quote:Moszkowicz wraakt rechtbank
AMSTERDAM - Advocaat Bram Moszkowicz heeft namens zijn cliënt PVV-voorman Geert Wilders maandag de hele rechtbank in Amsterdam gewraakt.
Dit gebeurde tijdens de rechtzaak tegen Wilders.
Volgens Moszkowicz wekt de rechtbank de schijn van partijdigheid. De raadsman struikelde vooral over de opmerking van rechtbankvoorzitter Jan Moors die zich tijdens het proces afvroeg of de proceshouding van Wilders voortkwam uit zijn door sommigen geconstateerde neiging stellingen te poneren maar de discussie uit de weg te gaan.
Vorige deel:quote:Wilders beroept zich op zwijgrecht
AMSTERDAM - PVV-voorman Geert Wilders beroept zich tijdens het strafproces tegen hem op zijn zwijgrecht. Dat heeft zijn advocaat Bram Moszkowicz maandag aan het begin van de eerste zittingsdag tegen de rechtbank gezegd.
Wilders beroept zich op zijn zwijgrecht op advies van Moszkowicz.
Wilders voerde nog wel enkele minuten het woord aan het begin van de behandeling van de zaak. ''Ik vind dat alles al is gezegd wat er te zeggen valt.''
Dat alles al is gezegd, wil niet zeggen dat ik alles heb gezegd wat mij wordt verweten, aldus de PVV-voorman in zijn ''persoonlijke observatie''.
Discussie
Rechtbankvoorzitter Jan Moors vroeg zich na het korte betoog van Wilders hardop af of de proceshouding van Wilders voortkwam uit zijn door sommigen geconstateerde neiging stellingen te poneren maar de discussie uit de weg te gaan. ''Het lijkt er een beetje op dat u dat nu ook doet'', aldus Moors.
Korter
De rechtbank heeft maandag, woensdag en vrijdag uitgetrokken voor de inhoudelijke behandeling van de zaak. Een aanzienlijk onderdeel van zo'n behandeling wordt doorgaans gevormd door de ondervraging van de verdachte over de feiten die hem ten laste zijn gelegd.
Nu Wilders heeft aangegeven te zullen zwijgen en dus geen vragen zal beantwoorden, lijkt het aannemelijk dat de duur van het proces aanmerkelijk bekort zal worden.
Een verdachte in het Nederlandse strafproces heeft het recht om te zwijgen, omdat niemand gehouden is mee te werken aan zijn eigen veroordeling.
Beledigen moslims
Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt Wilders ervan dat hij moslims heeft beledigd door de Koran met Mein Kampf te vergelijken.
Ook zou Wilders met uitspraken in onder meer de Volkskrant en dagblad De Pers hebben aangezet tot haat en discriminatie. Het proces, dat even na negen uur is begonnen, wordt live uitgezonden op Nederland 1.
Fitna
De rechtbank zal in het kader van het strafproces tegen Geert Wilders maandag zijn anti-islamfilm Fitna in de rechtszaal bekijken. Fitna werd in maart 2008 op internet gepubliceerd.
Het Openbaar Ministerie (OM) wil de film gebruiken als onderdeel van de aanklacht tegen Wilders.
Gerechtshof
Het OM wilde Wilders eigenlijk niet vervolgen, maar mensen die aangifte tegen hem hadden gedaan, beklaagden zich met succes bij het gerechtshof in Amsterdam. Dat gaf vorig jaar januari opdracht aan het OM de politicus toch te vervolgen.
De rechtbank in Amsterdam heeft in totaal vijf zittingsdagen uitgetrokken voor de zaak, die in zowel binnen- als buitenland veel aandacht trekt.
PVV
Tien Tweede Kamerleden van de PVV zijn maandag naar Amsterdam afgereisd om de rechtszaak tegen Wilders bij te wonen. Dat heeft PVV-Kamerlid Hero Brinkman desgevraagd laten weten.
Volgens hem mochten er van de rechtbank maar maximaal tien leden meekomen. Brinkman betreurt dat en wijst erop dat er in de zaal genoeg plaats is voor de hele 24-koppige fractie.
Politie
De politie is maandagochtend met veel mensen aanwezig bij de rechtbank in Amsterdam. Bij de justitiële instelling staan veel politieagenten. Ook staan er busjes van de ME en is er politie te paard aanwezig.
Veel heeft de politie vooralsnog niet te doen. Rond kwart voor negen hadden zich ruim tien demonstranten bij de rechtbank verzameld. Zij zijn daar om te protesteren tegen Wilders.
Nee, veel te vroeg gedaan. Het is een laatste verdedigingsmiddel en had beter wat verder in de week kunnen worden gedaan wanneer bram helemaal in het nauw zat.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:54 schreef Aneurism het volgende:
Meesterlijke zet van Wilders zijn Advocaat. Het is net alsof je naar een schaakspel zit te kijken.
Als Wilders het daar mee eens is, dan had hij de afgelopen jaren waarin hij op het wetgeverspluche zat moeten gebruiken om de artikelen over belediging en haatzaaien uit het wetboek te schrappen. Heeft 'ie nooit een poot naar uitgestoken. Sterker nog, hij wil zelf een boek verbieden.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:50 schreef Sachertorte het volgende:
De rechtbank moet een oordeel geven over welke mening toegestaan is, en welke niet. Mijn onderbuik zegt me dat dat een vorm van onderscheid maken is, en in essentie gelijk aan wat Wilders ook doet (met dien verstande dat Wilders zijn opvattingen niet verkondigd met een toga om).
Het lijkt me niet dat een rechtbank daar iets over zou moeten vinden, maar wellicht is dat wat te ingewikkeld voor de Fok!kertjes.
Kan je dit middel maar een keer gebruiken dan ?quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:56 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee, veel te vroeg gedaan. Het is een laatste verdedigingsmiddel en had beter wat verder in de week kunnen worden gedaan wanneer bram helemaal in het nauw zat.
quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:57 schreef danilel het volgende:
ow jeej, de advocate wil niet gefouilleerd worden
quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:57 schreef ChipsZak. het volgende:
typfout in TT. Kan een modje dit aanpassen?
quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:57 schreef danilel het volgende:
quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:58 schreef Ironhide het volgende:
Iemand al opgemerkt dat er twee lekkere wijven achter Wilders zitten? Zijn dat z'n fluffers?
Nee hoor, kom eens wat vaker de rechtbank in, is gewoon open voor het publiek hoor, en zul je zien dat het altijd zo gaat. Langzaam, bureaucratisch en stotterig.quote:
Yip, zou je zo niet zeggenquote:Op maandag 4 oktober 2010 10:58 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
't Is een vrouw.
Gewoon bij Ned1.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:58 schreef AnnaPetrovia het volgende:
Zal het na 12 u nog ergens uitgezonden worden? Bij Ned1 staat om 12 u het journaal gepland...
Alsof iemand die onsmakelijke draak voor zijn lol gaat staan fouilleren.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:58 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
't Is een vrouw.
Welke uitspraak bedoel je?quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:59 schreef Wokkel het volgende:
Wel opmerkelijk dat de verslaggever van de NOS iets citeert wat de rechter niet zo heeft gezegd.
Stagiaires van het advocatenkantoor die notities maken voor de verdediging.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:58 schreef Ironhide het volgende:
Iemand al opgemerkt dat er twee lekkere wijven achter Wilders zitten? Zijn dat z'n fluffers?
quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:57 schreef StephanL het volgende:
Wat een spannende uitzending dit. Lijkt het CDA congres wel
jaquote:Op maandag 4 oktober 2010 10:58 schreef Ironhide het volgende:
Ik weet niet of er nog een mooie OP gemaakt gaat worden, maar zou het originele verzoek tot vervolging daar dan in toegevoegd kunnen worden?quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:53 schreef Zith het volgende:
Ik al gelijk bij opening daar het originele verzoek tot vervolging al een 'veroordeling' bevatte, gedaan door dezelfde rechters.
Verslaggever zegt 'De rechtbank heeft u dossier gelezen en daarin staat dat in kranten blaba', maar de rechter zei 'De rechtbank leest ook kranten en kijkt tv'.quote:
Ik zou 'r niet willen fouilleren...quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:57 schreef danilel het volgende:
Want?quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:56 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee, veel te vroeg gedaan. Het is een laatste verdedigingsmiddel
De wrakingskamer (een ander clubje rechters) komt bijeen. Daar mag Moskovicz zijn standpunt bepleiten dat de rechters partijdig zijn. Als dat zo blijkt te zijn, wat ik niet vermoed, dan komen er nieuwe rechters en zal de zaak wel een vertraging van weken/maanden krijgen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:00 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Gaat nu de hele rechtzaak opnieuw
Wat precies? Zelf een vriend van me, 2de jaars student rechten, zei al dat hij de rechters zou wraken gister bij het bier.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:01 schreef NDAsilenced het volgende:
Go bram, geeft toch maar weer aan hoe gehaaid die Mosko is.
Nee hoor en Moszkowicz weet echt wel wat ie hier doet hoorquote:Op maandag 4 oktober 2010 10:57 schreef pullup het volgende:
[..]
Kan je dit middel maar een keer gebruiken dan ?
Imam denkt te kunnen roepen dat je homo's van een dak af moet kijlen, maar als meneer denkt alles te kunnen roepen, dan staat Imam vooraan boos te doen en te mekkeren.....quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:00 schreef Sigmund666 het volgende:
Moet maar eens afgelopen zijn met die grote bekken van die blonde racistische zak die Limburg en Nederland in het algemeen te schande maakt met zijn uitspraken.
Meneer denkt alles te kunnen roepen, maar als een imam roept dat je homo's van een dak af moet kijlen,dan staat meneer vooraan om boos te doen en te mekkeren.
De winst voor Wilders in deze zaak is geen vrijspraak, maar de schijn van persecution.quote:
Dat denk ik eigenlijk ook welquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:03 schreef Loedertje het volgende:
à contrecoeur
Volgens mij jokt Bram een beetje, hij geniet hiervan .
http://www.encyclo.nl/begrip/Contrecoeurquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:02 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Als u mij kent weet ik dat ik dit 'à contre ceure doe' of hoe de fuck typ je dat?
Ik denk het ook.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:03 schreef Loedertje het volgende:
à contrecoeur
Volgens mij jokt Bram een beetje, hij geniet hiervan .
jaquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:05 schreef gnilrednoz het volgende:
oh crap, wist niet dat t zo vroeg zou beginnen. heb ik veel gemist?
Ok, maar er zal toch wel zoiets als een grens zijn aan het aantal keren dat je mag wraken hoop ik want anders gaat er nooit een einde aan komen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:03 schreef Jian het volgende:
[..]
Nee hoor en Moszkowicz weet echt wel wat ie hier doet hoor
allesquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:05 schreef gnilrednoz het volgende:
Ik heb geen idee waar dat allemaal staat/waar ik dat kan vinden,quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:01 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Ik weet niet of er nog een mooie OP gemaakt gaat worden, maar zou het originele verzoek tot vervolging daar dan in toegevoegd kunnen worden?
Niet echt. Wilders beroept zich op zijn zwijgrecht. Toen een aantal artikelen opgelezen + vragen en nu dan weer een schorsing. Zouden Fitna gaan kijken maar Bram wraakt de rechter.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:05 schreef gnilrednoz het volgende:
En heeft die Imam ooit voor de rechtbank gestaan?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:00 schreef Sigmund666 het volgende:
Moet maar eens afgelopen zijn met die grote bekken van die blonde racistische zak die Limburg en Nederland in het algemeen te schande maakt met zijn uitspraken.
Meneer denkt alles te kunnen roepen, maar als een imam roept dat je homo's van een dak af moet kijlen,dan staat meneer vooraan om boos te doen en te mekkeren.
Tis niet vergezocht, tis gewoon een domme opmerking van de rechter. Bram maakt gebruik van het recht om een wrakingsverzoek in te dienen omdat hij de schijn tegen heeft van onpartijdig zijn door deze opmerkingquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:06 schreef pullup het volgende:
[..]
Ok, maar er zal toch wel zoiets als een grens zijn aan het aantal keren dat je mag wraken hoop ik want anders gaat er nooit een einde aan komen.
Deze reden was al een beetje vergezocht en als hij nu in het ongelijk gesteld gaat worden moet hij minimaal met een betere reden komen voor het volgende wrakingsverzoek.
quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:07 schreef ReplaR het volgende:
[..]
En heeft die Imam ooit voor de rechtbank gestaan?
En waarom Wilders dan wel nu?
Juist jouw voorbeeld laat zien hoe krom Nederland is, namens je geloof mag je mensen doodwensen, als niet-gelovige mag je daar geen commentaar op geven.
Ja en de krakers hebben de rechtbank gekraaktquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:07 schreef gnilrednoz het volgende:
;_;
oh, wilders heeft de rechtbank gewraakt? zeg ik dat zo goed?
Dan daag je die Imam toch voor het gerecht? Niemand die je tegen gaat houden hoor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:03 schreef danilel het volgende:
[..]
Imam denkt te kunnen roepen dat je homo's van een dak af moet kijlen, maar als meneer denkt alles te kunnen roepen, dan staat Imam vooraan boos te doen en te mekkeren.....
quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:08 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja en de krakers hebben de rechtbank gekraakt
Is dat niet zo'n beetje wat Wilders van plan was?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dan daag je die Imam toch voor het gerecht? Niemand die je tegen gaat houden hoor.
Wilders is tegen de hele islam, niet 1 imam.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:09 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Is dat niet zo'n beetje wat Wilders van plan was?
De opmerking was een beetje een open deur. Maar rechters zijn nu eenmaal af en toe een beetje belerend tegen procespartijen, ongeacht de uiteindelijke uitspraak. Het past bij hun rol om kritisch te staan ten opzichte van de argumenten van partijen. Hoewel ik geen strafproces heb meegemaakt kan ik me goed voorstellen dat tegen een zwijgende verdachte ook wel het één en ander wordt gezegd om hem te doen bewegen toch te spreken.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
Tis niet vergezocht, tis gewoon een domme opmerking van de rechter. Bram maakt gebruik van het recht om een wrakingsverzoek in te dienen omdat hij de schijn tegen heeft van onpartijdig zijn door deze opmerking
Dat was niet zo heel moeilijk te voorspellen aangezien Bram volgens mij eerder al aangegeven had dat het arrest tegen Wilders wat hem betreft al een oordeel bevatte. Ik vond het ook geen handige uitspraak van de rechter om een grondbeginsel van het Nederlands recht op deze manier tegen de aangeklaagde te proberen te gebruiken. Als de rechter gewoon zijn mond gehouden had, dan had het OM dat vast zelf kunnen doen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:02 schreef Zith het volgende:
[..]
Wat precies? Zelf een vriend van me, 2de jaars student rechten, zei al dat hij de rechters zou wraken gister bij het bier.
Dt dusquote:
Veiligheid boven alles toch?quote:Na het verzoek tot wraking vroeg Mr. Ties Prakken, één van de advocaten van de aanklagers, nog het woord. Ze maakte bezwaar tegen het verplichte fouilleren van de advocaten en dreigt de Deken in te schakelen als dat bij de hervatting van het proces weer gebeurt.
Een imam voor de rechter halen? Het zou mij niets verbazen, Wilders is van mening dat hij zelf alles mag zeggen, maar een moslim niet. Wmb. heeft hij groot gelijk als hij dat zou doen: Iedereen mag alles zeggen, tot een bepaalde hoogte. Die hoogte kan dhr. Wilders overschrijden, maar ook een Imam. Net als het dus terecht is dat Wilders nu bij de rechter zit.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:09 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Is dat niet zo'n beetje wat Wilders van plan was?
De geschiedenis herhaalt zich daar nu.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:12 schreef Ian_Nick het volgende:
Wat een ontzettend fijne muziek op Nederland 1, nu.
Bedoel je deze?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:06 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar dat allemaal staat/waar ik dat kan vinden,. Ik heb het niet van het begin gevolgd.
quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:07 schreef ReplaR het volgende:
[..]
En heeft die Imam ooit voor de rechtbank gestaan?
En waarom Wilders dan wel nu?
Juist jouw voorbeeld laat zien hoe krom Nederland is, namens je geloof mag je mensen doodwensen, als niet-gelovige mag je daar geen commentaar op geven.
Omdat een grote hoeveelheid burgers aangifte ervan hadden gedaan. Doe je burgerplicht en doe dus ook aangifte tegen die imam.quote:En waarom Wilders dan wel nu?
Ik vind het niet vergezocht. De rechter maakt in mijn beleving gewoon een fout hier. Hij moet deze opmerking aangaande meningen in de media gewoon achterwege laten. Mosko heeft hier gewoon wat hij wil hebben. Hij waarschijnlijk het liefst dat de rechtbank nu blijft zitten ...... hij heeft immers de twijfel over de onpartijdigheid van de rechtbank reeds gezaaid, de rechtbank weet dat ook en zal (onbewust) voorzichtiger worden in het voordeel van Wilders (althans dat is het gewenste resultaat)quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:06 schreef pullup het volgende:
[..]
Ok, maar er zal toch wel zoiets als een grens zijn aan het aantal keren dat je mag wraken hoop ik want anders gaat er nooit een einde aan komen.
Deze reden was al een beetje vergezocht en als hij nu in het ongelijk gesteld gaat worden moet hij minimaal met een betere reden komen voor het volgende wrakingsverzoek.
Over welke imam gaat het hier?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:12 schreef Zith het volgende:
[..]![]()
[..]
Omdat een grote hoeveelheid burgers aangifte ervan hadden gedaan. Doe je burgerplicht en doe dus ook aangifte tegen die imam.
Ah, het zijn...quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:00 schreef eleusis het volgende:
[..]
Stagiaires van het advocatenkantoor die notities maken voor de verdediging.
volgens mij laten ze dat doen door bastardettes.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:13 schreef iofn het volgende:
Lucky bastard die de assistente van Mosko mag fouilleren trouwens.
Vraag me met die advocaat af of Bram ook gefouilleerd is. Zo niet, is dat natuurlijk ook partijdigheid.quote:
Ik betwijfel of Moskovicz zijn wrakingsverzoek echt gehonoreerd wil zienquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:10 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik denk dat Moskovicz te vroeg piekt door nu al een wrakingsverzoek in te dienen, en ik zie hem geen gelijk krijgen.
Verschil zal zijn dat Bram continue onder toezicht staat van de bewakers van Geert, want waar Geert is, is Bram. Op die andere advocate hebben ze geen zicht de hele tijd, dus die moeten ze wel fouilleren.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:15 schreef Maloney het volgende:
[..]
Vraag me met die advocaat af of Bram ook gefouilleerd is. Zo niet, is dat natuurlijk ook partijdigheid.![]()
Tja, dat kan je op twee manieren bekijken inderdaad. Mij lijkt dat bij een (herhaaldelijk) afgewezen wrakingsverzoek Moskovicz als een querulant overkomt (hij heeft in de publieke opinie die schijn sowieso al, ik heb wel eens met advocaten erover gehad of zo'n beeldvorming van een "bekende" raadsman je nu helpt of tegenwerkt als cliënt, daar waren de meningen over verdeeld).quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:18 schreef Jian het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Moskovicz zijn wrakingsverzoek echt gehonoreerd wil zienHij speelt hier in mijn optiek een win/win kaart!
Ik kan de OP toch niet meer wijzigen omdat een modje het geëdit heeft,quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:12 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Bedoel je deze?
http://zoeken.rechtspraak(...)=BH0496&u_ljn=BH0496
Bij herhaaldelijk indienen zou die schijn best gewekt kunnen worden inderdaad, die fout zal Mosckovicz ook echt niet maken schat ik in. Maar op dit moment is het gewoon eenmalig, waarbij hij inderdaad of de zitten blijvende rechtbank op scherp zet, maar mocht er een nieuwe rechtbank komen, dan zullen ook zij "gewaarschuwd" zijn. Win/winquote:Op maandag 4 oktober 2010 11:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Tja, dat kan je op twee manieren bekijken inderdaad. Mij lijkt dat bij een (herhaaldelijk) afgewezen wrakingsverzoek Moskovicz als een querulant overkomt. Maar het zou ook kunnen zijn dat hij de rechters "scherp houdt" op die manier.
Als dit over El Moumni gaat....daar was al een aanklacht tegen in gediend. Heeft El Moumni gewonnen omdat hij alleen herhaalde wat in een heilig geschrift staat. En tja, dat mag je schijnbaar citeren.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:12 schreef Zith het volgende:
[..]![]()
[..]
Omdat een grote hoeveelheid burgers aangifte ervan hadden gedaan. Doe je burgerplicht en doe dus ook aangifte tegen die imam.
Mein Kampf is niet verboden.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Als dit over El Moumni gaat....daar was al een aanklacht tegen in gediend. Heeft El Moumni gewonnen omdat hij alleen herhaalde wat in een heilig geschrift staat. En tja, dat mag je schijnbaar citeren.
Dat Wilders vervolgens zegt dat een geschrift waarin dergelijke bewoordingen zijn opgenomen, net als Mein Kampf, verboden zou moeten worden, mag je dan weer niet zeggen.
Tja, Nederland op zijn smalst!!
Inderdaad. Het arrest van het Hof leek op een requisitor. Daarom wilde de verdediging in januari de zaak in Den Haag laten voorkomen, omdat het ook het Hof van Amsterdam was die dit 'bevel' had opgetekend en als advies aan het OM had opgelegd.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:11 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat was niet zo heel moeilijk te voorspellen aangezien Bram volgens mij eerder al aangegeven had dat het arrest tegen Wilders wat hem betreft al een oordeel bevatte. Ik vond het ook geen handige uitspraak van de rechter om een grondbeginsel van het Nederlands recht op deze manier tegen de aangeklaagde te proberen te gebruiken. Als de rechter gewoon zijn mond gehouden had, dan had het OM dat vast zelf kunnen doen.
Hij kan dus niet ongelimiteerd kansloos blijven wraken.quote:Titel IV. Wraking en verschoning van rechters
Artikel 512
Op verzoek van de verdachte of het openbaar ministerie kan elk van de rechters die een zaak behandelen, worden gewraakt op grond van feiten of omstandigheden waardoor de rechterlijke onpartijdigheid schade zou kunnen lijden.
Artikel 513
1.Het verzoek wordt gedaan zodra de feiten of omstandigheden aan de verzoeker bekend zijn geworden.
2.Het verzoek geschiedt schriftelijk en is gemotiveerd. Tijdens de terechtzitting kan het ook mondeling geschieden.
3.Alle feiten of omstandigheden moeten tegelijk worden voorgedragen.
4.Een volgende verzoek om wraking van dezelfde rechter wordt niet in behandeling genomen, tenzij feiten of omstandigheden worden voorgedragen die pas na het eerdere verzoek aan de verzoeker bekend zijn geworden.
5.Geschiedt het verzoek ter terechtzitting, dan wordt de terechtzitting geschorst.
Artikel 514
Een rechter wiens wraking is verzocht, kan in de wraking berusten.
Artikel 515
1.Het verzoek om wraking wordt zo spoedig mogelijk behandeld door een meervoudige kamer waarin de rechter wiens wraking is verzocht, geen zitting heeft.
2.De verzoeker en de rechter wiens wraking is verzocht, worden in de gelegenheid gesteld te worden gehoord. Het gerecht kan ambtshalve of op verzoek van de verzoeker of de rechter wiens wraking is verzocht, bepalen dat zij niet in elkaars aanwezigheid zullen worden gehoord.
3.Het gerecht beslist zo spoedig mogelijk. De beslissing is gemotiveerd en wordt onverwijld aan de verdachte, het openbaar ministerie en de rechter wiens wraking was verzocht medegedeeld.
4.In geval van misbruik kan het gerecht bepalen dat een volgend verzoek niet in behandeling wordt genomen. Hiervan wordt in de beslissing melding gemaakt.
5.Tegen de beslissing staat geen rechtsmiddel open.
quote:
quote:In Duitsland en Nederland is het bezitten en het uitlenen (door bibliotheken) van het boek niet verboden. Dit geldt ook voor de Nederlandse vertaling Mijn kamp uit 1939, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 op grond daarvan de handel in een herdruk van het boek verboden.
Wat wil je hiermee zeggen? Heeft de Nederlandse staat ook de auteursrechten overgenomen van de Koran?quote:
Hij kan, dezelfde rechtbank, opnieuw wraken wanneer er nieuwe feiten (bijvoorbeeld door nieuwe uitspraken van de rechtbank) naar voren komen. Dat is voldoende.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:30 schreef Pool het volgende:
Alles over wraking in het wetboek van strafvordering, relevante dingen vetgedrukt:
[..]
Hij kan dus niet ongelimiteerd kansloos blijven wraken.
Inderdaad, daarbij, wat kan het mij nou schelen dat Wilders 's avonds wat minder kan tv kijken en met z'n vrouw krikken.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:39 schreef AnnaPetrovia het volgende:
Ik vind Wilders' retoriek eigenlijk best irritant. Ik hoor nu al voor de zoveelste keer 'mijn tweede baan, namelijk lijdend voorwerp zijn in deze slepende rechtszaak'. Maar hij praat altijd zo, er zit een soort irritante pathos in die niet goed werkt en dat kan ik echt heel slecht uitstaan... Dat moest ik even meedelen
Ik weet dat jij iets meer verstand hebt van recht, vind jij dit een kansloos wrakingsverzoek?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:30 schreef Pool het volgende:
Alles over wraking in het wetboek van strafvordering, relevante dingen vetgedrukt:
[..]
Hij kan dus niet ongelimiteerd kansloos blijven wraken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |