quote:Ja.Op donderdag 28 oktober 2010 18:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Heeft dit kabinet meer op met winnaars dan met verliezers?
quote:Nee, absoluut niet. Sluit prachtig aan op survival of the fittest zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft.En is dat erg?
quote:Zeker pakt de VVD niet alleen maar de zwaksten. Ouderen worden uit de wind gehouden.Op donderdag 28 oktober 2010 18:35 schreef tedkees2 het volgende:
Nou ja, het heeft wel alle schijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele regeerakkoord nog moet lezen, maar van wat ik heb gezien tot nu toe is het zeker niet alleen maar 'pikken van de zwaksten'. Het blijft natuurlijk wel een feit dat de VVD bekend staat als een 'partij voor de winnaars'. Ik ga het regeerakkoord eens doornemen en dan kom ik hier nog op terug
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 oktober 2010 18:39 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Nee, absoluut niet. Sluit prachtig aan op survival of the fittest zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft.
quote:Deels instelling, deels geluk.Op donderdag 28 oktober 2010 18:39 schreef TimMer1981 het volgende: Overigens zijn de "sterkeren" meestal niets meer capabel dan de "zwakkeren", ze hebben slechts een betere instelling.
quote:Helaas is 't niet zo zwart-wit gesteld. Ik ben zeker voor het strenger beoordelen van de vele vormen van hulp die de overheid biedt ten opzichte van de 'zwakkeren' van de samenleving. Ik vind zeker dat mensen die het nodig hebben ook voldoende hulp krijgen om een fatsoenlijk leven te leiden. Het is simpelweg niet zo makkelijk om werk te vinden als je niet 100% arbeidsgeschikt bent. Dit is ook logisch: Waarom zou je als commercieel ingesteld bedrijf iemand in dienst nemen die niet 100% kan functioneren, als je ook iemand kan kiezen die dat wel is? Da's stelen uit je eigen portemonnee.Op donderdag 28 oktober 2010 18:39 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Nee, absoluut niet. Sluit prachtig aan op survival of the fittest zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft.
Verder is het een prima drijfveer voor sommige mensen om eindelijk eens van hun luie reet af te komen en voor andere mensen om nog meer hun best te gaan doen. Altijd de "sterkeren" straffen en de "zwakkeren" belonen levert een verrotte maatschappij op, zoals we de laatste 20 jaar wel hebben gezien. Overigens zijn de "sterkeren" meestal niets meer capabel dan de "zwakkeren", ze hebben slechts een betere instelling.
quote:Dat ook ja.Op donderdag 28 oktober 2010 18:51 schreef tedkees2 het volgende:
[..]
Even terzijde, ik vind dat ze in de tweede kamer een beetje lopen de zeuren op de verkeerde dingen. Dat hele gezeik over dubbele paspoorten is leuk, maar is het erg relevant vergeleken met dingen als de flinke bezuinigingen waar het eigenlijk om gaat draaien de komende periode?
quote:Daar gaat het geld naar toe volgens regeerakkoord...Op donderdag 28 oktober 2010 19:46 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat in elk geval niet, al brengt het kabinet het wellicht wel zo.
quote:Die kinderen belonen is onzin. De mensen die goed kunnen presteren in ons schoolsysteem zou ik niet excellent willen noemen. Zij zijn blijkbaar goed in presentaties houden, groepjes werken en werkstukjes schrijven. Daar mag je blij mee zijn als regering hoor! Maak eerst eens een schoolsysteem waarbij de beste mensen hoger scoren. Dan kun je naar zo'n maatregel kijken.Op donderdag 28 oktober 2010 18:55 schreef Repelsteeltju het volgende:
'exellente leerlingen' zijn leerlingen die veel tijd besteden aan hun schoolwerk, wiens persoonlijkheid goed aansluit bij het schoolsysteem en die hier waar mogelijk nog extra in ondersteund worden door hun ouders.
quote:Dat zeg ikOp donderdag 28 oktober 2010 19:50 schreef JoaC het volgende:
Daar gaat het geld naar toe volgens regeerakkoord...
quote:Het kabinetsplan betreft dan ook LERAREN en niet leerlingenOp donderdag 28 oktober 2010 20:00 schreef Voorschrift het volgende:
Meer prestatiegerichte beurzen voor eventueel studeren in het buitenland zou een goed initiatief zijn denk ik. Praktijkervaring op globale schaal en studeren bij internationaal hoog erkende universiteiten kan alleen maar goed zijn voor de Nederlandse economie.
Dat wil ik nog wel steunen, maar meer stufi voor iemand die iets beter presteert is gewoon onzin m.i.
quote:Gezien het niveau van de leraren lijkt 't me voor beide toepasbaar.Op donderdag 28 oktober 2010 20:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kabinetsplan betreft dan ook LERAREN en niet leerlingen![]()
(ook onwenselijk trouwens ivm meetbaarheid)
quote:Hoe wilt u dit in hemelsnaam meten als ik vragen mag?Op donderdag 28 oktober 2010 20:16 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Gezien het niveau van de leraren lijkt 't me voor beide toepasbaar.
quote:Mij niet, dus neeOp donderdag 28 oktober 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:
Van straatarm tot steenrijk, dit kabinet vertegenwoordigt iedereen!
quote:Strikt formeel gezien wel ja..Op donderdag 28 oktober 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:
Van straatarm tot steenrijk, dit kabinet vertegenwoordigt iedereen!
quote:Incompetentie meten, zo moeilijk lijkt me dat niet. Er lijkt me genoeg feedback beschikbaar van universiteiten/hogescholen om daar een assessment over te maken, en studenten lijkt me simpel door te kijken naar resultaten.Op donderdag 28 oktober 2010 20:47 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Hoe wilt u dit in hemelsnaam meten als ik vragen mag?
quote:Dit kabinet pakt vooral verliezers zodat andere losers zich beter voelen over zichzelf, en met dat gevoel trek je stemmen.Op donderdag 28 oktober 2010 18:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
quote:Dat lijkt mij gelet op de invloed van de PVV onwaarschijnlijk.Op donderdag 28 oktober 2010 18:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
quote:Dat hangt er maar vanaf. Ik vind het geld blijven pompen in scholen waar de leerlingen minder goed presteren niet altijd even slim. In de praktijk blijkt dat geld zelden goed terecht te komen.En is dat erg?
quote:Juist juist. Want leerlingen zijn altijd erg objectief ... vooral over hun leraren en natuurlijk zeggen cijfers van leerlingen alles over de competentie van de docent.Op donderdag 28 oktober 2010 20:59 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Goed presterende docenten zijn ook wel te vinden op eenzelfde manier, kijken naar de feedback van studenten, de instellingen, en die naast de resultaten leggen.
quote:Mij niet.Op donderdag 28 oktober 2010 21:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij gelet op de invloed van de PVV onwaarschijnlijk.
quote:Bron? Behalve als het geld naar meer salaris voor het schoolbestuur of schoolpersoneel gaat zal het toch wel naar de leerlingen gaan.[..]
Dat hangt er maar vanaf. Ik vind het geld blijven pompen in scholen waar de leerlingen minder goed presteren niet altijd even slim. In de praktijk blijkt dat geld zelden goed terecht te komen.
quote:Enigszins ben ik het met u eens, echter lijkt het mij dat uitblinkers gewoon beter aansluiten op de collectief gehandhaafde methodiek voor kennisoverdracht. Als gevolg daarvan maakt het geheel niet uit in welke leerlingen - en leertypes - extra speciale programma's krijgen.Leerlingen die uitblinken hebben in NL weinig mogelijkheden gehad voor bijzondere programma's. Dus dat daar meer geld naartoe gaat vind ik helemaal niet zo gek.
quote:Naar wat ik heb vernomen zal iedereen de gevolgen van de crisis voelen. Alleen de zieken en werkelozen zullen nu véél minder gespaard worden.Het beperken van het inkomen van de minima (ik heb de cijfers op dat punt nog niet gezien, dus ik weet ook niet wat op dat gebied werkelijk speelt, dat zou wel eens enorm mee kunnen vallen... mede ook weer gelet op de invloed van de PVV) lijkt mij dan weer een slecht idee, vooral als daarmee een lastenverlichting voor de rijken zou worden gefinancieerd. Maar wat ik vernomen heb zullen ook de rijkeren in NL lastenverzwaringen krijgen, dus ik vraag mij werkelijk af of dit speelt.
quote:Zoals bij een ieder onderzoek haal je de extremen weg, en neem je het gemiddelde. En ja, wat mij betreft zijn die cijfers redelijk betrouwbaar. Bovendien hebben universiteiten en hogescholen net als ieder ander instituut functioneringsgesprekken, maak die openbaar naar de overheid zou ik zeggen, een beter inzicht naar presteren is er bijna niet.Op donderdag 28 oktober 2010 21:54 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Juist juist. Want leerlingen zijn altijd erg objectief ... vooral over hun leraren en natuurlijk zeggen cijfers van leerlingen alles over de competentie van de docent.
[..]
quote:Prestatiebeloning in het onderwijs werkt niet en kan zelfs zorgen voor slechtere prestaties. Betaling naar opleidingsniveau werkt wel positief voor de onderwijskwaliteit. Maar het kabinet kiest niet daarvoor, maar voor het eerste.Op donderdag 28 oktober 2010 21:57 schreef Voorschrift het volgende:
Zoals bij een ieder onderzoek haal je de extremen weg, en neem je het gemiddelde. En ja, wat mij betreft zijn die cijfers redelijk betrouwbaar. Bovendien hebben universiteiten en hogescholen net als ieder ander instituut functioneringsgesprekken, maak die openbaar naar de overheid zou ik zeggen, een beter inzicht naar presteren is er bijna niet.
quote:Kwaliteitscontrole en inspecties uitvoeren dan maar. Ja ik weet dat het utopisch klinkt, maar hoe wil je anders die "klerezooi" (excusez my French) wat het Nederlands onderwijs heet, aanpakken?Op donderdag 28 oktober 2010 22:06 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Prestatiebeloning in het onderwijs werkt niet en kan zelfs zorgen voor slechtere prestaties. Betaling naar opleidingsniveau werkt wel positief voor de onderwijskwaliteit. Maar het kabinet kiest niet daarvoor, maar voor het eerste.
Stel je bijv. INHolland voor. Je bent een docent die de studenten echt wat wil leren, stelt hoge eisen en hebt stevige kritiek op de "diplomaweggeefroute" waar je bazen nu juist zo'n fan van zijn omdat het ze hogere bonussen oplevert. Wie denk je dat de bazen een prestatiebonus geven, jou of je collega die alle studenten zonder inspanning laat slagen?
Ik hoef waarschijnlijk niet uit te spellen welk effect dit zal hebben op de onderwijskwaliteit.
quote:Dat ja. Als je niet in eigen verantwoordelijkheid gelooft moet je juist extra straffen en belonen.Op donderdag 28 oktober 2010 20:07 schreef sneakypete het volgende:
Zo kun je het best stellen (en sommige progressieve intellectuelen doen dat), maar je kunt het ook anders zien; stel dat mensen een soort machines zijn, geprogrammeerd om te reageren op prikkels. Zou het dan zo kunnen zijn dat de metafysische notie van eigen verantwoordelijkheid opgenomen is in het (prikkel)mechanisme omtrent het menselijk handelen? Dat is mijn vermoeden.
quote:Nou, iig GEEN prestatiebeloning invoeren. Waarom? Het kost geld, en de kans dat het écht bij de beste doceneten terecht komt is op zijn minst twijfelachtig..Op donderdag 28 oktober 2010 22:13 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kwaliteitscontrole en inspecties uitvoeren dan maar. Ja ik weet dat het utopisch klinkt, maar hoe wil je anders die "klerezooi" (excusez my French) wat het Nederlands onderwijs heet, aanpakken?
De instellingen zijn slecht, de leraren zijn slecht, de studenten zijn lui/laks (en krijgen bovendien alle steun daarin) en diploma's devalueren sneller dan de Zimbabwaanse dollar.
quote:Wellicht, maar ik kan het Rutte niet kwalijk nemen dat hij op dit moment aan elk touwtje probeert te trekken om die zooi weer op de rails te krijgen. Ik wens hem alleen veel succes er mee, en tegen elke student die meeleest zeg ik; ga naar het buitenland.Op donderdag 28 oktober 2010 22:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, iig GEEN prestatiebeloning invoeren. Waarom? Het kost geld, en de kans dat het écht bij de beste doceneten terecht komt is op zijn minst twijfelachtig..
quote:'Op donderdag 28 oktober 2010 22:20 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wellicht, maar ik kan het Rutte niet kwalijk nemen dat hij op dit moment aan elk touwtje probeert te trekken om die zooi weer op de rails te krijgen. Ik wens hem alleen veel succes er mee, en tegen elke student die meeleest zeg ik; ga naar het buitenland.
quote:Ik ook, maar elke poging strand tot nu toe. Ik zou wel eerst beginnen met het vernietigen van het samenvoegen van Mavo e.d. Als iets tot verloedering heeft geleid dan is het dat wel, herinvoering van praktijkscholen lijkt me een goede eerste stap, op die manier verbeter je beiden.Op donderdag 28 oktober 2010 22:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
'
Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut vóór kwaliteitsverbetering in het onderwijs..
quote:Eigenlijk had dat 40 jaar geleden al moeten gebeuren. Maar dat juist dit kabinet ermee komt (ik dacht echt dat ik t ergens gelezen had) in deze bezuinigingstijden deed bij mij een belletje rinkelen..Op donderdag 28 oktober 2010 21:07 schreef DS4 het volgende:
Leerlingen die uitblinken hebben in NL weinig mogelijkheden gehad voor bijzondere programma's. Dus dat daar meer geld naartoe gaat vind ik helemaal niet zo gek.
quote:De touwtjes waar ie aan zou moeten trekken hangen anders nog volledig vrij. Ik denk aan volledig centrale examens, ik denk aan terugdraaiiing van de rampzalige HOS-nota om weer academici het onderwijs in te krijgen, ik denk aan kleinere klassen, ik denk aan een focus op de kern in plaats van op circussen als gratis schoolboeken en de maatschappelijke stage, ik denk aan snijden in de geldopslorpende kleilaag.Op donderdag 28 oktober 2010 22:20 schreef Voorschrift het volgende:
Wellicht, maar ik kan het Rutte niet kwalijk nemen dat hij op dit moment aan elk touwtje probeert te trekken om die zooi weer op de rails te krijgen.
quote:Dan moet je dat dus aanpakken als overheid; niet bij de pakken neer gaan zitten en maar geld gaan strooien als doekje tegen het bloeden.Op donderdag 28 oktober 2010 18:51 schreef tedkees2 het volgende:
[..]
Helaas is 't niet zo zwart-wit gesteld. Ik ben zeker voor het strenger beoordelen van de vele vormen van hulp die de overheid biedt ten opzichte van de 'zwakkeren' van de samenleving. Ik vind zeker dat mensen die het nodig hebben ook voldoende hulp krijgen om een fatsoenlijk leven te leiden. Het is simpelweg niet zo makkelijk om werk te vinden als je niet 100% arbeidsgeschikt bent. Dit is ook logisch: Waarom zou je als commercieel ingesteld bedrijf iemand in dienst nemen die niet 100% kan functioneren, als je ook iemand kan kiezen die dat wel is? Da's stelen uit je eigen portemonnee.
quote:Oh, daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Ik vind de stellingname t.o.v. ontwikkelingssamenwerking hier veel gelijkenissen mee hebben: Geen hulp sturen, maar investeren in structurele verbetering. Goed voornemen, hopelijk ook fatsoenlijk uitvoerbaar.Op donderdag 28 oktober 2010 23:44 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dan moet je dat dus aanpakken als overheid; niet bij de pakken neer gaan zitten en maar geld gaan strooien als doekje tegen het bloeden.
quote:Eensch!Op donderdag 28 oktober 2010 23:44 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dan moet je dat dus aanpakken als overheid; niet bij de pakken neer gaan zitten en maar geld gaan strooien als doekje tegen het bloeden.
quote:Survival of the fittest is toch nog wel iets anders dan het bestaan binnen een relatief rigide systeem als het onze hoor.Op donderdag 28 oktober 2010 18:39 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Ja.
[..]
quote:De PvdA heeft zijn eigen monster gebaard met hun kaalslag in het onderwijs. De meeste mensen die beginnen over de survival of the fittest hebben geen idee waar ze het over hebben. Zowel qua Engels als biologie schiet het niveau blijkbaar ernstig tekort. Dit is een duidelijk voorbeeld van totaal geen notie hebben waar de klepel hangt.Op vrijdag 29 oktober 2010 11:41 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Survival of the fittest is toch nog wel iets anders dan het bestaan binnen een relatief rigide systeem als het onze hoor.
Echt
quote:Om je te troosten: mijn Engels is >perfect<, werkelijk.Op vrijdag 29 oktober 2010 12:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De PvdA heeft zijn eigen monster gebaard met hun kaalslag in het onderwijs. De meeste mensen die beginnen over de survival of the fittest hebben geen idee waar ze het over hebben. Zowel qua Engels als biologie schiet het niveau blijkbaar ernstig tekort. Dit is een duidelijk voorbeeld van totaal geen notie hebben waar de klepel hangt.
quote:Er is ook een hoop symboolpolitiek bij hoor.Op vrijdag 29 oktober 2010 13:37 schreef GSbrder het volgende:
Nee, dit kabinet beloond niet de uitkomst van je inzet, maar het proces en traject zelf.
Ze belonen niet de gelukkige miljonair die toevallig een flinke erfenis heeft gehad of de sneue kankerpatient die een leven lang hard gewerkt heeft, maar ze belonen mensen die wat van hun leven willen maken en straffen mensen die dit niet willen. Of uiteindelijk het hoogst haalbare de Nobel-prijs is of een baan op MBO-niveau, dat maakt niet uit.
quote:Als het Metropole Orkest werkelijk zo goed is, c.q. de violiste die daarin speelt, dan zal ze het ook zonder staatssteun redden, anders heeft dit hele orkest gewoon geen enkel bestaansrecht en zal het aantal orkesten en violisten ernstig uitgedund moeten worden omdat er dan sprake is van een kunstmatig in stand gehouden overschot.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:42 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Er is ook een hoop symboolpolitiek bij hoor.
Zijn de chronisch zieke, de violiste bij het Metropole Orkest, en de Wajonger per se mensen die niet iets van hun leven willen maken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |