abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87550412
Hoi Allen,

Ik had net de schrik van mijn leven.
Net is er bijna brand uitgebroken in een stopcontact.

Op dit stopcontact zat de droger en de wasmachine en dat ging al 3 jaar goed.
Echter begon die net gigantisch te stinken en toen zag ik dat de stekker scheef zat
Daarnaast is nu 1 gaatje van het stopcontact en 1 van de pinnen van de stekker verbrand.
Dit was op de plaats waar de stekker er niet goed in zat.

Kan dit inderdaad gebeuren doordat de stekker er niet goed inzit of was het stopcontact overbelast of een andere reden.

Daarnaast vroeg ik me af of het wel verstandig is om zowel een wasmachine als een droger op 1 stopcontact aan te sluiten.

Graag jullie reactie
Nothing is what it seems
pi_87550751
gefeliciteert met je vlamboog!

in zou het stopcontact even nader inspecteren binnen in.. en eventueel vervangen..

en hier zitten de wasser en droger ook al jaren op 1 groep.. ( wel 2 losse enkele stopcontactjes :') ... maar waarom dat is weet ik niet :D )
  donderdag 14 oktober 2010 @ 21:52:12 #3
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_87550914
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 21:41 schreef BlackCobra het volgende:

Daarnaast vroeg ik me af of het wel verstandig is om zowel een wasmachine als een droger op 1 stopcontact aan te sluiten.

Het kan wel, maar dan moet je niet de wasmachine én de wasdroger tegelijk aanzetten. Beter is nog op twee verschillende groepen en dus twee verschillende stopcontacten.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 21:53:57 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_87550985
Als je ze niet tegelijk aanzet gaat het wel goed op 1 groep.
Als de wasmachine water gaat verwarmen & de droger is aan het drogen kan je met een beetje pech wel aardig in de buurt komen van de volle 16 ampere dat het spul kan hebben.
Als je het dan ook nog eens via een verlengsnoer ofzo (van die lekkere studentenhuis constructies) op 1 stopcontact hebt zitten is het vragen om problemen :P .
pi_87551016
Ja net stonden ze alle twee aan.

Echter doe ik dat al jaren en ging het dus altijd goed.
Is de oorzaak dan toch overbelasting?

Echter is dat wel het enige wat er op die groep zit.
Nothing is what it seems
  donderdag 14 oktober 2010 @ 21:57:03 #6
36431 bleiblei
pi_87551151
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 21:54 schreef BlackCobra het volgende:
Ja net stonden ze alle twee aan.

Echter doe ik dat al jaren en ging het dus altijd goed.
Is de oorzaak dan toch overbelasting?

Echter is dat wel het enige wat er op die groep zit.
Bij overbelasting klapt je groep eruit :) .
Maar als je gekke dingen doet en inferieur spul gebruikt dat niet 100% lekker is aangesloten zit je in de foutmarge en vergroot je de kans op smelten e.d. :) .
pi_87551213

http://www.elektronica-online.nl/?content=2665

Dan heb je geen last hier meer van, kan je allebei aanzetten, gaat er 1 uit als die teveel stroom trekt, en als de ander klaar is gaat de anders dus weer verder. Lekker duidelijk... :P
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87551285
hier staan ze ook prima tegelijk aan.. niks mis mee..
pi_87551287
Hoe zit dat, 1 stopcontact?
1 stopcontact = 2 gaatjes = 1 stekker = 1 apparaat.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_87551363
Het is 1 stopcontact met daarop een verlengsnoer.
Op dat verlengsnoer zitten zowel de droger als de wasmachine.
Nothing is what it seems
pi_87551440
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 21:57 schreef Oblivion het volgende:
[ afbeelding ]

http://www.elektronica-online.nl/?content=2665

Dan heb je geen last hier meer van, kan je allebei aanzetten, gaat er 1 uit als die teveel stroom trekt, en als de ander klaar is gaat de anders dus weer verder. Lekker duidelijk... :P
Ik heb ook zo'n soort stopcontact. Het werkt op zich perfect, het enige is dat je een 'analoge' wasdroger moet hebben (met draaknoppen dus) want een electronische droger snapt het niet als 'ie ineens uitgaat als de wasmachine teveel stroom trekt.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 22:02:53 #12
36431 bleiblei
pi_87551465
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:00 schreef BlackCobra het volgende:
Het is 1 stopcontact met daarop een verlengsnoer.
Op dat verlengsnoer zitten zowel de droger als de wasmachine.
Naja, daar doelde ik dus op. Dat zijn constructies die je niet moet willen :') .
pi_87551527
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:02 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n soort stopcontact. Het werkt op zich perfect, het enige is dat je een 'analoge' wasdroger moet hebben (met draaknoppen dus) want een electronische droger snapt het niet als 'ie ineens uitgaat als de wasmachine teveel stroom trekt.
Okay, dat wist ik niet, is lang geleden dat ik 'm nodig had en heb nu per machine een groep.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87551531
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:02 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Naja, daar doelde ik dus op. Dat zijn constructies die je niet moet willen :') .
Is het dan wel mogelijk om 1 van de twee op een ander stopcontact aan te sluiten die wel op dezelfde groep zit?
Nothing is what it seems
pi_87551564
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:03 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Okay, dat wist ik niet, is lang geleden dat ik 'm nodig had en heb nu per machine een groep.
Dat is op zich nog beter natuurlijk, maar soms ben je niet in de gelegenheid om dat te regelen. :)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_87551572
Op je verlengsnoer/stekkerblok staat een maximum wattage toch? Maar 2 van die energie-slurpers er op is niet verstandig nee :')
  donderdag 14 oktober 2010 @ 22:05:20 #17
36431 bleiblei
pi_87551605
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:02 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Eh, dan heb je de verkeerde, die verlengdoos schakelt tussen de twee stopcontacten.
Zet je de wasmachine aan, kan de droger niet meer aan. Gaat de wasmachine uit, kan de droger weer aan.
Wij hebben dat ding zitten tussen de boiler en vaatwasser. Zodra de vaatwasser aan gaat, kan de boiler niet meer opwarmen :) .
pi_87551627
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:04 schreef BlackCobra het volgende:

[..]

Is het dan wel mogelijk om 1 van de twee op een ander stopcontact aan te sluiten die wel op dezelfde groep zit?
Dat zou geen probleem moeten zijn volgens mij. Als ze teveel stroom trekken vliegt je zekering in de meterkast er uit (daar is ie voor) :)
  donderdag 14 oktober 2010 @ 22:06:13 #19
36431 bleiblei
pi_87551646
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:04 schreef BlackCobra het volgende:

[..]

Tuurlijk is het mogelijk. Het is in ieder geval stukken veiliger, maar verre van ideaal :) .
pi_87551672
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:04 schreef Piles het volgende:
Op je verlengsnoer/stekkerblok staat een maximum wattage toch? Maar 2 van die energie-slurpers er op is niet verstandig nee :')
Ik heb net even gekeken op het verlengsnoer en daar staat op max. 2500watt 8)7
Hoe kan het dan zijn dat dit jaren goed is gegaan?
Nothing is what it seems
pi_87551678
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Tuurlijk is het mogelijk. Het is in ieder geval iets veiliger, maar verre van ideaal :) .
Als je groep 'sterk' genoeg is maakt dat toch niks uit :?
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:06 schreef BlackCobra het volgende:

[..]

Tot 2500watt is ie gegarandeerd goed, en daarboven kán het goed gaan, maar ook fout :P
  donderdag 14 oktober 2010 @ 22:08:37 #22
36431 bleiblei
pi_87551777
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:06 schreef Piles het volgende:

[..]

Als je groep 'sterk' genoeg is maakt dat toch niks uit :?
Heb het al geninja-edit :P .
Maar idd. als de groep sterk genoeg is, etc.
Je verplaatst wel het zwakke punt van het verhaal naar de meterkast terwijl je eigenlijk geen zwak punt wil hebben met elektra.

16 ampere (zo ongeveer de standaard in de meeste meterkasten) is ongeveer 3600 watt.
Als je oude apparatuur hebt, kan je nog aardig in de buurt komen van die 3600 watt.
pi_87551911
Ik ga sowieso maar is 1 van de apperaten op het andere stopcontact aansluiten.
Daar heb ik echter wel een verlengsnoer van 5 meter voor nodig omdat ik het anders niet haal.
Moet ik nog ergens op letten als ik een verlengsnoer koop?

Daarnaast ga ik het stopcontact vervangen (die is helemaal zwart).
Kan het dan niet meer voorkomen dat de zooi in brand vliegt?
Nothing is what it seems
pi_87551986
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:11 schreef BlackCobra het volgende:
Ik ga sowieso maar is 1 van de apperaten op het andere stopcontact aansluiten.
Daar heb ik echter wel een verlengsnoer van 5 meter voor nodig omdat ik het anders niet haal.
Moet ik nog ergens op letten als ik een verlengsnoer koop?
Genoeg wattage (dus dik snoer), helemaal afrollen. Wellicht zorgen dat er geen water in kan lopen (bij lekken wasmachine bijvoorbeeld) :)
quote:
Daarnaast ga ik het stopcontact vervangen (die is helemaal zwart).
Kan het dan niet meer voorkomen dat de zooi in brand vliegt?
Misschien handig om even een elektricien langs te laten komen, na zoiets zou ik wel even een professioneel oordeel willen hebben :X ;)
pi_87552590
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 21:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
gefeliciteert met je vlamboog!

in zou het stopcontact even nader inspecteren binnen in.. en eventueel vervangen..

en hier zitten de wasser en droger ook al jaren op 1 groep.. ( wel 2 losse enkele stopcontactjes :') ... maar waarom dat is weet ik niet :D )
hier ook op 1 groep maar met een speciale schakelaar: 1 van de 2 mag maar aan, de ander krijg dan geen stroom ^O^
pi_87553875
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:13 schreef Piles het volgende:

[..]

Genoeg wattage (dus dik snoer), helemaal afrollen. Wellicht zorgen dat er geen water in kan lopen (bij lekken wasmachine bijvoorbeeld) :)
[..]

Misschien handig om even een elektricien langs te laten komen, na zoiets zou ik wel even een professioneel oordeel willen hebben :X ;)
Goed idee,
Zal ik zeker doen, ik laat mijn broer wel even kijken die werkt in de bouw en is ook veel bezig met electriciteit.

Daarnaast zal ik een goede verlengkabel kopen.
Is 2500 watt genoeg of moet het meer zijn?
Nothing is what it seems
pi_87554065
moet je kijken hoeveel je wasmachin en droger verbruiken :p
  donderdag 14 oktober 2010 @ 23:05:52 #28
36431 bleiblei
pi_87554398
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:53 schreef BlackCobra het volgende:

[..]

Goed idee,
Zal ik zeker doen, ik laat mijn broer wel even kijken die werkt in de bouw en is ook veel bezig met electriciteit.

Daarnaast zal ik een goede verlengkabel kopen.
Is 2500 watt genoeg of moet het meer zijn?
2500 watt zou genoeg moeten zijn voor 1! apparaat.
Heb nog niet eerder een consumenten wasmachine/droger gezien die boven de 2300 watt komt :) .

Edit: Oh, ze schijnen er wel te zijn na een korte googletocht, ff checken dus voor de zekerheid.
pi_87554655
Dan moet je even kijken wat de aansluitwaarde van je droger is. Staat erop, meestal bij het typeplaatje. Zal waarschijnlijk wel meer dan 2500W zijn.

Elk apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000 watt hoort eigenlijk op een aparte groep, en met verlengsnoeren werken is eigenlijk ook uit den boze.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:02:26 #30
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87562071
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:06 schreef BlackCobra het volgende:
Hoe kom je er bij dat al jaren goed gaat?

Lijkt erop dat het al die tijd niet goed is gegaan, maar jij denkt dat het goed is gegaan omdat je wasmachine en droger werkte en er geen zichtbare schade aan de kabel was. Maar blijkbaar is je verlengsnoer altijd al overbelast geweest en is het plastic door de warmte gaan smelten met de "bijna brand" als gevolg.

De contructie die jij hebt kan op zich prima, als je maar zorgt dat je kabels dik genoeg zijn om de maximale 3680W (16A x 230V) die je zekering afzekert ook te dragen.
So we just called him Fred
pi_87562441
Controleer ook even de bedrading achter het stopcontact, dit is misschien ook te warm geworden waardoor de isolatiehuls is gesmolten
pi_87563274
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 10:19 schreef Gurb het volgende:
Controleer ook even de bedrading achter het stopcontact, dit is misschien ook te warm geworden waardoor de isolatiehuls is gesmolten
Ga ik zeker doen.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie.
Ik weet nu in ieder geval wat de oorzaak is en wat ik in het vervolg dus sowieso niet moet doen.
Nothing is what it seems
pi_87563662
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Eh, dan heb je de verkeerde, die verlengdoos schakelt tussen de twee stopcontacten.
Zet je de wasmachine aan, kan de droger niet meer aan. Gaat de wasmachine uit, kan de droger weer aan.
Wij hebben dat ding zitten tussen de boiler en vaatwasser. Zodra de vaatwasser aan gaat, kan de boiler niet meer opwarmen :) .
opwarmen gaat dan inderdaad niet meer, maar een boiler verbruikt ook ongeveer de gehele oplaadtijd ongeveer hetzelfde vermogen. heb je niet de boiler op de "master" en de vaatwasser op de "slave" want dan is er nooit genoeg "ruimte" om de vaatwasser te laten inschakelen.

als je hier een wasmachine en droger opzet, dan gaat de droger uit zodra de wasmachine het water gaat verwarmen (stroomtoename) zodra het waett warm is wordt de droger weer ingeschakeld, want het draaien en pompen van de wasmachine verbruikt niet zoveel stroom
namaste
pi_87565504
Ik denk dat bleiblei dan ook een close-inn boiler en vaatwasser bedoeld en gaat gaat natuurlijk wel,zo'n boiler van 2000 W is in korte tijd op temperatuur
pi_87565910
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 10:56 schreef Dulk het volgende:

[..]

opwarmen gaat dan inderdaad niet meer, maar een boiler verbruikt ook ongeveer de gehele oplaadtijd ongeveer hetzelfde vermogen. heb je niet de boiler op de "master" en de vaatwasser op de "slave" want dan is er nooit genoeg "ruimte" om de vaatwasser te laten inschakelen.

als je hier een wasmachine en droger opzet, dan gaat de droger uit zodra de wasmachine het water gaat verwarmen (stroomtoename) zodra het waett warm is wordt de droger weer ingeschakeld, want het draaien en pompen van de wasmachine verbruikt niet zoveel stroom
Alleen zijn de meeste drogers tegenwoordig elektronisch gestuurd en dan werkt dat niet. Dat werkt alleen als je er één met een ouderwetse tijdklok hebt.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_87582987
Wat is nou het risico als je je electriciteit op een verkeerde manier gebruikt? Is dat alleen dat je stoppen eruit vliegen, of is dat echt brandgevaar?

Heeft iemand dat ergens in 1 of andere officiele bron staan? Zijn daar wetten/regels voor?

(Uitleg: Mijn huis van de woningbouw heeft 2 groepen door het hele huis, 1 voor de keuken en 1 voor de rest. In de keuken zitten welgeteld 2 stopcontacten op 1 plaats 8)7. Alles in de keuken zit dus op verlengsnoeren naar die ene plek, inclusief wasmachine. Ik draai op dit moment geregeld dingen tegelijk, kan toch moeilijk de diepvries uitzetten als ik aan het wassen ben. Heb woningbouw hier wel naar gevraagd, maar zij verklaren veel onder het motto "zo is dat standaard in deze huizen", dus als ik hier een punt van ga maken wil ik wel graag weten waar ik het over heb.. )
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_87583042
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 19:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
Wat is nou het risico als je je electriciteit op een verkeerde manier gebruikt? Is dat alleen dat je stoppen eruit vliegen, of is dat echt brandgevaar?

Heeft iemand dat ergens in 1 of andere officiele bron staan? Zijn daar wetten/regels voor?
Heb je dit topic gelezen? Natuurlijk is dat gevaarlijk :{
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 20:25:24 #38
36431 bleiblei
pi_87584189
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 19:55 schreef Nagelschaartje het volgende:

(Uitleg: Mijn huis van de woningbouw heeft 2 groepen door het hele huis, 1 voor de keuken en 1 voor de rest. In de keuken zitten welgeteld 2 stopcontacten op 1 plaats 8)7. Alles in de keuken zit dus op verlengsnoeren naar die ene plek, inclusief wasmachine. Ik draai op dit moment geregeld dingen tegelijk, kan toch moeilijk de diepvries uitzetten als ik aan het wassen ben. Heb woningbouw hier wel naar gevraagd, maar zij verklaren veel onder het motto "zo is dat standaard in deze huizen", dus als ik hier een punt van ga maken wil ik wel graag weten waar ik het over heb.. )
Lekker is het niet, maar een vriezer kan prima naast een wasmachine.
Het gaat om het verbruik van apparaten samen op 1 groep.

Maar 2 groepen is niet echt anno 2010 :') .

quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 11:51 schreef exlurker het volgende:
Ik denk dat bleiblei dan ook een close-inn boiler en vaatwasser bedoeld en gaat gaat natuurlijk wel,zo'n boiler van 2000 W is in korte tijd op temperatuur
Correct :) .
Daarnaast heb ik idd. de vaatwasser op Master zitten en Boiler op slave.
pi_87584941
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 20:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Lekker is het niet, maar een vriezer kan prima naast een wasmachine.
Het gaat om het verbruik van apparaten samen op 1 groep.

Maar 2 groepen is niet echt anno 2010 :') .
[..]

Correct :) .
Daarnaast heb ik idd. de vaatwasser op Master zitten en Boiler op slave.
Het huis is uit de jaren 50 en de woningbouw gaat er vanuit dat de standaard uit die tijd prima is. Er zat ook geen wasmachine aansluiting in volgens de woningbouw :') en alleen het stopcontact in de keuken is geaard, de rest niet.

Maar ik heb dus op 1 groep al het keukenapparatuur. Dus wasmachine, vriezer, koelkast, magnetron, oven waterkoker en afzuigkap. Sterker nog, heb de hele boel feitelijk op 1 stopcontact aansluiting (met 2 stopcontacten) zitten, verdeeld over 2 verlengsnoeren. O ja en af en toe nog koffiezetapparaat, tosti-ijzer, mixer, broodrooster, elektrisch kacheltje, dat soort meuk. Ik draai tot nu toe alles tegelijk als dat zo uitkomt, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat het er wel uit zou knallen als het niet ging, maar het kan dus ook zomaar in de hens gaan voor het eruit knalt?
pi_87585036
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 20:43 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ik draai tot nu toe alles tegelijk als dat zo uitkomt, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat het er wel uit zou knallen als het niet ging, maar het kan dus ook zomaar in de hens gaan voor het eruit knalt?
Ja, de zekering in meterkast zorgt voor de veiligheid van stopcontact naar meterkast. Als dat overbelast raakt klapt de zekering. Als jij tussen het stopcontact en de apparatuur te lichte / onveilige spullen gebruikt, dan helpt je zekering daar niet tegen natuurlijk.

En het ontbreken van een wasmachineaansluiting is niet zo gek in een wat ouder huis :)
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 20:55:29 #41
36431 bleiblei
pi_87585499
Het is alleen niet verstandig blind te vertrouwen op je groepenkast en er vanuit te gaan dat de stop er wel uitklapt bij overbelasting. Heb ooit in het studentenhuis waar ik toen woonde mee gemaakt dat de achterbuurman (zat op dezelfde groepenkast) niet bekend was met het fenomeen wattage en consequent 5 Elektrische kachels a 2000w aan zette waardoor de groep eruit klapte. Na de 3de keer was de groepenkast verkoolt en aan vervanging toe :') . Het duurde bij mij ook even tot ik door had waarom de hoofdgroep er elke keer uit klapte. Anders hadden we natuurlijk ingegrepen na de eerste keer :P .

Maar dat was ook een gevalletje :o oef :o .
pi_87588775
Mbt regelgeving: er hoort een aparte groep te zijn voor de wasmachine (NEN1010).

Vergeet het advies/idee om een verlengsnoer vanaf dezelfde groep te trekken. Vervang dan de wandcontactdoos door een dubbele (halfopbouw), dan heb je nog steeds niet DE oplossing maar tenminste een betere dan met een verlengsnoer gaan klooien.

Goeie kans dat het aansluitvermogen van de wasmachine rond de 2200-2400 watt zit en dit geldt waarschijnlijk ook voor de droger. Je overbelast daarmee je groep dus met zo'n 800 tot 1000 watt weliswaar alleen in pieken.

Ik begrijp dat je een ongekend vertrouwen hebt in de zekeringen/zekeringautomaten in je groepenkast. Ik hoop dat dat terecht is. Heb je al brandmelders op iedere etage dan krijg je in ieder geval een seintje als het toch niet goed is gegaan en de zekeringautomaat je in de steek heeft gelaten.

Gr. Richard.
pi_87589844
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:01 schreef Appeltje2010 het volgende:
Mbt regelgeving: er hoort een aparte groep te zijn voor de wasmachine (NEN1010).

Gr. Richard.
De woning hoord te voldoen aan de regelgeving de gold op het moment van bouwen of renoveren, is de woning sinds 1950 nooit elektrisch gewijzigd dan is die aparte groep voor de wasautomaat niet verplicht.
Net zo als aardlekschakelaars wat we nu allemaal heel normaal vinden
pi_87590334
Volgens mij is Vonkenboer met vakantie. :P

OT: kan aan van alles liggen, dus laat er een electricien naar kijken.
  Milf vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:11:53 #45
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_87591552
In mijn huurhuis ( anno 2001 ) heb ik ook wat raars mbt elektriciteit.

Mijn wasmachine staat in de badkamer. Ik heb 2 stopcontacten in de keuken ( bij het aanrecht en de ander bij de eettafel. In de bijkeuken zit er 1.

Keuken is alleen een waterkoker aangesloten
Bijkeuken ( met een enkele wandcontactdoos!!! ) zitten met een verlengsnoer de droger, vaatwasser, vriezer, koelkast en een magnetron aangesloten. ( heb er een stekkerdoos voor gebruikt die bij pieken uitslaat ). Niet de ideale situatie, maar heb geen keuze. Waar zou ik de apparaten anders moeten plaatsen?
De badkamer alleen de wasmachine.

Wanneer ik de droger en vaatwasser samen aanzet is er niets aan de hand, maar zodra de wasmachine erbij komt, dan klapt de aardlekschakelaar eruit :?. De wasmachine zit op een andere groep, maar veroorzaakt dan schijnbaar een piek die het netwerk niet meer aankan.
Zou het eerder " normaal" vinden dat de bijkeuken eruitklapt wanneer wasdroger en vaatwasser tegelijkertijd draaien.

Vind sowieso dat er in dit huis belachelijk weinig stopcontacten aanwezig zijn.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_87592217
Wanneer ik de droger en vaatwasser samen aanzet is er niets aan de hand, maar zodra de wasmachine erbij komt, dan klapt de aardlekschakelaar eruit . De wasmachine zit op een andere groep, maar veroorzaakt dan schijnbaar een piek die het netwerk niet meer aankan.

Ligt waarschijnlijk niet aan het netwerk naar aan de som van aardlekken van deze drie toestellen die gezamelijk over een aardlekschakelaar lopen

Vind sowieso dat er in dit huis belachelijk weinig stopcontacten aanwezig zijn.

Dat vind bijna iedereen wel, en maakt niet uit of het een woning is die in 1950 gebouwt is met minimale wandcontactdozen of een woning gemaakt naar de maatstaven van 2010
  Moderator zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:02:37 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87598375
Een elektrische installatie in een woning dient te voldoen aan de eisen van dat bouwjaar van die woning.
Dus een elektrische installatie uit 1950 bij een woning die nooit grootschalig gerenoveerd is voldoet gewoon aan de voorschriften :).

Het probleem is vaak dat mensen overal en nergens verlengsnoeren en haspels gaan gebruiken met een veelte kleine doorsnede van 3 x 1,5 mm² en het dan gek gaan vinden dat zoiets compleet wegbrand wanneer je veel apparatuur daar op aansluit.

Ze zouden die meuk eigenlijk gewoon niet meer moeten verkopen in de bouwmarkt.
Er is wat dat betreft zoveel rotzooi op de markt :X
pi_87599776
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 10:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Een elektrische installatie in een woning dient te voldoen aan de eisen van dat bouwjaar van die woning.
Dus een elektrische installatie uit 1950 bij een woning die nooit grootschalig gerenoveerd is voldoet gewoon aan de voorschriften :).

Het probleem is vaak dat mensen overal en nergens verlengsnoeren en haspels gaan gebruiken met een veelte kleine doorsnede van 3 x 1,5 mm² en het dan gek gaan vinden dat zoiets compleet wegbrand wanneer je veel apparatuur daar op aansluit.

jup :') ook al eens een 1.0mm² kabel uitgerold ( 50 meter :p ) gehad die dus stelselmatig overbelast was...

die werdt ook lekker warm
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:32:38 #49
545 dop
:copyright: dop
pi_87600061
je hebt in zulke situaties volgens mij 2 opties

of je zet de apparaten niet allemaal te gelijk aan, of je past de electrische installatie dus danig aan dat er wel voldoende groepen en en dozen zijn.
alles daar tussen is spelen met vuur.

het is net zo iets als dat je niet gaat BBQen midden in de woonkamer!

30 jaar geleden waren er geen wasdrogers vaatwassers en magnatrons , de instalatie in een huis van 30 jaar oud is daar in 95% van de gevallen dus ook niet op berekend

natuurlijk is een verlegsnoertje van een tientje goed koper als het aanleggen van een nieuwe groep.
maar het is gewoon niet de oplossing als je grote energie slurpers gaat aansluiten.
verlensnoertje is leuk voor een pc,lampje,radio, tv, staafmixer en misschien nog een koffiezeter.

[ Bericht 41% gewijzigd door dop op 16-10-2010 11:39:32 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_87600177
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:32 schreef dop het volgende:

het is net zo iets als dat je niet gaat BBQen midden in de woonkamer!
kan prima.. met een elektrische bbq :+
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:46:21 #51
545 dop
pi_87600461
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

:D 1-0 voor Ou-Tannu, *O*
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_87615803
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 10:02 schreef Vonkenboer het volgende:

Ik kijk altijd naar de maximale belasting van een verlengsnoer als ik er meer op aansluit dan eventjes een lamp. Vooral sinds ik het resultaat van een overbelaste opgerolde haspel heb gezien. Begeleidend woord: "Ja het stonk al een beetje, ik hoorde wat geknetter en zag wat vonken en toen gingen alle lichten uit." Deze woorden uitgesproken door de eigenaar van de bewuste haspel die tevens mijn techniekleraar was :') (I kid you not!).
pi_87623032
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Ja, maar niet op dezelfde groep als die droger en wasmachine dan ;)

En mbt regelgeving: idd, mijn fout, gaat om het moment van bouwen. Daarentegen lijkt het me dat je een verhuurder best mag aanspreken als er sinds 1950 niks ingrijpends is gewijzigd aan je electriciteitsnetwerk... tenzij ook je huurbedrag sinds die tijd niet ingrijpend is gewijzigd.

Gr. Richard.
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 10:49:43 #54
92034 crew  Vonkenboer
pi_87626162
Ze zijn niet verplicht om de installatie te laten gelden aan de huidige eisen van de NEN1010.
Waarschijnlijk zit in een huis van 1950 ook nog de oude kleuren draad (groen, rood, grijs, zwart i.p.v. bruin, blauw, geelgroen, zwart) en liggen er overal nog stalen leidingen en heb je bijna geen centraaldozen in het plafond zitten maar zijn er vooral t-doosjes toegepast die weggewerkt zijn onder de vloer, is er nauwelijks aarde aangelegd behalve in badkamer en keuken.

Het voldoet niet aan de eisen van deze tijd; maar het voldoet prima aan de voorschriften hoor :)
pi_87628923
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 10:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Ze zijn niet verplicht om de installatie te laten gelden aan de huidige eisen van de NEN1010.
Waarschijnlijk zit in een huis van 1950 ook nog de oude kleuren draad (groen, rood, grijs, zwart i.p.v. bruin, blauw, geelgroen, zwart) en liggen er overal nog stalen leidingen en heb je bijna geen centraaldozen in het plafond zitten maar zijn er vooral t-doosjes toegepast die weggewerkt zijn onder de vloer, is er nauwelijks aarde aangelegd behalve in badkamer en keuken.

Het voldoet niet aan de eisen van deze tijd; maar het voldoet prima aan de voorschriften hoor :)
maar ik zou er toch niet vrolijk meer van worden :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 17 oktober 2010 @ 12:48:11 #56
147316 crew  DJMO
#trut
pi_87628973
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 10:49 schreef Vonkenboer het volgende:

behalve wanneer er gerenoveerd wordt toch?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_87630025
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 12:48 schreef DJMO het volgende:

[..]

behalve wanneer er gerenoveerd wordt toch?
Ja en dan nog in welke mate, bij een renovatie van bv alleen het toilet zal niet de de hele woning aangepast moeten worden aan de huidige eisen
  zondag 17 oktober 2010 @ 13:41:30 #58
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87630814
eigenlijk te zot voor woorden.... Vanalles moet men veranderen en doen om maar aan de eisen te voldoen, maar een huis uit 1950 met 2 groepen, en geen aardlek wordt dan gewoon normaal gevonden terwijl het tegenwoordig allemaal beveiligd moet zijn etc....

Snap niet dat de overheid hier niet in optreedt..... Vraag me weleens af hoeveel van de woningen die afbranden door een fout in de elektrische installatie geen aardlek hebben of veel blokjes ivm te weinig wandcontactdozen en dergelijke.....
pi_87631128
Waar om moet de overheid hier tegen op treden? De verandwoordelijkheid ligt altijd nog bij de bewoners, hoe ze met hun toestellen omgaan, zowel op electrisch als gas. Iedereen kan zijn installatie laten keuren en heeft daarmee ook een stok achter de deur voor de verhuurder mocht het afgekeurd worden
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 14:00:51 #60
92034 crew  Vonkenboer
pi_87631383
Een elektrische installatie is ook net zoals alle andere installaties in huis ook onderhevig aan slijtage.
Dus dient ook één keer in de vijf of tien jaar nagekeken te worden.
De bewoner is hiervoor uiteindelijk de eindverantwoordelijk, dat is niet de overheid of de woningbouwvereniging. Alleen is de elektrische installatie vrijwel altijd het ondergeschoven kindje, mensen willen er niet investeren en denken al snel zolang de lamp maar brand en de stopcontact niet zichtbaar beschadigd is kijkt men niet verder.

Ondertussen prikt men nog maar een verdeelblok van de bouwmarkt in een ander verdeelblok omdat er te weinig stopcontacten zijn en daar ook geen gevaar in zien. Mensen hebben nu eenmaal liever een dure designkraan dan dat ze hun elektrische installatie op orde hebben.

Ook zijn er veelste veel mensen die denken er verstand van te hebben en iets wel even veilig aan kunnen sluiten; een heel goed praktijkvoorbeeld is spotjes in de badkamer maken maar dan geen neopreen snoer gebruiken want dat is te duur en nergens voor nodig.
Vervolgens een 2aderig speakersnoer pakken want dat is lekker dun en daarmee hun 50 watt spotjes aansluiten. En dan gek vinden dat dit maar een tijdje volhoud }:| waarna er sluiting optreedt.
pi_87631761
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Een elektrische installatie is ook net zoals alle andere installaties in huis ook onderhevig aan slijtage.
Dus dient ook één keer in de vijf of tien jaar nagekeken te worden.
De bewoner is hiervoor uiteindelijk de eindverantwoordelijk, dat is niet de overheid of de woningbouwvereniging. Alleen is de elektrische installatie vrijwel altijd het ondergeschoven kindje, mensen willen er niet investeren en denken al snel zolang de lamp maar brand en de stopcontact niet zichtbaar beschadigd is kijkt men niet verder.

Ondertussen prikt men nog maar een verdeelblok van de bouwmarkt in een ander verdeelblok omdat er te weinig stopcontacten zijn en daar ook geen gevaar in zien. Mensen hebben nu eenmaal liever een dure designkraan dan dat ze hun elektrische installatie op orde hebben.

Ook zijn er veelste veel mensen die denken er verstand van te hebben en iets wel even veilig aan kunnen sluiten; een heel goed praktijkvoorbeeld is spotjes in de badkamer maken maar dan geen neopreen snoer gebruiken want dat is te duur en nergens voor nodig.
Vervolgens een 2aderig speakersnoer pakken want dat is lekker dun en daarmee hun 50 watt spotjes aansluiten. En dan gek vinden dat dit maar een tijdje volhoud }:| waarna er sluiting optreedt.
sowieso speaker kabel :')
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:43:55 #62
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87632784
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 13:52 schreef exlurker het volgende:
Waar om moet de overheid hier tegen op treden? De verandwoordelijkheid ligt altijd nog bij de bewoners, hoe ze met hun toestellen omgaan, zowel op electrisch als gas. Iedereen kan zijn installatie laten keuren en heeft daarmee ook een stok achter de deur voor de verhuurder mocht het afgekeurd worden
juist omdat bewoners er niks aan doen en er niet in willen investeren :)

En ik vindt dat als je een woning huurt, dat een verhuurder ook moet snappen dat 2 stoppen voor de huidige maatstaven wel erg weinig is (wasmachine, droger, boilertje, vaatwasser, magnetron, dat zijn er al 5 en dan heb je nog niet eens een fornuis & de rest van de installatie)

Dat zoiets in nederland kan & mag.... Als je nou in afrika zou zitten, daar zouden ze überhaupt met stroom al blij zijn denk ik (ok, dan nog apparaten die erop werken, maargoed)
pi_87632876
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:43 schreef gateway het volgende:

[..]

En ik vindt dat als je een woning huurt, dat een verhuurder ook moet snappen dat 2 stoppen voor de huidige maatstaven wel erg weinig is (wasmachine, droger, boilertje, vaatwasser, magnetron, dat zijn er al 5 en dan heb je nog niet eens een fornuis & de rest van de installatie)

Dat zoiets in nederland kan & mag.... Als je nou in afrika zou zitten, daar zouden ze überhaupt met stroom al blij zijn denk ik (ok, dan nog apparaten die erop werken, maargoed)
in afrika zijn ze nog blij met onze afgedankte spaarlampen :+
pi_87633142
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:43 schreef gateway het volgende:

[..]

Als de woningen aangepast moeten worden naar de huidige maatstaven zullen vele bewoners tijdelijk een ander onderkomen moeten krijgen tijdens die grote renovatie en wie gaat ook alle kosten die daar mee samen gaan betalen. En ik praat dan niet alleen over de huurwoningen, ook vele koopwoningen zullen daar onder vallen
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:06:54 #65
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87633567
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:53 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als de woningen aangepast moeten worden naar de huidige maatstaven zullen vele bewoners tijdelijk een ander onderkomen moeten krijgen tijdens die grote renovatie en wie gaat ook alle kosten die daar mee samen gaan betalen. En ik praat dan niet alleen over de huurwoningen, ook vele koopwoningen zullen daar onder vallen
dat is waar......

Denk dat veel mensen eerst iets van een brandje of iets meegemaakt moeten hebben om te beseffen dat er iets aan de installatie moet gebeuren....... (kan nu wel mooi, met die tijdelijke 6% btw regeling)
pi_87633846
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:06 schreef gateway het volgende:

[..]

dat is waar......

Denk dat veel mensen eerst iets van een brandje of iets meegemaakt moeten hebben om te beseffen dat er iets aan de installatie moet gebeuren....... (kan nu wel mooi, met die tijdelijke 6% btw regeling)
Hier ben ik het 100% met je eens ^O^
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 15:26:02 #67
92034 crew  Vonkenboer
pi_87634227
Het is eigenlijk gewoon te gek als je kijkt wat er afgekloot wordt met elektra in woningen, wat dat betreft zou het goed zijn als je elektrotechnisch installatiemateriaal niet meer zomaar bij de bouwmarkt op de hoek zou kunnen kopen.
pi_87634355
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:06 schreef gateway het volgende:

[..]

dat is waar......

Voor huurhuizen is een bewonerswisseling een goed moment op zulke dingen aan te pakken. Ik zou er ook niet zo heel blij zijn als de WBV volgend jaar de electrische installatie wil vernieuwen. Dus dan maar even de plafonds en de muren open te breken.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:30:52 #69
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_87634397
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is eigenlijk gewoon te gek als je kijkt wat er afgekloot wordt met elektra in woningen, wat dat betreft zou het goed zijn als je elektrotechnisch installatiemateriaal niet meer zomaar bij de bouwmarkt op de hoek zou kunnen kopen.
Inderdaad. Toen ik in het huis kwam wonen waar ik nu woon vond ik een stopcotact wat niet lekker wilde werken. Dat is raar voor een doodnormaal stopcontact dus heb ik het open geschroefd. De vorige eigenaar had vanaf dat stopcontact 6(!) draaden aangeknoopt en die draaden gewoon in de muur verwerkt. Je zag het dus niet, maar zo'n beetje de hele keuken draaide op die 6 draden. :')
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:32:04 #70
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_87634446
Ik heb trouwens m'n hele keuken leegetrokken, en alles overnieuw aangelegd.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:49:04 #71
36431 bleiblei
pi_87634993
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat zou idd. erg goed voor je werkgever zijn :') . Mijn ervaring is dat de pro's het ook niet altijd even fantastisch doen. Mijn ouders hebben wat dat betreft ervaringen met een grote installateur hier in de regio die er bij hun nieuwbouw huis een bende van gemaakt heeft.

Wat elektra betreft is het trouwens meestal wel te overzien. Bij ons is het ook niet 100% volgens de voorschriften, maar wel veilig. Wat ik persoonlijk enger vindt icm. met klussers is het gasverhaal. Als ik soms verhalen hoor wat daar aangekloot wordt, krijg ik daar meer de kriebels van.
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 16:18:32 #72
92034 crew  Vonkenboer
pi_87636011
Het meeste is ook wel te overzien; met een beetje basiskennis en een kluswijzer die in iedere bouwmarkt te vinden is moet je een heel eind kunnen komen.

Ik zeg ook niet dat je alles maar aan een installateur moet uit besteden; een consument met een beetje handigheid kan natuurlijk prima veilig stekkers vervangen van een toestel of een snoer inkorten, of een beschadigde wandcontactdoos of schakelaar vervangen. Maar op het moment dat er iets nieuws aangelegd moet worden dan komt het 2 of 3 aderige 1,5 mm² snoer uit de bouwmarkt en knopen mensen maar zo wat raak.
pi_87636144
Helaas zijn er monteurs bij de grote installateurs die er soms ook wat van kunnen bakken, maar normaal gesproken moeten ze goed op de hoogte zijn met wat wel en niet volgens de voorschriften is, iets wat bij een leek meestal ontbreekt.

Vind wel jammer dat er nog steeds geen verplichte periodieke keuring van de elektrische, gas en waterinstallatie`s is in Nederland
pi_87636349
Nou Vonkenboer,ik sta juist op het punt zoiets te doen.

Ik heb een muur waar een grote boekenkast tegenaan komt. In het midden zit daar een opbouw stopcontact. Aangezien ik geen gat in mijn kast wil zagen. Moet dat stopcontact dus weg. Idealiter verplaats ik de doos zodat deze boven of net naast de kast gaat komen. Heb ik gelijk een aansluitpunt voor kastverlichting.

Hoe doe ik dat het netst en veiligst? Zonder een muur open te breken om daar een buis in te leggen. Ik zat te denken aan een afdekplaat op de doos, kabelgootje naar het beoogde punt tegen de muur en dan de doos op een gewenste plek plaatsen.
pi_87637542
Ik zeg ook niet dat het regelgeving is maar als je een huis huurt, mag je ervan uitgaan dat dit in ieder geval enigzins voldoet aan de huidige 'eisen', zoals ook geschetst door een voorganger. Iemand met een eigen huis moet dat zelf weten maar iemand die huurt is hiervoor afhankelijk van de verhuurder, hetgeen de situatie dusdanig verandert.

Een beetje huurhuis zou m.i. over een groep of 4 moeten beschikken... mits er op gas gekookt kan worden.

Gr. Richard.
  zondag 17 oktober 2010 @ 17:28:02 #76
545 dop
pi_87638121
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 17:09 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik zeg ook niet dat het regelgeving is maar als je een huis huurt, mag je ervan uitgaan dat dit in ieder geval enigzins voldoet aan de huidige 'eisen', zoals ook geschetst door een voorganger. Iemand met een eigen huis moet dat zelf weten maar iemand die huurt is hiervoor afhankelijk van de verhuurder, hetgeen de situatie dusdanig verandert.

Een beetje huurhuis zou m.i. over een groep of 4 moeten beschikken... mits er op gas gekookt kan worden.

Gr. Richard.
spijt me maar dit vind ik onzinnig, of iedereen of niemand.
als je al huurder iets gaat huren ben heb je ook een eigen verantwoordelijkheid net als een koper.
dus kun je hier vooraf eisen stellen net als je dat als koper van een huis zou kunnen doen.
als de instalatie voldoet aan de eis dan is dat op zich voldoende , en als je als huurder hogere eisen stelt dan moet je die kenbaar maken.
maar het is volstrekt onzinnig dit te verplichten
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 17:56:11 #77
92034 crew  Vonkenboer
pi_87639013
Lijkt mij niet dat je de woningbouwvereniging kunt verplichten om een groep meer aan te kunnen laten leggen, als huurder accepteer je de woning zoals hij is.

De wbv moet in Nederland zorgen voor een goede staat van onderhoud van de woning, dat is bijvoorbeeld schilderwerk aan de buitenkant, cv ketel, het dak en de beglazing van de woning.

Niet meer en niet minder.
pi_87639198
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 17:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Lijkt mij niet dat je de woningbouwvereniging kunt verplichten om een groep meer aan te kunnen laten leggen, als huurder accepteer je de woning zoals hij is.

De wbv moet in Nederland zorgen voor een goede staat van onderhoud van de woning, dat is bijvoorbeeld schilderwerk aan de buitenkant, cv ketel, het dak en de beglazing van de woning.

Niet meer en niet minder.
En een veilige installatie, maar die hoeft niet te voldoen aan de laatste eisen.
Zouden de nieuwe bewoners dat willen en de WBV gaat daar in mee, dan moet men ook de huurverhoging die dar aan vast zit willen betalen
pi_87640070
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 17:28 schreef dop het volgende:

[..]

spijt me maar dit vind ik onzinnig, of iedereen of niemand.
als je al huurder iets gaat huren ben heb je ook een eigen verantwoordelijkheid net als een koper.
(...)
Tja, ik ben zelf koper dus heb geen last met dit verhaal maar een huurder hoeft niet voor het gebouw te zorgen en dit valt daaronder, derhalve zou ik het niet gek vinden als men dit aanpast... omdat huur ook aangepast wordt...
pi_87640460
Maar om samen te vatten: Ik kan mijn woningbouw niet "verplichten" om de boel aan te passen?
Ik weet dat 3 jaar geleden toen ik hier kwam de hele boel wel helemaal gecheckt is wat elektriciteit betreft. De vorige bewoner had er namelijk gewoond sinds de bouw, dus ze moesten kijken wat die allemaal had uitgespookt. Alle verlengsnoeren die keurige waren weggewerkt werden er dus ook uitgesloopt (en door mij op minder nette manier vervangen). En daarmee was het klaar. Ik heb mijn keukenzooi trouwens wel op vrij dure verlengsnoeren zitten. Ik heb er totaal geen verstand van, maar alles heeft dikke snoeren en het hoofdverlengsnoer (waar het grote spul langs loopt) is een speciale voor groter gebruik geloof ik.

Ik ga zelf niet investeren in een groep, vind ik zonde in een huurwoning. De woningbouw gaf aan dat er in deze huizen niet meer geïnvesteerd wordt omdat ze over een jaar of 10 misschien wel eens gesloopt zouden kunnen worden :'). Ach, dat heb ik zelf geaccepteerd toen ik hier kwam.

Wat de gas-instalaties betreft vind ik het wel krom trouwens. De hele straat draait hier op gaskachels en je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud daarvan. Nu ben ik zo iemand die dat ding ook keurig elk jaar laat keuren, de schoorsteen laat vegen en de kachel laat vervangen als hij niet goed gekeurd wordt. Maar da's een leuk kostenplaatje (als je een laag inkomen hebt) en ik kan me voorstellen dat anderen het niet doen. Als de woning van de buurman ontploft, heb ik nog steeds een probleem. Zou een soort verplichting moeten zijn.

Daarbij is het een beetje dubbel dat een CV-installatie door de woningbouw wordt onderhouden, terwijl een gaskachel door de bewoner moet worden onderhouden. Maar goed, is ook een gevalletje van "heb ik zelf geaccepteerd toen ik het huis accepteerde" en investeren in de kachel vind ik niet erg, die kan mee of op marktplaats als ik ga verhuizen.
pi_87640830
Nee je kan de woningbouw niet verplichten de boel aan tepassen, maar kan wel een verzoek in dienen, gaan ze het doen dan zullen er kosten aan verbonden zijn door middel van een hogere huur.

Dat de CVinstallatie door de WBV onderhouden word is niet waar, je betaald dat zelf door dat de kostprijs en onderhoud van de ketel in de huurprijs is opgenomen
pi_87641903
Je kan het altijd vragen of ze een extra groep willen leggen. Maar als ze al hebben gezegd dat ze niet meer investeren zal het antwoord wel nee worden.

Persoonlijk dacht ik dat onderhoud van CV installaties bij het groot onderhoud voor de verhuurder hoorde.

Hebben de elektroexperts op mijn onderstaande vraag nog wat adviezen?

quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:29 schreef Fixers het volgende:

Ik heb een muur waar een grote boekenkast tegenaan komt. In het midden zit daar een opbouw stopcontact. Aangezien ik geen gat in mijn kast wil zagen. Moet dat stopcontact dus weg. Idealiter verplaats ik de doos zodat deze boven of net naast de kast gaat komen. Heb ik gelijk een aansluitpunt voor kastverlichting.

Hoe doe ik dat het netst en veiligst? Zonder een muur open te breken om daar een buis in te leggen. Ik zat te denken aan een afdekplaat op de doos, kabelgootje naar het beoogde punt tegen de muur en dan de doos op een gewenste plek plaatsen.
pi_87642613
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 19:29 schreef Fixers het volgende:
Je kan het altijd vragen of ze een extra groep willen leggen. Maar als ze al hebben gezegd dat ze niet meer investeren zal het antwoord wel nee worden.

Persoonlijk dacht ik dat onderhoud van CV installaties bij het groot onderhoud voor de verhuurder hoorde.

Het onderhoud word ook door de verhuurder gedaan, maar indirekt betaal je het zelf het zit in de huur verrekend
pi_87642845
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:29 schreef Fixers het volgende:

Ik zou in dat geval op de doos een uitbreidingsdeksel van K25 plaatsen en met de platte K25 buis verder gaan naar de nieuwe plaats van wandcontactdoos en aansluitpunt voor de kastverlichting
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')