abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:46:21 #51
545 dop
:copyright: dop
pi_87600461
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kan prima.. met een elektrische bbq :+
:D 1-0 voor Ou-Tannu, *O*
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_87615803
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 10:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Een elektrische installatie in een woning dient te voldoen aan de eisen van dat bouwjaar van die woning.
Dus een elektrische installatie uit 1950 bij een woning die nooit grootschalig gerenoveerd is voldoet gewoon aan de voorschriften :).

Het probleem is vaak dat mensen overal en nergens verlengsnoeren en haspels gaan gebruiken met een veelte kleine doorsnede van 3 x 1,5 mm² en het dan gek gaan vinden dat zoiets compleet wegbrand wanneer je veel apparatuur daar op aansluit.

Ze zouden die meuk eigenlijk gewoon niet meer moeten verkopen in de bouwmarkt.
Er is wat dat betreft zoveel rotzooi op de markt :X
Ik kijk altijd naar de maximale belasting van een verlengsnoer als ik er meer op aansluit dan eventjes een lamp. Vooral sinds ik het resultaat van een overbelaste opgerolde haspel heb gezien. Begeleidend woord: "Ja het stonk al een beetje, ik hoorde wat geknetter en zag wat vonken en toen gingen alle lichten uit." Deze woorden uitgesproken door de eigenaar van de bewuste haspel die tevens mijn techniekleraar was :') (I kid you not!).
pi_87623032
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kan prima.. met een elektrische bbq :+
Ja, maar niet op dezelfde groep als die droger en wasmachine dan ;)

En mbt regelgeving: idd, mijn fout, gaat om het moment van bouwen. Daarentegen lijkt het me dat je een verhuurder best mag aanspreken als er sinds 1950 niks ingrijpends is gewijzigd aan je electriciteitsnetwerk... tenzij ook je huurbedrag sinds die tijd niet ingrijpend is gewijzigd.

Gr. Richard.
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 10:49:43 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_87626162
Ze zijn niet verplicht om de installatie te laten gelden aan de huidige eisen van de NEN1010.
Waarschijnlijk zit in een huis van 1950 ook nog de oude kleuren draad (groen, rood, grijs, zwart i.p.v. bruin, blauw, geelgroen, zwart) en liggen er overal nog stalen leidingen en heb je bijna geen centraaldozen in het plafond zitten maar zijn er vooral t-doosjes toegepast die weggewerkt zijn onder de vloer, is er nauwelijks aarde aangelegd behalve in badkamer en keuken.

Het voldoet niet aan de eisen van deze tijd; maar het voldoet prima aan de voorschriften hoor :)
pi_87628923
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 10:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Ze zijn niet verplicht om de installatie te laten gelden aan de huidige eisen van de NEN1010.
Waarschijnlijk zit in een huis van 1950 ook nog de oude kleuren draad (groen, rood, grijs, zwart i.p.v. bruin, blauw, geelgroen, zwart) en liggen er overal nog stalen leidingen en heb je bijna geen centraaldozen in het plafond zitten maar zijn er vooral t-doosjes toegepast die weggewerkt zijn onder de vloer, is er nauwelijks aarde aangelegd behalve in badkamer en keuken.

Het voldoet niet aan de eisen van deze tijd; maar het voldoet prima aan de voorschriften hoor :)
maar ik zou er toch niet vrolijk meer van worden :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 17 oktober 2010 @ 12:48:11 #56
147316 crew  DJMO
#trut
pi_87628973
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 10:49 schreef Vonkenboer het volgende:

behalve wanneer er gerenoveerd wordt toch?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_87630025
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 12:48 schreef DJMO het volgende:

[..]

behalve wanneer er gerenoveerd wordt toch?
Ja en dan nog in welke mate, bij een renovatie van bv alleen het toilet zal niet de de hele woning aangepast moeten worden aan de huidige eisen
  zondag 17 oktober 2010 @ 13:41:30 #58
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87630814
eigenlijk te zot voor woorden.... Vanalles moet men veranderen en doen om maar aan de eisen te voldoen, maar een huis uit 1950 met 2 groepen, en geen aardlek wordt dan gewoon normaal gevonden terwijl het tegenwoordig allemaal beveiligd moet zijn etc....

Snap niet dat de overheid hier niet in optreedt..... Vraag me weleens af hoeveel van de woningen die afbranden door een fout in de elektrische installatie geen aardlek hebben of veel blokjes ivm te weinig wandcontactdozen en dergelijke.....
pi_87631128
Waar om moet de overheid hier tegen op treden? De verandwoordelijkheid ligt altijd nog bij de bewoners, hoe ze met hun toestellen omgaan, zowel op electrisch als gas. Iedereen kan zijn installatie laten keuren en heeft daarmee ook een stok achter de deur voor de verhuurder mocht het afgekeurd worden
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 14:00:51 #60
92034 crew  Vonkenboer
pi_87631383
Een elektrische installatie is ook net zoals alle andere installaties in huis ook onderhevig aan slijtage.
Dus dient ook één keer in de vijf of tien jaar nagekeken te worden.
De bewoner is hiervoor uiteindelijk de eindverantwoordelijk, dat is niet de overheid of de woningbouwvereniging. Alleen is de elektrische installatie vrijwel altijd het ondergeschoven kindje, mensen willen er niet investeren en denken al snel zolang de lamp maar brand en de stopcontact niet zichtbaar beschadigd is kijkt men niet verder.

Ondertussen prikt men nog maar een verdeelblok van de bouwmarkt in een ander verdeelblok omdat er te weinig stopcontacten zijn en daar ook geen gevaar in zien. Mensen hebben nu eenmaal liever een dure designkraan dan dat ze hun elektrische installatie op orde hebben.

Ook zijn er veelste veel mensen die denken er verstand van te hebben en iets wel even veilig aan kunnen sluiten; een heel goed praktijkvoorbeeld is spotjes in de badkamer maken maar dan geen neopreen snoer gebruiken want dat is te duur en nergens voor nodig.
Vervolgens een 2aderig speakersnoer pakken want dat is lekker dun en daarmee hun 50 watt spotjes aansluiten. En dan gek vinden dat dit maar een tijdje volhoud }:| waarna er sluiting optreedt.
pi_87631761
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Een elektrische installatie is ook net zoals alle andere installaties in huis ook onderhevig aan slijtage.
Dus dient ook één keer in de vijf of tien jaar nagekeken te worden.
De bewoner is hiervoor uiteindelijk de eindverantwoordelijk, dat is niet de overheid of de woningbouwvereniging. Alleen is de elektrische installatie vrijwel altijd het ondergeschoven kindje, mensen willen er niet investeren en denken al snel zolang de lamp maar brand en de stopcontact niet zichtbaar beschadigd is kijkt men niet verder.

Ondertussen prikt men nog maar een verdeelblok van de bouwmarkt in een ander verdeelblok omdat er te weinig stopcontacten zijn en daar ook geen gevaar in zien. Mensen hebben nu eenmaal liever een dure designkraan dan dat ze hun elektrische installatie op orde hebben.

Ook zijn er veelste veel mensen die denken er verstand van te hebben en iets wel even veilig aan kunnen sluiten; een heel goed praktijkvoorbeeld is spotjes in de badkamer maken maar dan geen neopreen snoer gebruiken want dat is te duur en nergens voor nodig.
Vervolgens een 2aderig speakersnoer pakken want dat is lekker dun en daarmee hun 50 watt spotjes aansluiten. En dan gek vinden dat dit maar een tijdje volhoud }:| waarna er sluiting optreedt.
sowieso speaker kabel :')
  zondag 17 oktober 2010 @ 14:43:55 #62
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87632784
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 13:52 schreef exlurker het volgende:
Waar om moet de overheid hier tegen op treden? De verandwoordelijkheid ligt altijd nog bij de bewoners, hoe ze met hun toestellen omgaan, zowel op electrisch als gas. Iedereen kan zijn installatie laten keuren en heeft daarmee ook een stok achter de deur voor de verhuurder mocht het afgekeurd worden
juist omdat bewoners er niks aan doen en er niet in willen investeren :)

En ik vindt dat als je een woning huurt, dat een verhuurder ook moet snappen dat 2 stoppen voor de huidige maatstaven wel erg weinig is (wasmachine, droger, boilertje, vaatwasser, magnetron, dat zijn er al 5 en dan heb je nog niet eens een fornuis & de rest van de installatie)

Dat zoiets in nederland kan & mag.... Als je nou in afrika zou zitten, daar zouden ze überhaupt met stroom al blij zijn denk ik (ok, dan nog apparaten die erop werken, maargoed)
pi_87632876
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:43 schreef gateway het volgende:

[..]

En ik vindt dat als je een woning huurt, dat een verhuurder ook moet snappen dat 2 stoppen voor de huidige maatstaven wel erg weinig is (wasmachine, droger, boilertje, vaatwasser, magnetron, dat zijn er al 5 en dan heb je nog niet eens een fornuis & de rest van de installatie)

Dat zoiets in nederland kan & mag.... Als je nou in afrika zou zitten, daar zouden ze überhaupt met stroom al blij zijn denk ik (ok, dan nog apparaten die erop werken, maargoed)
in afrika zijn ze nog blij met onze afgedankte spaarlampen :+
pi_87633142
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:43 schreef gateway het volgende:

[..]

Als de woningen aangepast moeten worden naar de huidige maatstaven zullen vele bewoners tijdelijk een ander onderkomen moeten krijgen tijdens die grote renovatie en wie gaat ook alle kosten die daar mee samen gaan betalen. En ik praat dan niet alleen over de huurwoningen, ook vele koopwoningen zullen daar onder vallen
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:06:54 #65
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87633567
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 14:53 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als de woningen aangepast moeten worden naar de huidige maatstaven zullen vele bewoners tijdelijk een ander onderkomen moeten krijgen tijdens die grote renovatie en wie gaat ook alle kosten die daar mee samen gaan betalen. En ik praat dan niet alleen over de huurwoningen, ook vele koopwoningen zullen daar onder vallen
dat is waar......

Denk dat veel mensen eerst iets van een brandje of iets meegemaakt moeten hebben om te beseffen dat er iets aan de installatie moet gebeuren....... (kan nu wel mooi, met die tijdelijke 6% btw regeling)
pi_87633846
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:06 schreef gateway het volgende:

[..]

dat is waar......

Denk dat veel mensen eerst iets van een brandje of iets meegemaakt moeten hebben om te beseffen dat er iets aan de installatie moet gebeuren....... (kan nu wel mooi, met die tijdelijke 6% btw regeling)
Hier ben ik het 100% met je eens ^O^
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 15:26:02 #67
92034 crew  Vonkenboer
pi_87634227
Het is eigenlijk gewoon te gek als je kijkt wat er afgekloot wordt met elektra in woningen, wat dat betreft zou het goed zijn als je elektrotechnisch installatiemateriaal niet meer zomaar bij de bouwmarkt op de hoek zou kunnen kopen.
pi_87634355
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:06 schreef gateway het volgende:

[..]

dat is waar......

Voor huurhuizen is een bewonerswisseling een goed moment op zulke dingen aan te pakken. Ik zou er ook niet zo heel blij zijn als de WBV volgend jaar de electrische installatie wil vernieuwen. Dus dan maar even de plafonds en de muren open te breken.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:30:52 #69
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_87634397
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is eigenlijk gewoon te gek als je kijkt wat er afgekloot wordt met elektra in woningen, wat dat betreft zou het goed zijn als je elektrotechnisch installatiemateriaal niet meer zomaar bij de bouwmarkt op de hoek zou kunnen kopen.
Inderdaad. Toen ik in het huis kwam wonen waar ik nu woon vond ik een stopcotact wat niet lekker wilde werken. Dat is raar voor een doodnormaal stopcontact dus heb ik het open geschroefd. De vorige eigenaar had vanaf dat stopcontact 6(!) draaden aangeknoopt en die draaden gewoon in de muur verwerkt. Je zag het dus niet, maar zo'n beetje de hele keuken draaide op die 6 draden. :')
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:32:04 #70
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_87634446
Ik heb trouwens m'n hele keuken leegetrokken, en alles overnieuw aangelegd.
  zondag 17 oktober 2010 @ 15:49:04 #71
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_87634993
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 15:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat zou idd. erg goed voor je werkgever zijn :') . Mijn ervaring is dat de pro's het ook niet altijd even fantastisch doen. Mijn ouders hebben wat dat betreft ervaringen met een grote installateur hier in de regio die er bij hun nieuwbouw huis een bende van gemaakt heeft.

Wat elektra betreft is het trouwens meestal wel te overzien. Bij ons is het ook niet 100% volgens de voorschriften, maar wel veilig. Wat ik persoonlijk enger vindt icm. met klussers is het gasverhaal. Als ik soms verhalen hoor wat daar aangekloot wordt, krijg ik daar meer de kriebels van.
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 16:18:32 #72
92034 crew  Vonkenboer
pi_87636011
Het meeste is ook wel te overzien; met een beetje basiskennis en een kluswijzer die in iedere bouwmarkt te vinden is moet je een heel eind kunnen komen.

Ik zeg ook niet dat je alles maar aan een installateur moet uit besteden; een consument met een beetje handigheid kan natuurlijk prima veilig stekkers vervangen van een toestel of een snoer inkorten, of een beschadigde wandcontactdoos of schakelaar vervangen. Maar op het moment dat er iets nieuws aangelegd moet worden dan komt het 2 of 3 aderige 1,5 mm² snoer uit de bouwmarkt en knopen mensen maar zo wat raak.
pi_87636144
Helaas zijn er monteurs bij de grote installateurs die er soms ook wat van kunnen bakken, maar normaal gesproken moeten ze goed op de hoogte zijn met wat wel en niet volgens de voorschriften is, iets wat bij een leek meestal ontbreekt.

Vind wel jammer dat er nog steeds geen verplichte periodieke keuring van de elektrische, gas en waterinstallatie`s is in Nederland
pi_87636349
Nou Vonkenboer,ik sta juist op het punt zoiets te doen.

Ik heb een muur waar een grote boekenkast tegenaan komt. In het midden zit daar een opbouw stopcontact. Aangezien ik geen gat in mijn kast wil zagen. Moet dat stopcontact dus weg. Idealiter verplaats ik de doos zodat deze boven of net naast de kast gaat komen. Heb ik gelijk een aansluitpunt voor kastverlichting.

Hoe doe ik dat het netst en veiligst? Zonder een muur open te breken om daar een buis in te leggen. Ik zat te denken aan een afdekplaat op de doos, kabelgootje naar het beoogde punt tegen de muur en dan de doos op een gewenste plek plaatsen.
pi_87637542
Ik zeg ook niet dat het regelgeving is maar als je een huis huurt, mag je ervan uitgaan dat dit in ieder geval enigzins voldoet aan de huidige 'eisen', zoals ook geschetst door een voorganger. Iemand met een eigen huis moet dat zelf weten maar iemand die huurt is hiervoor afhankelijk van de verhuurder, hetgeen de situatie dusdanig verandert.

Een beetje huurhuis zou m.i. over een groep of 4 moeten beschikken... mits er op gas gekookt kan worden.

Gr. Richard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')