Goed idee,quote:Op donderdag 14 oktober 2010 22:13 schreef Piles het volgende:
[..]
Genoeg wattage (dus dik snoer), helemaal afrollen. Wellicht zorgen dat er geen water in kan lopen (bij lekken wasmachine bijvoorbeeld)
[..]
Misschien handig om even een elektricien langs te laten komen, na zoiets zou ik wel even een professioneel oordeel willen hebben![]()
2500 watt zou genoeg moeten zijn voor 1! apparaat.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 22:53 schreef BlackCobra het volgende:
[..]
Goed idee,
Zal ik zeker doen, ik laat mijn broer wel even kijken die werkt in de bouw en is ook veel bezig met electriciteit.
Daarnaast zal ik een goede verlengkabel kopen.
Is 2500 watt genoeg of moet het meer zijn?
Hoe kom je er bij dat al jaren goed gaat?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 22:06 schreef BlackCobra het volgende:
Ik heb net even gekeken op het verlengsnoer en daar staat op max. 2500watt![]()
Hoe kan het dan zijn dat dit jaren goed is gegaan?
Ga ik zeker doen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 10:19 schreef Gurb het volgende:
Controleer ook even de bedrading achter het stopcontact, dit is misschien ook te warm geworden waardoor de isolatiehuls is gesmolten
opwarmen gaat dan inderdaad niet meer, maar een boiler verbruikt ook ongeveer de gehele oplaadtijd ongeveer hetzelfde vermogen. heb je niet de boiler op de "master" en de vaatwasser op de "slave" want dan is er nooit genoeg "ruimte" om de vaatwasser te laten inschakelen.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 22:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh, dan heb je de verkeerde, die verlengdoos schakelt tussen de twee stopcontacten.
Zet je de wasmachine aan, kan de droger niet meer aan. Gaat de wasmachine uit, kan de droger weer aan.
Wij hebben dat ding zitten tussen de boiler en vaatwasser. Zodra de vaatwasser aan gaat, kan de boiler niet meer opwarmen.
Alleen zijn de meeste drogers tegenwoordig elektronisch gestuurd en dan werkt dat niet. Dat werkt alleen als je er één met een ouderwetse tijdklok hebt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 10:56 schreef Dulk het volgende:
[..]
opwarmen gaat dan inderdaad niet meer, maar een boiler verbruikt ook ongeveer de gehele oplaadtijd ongeveer hetzelfde vermogen. heb je niet de boiler op de "master" en de vaatwasser op de "slave" want dan is er nooit genoeg "ruimte" om de vaatwasser te laten inschakelen.
als je hier een wasmachine en droger opzet, dan gaat de droger uit zodra de wasmachine het water gaat verwarmen (stroomtoename) zodra het waett warm is wordt de droger weer ingeschakeld, want het draaien en pompen van de wasmachine verbruikt niet zoveel stroom
Heb je dit topic gelezen? Natuurlijk is dat gevaarlijkquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 19:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
Wat is nou het risico als je je electriciteit op een verkeerde manier gebruikt? Is dat alleen dat je stoppen eruit vliegen, of is dat echt brandgevaar?
Heeft iemand dat ergens in 1 of andere officiele bron staan? Zijn daar wetten/regels voor?
Lekker is het niet, maar een vriezer kan prima naast een wasmachine.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 19:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
Wat is nou het risico als je je electriciteit op een verkeerde manier gebruikt? Is dat alleen dat je stoppen eruit vliegen, of is dat echt brandgevaar?
Heeft iemand dat ergens in 1 of andere officiele bron staan? Zijn daar wetten/regels voor?
(Uitleg: Mijn huis van de woningbouw heeft 2 groepen door het hele huis, 1 voor de keuken en 1 voor de rest. In de keuken zitten welgeteld 2 stopcontacten op 1 plaats. Alles in de keuken zit dus op verlengsnoeren naar die ene plek, inclusief wasmachine. Ik draai op dit moment geregeld dingen tegelijk, kan toch moeilijk de diepvries uitzetten als ik aan het wassen ben. Heb woningbouw hier wel naar gevraagd, maar zij verklaren veel onder het motto "zo is dat standaard in deze huizen", dus als ik hier een punt van ga maken wil ik wel graag weten waar ik het over heb.. )
Correctquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:51 schreef exlurker het volgende:
Ik denk dat bleiblei dan ook een close-inn boiler en vaatwasser bedoeld en gaat gaat natuurlijk wel,zo'n boiler van 2000 W is in korte tijd op temperatuur
Het huis is uit de jaren 50 en de woningbouw gaat er vanuit dat de standaard uit die tijd prima is. Er zat ook geen wasmachine aansluiting in volgens de woningbouwquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 20:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Lekker is het niet, maar een vriezer kan prima naast een wasmachine.
Het gaat om het verbruik van apparaten samen op 1 groep.
Maar 2 groepen is niet echt anno 2010.
[..]
Correct.
Daarnaast heb ik idd. de vaatwasser op Master zitten en Boiler op slave.
Ja, de zekering in meterkast zorgt voor de veiligheid van stopcontact naar meterkast. Als dat overbelast raakt klapt de zekering. Als jij tussen het stopcontact en de apparatuur te lichte / onveilige spullen gebruikt, dan helpt je zekering daar niet tegen natuurlijk.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 20:43 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ik draai tot nu toe alles tegelijk als dat zo uitkomt, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat het er wel uit zou knallen als het niet ging, maar het kan dus ook zomaar in de hens gaan voor het eruit knalt?
De woning hoord te voldoen aan de regelgeving de gold op het moment van bouwen of renoveren, is de woning sinds 1950 nooit elektrisch gewijzigd dan is die aparte groep voor de wasautomaat niet verplicht.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 22:01 schreef Appeltje2010 het volgende:
Mbt regelgeving: er hoort een aparte groep te zijn voor de wasmachine (NEN1010).
Gr. Richard.
jupquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 10:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Een elektrische installatie in een woning dient te voldoen aan de eisen van dat bouwjaar van die woning.
Dus een elektrische installatie uit 1950 bij een woning die nooit grootschalig gerenoveerd is voldoet gewoon aan de voorschriften.
Het probleem is vaak dat mensen overal en nergens verlengsnoeren en haspels gaan gebruiken met een veelte kleine doorsnede van 3 x 1,5 mm² en het dan gek gaan vinden dat zoiets compleet wegbrand wanneer je veel apparatuur daar op aansluit.
Ze zouden die meuk eigenlijk gewoon niet meer moeten verkopen in de bouwmarkt.
Er is wat dat betreft zoveel rotzooi op de markt
kan prima.. met een elektrische bbqquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 11:32 schreef dop het volgende:
het is net zo iets als dat je niet gaat BBQen midden in de woonkamer!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |