abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87695075
Opnieuw proberen... dan maar...

Ik zeg Nee.

Jij?
pi_87695176
IK HEB HEM GEVONDEN JONGENS! HIJ ZIT HIER!!!
pi_87695243
Mooie OP trouwens.

Buut Osama.
  Donald Duck held maandag 18 oktober 2010 @ 22:58:15 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_87695300
Laten we dat maar op nee houden
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_87695355
De EU is al te groot, waardoor het steeds lastiger wordt om het te besturen, de verschillen onderling worden steeds groter en er zijn steeds meer landen die creatief met afspraken omgaan. Om dan nog een groot land toe te laten die nog al afwijkt van de meeste andere EU landen lijkt me geen verstandig idee. Dus nee.
pi_87695377
Laat ik het maar heel even een kans geven, misschien wordt het nog wat

Je wou toch een poll, zie dan bv hier http://poll.dezeserver.nl/
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_87695434
Nee.
pi_87695475
Naar mijn mening is een land als Turkije echt nog lang niet geschikt om lid te worden van de EU. Ze zijn er niet zo goed met mensenrechten en democratie daarnaast is er ook nog teveel mis om nu al serieus te gaan onderhandelen over een lidmaatschap. Maar als over pakweg 20 jaar wel aan alle voorwaarden wordt voldaan mogen van mij de onderhandelingen gewoon gestart worden. Ik zie geen principiële bezwaren tegen een Turks lidmaatschap van de EU.
We kunnen zulke landen beter aan Europa binden dan proberen weg te houden...
pi_87695493
Nein, nog veel onrust in dat land.
pi_87695523
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:59 schreef MrBadGuy het volgende:
De EU is al te groot, waardoor het steeds lastiger wordt om het te besturen, de verschillen onderling worden steeds groter en er zijn steeds meer landen die creatief met afspraken omgaan. Om dan nog een groot land toe te laten die nog al afwijkt van de meeste andere EU landen lijkt me geen verstandig idee. Dus nee.
maar als die problemen over enkele decennia zijn opgelost, zie je dan ook geen ruimte voor bijvoorbeeld landen als Turkije of Oekraïne?
pi_87695811
Nee natuurlijk niet.
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_87695935
Nee. Past niet bij de EU.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  maandag 18 oktober 2010 @ 23:12:56 #13
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_87695988
Nee, de EU is al veel te groot.
pi_87696181
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

maar als die problemen over enkele decennia zijn opgelost, zie je dan ook geen ruimte voor bijvoorbeeld landen als Turkije of Oekraïne?
Ik ga niet zeggen dat ze nooit toegelaten zouden mogen worden, maar wat mij betreft heeft de EU nu al te veel in te brengen qua wet- en regelgeving en ik zie dat niet zo snel veranderen, het zal denk ik eerder erger worden (zeker als het nog verder gaat groeien). Als het puur een economisch samenwerkingsverband was geweest die er voor zorgde dat handelsbarrières weggenomen zouden worden, dan had ik er geen probleem mee gehad. Nu de EU veel meer is dan dat en dat niet gauw gaat veranderen, hoeven er van mij geen nieuwe leden meer bij. Dus ook Turkije niet.
pi_87696307
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:16 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik ga niet zeggen dat ze nooit toegelaten zouden mogen worden, maar wat mij betreft heeft de EU nu al te veel in te brengen qua wet- en regelgeving en ik zie dat niet zo snel veranderen, het zal denk ik eerder erger worden (zeker als het nog verder gaat groeien). Als het puur een economisch samenwerkingsverband was geweest die er voor zorgde dat handelsbarrières weggenomen zouden worden, dan had ik er geen probleem mee gehad. Nu de EU veel meer is dan dat en dat niet gauw gaat veranderen, hoeven er van mij geen nieuwe leden meer bij. Dus ook Turkije niet.
Duidelijk :)
pi_87696332
quote:
Naar mijn mening is een land als Turkije echt nog lang niet geschikt om lid te worden van de EU. Ze zijn er niet zo goed met mensenrechten en democratie daarnaast is er ook nog teveel mis om nu al serieus te gaan onderhandelen over een lidmaatschap. Maar als over pakweg 20 jaar wel aan alle voorwaarden wordt voldaan mogen van mij de onderhandelingen gewoon gestart worden. Ik zie geen principiële bezwaren tegen een Turks lidmaatschap van de EU.
Grotendeels met je eens, hoewel ik betwijfel of men over 20 jaar wel ver genoeg is.
Naast vraagtekens over democratie en de scheiding tussen kerk en staat heb ik ook wel twijfels over het nationalisme en de lichtgeraaktheid van de turken. In de EU krijg je af en toe te maken met wet en regelgeving die indivudele lidstaten niet gewenst hebben of nodig achten. Daar kunnen ze nog lang niet mee omgaan.
-
pi_87696626
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:19 schreef quo_ het volgende:

[..]

Grotendeels met je eens, hoewel ik betwijfel of men over 20 jaar wel ver genoeg is.
Naast vraagtekens over democratie en de scheiding tussen kerk en staat heb ik ook wel twijfels over het nationalisme en de lichtgeraaktheid van de turken. In de EU krijg je af en toe te maken met wet en regelgeving die indivudele lidstaten niet gewenst hebben of nodig achten. Daar kunnen ze nog lang niet mee omgaan.
20 jaar was ook maar een slag in de lucht het ging me meer om het principe :)
pi_87696645
De figuren achter de creatie van de Europese Unie zouden niet zo moeten ouwehoeren en meteen die wereldstaat vorm geven, in plaats van de wereld te verdelen in grote continentale blokken.
  maandag 18 oktober 2010 @ 23:36:00 #19
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87697063
ik zeg nee
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_87697126
Mensen, het zou ook wel fijn zijn wanneer het ja of nee ook onderbouwd kan worden.
pi_87697134
Vooralsnog (lees: de komende 20-30 jaar) is het antwoord wat mij betreft in elk geval nee. De EU is al veel te snel uitgebreid met dubieuze landen waar het met de mensenrechten slecht is gesteld. En dan zijn er ook nog landen die zich geen bal van de afspraken aantrekken, zoals Italië.

Ik zie eigenlijk die hele EU nog wel stuklopen voordat Turkije ooit lid wordt.
pi_87697274
democratie en mensenrechten is 100% zoals EU op 1 artikel na dan. namelijk artikel 301 waar je de huidige regering niet mag beledigen maar die is aangepast en EU is er blij mee.
ander probleem is cyprus en armeense genocide(dat is geen plicht) en de gigantische leger van turkije en die gigantische grote macht in de politiek van de leger.
maar er was een referendum waardoor rechters en generalen veroordeeld kunnen worden.
dus ik zie geen punt waarom Turkije niet in mag.
Turkije heeft wereld invloed Turkije kan Eu ontzettend machtig maken en anders om kan EU turkije ontzettend rijk maken.

Alleen de mensen,normen en waarden en de normen en waarden van onze religie is anders.
en het past niet.
of we samen naast elkaar kunnen leven met dat kan altijd.
maar het past gewoon niet.

En ik vind dat Turkije beter mag concentreren om de Turkse Unie.
Want er leven meer dan 100miljoen turken door de hele wereld.
Dat is al goed genoeg om een groepje te vormen.
i.p.v met EU.
en in Eu zitten al zoveel van die gemene politicus.
merkel,die franse racistische president,wilders en noem maar op.
pi_87697312
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:37 schreef du_ke het volgende:
Mensen, het zou ook wel fijn zijn wanneer het ja of nee ook onderbouwd kan worden.
Turkije heeft de EU niet meer nodig, wordt steeds meer een stabieler en welvarender land dat haar heil ergens anders moet gaan zoeken. In het Oosten, zoals ze het al doet bijvoorbeeld. Ook vanuit cultureel vlak hebben ze weinig met elkaar gemeen.
  maandag 18 oktober 2010 @ 23:41:51 #24
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_87697320
Nee, nooit. Net als veel landen die er al bij zitten, maar nooit toegelaten hadden mogen worden.
Bedankt Hans.
pi_87697343
Nog niet, wellicht over 10 jaar. Denk dat Turkije er dan aan toe is.
De EU is al zo groot en dan een land erbij waar het met de mensenrechten ook nog niet helemaal goed is. Nog even wachten denk ik.
pi_87697507
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Turkije heeft de EU niet meer nodig, wordt steeds meer een stabieler en welvarender land dat haar heil ergens anders moet gaan zoeken. In het Oosten, zoals ze het al doet bijvoorbeeld. Ook vanuit cultureel vlak hebben ze weinig met elkaar gemeen.
precies maar om politieke redenen gaat dat niet zo soepel..
want komt de westerse media en die politicis van turkije begint radicaal te worden net als iran..
turkse president is een radicaal of een dictator..
turkije gaat sharia invoeren bla bla bla al die onzin.
En idd Turkije heeft Eu niet meer nodig.
Wij zijn in de verleden al EEUWEN EN EEUWEN lang in oorlog en in slechtste omstandheden gevochten..
dus ik begrijp niet waarom wij nu wel iemand nodig hebben terwijl het zo goed gaat.
pi_87697560
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:45 schreef OsamaBinLaden het volgende:

[..]

precies maar om politieke redenen gaat dat niet zo soepel..
want komt de westerse media en die politicis van turkije begint radicaal te worden net als iran..
turkse president is een radicaal of een dictator..
turkije gaat sharia invoeren bla bla bla al die onzin.
En idd Turkije heeft Eu niet meer nodig.
Wij zijn in de verleden al EEUWEN EN EEUWEN lang in oorlog en in slechtste omstandheden gevochten..
dus ik begrijp niet waarom wij nu wel iemand nodig hebben terwijl het zo goed gaat.
Zolang de Turken zelf geen gehoor geven aan de media propaganda is er geen probleem lijkt me.
pi_87697684
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zolang de Turken zelf geen gehoor geven aan de media propaganda is er geen probleem lijkt me.
ja weet ik maar de amerikaanse regering en de europese regering gaat ook zo denken..
die raken ook gewoon gemanipuleerd..
pi_87697804
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:49 schreef OsamaBinLaden het volgende:

[..]

ja weet ik maar de amerikaanse regering en de europese regering gaat ook zo denken..
die raken ook gewoon gemanipuleerd..
Dat zal geen probleem zijn, de VS wil een Turkse militaire uitbreiding naar het Oosten, ook op economisch vlak en machtsverhoudingen, derhalve weten ze dat Turkije the islam card moet spelen.
  maandag 18 oktober 2010 @ 23:53:55 #30
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_87697854
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat zal geen probleem zijn, de VS wil een Turkse militaire uitbreiding naar het Oosten, ook op economisch vlak en machtsverhoudingen, derhalve weten ze dat Turkije the islam card moet spelen.
Ik kom even binnenvallen hoor, maar is vriendschap sluiten met Turkije nu gunstig voor VS?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_87697913
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik kom even binnenvallen hoor, maar is vriendschap sluiten met Turkije nu gunstig voor VS?
Waar heb je het over? Turkije en de VS zijn al bondgenoten.
pi_87697921
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja oke.. maar de turken hadden in ottomaanse tijd de balkans in bezit..
nu kan turkije als die in de EU zijn daar mee bemoeien en de balkans op de goede weg helpen..
al die kapotte gebouwen daar en de werkloosheid..
echt erg hoor!!
plus turkije heeft ook veel geschiedenis in europa.
pi_87697961
Nee nooit.

Turkije is simpelweg geen Europa op cultureel en pak hem beet 600 jaar historisch gebied.
Daarnaast zou de EU zich eens moeten richten op de huidige samenstelling in plaats van de ziekelijke neiging om voortdurend te willen uitbreiden vanwege persoonlijk machtsgewin van politici.
pi_87697979
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat is vrij gunstig. Turkije is een land op een strategische locatie in het midden-oosten dat relatief westers-gezind is en het ook nog eens redelijk met Israel kan vinden. Dan is het in een dergelijke regio gunstig voor de EU en VS om hen te vriend te houden
pi_87698003
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:55 schreef OsamaBinLaden het volgende:

[..]

Ja oke.. maar de turken hadden in ottomaanse tijd de balkans in bezit..
nu kan turkije als die in de EU zijn daar mee bemoeien en de balkans op de goede weg helpen..
al die kapotte gebouwen daar en de werkloosheid..
echt erg hoor!!
plus turkije heeft ook veel geschiedenis in europa.
Het Ottomaanse rijk had wel meer dan alleen de Balkans in bezit, Turkije heeft zich wanneer in de EU te gedragen als een lid van de EU, niet als een dirigent van de EU. Hoeveel landen er ook bij mogen komen, meeste macht ligt toch bij de eerste 12.
pi_87698044
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:56 schreef MrX1982 het volgende:
Nee nooit.

Turkije is simpelweg geen Europa op cultureel en pak hem beet 600 jaar historisch gebied.
Waarin wijkt Turkije nou zo fundamenteel af van de landen aan de Middellandse zee die we wel als volwaardig Europees ervaren?

quote:
Daarnaast zou de EU zich eens moeten richten op de huidige samenstelling in plaats van de ziekelijke neiging om voortdurend te willen uitbreiden vanwege persoonlijk machtsgewin van politici.
Oh helemaal mee eens. Maar niemand ziet Turkije de eerste 10 of 20 jaar toetreden hoor :P
pi_87698109
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is vrij gunstig. Turkije is een land op een strategische locatie in het midden-oosten dat relatief westers-gezind is en het ook nog eens redelijk met Israel kan vinden. Dan is het in een dergelijke regio gunstig voor de EU en VS om hen te vriend te houden
Nu turkije beter in zijn vel zit op dat strategische plek komt er allemaal anti-turkse regering media artikelen enzo..
en nu heeft de wereld weer slechte gedachtes over turkije..

maar goed voorlopig is dat nog niet zo groot.
Ik vind zelf ook dat turkije met beide kanten goede relatie moet hebben.
En dat turkije ZELF het palestijnse en isrealische conflict moet beeindigen.
want alle conflicten is de aanleiding van joodse occupation of palestine.
maar van de ander kant vind ik ook dat ze eigen land verdienen.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:01:49 #38
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_87698154
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, het schijnt dat het vrij snel securaliseert. Maar wordt Turkijke dan niet met een lange nek aangekeken door Iran en dat gespuis?
pi_87698186
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, het schijnt dat het vrij snel securaliseert. Maar wordt Turkijke dan niet met een lange nek aangekeken door Iran en dat gespuis?
Dat Turkije vrij snel seculariseert?
pi_87698271
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Die secularisering is nu juist een beetje een probleem. Er zit nu een regering die het daar niet zo mee opheeft dus het is nog even zien hoe het afloopt. Maar goed hoe welvarender en hoger opgeleid een bevolking hoe seculierder gelukkig.

Met die lange nek zal het nog wel meevallen. Er is meer dan enkel het geloof dat kan binden. En het is een belangrijke brug tussen Europa en Azië.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:05:55 #41
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_87698294
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat Turkije vrij snel seculariseert?
..dat het LAND vrij snel securaliseert ..

Was laatst met spuiten en slikken, dat het land steeds meer Westerse perikelen krijgt, alhoewel eerwraak daar nog steeds geen uitzondering is.

En houd eens op met je taal purisme ;(
pi_87698337
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Was laatst met spuiten en slikken, dat het land steeds meer Westerse perikelen krijgt, alhoewel eerwraak daar nog steeds geen uitzondering is.

Ik dacht niet eens aan taalpurisme. Wat ik wilde zeggen is dat Turkije juist Islamiseert. :
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:09:12 #43
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_87698395
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die secularisering is nu juist een beetje een probleem. Er zit nu een regering die het daar niet zo mee opheeft dus het is nog even zien hoe het afloopt. Maar goed hoe welvarender en hoger opgeleid een bevolking hoe seculierder gelukkig.

Met die lange nek zal het nog wel meevallen. Er is meer dan enkel het geloof dat kan binden. En het is een belangrijke brug tussen Europa en Azië.
Ja, maar ik kan mij voorstellen dat figuren als Mahmoud Ahmadinejad niet zo heel erg blij zijn dat Islamitische landen als Turkije zo openlijk lopen te heulen met landen als Amerika, ik denk dat Turkijke dan toch tussen 2 vuren in komt te staan.
pi_87698406
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:59 schreef du_ke het volgende:
Waarin wijkt Turkije nou zo fundamenteel af van de landen aan de Middellandse zee die we wel als volwaardig Europees ervaren?
Turkije is en blijft een islamitisch land die daardoor het vizier eerder op het Oosten heeft gericht dan op het Westen.

Dat het land wat nu Turkije heet een belangrijke rol heeft in de Europese geschiedenis is duidelijk maar dat is wel een pre-islamtische periode die mijns inziens niet veel meer van doen heeft met het hedendaagse Turkije.

quote:
Oh helemaal mee eens. Maar niemand ziet Turkije de eerste 10 of 20 jaar toetreden hoor :P
Het is absurd dat Turkije zolang aan het lijntje wordt gehouden. Al die geopolitieke motieven ten spijt zou men in de EU eens ballen moeten tonen en een Nee durven te formuleren.
pi_87698642
Turkije moet gewoon aan de eisen van de EU voldoen en dan mogen ze van mijn part toegelaten worden. Al mogen ze de Armeense kwestie van mij onderhand wel vergeven en vergeten. Ik heb geen idee hoe lang geleden dat was maar 99,9% van de Turkse bevolking heeft daar totaal niets mee te maken schat ik zo en alle betrokkenen zullen onderhand al lang en breed onder de zoden liggen.
“An interesting thing is a good thing.”
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:18:14 #46
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_87698709
De EU is al erg groot. Ik ben voor meer Europese samenwerking; als je maar meer landen gaat toevoegen wordt het steeds moeilijker te besturen en gaat het zich vooral richten op economische samenwerking ipv politiek en militair. De samenwerking moet verder gaan en dat gaat beter met minder landen.

Turkije is een behoorlijk groot land met een andere cultuur, relatief veel armoede, agrarische economie en weinig democratie. Dat verandert de machtsrelaties teveel binnen het Europese Parlement. Roemenië en Bulgarije hebben veel van dezelfde problemen en ik vind dat ze ook niet hadden moeten toetreden. De grootte van Turkije maakt het echter nog problematischer.

Verder ligt het grotendeels niet in Europa. Als Turkije toetreedt dan zouden Rusland, Georgië, Azerbeidzjan en Kazachstan ook toe moeten kunnen treden. Wat komt daarna? Noord-Afrika? De Europese Unie zou niet iets moeten zijn waar de hele wereld aan mee kan doen, vooral omdat de samenwerking nu zo ver gaat.

De meerderheid van de EU bevolking wil geen Turkse toetreding en het lijkt me dan ook niet slim om de burger daarmee voor de voeten te lopen. Protesten van de EU-bevolking zouden de EU behoorlijk kunnen verzwakken.

In het kort: ik ben zeer pro-EU maar ik vind dat Turkije er nooit bij moet komen. Of in ieder geval niet de komende 25 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Premium_Quality op 19-10-2010 00:23:35 ]
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:20:52 #47
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_87698791
quote:
Weinig aan toe te voegen. Al vind ik dat het eerst weer goed moet gaan met de economie in de EU, maar dat geldt voor elk land wat erbij wil komen. Als Turkije aan de strenge eisen voldoet, heb ik er geen bezwaar tegen enkel omdat het Turkije is.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:42:14 #48
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87699394
Ik ben voor toetreding op lange termijn, echter niet nu.

Turkije is een aardig end op weg, maar is er nog niet helemaal, ik denk dat ze er over 10 jaar misschien wel klaar voor zijn.
Echter, ik weet niet of de EU er dan al klaar voor is. Zoals eerder al gesteld, de EU heeft enkele landen tot zich genomen die nauwelijks aan de eisen voldeden en misschien wel niet toegelaten hadden moeten worden. Na zo'n grote uitbreiding denk ik dat we eerst wat tijd nodig hebben voordat we een ander niet-ideaal land toe laten (dat geldt voor wel meer landen als Oekraine). Noorwegen of Zwitserland daarentegen zouden best nu kunnen denk ik.
Over het argument dat Europa te groot wordt en het nergens ophoudt: zolang we het stukje bij beetje doen (en niet 10 landen in 1 keer) en de andere landen zich laten aanpassen aan ons, en onze snelheid dan is er niets mis mee als straks Rusland e.d. er bij komen, denk ik (dit is wel erg verre toekomst muziek, maar het gaat om het idee)
Oh, en het culturele/historische argument dat sommigen hier hebben: ik vind het maar bullshit. Anders hadden noord en zuid Europa ook nooit samen moeten gaan. Daar zitten ook grote culturele en historische verschillen. Bovendien, verschillen zijn leuk en kunnen overbrugt worden.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_87699561
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:16 schreef Repelsteeltju het volgende:
Turkije moet gewoon aan de eisen van de EU voldoen en dan mogen ze van mijn part toegelaten worden. Al mogen ze de Armeense kwestie van mij onderhand wel vergeven en vergeten. Ik heb geen idee hoe lang geleden dat was maar 99,9% van de Turkse bevolking heeft daar totaal niets mee te maken schat ik zo en alle betrokkenen zullen onderhand al lang en breed onder de zoden liggen.
En dat is nou net het probleem met die gasten. Eén "verkeerde" opmerking uit europa over de armeense kwestie en het hele land is in rep en roer, ook al heeft 99,9% van de hedendaagse turken er niks mee te maken. Lange tenen en grote ego's.
-
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:53:30 #50
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87699652
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:49 schreef quo_ het volgende:

[..]

En dat is nou net het probleem met die gasten. Eén "verkeerde" opmerking uit europa over de armeense kwestie en het hele land is in rep en roer, ook al heeft 99,9% van de hedendaagse turken er niks mee te maken. Lange tenen en grote ego's.
En in hoeverre is dat anders met bv Italianen?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_87699892
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Die aflevering van spuiten en slikken over Turkije sloeg echt nergens op. :')
pi_87701093
Jullie begrijpen het niet..
Turkse economie groeit is hoog en groeit ontzettend hood.. maar de euro per capitaal is natuurlijk veel hoger bij nederland enz natuurlijk zo'n klein land besturen is wel makkelijk.

En turkse bevolking is niet relatief armoedig.. er is gewoon veel landbouw... en dat betekent niet armoede..
ze werken in de zomer en in de herfst gaan ze vakantie houde en heel weinig werken(alleen verkopen).
Terwijl ze een huis hebben,tractor,auto,motoren,klein huisje(sommige) bij de landbouw,grote stukken grond...
dat is geen armoede maar gewoon de stijl van leven.
en dit is een soort van turkse droom..
het ideale turkse gezin.

en democratie is er gewoon behalve artikel 301 die is aangepast waardoor eu er geen plicht heeft gemaakt...
Laat dit even duidelijk zijn.

En nu wat valt er niet te voege?
Ik bedoel de balkans zit ook bij de EU..
die landen he.. ooit gezien?
lijkt net of ze net uit oorlogstijd zijn gekomen..
overal kapotte huizen en wijkjes..
Maar als turkije hier komt...
dan kan turkije hier wat aan doen..
omdat turkije ook leger basis hebben in de balkans..
en als turkije wilt kan turkije balkans in hun eigen land voegen(figuurlijk) omdat ze nog steeds veel invloed hebben daar vanwege de ottomaanse tijd.

Plus er is ontzettend veel ímport van EU van turkije..
zoals televies .. 3 grootste tv bedrijven zijn turks..
kleding.. 60% van de kleding komt van turks afkomst..
motoren en voertuigen,schepen.. turkije heeft 3de grootste haven.. waar ze schepen bouwen(japan 2de)..
enzo voort.. en als turkije in de EU komt dan worden deze handel allemaal belasting vrij(denk ik) in ieder geval goedkoper en zelf gratis.. want dan vraag je geen geld om een product in je land te verkopen..
En wat duitsland al zei is zo dom.. ze zeggen geen eu lidmaatschap maar wel volle relatie en handel...
waar slaat dat op..
plus turkije heeft al veel invloed op EU.. dus kunnen ze net zo goed eu lidmaatschap krijgen..
het is niet zo turkije er niet klaar voor is of nog niet in de 21ste eeuw net als de balkans..
kijk naar de uruzgan die het tweede kamer deed vallen..
wat is dat nou?
in oorlogstijden valt er niet eens de regering in turkije..
turkije is sterk en we hebben erger meegemaakt..
en in een clubje joinen kunnen wij niet?
:Z
pi_87701198
Ik ben neutraal.

Aan de ene kant kan Turkije zeker een bijdrage leveren aan de EU en een brug naar het Oosten vormen. De economie is erg sterk in opkomst.

Aan de andere kant is Turkije een land met een ander zicht op mensenrechten. Europa zou elk land dat Turkije aanvalt moeten steunen. Er zijn Grieks-Turkse diplomatische strubbelingen. En is er nog de Koerdische situatie.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 04:01:08 #54
177885 JoaC
Het is patat
pi_87701291
Nu nog niet, dus nee maar ja.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 04:48:18 #55
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_87701366
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_87701372
Doe maar niet
pi_87702057
Gewoon nee.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 08:35:15 #58
37248 BertV
Klei indiaan
pi_87702132

"Wat zullen de Fokkers beslissen?"
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_87702148
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja, maar ik kan mij voorstellen dat figuren als Mahmoud Ahmadinejad niet zo heel erg blij zijn dat Islamitische landen als Turkije zo openlijk lopen te heulen met landen als Amerika, ik denk dat Turkijke dan toch tussen 2 vuren in komt te staan.
En dan heb ik ze liever aan onze kant van de vuurlinie staan. Zoals we in de koude oorlog ook blij waren dat Turkije bij de NAVO ging en niet bij het Warschaupact

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:09 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Turkije is en blijft een islamitisch land die daardoor het vizier eerder op het Oosten heeft gericht dan op het Westen.
Is die conclusie wel zo logisch? Volgens mij heeft het land veel meer met de landen rond de Middellandse Zee dan met ;het Oosten'.
quote:
Dat het land wat nu Turkije heet een belangrijke rol heeft in de Europese geschiedenis is duidelijk maar dat is wel een pre-islamtische periode die mijns inziens niet veel meer van doen heeft met het hedendaagse Turkije.
[..]
Nou dan ben je ergens wat informatie over o.a. het Ottomaanse Rijk verloren in de strijd geloof ik ;).

quote:
Het is absurd dat Turkije zolang aan het lijntje wordt gehouden. Al die geopolitieke motieven ten spijt zou men in de EU eens ballen moeten tonen en een Nee durven te formuleren.
Ik denk dat het goed te verkopen is dat we als EU stringente voorwaarden hangen voor echt gestart wordt met onderhandelingen...

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 08:27 schreef Wijze_appel het volgende:
Gewoon nee.
Kan je dat ook gewoon onderbouwen?
pi_87702185
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 08:35 schreef BertV het volgende:
[ afbeelding ]
"Wat zullen de Fokkers beslissen?"
Ach het is hier een rechts en vooral anti-moslim broeinest dus die vraag is niet zo lastig :P
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:07:40 #61
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_87702632
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 08:39 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach het is hier een rechts en vooral anti-moslim broeinest dus die vraag is niet zo lastig :P
Het is hier juist een linkse pro-Moslim broeinest. Nederlanders die aan de kant staat van de moslims, dat heb ik zelden in mijn leven meegemaakt in real life.

Turkije is een Islamitisch land, en we zullen er meer aan verliezen, dan aan winnen. Wat heeft Turkije ons nou te bieden, behalve ellendige immigranten?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_87703172
Turkije is geen Europees land. Bovendien zijn de Turken ontzettend nationalistisch, worden minderheden met ijzeren hand onderdrukt, is er geen democratie, geen vrijheid van godsdienst, is er een hang naar islamisme en martelen politie en leger dat het een lieve lust is.

Geen Turkije dus in de EU.
pi_87703198
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 09:07 schreef mlg het volgende:

Turkije is een Islamitisch land, en we zullen er meer aan verliezen, dan aan winnen. Wat heeft Turkije ons nou te bieden, behalve ellendige immigranten?
Nederland wordt armer, dommer en gevaarlijker met een grote instroom van nationalistische Turkse moslims.
pi_87703617
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:37 schreef du_ke het volgende:
nee, want turk.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_87705568
Als Turkije zich verder moderniseert, denk aan het terrein dat nog valt te winnen bij zaken als de erkenning van de Armeense Genocide en de macht van het leger, dan mag Turkije er zeker bij. Maar zolang dat niet het geval is vind ik dat Turkije niet past binnen de door Europa gestelde regels.
pi_87706005
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 11:03 schreef RensWisse het volgende:
Als Turkije zich verder moderniseert, denk aan het terrein dat nog valt te winnen bij zaken als de erkenning van de Armeense Genocide en de macht van het leger, dan mag Turkije er zeker bij. Maar zolang dat niet het geval is vind ik dat Turkije niet past binnen de door Europa gestelde regels.
Je kunt een schep en een zeef in een zandbak zetten, het maakt het nog steeds geen speeltuin. :{
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:22:46 #67
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87706105
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 09:35 schreef daluurman het volgende:
Turkije is geen Europees land. Bovendien zijn de Turken ontzettend nationalistisch, worden minderheden met ijzeren hand onderdrukt, is er geen democratie, geen vrijheid van godsdienst, is er een hang naar islamisme en martelen politie en leger dat het een lieve lust is.

Geen Turkije dus in de EU.
Turkije is net zo zeer Islamitisch als dat Europe Christelijk is.
En er zijn landen in de EU (Hongarije?) die VEEL nationalistischer zijn dan Turkije
pi_87706405
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 11:22 schreef Tanin het volgende:

[..]

Turkije is net zo zeer Islamitisch als dat Europe Christelijk is.
En er zijn landen in de EU (Hongarije?) die VEEL nationalistischer zijn dan Turkije
Dat is niet waar.
pi_87710156
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 03:04 schreef OsamaBinLaden het volgende:
Jullie begrijpen het niet..
Turkse economie groeit is hoog en groeit ontzettend hood.. maar de euro per capitaal is natuurlijk veel hoger bij nederland enz natuurlijk zo'n klein land besturen is wel makkelijk.
Nee hier begrijp ik inderdaad helemaal niks van :D
pi_87713513
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 03:04 schreef OsamaBinLaden het volgende:
Ik zou internationale betrekkingen gaan studeren.
pi_87721613
Ik weet niet wat jullie denken als ik een land noem genaamd Turkije..
Maar Turkije heeft ontzettend veel moderne mensen zelfs de landbouw mensen waar in mijn dorp het belangrijke "source" is heb ik veel met hun gepraat omdat wij gewoon turken zijn en graag meer wilt weten over hun.
Zij zijn zo open ze leven als boeren maar zijn zo modern.
Alleen je ziet ze niet aan de buitenkant.

Turkije is een modern ontwikkelde land met moderne mensen.
Natuurlijk zijn er groepjes joden,christelijken,satanisten,ongelovigen,illegalen,criminelen.. dat heeft elke land.

Turkije heeft zelfs zijn eigen gay pride.. wat dacht je daar van?
mening van vrije godsdienst?
wil je soms weten hoeveel kerken en synagogen er zijn?
wil je weten hoeveel russiche en joodse toeristen zijn in Turkije?

En de verschil tussen de leger en de poltie van hier en turkije is:
Een politie hier lijkt wel een tegenstander.. of word wel eens keer uitgesjouwd.
in turkije zijn de politie een ware hard die hun leven altijd opofferen.

De leger in nederland is zacht,lage moraal en carriere/geld denkend.
In turkije zijn ze sterk,bereid om elke seconde te doden en te overlijden,het boeit hun carriere of geld niet.
alleen als ze gezin hebben steunt de regering hun gezin met wat geld.

Plus de straffen in turkije is veel zwaarder dan nederland.
je verkracht hier iemand morge ben je vrij(figuurlijk) en in turkije word je jaaaaaren laang vastgehoude en word je eens ook keihard in elkaar geslage door de polities daar.
en als je op vrije voeten bent kan je door de schaamte naar geen enkel ogen kijken.
klinkt "extreem" maar je leert het van af.

De enorme machtige leger beschermt de seculiere staat van Mustafa Kemal Ataturk.
Waardoor de generalen en rechters niet konden veroordeeld.
Maar de turkse president heeft dit veranderd door referendum.

De kans op islamitsche staat is groter omdat de leger minder macht heeft in poltiiek.
maar het is wel een democratischer land geworden.
en vrouwenrechten of wat dan ook heb je ook helemaal.
pi_87724220
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 17:51 schreef OsamaBinLaden het volgende:
Ik weet niet wat jullie denken als ik een land noem genaamd Turkije.

<....tekst....>
Kostelijk. ^O^
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:26:45 #73
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_87737408
Economisch gezien zou Turkije een aanwinst zijn voor de EU, maar ik vrees voor nog meer bureaucratie als de EU nog groter wordt. Het is inmiddels al zo'n ondemocratisch gedrocht. :{

Dus ik zeg: vrijhandel opzetten voor zover dat er nog niet is en goed bilateraal overleg starten waar dat nodig is. ^O^
pi_87737430
knip

[ Bericht 98% gewijzigd door lyolyrc op 20-10-2010 00:21:45 (quote ipv edit) ]
pi_87739083
Als het je enkel om geld of macht te doen is, dan zou je er misschien voor kunnen zijn Turkije toe te laten. Maar bedenk wel, het gaat hier om het aangaan van staatkundige betrekkingen. De EU groeit langzaam richting een statenbond, en die eenwording gaat almaar verder (een ,,steeds hechter verbond tussen de volkeren van Europa"). Er komen dan zaken naar boven die moeilijker in cijfers uit te drukken zijn. Het is een totaal andere samenleving, met andere mensen en met een lange geschiedenis als vijand van het Avondland. Niemand beschouwt de Turken als broedervolk, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat ooit zal veranderen. Turkije mag dus nimmer tot onze Unie toetreden. Dit alles staat handelsbetrekkingen of een vriendelijke omgang natuurlijk niet in de weg.
pi_87739127
Waarom probeer je het zo hard, OsamaBinLaden?
pi_87739382
met wat?

Ik probeer jullie wat duidelijk te maken.
plus ik ben tegen
pi_87739616
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 01:39 schreef OsamaBinLaden het volgende:
met wat?

Ik probeer jullie wat duidelijk te maken.
Met je verkapte odes, ja.
pi_87739776
Laat ik het beeld schetsen voor ik mijn mening geef. Ik heb er een jaar gestudeerd en gereisd. Ik heb met mensen uit het westen en het oosten van het land gesproken. Ik ken de geschiedenis van voor en na Ataturk en de economische situatie en ga er vanaf januari weer voor een jaar of langer naartoe.

Turkije was tot voor kort de katalysator tussen oost en west. De stabiele brug tussen Europa en het midden Oosten en een seculiere natie die een grote belangrijke overeenkomst deelt met Nederland. De Handel.

Het land had een kwantitatief sterk leger en de regering beheerst de media, het weinig kritische linkse en rechtse nieuws staat bij dezelfde persoon onder supervisie. Youtube werd aan banden gelegd toen ik er studeerde. Eerst een maand met tussenpozes, later 2 maanden en nu ligt het inmiddels al 2 jaar plat. Tot zover het beeld van de persvrijheid.

Dit alles lijkt negatief, maar in het dagelijkse leven merk je daar bitter weinig van. Het land voelt allerminst als een dictatuur, integendeel. Ik lijk mezelf misschien tegen te spreken maar voor Turkije waren dit soort maatregelen misschien wel goed.

De sterke legermacht heeft een functie, het beheersen van de stabiliteit. Dreigingen vanuit het oosten en het westen buiten houden en daaraan gekoppeld dat het z'n eigen identiteit bewaard. Een identiteit die stabiel is maar ook net zo hard weer als een kaartenhuis kan instorten. Dus is het doel 'de boel bij mekaar houden', kost wat het kost.. en dan niet op de pappen en nathouden manier.

Turkije is namelijk een smeltkroes van westerse cultuur met oosterse religie. Waar deze cultuur het deel t/m Ankara overlapt en een meer Arabische wereld daarachter begint. Deze Arabische wereld heeft een belangrijke rol gespeeld in het laatste referendum.

Het referendum had een belangrijke 'voor' steun van de partij van Erdogan, die zijn 'ja' stem wilde laten doorvoeren. Deze voor stem betekende veel dingen.

De punten voor de ja stem:

1. Het leger en de rechterlijke macht verliest z'n kracht, turken krijgen (zogenaamd) meer vrijheid
2. Turkije zet hiermee een stap richting de EU

Lijkt mooi op papier, maar er zitten haken en ogen aan.

De campagne is vooral gevoerd met verwijzingen naar het geloof om de armsten over de streep te trekken. Geloof scoort en geloof heeft ook hier gemaakt dat het meerendeel ja stemde. Voor degenen die het niet begrepen.. De stembiljetten lieten een groot JA en een heel klein nee zien dus de keuze was snel gemaakt, ja was positief, nee negatief. Daarnaast zijn veel linkse stemmers over de streep gegaan op het punt van vrijheid. Maar wat betekent dit in de praktijk?

De eerste tekenen waren er al toen Erdogan's partij een paar weken geleden 250 miljoen dollar van Iran kreeg. Een beloning voor z'n werk waar hij jarenlang op heeft lopen broeden. Zelf ontkent de partij dit en ook de Turkse media schreven er niet over. Maar er is nooit een rectificatie aangevraagd voor dit internationale nieuws.

Met het leger en de rechters uit de weg (belangrijke partijen die de seculiere staat beheren) ligt de weg vrij voor islamitische partijen en vervaagt de scheiding tussen moskee en staat. Stap voor stap worden er kleine dingetjes doorgevoerd. Hoofddoekverbod op scholen en uni's wordt opgeheven en in het oosten bloeit de handel op en maakt men zich afhankelijk van electriciteit en water uit Iran.

Europa is er met open ogen ingetrapt. Turkije zal niet bij de EU komen en Erdogan is zo degressief als Ataturk progressief was. Hij breekt met het godsdienst in het vizier op wat Ataturk ooit opbouwde. De Ottomaanse staat komt terug en ik ben dat er straks weleens een harde confrontatie tussen oost en west kan ontstaan waarin Turkije met de huidige regering eerder een kloof wordt dan een brug tot oplossingen.

Zijdelings mag je je natuurlijk ook afvragen hoe groot Europa moet zijn, moeten we heel rusland er ook bij? Geografisch gezien zou Europa niet de halve wereld moeten beslaan en de EU dus ook niet

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 20-10-2010 02:08:21 ]
pi_87739878
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:02 schreef Beathoven het volgende:
De stembiljetten lieten een groot JA en een heel klein nee zien dus de keuze was snel gemaakt, ja was positief, nee negatief.
Wat lul je allemaal? :{.

(Ja - Nee)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2010 02:11:54 ]
pi_87739904
Nooit bij de EU, maar wel bijv. een hechte partner van de EU.
pi_87739969
Turkije, denk wel dat ze erbij moeten. het zal de EU gigantisch kunnen versterken.
pi_87740006
Ik begrijp dat Turkije graag wil. En al heel lang aansluiting bij het westen zoek. Langer dan menigeen hier denkt.
Ik begrijp ook dat de eu twijfelt.
Turkije moet haar mensenrechten positie gewoon verbeteren. En ik hoop oprecht dat het een seculiere staat is en blijft.
En dan hebben we nog de oorlog met Griekenland die nooit officieel beindigd is.

Maar los van die kwesties heb ik geen moeite met Turkije.
Het zijn wel veel mensen daar, maar is dat een argument?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_87740015
Nee, ze hebben daar nog wat dingen op te lossen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  woensdag 20 oktober 2010 @ 02:21:31 #86
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_87740018
Laten we Bulgarije, Roemenie, Italie en Griekenland uit de EU knikkeren en Turkije toelaten.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_87740023
Nee, het is niet modern genoeg
Never go to bed mad - Stay up and fight
pi_87740039
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:21 schreef haShem het volgende:
Nee, het is niet modern genoeg
Wat is modern?
Ik vind het moeilijk..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_87740181
quote:
Laat ik het beeld schetsen voor ik mijn mening geef. Ik heb er een jaar gestudeerd en gereisd. Ik heb met mensen uit het westen en het oosten van het land gesproken. Ik ken de geschiedenis van voor en na Ataturk en de economische situatie en ga er vanaf januari weer voor een jaar of langer naartoe.

Turkije was tot voor kort de katalysator tussen oost en west. De stabiele brug tussen Europa en het midden Oosten en een seculiere natie die een grote belangrijke overeenkomst deelt met Nederland. De Handel.

Het land had een kwantitatief sterk leger en de regering beheerst de media, het weinig kritische linkse en rechtse nieuws staat bij dezelfde persoon onder supervisie. Youtube werd aan banden gelegd toen ik er studeerde. Eerst een maand met tussenpozes, later 2 maanden en nu ligt het inmiddels al 2 jaar plat. Tot zover het beeld van de persvrijheid.

Dit alles lijkt negatief, maar in het dagelijkse leven merk je daar bitter weinig van. Het land voelt allerminst als een dictatuur, integendeel. Ik lijk mezelf misschien tegen te spreken maar voor Turkije waren dit soort maatregelen misschien wel goed.

De sterke legermacht heeft een functie, het beheersen van de stabiliteit. Dreigingen vanuit het oosten en het westen buiten houden en daaraan gekoppeld dat het z'n eigen identiteit bewaard. Een identiteit die stabiel is maar ook net zo hard weer als een kaartenhuis kan instorten. Dus is het doel 'de boel bij mekaar houden', kost wat het kost.. en dan niet op de pappen en nathouden manier.

Turkije is namelijk een smeltkroes van westerse cultuur met oosterse religie. Waar deze cultuur het deel t/m Ankara overlapt en een meer Arabische wereld daarachter begint. Deze Arabische wereld heeft een belangrijke rol gespeeld in het laatste referendum.

Het referendum had een belangrijke 'voor' steun van de partij van Erdogan, die zijn 'ja' stem wilde laten doorvoeren. Deze voor stem betekende veel dingen.

De punten voor de ja stem:

1. Het leger en de rechterlijke macht verliest z'n kracht, turken krijgen (zogenaamd) meer vrijheid
2. Turkije zet hiermee een stap richting de EU

Lijkt mooi op papier, maar er zitten haken en ogen aan.

De campagne is vooral gevoerd met verwijzingen naar het geloof om de armsten over de streep te trekken. Geloof scoort en geloof heeft ook hier gemaakt dat het meerendeel ja stemde. Voor degenen die het niet begrepen.. De stembiljetten lieten een groot JA en een heel klein nee zien dus de keuze was snel gemaakt, ja was positief, nee negatief. Daarnaast zijn veel linkse stemmers over de streep gegaan op het punt van vrijheid. Maar wat betekent dit in de praktijk?

De eerste tekenen waren er al toen Erdogan's partij een paar weken geleden 250 miljoen dollar van Iran kreeg. Een beloning voor z'n werk waar hij jarenlang op heeft lopen broeden. Zelf ontkent de partij dit en ook de Turkse media schreven er niet over. Maar er is nooit een rectificatie aangevraagd voor dit internationale nieuws.

Met het leger en de rechters uit de weg (belangrijke partijen die de seculiere staat beheren) ligt de weg vrij voor islamitische partijen en vervaagt de scheiding tussen moskee en staat. Stap voor stap worden er kleine dingetjes doorgevoerd. Hoofddoekverbod op scholen en uni's wordt opgeheven en in het oosten bloeit de handel op en maakt men zich afhankelijk van electriciteit en water uit Iran.

Europa is er met open ogen ingetrapt. Turkije zal niet bij de EU komen en Erdogan is zo degressief als Ataturk progressief was. Hij breekt met het godsdienst in het vizier op wat Ataturk ooit opbouwde. De Ottomaanse staat komt terug en ik ben dat er straks weleens een harde confrontatie tussen oost en west kan ontstaan waarin Turkije met de huidige regering eerder een kloof wordt dan een brug tot oplossingen.

Zijdelings mag je je natuurlijk ook afvragen hoe groot Europa moet zijn, moeten we heel rusland er ook bij? Geografisch gezien zou Europa niet de halve wereld moeten beslaan en de EU dus ook niet
Compleet met je eens..
Maar misschien wilt de Turken ook islamiseren?
En anders gaan ze wel op CHP stemmen..
Of MHP(deze is wel ultra nationalistisch)
pi_87740189
Het wordt wel meteen de grootste lidstaat, dat is wel een probleem,.
Denk toch dat het met de toetreding tot de EU stabieler zal worden.
pi_87740203
Er is ook dit:
Turkije zal dan wel de rijkste,machtigste,grootste en de meest beinvloedbare land zijn.
En dit willen frankrijk en duitsland niet dus gaan ze op de kleinste detail om de lidmaatschap te laten verlengen.
pi_87740211
In godsnaam, hoe oud ben je?
pi_87740214
Turkije is democratisch gezien een Islamitische staat.
Maar het land wordt seculier gehouden door het leger(dictatuur). Als je het systeem democratisch maakt, heeft de Islamitische partij vrij spel om een Islamitische staat te maken van Turkije.

Wat ik me afvraag: Ziet de EU Turkije het liefst als democratie of dictatuur?
pi_87740219
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:40 schreef zarGon het volgende:
In godsnaam, hoe oud ben je?
oud genoeg om je voortaan te negeren.
pi_87740234
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:41 schreef OsamaBinLaden het volgende:

[..]

oud genoeg om je voortaan te negeren.
Fantezi almış başını gidiyor.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2010 02:44:15 ]
pi_87740240
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:41 schreef 0013379 het volgende:
Turkije is democratisch gezien een Islamitische staat.
Maar het land wordt seculier gehouden door het leger(dictatuur). Als je het systeem democratisch maakt, heeft de Islamitische partij vrij spel om een Islamitische staat te maken van Turkije.

Wat ik me afvraag: Ziet de EU Turkije het liefst als democratie of dictatuur?
Dictatuur klinkt wel heel erg negatief.
Maar technisch gezien is het wel zo.
Maar het is een positieve dictatuur..
en een soort van..
Net als Mustafa Kemal Ataturk die dictatuur speelde.

Turkije wilt democratische land maar of we islamitische staat of seculiere staat willen is erg afwisselende meningen.
Maar bij beide staten zal de leger het beschermen..
maar aangezien de leger bestaat uit Mustafa Kemal Ataturk volgers zal de leger en de bevolking dit niet makkelijk toestaan
pi_87740258
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:10 schreef zarGon het volgende:

[..]

Wat lul je allemaal? :{.

[ afbeelding ]
(Ja - Nee)
Deze waren niet overal in het land gelijk heb ik me laten vertellen. In het oosten verschilden ze volgens degene waar ik het ermee over had. Anyway, daar was ik niet bij en had t in dit geval van twijfel niet moeten plaatsen.

Maar ik geloof niet dat dit puntje mn hele post buitenspel zet. :) van de rest zijn er betrouwbare bronnen.
pi_87740269
Het is vragen om problemen die je vroeg of laat ermee krijgt.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87740279
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 02:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Deze waren niet overal in het land gelijk heb ik me laten vertellen. In het oosten verschilden ze volgens degene waar ik het ermee over had. Anyway, daar was ik niet bij en had t in dit geval van twijfel niet moeten plaatsen.

Maar ik geloof niet dat dit puntje mn hele post buitenspel zet. :) van de rest zijn er betrouwbare bronnen.
Nou, ga je gang:
quote:
Toon mij je betrouwbare bronnen eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2010 02:52:20 ]
pi_87740294
Ik beschouw een goede relatie met Iran niet als een nadeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')