Stel 'm gewoon hier!quote:Op maandag 29 november 2010 17:25 schreef Cortax het volgende:
Zitten hier ook goederenrechtgenialisten, die ik via PB even een vraag mag voorleggen?
quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Stel 'm gewoon hier!Gewoon even de casus aanpassen: "Een vriend van me heeft een meisje vermoord en in zijn achtertuin begraven. Het betreft erfpacht. Is hij nu eigenaar van het lijk, de nabestaanden, of de gemeente Amsterdam?"
Ik vind hem eigenlijk wel interessantquote:Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Stel 'm gewoon hier!Gewoon even de casus aanpassen: "Een vriend van me heeft een meisje vermoord en in zijn achtertuin begraven. Het betreft erfpacht. Is hij nu eigenaar van het lijk, de nabestaanden, of de gemeente Amsterdam?"
Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik vind hem eigenlijk wel interessantIs een lichaam eigenlijk een zaak (ik denk het niet) maar als iemand doodgaat, wordt ie dan wel een zaak en kun je dan een lichaam erven? En waarom niet?
(ik kan het natuurlijk wel opzoeken, maar daar heb ik ff geen zin in![]()
)
Ja volgens mij is een een lijk wel een zaak. Vertelde een docent eens tijdens een hoorcollege.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:23 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.
In het Duitse recht is het geen zaak, maar daar zijn dieren ook geen zaakquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:31 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ja volgens mij is een een lijk wel een zaak. Vertelde een docent eens tijdens een hoorcollege.
Heb ik nog nooit voor betaald, wel voor een kopie van een tentamen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:35 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Betalen voor inzage schijnt op de UU ook voor te komen.
UU.
Lijkt (quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:23 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.
Wat is het dan? Iets wat wij een natuurlijk persoon noemen o.i.d.? En tot wanneer ben je dat dan? Een lijk kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een skelet? Een hoopje as in een urn? En als die as is uitgestrooid, wat dan?quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:41 schreef Cortax het volgende:
[..]
In het Duitse recht is het geen zaak, maar daar zijn dieren ook geen zaak
Hij heeft het dan ook over Duits recht.quote:Op woensdag 1 december 2010 09:04 schreef Complexiteit het volgende:
Levende dieren geen zaken?
Haha, in een van mijn eerste colleges privaatrecht zei de docent nog "Een hond is een zaak."
quote:§ 90a BGB: Tiere
Tiere sind keine Sachen. Sie werden durch besondere Gesetze geschützt. Auf sie sind die für Sachen geltenden Vorschriften entsprechend anzuwenden, soweit nicht etwas anderes bestimmt ist.
Hoe zit het met een schuurtje, dat exact voor 50% op het ene erf wordt gebouwd, en voor de andere 50% op een ander erf. En dan doel ik op eventuele natrekking.quote:Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Schadevergoeding voor het niet te genieten genotsrecht van de grond, of anders inderdaad amotie.quote:Op donderdag 2 december 2010 16:40 schreef Cortax het volgende:
Ben ik met je eens, maar als dit niet gebeurd is en de bouwer zich bewust was van het feit dat hij op andermans grond bouwde, wat is dan rechtens?
Kijk ik ook. Zeer interessantquote:Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Cortax het volgende:
Oke, dan voor het meedenken![]()
Kijkt een van jullie in dit topic eigenlijk naar Kijken in de Ziel? Ik vind het een behoorlijk interessante serie, waarbij best goede vragen worden gesteld en de advocaten ook vaak genoeg echt even twijfelen of in ieder geval stilvallen.
Superseriequote:Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Cortax het volgende:
Oke, dan voor het meedenken![]()
Kijkt een van jullie in dit topic eigenlijk naar Kijken in de Ziel? Ik vind het een behoorlijk interessante serie, waarbij best goede vragen worden gesteld en de advocaten ook vaak genoeg echt even twijfelen of in ieder geval stilvallen.
eerste aflevering is reeds uitgezonden.. vond het niet heel boeiend eigenlijkquote:Op donderdag 2 december 2010 20:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Superserie![]()
En binnenkort De rechtbank
http://www.rechtspraak.nl(...)rie+de+Rechtbank.htm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |