abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 december 2010 @ 04:12:49 #226
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89462565
quote:
15s.gif Op donderdag 2 december 2010 09:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik vind inderdaad dat je je moet verantwoorden als je broodroof wilt plegen op kleine winkeliers.

Vrijheid? Jouw vrijheid, ja. De vrijheid van de kleine winkelier kan je geen zak schelen zeker. Egoïst.
De kleine winkelier is in het VK en de VS ook nog niet verdwenen hoor. ;) En deze kan ook personeel inhuren natuurlijk voor de dagen dat hij liever niet naar de zaak gaat.

En wat vind je verder van mijn voorstel, een pagina terug?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_89478157
quote:
2s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Die uitspraak is gebaseerd op het standpunt van MKB-Nederland, die net als de Consumentenbond en Detailhandel Nederland willen dat winkeliers zelf kunnen bepalen of ze hun winkel op zondag open doen of niet.
Je noemt MKB-Nederland en Detailhandel Nederland alsof het twee verschillende organisaties zijn, maar in werkelijkheid is MKB-Nederland onderdeel van Detailhandel Nederland. En daarin (d.w.z. de samenwerking met VNO-NCW) zit 'm ook de reden waarom MKB-Nederland miraculeus van standpunt is veranderd. Daarvóór (2008) waren ze namelijk tégen koopzondagen vanwege het nadeel voor de kleine ondernemer. Nu hebben ze hun beleid echter 'geharmoniseerd' met dat van VNO-NCW, wat managementtaal is voor het in de prullenbak gooien van je eigen idealen.
quote:
[..]

Zo massaal zijn die bewegingen niet, het gaat vaak maar om enkele tientallen die hard schreeuwen. Veruit de meeste mensen in Nederland zijn voorstander van de koopzondag en aangezien ik ervan uitga dat winkeliers graag bieden wat consumenten vragen, is het niet meer dan logisch dat ze zelf ook graag op zondag open willen zijn.
Voor het bestaan van die bewegingen is evenwel hard bewijs voorhanden, terwijl jouw bewering dat kleine winkeliers op zondag open willen onbewezen speculatie is.
quote:
Enkhuizen bijvoorbeeld.
In dat artikel staat helemaal niets over kleine winkeliers.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Alsof de vrijheid van de kleine winkelier jou iets kan schelen zeg. Kom nou.
Toch wel. Ik ben atheïstisch opgevoed, er zitten geen geloofsredenen achter.
quote:
7s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die vrijheid heeft ie. Maar hoe zit het met de vrijheid van consumenten? Zijn dat echt alleen slaven van het systeem? Moeten die echt zo hard onderdrukt worden voor de paar euro's?
De consument moet maar eens leren dat hij niet alleen op de wereld is. Winkeliers zijn ook mensen.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Met de huidige manier van wetgeving kan een inwoner van Nunspeet het beleid rond koopzondagen bepalen van Rotterdam, en vice versa. Dat slaat gewoon nergens op.
In het Nederlandse staatsbestel slaat dat wel degelijk ergens op. Nederland is een eenheidsstaat waarin het bestaan van lagere overheden gebaseerd is op medebewind, niet op autonomie. Gemeenten hebben simpelweg niet de autoriteit om over dit soort dingen te beslissen.
  vrijdag 3 december 2010 @ 15:33:16 #228
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89478643
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
In het Nederlandse staatsbestel slaat dat wel degelijk ergens op. Nederland is een eenheidsstaat waarin het bestaan van lagere overheden gebaseerd is op medebewind, niet op autonomie. Gemeenten hebben simpelweg niet de autoriteit om over dit soort dingen te beslissen.
Jammer dat je dit zo stellig beweert terwijl het niet helemaal waar is. In het tweede lid van het art. 124 van de Grondwet staat heel duidelijk kunnen en niet moeten. Gemeenten regelen autonoom de eigen huishouding volgens lid 1 van datzelfde artikel. Toevallig is het op dit terrein zo dat er sprake is van medebewind, maar dat is niet per definitie zo, anders zou de gemeentewet totaal nutteloos zijn. Wanneer de formele wet wordt afgeschaft en de bevoegdheid gedelegeerd wordt, dan zullen gemeentes dit prima zelf kunnen regelen en zullen we eindelijk verlost zijn van de discussie geloof/belangen/etc. etc. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Arglist op 03-12-2010 16:06:47 ]
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  vrijdag 3 december 2010 @ 15:41:36 #229
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89479022
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

De consument moet maar eens leren dat hij niet alleen op de wereld is. Winkeliers zijn ook mensen.

[..]
En bij de overheid werken ook mensen, zal ik in een gevangenis gaan wonen om het de politie makkelijker te maken vrij te neme? Ik de gevangenis kan ik niet te hard rijden en geen aangifte doen van criminaliteit.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  † In Memoriam † vrijdag 3 december 2010 @ 15:48:53 #230
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89479345
quote:
7s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:26 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe zit dat trouwens met internetwinkels? Wil je die ook dichtgooien op zondag omdat de kleine winkelier dan wel moet werken?
LinkseFrieseVegetarier, ik heb bovenstaande vraag nog voor je openstaan.
Carpe Libertatem
  vrijdag 3 december 2010 @ 16:22:40 #231
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89480984
Sowieso.... supermarkten zijn NU al elke avond open. Maar de kleine kaasboer, de kleine slager, en de kleine bakker zijn er toch nog steeds? Ik deed in de jaren 90 al 's avonds mijn boodschappen in Nederland, omdat ik nu eenmaal tot na 17:00 werkte, en ook nog naar huis moest rijden.

Waarom mag dat dan wel, en kan de supermarkt niet open op zondag?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 3 december 2010 @ 16:26:35 #232
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89481175
quote:
Gemeenten hebben simpelweg niet de autoriteit om over dit soort dingen te beslissen.
Leg mij dan eens uit waarom in Groningen de kroegen de hele nacht open kunnen blijven, terwijl in Amsterdam de boel om 03:00 dicht moet zijn?

Ik bedoel: Als de gemeenten mbt tot de horeca een eigen autoriteit hebben, waarom zou dat niet kunnen met winkelopeningstijden?
-
pi_89481185
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:22 schreef maartena het volgende:
Sowieso.... supermarkten zijn NU al elke avond open. Maar de kleine kaasboer, de kleine slager, en de kleine bakker zijn er toch nog steeds? Ik deed in de jaren 90 al 's avonds mijn boodschappen in Nederland, omdat ik nu eenmaal tot na 17:00 werkte, en ook nog naar huis moest rijden.

Waarom mag dat dan wel, en kan de supermarkt niet open op zondag?
Als de kaasboer en slager 's avonds open zouden zijn dan zou ik daar naartoe gaan. LinksFrieseVegetarier heeft echter het allerbeste met de kleine winkelier voor en ik moet dus helaas mijn geld aan de supermarkt geven
  vrijdag 3 december 2010 @ 16:27:15 #234
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89481206
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:26 schreef maartena het volgende:

[..]

Leg mij dan eens uit waarom in Groningen de kroegen de hele nacht open kunnen blijven, terwijl in Amsterdam de boel om 03:00 dicht moet zijn?

Ik bedoel: Als de gemeenten mbt tot de horeca een eigen autoriteit hebben, waarom zou dat niet kunnen met winkelopeningstijden?
Omdat het niet waar is wat hij zegt :P Er is nu wel een formele wet die dit landelijk regelt, helaas. Die moet afgeschaft of gewijzigd worden dat het beleid gedelegeerd wordt naar de gemeente. Dat kan prima. De decentralisatie is er niet voor niks, maar goed.

Ik snap LinksseFrieseVegetarier heel goed. Echter ben ik van mening dat veel beter zou zijn dat het niet centraal geregeld is maar dat het wordt overgelaten aan de gemeenten zelf. Maar zolang het wel zo is geregeld is snap ik zijn problemen en verdedigt hij zijn punten ook sterk, behalve omtrent het gemeentelijke medebewind.

[ Bericht 12% gewijzigd door Arglist op 03-12-2010 16:35:11 ]
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  vrijdag 3 december 2010 @ 16:31:22 #235
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89481416
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:26 schreef beeer het volgende:
Als de kaasboer en slager 's avonds open zouden zijn dan zou ik daar naartoe gaan. LinksFrieseVegetarier heeft echter het allerbeste met de kleine winkelier voor en ik moet dus helaas mijn geld aan de supermarkt geven
Precies!

En zo dus wederom mijn voorstel: Als we niet aan de werkuren van de kleine winkelier zouden mogen morrelen, waarom het niet opschuiven van 09:00 tot 18:00 naar 11:00 tot 20:00 dagelijks?

Zo hoeft de winkelier niet meer te werken, kun je een betere spreiding doen van OV/Verkeer (winkel personeel gaat pas later de weg op) en hebben mensen de kans om om 19:00 nog even de verse gehaktballen bij de slager te halen. Mensen hoeven zich dan ook niet zo te haasten om tussen 17:30 en 18:00 nog even snel snel dingen te halen..... en anders inderdaad maar naar de supermarkt.
-
  vrijdag 3 december 2010 @ 17:35:16 #236
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_89484239
quote:

[..]

Als dat daadwerkelijk zo is moeten ze de wet dus veranderen. Lijkt me geen hersenbrekertje.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_89485763
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 16:26 schreef beeer het volgende:

[..]

Sterker nog, de kleine turkse super markt bij mij in de buurt kan juist concurreren met de lidl die 20m verder op is. omdat hij 365 dagen per jaar van 7.00-23.00 open is. Kwestie van plannen en personeel zoeken. Klanten zijn blij, hij rijdt in een dikke auto rond en de jonge knapen kunnen hun nieuwe iphone kopen.
Noodles
pi_89513312
Als er vraag is naar kleine winkeliers, blijven ze zeker bestaan. Ook als ze 1 dag in de week geen personeel willen inhuren.
pi_89518249
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:33 schreef Arglist het volgende:

[..]

Jammer dat je dit zo stellig beweert terwijl het niet helemaal waar is. In het tweede lid van het art. 124 van de Grondwet staat heel duidelijk kunnen en niet moeten. Gemeenten regelen autonoom de eigen huishouding volgens lid 1 van datzelfde artikel. Toevallig is het op dit terrein zo dat er sprake is van medebewind, maar dat is niet per definitie zo, anders zou de gemeentewet totaal nutteloos zijn.
Hmm, interessant. Ik zal me eens inlezen.
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:48 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

LinkseFrieseVegetarier, ik heb bovenstaande vraag nog voor je openstaan.
Het lijkt me niet zo zinvol om te discussiëren over de wenselijkheid daarvan, aangezien de haalbaarheid ervan nihil is. Stel het zou de overheid lukken om Nederlandse webwinkels te verbieden op zondag goederen te verhandelen, dan kunnen Nederlandse consumenten gewoon uitwijken naar buitenlandse webwinkels.
  zaterdag 4 december 2010 @ 16:44:49 #240
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89521406
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 15:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hmm, interessant. Ik zal me eens inlezen.

[..]

Het lijkt me niet zo zinvol om te discussiëren over de wenselijkheid daarvan, aangezien de haalbaarheid ervan nihil is. Stel het zou de overheid lukken om Nederlandse webwinkels te verbieden op zondag goederen te verhandelen, dan kunnen Nederlandse consumenten gewoon uitwijken naar buitenlandse webwinkels.
Ze kunnen nu ook niet verbieden dat mensen op zondag boodschappen gaan doen. Het verbod is net zo goed niet haalbaar. Het is nutteloze symboolwetgeving om een kleine sekte stil te houden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 4 december 2010 @ 17:11:26 #241
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89522453
Zeg LinkseFrieseVegetarier, tot drie keer toe zet ik een voorstel neer om de openingstijden aan te passen ipv uit te breiden, en vraag om reactie..... zie je mijn posts gewoon niet?
-
  † In Memoriam † zaterdag 4 december 2010 @ 17:22:53 #242
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89522894
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 15:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
En dat is dus precies wat mensen doen omdat die kleine winkels die jij zo wil beschermen niet open mogen. De mensen gaan lekker shoppen op internet, want dat is altijd open.
Carpe Libertatem
  zaterdag 4 december 2010 @ 17:30:29 #243
177885 JoaC
Het is patat
pi_89523207
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 17:22 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En dat is dus precies wat mensen doen omdat die kleine winkels die jij zo wil beschermen niet open mogen. De mensen gaan lekker shoppen op internet, want dat is altijd open.
Op een aantal christelijke webwinkels na, die hun servers op zondag extra werk laten verrichten door de site dan op zondagstand te zetten
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  zaterdag 4 december 2010 @ 17:34:17 #244
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_89523343
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

Het idee dat de winkels op zondag gesloten zijn heeft tegenwoordig niks met religie te maken trouwens. Kleine middenstanders willen ook wel eens weekend houden. Als alle winkels op zondag zomaar open mochten dan zou de kleine zelfstandige uit het straatbeeld verdwijnen omdat de grote winkelketens makkelijker personeel kunnen inhuren op zondag.
Ha, de SP-redenatie. Eerst waren het de werknemers die niet op zondag moesten werken en nu zijn het de middenstanders zelf die geen personeel meer zouden kunnen krijgen. In crisistijd. :').

Alsof ondernemers en middenstanders niet zelf hun toko kunnen besturen. Blijf met je bemoeizuchtige kankerpoten van ze af en geef ze de vrijheid om open te zijn wanneer ze dat willen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  † In Memoriam † zaterdag 4 december 2010 @ 17:34:46 #245
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89523362
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 17:30 schreef JoaC het volgende:

[..]

Op een aantal christelijke webwinkels na, die hun servers op zondag extra werk laten verrichten door de site dan op zondagstand te zetten
Helemaal goed, een keuze van de ondernemer.
Carpe Libertatem
  zaterdag 4 december 2010 @ 17:40:04 #246
12221 Tijn