Best een hoop geld voor wat hout hoor. Er staat waarschijnlijk op dat je ze moet weken in water. Doe dat niet!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:40 schreef Gardo het volgende:
Ik heb gisteren een zak van deze gekocht:
[ afbeelding ]
¤ 6,95 bij de AH.
Thanks, dat is een goede tip want zoiets had ik inderdaad gelezen! Wat is de beste manier om ze te gebruiken?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:57 schreef Schranseman het volgende:
[..]
Best een hoop geld voor wat hout hoor. Er staat waarschijnlijk op dat je ze moet weken in water. Doe dat niet!
Inderdaad.quote:Op donderdag 19 mei 2011 16:52 schreef Gardo het volgende:
Ik heb inderdaad:
- Starter (van Weber)
- Vleestang (van Jamie Oliver, die werkt echt super!)
- 3zijdige borstel (van Weber)
Nog niet:
- Kwastje
- Spatel
- Tang voor kolen
Overigens had ik gisteren wat rub gebruikt voor op de burgers, maar ik kon het niet echt duidelijk proeven. Jullie nog tips en tricks hoe je de rub het beste kan gebruiken? Hoeveelheden e.d.?
De thermometer van de ikea (fantast á ¤6,95) is daar bijzonder goed voor te gebruiken, mits je 'm niet te heet laat worden. Dus voor de kerntemp is hij prima geschikt, zeker voor die prijs, maar bij temps boven de 150 gaat 'ie stuk...quote:Op donderdag 19 mei 2011 17:07 schreef huhggh het volgende:
[..]
Inderdaad.
Vergeet trouwens niet een thermometer.
Ik heb een thermometer wat dor een luchtopening van de deksel gaat.
En een vleesthermometer, wat je dus in het vlees kan prikken om te zien of het wel helemaal gaar is.
Vooral handig voor grote stukken vlees......en natuurlijk kip.
Volgens mij heb ik die zelfs.quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:15 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De thermometer van de ikea (fantast á ¤6,95) is daar bijzonder goed voor te gebruiken, mits je 'm niet te heet laat worden. Dus voor de kerntemp is hij prima geschikt, zeker voor die prijs, maar bij temps boven de 150 gaat 'ie stuk...
Zo een ja, maar dat ontwerp wordt veel gebruikt en kan dus makkelijk zijn dat je een ander merk hebt. Ju kunt de thermometer natuurlijk ook controleren door 'm in kokend water en ijswater te leggen, zodat hij 100 en 0 graden moet aangeven. Als hij in de woonkamer dan ook nog de juiste omgevingstemperatuur aangeeft, dan werkt hij ook wel in het binnenste van een kip.quote:Op donderdag 19 mei 2011 19:59 schreef huhggh het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik die zelfs.
Is dit dat ding dat werkt op 1 batterij met zo'n L-vormige probe aan een stuk draad?
Zo ja, dan heb ik die.
Maar daarnaast ook een analoge (duurdere) prikkert om zeker te weten dat de temperatuur klopt die gemeten wordt.
Zeker bij grote stukken vlees en kip vind ik dat belangrijk.
U weet wel: kip moet binnen ook gaar zijn anders loop je wat engs op.
Voordeel van zo'n thermometer aan een draad is dat je de deksel niet hoeft op te tillen om de temperatuur te meten.
Die van mij heeft een magneet aan de achterkant zodat je 'm ergens tegen het metaal kan bevestigen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 06:17 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zo een ja, maar dat ontwerp wordt veel gebruikt en kan dus makkelijk zijn dat je een ander merk hebt. Ju kunt de thermometer natuurlijk ook controleren door 'm in kokend water en ijswater te leggen, zodat hij 100 en 0 graden moet aangeven. Als hij in de woonkamer dan ook nog de juiste omgevingstemperatuur aangeeft, dan werkt hij ook wel in het binnenste van een kip.
Let wel dat deze thermometers blijkbaar kapot gaan als hij op/bij een sterke magneet komt, bij inductie gaat dat snel heb ik gemerkt...
Morgen gaan bij mij de (Spaanse) ribben erop, rub al weer gemaakt, ribben liggen te ontdooien, wel een short cut genomen en een lekkere honing BBQ saus gekocht om het laatste half uurtje/kwartiertje lekker te schilderen.... Het gebeurt echter wel op een nieuwe zeer cheap smokertje, dus ben benieuwd of het wat wordt...quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:11 schreef Xlarge het volgende:
Vanavond eten we ribben, ik heb ze er net opgelegd, in de Noskos rub en mosterd, nu zijn ze nog wat bleek, maar vanavond rond 18:00 wanneer er twee met honing/ketjap/mosterd en twee met Kentucky bouron sauce zijn bestreken, zijn ze helemaal perfect
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vandaag rook ik ze op eiken, het appelhout is op
Moet op zich wel goedkomen, de temperatuur is iets moeilijker te controleren, maar best te doen.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:23 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Morgen gaan bij mij de (Spaanse) ribben erop, rub al weer gemaakt, ribben liggen te ontdooien, wel een short cut genomen en een lekkere honing BBQ saus gekocht om het laatste half uurtje/kwartiertje lekker te schilderen.... Het gebeurt echter wel op een nieuwe zeer cheap smokertje, dus ben benieuwd of het wat wordt...
Om eerlijk te zijn vind ik het beter gaan op de Performer dan op de offstet smoker, de temperatuur is wat beter te regelen, ik denk zelfs dat wanneer ik van de zomer een wsm koop, ik de offset wegdoe .quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:44 schreef pavv het volgende:
Hier liggen er alweer een uur of drie Cherry Ribs op de Weber. En nee hoor, dat is geen smoker, maar gewoon een kogel BBQ (met wat aanpassingen zoals een Smokenator).
Over een uurtje of twee zijn ze waarschijnlijk weer hemels lekker.
Maar XLarge, waarom doe je jou ribs niet op de offset smoker die ik op de achtergrond zie staan?
De test rollade ging ook prima, de hele 2 tot 3 uur een steady temp. gehad van rond de 105-110 graden Celsius, dus ik denk dat dat nu ook wel goed moet komen...quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:38 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Moet op zich wel goedkomen, de temperatuur is iets moeilijker te controleren, maar best te doen.
Zelf heb ik deze nu op de Performer gemaakt, dat voldoet wel, maar ik wil van de zomer toch een WSM
Nou mijn kip blijkt toch goed geworden te zijn. Nieuwe poging als het windstil is.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:06 schreef mmascha het volgende:
Gister een Weber One Touch Premium gekocht. Net de kolen nog maar eens in de starter terug gegooid maar nu na een half uurtje is ie alweer uit. Braaf Long Lasting kolen van Weber gekocht. Ventilatie-schuifjes open. Ik weet het niet meer. Maar mijn kipje is nog oneetbaar.
Zou het aan de harde wind liggen of doe ik iets fout?
Prachtig gerecht. Die gaat op de todo lijstquote:Op vrijdag 3 juni 2011 08:24 schreef Xlarge het volgende:
Ik heb gisteren voor de lunch een Philly cheesesteak gemaakt, voor de bereiding heb ik gekeken naar dit filmpje van de bbq pit boys.
Voor de steak had ik ossehaas gebruikt, even aangrillen en dan even in de boulion, daarbij de chamignons en de uien.
[ afbeelding ]
Ondertussen is de kaas ook aan het smelten, hiervoor heb ik normale jong belegen kaas voor gebuikt, een klein beetje aangelengd met water om het wat smeuiger te krijgen
Het resultaat was echt superlekker, ik had alleen tot de avond geen honger meer,het broodje woog bijna een kilo![]()
[ afbeelding ]
Heb je het zelf ook op ?quote:Op zondag 5 juni 2011 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Even een leuk receptje. Gecaramelliseerde uien.
Nodig:
4 grote zoete uien (gewone kunnen ook, ik vind zoete lekkerder).
4 kleine teentje knoflook
4 takjes rozemarijn
olijfolie
balsamico-azijn
bruine basterd (of gewone suiker, basterd wordt lekkerder)
eventueel een scheutje port
Schil de uien en snijd onder- en bovenkant eraf. Snijd hem dan in het midden kruislings in, snijd diep, maar zorg dat de uien niet uit elkaar vallen. geef met een mes een klap op de geschilde teentje knoflook en steek deze in de uien. Steek ook in elke ui een takje rozemarijn. Maak van de olie, balsamico, bruine basterd een dressing.
Leg de ui op alu-folie en vouw dit omhoog zodat de dressing niet wegloopt. Giet de dressing over de uien en vouw de folie naar boven en dicht. Zet het geheel minstens een uurtje op de bbq en voila, heerlijke zoete, gecaramelliseerd ui.
Weer eens wat anders dan al dat vleesch.
quote:Op zondag 5 juni 2011 22:49 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Heb je het zelf ook op ?
Lijkt me moeilijk voor te stellen dat dit lekker is.
Ook onderop de ventilatiegaten open gezet? Met deze wind gaat mijn Weber One Touch Premium juist als een speer. Je krijgt nu echt zo'n schoorsteeneffectquote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:06 schreef mmascha het volgende:
Gister een Weber One Touch Premium gekocht. Net de kolen nog maar eens in de starter terug gegooid maar nu na een half uurtje is ie alweer uit. Braaf Long Lasting kolen van Weber gekocht. Ventilatie-schuifjes open. Ik weet het niet meer. Maar mijn kipje is nog oneetbaar.
Zou het aan de harde wind liggen of doe ik iets fout?
Voor 30 man zou ik niet aan zelf-maken beginnen. Dan vijzel je uren lang pinda's fijnquote:Op maandag 6 juni 2011 10:42 schreef piepkuiken21 het volgende:
Zo na 3 dagen BBQ-en ben ik er klaar mee. Ik had zelf gehaktballen, kipsate en salades gemaakt. Ik wilde ook wel spareribs, maar die werden behoorlijk duur voor 30 man.
Pindasaus maken jullie die zelf of nemen jullie van die Wykobakken?
Gister met gewoon houtskool geprobeerd ipv Weber Long Lasting Briketten. Dat ging echt top!quote:Op maandag 6 juni 2011 10:22 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ook onderop de ventilatiegaten open gezet? Met deze wind gaat mijn Weber One Touch Premium juist als een speer. Je krijgt nu echt zo'n schoorsteeneffect
Ik maak tegenwoordig eerst een laag van wat briketten.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:39 schreef mmascha het volgende:
[..]
Gister met gewoon houtskool geprobeerd ipv Weber Long Lasting Briketten. Dat ging echt top!
Miscchien de briketten niet lang genoeg in de brander gehad. Of waren we wat te ongedulig: te vaak de deksel eraf, al zou je dan ook denken dat er dan ook juist zuurstof bij komt.
Na het succes van gisteren gaan we de briketten binnenkort maar weer eens een kans geven. We weten nu dat ie het wel doet![]()
Bedankt voor je reactie!
Die long last geven veel as, vind ik. Ook worden ze niet zo heet als bijvoorbeeld bepaalde merken kokosbriketten. Ook geven die laatste vaak veel minder as, wat bij low 'n slow wel een voordeel is...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 17:12 schreef Schranseman het volgende:
Die lon last van Weber zien er erg goed uit, maar wel behoorlijk aan de prijs. 17 euro voor 7 kilo vind ik veel. Helemaal als je ook black ranch voor 22 euro de 15 kilo hebt.
En er gaan hier wel een paar zakken per jaar door heen
Dit is hoe wij het ook doen, succes verzekerdquote:Op woensdag 8 juni 2011 06:44 schreef macferret het volgende:
Als je de weber briketten in de starter doet, 1 tot 3 aanmaakblokjes eronder, starter op je kolenrooster, boven en onderschuif volledig open, en de briketten er pas ingieten als er grijze as op zit, dit duurt tussen de 20 tot 40 minuten. Even geduld hebben! bbq is niet om te haasten. Ondertussen kan je rustig je voorbereidingen voor het vlees oid doen. Probeer het inderdaad nog eens en laat de starter langer branden, normaal gesproken moet het dan goed gaan.
Wij ook, ondertussen een lekker biertje wegtikken.quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:58 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dit is hoe wij het ook doen, succes verzekerd
Is toch gewoon een kleine bbq ?quote:Op zondag 12 juni 2011 20:20 schreef Remco_h het volgende:
voor de liefhebbers :
Heb gisteren een weber bar b kettle gekocht bij de hornbach, geen idee hoelang de aanbieding blijft maar ze zijn morgen open!
inc wok voor 89 euro mooie aanbieding.
geen thermometer erin helaas maar daar waren genoeg sites over
de komende week staat hij de hele week proef te draaien
dinsdag ribbetjes, woensdag wings en donderdag nog ff kijken wat er opgaat
t is een weberquote:Op zondag 12 juni 2011 21:47 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Is toch gewoon een kleine bbq ?
Of is er iets speciaals aan ?
I know, heb er ook één maar ken dit model niet.quote:Op zondag 12 juni 2011 22:19 schreef Remco_h het volgende:
[..]
t is een webergoede kwaliteit, tig jaar garantie, ga zo maar door
Kwalitatief kan ik me dat goed voorstellen maar zo'n chinees ding kost maar ¤25.quote:Op zondag 3 juli 2011 17:11 schreef pavv het volgende:
Na 1 of 2 zomers kom je er nog wel achter dat een Weber een betere keus is dan zo'n no-name chinese braadbol.
Geëmailleerde onderdelen, waardoor het een soort oven wordt als je de deksel er op doet.quote:Op zondag 3 juli 2011 17:56 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Kwalitatief kan ik me dat goed voorstellen maar zo'n chinees ding kost maar ¤25.
En ok, je doet er misschien maar 2 jaar mee maar voordat je net zoveel geld aan die dingen hebt uitgegeven als wanneer je meteen een Weber koopt ben je ook weer 10 jaar verder.
Qua vorm zijn die chinese dingen bijna hetzelfde dus vraag ik me dan af wat er zo anders is in het gebruik van een Weber.
Ik heb nu zelf een BBQvat van Herman den Blijker, ook goede stevige kwaliteit, goed rooster, warmhoudplaatje en vast deksel, werkt ook prima om vlees in te roken. (moet alleen nog het naamplaatje eraf halen met een boor en dan nog een thermometer in het gat stoppen.)
OK, dat hebben die chinese dingen inderdaad niet of nauwelijks..quote:Op zondag 3 juli 2011 17:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Geëmailleerde onderdelen, waardoor het een soort oven wordt als je de deksel er op doet.
Maar dat is dus het enige voordeel en daar betaal je honderden euro's meer voor?quote:Op zondag 3 juli 2011 17:59 schreef SiGNe het volgende:
[..]
OK, dat hebben die chinese dingen inderdaad niet of nauwelijks..
Dat bbq vat doet dat ook een stuk beter, houdt de warmt goed vast met het deksel erop.
Hier hetzelfdequote:Op maandag 4 juli 2011 12:01 schreef M-arijnn het volgende:
Moet je voor de grap eens op www.bbqforum.nl en wat voor gerechten mensen daar klaar maken dmv een Weber bbq, dat zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren op zo'n goedkoop ding. Ook qua low & slow koken (bv een pulled pork idd die er een x aantal uur op ligt). Als ik later oud ben (en op mezelf woon) heeft die site me nu al overtuigd om een Weber te kopen.
De tip voor de aanschaf van een goede BBQ waar je eigenlijk alles op kan is de Weber 57cm. En neem het model met de aspot. Je kan hier zowel indirect (smoken) op BBQen als op grillen. En een 2ehandse van marktplaats is prima. Die dingen gaan niet kapot. Nieuw 300 euro 2e hands vaak voor rond de 150 euro.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:01 schreef M-arijnn het volgende:
Moet je voor de grap eens op www.bbqforum.nl en wat voor gerechten mensen daar klaar maken dmv een Weber bbq, dat zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren op zo'n goedkoop ding. Ook qua low & slow koken (bv een pulled pork idd die er een x aantal uur op ligt). Als ik later oud ben (en op mezelf woon) heeft die site me nu al overtuigd om een Weber te kopen.
in combinatie met ui wel, meestal is het tonijn en ui (en zalm en spinazie(met parmazaan en pijnboompitten))quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:44 schreef koffiezwartsterk het volgende:
[..]
Ja gerookte zalm, lekker hoor! (toch niet zo vreemd?)
Webers zijn sowieso belachelijk duur in Nederland, ik heb mijn Smokey Joe gekocht voor $27.quote:Op maandag 4 juli 2011 13:05 schreef Schranseman het volgende:
[..]
De tip voor de aanschaf van een goede BBQ waar je eigenlijk alles op kan is de Weber 57cm. En neem het model met de aspot. Je kan hier zowel indirect (smoken) op BBQen als op grillen. En een 2ehandse van marktplaats is prima. Die dingen gaan niet kapot. Nieuw 300 euro 2e hands vaak voor rond de 150 euro.
Niet te regelen inderdaad maar voor een snelle BBQ is het wel erg makkelijk.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:59 schreef macferret het volgende:
LOL Lokki briketten, ik er ooit een demo meegegeven, stond de wind verkeerd, dacht dat ik dood ging, wat roken die dingen in het begin bij aansteken, daarna branden ze mooi constant, maar wel op hoge temperatuur, lastig te regelen.
en wat was het gezellig in Hoofddorp schransemans (die overigens in de jury zat)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel handig, maar je hebt er wel eens stuk of 10 nodig voor een 57 cm ?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:16 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst een Lokkii briquet gebruikt om de BBQ te ontsteken, werkt wel ideaal zeg.
Je steekt het heel makkelijk aan en dan krijg je een soort vuurwerkshow te zien waarbij dat hele blok zichzelf aansteekt![]()
15 minuten later kan je beginnen met braden, geweldig
[ afbeelding ]
2 of 3 denk ik, ze zijn redelijk groot, 10cm doorsnee ofzo, die lucifer op de foto is een grote lucifer.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 23:25 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Wel handig, maar je hebt er wel eens stuk of 10 nodig voor een 57 cm ?
Door die ventilatieschuifjes krijg je onwijze trek door je bbq en zijn je kolen eerder op. Die moet je alleen open zetten als je vol wil knallen (steakje dichtbranden oid), voor de rest kan je die dicht of halfopen laten.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:36 schreef mmascha het volgende:
[..]
Nou mijn kip blijkt toch goed geworden te zijn. Nieuwe poging als het windstil is.
Eet smakelijk golfer. Ik heb de Allerhande net uit en dat ziet er goed uit!
ik wil!quote:Op maandag 11 juli 2011 15:33 schreef Remco_h het volgende:
[ afbeelding ]
de asian ribs van de bbq pitboys
ze waren weer TE lekker... misschien t weekend maar weer maken... moet ik er een paar opsturen?quote:
nou als dat zou kunnen... of woon je toevallig in zuid- of noord holland? dan wil ik ze ook wel komen halenquote:Op maandag 11 juli 2011 15:44 schreef Remco_h het volgende:
[..]
ze waren weer TE lekker... misschien t weekend maar weer maken... moet ik er een paar opsturen?
En heb je dan wel een beetje gelijkmatige warmte ?quote:Op woensdag 6 juli 2011 00:21 schreef SiGNe het volgende:
[..]
2 of 3 denk ik, ze zijn redelijk groot, 10cm doorsnee ofzo, die lucifer op de foto is een grote lucifer.
Ze zeggen zelf op de verpakking 1 briket per 2 personen.
er exact tussen in.... post pakketje dusquote:Op maandag 11 juli 2011 15:45 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
nou als dat zou kunnen... of woon je toevallig in zuid- of noord holland? dan wil ik ze ook wel komen halen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |