abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89365545
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:23 schreef Orbis het volgende:

[..]

Ik gok dat dit strijdig is met openbare orde/goede zeden? Ik denk overigens toch wel dat een lijk een zaak is? Althans, instinctief, ik heb ook geen enkele bron om het te bevestigen.
Lijkt ( :') ) mij ook. En dat het strijdig is met van alles en nog wat zal, maar daar heeft goederenrecht niet zo veel mee te maken.
pi_89365870
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:41 schreef Cortax het volgende:

[..]

In het Duitse recht is het geen zaak, maar daar zijn dieren ook geen zaak :)
Wat is het dan? Iets wat wij een natuurlijk persoon noemen o.i.d.? En tot wanneer ben je dat dan? Een lijk kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een skelet? Een hoopje as in een urn? En als die as is uitgestrooid, wat dan?
Ondanks dat het wat cru is voel ik er zelf toch ook het meeste voor om een lijk als zaak aan te merken. Het is slechts een juridische kwalificatie, en in de juridische werkelijkheid dient het geen enkel doel om het niet als zaak aan te merken. Idem voor dieren, trouwens.
pi_89373292
Oh, een lijk is trouwens wel een zaak zie ik hier net, maar je kan er geen eigendom aan verwerven omdat het doorwerkende persoonlijkheidsrecht en het eren van de doden dit blokkeert :') , oftewel zoiets als strijd met de goede zeden.

Bij de dieren is het nog komischer. Dieren zijn geen zaken, maar de regels voor zaken vinden analoge toepassing op dieren, met inachtneming van bijzondere bepalingen die de dieren bescherming bieden.
pi_89373847
Levende dieren geen zaken?

Haha, in een van mijn eerste colleges privaatrecht zei de docent nog "Een hond is een zaak."
pi_89374623
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 09:04 schreef Complexiteit het volgende:
Levende dieren geen zaken?

Haha, in een van mijn eerste colleges privaatrecht zei de docent nog "Een hond is een zaak."
Hij heeft het dan ook over Duits recht.
pi_89384993
Beetje raar bij ons met Goederenrecht. We krijgen dan een (mooie) syllabus, waar de literatuur ingepropt is (in nogal onlogische volgorde). Terwijl de 7 weken colleges opgebouwd zijn aan de hand van PAO :')
pi_89386348
Vertelde Castermans niet vorig jaar dat er een wetsvoorstel was dat moet maken dat dieren geen 'zaak' meer zijn, maar juridisch wel als zodanig behandeld worden? Idee van de PvdD, geloof ik.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_89402389
Heb zoiets ook wel eens opgevangen. In Duitsland hebben ze dus een soortgelijk artikel al eens ingevoegd:
quote:
§ 90a BGB: Tiere
Tiere sind keine Sachen. Sie werden durch besondere Gesetze geschützt. Auf sie sind die für Sachen geltenden Vorschriften entsprechend anzuwenden, soweit nicht etwas anderes bestimmt ist.
pi_89413995
Ah deze was ik al even kwijt.

3 weken bezig met goederen en insolventie recht nu, en ik vind het wel meevallen eigenlijk. Best leuk.
Geen referral hier.
pi_89432400
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Stel 'm gewoon hier! :) Gewoon even de casus aanpassen: "Een vriend van me heeft een meisje vermoord en in zijn achtertuin begraven. Het betreft erfpacht. Is hij nu eigenaar van het lijk, de nabestaanden, of de gemeente Amsterdam?"
Hoe zit het met een schuurtje, dat exact voor 50% op het ene erf wordt gebouwd, en voor de andere 50% op een ander erf. En dan doel ik op eventuele natrekking.
pi_89435106
De bouwer kan denk ik best een recht van opstal proberen te regelen?
pi_89435377
Ben ik met je eens, maar als dit niet gebeurd is en de bouwer zich bewust was van het feit dat hij op andermans grond bouwde, wat is dan rechtens?
pi_89435871
Ik zou zeggen dat, via art. 5:54 BW iets geregeld moet worden? En anders moet de bups afgebroken worden, voor zover het werk op het terrein van de buurman staat, denk ik.
pi_89438225
Europees recht gefaald :') een 4.

Had het wel ongeveer verwacht, maar blijft kut.
Geen referral hier.
pi_89438292
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 16:40 schreef Cortax het volgende:
Ben ik met je eens, maar als dit niet gebeurd is en de bouwer zich bewust was van het feit dat hij op andermans grond bouwde, wat is dan rechtens?
Schadevergoeding voor het niet te genieten genotsrecht van de grond, of anders inderdaad amotie.
Geen referral hier.
pi_89441305
Oke, dan voor het meedenken :)

Kijkt een van jullie in dit topic eigenlijk naar Kijken in de Ziel? Ik vind het een behoorlijk interessante serie, waarbij best goede vragen worden gesteld en de advocaten ook vaak genoeg echt even twijfelen of in ieder geval stilvallen.
pi_89444676
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Cortax het volgende:

Kijkt een van jullie in dit topic eigenlijk naar Kijken in de Ziel? Ik vind het een behoorlijk interessante serie, waarbij best goede vragen worden gesteld en de advocaten ook vaak genoeg echt even twijfelen of in ieder geval stilvallen.
Kijk ik ook. Zeer interessant :Y, ook al ben je geinteresseerd in andere rechtsgebieden.
  donderdag 2 december 2010 @ 20:39:55 #118
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_89446741
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Cortax het volgende:

Superserie :Y
En binnenkort De rechtbank
http://www.rechtspraak.nl(...)rie+de+Rechtbank.htm
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_89447545
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Superserie :Y
En binnenkort De rechtbank
http://www.rechtspraak.nl(...)rie+de+Rechtbank.htm
eerste aflevering is reeds uitgezonden.. vond het niet heel boeiend eigenlijk
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_89447660
Misschien kan iemand van jullie mij helpen met het volgende.

In september ga ik rechten studeren aan de RU of de UvA. Op beide websites heb ik gekeken hoe de opleiding ongeveer in elkaar zit.

Als ik kijk naar de indeling van de verschillende vakken over de jaren, komt de RU iets logischer en overzichtelijker op mij over. Zo zie ik dat in het propedeusejaar alle rechtsgebieden al aan de orde komen en dat in het tweede en derde jaar verdieping plaats vindt.
Op de UvA lijkt alles willekeurig te zijn verdeeld zonder duidelijk onderscheid tussen verschillende rechtsgebieden. Misschien heeft het ook met gewenning van mijn kant te maken, aangezien ik al één jaartje hbo-rechten gedaan heb waar de indeling overeenkomt met die van de RU.
Wat ook mee speelt bij mijn keuze is de aandacht die aan strafrecht geschonken wordt, aangezien ik na mijn studie een beroep wil in die sector. Ook in dat opzicht lijkt het dat de RU daar meer aandacht aan besteedt. Het komt bijvoorbeeld ook vreemd op mij over dat je op de UvA pas in het derde jaar voor het eerst in aanraking komt met het strafprocesrecht. Of moet ik me daar niet zoveel van aan trekken omdat de master strafrecht alles goed maakt?

De reden dat ik niet gelijk voor de RU kies, is dat ik Amsterdam een leukere stad vind, met de Faculteit der Rechtsgeleerdheid mooi midden in het centrum.

Misschien dat ik wel op een verkeerde manier naar de verschillen kijk, daarom vraag ik ook om jullie mening. Alle informatie die mij kan helpen is welkom.
pi_89449855
je denkt er veel te veel over na. Kies gewoon de stad waar je denkt dat je de leukste studententijd kan beleven.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_89450355
Dat je strafprocesrecht pas in het 3e jaar krijgt is sowieso geen argument. Volgens mij krijg je in je bachelor maximaal één strafprocessueel vak, en of dat nu in het 2e of 3e jaar is, is verder niet echt van belang.
  vrijdag 3 december 2010 @ 00:00:21 #123
57434 Marloes
Digital Love
pi_89457821
Waarom kijk je ook niet eens bij de VU? Ik heb van horen zeggen dat de opleiding Rechtsgeleerdheid daar beter bekend staat dan aan de UVA :+
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  vrijdag 3 december 2010 @ 08:20:09 #124
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_89463559
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:54 schreef Durnstic het volgende:
Wat ook mee speelt bij mijn keuze is de aandacht die aan strafrecht geschonken wordt, aangezien ik na mijn studie een beroep wil in die sector. Ook in dat opzicht lijkt het dat de RU daar meer aandacht aan besteedt. Het komt bijvoorbeeld ook vreemd op mij over dat je op de UvA pas in het derde jaar voor het eerst in aanraking komt met het strafprocesrecht.
Het zal wel aan mij liggen, maar hier zie ik toch duidelijk een vak Strafrecht in het eerste jaar... oO/

http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/p/137.html
http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/c/459.html
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_89470788
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 08:20 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het zal wel aan mij liggen, maar hier zie ik toch duidelijk een vak Strafrecht in het eerste jaar... oO/

http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/p/137.html
http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/c/459.html
Ja klopt, ik bedoelde ook strafprocesrecht. Daarom leek het een beetje onlogisch in elkaar te zitten. Maar ik heb al begrepen dat ik me daar niet zoveel van aan moet trekken en dat het niet zoveel uit maakt.
Als ik het goed begrepen heb maakt het niet zoveel verschil welke universiteit ik kies en moet ik gewoon kiezen voor de stad die me het meest aanspreekt. Dus dan gaat het denk ik lekker Amsterdam worden :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')