NEEquote:Op maandag 8 november 2010 13:36 schreef Stephan1237 het volgende:
Jammer, wou dat het eens heel koud ging worden zoals vorig jaar december maar dan nog kouder en nog meer sneeuw
volgens GFS wel.quote:Op maandag 8 november 2010 20:35 schreef dimage het volgende:
maar of die ook boven de 8Bft komt? nog even afwachten.
quote:Donderdag/Vrijdag eerste herfststorm
Vrijdag, en mogelijk ook donderdagavond, gaat het stormen aldus Marco Verhoef van Weerplaza. Het wordt de eerste echte herfststorm van dit seizoen. De meeste wind waait vrijdag overdag. Er is zelfs een kleine kans dat de storm uitgroeit tot een zware westerstorm, 10 Bft.
Nu is het nog grijs en kil, met landinwaarts niet al te veel wind; geen klassieke herfst. Stilte voor de storm, want donderdag en vrijdag gaat het spoken. Die storm komt er dus letterlijk.
De weerkaarten spreken duidelijke taal. Een lagedrukgebied trekt in de loop van donderdag van ver op de oceaan naar het oosten en komt laat op de dag in de buurt van Schotland aan. In de loop van de dag diept het systeem verder uit, zodat de druk in de kern daalt tot rond de 950hPa. Het wordt een heuse stormdepressie, mede doordat er ook hoog in de lucht veel wind staat. Het fenomeen, bekend als de straalstroom (een gebied met veel wind op grote hoogte), heeft een gunstige uitwerking op de ontwikkeling van het lagedrukgebied. In eerste instantie neemt de wind vooral op de Britse Eilanden flink toe, maar in de loop van donderdag moet ook een groot gebied rond de Noordzee er aan geloven.
Donderdag komt de wind in de zuidhoek en neemt gestaag in kracht toe. In de middag halen we een krachtige tot harde wind, kracht 6 tot 7 langs de kust. In de avond neemt de wind alleen nog maar verder toe en wordt stormachtig. Omdat de wind heel lang zuidelijk is, waait de wind dus evenwijdig aan de kustlijn. Het is daarom de vraag of we op het strand ook echt een storm gaan halen. De windkracht 9 wordt in elk geval wel op zee gehaald en mogelijk krijgen de kop van Noord-Holland en Texel een flinke veeg mee.
Als in de late avond de wind even iets afneemt, zou je zeggen dat de storm voorbij is. Maar niets is minder waar. De verantwoordelijke depressie trekt tergend langzaam naar Denemarken en in de loop van de nacht naar vrijdag trekt de wind opnieuw aan. Ditmaal is de richting westelijk, dus merken we het op veel meer plaatsen in het noorden en westen van het land. De kans op een volle storm is groot. Er zijn zelfs weermodellen die voor het noordwesten van het land (lees de westelijke Wadden) met een zware storm, kracht 10 op de proppen komen. Het wordt in elk geval een dag om goed op te passen. Komt het dieper landinwaarts niet tot storm, er kunnen wel zware windstoten voorkomen.
Ik zit hier goed, wat de wind aangaat.quote:Op dinsdag 9 november 2010 17:38 schreef Fredo55 het volgende:
Het noordwesten krijgt (zoals gewoonlijk) de meeste wind zo te zien, ik denk dat het hier in Zeeland een 7bft word, misschien even een 8.
Alles kan natuurlijk nog veranderen.
Fietsen met harde wind is erg, maar als het dan ook nog gaat regenen is helemaal een ramp.quote:Op dinsdag 9 november 2010 19:22 schreef INViCTuS het volgende:
Meestal in het binnenland alleen maar hinder van omdat het met fietsen niet zo plezant isje kan niet altijd alles hebben
een bende regen en een stuk meer wind ( stoten ) dan normaal is ook wel leuk.
Ik denk dat de wind in het noorden toch te aflandig zal zijn voor een 10 Bft op de pier....quote:Op woensdag 10 november 2010 00:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dan zal het op de pier ook wel tot 10bft gaan komen, dat wordt voor mij een nieuw record
Kan wel zijn, maar dit geeft al genoeg ellende qua schade in nl helaas..quote:Op woensdag 10 november 2010 04:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wordt nog steeds niet vrolijk van windkracht 9. Dat is het ieder jaar wel een paar keer.Een stevig briesje vind ik een betere benaming.
Vergeet niet dat de wind lekker kan aanhalen op die 1.7/1.8km voor die het weerstation bereikt.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:33 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik denk dat de wind in het noorden toch te aflandig zal zijn voor een 10 Bft op de pier....
Als je op een pier aan de westkust had gestaan dan zeker wel!
Maar you never know! ^^
nu ziet het plaatje er mooi uitquote:Op dinsdag 9 november 2010 18:42 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik zit hier goed, wat de wind aangaat.
Ik denk dat de gehele kust een flinke storm gaat krijgen... incl Zeeland.
[ afbeelding ]
quote:
Nee, dat zijn windstoten!quote:
quote:Op woensdag 10 november 2010 09:08 schreef KingOfMars het volgende:
Donder op met je sneeuw stelletje werkeloze weermongolen.
Hoeven d'r zeker niet uit ofzo..
Nee, ik reis alleen maar iedere dag 4 uur naar mijn studie.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:08 schreef KingOfMars het volgende:
Donder op met je sneeuw stelletje werkeloze weermongolen.
Hoeven d'r zeker niet uit ofzo..
Ja boeiend dat er 20 mensen doodgaan in een slippartij als jij maar met je domme hoofd naar een stapel sneeuw kunt kijken he!quote:Op woensdag 10 november 2010 09:11 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nee, ik reis alleen maar iedere dag 4 uur naar mijn studie.
Om van mijn werk nog maar te zwijgen.... en ik kan niet wachten op de stapels sneeuw!!!
Boeiend dat ik er dan 6 uur over doe..... lekker survivallen
Wtf 124km/h als stoten? Dat zal het restaurant doen schudden op de pierquote:Op woensdag 10 november 2010 09:03 schreef aloa het volgende:
[..]
![]()
Die windstoten zien er wel heftig uit. Dat kan voor veel schade gaan zorgen
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 november 2010 09:57 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Ja boeiend dat er 20 mensen doodgaan in een slippartij als jij maar met je domme hoofd naar een stapel sneeuw kunt kijken he!
.
Is dat een raar getal als je naar een winter als vorig jaar kijkt ofzo?quote:Op woensdag 10 november 2010 11:17 schreef Isiolo het volgende:
[..]
!
20 mensen in een slippartij....
nee maar je reactie is overdreven, en gaat nergens over.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:21 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Is dat een raar getal als je naar een winter als vorig jaar kijkt ofzo?
Nee, je vind een vulkaanuitbarsting mooi. Maar hoe je iets mooi kunt vinden dat 190 doden tot gevolg heeft...quote:Op woensdag 10 november 2010 11:27 schreef Isiolo het volgende:
[..]
nee maar je reactie is overdreven, en gaat nergens over.
Ik vind persoonlijk geweldig dat de Merapi tot uitbarsting kwam.
Maar wel 190 doden....
risico dat ze daar wonen.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:28 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Nee, je vind een vulkaanuitbarsting mooi. Maar hoe je iets mooi kunt vinden dat 190 doden tot gevolg heeft...
Stelletje ramptoeristentuig.
Ja, granted, een halve meter sneeuw op de stoep is best indrukwekkend. Maar dat maakt het niet minder kut.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:47 schreef luckyb1rd het volgende:
"Indrukwekkend" is misschien een politiek correcte uitspraak?
Dat wordt gewoon leuk! Indd vrijdag de beste papierenquote:Op woensdag 10 november 2010 11:03 schreef dimage het volgende:
hij blijft leuk voor morgen, maar vrijdag sta ik op de pier van holwerd, camera's mee en genieten maar
[ afbeelding ]
Golfhoogte voor de pier zal zo'n 2 a 3 meter zijn, mogelijk iets hoger. Maar het gaat nu vooral om de getij die een grote rol gaan spelen met de golfhoogte. Want met laag water kom je niet ver al krijg je wel een opstuwing maar de pier zal hier door echt niet onder water komen te staan. En dat is nu iets waar ik voor ga vrezen. Hoog water om half 1 in de nacht, en dan 12 uur later weer en dat is dus 1 uur in de middag.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:23 schreef aloa het volgende:
De golfhoogte valt nog mee. Bij een NW storm was het waarschijnlijk hoger geweest.
[ afbeelding ]
Bedenk wel dat de EC altijd iets te weinig wind geeft. De vele hoge members bevestigen dus het beeld dat GFS schetst. Of het een 10 Bft wordt blijft natuurlijk afwachten.quote:Op woensdag 10 november 2010 12:23 schreef IkWilbert het volgende:
GFS is veel heftiger qua wind dan Hirlam en ECMWF...
post je de foto's ?quote:Op woensdag 10 november 2010 12:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon leuk! Indd vrijdag de beste papierenik zal mijn spul ook mee nemen
![]()
[..]
Golfhoogte voor de pier zal zo'n 2 a 3 meter zijn, mogelijk iets hoger. Maar het gaat nu vooral om de getij die een grote rol gaan spelen met de golfhoogte. Want met laag water kom je niet ver al krijg je wel een opstuwing maar de pier zal hier door echt niet onder water komen te staan. En dat is nu iets waar ik voor ga vrezen. Hoog water om half 1 in de nacht, en dan 12 uur later weer en dat is dus 1 uur in de middag.
Hij staat er nog net niet op maar ik hou het voor nu nog wel even in de gaten hoe en wat.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
maar je moet wel toegeven dat GFS regelmatig aan de overdrijvende kant zit. De isobaren liggen niet zo dicht bijelkaar die een 10Bft toestaat, kwa rukwinden wel. Ik blijf uitgaan van 8 en later even een volle 9Bft op de wadden en het nw van noord-hollandquote:Op woensdag 10 november 2010 12:26 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Bedenk wel dat de EC altijd iets te weinig wind geeft. De vele hoge members bevestigen dus het beeld dat GFS schetst. Of het een 10 Bft wordt blijft natuurlijk afwachten.
quote:Volle storm
Gisteren heb ik storm aangekondigd voor morgen en vrijdag. Gezien de laatste weerkaarten ga ik er vanuit dat wij inderdaad te maken krijgen met een volle storm. Dit geldt voor de kustgebieden en het waddengebied. Donderdagmiddag en in het eerste deel van de avond uit zuid tot zuidwest. In de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag overdag een volle kracht 9 uit west tot zuidwest. Er zijn zeer zware windstoten mogelijk tot 110 km/u.
Voor landinwaarts betekent het een harde tot stormachtige wind met soms zware windstoten. Ik kom dan ook met een waarschuwing voor een ieder op het water, maar natuurlijk ook voor het verkeer.
hoe wordt het barbeque weer? piet paulusmaquote:Op woensdag 10 november 2010 13:09 schreef aloa het volgende:
Piet Paulusma heeft het over volle storm met windstoten tot 110 km/uur.
[..]
Erger nog, sneeuw verpest het schaatsijs. Ik hoop dat alle sneeuw dit jaar heel ver weg blijft.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:57 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Ja boeiend dat er 20 mensen doodgaan in een slippartij als jij maar met je domme hoofd naar een stapel sneeuw kunt kijken he!
.
Dat teletekst klopt echt niet.quote:Op woensdag 10 november 2010 18:27 schreef horned_reaper het volgende:
Dit is nog wel een vrij genuanceerd bericht hoor. Maar het is nog allemaal koffiedik kijken tot het moment dat het daadwerkelijk waait.
Teletekst spreekt trouwens over een windkracht 4 morgen en vrijdag![]()
Gekken daar.....
Ja, weeronline spreekt de nacht van donderdag op vrijdag van een 5 Bft in de hoek van Hollandquote:Op woensdag 10 november 2010 18:41 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat teletekst klopt echt niet.
Dat doet weeronline toch?
Gerrit Hiemstra is eigenaar van weeronline lees ik net. Erwin Kroll werkt dan gewoon voor de NOSquote:Op woensdag 10 november 2010 18:48 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ja, weeronline spreekt de nacht van donderdag op vrijdag van een 5 Bft in de hoek van Holland![]()
Ik snap niet dat dat bedrijf nog bestaat....
Dat staat toch in het bericht?quote:Op woensdag 10 november 2010 19:29 schreef braddofiel het volgende:
En wanneer komt nou echt de volle laag?
Want ik woon dus aan de kust en ik ga altijd met de fiets..
Zet wel even de bron er bij.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:30 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dat staat toch in het bericht?
Vrijdagnachtquote:Op woensdag 10 november 2010 19:29 schreef braddofiel het volgende:
En wanneer komt nou echt de volle laag?
Want ik woon dus aan de kust en ik ga altijd met de fiets..
Het kaartje zegt toch al direct dat het om de BOV verwachting gaat ^^quote:Op woensdag 10 november 2010 19:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zet wel even de bron er bij.
De duitsers, volgens mij geven die bijna alle lagerukgebieden een naamquote:Op woensdag 10 november 2010 21:16 schreef Fredo55 het volgende:
Oh, het beest heeft ook een naam!![]()
Wie bepaald dat eigenlijk?
Volgens de VID vrijwel geen spits vrijdagmorgen.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:47 schreef aloa het volgende:
Het wordt denk ik een leuke ochtendspits vrijdag.
Morgenavond inderdaad een zeer zware spits...wind en regen.quote:Op woensdag 10 november 2010 21:19 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Volgens de VID vrijwel geen spits vrijdagmorgen.
Morgenavond een zeer zware spits,morgenochtend een zware spits.
http://www.vid.nl/Prognose/show
Als je aan de kust woont wens ik je succes.....quote:Op woensdag 10 november 2010 23:31 schreef Caesu het volgende:
ik moet wel post bezorgen vrijdagochtend dus ik hoop dat het meevalt dan.
Ik woon in een gemeente aan de kustquote:Op woensdag 10 november 2010 23:37 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Als je aan de kust woont wens ik je succes.....
Als je meer in het binnenland woont moet het te doen zijn
Indd succes en zorgen dat je je post niet verliestquote:Op woensdag 10 november 2010 23:38 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Ik woon in een gemeente aan de kust
Danku.
apart genoeg is ie beter voor hierquote:Op woensdag 10 november 2010 23:13 schreef Fredo55 het volgende:
De laatste kaart is iets minder heftig:
[ afbeelding ]
Nou, de spits van vanochtend leek meer op vrijdagochtend dan op donderdag.quote:Op woensdag 10 november 2010 21:19 schreef Fredo55 het volgende:
Volgens de VID vrijwel geen spits vrijdagmorgen.
Morgenavond een zeer zware spits,morgenochtend een zware spits.
http://www.vid.nl/Prognose/show
Tja waarschijnlijk werkt iedereen thuis, of gaan ze helemaal niet naar hun werk vandaag, omdat ze opzien tegen de avondspits.quote:Op donderdag 11 november 2010 08:09 schreef JDude het volgende:
[..]
Nou, de spits van vanochtend leek meer op vrijdagochtend dan op donderdag.
Kewl.quote:Op donderdag 11 november 2010 09:29 schreef IkWilbert het volgende:
Low-topped supercells zijn tevens mogelijk in deze configuratie goed en wel achter het frontaal systeem.
wie? De StMaarten kindjes?quote:Op donderdag 11 november 2010 08:19 schreef JDude het volgende:
Ik vind het prima, als ze tenminste vanavond ook wegblijven.
quote:Op donderdag 11 november 2010 10:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Al lekker veel wind op de pier![]()
[ afbeelding ]
Daar zal niet veel mee gebeurenquote:Op donderdag 11 november 2010 10:16 schreef Co_OL het volgende:
Ze hebben hier in de winkelstraat van die mooie verlichting aan kabels opgehangen voor de komende donkere dagen voor kerst![]()
Zal mij benieuwen wat de wind er mee gaat doenaangezien de wind recht door de straat heen komt
en zoals de kaartjes aangeven stoten tot 118km/h
Ik gok op Vlieland/Terschellingquote:Op donderdag 11 november 2010 10:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Waar zal het eerste 'zeventje' komen
Klopt!quote:
Het IJsselmeer heeft ook al een 7 volgens je kaartjequote:Op donderdag 11 november 2010 10:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Klopt!
Noordzee zelfs al 8bft met pieken tegen de 80km/h aan.
[ afbeelding ]
Oh, ik had gisteren koppijn, misschien dat ik dat dan ook wel hebquote:Op donderdag 11 november 2010 10:47 schreef kermit71 het volgende:
de (voor mij gebruikelijke) pre-storm hoofdpijn is er al ......
Mwah, dat kaartje is voor 3 uur in de nacht hequote:Op donderdag 11 november 2010 11:39 schreef Stephan1237 het volgende:
Dus ik kan beter morgen met het openbaar vervoer gaan dan op me fietsje als ik het zo lees (Rotterdam)
Prachtig Gifjequote:Op donderdag 11 november 2010 10:47 schreef IkWilbert het volgende:
Is weer wat heftiger...
[ afbeelding ]
Ik moet om 07:30 weg en moet van Vlaardingen naar Rotterdam . Maar ik zie het vanzelf wel ,bedanktquote:Op donderdag 11 november 2010 11:45 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Mwah, dat kaartje is voor 3 uur in de nacht he![]()
Vanaf 3 uur begint de wind al een beetje af te zwakken denk ik....
En als je midden in de stad woont zul je er nog minder last van hebben......
Het is allemaal moeilijk te zeggen ^^
Als je vannacht met je zatte kop uit de kroeg komt en op je fiets stapt is het linker denk ikquote:Op donderdag 11 november 2010 11:39 schreef Stephan1237 het volgende:
Dus ik kan beter morgen met het openbaar vervoer gaan dan op me fietsje als ik het zo lees (Rotterdam)
haha, maar ik ben nooit zat,maar als ik vannacht gaat dan ben ik wel natquote:Op donderdag 11 november 2010 11:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als je vannacht met je zatte kop uit de kroeg komt en op je fiets stapt is het linker denk ik
Welke regio?quote:Op donderdag 11 november 2010 12:05 schreef Saekerhett het volgende:
Ik mag zometeen om 13:30 uur anderhalf postwijk gaan bezorgen
Hengelo, en daar begint het volgens Buienradar om 13:00-13:30 te plenzenquote:Op donderdag 11 november 2010 12:07 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Welke regio?
Ik wil ook nog even naar de stad maar het regent hier alsof iemand de kraan 100% heeft opengezet
Gewoon in zijn vrij zetten inderdaadquote:Op donderdag 11 november 2010 12:25 schreef luckyb1rd het volgende:
Ik zit midden in de storm vanaf 22:30 arnhem richting leeuwarden :S
Gelukkig heb ik de wind de rug.. Met 100 km per uur wind kost het me maar 20 km/h aan brandstof als ik 120 km/h rij
Duitse weerdiensten geven alle forse lagedrukgebieden een naamquote:Op donderdag 11 november 2010 12:22 schreef MissJ het volgende:
sinds wanneer krijgt een storm een naam?
Milieubesparend ook dusquote:Op donderdag 11 november 2010 12:28 schreef Drassss het volgende:
[..]
Gewoon in zijn vrij zetten inderdaad
Noodpakket voor dit stormpjequote:Op donderdag 11 november 2010 12:31 schreef Cassius het volgende:
Jeej, ik mag vanavond ook de weg op. Snel even een noodpakket samenstellen!
quote:Op donderdag 11 november 2010 12:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hengelo, en daar begint het volgens Buienradar om 13:00-13:30 te plenzen
Het KNMI geeft pas een weeralarm af bij windstoten boven de 120 kmph..... en zoals het er nu uitziet gaan die snelheden alleen boven water gehaald worden.quote:Op donderdag 11 november 2010 12:43 schreef Razor21 het volgende:
Dient er trouwens geen weeralarm uit te komen? Of gaat het allemaal meevallen?
Jep, mee-eens. Ik voorspel dat het KNMI vanavond een waarschuwing de deur uitdoet en dat televisie programma's zoals P&W nog snel een weerman inschakelen in de uitzendingquote:Op donderdag 11 november 2010 12:54 schreef horned_reaper het volgende:
haha ^^ ik wist dat het een kwestie van tijd was voordat deze reacties zouden komen.
Vooral omdat de wind straks weer wat gaat afzwakken in de avond..... dan gaat iedereen schreeuwen van "het stelde helemaal niets voor!"
Maar de storm komt pas morgen in de hele vroege ochtend
Vrijdagnacht inderdaad...en dan ook de zwaarste windstoten.quote:Op donderdag 11 november 2010 12:54 schreef horned_reaper het volgende:
haha ^^ ik wist dat het een kwestie van tijd was voordat deze reacties zouden komen.
Vooral omdat de wind straks weer wat gaat afzwakken in de avond..... dan gaat iedereen schreeuwen van "het stelde helemaal niets voor!"
Maar de storm komt pas morgen in de hele vroege ochtend
blijft oplopen nu windstoten van 111 km/uurquote:Op donderdag 11 november 2010 13:01 schreef Drassss het volgende:
Zeeplatform heeft nu een 9 met stoten van 109 km/h. Luchtdruk zit daar op 985.
Bron: Buienradar
quote:Op donderdag 11 november 2010 13:12 schreef luckyb1rd het volgende:
KNMI geeft pas een waarschuwing als het ergste al geweest is.. Zoveel subsidie en nog steeds niet goed het weer kunnen voorspellen..
Begint in Arnhem ook al wat aan te trekken..
Denk dat het rond 1400 uur was.. tis hier net gaan regenenquote:Op donderdag 11 november 2010 12:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hengelo, en daar begint het volgens Buienradar om 13:00-13:30 te plenzen
Orkanen krijgen ook altijd een naam?quote:Op donderdag 11 november 2010 12:22 schreef MissJ het volgende:
sinds wanneer krijgt een storm een naam?
Jep, Vlissingen ookquote:Op donderdag 11 november 2010 14:08 schreef Frutsel het volgende:
Hoek van Holland en omgeving heeft inmiddels ook een acht te pakken zie ik
Omdat het daar avond aan het worden is?quote:Op donderdag 11 november 2010 14:41 schreef Scrummie het volgende:
Als je deze loop bekijkt: http://www.sat24.nl/Region.aspx?country=eu&sat=vis&type=loop
Waarom word het rechts bovenin ineens zo zwart?
Echt? Mooi om te zien in dat gevalquote:Op donderdag 11 november 2010 14:43 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Omdat het daar avond aan het worden is?
Het is nog niet eens helemaal begonnen, het ergste wordt vanavond en vannacht verwacht.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:54 schreef dewd het volgende:
Is dit het nu? Het waait hier(Haarlemmermeer) een beetje met wat regen. Zo te zien kunnen de kindjes gewoon Sint Maarten lopen vanavond. Paniekzaaiers.
Ok dan heb ik het niet goed gehoord op het journaal en de anwb(maarja wie luistert er dan ook naar de anwb /facepalm) dat het aan de kust na 12:00 zou beginnen.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:57 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Het is nog niet eens helemaal begonnen, het ergste wordt vanavond en vannacht verwacht.
Het is toch begonnen, maar je krijgt niet opeens windkracht 9? Dat gaat langzaam en heeft een hoogtepunt...... Vanavond/vannacht dus.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:59 schreef dewd het volgende:
[..]
Ok dan heb ik het niet goed gehoord op het journaal en de anwb(maarja wie luistert er dan ook naar de anwb /facepalm) dat het aan de kust na 12:00 zou beginnen.
Ja... het begint ook wel na 1200 uur.... maar straks zwakt alles zelfs nog iets af.... pas vanaf middernacht en vooral morgen ochtend heel erg vroeg zal de wind op zijn hardst zijn!quote:Op donderdag 11 november 2010 14:59 schreef dewd het volgende:
[..]
Ok dan heb ik het niet goed gehoord op het journaal en de anwb(maarja wie luistert er dan ook naar de anwb /facepalm) dat het aan de kust na 12:00 zou beginnen.
Er staat een mooie 8Bft bij jou op de pierquote:
Er zijn al windstoten van 125 gemeten vanmiddagquote:Op donderdag 11 november 2010 15:48 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Zee platform windstoot van 115 km/u, orkaankracht dus.
Heb ik ook wel eens gehad en nog 's avonds in het pikkedonker ook... niet echt prettig... had zwaar geluk. Kwam tot stilstand tegen de boomstam en moest zo hard remmen dat me achterwiel van de grond af kwam.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:04 schreef Shispeed het volgende:
ik had net bijna een ongeluk met mijn brommer doordat er een halve afgebroken boom op de weg lag, en mijn vizier beslagen was en daardoor mij dat pas erg laat opviel, ik kon hem nog net ontwijken
Met kans op zeer zware windstoten, oppassen dus!quote:Op donderdag 11 november 2010 17:16 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
Scherpe lijn met onweer opweg naar de westkust.
Yeeeyquote:Op donderdag 11 november 2010 18:06 schreef horned_reaper het volgende:
WAARSCHUWING!
"Op de buienlijn die nu, 17:45 MET, vlak voor de Nederlandse kust ligt, is een aantal actieve afzondelijke cellen te zien waarin een paar afzondelijke elementen eerder W-O dan ZW-NO trekken.
Gezien het feit dat de windschering extreem sterk is in de onderste kilometer, de heliciteit zeer hoog (600-1000 m2/s2) de wolken basis zeer laag, is er een grote kans dat die daadwerkelijk roterende cellen zijn met een kans op tornado's.
Jammer dat er geen Doppler-radar gegevens beschikbaar zijn.
Ik denk dat er een redelijke kans is dat het westen van Nederland een paar tornado's gaat meemaken. De cellen die nu het meest actief zijn, lijken tussen 18:15 en 19:00 in Zuid-Holland aan land te gaan."
Estofex
Wordt daar zometeen heel gezellig!quote:Op donderdag 11 november 2010 18:28 schreef Razor21 het volgende:
Hier enkel wat regen en wind in Almere. Maar als ik de buienradar zo zie
Behoorlijk wat regen en volgens mij één klap.quote:Op donderdag 11 november 2010 18:30 schreef RiKe het volgende:
[..]
Wordt daar zometeen heel gezellig!
Leiden had maar 1 klapje en een sloot die naar beneden kwam
Dat zijn die lowtopped supercells waar men het eerder over had, toch?quote:Op donderdag 11 november 2010 18:06 schreef horned_reaper het volgende:
WAARSCHUWING!
"Op de buienlijn die nu, 17:45 MET, vlak voor de Nederlandse kust ligt, is een aantal actieve afzondelijke cellen te zien waarin een paar afzondelijke elementen eerder W-O dan ZW-NO trekken.
Gezien het feit dat de windschering extreem sterk is in de onderste kilometer, de heliciteit zeer hoog (600-1000 m2/s2) de wolken basis zeer laag, is er een grote kans dat die daadwerkelijk roterende cellen zijn met een kans op tornado's.
Jammer dat er geen Doppler-radar gegevens beschikbaar zijn.
Ik denk dat er een redelijke kans is dat het westen van Nederland een paar tornado's gaat meemaken. De cellen die nu het meest actief zijn, lijken tussen 18:15 en 19:00 in Zuid-Holland aan land te gaan."
Estofex
Ook in Velserbroek (naast Haarlem)quote:Op donderdag 11 november 2010 19:59 schreef Razor21 het volgende:
Nu al ruim 1 uur heel rustig geen regen geen wind. (Almere)
quote:Zware storm op komst!!! UPDATE
INGEZONDEN Vanavond word Sint maarten gehouden en reden genoeg om te weten wat het weer gaat doen. De kans op een verregende Sint maarten ligt op ongeveer 95% en de kans op storm rond 80%. Later op de avond zal deze wind even af gaan nemen, maar daarna gaat de beer los!
In de loop van de middag begint de stormdepressie (De Duitsers noemen haar Carmen) richting Denemarken te trekken en vult tegelijkertijd wat op. Wij krijgen zoals al eerder gezegd vanmiddag en vanavond met het eerste windveld te maken waarbij in Haarlem de wind hooguit 7 mss 8 Bft zal bereiken, maar daarbuiten en bij de Zandvoortse en IJmuidense kust kan al gemakkelijk windkracht 9 (storm) behaald worden.
Aan het begin van de avond neemt de wind tijdelijk eventjes wat af waardoor veel mensen zullen denken "was dit het alweer, viel best mee". Maar niets is minder waar, want na middernacht begint het pas echt.
De wind trekt steeds verder aan en er komen tal van buien met kans op onweer het land binnen. Bij deze buien zijn ook nog eens windstoten mogelijk. Met het toenemen van de wind zullen de stoten ook steeds krachtiger worden.
In de loop van de nacht bereikt de wind aan de westkust windkracht 9 (storm) en op de Wadden en op sommige plekken langs de westkust af en toe windkracht 10 (zware storm) De windstoten kunnen dan maximaal 130 km/per uur bereiken, en dat is goed genoeg om daken af te doen waaien, bomen als lucifer houtjes te breken en zelfs personen om te waaien.
In Haarlem zal er maximaal 8 á 9 Bft gehaald worden en in Zandvoort en IJmuiden 9 en heel misschien 10 Bft, al is er nog wel een kans dat we ook daar de 10 Bft behalen.
Aan het einde van morgenochtend neemt de wind geleidelijk af en zullen de windstoten ook een stuk minder hevig zijn. Echter bestaat er in de late avonduren toch weer een kans op toename daarvan doordat de wind ook weer toeneemt.
Ja daag...quote:
Als jij en meerdere mensen nou even een beetje terug lezen dan kom je die antwoord ruim 4X tegenquote:Op donderdag 11 november 2010 21:42 schreef Yi-Long het volgende:
Het valt me allemaal nog erg tegen, moet ik zeggen. Nog geen kinderen met lampionetjes voorbij zien vliegen. Wanneer kunnen we het echte werk nou verwachten?
Een uurgemiddelde van 10 Bft lijkt mij overal uitgesloten. Geen zware storm dus. Anders zou er ook wel een weeralarm zijn uitgegeven.quote:
ditis ook gewoon herfstweerquote:Op donderdag 11 november 2010 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is niet eens een weeralarm.Wat nou storm.
Dat.quote:Op donderdag 11 november 2010 23:31 schreef Againzender het volgende:
[..]
ditis ook gewoon herfstweeren zwaartepunt is s nachts, dus geen enkele reden tot alarm lijkt mij.
Juist met een weeralarm zou je denken dat het niets wordtquote:Op donderdag 11 november 2010 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is niet eens een weeralarm.Wat nou storm.
Klopt, vond ik ook welquote:Op vrijdag 12 november 2010 07:40 schreef Disorder het volgende:
Al met al viel het mee vannacht. In Overijssel althans.
Dat is een lekkere golfquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:12 schreef Frutsel het volgende:
Carmen @ Schotland
[ afbeelding ]
A Volkswagen is engulfed by water on November 11, 2010 in Salcoats, Scotland. Severe weather warnings have been issued for much of the country overnight with bridges set to be closed to high vehicles and many roads expected to be flooded
Carmen @ Noord Ierland
[ afbeelding ]
Waves crash onto the road near the village of Greyabbey, Northern Ireland, Thursday. Severe gale force winds spread across Northern Ireland Thursday afternoon.
Carmen @ Scheveningen
[ afbeelding ]
A woman and her dog battle against the wind in the beach resort of Scheveningen, near The Hague, as autumn storms blow over the Netherlands Thursday. The Dutch royal meteorological institute, KNMI, warned of wind gusts with speeds up to 115 kilometers per hour
Die golfquote:Op vrijdag 12 november 2010 15:12 schreef Frutsel het volgende:
Carmen @ Schotland
[ afbeelding ]
A Volkswagen is engulfed by water on November 11, 2010 in Salcoats, Scotland. Severe weather warnings have been issued for much of the country overnight with bridges set to be closed to high vehicles and many roads expected to be flooded
Carmen @ Noord Ierland
[ afbeelding ]
Waves crash onto the road near the village of Greyabbey, Northern Ireland, Thursday. Severe gale force winds spread across Northern Ireland Thursday afternoon.
Carmen @ Scheveningen
[ afbeelding ]
A woman and her dog battle against the wind in the beach resort of Scheveningen, near The Hague, as autumn storms blow over the Netherlands Thursday. The Dutch royal meteorological institute, KNMI, warned of wind gusts with speeds up to 115 kilometers per hour
Gave foto'squote:Op vrijdag 12 november 2010 15:12 schreef Frutsel het volgende:
Carmen @ Schotland
[ afbeelding ]
Carmen @ Noord Ierland
[ afbeelding ]
Carmen @ Scheveningen
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |