieme portie zich verhoudt tot de wettelijke verdeling?
Als een kind onterfd is, maar de wettelijke verdeling niet expliciet is uitgesloten bij testament, heeft het kind dan zowel een vorderingsrecht ter grootte van het erfdeel als recht op de legitieme portie? Zo ja, dien je dat te salderen ofzo?
Alvast bedankt
Euh kak, ik las je vraag verkeerd.quote:Op maandag 6 december 2010 21:03 schreef DRidder het volgende:
Ben aan het leren voor deeltentamen erfrecht
Weet iemand hoe de legitieme portie zich verhoudt tot de wettelijke verdeling?
Als een kind onterfd is, maar de wettelijke verdeling niet expliciet is uitgesloten bij testament, heeft het kind dan zowel een vorderingsrecht ter grootte van het erfdeel als recht op de legitieme portie? Zo ja, dien je dat te salderen ofzo?
Alvast bedankt
Toch benieuwd of je nu nog steeds last hebt van mooie meisjes in de bibliotheek enzoquote:Op vrijdag 3 december 2010 15:01 schreef dreamzk het volgende:
Daar waren jullie dus
Nu onwijs druk met de aankomende tentamens op de UvA en het onderzoeksproject.
Dat is 'm, thanksquote:Op maandag 6 december 2010 22:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Euh kak, ik las je vraag verkeerd.
Je moet bij 4:71 BW zijn.
Het hele artikel:quote:Rechtspraak wil meer mannen
dinsdag, 07 december 2010 door redactie Mr.
De Raad voor de rechtspraak sluit niet uit dat binnenkort quota worden ingevoerd die de instroom van vrouwen in de rechtspraak moeten beteugelen. De raad hanteert nu al voor de instroom van allochtonen een gewenst percentage van 10%. Dat zegt Simone Roos, lid van de Raad voor de rechtspraak, in een interview met Mr. dat later deze week verschijnt.
Volgens Roos dreigt op termijn een oververtegenwoordiging van vrouwen. Nu al is 75% van de rechters tussen de 30 en 40 jaar vrouw. Roos: “Als we nu niets doen dan bestaat de rechterlijke macht over 20 jaar voornamelijk uit vrouwen en dat spoort niet met de wens dat de rechterlijke macht in zijn samenstelling herkenbaar moet zijn.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |