NEEquote:Op maandag 8 november 2010 13:36 schreef Stephan1237 het volgende:
Jammer, wou dat het eens heel koud ging worden zoals vorig jaar december maar dan nog kouder en nog meer sneeuw
volgens GFS wel.quote:Op maandag 8 november 2010 20:35 schreef dimage het volgende:
maar of die ook boven de 8Bft komt? nog even afwachten.
quote:Donderdag/Vrijdag eerste herfststorm
Vrijdag, en mogelijk ook donderdagavond, gaat het stormen aldus Marco Verhoef van Weerplaza. Het wordt de eerste echte herfststorm van dit seizoen. De meeste wind waait vrijdag overdag. Er is zelfs een kleine kans dat de storm uitgroeit tot een zware westerstorm, 10 Bft.
Nu is het nog grijs en kil, met landinwaarts niet al te veel wind; geen klassieke herfst. Stilte voor de storm, want donderdag en vrijdag gaat het spoken. Die storm komt er dus letterlijk.
De weerkaarten spreken duidelijke taal. Een lagedrukgebied trekt in de loop van donderdag van ver op de oceaan naar het oosten en komt laat op de dag in de buurt van Schotland aan. In de loop van de dag diept het systeem verder uit, zodat de druk in de kern daalt tot rond de 950hPa. Het wordt een heuse stormdepressie, mede doordat er ook hoog in de lucht veel wind staat. Het fenomeen, bekend als de straalstroom (een gebied met veel wind op grote hoogte), heeft een gunstige uitwerking op de ontwikkeling van het lagedrukgebied. In eerste instantie neemt de wind vooral op de Britse Eilanden flink toe, maar in de loop van donderdag moet ook een groot gebied rond de Noordzee er aan geloven.
Donderdag komt de wind in de zuidhoek en neemt gestaag in kracht toe. In de middag halen we een krachtige tot harde wind, kracht 6 tot 7 langs de kust. In de avond neemt de wind alleen nog maar verder toe en wordt stormachtig. Omdat de wind heel lang zuidelijk is, waait de wind dus evenwijdig aan de kustlijn. Het is daarom de vraag of we op het strand ook echt een storm gaan halen. De windkracht 9 wordt in elk geval wel op zee gehaald en mogelijk krijgen de kop van Noord-Holland en Texel een flinke veeg mee.
Als in de late avond de wind even iets afneemt, zou je zeggen dat de storm voorbij is. Maar niets is minder waar. De verantwoordelijke depressie trekt tergend langzaam naar Denemarken en in de loop van de nacht naar vrijdag trekt de wind opnieuw aan. Ditmaal is de richting westelijk, dus merken we het op veel meer plaatsen in het noorden en westen van het land. De kans op een volle storm is groot. Er zijn zelfs weermodellen die voor het noordwesten van het land (lees de westelijke Wadden) met een zware storm, kracht 10 op de proppen komen. Het wordt in elk geval een dag om goed op te passen. Komt het dieper landinwaarts niet tot storm, er kunnen wel zware windstoten voorkomen.
Ik zit hier goed, wat de wind aangaat.quote:Op dinsdag 9 november 2010 17:38 schreef Fredo55 het volgende:
Het noordwesten krijgt (zoals gewoonlijk) de meeste wind zo te zien, ik denk dat het hier in Zeeland een 7bft word, misschien even een 8.
Alles kan natuurlijk nog veranderen.
Fietsen met harde wind is erg, maar als het dan ook nog gaat regenen is helemaal een ramp.quote:Op dinsdag 9 november 2010 19:22 schreef INViCTuS het volgende:
Meestal in het binnenland alleen maar hinder van omdat het met fietsen niet zo plezant isje kan niet altijd alles hebben
een bende regen en een stuk meer wind ( stoten ) dan normaal is ook wel leuk.
Ik denk dat de wind in het noorden toch te aflandig zal zijn voor een 10 Bft op de pier....quote:Op woensdag 10 november 2010 00:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dan zal het op de pier ook wel tot 10bft gaan komen, dat wordt voor mij een nieuw record
Kan wel zijn, maar dit geeft al genoeg ellende qua schade in nl helaas..quote:Op woensdag 10 november 2010 04:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wordt nog steeds niet vrolijk van windkracht 9. Dat is het ieder jaar wel een paar keer.Een stevig briesje vind ik een betere benaming.
Vergeet niet dat de wind lekker kan aanhalen op die 1.7/1.8km voor die het weerstation bereikt.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:33 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik denk dat de wind in het noorden toch te aflandig zal zijn voor een 10 Bft op de pier....
Als je op een pier aan de westkust had gestaan dan zeker wel!
Maar you never know! ^^
nu ziet het plaatje er mooi uitquote:Op dinsdag 9 november 2010 18:42 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik zit hier goed, wat de wind aangaat.
Ik denk dat de gehele kust een flinke storm gaat krijgen... incl Zeeland.
[ afbeelding ]
quote:
Nee, dat zijn windstoten!quote:
quote:Op woensdag 10 november 2010 09:08 schreef KingOfMars het volgende:
Donder op met je sneeuw stelletje werkeloze weermongolen.
Hoeven d'r zeker niet uit ofzo..
Nee, ik reis alleen maar iedere dag 4 uur naar mijn studie.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:08 schreef KingOfMars het volgende:
Donder op met je sneeuw stelletje werkeloze weermongolen.
Hoeven d'r zeker niet uit ofzo..
Ja boeiend dat er 20 mensen doodgaan in een slippartij als jij maar met je domme hoofd naar een stapel sneeuw kunt kijken he!quote:Op woensdag 10 november 2010 09:11 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nee, ik reis alleen maar iedere dag 4 uur naar mijn studie.
Om van mijn werk nog maar te zwijgen.... en ik kan niet wachten op de stapels sneeuw!!!
Boeiend dat ik er dan 6 uur over doe..... lekker survivallen
Wtf 124km/h als stoten? Dat zal het restaurant doen schudden op de pierquote:Op woensdag 10 november 2010 09:03 schreef aloa het volgende:
[..]
![]()
Die windstoten zien er wel heftig uit. Dat kan voor veel schade gaan zorgen
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 november 2010 09:57 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Ja boeiend dat er 20 mensen doodgaan in een slippartij als jij maar met je domme hoofd naar een stapel sneeuw kunt kijken he!
.
Is dat een raar getal als je naar een winter als vorig jaar kijkt ofzo?quote:Op woensdag 10 november 2010 11:17 schreef Isiolo het volgende:
[..]
!
20 mensen in een slippartij....
nee maar je reactie is overdreven, en gaat nergens over.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:21 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Is dat een raar getal als je naar een winter als vorig jaar kijkt ofzo?
Nee, je vind een vulkaanuitbarsting mooi. Maar hoe je iets mooi kunt vinden dat 190 doden tot gevolg heeft...quote:Op woensdag 10 november 2010 11:27 schreef Isiolo het volgende:
[..]
nee maar je reactie is overdreven, en gaat nergens over.
Ik vind persoonlijk geweldig dat de Merapi tot uitbarsting kwam.
Maar wel 190 doden....
risico dat ze daar wonen.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:28 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Nee, je vind een vulkaanuitbarsting mooi. Maar hoe je iets mooi kunt vinden dat 190 doden tot gevolg heeft...
Stelletje ramptoeristentuig.
Ja, granted, een halve meter sneeuw op de stoep is best indrukwekkend. Maar dat maakt het niet minder kut.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:47 schreef luckyb1rd het volgende:
"Indrukwekkend" is misschien een politiek correcte uitspraak?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |